Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Jeugdzorg

Leen13

Leen13

28-01-2016 om 17:35 Topicstarter

Kritische mensen, zelfs als ze daarvoor aangesteld zijn

http://svensnijer-essays.blogspot.nl/2016/01/de-putin-streek-van-de-reinier-van.html

Juist nu de transitie van de jeugdzorg vraagt om kritische attentie is het vertrek van deze Kinderombudsman een onaangename verrassing.Niet voor het kabinet natuurlijk. Je vraagt je dan af waar de Ombudsman Van Zutphen voor staat. Krijg toch ook een beetje NZA klokkeluidersalarm gevoel. Dat soort managers dus.

"Opmerkelijk in dit verband is het artikel in de Volkskrant (1) vandaag over deze kwestie, waarin vermeld wordt dat Alex Brenninkmeijer ook al moest vertrekken omdat hij ‘te activistisch’ was volgens een deel van de Kamer. Met andere woorden, omdat hij een beetje teveel kritiek gaf wat op den duur erg pijnlijk werd voor de overheid. Brenninkmeijer stond erom bekend dat hij niet alleen het falen van de overheid als zodanig aan de kaak stelde, maar in het bijzonder de mentaliteit die ze vaak aan de dag legt; één van arrogantie en onverschilligheid, waarbij de problemen eerder ontkend worden dan aangepakt en men liever de boodschapper het zwijgen oplegt (de Ombudsman) dan zichzelf de kritiek aan te rekenen. Het vertrek van Dullaert als Kinderombudsman is weer een nieuwe stap in het proces van morele verrotting bij de overheid en kan alleen maar ontzettend betreurd worden. Gelukkig is er van alle kanten veel bijval voor Dullaert en is er inmiddels een petitie opgestart (2) om hem als Kinderombudsman te behouden."

http://www.petities24.com/marc_dullaert_moet_blijven_als_kinderombudsman

Inmiddels zo'n 1500 handtekeningen. Hopelijk kan het tij nog gekeerd worden.
Kamervragen door de oppositie? Het kabinet zal het veel te goed uitkomen maar ook daar laat ik me graag verrassen.

Moeder

Moeder

28-01-2016 om 19:40

Eng verhaal

“ZE PAKTEN MIJN BABY AF OM EEN BLAUWE PLEK”

DOOR MARIE CLAIRE :: 22 JANUARI 2016 :: DELEN
DE NACHTMERRIE VAN ELKE OUDER.

De tien weken oude dochter van Janneke (37) en Mark werd na constatering van een blauwe plek uit huis geplaatst. “Ik zat thuis met zwangerschapsverlof zonder een baby om voor te zorgen.”

De deurbel gaat en ik voel hoe mijn hart in tweeën scheurt. Daar staan ze dan. Twee vreemden met avonddienst die ons leven op de kop komen zetten. Ze zijn van de Raad van Kinderbescherming en overhandigen ons een gerechtelijk bevel voor uithuisplaatsing van Isa. Dit kan niet! Waar gaat ze dan heen? Kunnen die mensen haar wel de zorg bieden die ze nodig heeft? Hoe vaak mogen we haar zien? Paniekerige gedachten buitelen over elkaar in mijn hoofd. Ik wil roepen: ‘Hoho, wacht eens even. Dat gebeurt niet!’, maar we hebben geen poot om op te staan. Opeens zit ik thuis met zwangerschapsverlof zonder een baby om voor te zorgen. Mijn kleine, mooie Isa van net tien weken woont bij een onbekend pleeggezin waarover niets kan vinden op Google.

Wit van schrik
Isa en haar twee jaar oudere broer Jesper waren allebei zorgbaby’s met ernstige reflux en een zware lactose intolerantie. Na de geboorte van Jesper heb ik een tijdje op een moeder-baby unit gelegen; de zorg was simpelweg te zwaar. Bij Isa wilden we het anders aanpakken. We schakelden hulp in van Thuiszorg in het IMH (Infant Mental Health), een kenniscentrum dat ouders van zieke kinderen helpt met het opbouwen van een goede band. Ook vrienden en familie sprongen zo veel mogelijk bij om ons te ontlasten. Toen Isa acht weken oud was, ontdekten we een blauwe plek op haar been. Ik had wel eens gehoord dat dit een symptoom van hersenvliesontsteking kon zijn, dus hup naar de dokter. Van een gevaarlijke ziekte was geen sprake en gerustgesteld gingen we weer naar huis. Maar twee dagen later belde onze kinderarts. ‘De huisarts heeft melding gemaakt van Isa’s blauwe plek. Willen jullie nu met haar naar het ziekenhuis komen?’ Daar hoorden wij dat het protocol kindermishandeling was ingetreden. Mark en ik werken allebei in het onderwijs en wisten dat wanneer er sprake is van een onverklaarbare blauwe plek, een kind verplicht onderzocht moet worden. Niets aan de hand, dachten wij. Tot de kinderarts s ‘avonds wit van schrik Isa’s kamer binnenliep: ‘Sorry, maar ik heb een gescheurd ribbetje bij haar ontdekt.’ Ik wist niet waar ik het zoeken moest. Isa was bij zoveel mensen geweest die we vertrouwden. Van vrienden tot de artsen in het ziekenhuis. Wat was er in hemelsnaam gebeurd? Mark begon meteen aan zichzelf te twijfelen: ‘Ik zou haar toch niet per ongeluk een keer te hard hebben vastgepakt tijdens het verschonen?’ We waren allebei compleet van de leg.
De volgende dag stonden het AMK (Algemeen Meldpunt Kindermishandeling) en Bureau Jeugdzorg voor de deur. Ze hielden Isa voor haar eigen veiligheid in het ziekenhuis en Mark mocht vanaf dat moment niet meer alleen zijn met Jesper. Omdat hij als enige zijn twijfel had uitgesproken, achtten ze kans groot dat hij het had gedaan. Op het moment dat blijkt dat een kind een ribfractuur heeft, ben je opeens een levensgevaarlijk als ouder. Ook al is er niets bewezen. Het hele traject hebben we het gevoel gehad dat de betrokken instanties dachten: Ah, eindelijk een kind met zichtbaar letsel, daar duiken we vol bovenop. Iedereen in onze omgeving reageerde even geschokt als wij. ‘Wat is dit voor iets raars!’ , riepen vrienden en familie. Maar ik weet zeker dat onbekenden zoals Isa’s verpleegsters wél hun twijfels hadden. Dat is ook waarom een heel selectief kringetje slechts weet wat er bij ons thuis is gebeurd.

“Ik heb Isa tot het allerlaatste moment vastgehouden terwijl de tranen over mijn wangen stroomden”

Afscheid nemen
Beduusd is denk ik het beste woord dat omschrijft hoe we ons voelden. We leefden in een roes, een onwerkelijke wereld. Je bent als ouders zo machteloos. Allerlei instanties die jou niet kennen, hebben opeens de regie van je leven volledig in handen terwijl je niets fout hebt gedaan en ook niet weet wat er gebeurd is. Natuurlijk zijn we iedereen langsgegaan, maar niemand wist het. Sommigen vroegen zelfs heel serieus of je het voelt of hoort als een baby een rib scheurt. We hadden geen idee wat er met Isa ging gebeuren. De instanties kwamen steeds met nieuwe plannen: van onder toezicht stellen tot een pleegzorggezin binnen onze kennissenkring. Uiteindelijk heeft AMK zonder ons in te lichten uithuisplaatsing aangevraagd bij de Raad van Kinderbescherming. Toen ik dat hoorde ging ik kapot. Echt harstikke kapot. Ze pakten mijn baby af, zomaar!
Binnen een week hadden ze een geschikt pleeggezin gevonden en konden we afscheid nemen in het ziekenhuis. Ik heb Isa tot het allerlaatste moment vastgehouden terwijl de tranen over mijn wangen stroomden. Mark ik en hadden van tevoren bewust afgesproken om rustig te blijven, zodat we de pleegouders zo goed mogelijk konden uitleggen wat Isa fijn vond. Later las ik in ons dossier dat het leek alsof we geen band hadden met onze dochter omdat we zo kalm bleven. ‘Wat heeft het voor zin om hysterisch te doen?’, vroeg ik aan de dame van Bureau Jeugdzorg. ‘Nou de meeste ouders gaan gillen en trekken’, was haar antwoord. ‘Maarja, jullie zijn natuurlijk hoogopgeleide mensen. Die zien we niet zo vaak.’ Bizar!

“Een uur per week mochten we Isa zien. Al snel herkende ze ons niet meer”

Op neutraal terrein mochten we Isa één uur per week zien. Al vrij snel merkten we dat ze het niet meer fijn vond om bij ons te liggen omdat ze ons niet meer herkende. Die pijn gaat door merg en been. Ik heb vaak geroepen tegen Bureau Jeugdzorg: ‘Jullie plaatsen mijn tien weken oude baby uit huis want dat is schijnbaar het beste voor haar, maar hebben jullie ook nagedacht over wat dit met de ouder-kind band doet? Wat het met een gezin doet? Maar ze wilden eerst een goed gevoel krijgen over ons ouderschap, daarna zou het vanzelf wel goedkomen, zeiden ze. We moesten verplicht in gezinstherapie en Mark’s voornaamste taak was leren omgaan met huilbaby’s. Urenlang heb ik in die tijd op internet gezocht naar lotgenoten en tips over wat jeugdzorg precies verstaat onder ‘goed ouderschap’. De situatie maakte van mijn zo’n krampachtige moeder. Als ik met Jesper in de supermarkt liep, dacht ik alleen maar: Please, ga nou niet huilen. Want stel dat iemand er melding van maakt.

kinderbescherming baby afpakken

Rampscenario’s
Twee maanden na Isa’s uithuisplaatsing, hoorden we dat het AMK hun afgeronde dossier aan de politie had overgedragen. Mark, die als enige zijn twijfel had uitgesproken over het toebrengen van de blauwe plek, kon ieder moment van zijn bed worden gelicht. Een rampscenario waar we geen moment rekening mee hadden gehouden. Wéér zoiets waar we nul invloed op hadden, dat zuigt je helemaal leeg. Mark vond het moeilijk om te verklaren dat hij niét verantwoordelijk was. ‘Als ik zeg dat ik het niet heb gedaan, beschuldig ik automatisch iemand anders die wij kennen’, zei hij. Daarbij bleek achteraf dat hij een bepaalde vorm van AHDH heeft waardoor hij moeilijk beslissingen kan maken. Voor hem was het dus heel lastig om uit te sluiten dat hij het gedaan had.
Een maand later moest Mark zich melden op het bureau en heeft hij vijf dagen vastgezeten. Hij ontkende alle betrokkenheid, maar zijn psycholoog kwam met de dubieuze verklaring dat hij eerder tegen haar had opgebiecht schuldig te zijn. Als klap op de vuurpijl bleek ook nog dat de politie onze telefoons al drie maanden aftapten. Waanzin, alsof we twee criminelen waren! Afgelopen oktober stond Mark terecht voor het toebrengen van de blauwe plek én de gescheurde rib. Uiteindelijk is hij alleen voor de blauwe plek veroordeeld. Omdat de rechter vond dat hij al genoeg geleden had, heeft hij geen straf opgelegd. Echter, Mark heeft nu wel een strafblad en kan zijn carrière in het onderwijs vergeten. Net als meehelpen op de crèche en school van onze kinderen.

Isa heeft uiteindelijk een half jaar bij haar pleeggezin gewoond, waarvan ze de laatste drie maanden af en toe thuis mocht komen om weer te wennen. Eerst een uurtje op het laatst een heel weekend. De eerste nacht samen was verschrikkelijk spannend. We kenden onze eigen dochter amper nog , wisten niet eens welk muziekje haar kalmeerde. Mark heeft nog een hele poos niet alleen met haar mogen zijn. Hij moest eerst laten zien dat hij acht uur met zijn dochter kon doorbrengen zonder dat er iets gebeurde. Dan pas kreeg hij het stempel ‘goede vader’, zo had iemand van Bureau Jeugdzorg blijkbaar bedacht.
Hoe we ons er al die tijd doorheen hebben gesleept, weet ik oprecht niet. We leefden gewoon steeds van het ene naar het andere bericht. Nadat het traject voorbij was, moesten we samen keihard aan de slag om onze relatie weer in balans te krijgen. Als je man maandenlang niet alleen bij de kinderen mag zijn en jij bent verantwoordelijk voor hem, groeit je huwelijk namelijk behoorlijk scheef.
Isa is nu twee jaar en een hartstikke vrolijke peuter. Onze band met haar is even goed als die met onze zoon. Ik heb niet het idee dat ze ergens last van heeft, maar ik zie wel als een berg op tegen haar pubertijd. Ze kan het voorval natuurlijk heerlijk naar ons hoofd slingeren als ze boos is. Dat gaat hard aankomen. Ik denk niet dat we er ooit nog achter zullen komen wat er precies gebeurd is. Misschien heeft iemand die we kennen het gedaan, maar de gescheurde rib kan ook ontstaan zijn toen ze ingebakerd (strak gewikkeld in een doek, red.) lag. Ze huilde destijds zo veel, ik kan me goed voorstellen dat de druk op haar borstkas te groot werd. Ik probeer er voor mezelf zo min mogelijk mee bezig te zijn. Met piekeren los ik toch niets op.”

Nooit meer hetzelfde
Hoe hard alle ‘hulpinstanties’ ook riepen betrokken te zijn met Isa, ik geloof niet dat dit het beste voor haar was. Deze traumatische ervaring heeft voorgoed een stempel gedrukt op ons gezin en dus ook op haar. Boos ben ik vooral over het feit dat dit ons is overkomen, want zo voelt het echt. Als een uit de lucht gevallen traject. De oude Janneke word ik nooit meer. Daarvoor hebben ze te veel van mij afgenomen, waaronder de babytijd van Isa. Die pijn slijt maar langzaam. Van haar pleegouders heb ik een fotoboek gekregen. Als ik er door heen blader, denk ik alleen maar: hier heb ik geen herinneringen aan, dit is mijn kind niet. Een stukje vertrouwen en veiligheid ben ik ook voorgoed kwijt. Gewoon, dat ik mijn leven kan leiden zoals ik denk dat het goed is zonder dat een ander het recht heeft om daarover te oordelen en er meteen consequenties aan te binden. Naar de huisarts ga ik niet meer zo snel. Laatst was Isa gevallen en had ze pijn aan haar hand. Tegen mijn collega die erbij was zei ik gelijk: ‘Jij was erbij en moet mee naar de dokter op mijn verhaal te bevestigen.’ Met behulp van therapie hebben Mark en ik de hele situatie onlangs een plekje kunnen geven. We zitten nu goed in ons vel en kunnen weer lachen en genieten, maar niets zal ooit meer helemaal hetzelfde zijn.

Wegens privacy redenen zijn de namen gefingeerd.

http://www.marieclaire.nl/lifestyle/echteverhalen/ze-pakten-mijn-baby-af-om-een-blauwe-plek/?kl=884&ku=26247&utm_source=SIM&utm_medium=email&utm_campaign=20160128_Marie_Claire&utm_content=&utm_term=a_396

Leen13

Leen13

28-01-2016 om 20:19 Topicstarter

Tja - geen kruid tegen gewassen

Hulp vragen is een risico. De gevolgen kunnen vernietigend zijn voor je gezin. Dat vinden we tegenwoordig blijkbaar normaal en acceptabel.
Protesten helpen niet, dan wordt je zelf aangeschoten wild en niet meer geloofwaardig.
De RIAGG van Jos Lame (spookrijders in de zorg) is failliet en opgeheven.
Rene Clarijs (proefschrift Tirannie in de Jeugdzorg) krijgt niet de goede universitaire aanstelling die hij verdient in Nederland maar in Sint Petersburg.
En de Kinderombudsman (oa. Van Leerplicht naar Leerrecht, 'Is de zorg gegrond') wordt door zijn baas aan de dijk gezet.
Sterke lobby. Die kindermishandelingsbusiness.

Teken de petitie. Er gingen vandaag al 3231 mensen voor.

http://www.petities24.com/signatures/marc_dullaert_moet_blijven_als_kinderombudsman/

Leen13

Leen13

28-01-2016 om 21:22 Topicstarter

De vaste commissie voor BZ

http://www.tweedekamer.nl/vergaderingen/commissievergaderingen/details?id=2015A05020

Vandaag (toevallig?) een bijeenkomst van de vaste commissie voor Binnenlandse Zaken.
Geen woord over de kwestie Ombudsman in de besluitenlijst. Men volgt de ingeslagen weg. Nieuwe aanstellingen voorbereiden van nieuwe vervangend Ombudsmannen.

"Agendapunt: Verzoek van de Nationale ombudsman om gesprek met vaste
commissie voor Binnenlandse Zaken over vacatures substituutombudsmannen
Zaak: Brief derden - de Nationale ombudsman te Den Haag - 21 januari 2016
Verzoek de nationale ombudsman om gesprek met vaste commissie voor
Binnenlandse Zaken over vacatures substituut-ombudsmannen - 2016Z01161
Besluit: Desgewenst betrekken bij spoedig te plannen gesprek met de Nationale ombudsman.
Volgcommissie(s): VWS"

https://twitter.com/Dulfera/status/692720189218144256
De brief van Van Zutphen aan de (voorzitter van de ) 2e Kamer.
"Na rijp beraad en na overleg met zowel beide substituut ombudsmannen alsmede met de vaste Commissie voor Binnenlandse Zaken heb ik besloten om de ruimte te benutten die de wet mij biedt om mijn eigen team samen te stellen".

Logisch toch?
#Truecolors

Leen13

Leen13

28-01-2016 om 21:58 Topicstarter

Ondertussen in Noorwegen: 5 kinderen UHP op triviale gronden

http://armoniamagazineusa.com/2016/01/18/norwegian-media-can-no-longer-ignore-barnevernet-abuse/

Zelfs de minister staat machteloos tegenover het machtsmisbruik van de jeugdbescherming:

"Solveig Horne was well aware of Barnevernet abuses in 2013, just prior to her being promoted as minister of the department that oversees Barnevernet. In her discussion with a father who had his child traumatized by the CPS, Horne wrote:

“You are not alone to meet a child who does not [do well]… Now we are waiting in anticipation for what comes from the government, but we do not have high hopes. What we are experiencing is that no matter how many good laws we have, it seems as if CPS has its own laws [of/above] Norwegian law. It makes its assessments and checks this.”

This was said in 2013 before her promotion and we know that Barnevernet has not been reformed since then. It has continued a pattern of child confiscation based on trivial matters as is the case in the Bodnariu family."

Leen13

Leen13

28-01-2016 om 22:18 Topicstarter

Geen formele klacht mogelijk tegen gedrag Ombudsman

De Ombudsman: machtsmisbruik omdat het kan

PassendOnderwijsElk
‏@Povie_nl
@nat_ombudsman Waar vinden we een zorgvuldige klachtenregeling tegen jullie besluit tav @marcdullaert ? ##dullaertmoetblijven

Nationale ombudsman ‏@nat_ombudsman 6 uur6 uur geleden
@Povie_nl Een klacht indienen tegen het aanstellen van een nieuwe substituut ombudsman is niet mogelijk Povie. Het is in de wet 1/2

http://speld.nl/2013/01/15/nederland-vanaf-1-februari-een-dictatuur/
www.Nederlandtotalitair.nl

Leen13

Leen13

29-01-2016 om 00:07 Topicstarter

Petitie gericht aan de 2e Kamer: Kinderombudsman moet blijven

https://dullaertmoetblijven.petities.nl/

"Wij
Willen dat Dullaert blijft als Kinderombudsman. Juist omdát hij zeer activistisch is voor álle kinderen in NL!

constateren
Dat deze beslissing van de Nationale Ombudsman geenszins het belang van kinderen dient.

en verzoeken
Wij verzoeken de 2e kamer/parlement bij deze reorganisatie, en het daarmee verband houdende vertrek van Dullaert als Kinderombudsman anders te besluiten, zodat Dullaert als Kinderombudsman kan aanblijven dan wel herbenoemd wordt, zodat de belangenbehartiging van kinderen op activistische wijze behouden blijft. Wij dragen Dullaert hiermee voor aan de 2e kamer om hem als Kinderombudsman te herbenoemen."

http://www.petities24.com/signatures/marc_dullaert_moet_blijven_als_kinderombudsman/
Deze petitie is inmiddels al bij 6256 ondertekenaars.

Leen13

Leen13

29-01-2016 om 01:20 Topicstarter

Stem in Trouw

http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/4233860/2016/01/28/Kinderombudsman-Marc-Dullaert-vertrekt.dhtml

Kinderombudsman Marc Dullaert krijgt geen nieuwe termijn
'Onacceptabel, Marc Dullaert moet blijven'
368 (58%)
'Erg jammer, hij was een competente Kinderombudsman'
132 (21%)
'Zo gaat dat, er komt vast een nieuwe competente Kinderombudsman'
136 (21%)

https://www.petities.nl/petitions/dullaert-moet-blijven-als-kinderombudsman?locale=nl
"Dullaert moet blijven als Kinderombudsman

Wij willen voorkomen dat de Nationale Ombudsman Reinier van Zutphen gebruik maakt van zijn wettelijke recht om Dullaert, die formeel aan het eind is van zijn termijn, niet voor herbenoeming of verlenging voor te dragen aan de Tweede Kamer."

Het gaat op dit moment om 208/6532 handtekeningen.

mirreke

mirreke

29-01-2016 om 16:56

9000+

Ongelooflijk, deze meneer van Zutphen heeft zich nu meteen gediskwalificeerd als ombudsman. Je kunt nu toch niet meer aanblijven? Vestzak broekzak, machtsmisbruik, meteen wordt al duidelijk dat een kritisch en onafhankelijk denker die niet bang is zijn mond open te doen niet gewenst is in deze kringen. Daarmee zet je jezelf als ombudsman buiten spel... Gelukkig zijn er al wel kamervragen.

Ik vind het ook nogal onacceptabel dat een kinderombudsman onder de gewone ombudsman valt...

Leen13

Leen13

29-01-2016 om 19:05 Topicstarter

Kamervragen

http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=236639&cat=1&_ga=1.102090241.1426045974.1454090371

"De verwachting was dat Dullaert nog een termijn zou aanblijven. In september 2015 is hij geïnstalleerd als voorzitter van de Europese ombudsmannen en verricht daarvoor ook allerlei buitenlandse activiteiten, zoals onlangs het bezoeken van een vluchtelingenkamp in Macedonië. Voor het CDA is dit een belangrijk punt. "Dit plaatst Nederland in een koppositie van het versterken van de positie van kinderen, nationaal en internationaal. Deze stap komt daarom op een onverwacht moment".
"Dullaert heeft zich heel nadrukkelijk ingezet voor thuiszittende kinderen en zijn inzet mag niet verloren gaan," zegt D66-Kamerlid Van Meenen. Zijn CDA-collega Amhaouch prijst de huidige Kinderombudsman. "Hij leverde goed werk en dat verdient continuïteit."
Van Meenen wil opheldering van staatssecretaris Dekker van Onderwijs over zijn rol in deze zaak. De benoeming van de Nationale Ombudsman valt onder het ministerie van Binnenlandse Zaken."

Het is overigens het ministerie van Plasterk. En ik ben ook benieuwd wat de vaste commissie voor Binnenlandse Zaken gemeld heeft richting de heer Van Zutphen. En of niemand hem gewaarschuwd heeft voor deze kwestie of deze zet heeft afgeraden.

mirreke

mirreke

30-01-2016 om 12:31

Tekenend

Ik vind het tekenend voor de enorme afstand tussen de zittende machtshebbers/politici/regering/instanties en de ontwikkelingen in het veld, zoals de gevolgend van gestapelde bezuinigingen die nu pas duidelijk worden, de gevolgen van de transities in het onderwijs en de jeugdzorg.

Daarvan is Marc Dullaert op de hoogte als geen ander, zijn samenwerking met belangenorganisaties is uitstekend. Ook daarom is het uiterst verwonderlijk dat deze meneer van Zutphen tot deze stap is overgegaan..

Kan echt niet. Om deze reden moet zijn ontslag in gang worden gezet, of, beter nog, moet hij zelf inzien dat zijn positie nu al niet langer houdbaar is en aftreden...

In een dergelijke cruciale functie als ombudsman moeten dergelijke missers meteen worden afgestraft.

Leen13

Leen13

30-01-2016 om 13:29 Topicstarter

Radio 1

Bij Radio 1 Alex Brenninkmeier als gast, naast Seegers (SGP) en Ankie Broekers-Knol (VVD).
Uiteraard wordt ook Alex Brenninkmeier om een reactie gevraagd. Maar deze meent, met alle meningen die rondgaan op de sociale media, dat hij de enige Nederlander is die hier niet zijn mening over mag geven.
Over de politieke actualiteit.

Leen13

Leen13

30-01-2016 om 13:37 Topicstarter

Van Zutphen terugtrekken inderdaad

Als dit de feiten zijn, de argumenten die nu bekend zijn in de media, en er is niets anders aan de hand wat van belang kan zijn, dan vind ik inderdaad dat Ombudsman Van Zutphen de eer aan zichzelf moet houden en zich terug moet trekken. Een ombudsman die het vertrouwen van het publiek in het instituut Ombudsman zo weet te ondermijnen is niet meer houdbaar voor deze positie.
Door kritische goed functionerende ombudsmensen niet aan te houden, maar zich te beroepen op zijn bevoegdheid, ondermijnt hij ook het vertrouwen in de politiek. Dat er kritisch omgegaan wordt door het instituut ombudsman met de politiek, wat haar doel is, is juist door deze onhandige en ondoordachte actie, ernstig bewtwijfelbaar geworden.
Van Woerkom had een foute opmerking gemaakt over een bepaalde bevolkingsgroep. Van Zutphen heeft het hele publiek geschoffeerd door eigenmachting optreden. En het aanzien van het instituut en de politiek geschaad. Nog wel wat ernstiger dan de al ernstig door hem betreurde opmerking van Van Woerkom.

Dullaert

Ik heb me er niet heel erg in verdiept en ben nu ook te lui om het allemaal na te zoeken. Maar een ding wat ik me van Dullaert meen te herinneren is dat hij nogal klakkeloos de alarmerende maar onvoldoende onderbouwde cijfers over het aantal mishandelde kinderen als uitgangspunt nam. Waarna vervolgens natuurlijk allemaal aanbevelingen over hoe mishandeling te voorkomen. Eerlijk gezegd, AnneJ, ben ik wat dat betreft wat verbaasd over hoe jij het voor hem opneemt. Maar goed, ik kan het me allemaal verkeerd herinneren.
Het zou mijn niet verbazen als de twee heren gewoon niet zo heel goed met elkaar overweg kunnen en Van Zutphen geen zin heeft in twee kapiteins op éen schip. Maar hij heeft het bepaald niet netjes afgehandeld door de man zo kort voor het verlopen van zijn aanstelling de wacht aan te zeggen.

De lezing 'Dullaert moest weg omdat hij te kritisch was en Van Zutphen heeft zich als loopjongen laten gebruiken" is een aantrekkelijke, maar ik vraag me toch af of-ie klopt.

Groeten,

Temet

Leen13

Leen13

30-01-2016 om 17:57 Topicstarter

zwart wit Temet

Natuurlijk ben ik het niet altijd eens met dat soort zaken. Maar de Kinderombudsman heeft een aantal kritische rapporten uitgebracht over onderwijs en zorg waaruit blijkt dat hij zich er echt in heeft verdiept en daarmee een zinvol debat op touw zet op grond van argumenten.
http://www.dekinderombudsman.nl/58/publicaties/

Ook anti meldplicht:
http://www.dekinderombudsman.nl/70/ouders-professionals/nieuws/standpunt-kinderombudsman-meldplicht-bij-vermoedens-kindermishandeling/?id=587

Je hoeft het niet altijd met alle standpunten eens te zijn om toch te zien dat Dullaert de positie van Kinderombudsman op een professionele manier neerzet en zaken op de agenda krijgt. Ik heb nou niet de indruk dat hij doordendert op het onrealistische hysterische verdienmodel van een hoop andere betrokkenen. Bovendien ook voorzitter van Europese Kinderombudsmannen. Dat kon nog weleens in het voordeel uitpakken van een standpunt tegen de kindermishandelingshysterici omdat het ook een Europees probleem is wat kinderen en gezinnen schaadt.

http://www.quotenet.nl/Nieuws/Het-dubieuze-zakelijke-verleden-van-weggestuurde-kinderombudsman-Marc-Dullaert-114883
Natuurlijk denk ik ook, is er iets wat wij niet weten waarom er zo'n besluit door beiden is genomen om zaken te verzwijgen. Maar behalve dit dubieuze artikel is er nog niets bekend.

Misschien wordt het tijd voor een Ouderombudsman.

Leen13

Leen13

30-01-2016 om 18:10 Topicstarter

Nog een zwartwitje

Ik ben ook geen fan van de Augeofoundation en het tijdschrift KM. Maar diens hoofdredacteur, Marielle Dekker, heeft mij wel voor haar ingenomen door zich eens af te vragen wat er nu gebeurt na melding. Waarna ze tot de conclusie kwam dat het daar gewoon aan ontbreekt. Aan goede cijfers en aan concrete effecten. Ze is dan ook samen met de Kinderombudsman tegen meldplicht. Zorg eerst maar eens dat er goede vervolghulp komt voor de kinderen die wel al gemeld zijn.
Heldere argumenten. lijkt mij.

Leen13

Leen13

30-01-2016 om 21:15 Topicstarter

Amsterdamse Kinderombudsman

https://www.gemeentelijkeombudsman.nl/Over_de_ombudsman/Wie-is-de-Gemeentelijke-Kinderombudsman/

Amsterdam heeft overigens ook een actieve kinderombudsman, de voormalig kinderrechter Anne Martien van der Does.
Hoef je niet bij de burgemeester op de stoep te gaan staan.

Wil je een je probleem aan haar vertellen?
Dan kun je Anne Martien bellen of whatsappen via de Kinderombudstelefoon 06-57822738. Maar langskomen op het spreekuur mag ook. Dat is iedere dinsdag van 10.00-12.00 uur op Singel 250 in Amsterdam (vlak achter de Dam).

Onlangs nog in het nieuws geweest omdat kinderen te vaak door UHP van hun ouders gescheiden worden in plaats van een gezamenlijke plek in de maatschappelijke opvang bij woninguitzetting en andere woonproblemen.
Daar zijn ook kamervragen over gesteld waar van Rijn als vanouds onderkoeld op reageert: nee er zijn geen cijfers, die worden niet verzameld, nee de maatschappelijke opvang kan tekort schieten.

Leen13

Leen13

31-01-2016 om 14:22 Topicstarter

Gebrek aan interne tegenspraak leidt tot affaires

http://www.npo.nl/buitenhof/31-01-2016/VPWON_1250219/POMS_VPRO_3158336

Vanaf minuut 31 Pieter Omzigt. "Het heeft ook te maken met de cultuur van de regering van de dag. Vind je het prettig om intern enige mate van tegenspraak te hebben

De Nationale Ombudsman moet ook goed functioneren, om maar even het idee te geven dat er enige tekenen zijn dat daar problemen zijn. De Kinderombudsman wordt ontslagen. Het hele topmanagement gaat weg. Ik zie zaken waar men achteraf stukken heeft moeten corrigeren. Bij soldaat Borgheffe(?) op de website. Dat het onderzoek naar klokkenluider Odfjell ook maar matige kwaliteit was. Excuus dat was de OVV.

Het ultieme instituut dat we opgezet hebben voor als iets niet functioneert, dat dus wel tanden moet blijven hebben. En dat de regering het prettig moet blijven vinden, iets dat op het eerste gezicht onprettig lijkt, namelijk dat je serieuze tegenspraak krijgt, en soms lijkt het erop dat alles wat op tegenspraak lijkt liever even niet gezien wordt.

Leen13

Leen13

01-02-2016 om 08:54 Topicstarter

Column: Ombudsman, wat maakt u ons nou?

https://twitter.com/search?q=%23dullaertmoetblijven
Column van Harriet Duurvoort: Ombudsman, wat maakt u ons nou?

"Helaas, tegen de Nationale Ombudsman kun je bij geen enkele instantie een klacht indienen.

Leen13

Leen13

01-02-2016 om 15:50 Topicstarter

Zonder tegenspraak geen samenspraak

http://www.ministerievantegenspraak.nl/tegenspraak/247/

Interessant initiatief van oa. Mieke van Stigt om de kinderombudsman Marc Dullaert minister te maken van het Ministerie van Tegenspraak. Een al wat langer lopend initiatief om het democratisch gehalte van de overheid aan de orde te stellen.

Ook commentaar over JOGG te vinden en dergelijken.

Leen13

Leen13

02-02-2016 om 00:02 Topicstarter

Column Malou van Hintum

http://politiek.tpo.nl/column/nationale-ombudsman-er-staan-ruim-20-000-burgers-tegenover-u/

"U bent geweldig, en nu opzouten
De woordvoerder van Reinier van Zutphen zegt: ‘Dullaert heeft de functie als Kinderombudsman vijf jaar lang op geweldige wijze vervuld. We gaan nu op zoek naar een opvolger.’

Pardon? Dat iemand zijn werk ‘geweldig’ doet, is een reden om afscheid van hem te nemen? ‘U kookt de sterren van de hemel. Wij gaan een andere chefkok zoeken’. ‘Het orkest is van wereldklasse. We ontslaan alle musici’. Wie het snapt, mag het uitleggen.

Van Zutphens eigen toelichting maakt het er niet beter op. Hij schuift Dullaert opzij omdat hij heeft besloten ‘de ruimte te benutten die de wet mij biedt om mijn eigen team samen te stellen’ "

"Dat is een wel heel lege, formalistische manier om een besluit toe te lichten, Nationale Ombudsman. U lijkt verdorie de overheid wel. Bovendien: dat iets mag, wil nog niet zeggen dat het deugt!"

Leen13

Leen13

03-02-2016 om 19:26 Topicstarter

2e kamer wil geen debat

http://nieuws.tpo.nl/nieuws-video/parlement-machteloos-tegen-ontslag-kinderombudsman/

Op zoek naar informatie over de gehouden commissievergadering, deze video.
De machteloosheid van de 2e kamer?
Nationale Ombudsman riekt zelf naar onbehoorlijk bestuur waar hij voor aangenomen is om dat te controleren bij de overheid.
Volgens 2e kamerlid Kuzu(of Ozturk) laat de 2e kamer hun stem liggen. Het kan transparanter, geen besloten vergaderingen, de 2e kamer kan commentaar leveren. De 2e kamer wil geen debat met de minister.

Leen13

Leen13

03-02-2016 om 19:29 Topicstarter

Jeugdjournaal vraagt Van Zutphen uitleg voor de kinderen

https://twitter.com/NOS/status/694893462760501248
Kritische journalist van het jeugdjournaal vraagt Van Zutphen uit te leggen aan de kinderen waarom de Kinderombudsman weg moet.
Verkeerde vraag volgens Van Zutphen. Hij is net bij een besloten vergadering geweest en zegt niets.
Helder wel dit.

Leen13

Leen13

04-02-2016 om 01:35 Topicstarter

2e Kamer mag Kinderombudsman wel herbenoemen

https://twitter.com/katinkaslump

De 2e Kamer kan de Nationale Ombudsman passeren bij het herbenoemen van de Kinderombudsman.
Maar doet het niet.
"Artikel 9

1. De Tweede Kamer benoemt op verzoek van de ombudsman een of meer personen tot substituut-ombudsman en wijst daarbij de substituut-ombudsman aan die de functie van Kinderombudsman of Veteranenombudsman heeft. De ombudsman maakt daartoe een aanbeveling op, die de namen van ten minste drie personen bevat. Indien er geen Kinderombudsman of Veteranenombudsman is, draagt de ombudsman zo spoedig mogelijk zorg voor een verzoek als bedoeld in de eerste volzin.
2. De benoeming van een substituut-ombudsman geschiedt voor de duur van de ambtstermijn van de ombudsman op wiens verzoek hij is benoemd, vermeerderd met een jaar.
3. Indien de Tweede Kamer voornemens is een substituut-ombudsman opnieuw te benoemen, kan zij bepalen dat het eerste lid, tweede volzin, buiten toepassing blijft."

Leen13

Leen13

04-02-2016 om 13:34 Topicstarter

Kinderombudsman: half jaar blijven als waarnemer

http://nos.nl/artikel/2084837-dullaert-wil-blijven-als-waarnemend-kinderombudsman.html

Marc Dullaert wil niet ingaan op de gang van zaken maar biedt aan nog een half jaar te blijven als waarnemer tot er een nieuwe Kinderombudsman is en zijn termijn in Europa afloopt.

Ik kan niet zien wat in dit artikel staat: http://nos.nl/artikel/2084837-dullaert-wil-blijven-als-waarnemend-kinderombudsman.html

Maar, gezien de 2e Kamer opnieuw kan benoemen zou dit voorstel kunnen zorgen voor de continuteit die voor het instituut Kinderombudsman nodig en afgesproken is.

Nu de 2e Kamer nog. Of van Zutphen natuurlijk.

De petitie nadert de 30.000 ondertekenaars.

Leen13

Leen13

04-02-2016 om 14:02 Topicstarter

Definitief weg?

http://www.nrc.nl/next/2016/02/04/vertrek-van-marc-dullaert-definitief-1588156

Dit artikel zit verborgen maar de titel suggereert dat het besluit definitief is. Mogelijk niet zo na het interview met de vertrekkende Kinderombudsman.

mirreke

mirreke

04-02-2016 om 15:09

Demonstreren

De democratie is weg. Dit was een uitgelezen moment voor de TK om als vertegenwoordigers van het volk iemand te overrulen en Dullaert te laten aanblijven.

Ik heb geloof ik geen zin meer om te stemmen. Wat zeg ik, het HEEFT geen zin meer...

Demostreren, en dan echt zoveel mogelijk mensen, want iedereen met kinderen of die met kinderen te maken heeft, gaat dit aan...

Leen13

Leen13

04-02-2016 om 15:24 Topicstarter

Alex Brenninkmeier over de rechtstaat en de democratie

http://www.politalk.nl/2015/08/06/oud-ombudsman-we-worden-voorbereid-op-minder-democratie-en-rechtsstaat/

Klopt Mirreke.

"Oud-ombudsman: ‘We worden voorbereid op minder democratie en rechtsstaat
Wij worden voorbereid op het idee dat het allemaal wel wat minder rechtsstatelijk en democratisch kan’, aldus oud-ombudsman Alex Brenninkmeijer in het weekblad De Groene. Volgens hem zien steeds meer politici en beleidsmakers democratie als een probleem. Brenninkmeijer maakt zich zorgen over de toenemende macht van de overheid, die democratie maar lastig vindt. Zelf kreeg hij als kritische ombudsman (2005 – 2013) te maken met kabinetsleden die hem binnenskamers probeerden de mond snoeren."

Alleen via de rechter kan er nog correctie optreden voor de burger.
zolang de rechtspraak onafhankelijk blijft natuurlijk.

Leen13

Leen13

04-02-2016 om 15:41 Topicstarter

Fokke en Sukke

http://www.foksuk.nl/nl?cm=79&ctime=1454281200

De cartoon van afgelopen maandag.

"Stop Kinderombudsmanmishandeling!"

Leen13

Leen13

06-02-2016 om 18:33 Topicstarter

Communicatieadviseur op de radio

Radio 1 vanmorgen om 8.30 uur.

Door diverse politici wordt belabberd gecommuniceerd, nog in 2016, en wat zegt dat over de cultuur waarin men acteert. Met name gaat het over de kwestie met Ombudsman Reinier van Zutphen.

Men spreekt met Bart Jochems, eigenaar van communicatiebureau Smart&Able (met name overheidsopdrachten in Den Haag en opdrachten voor lobbyisten).

Zou dat de adviseur van Van Zutphen zijn? Hij praat de zaak op net zo'n wonderlijke wijze goed en beschuldigt Marc Dullaert dat hij de zaak gemanipuleerd heeft in zijn voordeel.

Volgens Jochems heeft Van Zutphen zich in het verkeerde frame laten duwen. De kwestie ging simpelweg om het al dan niet verlengen van de termijn van de Kinderombudsman.
Om een verlenging, ja of nee, is iets anders dan iemand er uit schoppen. Van Zutphen heeft het zich laten overkomen.

Dat gebrek aan communicatie en onhandig reageren door Van Zutphen.
Daar heeft de Kinderombudsman Marc Dullaert op allerlei manieren handig gebruik van gemaakt. Meneer Dullaert heeft er heel goed gebruik van gemaakt. Waarin de heer Dullaert allerlei mogelijkheden had om het spel naar zijn hand te zetten en te winnen.
Heeft dat heel handig gespeeld.

Dat had Van Zutphen, volgens Jochems, kunnen voorkomen door in een vroeg stadium, in een keer, concreet aan te geven waar het over ging. De termijn van de Kinderombudsman loopt af en er komt een ander.???????????????

Ach ja, communicatie en image is alles? Jochems gaat voorbij aan de argumenten van betrouwbaarheid en integriteit?
Zou de Kinderombudsman het voorzitterschap van de EU Kinderombudsmannen aangegaan zijn om zijn verlenging te forceren?

Komt het wel goed met de heer Jochems? Of zit die gewoon zijn eigen straatje schoon te vegen? Opdracht communicatie advies aan Van Zutphen is mislukt en hij heeft zijn opdrachtgever een blamage bezorgt? Door de zwarte piet nu bij de onhandigheid van Van Zutphen te leggen ontloopt hij zijn schuld en haalt mogelijk nog een paar andere potentieel amorele overheids- en lobbyklanten binnen? Onder het motto: hamer tijdig dat het je om de regels gaat en maai het gras weg voor de voeten van potentiële fatsoensrakkers en integriteitsnajagers?

Of is het er een uit de school van het handelen is amoreel? Je houdt je gewoon aan de regels, de termijn is op, en negeert dat de zaak stinkt en bestuurlijk onbehoorlijk is?

http://www.trouw.nl/tr/nl/4504/Economie/article/detail/4237011/2016/02/02/De-Bergrede-van-Luyendijk-Bankier-zonder-moraal-gaat-het-niet.dhtml
"'Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet'
Dat brengt me bij de zin die 'het hart van de Wet en de Profeten' uit Jezus' Bergrede vormt, populair geworden als 'wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet"

"Deze mensen waren absoluut niet immoreel (dat zijn de wetsovertreders wel) maar, in hun eigen woorden: 'amoreel'. Ik noem ze koele kikkers. Geen monsters, vaak huldigen ze privé een strenge moraal en zijn ze zelfs diepgelovig."

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.