Suzanne
19-01-2012 om 13:39
Ik word er zo moe van...
Hebben jullie dat nou ook zo af en toe?
Ik word er zo moe van dat er ALTIJD zoveel te doen en te regelen is. Ik werk 4 dagen (manlief 5), studeer er nu naast (maakt het extra zwaar) en sport (ook vanwege gezondheid dus heeft prioriteit), maar daarnaast is er aldoor zoveel te regelen voor de kinderen (logistiek speelafspraken, sporten, partijtjes), oppas regelen, cadeautjes kopen, nieuwe hulp regelen, zoon wordt jarig (dus cadeaus, traktaties, partijtje, feest voor familie), keukenapparaat gaat kapot dus nieuwe, op zoek naar middelbare school (dus veel uitzoeken en veel open dagen, nl. loting bij ons), zomervakantie regelen (voordat alles weg is, zucht), sportspullen kopen etc etc. Het gaat maar door. Ik word er echt doodmoe van. Ik heb over het algemeen veel energie en kan dus altijd veel doen, maar nu ben ik het even heel erg zat.
Ik zit al te bedenken wat ik aan manlief kan vragen of even niet kan doen, maar veel dingen doet hij niet en moeten toch redelijk snel (anders wordt het nog meer gedoe of kost het nog meer tijd). Bovendien als ik het niet nu doe, zit het toch in mijn hoofd, dus blijf ik ermee rondlopen..
En zelfs dingen die leuk zouden moeten zijn (zoals vakantie uitzoeken) heb ik geen tijd voor en/of geen puf...
dirksmama
25-01-2012 om 00:13
Ik snap er helemaal niets meer van
suzanne heeft het te druk. Danseres verbaast zich over teveel wassen bij anderen.
Dan komt er een idioot felle reactie van joyeux over wassen.
Ik ben het over de onzin van vaak wassen helemaal met danseres eens. Ik vind het nutteloze milieuvervuiling.
Maar ik snap totaal niet wat ADHD of etiketten plaatsen en thuisblijvende moeërs mijmer Suzannes overklas aan taken te maken hebben.
Kaaskopje
25-01-2012 om 02:06
Erg komisch
Man man, als dit draadje zo doorgaat, ga ik de vuile was maar eens buiten hangen.Ze moeten eens weten hoe makkelijk 'we' hier aan het kijven slaan over zoiets basaals als 'de was'
Mijn wasgedrag: ik was op kleur gesorteerd. De grootste was is de witte was. Daarnaast heb ik een 'bonte' was, kan ik bijvoorbeeld een was met fijnere stoffen hebben, spijkerbroekenwas, Neutralwas, rood/roze/geel/oranje was, tussendoortje, latertje... Ik was wat af en dat gaat allemaal aan een wasrekje aan de deur en aan hangertjes aan de deurpost. Dit tot ergernis van man. Een wasdroger heb ik in het verleden weer de deur uitgedaan, omdat ik het een energievreter én onding vond (met zo'n slurf uit het raam). Ik vind het nog steeds energievreters. Ik hang de was gratis aan het rek. Ik was wat er in de wasmand ligt en ik vraag niet hoe vaak het gedragen is. Ik doe bijvoorbeeld een spijkerbroek in de was als hij uitgelubberd is, dat is meestal na drie dagen het geval. Ik draag zo'n broek 2 keer op het werk en vaak nog 1 dag thuis. Sommige kleren (jurk, rok, vest) draag ik bijvoorbeeld een dag en doe ik later in de week nog een keer aan. Als man de kans krijgt loopt hij te lang in dezelfde kleren rond, dus daar grijp ik wel eens in.
Toen mijn kinderen nog klein waren, kon ik ze bovenkleding meestal maar een dag aantrekken. De oudste morste nog wel eens met eten, dus hop in de was. De was van jonge kinderen háált het qua hoeveelheid niet bij de was van een volgroeid gezin. Dus geniet er nog even van als je kleine kinderen hebt
Elisabeth B.
25-01-2012 om 07:00
Was opvouwen
Dat kost pas veel tijd! De berg schone was groeit en groeit en dan kost het me soms wel anderhalf uur om dat allemaal op te vouwen.
Moontje
25-01-2012 om 10:02
Kampioen wassen ben ik denk ik
Ik was EEN keer per week, alle wassen, en dat zijn er maar 4. (we zijn met zijn vieren, man, ik en 2 kinderen van 13 en 16). Een witte, een lichtbonte en een donkerbonte was en een beddengoed was. En daarna zoveel mogelijk in de droger, ik hou niet van hangend wasgoed door het hele huis. (er hangen een paar kledingstukken aan haakjes te drogen, (de dingen die echt niet in de droger kunnen) Dus op zondagavond/maandagochtend begin ik en in de avond ligt alles schoon en opgevouwen in de kasten. De rest van de week staan wasmachine en droger stil. Heerlijk, scheelt zoveel dingen die 'nog moeten" (als kost het niet heel veel tijd, gewoon het idee, die was moet er nog uit, nog even een wasje,drogen,vouwen, altijd nog van die mini-taakjes die moeten) ik doe dat dus niet, veel makkelijker en sneller (vind ik) door alles in een keer te doen. (en dus een welbewuste keuze om daarvoor een droger te gebruiken, mijn luxe) (en een wasloos huis de rest van de week vind ik ook heel fijn)
En verder om nog even op Suzanne terug te komen; gesprek met man, maak samen een lijst van wat er allemaal moet gebeuren en wie er wat moet doen (misschien streept man heel makkelijk de onnodige dingen van de lijst) en verder verdelen of samen doen (is soms nog leuker ook)
mix
25-01-2012 om 11:02
Hier ook moontje
1 keer per week wassen. Zonder beddegoed (doe ik maar eens in de paar weken)een was of 4 max 5. Zaterdagochtend begin ik op het korte programma, van 50 min. Ik spaar 2 wassen en die mik ik in de droger die dan 1 keer hoeft te draaien, geeft niet af.
Voor 4 volwassen personen. Een klein kleurenwasje gaat hooguit op een was van 15 min (ideaal systeem van mijn machine).
Die vouwwas kost mij voor die 4 volwassen personen een kwartier hooguit, strijken ongeveer 20-30 minuten. Man koopt sinds een tijd strijkvrije overhemden dus ook dat scheelt weer.
Heb een strijkovertrek die weerkaatst (blokker, 10 euro) en zo strijk ik dus alles maar aan 1 kant.
Ik snap de tijd die in wassen gaat zitten voor 4 personen dan ook niet zo, man loopt veel hard en die dingen gaan in de was, niet in de droger en dat is aan een rekje zo droog.
dc
25-01-2012 om 12:14
Zo min mogelijk
"En nu is veel wassen ook ineens milieuvervuiling geworden, hoe vaak stappen jullie ook alweer in de auto?"
Ik doe het meeste fietsend of lopend. En ik ga ook niet met het vliegtuig als ik het kan voorkomen.
Er zijn echt mensen die proberen milieubewust te leven.
j@ost
25-01-2012 om 15:46
O.t.
"En nu is veel wassen ook ineens milieuvervuiling geworden"
Wassen was altijd al een enorme bron van milieuvervuiling... en het is er met die wasmachines echt niet beter op geworden. We wassen veel meer, stoppen het daarna in de droger. Gelukkig wel op groene stroom Die is eerst met windmolens opgewekt. (Waarom zouden we die windenergie niet gelijk gebruiken?)Want het zijn slechts enkele drukken op de knop....
Silone
25-01-2012 om 15:58
Ja danseres
Volgens mij is het vooral heel erg zonde van Suzannes kostbare tijd om deze draad door te worstelen.
dirksmama
25-01-2012 om 20:33
Joyeux
jij begint met terminologie als 'afbranden' als iemand de nogal logische tijdsbesparing van niet meer dan nodig wassen noemt, en zich afvraagt of er echt mensen zijn die schone spullen wassen.
Het verband met bona, thuisblijven of werken ontgaat me nog stress volledig, en nee ik heb geen behoefte om daarvoor een draadje ineen hoofdstuk waar ik nooit kom door te spitten. Hou discussies 's.v.p. gescheiden.
Wassen kost enorm veel energie, vooral als je het ook nog eens in een droger mikt. En dan heb ik het nog niet over water, wasmiddel en slijtage etc.
Ik stap zelden of nooit in een auto. Ik heb een fiets en een Ov.- shitkaart.
dirksmama
25-01-2012 om 20:33
Joyeux
jij begint met terminologie als 'afbranden' als iemand de nogal logische tijdsbesparing van niet meer dan nodig wassen noemt, en zich afvraagt of er echt mensen zijn die schone spullen wassen.
Het verband met bona, thuisblijven of werken ontgaat me nog stress volledig, en nee ik heb geen behoefte om daarvoor een draadje ineen hoofdstuk waar ik nooit kom door te spitten. Hou discussies 's.v.p. gescheiden.
Wassen kost enorm veel energie, vooral als je het ook nog eens in een droger mikt. En dan heb ik het nog niet over water, wasmiddel en slijtage etc.
Ik stap zelden of nooit in een auto. Ik heb een fiets en een Ov.- shitkaart.
Suzanne
27-01-2012 om 17:37
Haha.... wat een rampzalig draadje
Inderdaad, ik ben minder moe, Jippa. Komt overigens niet door het draadje, dat is juist weer reden om er moeier van te worden .
Maar alle gekheid op een stokje: Ik dacht inderdaad: leuk zoveel reacties, hopelijk goede herkenning en tips, en het was wat teleurstellend toen het vnl. over de was en elkaar beledigen bleek te gaan....
Het zou inderdaad handig zijn als zich een discussie ontspint in zo'n draadje wat helemaal ergens anders over gaat (komt wel vaker voor op OO), dat iemand dan snel ingrijpt door te zeggen: dit is off topic en ik start een ander draadje waar we hierover door kunnen discussieren waardoor we draadstartster niet verder ermee lastig hoeven te voeren.
Misschien dus ook een idee als iemand nog door wil discussieren over de was....
Ook handig om even te weten in welk draadje je zit, want sommigen verwarden het volgens mij met het andere draadje van Danseres.
Anyway, hopelijk in dit draadje niet te veel reacties meer over de was!
Beemer bedankt, ik wil graag een burn out voorkomen, dus knoop die slaap goed in mijn oren. En sporten houd ik er zeker in. Inderdaad veel dingen maar niet, half, later of wat dan ook...
En nog even volhouden tot mijn studie klaar is, zal zeker uitmaken.
Paal
30-01-2012 om 12:35
En nu weer terug
Tip nr ???
Als je een lijstje maakt zet er dan niet meer dan 5 dingen op. Die moeten in die week gedaan zijn.
Volgende week 5 nieuwe. Meestal zijn er dan al een aantal afgevallen als minder belangrijk.
Verder: clusteren.
1x per week boodschappen, 1x per week goed schoonmaken, met het hele gezin. En alleen de dingen doen die jij belangrijk vindt. De 1 wil zijn vakantie gepland hebben de ander niet. Zo is dat met veel dingen. Maak keuzes die jij belangrijk vindt en laat je neits aanpraten.
Suzanne
30-01-2012 om 23:26
Paal....5 dingen ?!
Meen je dat: lijstje met 5 dingen die die week gedaan moeten worden?
Echt, ik maak continu lijstjes en kom op 1 werkdag makkelijk tot 5 dingen (die ik 's avonds nog wil/moet doen) en op mijn parttime dag gerust tot 10 zoniet 15 of 20..... (waarmee ik niet zeg dat het me altijd lukt zo'n hele lijst dan af te werken, ik schuif regelmatig dingen door).
Ik kan ze natuurlijk ook gewoon niet opschrijven, maar veel dingen moeten toch gebeuren of wil ik dat ze gebeuren. En als ik ze niet opschrijf, ben ik helemaal bang dat ik ze vergeet (en dat vind ik dan weer vervelend) of ben ik er helemaal mee bezig ze niet te vergeten, ook vrij vermoeiend.
Het is natuurlijk ook maar hoe je het opschrijft: boodschappenlijstje maken, boodschappen doen (2 dingen). Maar ook planten water geven, cadeautje kopen, briefje schrijven voor oppas, bellen voor schilder of klusjesman of weet ik wat, sporten, iets uitzoeken voor school (formulier invullen of weet ik wat), overhoren, kind helpen herinneren aan muziek oefenen, wegbrengen naar sportclub, papier in papierbak, studeren, was doen, was opruimen, zieke vriendin bellen .... moet ik nog doorgaan? Tja...
NB Ik doe al 1x pw boodschappen en we hebben een hulp (gelukkig!) en maak het mezelf verder niet te moeilijk met te hoge eisen aan een superschoon huis... maar echt, het is gewoon veel.
Maar als ik het zat ben doe ik ook wel eens een avond niets of heel weinig hoor.
Ely
31-01-2012 om 09:58
5 minuten regel
Ook wel bekend als de 2 minuten regel (wat jij wilt ): alles wat je binnen vijf minuten kunt afhandelen (here and now) schrijf je niet op je lijstje maar voer je meteen uit.
Klinkt logisch, is het voor veel mensen niet
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
Karin*
31-01-2012 om 11:09
Herken het wel
Ik ben op mijn vrije dag vaak ook alleen maar met die klusjesdingen bezig. Kaartje naar jarige sturen, mail naar de mentor, kadootje kopen voor vriendje, pakje terugbrengen naar de post, extra wasje draaien omdat er dit weekend was is blijven liggen, plantjes water geven, bollen aanaarden omdat het vriest, vogelbolletjes ophangen etc etc. Inderdaad geen dingen die perse moeten, maar wel dingen die je gedaan wilt hebben.
Ik word er ook wel eens moe van dat ik degene ben in dit gezin die al dat soort dingen doet. Maar ik denk dat mannen echt niet zien dat deze dingen ook moeten. Helaas, ik baal er vaak ook van dat ik overal voor verantwoordelijk schijn te zijn.
Chippie
31-01-2012 om 16:41
Karin
Maar het zijn toch eigenlijk werkjes van niks? Het zit in je hoofd, dat maakt het lastig. Op vrijdag doe boodschappen en ik doe ook een rondje door het dorp voor kadootjes, panty's, etc. Maar eigenlijk heb ik de meeste dingen wel op voorraad. Planten watergeven hoort bij kamer stofzuigen. En de tuin doet mijn man (dus ook vogelvoerdingetjes en dingen met bloembollen)
Karin*
31-01-2012 om 19:05
Klopt helemaal chippie
het zijn ook werkjes van niks, maar de hele dag gaat op aan werkjes van niks. En niemand ziet ook dat die werkjes gedaan zijn, omdat ze niks voorstellen,maar wel gedaan moeten worden. en zo is er soms weer een hele dag voorbij gegaan met alleen maar suffe werkjes. Soms maak ik maar een afstreeplijst van alles, dan zie ik tenminste na een paar uur werkjes nog eens wat ik allemaal heb afgewerkt.
Vandaag had ik , naast de werkjes, trouwens wel een hele leuke vrije dag. Lekker uitgeslapen, een zoutscrub gemaakt en gedaan en daarna gedouched en daarna met de honden naar het bos in het zonnetje.