Massi Nissa
08-09-2009 om 21:37
Jip en janneke
Sinds kort is onze dochter van bijna drie verslaafd aan Jip en Janneke. Ik ken de eerste twaalf verhaaltjes al bijna uit mijn hoofd. Nu vraag ik me ineens af, hoe oud zijn die kindertjes eigenlijk? Ze gaan nog niet naar school (niet in deel 1, tenminste, verder zijn we nog niet), dus ze zijn nog geen vier. Maar dan zijn het toch wel uiterst bijdehandte driejarigen, zeg. Of hoefde je in de jaren vijftig/zestig pas met vijf of zes naar school?
En dan nog iets, elke keer als J en J ruzie hebben of verdrietig zijn, krijgen ze van de ene of de andere moeder een kaakje, een kop chocola, een beschuitje. Boos worden die moeders nooit, en straffen is er ook niet bij. Ze zijn echt veel liever dan ik, haha.
Anyway, zomaar een vraagje op de dinsdagavond.
Groetjes
Massi
Tirza G.
09-09-2009 om 21:25
Wat mij opviel
Is dat de moeders wel aanwezig waren, maar nooit met hen bezig waren. J&J moesten het zelf maar uitzoeken en dat deden ze dan ook, en hoe. Moeders waren altijd druk met jam koken of de stoep schrobben ofzo, ze gingen nou nooit eens gezellig meespelen.
Het viel me ook op, dat J&J veel meer mogen (mochten) dan wij onze kleuters toe zouden staan, de hele dag met de schillenboer op stap ofzo. Tegenwoordig zou die man voor gaas gaan als pedo.
Trouwens, die kinderen hadden ook allang een OTS gehad. Slootje springen, in de wei bij de stier spelen, tssssss, wat een onaangepast gedrag.
En ik weet nog heel goed wanneer de grootheid van Annie MG als kinderschrijfster mij opviel. Ik las een verhaaltje voor aan (toen nog) kleuterdochter over J&J die met moeder meegingen naar een nieuwe winkel die was geopend. Ter gelegenheid van de feestelijkheden kregen J*J elk een ballon. Ik sloeg de bladzij om terwijl dochter meteen streng informeerde: Welke Kleur?? En warempel, daar stond het: Jip een rode en Janneke een gele. Goed zo, moppelde Tirzadochter. Goed zo, Annie - dacht ik. Als je dát precies weet, precies weet welke kant een kleuter op denkt - dán kun je schrijven.
Tirza
Manda Rijn
09-09-2009 om 22:34
Heb het laatste boekje
over babies van haar gekregen als kraamkadootje en vond er geen bal aan. Ze schopt tegen de heilige huisjes aan van mutsige moeders en dat het hele (dunne) boekje lang. En het 'werktte' niet vond ik.
Het was nu wel leuk geweest als ze hier op het forum had meegeschreven en dan met dezelfde duidelijke mening, dan had ze nog heel wat relletjes veroorzaakt, ja leuk was dat geweest !
Mickey
09-09-2009 om 23:02
Dat kolenhok
... kwam volgens mij in nóg een verhaaltje voor, namelijk als Jip het brood in de kolen laat vallen en het dan wil afspoelen onder de kraan. Of was dat nou hetzelfde verhaal als Genista bedoelde?
Vader in het kolenhok deed het hier ook altijd goed . Ze moesten wel even weten wat een kolenhok was.
Schillenboer heb ik niet meer meegemaakt, maar wel een melkboer (onze buurman ), dat werd later een SRV-wagen. En de bakker en de groenteboer aan de deur. Een groenteboer rijdt hier trouwens nóg steeds rond! (Midden Brabant.)
En ik ben na de zomervakantie nadat ik 4 werd naar de kleuterschool gegaan, weet ik van mijn moeder. Dus niet direct na de 4e verjaardag zoals tegenwoordig, maar veel scheelde het dus niet. Ik ben van bouwjaar '67.
Ik heb de verhaaltjes ook altijd graag voorgelezen, dat heerlijk laconieke. En inderdaad, Annie denkt mee met kinderen .
Er zitten trouwens ook dingen in die nu nog steeds herkenbaar zijn, bv. het verhaal over de dierenplaatjes in de havermout, en Jip die steeds maar nieuwe pakken wil kopen omdat er elke keer weer hetzelfde beest in zit
Die wasmiddelboekjes, er waren er nog meer! Er bestond ene Wiesje Wollepop die volgens mij ook bij een wasmiddel hoorde (maar mijn herinnering eraan is nét te vaag om het zeker te kunnen zeggen) en niet te vergeten: Floddertje! Ook van Annie M.G. en ik geloof dat het bij Dixan hoorde.
tonny
09-09-2009 om 23:36
Jazekerl, wiesje wollepop!
Maar dat was niet van Annie MG hoor! Het was een vierkant boekje, de Annie MG boekjes waren liggend langwerpig.
He, ik ga de oude doos eens opzoeken op zolder! Alles lekker ondergekliederd met de kleurpotloden van broer en mij.
Drie stouterdjes en de groentewagen
Drie stouterdjes gaan voetballen
Drie stouterdjes gaan verven
Drie stouterdjes uit vissen
Prelientje en de leeuwen
Prelientje in de dierentuin
Prelientje op de oceaan (jaja, zij wel!)
Prelientje in de bergen
Prelientje is chauffeur
Prelientje wordt verkeersagent
Pluis en poezeltje zijn ziek
Pluis en poezeltje uit winkelen
Pluis en poezelthe op straat
En dan waren er nog sprookjes door Leonard Roggeveen.
He, ze mogen die boekjes zo weer bij de boodschappen cadeau geven hoor. Dan rijd ik gerust een straatje om naar de desbetreffende winkel
Floddertje heb ik alleen in de gewone boekwinkeluitvoering, maar die zat dus vroeger ook bij een wasmiddel? Logisch eigenlijk!!
Tonny
Mickey
09-09-2009 om 23:43
Nee klopt
Ik zei ook niet dat Wiesje ook van Annie was. Al staat het er wel wat ongelukkig . Wie Wiesje heeft verzonnen weet ik niet.
Floddertje is inderdaad een liggend langwerpig boekje, oblong-formaat heet dat. En ze is dus inderdaad begonnen als reclame, heel logisch vind ik ook. Met zo'n smerig kind heb je kilo's en kilo's wasmiddel nodig
Mickey
09-09-2009 om 23:46
Wiesje gevonden
Ik kwam op het briljante idee om eens te googelen
http://jeugdsentimenten.net/2006/02/28/nutricia-kinderboekjes/
Ze hoort bij Nutricia! En aangezien ik als peuter/kleuter/schoolkind kilo's Bambix en Brinta heb verzwolgen, is het wel logisch dat er iets van is blijven hangen
Mickey
09-09-2009 om 23:51
Nog meer wiesje
Hier kun je zelfs het hele verhaaltje lezen:
http://www.sparehed.com/2007/04/17/nutricia-baby-books-2-wiesje-wollepop/
Ik zie trouwens ook dat ze niet bij de kindervoeding van Nutricia hoorde maar bij de koffiemelk. Nou ja, dat ging er bij ons thuis ook genoeg doorheen
albana
10-09-2009 om 08:46
Tjee wat hebben mijn kinderen
Hier kwam de schillenboer nog tot een jaartje of 7 geleden (precies weet ik het niet meer) in ieder geval kort genoeg zodat oudste precies weet wat een schillenboer is. Daarna is de groene container ingevoerd. De schillenboer (of is het schilleboer?) was een wat sjofele oudere meneer wiens zoon varkensboer was en die gebruikte de schillen voor de varkens. Voor het tuin/bladafval kregen we toen zo'n grote ijzeren mand in elke woonwijk (meerderen) om in de herfst het blad in te doen voor de gemeente. Groenafval is hier nog lang met de mededeling 'voor de varkens' weg gebracht door de kinderen ook toen we allang die container hadden.....het 'klinkt' veel nuttiger en ach, oudste was dat gewend toch?
En de melkboer is er pas 3 jaar geleden mee opgehouden. En nee geen srv-man, gewoon zo'n klein karretje met rammelende flessen en pakken, Theo heette die.....Hij is ermee opgehouden omdat er subsidie's waren voor melkboeren met 'vervuilende karren' en hij een goede prijs kreeg voor z'n kar en bijna de pensioengerechtigde leeftijd had. Nou had theo wel een wijk waar ook veel ouderen woonden, dus dat scheelde denk ik behoorlijk in z'n winst.2 keer per week kwam ie....en rond 12.00 uur hier (veel ouders thuis omdat kinderen pauze hadden, daarom op die tijd deze kinderrijke straat) en de kinderen helemaal blij als ze op de terugweg van school theo tegen kwamen, dan mochten ze 'meerijden' met 'm en dat was altijd feest. Als je een 'vaste bestelling' had en je was er niet dan hing theo je bestelling aan de deurklink met een rekening en kon je de volgende keer betalen...ideaal. De melkboer had ook brood, maar alleen op bestelling. Ik weet van veel mensen dat die speciaal bij de melkboer kochten om 'm te spekken qua omzet, gewoon omdat het zo'n vriendelijke man was en het zo gezellig ouderwets leek en zo 'gemoedelijk' en om 'm te behouden voor de wijk en de ouderen. Voor mij maakte het amper uit....ik kan na m'n werk ook wel langs de super om 't nodige te halen en ben dan nog precies op tijd thuis, maar ik bestelde ook bij theo.Als de melkboer een dagje niet kon (ziek of vrij) nam z'n vrouw of zoon het over....dus je kende zijn hele familie....
Dus wat dat betreft hoef ik weinig uit te leggen..hoewel wij geen kolenhok meer hebben. Ik zal vanmiddag 's zoeken naar die oude boekjes kan ik 's wat zinnetjes overtypen, maar ik beloof niks, misschien liggen ze wel op zolder (en daar vindt ik ze écht nooit...)
groeten albana
albana
10-09-2009 om 08:49
Misschien ook wel leuk...
De schillen werden wij geacht op de dag dat de schillenboer kwam aan de deurklink te hangen in een emmer. Hahaha, niet op de grond (i.v.m. ongedierte), maar aan de klink. Ga je naar je werk, zie je stráten vól met emmertjes aan de deurklinken....
Zie je het al voor je? Wat zou een vreemde wel niet denken?
groeten albana
Genista
10-09-2009 om 09:08
Mickey, klopt
Dat brood dat in de kolen viel is inderdaad nog een verhaaltje met een kolenhok. Na uitleg van wat een kolenhok was, werden die verhalen hier zeer gewaardeerd. Dat Jip kon fietsen op de fiets van zijn vader is hier wel de grootste klapper geweest.
Mickey
10-09-2009 om 10:19
Nogmaals kolenhok
Okee, dat zijn er dus al 3 .
Ik wist zelf trouwens wel wat een kolenhok was, mijn oma had nog 2 kolenkachels en dus ook een kolenhok. En aan mijn ouderlijk huis was er ook eentje gebouwd. Dat heeft mijn vader ooit nog half afgebroken (ik denk dat ik een jaar of 6 was toen) en het onderste deel werd toen een plantenbak
branca2
10-09-2009 om 10:27
Mijn kids
vooral de jongste waren ook gek van J &J ze hadden van die bandjes voor in de auto.Voorlezen altijd en eeuwig een boekje van Jip en Janneke.
De jongste van mij heeft al eens met zijn hoofd vastgezeten in de coniferenhaag waar een hekje met van die paaltjes tussen staat.Hij wou ook aan de andere kant van hethek kijken of ereen Janneke woont.
En idd zijn taalgebruik "Moeder ik wil niet naar de peuterspeelzaal dat vind ik zo akelig met al die kindjes"
MarSy
10-09-2009 om 12:52
Vanaf welke leeftijd?
Ik vroeg mij af vanaf welke leeftijd het leuk is om voor te lezen uit J&J? Ik heb hier een verzamelwerk staan van vriendlief, maar nog niet geintroduceerd bij dochter omdat ik denk dat ze nog te jong is, ze is 2,5 jaar.
Mickey
10-09-2009 om 12:54
Gewoon proberen marsy
Als ze het nog niet leuk vindt of het duurt te lang, merk je dat vanzelf. Hier werd J&J op die leeftijd al wel voorgelezen.
ChrisH
10-09-2009 om 13:54
Volstrekt
Zoon is inmiddels vijf en vraagt nog vaak om een verhaaltje van Jip en Janneke na het 'gewone' voorleesboek van dat moment. Ik weet nog dat hij een jaar of drie was en de verhaaltjes letterlijk kon voorzeggen.
Na het hele oeuvre van J&J nu al een paar jaar lang te hebben voorgedragen, betrappen wij ons erop dat wij soms AMGschmidtiaans spreken. Manlief bezigt bijvoorbeeld in alle ernst wel eens de uitdrukking 'dat mag volstrekt niet!'. Ik geloof trouwes niet dat hij zelf door heeft waar hij het vandaan heeft.
Chris
IngridT
10-09-2009 om 13:59
Mijn oma had nog heeeel lang....
...een kolenhok.
En ik meen me zelfs ter herinneren (ben van 65) dat er onder in de flat waar ik tot mijn 6e gewoond heb ook een kolenhok was. Geen idee of wij toen zelf nog kolenkachels hadden, maar ik weet wel dat e rkolen gebracht werden...
Overigens werd er in die jaren ook een mud (!!!!kennen jullie die nog? een kg of 70)) aardappelen afgeleverd, ook al in de kelder.
Wat is er toch een boel verandert in een jaar of 40.
Ingrid
PS..ik ben wel een J&J fan. Hoe tuttig ook, de kinderen vonden het altijd erg leuk. ook prima zelf-lees-verhalen voor mijn snelle (kleuter)lezers. niet te lang, altijd een lollige clou. Overigens vond ik het wel grappig, toen ik een jaar of 8 terug ans J&J verzamelboek scoorde en er uit begon voor te lezen, merkte ik dat ik me sommige verhaaltjes nog echt herinnerde. Er was er eentje over elfjes, dat J&J als elfjes verkleed naar school mochten. Had moeder mooie pakjes genaaid, en toen herinnerden ze zich een of ander verje waarin stond dat elfjes altijd dansten 'in veld en beemd' Jip (of Janneke) wist niet wat 'beemd' was, maar janneke (of Jip) wist het wel, dat was het modderige weiland achter het huis. Alwaar J&J dus in de vrieskou' 's morgens om 7 uur hun pakjes ruineerden.
Nou dat verje over veld en beemd, dat kon ik dus ongeveer nog woordelijk nazeggen. en ik wist nog dat ik zelf (net als Jip, of janneke) destijds ook niet wist wat 'beemd' was, en dat het een heel raar woord was....Komisch!!
amk
10-09-2009 om 14:38
6 maanden
was onze dochter toen ze in haar eigen kamer ging slapen. En wij dus een slaapritueel introduceerden. Met voorlezen uit Jip en Janneke dus.
Volgende week wordt ze 4 en ik denk dat we nu voor de 4e keer ook weer gaan beginnen. (En bedankt dames voor dit draadje )
Ik ben van 71 en de ouders van mijn beste vriendinnetje hadden toen nog een kolen gestookte kachel. Die is pas bij de renovatie door de woningbouw vervangen. Wij zaten toen in de 6e klas. Dat zal dus 81/82 ergens geweest zijn. Het maakte namelijk behoorlijk indruk op ons.
Mathilde
10-09-2009 om 15:34
Boos = straf
Volgens mij is het al een hele straf als die moeders weer eens boos worden haha (en dat worden ze nogal eens, alhoewel ze dan soms ook weer moeten lachen). Ik dacht wel, dat Jip een keer zonder verhaaltje van vader naar bed moet, voor straf.
Ik lees nu al bijna vier jaar J&J voor, voor het slapen gaan, aan een 3- en 6-jarige. De jongste heeft 'Het borstelmannetje' heel lang als favoriete verhaal gehad. En de oudste zegt inderdaad regelmatig moederrrrrr tegen mij en praat ook over mij als zijnde haar moeder haha (als in 'mijn moeder zegt...'). En wij zeggen ook wel eens dat iets 'volstrekt' niet mag. We hebben boekjes 1 t/m 4, maar het laatste deeltje lees ik al een half jaar voor. Het boeit de kinderen nog steeds en mij verveelt het ook nog niet.
Ayanna
10-09-2009 om 16:23
Nog een j&j-fan
Ik ben van '68 en ken nog de melkboer, de groenteboer en de scharensliep. Weet zelfs nog wat een kolenhok is! Maar wat is nou beemd....hahaha??? Ons zoontje is nu 3 jaar en sinds twee weken lees ik voor uit J&J. Ergens op zolder liggen nog de originele boekjes die ik zelf als kind heb gelezen. Moet toch eens op zoek gaan. Als het goed is ligt Wiplala daar nl. ook nog. Dat was toch wel mijn lievelingsboek! Maar wat J&J betreft, kind vindt het helemaal geweldig. Ik lees deel 2 en daar staat idd het verhaaltje in dat J&J verkleed zijn als elfjes en een versje moeten zingen waar dus het woord 'beemd' in voor komt. Toen ik het de 1e keer voorlas herinnerde ik me weer dat ik zelf, als kind, geen flauwe notie had van wat beemd was. Maar het klonk wel héél interessant!!!
Ik vind het heerlijke verhaaltjes. Lekker ongedwongen, hier en daar wel wat gedateerd maar kinderen accepteren dat heel gemakkelijk. Hier nog niet echt vragen over 'vreemde' zaken zoals bijv. een kolenboer. Wel wil kind weten of Boer Jansen (J&J jagen vogels weg uit kersenboomgaard van de boer) een bed heeft en een trap!! Oh ja, en wat voor soort vogels J&J moeten verjagen wilde hij weten. En dat....dat heeft Annie dus niet vermeld!
Rafelkap
10-09-2009 om 17:51
Bedtijdverhaaltjes
Ik lees J&J voor, voor het slapen gaan aan peuter en kleuter. Eerlijk gezegd vind ik niet alle verhaaltjes even goed gelukt. Maar wel precies de goede lengte als bedtijdverhaaltjes. Ik heb ook nog geen ander geschikt boek voor het slapen gaan gevonden, met kleine, leuke verhalen, zonder plaatjes.
Anneque
10-09-2009 om 17:57
Rafelkap (licht ot)
Ken je de verhalen over Virgilius van Tuil al? Van Paul Biegel, ws. wel te moeilijk nog voor je jongste (hoe oud is hij ook weer?), maar miss. wel al leuk voor je oudste. Er is pas een bundel opnieuw uitgebracht. Of de dwergejs van Tuil, da's een apart boek over de 101 dwergjes die op de hei wonen. Leuke, grappige en onschuldige verhaaltjes, wel een goede sfeer voor het slapen gaan denk ik. Zeker die uit Virgilius hebben een mooie lengte.
Ayanna
10-09-2009 om 19:57
Pandia (o.t.)
Maar nu weet ik nog niet wanneer het Weichsel-Glaciaal is geweest....
Enne...je bent een druif 1e klas hoor met je zoektocht. )
PS vond het eigenlijk veel leuker toen ik nog niet wist wat beemd was. Toen was beemd nog spannend.... Want daar kon je dansen...
Ayanna
11-09-2009 om 08:29
Ik ben er bij
Ik meld me nu al aan voor die OO-meeting buiten in het veld!!! Ga ik alvast mijn elfendansje oefenen...voor in het beemd!
albana
11-09-2009 om 08:35
Uit zo'n liedje
Ik weet wat beemd is...en nog wel zó uit m'n bolle hoofd...Want ooit heb ik een liedje geleerd (zal w.s. wel in m'n kindertijd zijn, mijn moeder zong veel met ons) en daar kwam in voor...: "langs gras en beemd" (wordt je ook héél taalvaardig van van liedjes.) Dus de conclusie dat het 'iets'is buiten wat ergens vlakbij het gras kan liggen licht voor de hand.
Alleen hoe ging dat liedje nu in hemelsnaam??? Kijk, nu zit ik weer de hele dag te prakezeren welk liedje dat nu ook al weer was!!!
Grrrr jullie schuld! Jullie ook met je 'beemd'!
groeten albana
Rafelkap
11-09-2009 om 08:56
Anneque
Ik ga er meteen naar op zoek! Heb al wel een paar andere boeken van Paul Biegel (jongste is ruim 2,5, oudste 4,5)
Genista
11-09-2009 om 09:51
Rozenhaag
Trala, wij dansen toch zo graag
In veld en beemd, bij rozenhaag
---
Mij intrigeerde dus vooral die rozenhaag...
Ayanna
11-09-2009 om 12:07
OOL-meeting moet dus aan twee eisen voldoen: er moet beemd zijn voor mij en een rozenhaag voor Genista.))
ChrisH
11-09-2009 om 13:13
J&j nummer 1
In de laatste Ezeltje Prik (een blad dat gratis wordt verspreid op o.a. het kdv van mijn jongste), stonden Jip en Janneke in een enquete onder de lezers naar het favoriete voorleesboek met stip op nummer 1.
De kleine mol die wil weten wie op zijn kop heeft gepoept was nummer twee en Kikker geloof ik nummer drie.
Dat flikt Annie 'm toch maar mooi in het jaar 2009, bijna een halve eeuw nadat ze J&J voor het eerst ten tonele heeft gevoerd.
Chris
Massi Nissa
11-09-2009 om 17:13
Leuke draad
Allemaal erg bedankt voor de leuke bijdragen over rozenhagen, beemden en favoriete voorleesboeken. Ik vind bij J&J de lengte van de verhaaltjes ideaal, het is leuk dat er inderdaad (nooit zo op gelet, maar iemand hierboven zei het en het klopt helemaal) altijd naar een leuke clou toe wordt gewerkt en ik kan voorleestechnisch erg uit de voeten met de laconieke toon.
Ik vind trouwens Dr. Seuss ook fantastisch om voor te lezen en dochter smult ervan. Die boekjes zijn wel een stuk langer, maar ook weer niet overdreven. Minder dan tien minuten per boek in elk geval.
Groetjes
Massi