Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
28-11-2008 om 20:40
Ik ben net naar vrienden in Israel op bezoek geweest die daar net naar toe teruggeemigreerd zijn. Ik was erg verbaasd om te horen dat hun kinderen 5 en half dag naar de creche gaan. De ouders werken beiden 5 dagen, maar willen ook nog een halve dag in het weekend zonder kinderen hebben om boodschappen enz. te kunnen doen.
Het is niet mijn bedoeling ze te veroordelen. In hun situatie en in heel veel landen (de meeste?) ter wereld werken beide ouders fulltime.
Ik ken in Nederland echter geen voorbeelden van dergelijke gezinnen en heb daarom ook geen idee op welke wijze dit invloed heeft op de kinderen. Zijn hier onderzoeken over gedaan? Ik denk dat aan de ene kant het aan je karakter ligt of je je kinderen wel of niet goed opvoedt. Ik kan me aan de andere kant voorstellen dat als je beiden zoveel werkt, je allebei geen energie hebt om de kinderen discipline bij te brengen. Ook wil je waarschijnlijk dat de sfeer gewoon gezellig is in de weinige tijd dat je je kinderen ziet en zul je daarom misschien ook minder de strijd met je kinderen aangaan.
Op welke wijze denken jullie dat dit kinderen beinvloedt? Hebben jullie voorbeelden in je omgeving?
04-12-2008 om 07:20
Fladderbeestje
"Wat Altair zegt, dat haar kinderen echt op tijd op bed moeten, herken ik zelf wel. Als ik om zes uur thuis zou komen, en dan nog moet koken en zo, dan zou mijn jongste een chronisch probleem hebben. Hoe gaan ze daar in het buitenland mee om? Is op de opvang eten ook elders heel gewoon? Dat scheelt dan wel een boel!"
Hier gaan kinderen echt niet om 7 uur naar bed. Dat redden de meeste ouders gewoon niet. Er wordt dus tot vrij oud 's middags geslapen. En ook hier krijgen ze 's middags een warme maaltijd, maar 's avonds ook weer. Wel vaak wat makkelijks hoor. Vaak koken we in het weekend, en hoeven we doordeweeks enkel wat op te warmen.