Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Wikke

Wikke

22-04-2014 om 22:24

Jeugdzorg straft voor doktertje spelen

http://www.nrc.nl/nieuws/2014/04/22/jeugdzorg-straft-onterecht-voor-doktertje-spelen/

Een huiveringwekkende zaak.
Goed dat er steeds meer over jeugdzorg-schandalen in de gewone media komt.

Hier staat op OOL hoe je wel met doktertje spelen moet omgaan:
http://www.ouders.nl/vraagbaken/doktertje-spelen-6-jr
http://www.ouders.nl/vraagbaken/hoe-groot-is-de-impact-van-doktertje-spelen-7-jr
http://www.ouders.nl/zoeken?zoeken=doktertje+spelen&type=All&onderwerp=All&leeftijd=All

Misschien kan de redactie van OOL een ingezonden brief sturen naar NRC? Iets neutraals, over dat doktertje spelen op die leeftijd normaal is en hoe er mee om te gaan.

mirreke

mirreke

22-04-2014 om 23:10

hmm, dat doktertje spelen normaal is

staat al in de tekst van het NRC. Daar gaat het ook helemaal niet om, dit doktertje spelen is de aanleiding om te melden. Dat kan ook iets anders onbenulligs zijn. Zoals niet elke dag douchen, of niet elke dag een schoon t-shirt aan. Echt, zoiets kan ook al leiden tot een melding. Of met je beweeglijke en actieve kind binnen een te korte periode te vaak bij de dokter langs gaan, zodat het zou kunnen lijken dat jij die blauwe plekken toebrengt.

Waar het om gaat is dat er een maffia ons leven binnensluipt, de opvoedmaffia van de jeugdzorg, die vaak niet goed gekwalificeerd is, overhaaste conclusies trekt, door een gekleurde bril kijkt, fout op fout stapelt, een keihard gevecht levert voor zijn eigen bestaan (immers, zonder mishandeling geen jeugdzorg, dus is het zaak om mishandeling te blijven aantonen).

Recentelijk is er regelmatig nieuws geweest over een bizar geval van een ik meen Russisch gezin dat met de kinderen Russisch (en dus niet Nederlands) sprak. Uiteindelijk zijn de kinderen uit huis geplaatst, alleen de oudste (want ouder dan 18) woont weer thuis, de twee jongere kinderen zijn nog steeds niet thuis. Dit druist in tegen de rechten van de mens en de rechten van het kind, binnen Europa wordt er schande van gesproken, maar de kinderen zijn nog niet terug.

Echt van de zotte, ik woon zelf in Duitsland, en wij praten thuis gewoon Nederlands met de kinderen. Het is ons recht en het recht van onze kinderen te mogen praten in onze moedertaal.

Hoed je voor de jeugdzorg, dit soort mensen en ontwikkelingen die helaas heel erg vaak zo gaan zijn de reden dat veel mensen op OOL blijven waarschuwen om vooral geen melding te doen.

Wat misschien in de krant zou kunnen is dat als ouders vragen hebben over het gedrag van kinderen, ze vooral niet bij 'professionals' als creches en jonge docenten/begeleiders te rade moeten gaan, maar zich beter op OOL kunnen vervoegen. Waarom ik het heb over jonge docenten/professionals: het is mijn ervaring dat jonge mensen die zelf geen kinderen hebben vaak heel irreele gedachten hebben over opvoeding of wat nou normaal gedrag van kinderen is, en eerder geneigd zouden kunnen zijn gedrag dat binnen de (brede) grenzen valt van wat normaal is, als abnormaal te bestempelen. En jou dus als slechte ouder, als jouw kind toevallig dat kind met vreemd gedrag is...

Een afschuwelijk verhaal trouwens, bedankt voor de link. Het lijkt wel horror.

En ik weet ook dat dergelijke horror zomaar jouw levensverhaal kan worden, als je de verkeerde brave hulpverlener treft...

Wikke

Wikke

22-04-2014 om 23:27

waarschuwing

Dat artikel in de NRC vind ik een goede waarschuwing: bespreek niet je (opvoed-)problemen of -dilemma's met opvang of school! De medewerkers zijn vaak goedwillende maar niet al te hoog opgeleide mensen met een beperkte visie op wat goed opvoeden (of goed 'leven') is, die onlangs trainingen hebben gevolgd over het verplichte protocol melding kindermishandeling. In hun enthousiasme, hulpvaardigheid of zelfoverschatting kunnen ze met onterechte meldingen een hoop schade aanrichten.

Nee, ga met vragen of problemen naar de huisarts, kinderarts, naar vrijgevestigde experts (kinderpsychiater, orthopedagoog) of steek je licht op bij OOL.

geen kruid tegen gewassen

http://www.nrc.nl/nieuws/2014/04/22/jeugdzorg-straft-onterecht-voor-doktertje-spelen/
"De ouders kregen geen excuses, geen compensatie en in het door het AMK opgebouwde dossier bleef staan dat de ouders zich schuldig hadden gemaakt aan emotionele verwaarlozing van hun dochter."

Geen kruid tegen gewassen.
Je kunt alleen niet genoeg waarschuwen tegen deze gang van zaken en de instanties die zich daaraan bezondigen.

Over 50 jaar gaan de dossiers open en dan zien we wie de 'informanten' zijn, welke regionale clubs het fraaiste proza aan newspeak en welzijnsbrabbel hebben opgeleverd en welke ouders en kinderen dat hebben moeten bezuren.

Vanavond nog een jonge moeder gewaarschuwd. Ze heeft 2 pittige kinderen en haar schoonfamilie heeft al nodeloos jaren met jeugdzorg doorgebracht waar vader een psychische ziekte blijkt te hebben waarvoor hij pas op volwassen leeftijd behandeld werd. Want, niet alles is medisch. Vanwege haar bezorgdheid over het niet eten van peuter is ze al eens bij een dietiste beland die het kind op een strafstoeltje liet belanden als ze haar groente niet at. School vind dat kind in groep 1 nog niet goed tot 20 kan tellen en haar potlood niet goed vasthoudt. Het kind is links.
Ik heb haar gezegd mij te bellen als ze neigingen krijgt om hulpverlening in te schakelen.

nu niet

nu niet

23-04-2014 om 07:18

schade

Gelukkig gaat het vaak goed bij BJZ.

Maar ouders die hierdoor zijn getroffen, en ik ben daar één van, zijn voor het leven getekend. Ik kwam er voor een PGB-indicatie voor een kind met een aan autisme verwante stoornis en ik had opeens de dreiging van OTS en UHP aan mijn broek hangen. Vanwege aannames, veronderstellingen en vooroordelen. Dankzij een boel geluk is mijn naam als ouder gezuiverd, maar schade is jaren later nog steeds duidelijk aanwezig, de angst en het wantrouwen groot en telkens als de herindicatie moet plaatsvinden krijg ik déja vu's en ben ik ziek van angst.

Geen geheimhoudingsplicht meer

http://medischcontact.artsennet.nl/actueel/nieuws/nieuwsbericht-1/143885/competenties-voor-aanpak-kindermishandeling-op-een-rij.htm
"Naar aanleiding van de vorig jaar ingevoerde Wet verplichte meldcode heeft de KNMG ook de meldcode Kindermishandeling en huiselijk geweld aangepast. Opgenomen in de meldcode zijn de verplichte kindcheck en het recht van artsen om huiselijk geweld te melden."

Artsen proberen op het oog te ontdekken of verwondingen veroorzaakt kunnen zijn door mishandeling. Dat is een subjectieve inschatting. Ik zie nog de arts voor me van het AMC in zo'n filmpje die meent dat als een kind een verwonding heeft aan de weke delen van de buik, niet op de botten, dat dat een aanwijzing is voor kindermishandeling. Ik weet nog dat toen mijn kind het stuur van zo'n rottig stepje in zijn buik kreeg dat dat dus tot het kindermishandelingscircus had kunnen leiden mocht hij daarmee op de eerste hulp zijn beland. Subjectieve criteria. Anything goes.
Er zijn ook observatiemomenten hoe ouder met kind omgaat en kind met ouder. Een arts op de SEH ontmoet jou voor het eerst, wat in het hoofd van zo'n arts omgaat, vooral direct na de cursus, kan in een situatie waarin ouder en kind gestresst of in paniek zijn door de situatie waarmee je op de SEH komt, aanleiding zijn voor achterdocht en melding.
Hier al eerder aangegeven is om nooit aan te geven dat je kinderen hebt. Ga niet alleen, neem buren en getuigen mee. En wees assertief. Dring aan op hulp voor je kind als er blijkbaar meerdere mensen bij je kind betrokken worden zonder dat er hulp verleend wordt. Laat je kind nooit alleen en laat je niet intimideren.

Een reactie onder het artikel in de NRC is geplaatst op Jeugdzorg Dark Horse
http://jeugdzorg-darkhorse.blogspot.nl/2014/04/durf-je-als-ouder-nog-naar-het.html
"Dus ze wilden haar voor haar veiligheid maar meteen opnemen in het ziekenhuis. Om haar tegen ons te beschermen! Dit ging gepaard met flinke morele druk. Waar wij tegenin gingen. "Ze moet hoognodig slapen, veilig tussen ons in, en zeker niet in een vreemd ziekenhuisbed. En eerst moet ze nu eindelijk gips krijgen."

In de jacht op kindermishandeling worden met name ouders en kinderen getroffen die toch al hulp zoeken en zich melden bij de instanties. Het oude verhaal. De echte kindermishandelaars laten zich niet zien maar in de gretigheid om mishandelde kinderen op te sporen mogen de goeden onder de kwaden lijden.
Het houdt niet op, niet vanzelf.
Ouders zullen veel assertiever moeten worden en beleefd maar kordaat het meldingsprotocol moeten afwijzen en hulp eisen voor hun kinderen geen juridisch steekspel accepteren als je voor hulp komt.

Prof Heertje

Prof Heertje

07-05-2014 om 09:08

Respect

voor Arnold Heertje die aktie onderneemt tegen de misstanden van Bureau Jeugdzorg;

https://www.youtube.com/watch?v=JcUbdjTbz88

De oorlog

Professor Heertje krijgt herbelevingen van de oorlog nadat hij geconfronteerd werd in zijn omgeving met de manier waarop wij denken kinderen te moeten 'redden'.
Je zou wensen dat meer mensen dat inzicht kregen.

Oude blauwe plekken

http://www.universiteitvannederland.nl/college/hoe-kun-je-bewijzen-dat-iemand-is-mishandeld/
Een waarschuwing. Ga je naar de eerste hulp en heeft je kind ook oude blauwe plekken, van een onschuldige valpartij bij het spelen op straat of thuis, geef daar dan direct een goede verklaring bij.
Anders worden de oude blauwe plekken gebruikt als argument dat je je kind hebt mishandeld.

Mijn ervaring op de SEH

is toch een beetje anders.
Wij zijn met regelmaat op de SEH te vinden, en krijgen nooit vragen over de, toch wel altijd aanwezige, blauwe plekken die niet horen bij het letsel waarvoor we komen.

Wel ooit, jaren her, toen jongste nog heel klein was, van de kinderarts gehoord dat de radioloog zich afvroeg waar de letsels van ukkie door veroorzaakt werden, en of wij ons kind mishandelden. Kinderarts heeft vervolgens contact opgenomen met de radioloog, om tekst en uitleg te geven.

Persoonlijk vond ik het eigenlijk wel prettig dat de radioloog blijkbaar goed oplet wie hij op de rontgen krijgt.

wel prettig

Hoe verder hulpverleners van je af staan, hoe minder goed ze jou en je gezin kennen, des te eerder zijn ze in staat om zich jou voor te stellen als bruut tegenover je kinderen. Ook als dat onterecht is en aangesticht wordt door eigen nare ervaringen, meldcodes, signaleringslijsten en targets.
Geen wonder dat huisartsen minder tot melden bereid blijken te zijn dan radiologen.

vlinder72

vlinder72

07-05-2014 om 15:52

AnneJ

Wat wil je hiermee nou zeggen? Dat als je kind iets overkomt dat je maar niet naar de eerste hulp moet gaan? of als je voor een gebroken pols komt je maar gelijk een schriftelijke verklaring moet meenemen met uitleg over blauwe plekken op zijn benen. Je kan ook overdrijven.

Je kan ook overdrijven. Toen mijn dochter nog wat kleiner was had ze altijd wel ergens blauwe plekken of een bult. Zij was zo onhandig en onvoorzichtig. Nooit zijn er vragen over gesteld en nooit zijn er opmerkingen over gemaakt. Ook niet bij het consultatiebureau.

En targets? Welke targets. Denk je nou echt dat artsen targets moeten halen met betrekking tot meldingen.

En ik ga je nog iets raars vertellen. Er zijn echt kinderen in Nederland die mishandeld worden. Lang niet alle ouders zijn zielige slachtoffers van die nare jeugdzorg

Het gaat om de cijfers niet om concrete hulp

http://www.nu.nl/binnenland/3724849/huisarts-moet-mishandeling-sneller-melden.html
Waar staat in die berichten iets over concrete hulp aan mishandelde kinderen? Je wordt wel cynisch op den duur. Van een melding en een juridisch traject worden kinderen niet minder mishandeld. Soms juist meer.
"Toen Rotterdam een paar jaar geleden een samenwerkingsconvenant aanging met de ziekenhuizen verdubbelde in 1,5 jaar tijd het aantal meldingen van kindermishandeling bij het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling (AMK). Het maakte de wethouder alleen maar duidelijk dat je met kennisoverdracht en afspraken er voor zorgt dat er meer en sneller wordt gesignaleerd.
Van alle 1349 meldingen vorig jaar bij het AMK Rijnmond kwamen er echter maar 32 van de huisartsen. De Jonge vindt dat opvallend weinig, omdat juist de huisartsen in de eerste lijn van de gezondheidszorg zit en dus veel meer zou moeten zien. Hetzelfde geldt voor tandartsen, fysiotherapeuten en verloskundigen, vindt hij".

Goede bedoelingen zorgen voor een ziek systeem

http://fpblog.nl/2012/12/11/de-meldcode/
"De marsroute van de meldcode die de inspectie voorstelt, zal dus leiden tot een toename van niet alleen het aantal vals positieven, maar ook het aantal vals negatieven (de missers). De Amerikaanse psychologen Kendall-Tackett en collega’s schreven al weer lang geleden (1993): “[t]here is virtually no general domain of symptomatology that has not been associated with a history of sexual abuse”. En ook: “some sexually abused children may also appear to have no apparent symptoms”. Toch schijnt de meldcode te werken. Professionals die de meldcode gebruiken zouden 3 keer zo vaak ingrijpen dan collega’s die de code niet hanteren. Goh. Of die professionals het ook vaker bij het juiste eind hebben, wordt niet duidelijk."

AnneJ,

Als jij als arts een kind van nog geen dag oud met een breuk op de rontgentafel zou krijgen, en 4 weken later hetzelfde kind nogmaals, en dit keer met ernstige breuken, wat denk jij dan?

boterbloem

boterbloem

07-05-2014 om 19:46

Dan denkt AnneJ vast

- alles beter dan BJZ
- de vader is bouwvakker en kent zijn eigen kracht niet, de vader moet geholpen en gesteund worden bij het onderscheiden van een blok beton en een baby
- het kind heeft broze botten en is beter geholpen met vitamine K dan verdenkingen jegens de ouders
- het kind ligt op een aardstraal
- buitenaardse wezens nemen het kind 's nachts mee en kind loopt breuken op wegens sneller gaan dan het licht
- kind heeft een onderkende nog nooit eerder vertoonde allergie voor het aanrechtblad van de ouders
- kind veroorzaakt de breuken zelf om onderliggende oorzaken aan het licht te brengen
- de radioloog is dement en het apparaat vooroorlogs
- kind hoort tegen bovenstaande beschermt te worden tot het tegendeel bewezen is!

Het criterium

Door meldcodes en signaleringslijsten en de attentie van jan en alleman wordt rijp en groen over de schutting gegooid. Niet meer vast te stellen is welk kind echt mishandeld wordt en welk kind niet. De criteria zijn ook heel breed, elk kind kan daaronder vallen.
Je denkt aan een kind dat door herhaald mishandelen breuken opgelopen heeft maar de praktijk is een kind dat geen kam door het haar had of afwijzend op de ouders reageerde.
Het is een kunst om het verschil te zien. Het verschil tussen mishandeling en onbegrip is verdwenen. Vandaar de woede van ouders.
Bovendien wordt ook een mishandeld kind niet geholpen maar geprocessed door een systeem waar misbruik, mishandeling, vervreemding van eigen omgeving, ouders, broertjes en zusjes, familie, school endemisch is.
Hoe kun je dat nou gedogen of aanprijzen/

boterbloem

boterbloem

07-05-2014 om 19:55

.....

boterbloem

boterbloem

07-05-2014 om 19:58

Ach ja

boterbloem

boterbloem

07-05-2014 om 20:28

Anne,

Je zou zoveel meer kunnen met je ervaringen, je intelligentie, je pijn, je geleden strijd en het onrecht wat jou en je kinderen aangedaan is.....ik begrijp je, heus, ik ben zelfs na jaren strijd, advocaten rechtszaken en onrecht de ouderlijke macht kwijt geraakt en ben diep in de schulden en in een depressie terecht gekomen. Je zou met jouw kracht en know how zoveel kunnen betekenen in de strijd die ouders voeren!!

Maar je slaat door Anne....je verwordt tot een karikatuur die juist TEGEN de strijd van ouders zoals wij ingaat. Ondanks al mijn jaren strijd tegen het SGJ heb ik een afkeer van lotgenoten zoals jij....want je slaat door en bevestig voor velen het prototype waar ik en velen met mij zich willen ontworstelen. Velen van ons zijn geen doorgeslagen aso's zonder zelfinzicht of zwakbegaafd die zo vaak in de publiciteit komen. Wat je vaak in de publiciteit zie zijn mensen waarvan anderen denken, sja.....geen wonder.

Die soort publiciteit schaadt ons. Jij kan beter, veeeel beter dan vechten tegen windmolens. Mirreke is een groot voorbeeld voor me, bewogen, betrokken maar realistisch. Jouw obsessieve manier helpt jou, ons en de toekomstige echte slachtoffers niet tegen de strijd met BJZ. Ik hoop dat je dat door krijgt want je hebt het vermogen om een pilaar te worden in dit hele gebeuren...kijk omhoog Anne!

geus

Ik voel me verwant aan die 'aso's'. Ik heb me neergelegd bij het stigma. Ik doe niet meer mijn best om me voor te doen als een voorbeeldige burger. Ik leef met mijn kinderen en mijn exman die nog steeds genant de plank kunnen misslaan en sociaal buiten de boot kunnen vallen. Daar kies ik voor. Zelf ook een beetje vreemd geworden.
Verder ben ik het met je eens. Relativeren is alles.
Bovendien ben ik zeer zeer dankbaar hoe goed het nu gaat met mijn kinderen. Mijn leven is goed.

Boterbloem

Het spijt me zeer voor je dat je in zo'n toestand terecht bent gekomen. Hopelijk is er nu een betere tijd aangebroken en komt het weer goed in het contact met je kinderen.

boterbloem

boterbloem

07-05-2014 om 20:53

ik niet

Ben geen aso, ben heel burgelijk en heb normen en waarden en ondanks dat ik niet oordeel en best met ze op kan schieten voel ik me niet verwant met aso's. Dat jij je er wel verwant mee voelt bevestigd wel weer het eea. Je bent voor mij geen medestrijder maar meer een hooligan die het voor voor de anderen verpest. Dat mensen zonder ervaring met jeugdzorg jou niet begrijpen, oke. Maar als je mensen die in het zelfde schuitje zitten of hebben gezeten niet serieus neemt en doordraaft met je eigen oogkleppen voor moet je toch aan het denken zetten??

Hombre

Hombre

07-05-2014 om 20:57

Boterbloem

Dank voor je reactie, je zou als buitenstaander (nooit iets met jeugdzorg van doen gehad) inderdaad het gevoel kunnen krijgen dat alle kritische geluiden van complotdenkers komen.

Ik geloof best dat je zo'n overheidsorganisatie met enige voorzichtigheid moet behandelen. Vooral een die zo'n moeilijke opdracht moet uitvoeren waarbij je het eigenlijk nooit goed kunt doen. Maar zo ongenuanceerd als AnneJ's verhalen dat wil er bij mij niet in.

Die professor Heertje maakt het voor mij niet veel beter. Ik heb hem lang geleden in mijn werk eens meegemaakt en van nabij mogen zien dat hij al heel snel met de tweede wereldoorlog om zich heen begon te slaan (zonder de minste reden). Dat zal na al die jaren niet beter geworden zijn.

DIt is misschien wel een aardig boek:
http://hetarnoldheertjeeffect.blogspot.nl/

boterbloem

boterbloem

07-05-2014 om 21:02

Anne,

Tot slot; Ik heb met al mijn kinderen een goed contact, 2 wonen er tijdelijk thuis. Ik heb me nooit laten leiden door sgj en alle peuten logen en via via bevindingen, rapportages en conclusies maar door de band die we hadden/hebben en door mijn eigen kunnen wbt de kinderen. Ik ben trots op mijn kinderen en op mijn aandeel in hun welzijn en studie/werk. Daar komt de duivel nog niet tussen, laat staan sgj!

boterbloem

boterbloem

07-05-2014 om 21:13

Hombre,

Ik kom uitgebreider op je reactie terug. Professor Heertje valt bij mij onder de categorie AnneJ en Nico Mul.

Daar hoor ik niet bij

Klassieke reactie om je af te zetten tegen anderen om jezelf beter te voelen.

Geld

Mogelijk dat geld een reden kan zijn om te stoppen met het intimideren van ouders en kinderen in de hulpverlening. Mogelijk, niet zeker.
Sven Sneijer zegt het goed in een reactie op Binnenlands Bestuur: "Het meest trieste aan dit systeem, is dat juist de mensen die jeugdzorg op een beschaafde manier tot de orde proberen te roepen en om enige clementie en humaniteit vragen, tegen een muur aanpraten en jeugdzorg zich maar blijft verschuilen achter protocollen. Ze hebben het altijd 'goed' gedaan, hoe slecht het resultaat ook was. En het ligt altijd aan de 'beleving' van de slachtoffers, nooit aan de feiten."

Geen kruid tegen gewassen. Ook niet het verschil tussen 'beschaafde' en 'aso' criticasters. Dat is een afleidingsmanouvre.

Wiewa

Wiewa

08-05-2014 om 00:51

Bah Boterbloem!

'Dan denkt AnneJ vast'....

'Bah Boterbloem! Over complotdenken gesproken....
Leef je eigen frustraties toch niet uit op AnneJ.
Omdat AnneJ op dit forum schrijft zoals ze schrijft, zou ze 'jullie' strijd verpesten?
Doe normaal!
Dit forum is er ook om (anoniem!) je hart te luchten, niet om strategisch te communiceren.
Ik vermoed dat AnneJ via andere kanalen wel strategisch communiceert. NB zij heeft haar strijd met Jeugdzorg wel gewonnen. Kennelijk doet ze dan toch wel wat goed met haar manier van communiceren en handelen.

Ik denk dat AnneJ het hier op dit forum wel vaak gelijk heeft. Haar manier van communiceren is soms wat onhandig of overdadig, maar hé, dit is een forum, geen vergadering, officieel schrijven, krant of televisieprogramma.

Overigens geeft jouw post #17 mij juist het idee dat JIJ zo iemand bent waarvan ik denk "geen wonder...". Bah wat een nare en domme reactie.

AnneJ pleit voor HULP in plaats van een overmaat aan controle. In het belang van kinderen dus.

Trouwens, ik heb geen enkele ervaring met Jeugdzorg e.d.
Ik lees alleen heftige dingen in de krant, van de Kinderombudsman, van juristen, op Internet, waarvan ik erg schrik.
En inderdaad struikel ik vaak (bijna) over de manier van communiceren. Darkhorse is daar slecht in. Die Nico Mul lijkt mij een engerd. AnneJ moest ik aan wennen. Maar ik lees ook door de communicatiestijl heen en zie dan dingen waar ik niet omheen kan dat die erg fout zijn. En ik hoop echt van harte dat meer mensen dat oppikken, in plaats van ad hominem te gaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.