Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Suzanne

Suzanne

19-01-2012 om 13:39

Ik word er zo moe van...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Oh dirksmama

Dat was joyeux die veel wasrekken heeft. Ik vind de was trouwens wel echt een leuke klus..

app-sent

Fiorucci

Fiorucci

24-01-2012 om 06:54

Bromvlieg

Bromvlieg, ik poets huizen. En zelfs mijn keurig 100% katoenen shirts kunnen na een dag gewoon de was in, punt. Mijn kinderen zijn pubers. Geloof me, hun 100% katoenen shirts kunnen echt,echt de was in na een dag.
En wat maakt het nou uit of je speelkleren in de was hebt of andere kleding? Wassen moet je toch.

Fio, speelkleding

Misschien omdat je je kind niet naar school wil sturen in een spijkerbroek met grasvlekken en hem dus in de was gooit, maar de speelspijkerbroek met grasvlekken nog goed genoeg is voor een volgende ronde?

Ik doe niet aan speelkleren maar kan me voorstellen dat dat de logica is.

skik

Sorry danseres

ik was te snel.

Onderkleding gaat 1 dag mee. In sommige gevallen (lichamelijk werk, puber) telt een t-shirt als onderkleding, of dat zo is ruik je meteen. Bij mijn kinderen speelt dat niet, die kunnen rustig een paar dagen met een shirt doen. So wie so binden ze kleding die ze een dag gedragen hebben ook lekkerder zitten.
Maar grote dingen, zoals truien en spijkerboreken? Lieve help je moet toch wel een enorme knoeier of half incontinent zijn wil je die in een dag vies krijgen. Dat lukte mijn kinderen zelfs niet toen ze nog peuter waren.

dc

dc

24-01-2012 om 10:35

Vertigo - lol!

Dank je, ik zit hier te gniffelen achter de computer!

dc

dc

24-01-2012 om 10:38

Ik vouw de was weer op

Ik heb met 3 kinderen en met zwemmen en met ons sporten nu veel te veel wasgoed, dus ik bestudeer dingen, hang even een uurtje buiten uit wat niet echt fris ruikt maar er schoon uit ziet (doet echt wonderen), en vouw veel weer op en zo de kast weer in. Soms zijn dingen alleen maar verfrommeld, en dan strijk ik het even en ziet het er ook weer gewassen uit.

Elke dag alles wassen, ik moet er echt niet aan denken. Hou het zo al amper bij! Maar goed, de was is dus niet mijn hobby

dc

dc

24-01-2012 om 10:39

Nee joyeux

Er wordt aangenomen dat jij kleding wast die in onze ogen nog schoon is. Niet dat je half continent bent.

Uit nieuwsgierigheid, vindt jij de was na een dag gewoon dragen al vies, of werk je in een garage ofzo?

Fiorucci

Fiorucci

24-01-2012 om 11:19

Jeetje

Oh Dirksmama, wat had jij dan brave peuters..
Hier ging er nog wel eens pap over een peuter heen, en wat dacht je van etensvlekken? Modder?

krin

krin

24-01-2012 om 11:44

En andersom

Als iemand haar mening geeft, dat niet lezen als een mening, die overwegen en na beraad verwerpen en doorgaan op je eigen gekozen levensweg, maar die mening opvatten als verwijt, als gestoken reageren en roepen dat je een schuldgevoel opgedrongen krijgt, terwijl het vaak gewoon een kwestie van niet strokende definities is.
Iedereen gooit zijn kleren in de was als ze vuil zijn. Maar voor de een is 'met zichtbare vlekken' vuil, voor de ander 'als het een zekere periode gedragen is'.
Iedereen doet zijn best voor zijn kinderen zorgen, maar voor de een is dat 'bij de kinderen zijn', voor de ander 'er voor de kinderen zijn op de momenten dat ze dat nodig hebben'.
Nou ja. Zo werkt dat dus. Mooi dat het algemene principe zo praktisch werd gedemonstreerd in dit draadje.

Chippie

Chippie

24-01-2012 om 12:04

Och ja, de was...

Ik moet er altijd zo om lachen. Inderdaad, de berg wasgoed groeit en groeit maar... is het nu echt zo'n moeite? Je gooit het in de machine, drukt op een knop, haalt het eruit en hangt het op of gooit het in de droger.

Hier vijf personen waarvan drie kinderen die echt lang niet altijd twee dagen met een broek kunnen. Ik gooi echt niet alles in de was na een dag, maar ook al gebeurt dat wel, dan is het toch niet enorm veel werk. Je drukt op een paar knoppen en klaar...

Mijn veiligheidsgrens ligt niet heel erg hoog misschien. Een broek of blouse met vlek gaat de wasmachine in. DC zegt: "hang even een uurtje buiten uit wat niet echt fris ruikt maar er schoon uit ziet (doet echt wonderen), en vouw veel weer op en zo de kast weer in." Dat vind ik echt zo smerig, liever een broek met vlek dan iets wat niet fris ruikt. Met dat buitenhangen gaan die vlekken, transpiratielucht, etc er echt niet uit! En met dat buitenhangen ben je misschien wel drukker dan een extra wasje per week. En half-vieze dingen weer terug in de kast leggen, dan zijn de schone kleren in je kast ook een stuk minder fris.

"Soms zijn dingen alleen maar verfrommeld, en dan strijk ik het even en ziet het er ook weer gewassen uit." Tja, dan gooi ik het liever eerst in de wasmachine. Dan kun je het fris en schoon een dag langer aan en scheelt het me dus strijkwerk.

De was, er wordt zoveel over gesteund en geklaagd. Vijf personen, broeken gaan hier twee dagen mee de rest gaat bijna allemaal na een dag in de was. Op knoppen drukken kost geen tijd, sorteren ook nauwelijks, ophangen (zonder knijpers) of in de droger gooien ook nauwelijks. Ik strijk nog geen uur (vnl overhemden van mijn man en wat bloesjes van de kinderen) per week en vouw al het wasgoed van 1 week weg in een half uur, drie kwartier.

Serwe

Serwe

24-01-2012 om 12:42

Was

Ondergoed en shirts elke dag wassen snap ik maar over truien/vesten/rokken verbaas ik me ook.
Mijn meisjes dragen veel rokken maar daar hebben ze dan ook wat onder aan nu in de winter. Tenzij ze echt op straat gaan zitten worden die rokken dus niet vuil. Die zouden ze makkelijk een hele week aankunnen.

De was doen kost toch wel tijd. Niet het wassen zelf maar met sorteren, het uithangen na afloop en daarna alles weer opvouwen ben je toch zo een half uur bezig. Sommige kleding strijk ik dus dat kost ook extra tijd.

Speelkleren hebben we hier ook voor de jongste kinderen. De kinderen spelen veel buiten en aangezien we op het platteland wonen veel in de velden en het bos. Ze hebben voor buiten spelen oude joggingbroeken en spijkberbroeken en rokken. Die doe ik niet in de was als er een enkele vlek inzit maar dragen ze gewoon tot ze echt vies zijn. Na school als ze buiten willen spelen kleden ze zich om.

dc

dc

24-01-2012 om 12:50

Uh joyeux

"Vieze kleren alleen maar laten luchten vind ik ... ronduit vies. Maar als iemand anders dat zo wil doen, zal ik diegene echt niet afbranden"

Ik zie echt niet het verschil tussen deze opmerking en iemand die zegt het onzin te vinden om alle kleding maar 1 dag te dragen.

Mij zal het zo'n zorg zijn wat je vindt, dus ik trek het me niet aan, maar jij loopt gelijk hoog van de toren over respect te praten. Duseh, misschien kun je de opmerkingen over de was even in een ander licht zien dan opmerkingen over werkende moeders? Het is niet hetzelfde wat Danseres zei over wassen, zeker niet omdat ze het niet op een persoon richtte. De opmerking van haar collega danseres is wel op de persoon.

Ik heb trouwens een huurhuis, met bijgeleverde wasmachine in de keuken waar ik veel zit. Dat ding maakt herrie en doet ontzettend lang over kleine wasjes. Dus, hier maakt een wasje meer of minder per week voor mij echt wel verschil.

En als de kleding echt stinkt, gooi ik het ook in de was trouwens. Maar meestal is het enkel een beetje muffig van te lang op een stoel liggen of op een hoopje op de grond (die schoon is).

Hibiscus

Hibiscus

24-01-2012 om 13:04

Niet half continent

gelukkig maar. ik vind dat trouwens een beetje een nare opmerking aangezien er best veel vrouwen zijn die na het krijgen van 1 of meer kinderen inderdaad problemen hebben. Daar vraag je niet om, maar dat terzijde.

De was is inderdaad gewoon niet fijn. Wij zijn met z'n viertjes en toch doe ik iedere dag voor ik naar werk ga een was in de machine. Zoon kan zijn kleren qua vlekken en ruiken rustig dagen aanhouden, maar vindt het niet prettig om meer dan 3 dagen in hetzelfde shirt te lopen. Kan ik helemaal begrijpen. Man wil graag iedere dag een schoon shirt, prima, die mag hij zelf strijken, ik kan een shirt ook maar 1 dag aan, dan ruikt het gewoon niet meer fris. En dochter, tja, nu gaat het goed, maar zij is inderdaad jaren half incontinent geweest. Heel naar voor haar. ik ben nu heel blij dat zij een broek meestal 2 dagen aankan. Dirksmama heeft denk ik nooit dergelijke problemen in haar gezin gehad, anders zou ze haar woordkeuze hopelijk wel aanpassen.

Hibiscus

krin

krin

24-01-2012 om 13:27

En andersom

Het ging niet alleen om uitspraken doen vanuit je eigen denkkader, zonder erbij na te denken wie je daarmee wegzet als incontinent of slechte moeder of ADHD-veroorzaker.
Het ging er ook (juist) om dat je zulke opmerkingen van je af moet laten glijden omdat je zelf ook wel weet dat je achter je keuzes staat en waarom.
Daarom snap ik weer totaal niet waarom iemand zo aangebrand kan reageren op een opmerking over de frequentie van wassen. De een vindt iets onzin, de ander vindt iets smerig. O ja, vind jij dat? Goh, nou, ik vind dit. Klaar.
Daar hoeft geen respect bij te komen kijken, alleen een gezond gevoel van eigenwaarde en het vermogen anderen te laten lullen.
Het werkt twee kanten op.

dc

dc

24-01-2012 om 13:45

Krin

"Daar hoeft geen respect bij te komen kijken, alleen een gezond gevoel van eigenwaarde en het vermogen anderen te laten lullen."

Helemaal raak!

Irene

Irene

24-01-2012 om 14:09

Was

Nou die was, daar gaat toch best een hoop vrije tijd in zitten vind ik. Hier gemiddeld een was per dag (gezin met 4 kinderen) en soms 2 per dag. Oudste 2 kinderen sporten 3x in de week (en komen dan meestal van top tot teen bemodderd thuis), ze spelen verder heel veel buiten/in het bos. Zoon 2 knoeit nog al eens met eten. Kind 3 heeft minstens 1x per dag ongelukjes met plassen (ook weleens 3x per dag en soms ook in bed) en kind 4 is echt een verschrikkelijke "knoeipoes". Die kun je wel 3x per dag verkleden (wat ik niet doe dus, tenzij we ergens op bezoek gaan ofzo). Mijn man moet steeds netjes op pad en loopt 2x per week hard. Dus besparen op de was moet ik dan maar zelf doen ;o) Overigens, truien/vesten en broeken, mits zonder geur en/of al te erge vlekken gaan hier niet elke dag in de was.

Jesse_1

Jesse_1

24-01-2012 om 14:11

Suzanne, ik herken het helemaal

Het lijken wel allemaal mannen die hier reageren, met al die praktische oplossingen .
Jouw openingsposting zou bijna de mijne kunnen zijn. Heel lief al die reacties met al die oplossingen, maar een oplossing moet wel bij een persoon passen! (En bij zijn inkomen). Een aantal keer zie ik iets staan van 'dat probleem is geen probleem, want je kunt het zo en zo doen', maar voor Suzanne is het wel een probleem, want ze wil het zo en het gaat dus niet. Al kan een andere visie soms helpen.
Ik ben minder gaan werken (met name verdeeld over minder dagen) omdat ik voor mezelf heb moeten toegeven dat ik niet de supermoeder ben die ik had willen zijn. En dat was moeilijk. Verder probeer ik regelmatig 1 of 2 dingen van de (lange) lijst te doen - die het hardste schreeuwen, zodat ik toch een goed gevoel over mijn bezigheden van de dag heb.
En ik probeer mijn tijd minder te voldoen achter de pc .
Suc6, Jesse

Andersom 2 (ot)

Beemer, het is niet zo dat Danseres reageerde op Joyeux d'r wasfrequentie, maar andersom. Danseres maakte waarschijnlijk in alle onschuld een algemene opmerking dat ze niet alle dagen een was draait omdat ze dat onnodig vindt omdat kleren best een paar dagen achter elkaar gedragen kunnen worden. Daar reageerde Joyeux nogal fel op en zo is Suzanne's draadje veranderd in een wasdraadje dat in Huis, Tuin en Keuken thuishoort.

Ik bedoel maar, het valt echt nog niet altijd mee om het iedereen naar de zin te maken. Dus net wat Krin zegt, als je echt achter de keuzes staat die je maakt, dan ben je over het algemeen beter in staat opmerkingen van anderen van je af te laten glijden.

Chris

Chippie

Chippie

24-01-2012 om 16:03

Ot voor iedereen die een half uur per was bezig is...

Voor iedereen die een half uur (!) per was bezig is. Ik was 1-2 dagen per week. Dan sorteer ik (okee, ik heb de luxe van een washok met een deur die dicht kan) alles in grote bergen (nog geen tien minuten werk). En dan begin ik met wassen. Grote trommel gelukkig. Minimaal 1 gekleurde was, 1 of 2 zwarte handdoekenwasjes, 1 spijkerbroekenwas, 1 overhemden etc was, 1 witte was, 1 fijn wasje. De helft gaat in de droger, de andere helft hang ik uit. Al met al ben ik (exclusief traplopen) 7 x 5 minuten bezig met knoppen drukken, uithalen en ophangen. Op zaterdag komen daar beddengoed (3 wassen), zaterdagse speelklerenwas en voetbalwas bij. Zaterdag doe ik het beddengoed meteen weer op de bedden (vouw ik dus niet eerst). Alle was vouw ik zondag in een half uur weg. Kinderen zoeken de sokken uit. Alles tegelijk doen scheelt je echt heel veel tijd.

Ely

Ely

24-01-2012 om 16:06

Persoonlijk

Vind ik de vergelijking mank gaan tussen zeggen dat ADHD veroorzaakt wordt door het overblijven van de kinderen en het zeggen dat kleren elke dag wassen onzin is (of jij het onzin vindt).
Een verband leggen tussen iemands keuzes (alsof t altijd een keuze is trouwens) en een aandoening van diens kinderen, dus diegene daar verantwoordelijk voor maken vind ik niet hetzelfde kaliber als een bepaalde activiteit tot onzin verklaren (ik laat nu bewust het incontinent verhaal buiten beschouwing).

Natuurlijk kan het helpen om Danseres het inzicht te geven dat we allemaal weleens kwetsend bezig zijn zonder het door te hebben maar ik heb de indruk dat deze nu zo hard wordt ingezet dat het zijn doel voorbij schiet.

Enne Krin; ik moest wel lachen om jouw: iedereen wast kleding als t vies is..... Neuh.... Mijn ex bv bleek niet dagelijks een schone onderbroek aan te trekken, dus als hij sliep gooide ik de vuile in de wasmand en legde een schone op de plaats terug.... Relatie heeft niet zo lang geduurd

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

krin

krin

24-01-2012 om 16:13

Ely!

Dat je dat deed! Tja, typische botsing van jullie persoonlijke definitie van vuil, hè Het zal vast niet het enige breekpunt geweest zijn.

Tango

Tango

24-01-2012 om 16:26

Ha, ha, ely

Het is dan wel te raden hoe jouw ex sliep....zonder onderbroek dus.
Ik denk verder dat dat wassen in een ander draadje hoort, maar wel leuk om te lezen hoe iedereen het weer anders doet. Ik moet er niet aan denken om het zo te doen als Chippie. Ik verdeel het liever, hier draait er 3 keer op een doordeweekse avond een was en verder in het weekend nog 1 tot 3 wassen, afhankelijk van of er beddengoed gewassen wordt. Bovenkleding gaat meestal 2 dagen mee, of er moeten echt vlekken e.d. op zitten. Ondergoed en sokken gaan dagelijks in de was. Pyjama's meestal pas na een nacht of 5. Er zijn vast mensen die dat ook elke dag wassen.

dc

dc

24-01-2012 om 17:07

Natuurlijk is dat erger

"Maar is een algemene " wat een onzin" op een openbaar forum minder erg dan een aan persoon gerichte " wat een onzin " ?"

Wat mij betreft is er een megaberg verschil. Op algemene opmerkingen hoef je niet te reageren. Als iemand je persoonlijk laat weten dat je het helemaal fout doet, wordt je gedwongen te reageren.

Als je je op een forum aantrekt dat mensen anders over dingen denken, dan moet je fora ontwijken, want natuurlijk zijn er mensen die heel anders over dingen denken. Vind ik persoonlijk juist een verrijking. Ik zou er niet aan moeten denken dat iedereen heel politiek correct doet alsof alles even normaal en leuk is. Ik ben dan ook gek op een beetje recht voor z'n raap reacties van sommigen onder ons. Het forum zou belabberd saai worden anders.

Enne, je verdedigt Joyeux zo fijntjes, maar die heeft persoonlijk tegen mij geschreven dat ik een viespeuk ben

En over de was en douchen enzo, ik vind dat we met z'n allen bezig zijn ons drinkwater te misbruiken alsof we geen kinderen hebben. Kun je je heel wat van aantrekken of gewoon denken "dat mens is gewoon een viespeuk". Kan ik mee leven.

Chippie

Jouw oplossing werkt als je een droger hebt, anders niet Wat jij in die 1 a 2 dagen per week wast, smeer ik dus uit over een week (inderdaad, ik heb geen droger)

Serwe

Serwe

24-01-2012 om 19:17

Chippie

Jouw oplossing werkt alleen als je veel ruimte hebt. Wij hebben de wasmachine in de bijkeuken staan en daar moet ook de was drogen bij slecht weer. Bij goed weer kan alles naar buiten. Een droger hebben we niet. Omdat de bijkeuken ook voor andere dingen wordt gebruikt en sowieso al niet heel groot is kan ik onmogelijk de hele was van de week op twee dagen doen en alles ook nog droog krijgen. Er kan een rekje staan waar precies de inhoud van een trommel aan kan hangen. Meer wassen doen voordat was 1 droog is heeft dus geen zin tenzij ik zeker weten dat het niet gaat regenen want dan kan alles buiten hangen.

In de zomer heb ik wel eens zo'n 'wasdag'. Ik doen dan de was van de hele week op een dag. Dan kan alles buiten hangen en is zo droog. Ik ben dan wel de hele dag toch vooral daar mee bezig; zelfs als ik de kinderen inschakel om te sorteren. Je kan dan tussendoor ook wel andere dingen doen maar je bent toch steeds aan het heen en weer lopen. Prima voor een keer maar het hele jaar door zou ik daar geen zin in hebben.

Chippie ben je een turbomoeder ofzo

jee, een was sorteren en ophangen in 5 minuten? dat lukt hier toch echt niet. Ik was op donderdag en vrijdagavond de kleren, ( 2 wassen, wij doen ook niet elke dag schone kleren aan) maar als je bedenkt dat er minstens 56 sokken, 8 spijkerbroeken,8 tshirts, 4 hemden, sportkleren, 28 onderbroeken , 4 tot 8 truien in de was zitten, dat redt ik niet in 10 minuten.Ik doe deze was niet in de droger, dus alles wordt opgehangen, dat scheelt natuurlijk ook.

Vic

Vic

24-01-2012 om 21:12

Zeker geen turbomoeder

Van Chippie weet ik het niet, maar ik ben zeker geen turbomoeder. En toch is die was niet zo heel veel werk. Sorteren is een kwestie van alles uit de wasmand op 4 hoopjes gooien. Was in de machine, en het apparaat doet de rest. Ophangen doe ik zonder knijpers, en met een volle wasmand ben ik geen 5 minuten bezig. Was opvouwen vind ik een rotklus. Dat doe ik een keer per week, 's avonds voor de tv. Ben ik dan zeker een hele aflevering van Private Practice of Glee mee bezig

Ely

Ely

24-01-2012 om 21:39

Tsjee beemer

Is dit wat je bij de overheid leert? Ik ben onder de indruk....

Maarre.... De dame waar Danseres zich aan stoorde legde een verband tussen tso en ADHD. Dat is iets anders dan zeggen dat je het onzin vindt. Of vind jij van niet?

Enne.... Ooit van het nieuwe werken gehoord? Dat is toch hopelijk ook wel doorgedrongen bij de overheid?

krin

krin

24-01-2012 om 22:47

Ely

Volgens mij heeft Beemer het over de opvattingen over de vrijheid van meningsuiting in het algemeen en het recht om te kwetsen in het bijzonder.
Over de ban op 'politiek correct' zijn in je uitingen, een onderwerp waar ik overigens zo een gloeiende post over zou kunnen uitscheiden, maar die zal ik jullie besparen.
Ik zie de aansporingen om opmerkingen te negeren trouwens meer in het verlengde van het hier ook geliefde advies dat je de ander niet kunt veranderen, alleen je eigen respons op de ander.

Ely

Ely

24-01-2012 om 23:35

Ah..

Dank Krin, weer wat geleerd. De stal met OO stokpaardjes is wat groter dan ik dacht

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.