Massi Nissa
08-09-2009 om 21:37
Jip en janneke
Sinds kort is onze dochter van bijna drie verslaafd aan Jip en Janneke. Ik ken de eerste twaalf verhaaltjes al bijna uit mijn hoofd. Nu vraag ik me ineens af, hoe oud zijn die kindertjes eigenlijk? Ze gaan nog niet naar school (niet in deel 1, tenminste, verder zijn we nog niet), dus ze zijn nog geen vier. Maar dan zijn het toch wel uiterst bijdehandte driejarigen, zeg. Of hoefde je in de jaren vijftig/zestig pas met vijf of zes naar school?
En dan nog iets, elke keer als J en J ruzie hebben of verdrietig zijn, krijgen ze van de ene of de andere moeder een kaakje, een kop chocola, een beschuitje. Boos worden die moeders nooit, en straffen is er ook niet bij. Ze zijn echt veel liever dan ik, haha.
Anyway, zomaar een vraagje op de dinsdagavond.
Groetjes
Massi
Onyx
08-09-2009 om 22:00
J&j
Toen ik bij het voorlezen van J&J bijna geen boek meer nodig had om de verhaaltjes voor te kunnen dragen en de tranen van verveling mij over de wangen begonnen te stromen (enorme geeuwaanvallen), ben ik de rollen om gaan draaien. Overal waar Jip stond las ik Janneke en vice versa. Bracht de spanning weer op level 10. Om maar te zwijgen over het enorm gestegen vrouwvriendelijke karakter van de avonturen van het tweetal.
J&J zijn kleuters volgens mij en in de jaren '50 werd de kleuterschool net zo bezocht als nu de peuterspeelzaal. Het hoefde dus niet.
Groet, Onyx
Manda Rijn
08-09-2009 om 22:05
Wel boos
kan mij een J&J herinneren in de Bobo (29 jaar geleden ik was toen 5) waar J&J beide op hun billen kregen omdat ze iets vreselijks hadden gedaan. Geen idee meer wat.
Hier thuis hebben we 2x de pluk van de petteflats gelezen. Met de 'heen en weerwolf', dat vond mijn dochter zo spannend
tonny
08-09-2009 om 23:15
Inderdaad
ik ben van 1959 en ook niet naar de kleuterschool geweest. Wij aten altijd tussen de middag warm en de schoolpauze liep niet synchroon met de etenspauze van mijn vader (agrarische arbeid, destijds)Mijn moeder vond de kleuterschooltijden te lastig en thuis vermaakte ik me ook best, heb veel geknutseld en getekend, leerde letters en zo, speelde in de zandbak, bakte koekjes, dat soort dingen.
Oh maar even terug naar J&J: die moeder is het ook wel eens zat hoor; dan jaagt ze het tweetal naar buiten, toch?
En al die lekkernijen... jaja ze waren toen nog niet zo streng. Al komt de tandarts wel ergens voor in een verhaaltje, geloof ik. Net als het tandenpoetsen.
Ik had J&J zelf als pocketboekjes, mijn kinderen hadden het dikke boek - het is totaal kapotgelezen.
Kennen jullie ook de Stoutertjes en Prelientje? De gratis boekjes bij de wasmiddelen?
Tonny
reina
09-09-2009 om 07:08
Ook niet
Ben van '57. Toen ik 5 was kreeg ons dorp een kleuterschooltje, maar daar mocht maar 1 kind per gezin naar toe , mijn broertje, een jaar jonger, is toe gegaan. Ik mocht lekker op de bloemisterij blijven spelen Mijn zusje, van '59, mochte her jaar daarop wel, samen met mijn broertje, kennelijk gold die regel maar 1 jaartje.
Mijn kinderen waren dol op Jip en Janneke, leuk om tijdens het voorlezen te vertellen dat dingen vroeger anders waren dan nu.
Massi Nissa
09-09-2009 om 08:10
Kijk, hier spreekt de ervaring
Ik zie meteen welke moeders het complete oeuvre van Annie MG al diverse malen hebben doorworsteld, hihi. Er wordt dus wel gestraft (billenkoek! Naar buiten!), we moeten gewoon boekje twee aanschaffen. Ik dacht al, ik zet mijn hele eigen opvoeding (such as it is) op losse schroeven met die boterzachte moeders en hun koekjes.
En wat interessant om iets te lezen over het begin van de kleuterschool. Ik heb me nooit gerealiseerd dat mijn ouders (van net na de oorlog) dus waarschijnlijk niet hebben gekleuterd. Reina, 'maar 1 kind per gezin', daar moest ik wel om lachen. Alsof ze bang waren dat hordes hysterisch blije moeders met tweelingen aan zouden komen zetten: hier hebt u ze! En een bloemisterij klinkt veel leuker dan de kleuterschool. Ik vond daar zelf niet bar veel aan, als ik me goed herinner.
Tonny, nooit gehoord van Prelientje. Is een collectors' item volgens Google, zat ooit bij de Persil lees ik. Stouterdjes idem dito. Hee, dus ons aller mevrouw Schmidt zat ook zwaar in de reclame ("Ik zeg doen" in de jaren vijftig).
Groetjes
Massi
amk
09-09-2009 om 09:32
volgens mij zijn ze 4, ergens in 1 van de verhaaltjes in ons dikke alles omvattende J&J boek is Janneke namelijk jarig. En dan wordt ze 5 volgens mij.
En pas in 1985 is met de hervorming van het basis onderwijs het min of meer standaard 'verplicht' geworden dat kinderen met 4 naar school gaan. Daarvoor ging je gewoon in het jaar dat je 6 werd (dus tussen januari en oktober(anders pas het jaar dat je 7 zou worden) naar school in september.
maan.
09-09-2009 om 09:33
Nostalgie
Misschien zouden ze Jip en Janneke als verplichte lectuur voor de geschiedenisles kunnen aandragen? Lijkt mij zeer geschikt..
Heb zelf heel wat moeten voorlezen maar ik vond het zó ouderwets.. ze kwamen hier dan ook regelmatig met vragen en zo kon je na een kort verhaaltje een heel verhaal gaan vertellen over wat-is-een-schillenboer.
Het viel onze kinderen eigenlijk vooral op dat J&J maar één pop en één treintje hadden en wel héél vaak buitenspeelden. (misschien dat ze heel vaak door moeder naar buiten werden gejaagd?)
Over vader is dan weer erg weinig in het boek te vinden, het enige wat ik weet is dat vader in een verhaal op de fiets uit zijn werk kwam (en dat was dan weer wel herkenbaar want dat is hier ook het geval).
Temet
09-09-2009 om 09:50
Vijf inderdaad
Amk heeft gelijk, Janneke wordt ergens vijf jaar.
Dat ze nog niet naar school gaan en er ook overigens niet bijzonder veel aan cognitieve vaardigheden wordt gedaan leren wij uit het verhaal 'middeltje tegen drift', waarin Janneke driftig wordt, tot tien moet tellen, en dan na die tien tellen Jip in zijn been bijt (of zoiets). "Moeder, ik heb tot tien geteld en het helpt niet" Dan moet je tot twintig tellen, zegt moeder. Maar dat is dom. Want Janneke kan maar tot tien tellen. Niet tot twintig. [zo staat het er ongeveer]
Ik vind ze ge-wel-dig. Inderdaad wat stereotiep met die voortdurend huishoudende moeder, maar die springt wel voor Janneke in de bres als Jip betoogt dat meisjes geen stationchef kunnen zijn. Maar verder: wat die kinderen allemaal zonder ouderlijk toezicht mogen uitvreten! En de wereld die erin doorklinkt, met vrachtrijders met paard-en-wagen, het kleuteruurtje op de radio (en nee, we kunnen niet naar de studio want dan moeten we met de bus en de trein en weer de bus en dan lopen), een meisje dat moeder komt helpen om de 'kamers te doen'(mama, wat is een matteklopper?) etc... En ik vind die verhaaltjes prettig voorlezen.
Wat me trouwens opvalt: er is een verhaaltje waarin kerstcadeautjes voorkomen. Ik dacht altijd dat dat pas ergens in de jaren 80 een beetje begon te komen, maar kennelijk werd dat dus al eerder gedaan. Ik heb me daar erg over verbaasd.
Er wordt in mijn boek geen billenkoek meer gegeven, kennelijk eruit gekuist. En ik denk dat ook in het verhaal 'Een tante met een auto' is ingegrepen, want de kindertjes willen voorin, maar moeten achterin.
Groeten,
Temet
Jesse_1
09-09-2009 om 09:57
Geen straf?!
Voor straf in het kolenhok!
(Verhaal over het haantje dat kapot gaat)
Jesse
mijk
09-09-2009 om 10:01
Dat was het schuurtje
wat ik me al lang afvraag is wat die moeders de hele dag deden. De was wordt buiten de deur gedaan. De boodschappen komen aan de deur of de kinderen doen ze. De halve tijd is het kind bij de buren en dan hebben ze ook nog een werkster. Ben wel een beetje jaloers soms
Ja hier ook J&J verslaafde kinderen. Het is zelfs zo erg dat dochter me een tijd lang voluit Moeder noemde. (levert hele leuke blikken op in de supermarkt....
amk
09-09-2009 om 10:39
Mmmm temet daar zeg je wat
ik zal eens in de doos met mijn kinderboeken duiken, daar liggen de versies uit de jaren 70 (volledig stuk gelezen) en die leg ik eens naast mijn huidige dikke verzamelwerk.
ayla
09-09-2009 om 11:10
In het laatste verhaal
gaan ze toch samen voor het eerst naar school? Ik ben er dus eigenlijk altijd van uit gegaan dat ze 4 waren en in de loop van het boek (janneke is idd in 1 verhaal jarig, Jip niet) 5 worden.
albana
09-09-2009 om 11:28
Oude jip en janneke's
Ik heb (of liever gezegd hád want ze vallen uit elkaar) oude jip en janneke's. Alle boekjes ergens uit de jaren begin 60 of eind 50 (er staan datums+ adres in, maar ze zijn niet allemaal tegelijk gekocht). Van mijn moeder, die onderwijzeres was en ze voorlasin de klas. Toen ik kind was las eerst mijn moeder ze voor en toen ik eenmaal kon lezen, las ik ze zelf (als 7 jarige ofzo). Nu heb ik ze nog en ik dacht leuk voor oudste. Maar dát viel tegen...het taalgebruik is zo 'belachelijk' als je voorleest dat je je tranen lacht van de 'onzin'. En de gekste dingen komen erin voor, het kolenhok ja, maar ook ijsjes voor 1 cent en de draaimolen voor 3 cent (ofzo) en een ezeltje waarmee iemand z'n geld verdient door er kinderen op heen en weer te laten rijden en een 'pierement'(= draaiorgel) en dat moeder de kachel aanmaakt 's morgens , janneke was de poppekleren op een wasbord etc. etc.
Dus heb ik maar nieuwe aangeschaft en die zijn 'aangepast' aan de moderne tijd. De clou van de verhaaltjes is hetzelfde, maar geen 1 zin is nog orgineel, er zijn veel woorden veranderd etc. etc.
Dat jip en janneke niet naar school gingen vindt ik wel logisch, ik ben van 66 en ik was de eerste leerling op m'n 3de van de peuterspeelzaal alhier! We waren daar overigens maar met 6 peuters en alle andere ouders spraken er schande van....Maar hij bestaat nog steeds en dus toen oudste er heen ging waren ze helemaal blij, eindelijk 2de-generatie-peuters te krijgen. En ook de kleuterschool heb ik bezocht en hoewel die 'normaler' was ging bepaald niet iedereen er heen.
groeten albana
Manda Rijn
09-09-2009 om 11:34
En hebben j&j
wel een vader die wel eens wat met hun doet ?
Of is dat een zelden aanwezig figuur die alleen op zondag het vlees komt snijden ?
Genista
09-09-2009 om 12:04
Kolenhok
In mijn "moderne" J&J's komt het kolenhok toch een keertje voor. Als Jip kolenman wil spelen, wil hij zich zwart maken in het kolenhok, met echte kolen.
Bastet
09-09-2009 om 12:16
Vader
Ja,hoor,vader eet tussen de middag thuis,dus die komt altijd aanfietsen,en geeft ze een dubbeltje voor een ijsje,terwijl ze net al een ijsje kregen van beider moeders..)
Bastet (6000 keer J&J voorgelezen)
Temet
09-09-2009 om 13:13
Afwezige ouders
Manda, de moeders zijn net zo aan/afwezig als de vaders. De ouders zijn er op de achtergrond: verbieden eens wat, spreken eens pedagogisch toe (nee, je mag de vogeltjes niet aan het schrikken maken), en de moeders geven zo af en toe eens een flik of een stroopwafel. Of een opdracht: ga eens even een pakje naalden halen. En verder zoeken die kinderen het zelf uit. Dat is een van de dingen die ik er zo leuk aan vind.
Ik zal eens kijken of ik die oude boekjes ergens kan vinden, want ik ben nu wel benieuwd of echt alles is veranderd. Die laconieke schrijfstijl vind ik wel echt Annie Schmidt namelijk.
Groeten,
Temet
Onyx
09-09-2009 om 13:43
Pandia (o.t.)
"ooo die ken ik nog van bij mn oma uit de straat, wat een sentiment zeg."
Nou ging ik me al ernstig oud voelen bij de geboortejaren van Reina en Tonny (de mijne: 1956), maar dit wordt me teveel. Ik heb de schillenboer, de melkboer met melkbussen, de bakker met zijn broodjes-bakfiets, en noem al die handelaren langs de deur (kolen, scharensliep, lompen) maar op, gewoon zelf als kind meegemaakt...
Onyx
Massi Nissa
09-09-2009 om 14:36
Vaders en ouderwetsiteiten
Beide vaders komen prominent in beeld in het allereerste verhaaltje, waarin Jip vast komt te zitten in de heg als-ie naar zijn nieuwe buurmeisje wil. Ik vind het juist leuk dat er veel ouderwetse dingen in staan. Bij oma in Marokko worden nog melkbussen (kleine, voor vijf liter) en wasborden gebruikt. Groentemannen met muilezels komen er ook elke dag langs, dus die schillenman krijg ik ook wel uitgelegd. Op dochters leeftijd kijk je nog niet zo vreemd op bij onbekende dingen in een boek.
Ik vind het tot nu toe geweldige verhaaltjes om voor te lezen, omdat dochter en ik samen al zo kunnen genieten van de humor. Het leukste verhaaltje vindt ze nu "Jip met de staart". Ze herhaalt haar lievelingsstukjes in bed en op de fiets: "Knipknap, zei de schaar. Au! zei Jip."
Ik heb wel het idee dat de verhaaltjes een beetje vanuit het perspectief van Jip geschreven zijn, wat zou verklaren dat Janneke, hoewel prominent aanwezig, soms de tweede viool speelt. Ik ben eigenlijk nog niet echt gevallen over misogynistische uitlatingen. In dat eerste boekje is het juist vaak Jip die wat op de hak genomen wordt, en Janneke die daar dan boven staat op die nuffige manier die veel kleine meisjes eigen is. "Nee, Jip, een ziek poppenkind moet helemaal niet in het warme zeepsop."
Groetjes
Massi
Genista
09-09-2009 om 14:42
Wat me ook opviel
Wat me laatst opviel, is dat het eerste verhaaltje, dat van de gat in de heg, in de verleden tijd is geschreven en alle andere in de tegenwoordige tijd
tonny
09-09-2009 om 14:45
Oh ja
de schillenboer - inderdaad met kar en paard!- kwam begin jaren 60 nog langs. De melkboer eveneens, de melk moest daarna worden 'opgekookt' in een melkkoker, ik moest soms op wacht staan om te kijken hoever het kookproces was gevorderd (en dat vond ik een eng klusje, die ineens omhoogkomende melk!).
De bakker kwam langs, de drogist, de groentenboer... Maar ja mijn moeder had geen auto en we woonden op het platteland.
Wat de moeders destijds de hele dag deden... Nou ja een meer arbeidsintensief huishouden dan tegenwoordig draaiend houden.
Een kolenkachel gaf meer stof.
Er was nog geen wasautomaat (heet water moest zelf gekookt worden); de was de deur uit - nou dat was lang niet overal!
Er waren nauwelijks supermarkten dus je moest afzonderlijke winkels af.
Er was geen koelkast, geen diepvriezer - dus veel vaker naar de winkel!
Oh ja, geen pampers! Alle luiers zelf spoelen en wassen!
Ach ja, ik stam bijna uit de tijd waarin Jip en Janneke geschreven werden.
Nog even over de Stouterdjes en Prelientje: ze zaten weliswaar bij waspoeder, maar in het verhaal zelf kwam dat produkt niet voor.
Later waren er ook kattenboekjes, hoe die heetten ben ik even kwijt.
tonny
Temet
09-09-2009 om 14:45
Jips perspectief
Annie Schmidt schreef de verhaaltjes meen ik in de tijd dat zij zelf een kind in die leeftijd had. En dat was een jongetje, vandaar waarschijnlijk het perspectief van Jip. Want dat klopt inderdaad, dat blijft het hele boek zo (ik heb dus dat verzamelboek).
Ik vraag me nou steeds af of haar zoon ook een slechte eter was, want dat is een terugkerend thema in die verhaaltjes: Jip treuzelend boven een boterham-die-op-moet. Janneke daarentegen eet als een dijkwerker.
Groeten,
Temet
amk
09-09-2009 om 14:53
Maar dat laatste
klopt hier dan ook wel. Verloofde van dochter miezemuist een halve boterham in de tijd dat mijn dochter er 2 wegwerkt, om over de warme maaltijd maar helemaal niet te spreken.
Dat was zo erg dat mijn 2,5 jarige aan haar vriendje vroeg of zijn mond leeg was, hij onozel zijn mond open deed om dat te laten zien, en vervolgens er 3 worteltjes in gepropt kreeg met de mededeling dool eten, ik wil toetje!
De verhaaltjes zijn wat dat betreft zo heerlijk herkenbaar.
Jujube
09-09-2009 om 17:03
Leuk
Ook mijn kinderen vonden Jip en Janneke erg leuk, vooral zoon (die ook Jip heet). Het verhaal waarin Jip van een heuvel afrolt vond hij geweldig, herinner ik me. En dat van die neusjes in de taart.
Bij ons kwam begin jaren '70 elke ochtend de melkboer (Kees)aan de deur en ik mocht als kleuter met een blauwe kan naar de deur als hij aanbelde. Ook gingen we 2 keer per week naar de wasserette om de was te doen en kwam er geregeld een man voor oud ijzer aan de deur (met handkar). En de scharensliep.
Groet,
Jujube
amk
09-09-2009 om 17:17
Pelle
ja hoor, bij ons in 't durp, en de omliggende in de polder was het not done om naar de kleuterschool te gaan. Veel te veel werk ook voor de moeders, op de fiets steeds heen en weer terwijl ze op de boerderij wel betere klusjes hadden.
voor de 3 overbevolkte basisscholen in het dorp was 1 kleuterschool met 3 kleine klasjes beschikbaar.
Ik ben van '71.
amk
09-09-2009 om 18:22
Grote delen wel landelijk
maar dan wel in landelijk gebied. Denk bv aan de noordelijke provincies waar kinderen dan ook gelijk in de lunch pauze heen een weer moesten fietsen, want warm eten deed je 's middags. Maar dan dus niet in de steden.
Bastet
09-09-2009 om 18:26
Ach,annie mg schmidt.....
Ze woonde twee huizen bij mijn vader vandaan.Ik moet altijd aan zijn ouderlijk huis denken als ik haar verhalen lees..
Bastet
Maylise
09-09-2009 om 20:02
Leuk!
Ik heb ook altijd veel Jip & Janneke voorgelezen. Mijn kinderen waren er ook dol op. Wat ik altijd heel grappig vond was hoe makkelijk mijn kinderen om gingen met verouderde fenomenen zoals schillenboeren. Mijn kinderen hebben nog nooit van hun leven een schillenboer gezien en toch vonden ze het vanaf het begin zo normaal dat de schillenboer wel bij Jip&Janneke aankwam. Als ze iets niet snapten legde ik het uit en daarna namen ze het meestal voor kennisgeving aan.
Maar J&J waren hier erg geliefd in elk geval. Ik lees het nu nog wel voor aan mijn nichtje van 3 maar mijn enthousiasme is wel iets minder gezien het feit dat ik die boekjes inmiddels helemaal uit mijn hoofd ken
Maylise