Tihama
26-08-2010 om 11:11
Invloed tv-programma's
Meestal lees ik vooral hoe slecht TV wel is. Ik hoor allerlei mensen die per se niet willen dat er meer dan 1 uur per dag gekeken wordt. Of waar alleen Ned 3 aan mag.
Maar ik zie zelf juist de TV als een bron van leren op diverse manieren.
Van de week het Jeugdjounaal. Maar liefst 3 onderwerpen die vervolgens een uur gespreksstof leverden:
- het voltooien van de Deltawerken
- overbezorgde ouders (volgens mijn kinderen ben ik er dus een)
- de Anne Frankboom
We waren dit jaar in Engeland op vakantie en mijn 9-jarige verbaasde me door haar actieve kennis van het engels. Maar ze is verslingerd aan Hannah Montana, Zack & Cody en nog een paar van die series. Allemaal met ondertiteling.
Zoon is al jaren weg van Discovery en National Geographic. Tegenwoordig is History Channel ook interessant.
Het is niet eens een kwestie van dat hier steeds allerlei verantwoordde zaken op TV komen. Samen kijken naar Holland has got talent levert leuke gesprekken over menselijke exhibitionisme.
TV-kijken betekent bij ons dus ook veel praten.
Ben ik nu de enige die deze positieve effecten ziet? Oja, de kinderen zijn 9 en 12.
Tihama
Yta Chalne
27-08-2010 om 08:39
Zonder
Ook bij mij thuis hadden we geen tv, en toen we 'm later wel kregen mochten we een uur per week (!) kijken naar iets wat we van tevoren hadden uitgezocht. Toen ik uit huis ging heb ik drie jaar lang elke dag The Bold & the Beautiful gekeken, en tig andere dingen, daarna zakte het weer af. Nu kijk ik als ik zie thuis zit nog graag 'Escape to the country', en 'homes under the hammer', en 'Try befor you buy', maar verder kijken we weinig. Voor de puberella's hebben we een tv op de logeerkamer staan, die mogen kijken wat ze willen (maar die halen echt de drie uur per dag niet). Het kan me niet zoveel schelen of het goed of slecht is, ik hou er gewoon niet van en al het tv-geluid maakt me gek. Overigens, jongste kijkt graag tv en het valt me op dat hij dan helemaal 'uitschakelt'. Om die reden laat ik hem wel eens een uurtje voor de tv zitten, dan is hij echt in rust.
Tihama
27-08-2010 om 09:00
Taboe
Ik heb dus echt een taboe-onderwerp geraakt. Goh.
Ik begrijp echt de enorme aversie niet. Ik zie de TV als een van de vele manieren waarop je jezelf kunt informeren of amuseren. Ik wil best geloven dat er mensen zijn die de TV als een heilig altaar gebruiken. Waar de TV niet meer uitgaat en elke conversatie onmogelijk maakt. Waar alleen gekozen wordt voor puur, plat amusement zonder zelfs enige reflectie.
Maar zo werkt het hier niet. Ik merk nu zelfs dat de leerwaarde van TV dus veel groter is dan ik vooraf ooit gedacht had. En zelfs als hier gekozen wordt voor amusement, dan levert dat nog gesprekken op over de sociologie en psychologie erachter. Zoals met Holland has got talent waar ouders hun kind blootstellen aan een totale vernedering.
Hier 'schakelt' trouwens niemand uit bij TV-kijken. Kinderen zijn gewoon aanspreekbaar en als ik zeg dat hij uitmoet, dan gaat hij uit. Soms nemen we het dan op als zoenoffer als het wel erg interessant of spannend is, maar in praktijk wordt het dan nooit meer opgezet
Kiki: als je een taal moet leren dan is het vrij normaal om teksten te luisteren terwijl je gelijktijdig de vertaling leest. Daar leer je van. Bij de lesmethode die mijn zoon nu voor Frans en Engels krijgt werkt dat precies zo. Bij het kijken naar een engelstalig TV-programma is dat exact wat er gebeurt, maar dan in een veel hogere frequentie dan bij het leren voor school. Waarom zou dit dan geen effect hebben op de taalontwikkeling?
Tihama
Manda Rijn
27-08-2010 om 09:13
Weinig tv
dochter van 7 heeft een voorkeur voor idiote programma's op disney channel en nickelodeon. En ze is nogal een druk kind dus dan stuitert ze daarna nog even door met zo'n raar stemmetje wat ze van tv heeft opgedaan. Als ze moe is en tv wil kijken heb ik liever dat ze er een dvd in gooit. Natuurprogramma's kijkt ze maar kort, dat boeit haar niet zo lang. Ik hou ook niet van veel geluid, mij valt het op dat in andere gezinnen het qua geluid veel drukker is, schreeuwen ipv praten, ruzie maken, tv hard aan, afzuiger aan, kind wat aan het dansen is op liedje van de computer etc. Hier is het veel stiller, dat valt andere mensen dan weer op De pc en de tv zijn niet dagelijkse entertainment voor haar dus. De jongste kijkt ook dagelijks tv, dvd van baby einstein en teletubbies.
Ik kijk zelf ook weinig tv, alleen sávonds journaal, als er iets interessants op is en ER of law and order, verder kijk ik eigenlijk niets, ik irriteer mij ook dood aan die reclameblokken dus dan zet ik hem wel eens uit halverwege een programma.
Manda Rijn
27-08-2010 om 09:18
Correctie
jongste kijkt wel dagelijks tv, 2x een kwartier, ze is 1 jaar.
De wii wordt in vlagen gebruikt, nu is hij al weken niet gebruikt maar straks als het blijft regenen weer wel. Ik heb liever dat ze echt spelen. Ik hoop dat dochter ook meer zal gaan lezen, dan kan ze wat lezen als ze moe is.
IngridT
27-08-2010 om 09:31
Margje (donald duck)
Even nieuwsgierig....hebben jouw kinderen een Donald Duck quotum?
Hier 3 redelijk verslaafden, en hoewel ik soms gestoord word van (omgevallen) stapels Donald Ducks die hier meestal door de woonkamer slingeren vind ik het wel heel leuk, zo'n clubje over de bank gedrapeerde geluidloze koters. Ik kan dat eren stuk beter 'hebben' dan urenlange tekenfilms.
En wat vind jij 'mis' aan de DD? Eerlijk gezegd heb ik daar nou een aardig Tihama-TV gevoel bij. Er wordt hier erg veel over de DD gepraat, voorgelezen. Ze leren er de wereld aan moeilijke woorden uit, en de lolligste spreekwoorden en obscure 'weetjes'. 'T is dan wel geen hoogstaande literatuur, maar ook niet echt geestdodend. En het stuimuleerde mijn middelste niet-echt-van-nature-lezer absoluut tot het maken van vrijwillige leesuren.
Enne...mogen ze van jou wel hele dagen Harry P lezen?
Ingrid (PS..kom je wel eens in puberteit? paar leuke leestips. Moet je hem wel even op 3 of 4 dagen zetten...)
Tihama
27-08-2010 om 09:45
Dd is zeeeeer leerzaam
Ik herinner me nog dat mijn toen 8-jarige zoon vroeg: "Mam, is aluminium magnetisch?" Nu was ik wel vaker typische vragen van hem gewend, maar deze was weer eens nieuw. Ik zei: "Nee, maar waarom vraag je dat?'
Nou, Mickey zat in een onderzeeer en de Zware Jongens probeerden hem met een magneet te vangen, maar dat lukte niet omdat de onderzeeër van aluminium was.
Inflatie werd uitgelegd via Dagobert Duck die de graanprijzen verhoogde, waarna iedereen de prijzen moesten verhogen. Ik kan echt stapels met dit soort voorbeelden uit de DD toveren.
Dochter is nu ook gegrepen door de DD. Laatst vielen er een paar stapels om waardoor ze op haar kamer een DD-tapijt kreeg
Tihama
margje van dijk
27-08-2010 om 09:48
Ingridt
Grappig, al die DD-vragen
Mijn kinderen hebben geen abonnement op de DD (dat heeft de BSO al) (waar oudste niet meer heen gaat, maar die fietst speciaal na zijn wekelijkse pianoles langs de bibliotheek om de nieuwste DD te lezen). Wel koop ik voor de vakantie een of twee oude jaargangen DD (op jouw advies trouwens, ooit!). Een gouden greep is dat, behalve dat mijn kinderen zich daarop storten en drie, vier dagen niets anders doen dan lezen, totdat ze alles uit hebben, en dan pas kijken ze weer om zich heen.
Inmiddels hebben we 4 jaargangen, en nu zijn ze zo slim om die jaargangen af en toe te rouleren. Zo kunnen ze elk jaar steeds meer lezen (want na een jaar kun je alles wel weer herlezen). Dus inmiddels zouden ze zo 12 dagen achter elkaar DD kunnen lezen in de vakantie.
En dat vind ik even wel leuk hoor, ik laat ze ook wel hun gang gaan. Maar na de eerste hausse jaag ik ze wel regelmatig naar buiten. Even pauze, jongens. Of ik geef ze een klusje te doen.
Dus een quotum is er niet echt, ook niet op de hele dag Harry Potter lezen, maar ik zorg wel dat het eigenlijk niet voorkomt. Dus ik speel een beetje vals.
Computeren en DS-sen gebeurt bij ons wél onder voorwaarden. Maar dat is omdat ik merk (vooral bij mijn middelste) dat hij echt een beetje 'obsessed' wordt van PC of DS. Hij gaat glazig kijken, kan helemaal nergens anders meer over praten tijdens het eten, maakt ruzie om niks, en kan niet slapen als hij "te vlak van tevoren" heeft geschermd. Dus heb ik daar regels voor ingesteld (die dan meteen voor iedereen gelden): computer of DS doen we niet meer na het eten. En ook mogen ze dat van mij nooit direct als ze uit bed komen (op een vakantie- of weekenddag). Dus eerst andere dingen doen, en daarna pas computeren/DS-sen. in de praktijk komt dat dan neer op een uur of twee per dag, als ze dat al halen.
Televisiekijken doen mijn kinderen erg weinig. Af en toe boomerang, en rond etenstijd willen ze wel Klokhuis en Jeugdjournaal kijken. Maar al die zapp-series kunnen ze niet boeien. Wel kijken we soms (met mij erbij, net als bij Tihama) naar Holland 's got talent, of zo, dat vinden ze erg leuk. En voetbal. Mijn oudste zoon kijkt altijd naar studio sport. En soms een film, die ik dan uitzoek (of mijn man), dus op mijn/ons initiatief (niet omdat ik dat zo nodig wil, maar omdat zij het niet doen).
Margje
margje van dijk
27-08-2010 om 09:50
Ps geen oordeel
Ik vind DD dus niet *slecht* of zo. Integendeel. Ik vind het ook heel leuk en leerzaam. Ik heb geen oordeel dat ik vind dat ze beter boeken kunnen lezen dan Donald Duck. (Wat mijn ouders trouwens vroeger wel hadden, wij mochten echt geen Donald Duck lezen vroeger). Dat vind ik echt onzin.
Margje
Manda Rijn
27-08-2010 om 09:57
Vanaf welke leeftijd dd?
dochter leest aardig voor haar leeftijd, ze zit nu net in groep 4, is dat leuk als sinterklaaskado of voor haar 8e verjaardag ?
Momenteel is ze met die Little Pet shop tijdschriftjes bezig, veel knutsels en puzzeltjes zitten daar in en ze heeft veel van die poppetjes dus dat sluit erg bij haar interesse aan.
Temet
27-08-2010 om 10:07
Manda
Er is ook een DD junior, met eenvoudiger taalgebruik. Koop anders eens een los nummer en probeer het uit.
Groeten,
Temet
Bastet
27-08-2010 om 10:15
Kiki
Ik was vorig jaar een week op een duitse camping,in de Eifel.Hordes nederlanders,allemaal limburgers.Er was ook een engels gezin,hun dochter van tien was erg blij met mijn dochter,die spreekt namelijk engels.De overige hollandse kinderen gewoon niet tot nauwelijks.Tot een limburgse moeder mij vertelde dat limburgse kinderen vooral veel duitse kindertv kijken.....waar geen woord engels wordt gesproken.
Zij zijn veel meer duits georienteerd dan kinderen uit bijvoorbeeld de randstad.Nou ben ik wars van generaliseren,maar voor alle limburgse kinderen op die camping gold dat dus wel.En het engels wat mijn kinderen al jong spraken,hebben ze niet van mij.
Bastet
Shonagh
27-08-2010 om 10:34
Kiki
ik heb begrepen dat jouw zoontje een slim ventje is, nou dat is die van mij (nu 22 ) ook :o)
Maar..............het is wel wat anders of je wat/veel Engelse woordjes kent of als 9 jarige van de een op de andere dag in het Engelse onderwijs mee moet draaien, dan blijkt pas wat je aan Engels op zak (hoofd) hebt.
Zomersproet
27-08-2010 om 10:43
Ondanks
dat ik best wel veel televisie kijk, staat de tv hier nooit zomaar aan. Dat was vroeger thuis ook niet zo en wil ik zelf ook niet. Dat stoort mij ook echt.
Vanavond weer gezellig met oudste HGT of Popstars kijken. Dat zijn niet echt programma's waar ik zelf voor zou kiezen maar zo met dochter kan ik daar heerlijk van genieten en gezellig over kletsen. Dat doet me ook aan vroeger denken. Dan keken we met het hele gezin naar de Schowbizzquiz, met chips en cola. Heerlijk!
Hier trouwens ook regelmatig dat dochter me niet hoor omdat ze zo in het programma zit maar dat heeft ze ook met lezen, ik zelf trouwens ook met zowel tv als boek lezen.
purk
27-08-2010 om 12:04
Abbo dd
mijn oudste toen hij acht was van Sinterklaas een abbo op de Donald Duck. Hij is nog steeds blij dat die vrijdag komt. Hij leest hem nu beter denk ik dan toen die net de DD kreeg, maar ik denk wel dat het een leuk cadeau is. Onze jongste die nu net in groep vier zit, leest hem ook.
Enne.....ik vind het zelf ook leuk om de DD af en toe te lezen. Het is eigenlijk bijna een gezinscadeautje
groetjes van Purk
Guinevere
27-08-2010 om 13:04
Hier geen dd maar
Hier hebben we zoon (8) dolblij gemaakt met een ander abonnement: op de Tamtam (Wereld Natuurfonds). En nu is ie dus ook "natuurbeschermer". Hele dagen vult hij met het natekenen van de wilde dieren en het zelf maken van een eigen versie van de Tamtam.
Tv kijken doet ie ook: I Carly is favoriet op het moment. In elk geval goed voor zijn Engels dus. Tot een tv-verslaving komt het niet, want na een tijdje heeft meneer het wel weer gezien en wil hij iets gaan doen.
Manda Rijn
27-08-2010 om 13:18
Ik ga er eens
eentje kopen, kijken of ze er wat aan vindt. Ik zelf heb heel lang de dd gelezen, ik had ook een abbo toen ik studeerde.
Tirza G.
27-08-2010 om 13:28
Tv aan kind uit
Dat is mijn gedachte. TV is consumeren, kauwgom voor je ogen. Geeft helemaal niks, maar om dat nou hele dagen te doen, neuh.
Toen de kinderen jonger ware, had ik voor iedere vakantie (als het toch al zo achterlijk druk is op school en clubjes, zeker in de decembermaand) een tv-loze week. Heerlijk. Scheelde een hoop slaapproblemen en chagerijnigheid.
Ik ben er van overtuigd dat TVbeelden een gebied in je hersenen stimuleren wat niet zomaar tot rust komt. Heeft iets met Hertz te maken , bij ons scheelde het ontzettend bij het al dan niet kunnen slapen. Na computeren vallen ze hier probleemloos in slaap, na TV kijken niet - nog altijd.
O en Cobi, die Amerikaanse politieseries zijn goed voor het wereldbeeld. De boef wordt altijd gepakt. Dat houdt de wereld veilig en overzichtelijk. Heerlijk.
Tirza
Tirza G.
27-08-2010 om 13:31
En nu pas (zomersproet. licht ot)
Ga je snappen dat je ouders er waarschijnlijk ook geen bal aan vonden, aan die hele showbizquiz. Ik kijk met dochter vol overgave naar Made, Sweet 16 en JerseyShore. Zodat ik daar pedagogisch doorheen kan neuzelen en af en toe haar onderkaak terug kan duwen.
Tirza
Vic
27-08-2010 om 14:42
Oh, en wat duren die programma's lang
Ik kijk met oudste altijd naar Popstars. Op zich best aardig, maar het duurt zo verschrikkelijk lang! Van 20.30 tot 23.00 uur, ja zo kom je wel aan die drie uur per dag.
joos
27-08-2010 om 15:16
Wat zij leuk vinden
Die van mij vinden home video´s leuk. Ik iets minder (understatement). Maar het is wel leuk om naar het lachen van de kinderen te kijken, dus daar doe ik het dan maar voor. Doet me denken aan jaaaaaaren geleden toen ik met mijn neefjes naar de film ging: dumb & dumber. Een draak van een film. Maar mijn neefjes vonden het geweldig, eentje lag letterlijk of de grond van het lachen in het gangpad. Duizend keer leuker om te zien dan de film
Zomersproet
27-08-2010 om 15:27
Ik snap iets niet en oh tirza
Ik lees hier dat verschillende kinderen kijken naar Zach en Cody, I Carly en meer van dit soort engels met de opmerking, dan leert ze i.i.g. nog wat engels maar deze serie's zijn toch allemaal nagesynchroniseerd (wat het nog veel erger maakt) teminste die mijn dochter kijkt wel????? Of kijken die kinderen van jullie een engelse versie of een andere zender????
Tirza, we zijn zelfs een keer naar een opname van de showbizquiz geweest. Werd zo'n 6 seizoenen opgenomen in de Martinihal in Groningen waar wij dus woonden. Maar 1x hoor. Ooo er waren idd. genoeg programma's die mijn ouders niks vonden en wij als kinderen wel. De zender Veronica was favoriet terwijl mijn ouders meer van de Vpro en de Vara waren. Maar dat geeft niet. Zij vonden het blijbaar ook erg gezellig die familie tv avonden. Ik heb er i.i.g warme herninneringen aan.
Vic
27-08-2010 om 15:31
Ja, grappig
Mijn kinderen vinden die home video's ook geweldig. Net als Lingo en van die 'foute' spelprogramma's met survivalbanen enzo. Eerlijk gezegd heb ik dat dan liever dan lawaaierige Jetix- en Nickelodeon rotzooi.
Annet
27-08-2010 om 19:47
Bastet
Ik denk dat die Limburgse kinderen goed af zijn. Zij hebben op jonge leeftijd al Duits geleerd. Zij hebben geprofiteerd van het tv-aanbod. Vanaf groep 7 leren ze Engels. De nadruk op het VO ligt veel meer op Engels. Zij spreken straks dus minimaal twee talen heel aardig, in plaats van één.
Zelf ben ik ook aan de grens opgegroeid. Mijn Duits is best goed (zolang ik het niet hoef te schrijven). Het Engels is daarna ook goed gekomen. Beiden zijn ongeveer in spreken op gelijk niveau terwijl ik in Engels veel meer jaren les heb gehad, inclusief vwo eindexamen. Duits heb ik 3 jaar op het VO gehad.
Tihama
27-08-2010 om 21:09
Ondertiteling
Zomersproet:
Verschillende series worden in 2 versies uitgezonden: nagesynchroniseerd en ondertiteld. Overdag is het meestal de nagesynchroniseerde en 's avonds de ondertitelde.
Tihama
Bastet
28-08-2010 om 07:18
Annet
Maar ik sta er beslist niet negatief tegenover,zo bedoel ik het niet.Ik heb zelf in Duitsland gewoond als kind,ik begrijp de voordelen die je noemt.Mijn reactie was louter een reactie op Kiki,die stelde dat naar engelse series kijken geen invloed zou hebben of het al dan niet engels spreken van kinderen.Mijn voorbeeld stelde ik dus omdat ik denk dat het wel zo is..
Groetjes,bastet
Jesse_1
28-08-2010 om 13:35
Engels (o.t.)
Mijn kinderen pikken het meeste Engels op van de ongetwijfeld zeer onverantwoorde Pokémon spelletjes op de DS. (Daar staat alle tekst in het Engels). Een zeer verrassende en gevarieerde woordenschat .
Jesse
Bastet
28-08-2010 om 14:23
Jesse
Ah,die hebben mijn kinderen niet,dus dan maar tv,je moet wat.Ik vind groep 7 erg laat,van mij mogen kinderen eerder beginnen met engels.
Bastet
Annet
28-08-2010 om 20:17
Bastet
Dan zijn we het inderdaad eens.
Ik denk ook dat Engelstalige tv verschil maakt, als het kind er voor open staan. Er zijn echt kinderen die alleen maar lezen en niets van het geluid meekrijgen.
Het verschil met Duitse TV kijken is wel dat er geen ondertiteling is. Dat dwingt wat meer af om naar de taal te luiteren.
Ook hier een positief effect van de ds. Sommige spellen zijn te leuk om te laten liggen. Nadeel is dan dat ze in het Engels zijn. Ook daarin varieert het gebruik. Soms leert zoon van 8 jaa alleen van grote zus wat hij moet doen, zonder te snappen wat de Engelse instructie zegt. Soms wordt de instructie eerst voorgelezen en dan pas vertaald. Dan leer je toch meer dan alleen wat commando's.
Gelukkig krijgt hij vanaf groep 5 Engels en Spaans.
Bastet
29-08-2010 om 08:09
Waarom ik het jammer vind....ot
Mijn dochter krijgt nu voor het eerst in groep 7 pas engels.Ze is nogal talig aangelegd,en sukkelt dus ik slaap tijdens engels,bij wijze van spreke.Van mij mogen ze er dus eerder mee beginnen.
Bastet
Kiki
29-08-2010 om 11:21
Izar
Ik heb ook echt niet de illusie dat ik de televisie kan blijven weren. Hoogstwaarschijnlijk zit ik over een paar jaar ook te bedenken waar het mis is gegaan
Ik zet het hier ook misschien wat stelliger dan ik in het echte leven zou doen, maar anders krijg je ook geen discussie in dit eensgezinde draadje.
Ik heb een enorme aversie tegen de televisie, daar ben ik me terdege van bewust. Maar ik geloof ook niet zo dat iedereen hier op OOL aan de eetkamertafel iedere avond die televisieprogramma's bespreken. Het staat natuurlijk wel heel pedagogisch correct.
Ik vind het excuus-denken. Mijn nichtje doet het ook, die voelt zich erg oncomfortabel dat ze haar dochtertje zoveel televisieprogramma's laat kijken, maar verdedigt zichzelf dan dat ze met haar dochter dan hele interessante gesprekken voert over het gekeken program.
En natuurlijk laat niemand hier op OOL hun kinderen de hele dag TV kijken en kijkt geen enkel OOL-kind overmatig TV. Maar waar komen die cijfers dan vandaan?
Drie uur per dag televisie kijken, ongelooflijk vind ik dat. Televisie kijken gaat ten koste van andere activiteiten die nodig zijn voor de ontwikkeling.
Ik vraag me echt af of ADHD niet door overprikkeling kan komen, als ik die studies bekijk, lees ik wel van onderzoeken die de link leggen tussen ADHD en overmatig televisie kijken of de link leggen tussen overgewicht bij kinderen en overmatig televisie.
Ik kom zo vaak bij klanten waar dat ding dan gewoon aanstaat en dat ze hem dan niet uitzetten, maar het geluid zachter zetten. Ik word dan echt onrustig van die bewegende beelden. Als ik dat als volwassene dan al heb, hoe moeten kinderen dat dan hebben. De hele dag zo'n stoorzender om je heen