Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Illegaal

Illegaal

27-10-2008 om 12:02

Ik sloeg de kinderen

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ayla

ayla

28-10-2008 om 10:57

Ja zoiets

was een tijd terug bij een vriendin die toen een peuter had, peuter wilde ongevraagd een chipje pakken uit het bakje op tafel en kreeg van moeders een fikse tik op zijn handen. Brullen natuurlijk. Ik schrok daar wel even van, zou dat ook niet doen. Haar redenatie was echter dat hij het zo wel leert,tja daar kun je over discussieren.
Maar ja, ik heb mijn dochter dus ook wel eens een tik op haar billen gegeven, toen ze mij stond uit te lachen nadat ik haal al voor de 5e keer terug op de strafplek had gezet omdat ze me gekrabt had. Toen verloor ik idd mijn geduld en heeft ze een tik op haar billen gehad. Opvoedkundig heel erg slecht?

CC

CC

28-10-2008 om 11:03

Bijstellen

Ik zie eerst totaal verontwaardigde reacties en dan wordt het soms wat genuanceerder.
Ik ben geen voorstander van slaan. Maar heb heus wel eens een tik op de vingers uitgedeeld (wanneer kindlief weer aan het fornuis kwam) Ik kan me niet voorstellen dat we hier opeens allemaal heel braaf zeggen dat we dat nog nooit hebben gedaan. Tuurlijk, er zullen mensen onder ons zijn die dat met hand op het hart kunnen zeggen. Ook kan ik me voorstellen dat men huivert bij de opmerkingen van Illegaal. En dan kom je ook bij de vraag van Ayla. Wanneer is slaan slaan? Geen idee. Welke grens kan er wel gelegd worden? Kan er uberhaupt een grens gelegd worden zonder dat je meteen strafbaar bent? Heel lastig.
Huislijk geweld is nooit goed te praten. Maar als je ook niet kan zeggen dat je het kind even niet wilt zien zoals MariaRosa zegt, wat doe je dan? Ik vind dat lastig hoor. Wanneer mijn kind echt te ver is gegaan, door respectloos met de huisregels om te gaan, dan moet het toch even afkoelen op de slaapkamer. Daar is toch niets mis mee?
Wanneer we slaan (en andere lichamelijk geweld) buiten beschouwing laten als corrigerend middel, dan moet je naar mijn idee gewoon doen wat helpt, waar jouw gezin bij gebaat is, zonder dat het schade aanricht op welke manier dan ook bij het kind (en bij jezelf).
Het is een lastig topic, zonder meteen de nare opmerkingen naar je hoofd te krijgen. Maar wel eentje waar je gewoon eens weer bij jezelf gaat nadenken: hoe doe ik het? En dan mag jejezelf best een veer in de kont steken wanneer het lekker gaat bij je thuis. Maar dat wil niet zeggen dat sommige ouders het echt heel moeilijk kunnen hebben met lastige kinderen waar je geen raad meer mee weet. En dan zou dit forum een hulpmiddel kunnen zijn voor herkenning en advies, zonder meteen de grond ingestampt te worden. Wat niet wil zeggen dat ik de methode van Illigaal goed zou vinden. Maar geef hem dan handvatten wat wel zou kunnen.
groet

dennenboom

dennenboom

28-10-2008 om 11:07

Tja

ik ben ook erg tégen slaan maar laten we alsjeblieft eerlijk blijven. Vroeger werd er zo vaak een 'opvoedkundige' tik uitgedeeld.Zijn al die 'mishandelde' kinderen van toen er zoveel slechter van geworden??
Tot een paar jaar geleden kon iedereen er normaal over praten.Als je nu zegt dat je je kind weleens een tik geeft dan mag je blij zijn dat het amk niet op je dak wordt gestuurd.
Nogmaals,ik ben tegen slaan en heb mijn kinderen ook nog nooit geslagen maar waarom wordt iemand meteen zo de grond in geboord? alleen vanwege een wetsbesluit omdat jeugdzorg zo heeft gefaald en nog steeds doet?
Ik ga hier geen discussie uitlokken maar vertel enkel mijn mening.En ja,erg TEGEN slaan!! Voordat ik al die verschrikkelijk gebeurtenissen om mijn oren krijg geslingerd, dat is niet goed te praten maar dat zijn dan ook ERNSTIGE mishandelingen!! Een tik voor de billen vind ik niet erg ernstig...

angel3

angel3

28-10-2008 om 12:22

Tja wat is je filosofie?

Ik vind een kind slaan of een tik geven vallen in de categorie een kleine baby laten huilen want dan leert ie vanzelf door te slapen. Dit doet gewoon iets met je eigenwaarde en gevoel van veiligheid.
Er wordt hier gezegd: zijn de mensen die ooit een tik hebben gekregen er slechter van geworden?
Dat weet ik niet maar ik zou weleens willen weten hoe het gesteld is met het zelfvertrouwen en zelfbeeld van deze mensen, zeker van de mensen die een autoritaire opvoeding hebben genoten incl af en toe een tik.

Ik ben erg tegen het vernederen van kinderen in welke vorm dan ook. Slaan, laten huilen (van kleine babys), het denigrerend toespreken van kinderen (ik ken mensen die tegen hun kind zeggen dat het een jankerd is bijvoorbeeld) hoort in die categorie wat MIJ betreft. Maar wie ben ik?
Mijn kinderen behoren mij niet toe. Ze zijn bij mij zodat ik ze mag begeleiden naar de volwassenheid. Dat is iets anders dan dat ik het 'recht' heb mijn kinderen te 'vernederen'.

angel3

angel3

28-10-2008 om 12:25

Aanvulling

ik vind het 'goedpraten' van de tik geven echt vallen in de categorie: ik rook en mijn opa is 100 geworden en rookte zijn hele leven.....
Gewoon een goedpraat smoesje.

angel3

angel3

28-10-2008 om 13:34

Lorwyn

ik heb het dan over het laten huilen van een kleine baby in afzondering. Dus baby van 4 maanden huilt een uur helemaal alleen in kamertje. Boodschap: ik ben niet de moeite waard om getroost te worden.
Mijn oudste huilde ook veel. Die had ik er dan bij in de kamer en sprak hem sussend toe of ik had hem in de draagdoek. Zeker niet moederziel alleen boven.

Over dat janken: stop met janken is iets anders dan zeggen tegen je kind: je BENT een jankerd.
Of nog erger tegen een andere volwassene OVER je kind: het is zo n jankerd.
Daar zit een nuance.

Ik ben tuurlijk niet altijd alleen maar lief en complimenteus naar mijn kinderen. Het hangt van situatie af maar ik maak hen heel duidelijk dat ik het gedrag afkeur en niet henzelf. En ik heb respect voor hun lichamelijke integriteit. Ik vind het ook niet kunnen om als volwassene bijv de kin vast te pakken.
We leren onze kinderen dat niemand aan ze mag zitten en al helemaal niet aan hun plasser of iets dergelijks. Dat ze geen kus HOEVEN geven aan oma als ze dat niet willen, dat een hand geven ook oke is. Dat ze met respect met een ander lichaam om moeten gaan. Dat ze wel mogen friemelen maar niet in publiek etc etc. Allemaal dingen die met respect voor hun en andermans lichaam te maken heeft maar dan delen wij als volwassene wel een tik uit.
Dat is voor mij niet te rijmen en maakt veel inbreuk om hun lichamelijke integriteit. Overigens zal kind reageren vanuit angst en niet omdat het echt na heeft gedacht over de boodschap....

juno

juno

28-10-2008 om 13:53

Tik

Hier zijn kids totaal screwed up omdat ze nooit 'nee' hebben gehoord, altiijd alles fantastisch doen en nooit gecorrigeerd worden. Ze zijn totaal verloren.Een tik of een klap af en toe kan helemaal geen kwaad als niks anders helpt. Maar tegenwoordig is alles al snel kindermishandeling dankzij de politieke correctheid!

Ongenuanceerd

Ach Juno, als ik mijn kinderen geen mep wil geven, corrigeer ik dus niet?
Lorwyn, Illegaal schrijft: "Knal !
Op schouder, bil, soms zelfs zijkant van het hoofd."
en "Ik hou niet van andere vormen van straf: leuke activiteiten ontnemen voor later. Een klap is direct, en dan is het klaar." en met als sluitstuk: "Nu gaan kinderen alle grenzen te buiten o.a. omdat ze niet effectief gecorrigeerd worden." Ik mocht schieten, dus schoot ik. Dat zijn postings waar ik niet genuanceerd op ga reageren. In die posting staat gewoon dat klappen tegen schouders of hoofden kennelijk de enige effectieve manier van straffenis. Ik corrigeer liever anders.

In de 99 van de 100 gevallen los ik het hier meestal wel op met "de trap" (niet met EEN trap en sinds kort hebben we hier een beloningssysteem ingevoerd. Dochter van 6 had de laatste tijd een behoorlijk grote mond en bij echt lief gedrag, krijgt ze een sticker, bij brutaal gedrag een minnetje en bij drie minnetjes is het 's avonds geen huis Anubis zien. Zoon van 3 hetzelfde verhaal, alleen geen straf met het niet kijken van het huis Anubis maar wat anders. Na eten direct op bed in zijn geval. Maar....ook ik heb mijn kinderen wel eens een tik voor de billen gegeven hoor. Als ze echt door het lint waren en ik er verbaal niks meer mee kon. Het is uitzonderlijk en het zal vast wel weer eens gebeuren. Ik heb het zelf ook wel eens gehad als kind en kijk daar niet raar op terug en neem het mijn ouders ook niet kwalijk. Ik kijk terug op een fijne kindertijd.

Lorwyn

Maar Illegaal houdt niet van andere vormen van straf. Dat zegt hij/zij zelf.

Lorwyn (aanvulling)

Hoeveel kinderen zijn veel kinderen volgens jou? (die absoluut niet opgevoed zouden worden)

Juno

"Hier zijn kids totaal screwed up omdat ze nooit \'nee\' hebben gehoord, altiijd alles fantastisch doen en nooit gecorrigeerd worden".

Dus 'lost' men dat maar op door te slaan? Misschien moeten de ouders te rade gaan bij zichzelf. En zich afvragen waarom hun kind zo'n etter is geworden. Voorbeeld doet volgen. Je verlagen tot het niveau slaan is zo kinderachtig, het zegt zoveel over je eigen onvermogen. Als de kinderen van tegenwoordig screwed up zijn omdat ze alles mogen en omdat ze alles fantastisch doen dan is dat omdat de bewuste ouders kennelijk die invloed hebben toegelaten. Vervolgens wordt er gemept omdat de ouders in kwestie merken dat de toegelaten invloed uit de hand dreigt te lopen. Is dat niet vreemd?

juno

juno

28-10-2008 om 14:23

Piedjee

"Vervolgens wordt er gemept omdat de ouders in kwestie merken dat de toegelaten invloed uit de hand dreigt te lopen. Is dat niet vreemd?"

Waar heb ik dat gezegd??????

Juno

Ik zeg niet dat jij zoiets verteld hebt. Ik stel je slechts een vraag?

juno

juno

28-10-2008 om 14:45

Piedjee

Een vraag?? Dat wat totaal niet duidelijk.

Lorwyn

Maar hoeveel noem jij veel? Je hebt het over "veel kinderen" en "veel ouders", maar hoeveel noem jij veel?

Sancy

Sancy

28-10-2008 om 15:00

Juno

ik zag zelfs 2 vragen in piedjees posting.

juno

juno

28-10-2008 om 16:53

Sancy

Oh, waar dan???

juno

juno

28-10-2008 om 19:17

Pelle

Ze zegt dat de ouders meppen en vervolgens vraagt ze of dat niet vreemd is.
De enige vraag die ik kan ontdekken is de vraag of dat niet vreemd is. Wat daar voor komt is echt geen vraag.

Illegaal

Illegaal

28-10-2008 om 20:52

Stoepkrijt

Mooi verhaal, van je dochter!
(Overigens heb ik het niet over tweejarigen. Daarom had ik dit ook bij Basisschoolleeftijd geplaatst)

Illegaal

Illegaal

28-10-2008 om 21:03

Lorwyn

Als dat vraagteken aan mij gericht is:
>>>Er heerst een enorm taboe op slaan, zekeer alhier. Dat weet de starter ban dit draadje ook en gooit daarom (?) een knuppel in het hoenderhok >>>

Dan is het nee. Ik doe het hier omdat dit het beste ouderforum is dat ik ken. Ik had wel wat zinniger reacties verwacht dan de eerste paar, maar ze beginnen te komen. Toch zetten ook die eerste me aan het denken.
Ik was niet op zoek naar verschrikt gefladder van hoenders, maar in gedegen eieren. Misschien had ik wat zieliger moeten doen, dan hadden meer kloeken zich over me ontfermd. Drommels, nu word ik weer kynisch.

Illegaal

Illegaal

28-10-2008 om 22:22

Genista

>>>>In die posting staat gewoon dat klappen tegen schouders of hoofden kennelijk de enige effectieve manier van straffenis. >>>>

Nee.
Alleen als de rest niet helpt of kan.
Ik doe het nu dus tijdelijk niet en dat maakt niet veel uit. Behalve dat het wat prettiger voor mij voelt zo. Maar de dreiging is misschien nog aanwezig, wat dan op hetzelfde neerkomt.
Het gaat mij er om dat ik duidelijk maak dat die grens die ze verdomd goed weten omdat ze oud genoeg zijn en het al 1000x is gezegd, niet overschreden kan worden zonder serieuze gevolgen.
Ik vermoed dat het niet psychisch schadelijk is als het voorspelbaar voor hen is en ze het in eigen hand hebben of ze die grens overgaan, of dat eventuele schade minder is dan het positieve effect van de zekerheid: papa meent het dus ik kan dat beter laten.

Illegaal

Illegaal

28-10-2008 om 22:28

Lorwyn

Nee ik zit niet te stoken.
Waarin zou ik stoken? Ik ben het zelf begonnen.
Als je het niet zinvol vindt, is er genoeg cyberspace elders.
Ik vind het een stokerige opmerking van je, wajezegbenjezelf.

MRI

MRI

28-10-2008 om 22:36

Kracht/ onmacht/ macht

Illegaal schrijft dit: "Het gaat mij er om dat ik duidelijk maak dat die grens die ze verdomd goed weten omdat ze oud genoeg zijn en het al 1000x is gezegd, niet overschreden kan worden zonder serieuze gevolgen. "

Nu ik van de schrik bekomen ben dat Illegaal mss geen troll is (geloof het nog steeds niet helmaal) mijn mening over slaan:
Als je moet slaan om je gezag te laten gelden, sta je niet in je kracht. Slaan gebeurt altijd vanuit onmacht (water staat de ouder tot de lippen) of uit macht (ik ben hier de baas en als je niet wil luisteren moet je maar voelen). Dat je kinderen pas gaan luisteren als je slaat, vind ik dus een zwaktebod als ouder. Dat betekent dat je het dus niet af kan zonder zo'n geweldsmiddel (en dat geldt dus evengoed voor denigrerende opmerkingen). Dan heb je het dus al veel te ver laten komen, denk ik. Grenzen veel eerder afbakenen, consequent zijn en je niet laten playen.
Als je echt in je kracht staat, heeft je kind respect voor je en luistert zonder dat het geslagen moet worden.
En natuurlijk kan iedereen zwakke momenten van ongeduld hebben, dus slaan uit onmacht is blijkbaar iets wat gebeurt (hoewel ik me er hier niets bij voor kan stellen). Slaan om je eigen macht te bevestigen vind ik wel zoiets zwaks dat ik er niet eens op in wil gaan.
Wederom: een nare opmerking of een hand die uitschiet: het kan gebeuren, heb spijt en pak het anders aan, maar verhef het niet tot opvoedingsstrategie.

MR

Illegaal

Illegaal

28-10-2008 om 22:45

Daans

Je leest veel dingen die er niet staan, die ook niet zo zijn. Ga ik niet allemaal op reageren. Alleen over drama ervan maken: ken je dat liedje I Wish?

Lookin back on when I
Was a little nappy-headed boy
Then my only worry
Was for Christmas what would be my toy

Even though we sometimes would not get a thing
We were happy with the joy the day would bring

Sneaking out the back door
To hangout with those hoodlum friends of mine, ooh yeah
Greeted at the back door
Boy, thought I told you not to go outside.

Trying the best to bring the water to your eyes
Thinking it might stop her from whoopin' your behind.

I wish these days could come back once more
Why did those days ever have to go
I wish those days could come back once more
Why did those days ever have to go
Cause I loved them so

"slaan, vloeken en schelden

zijn een gebrek aan woorden". Leerde ik als kind van mijn ouders. Sommige dingen neem ik graag van mijn ouders over.
Ja, mijn zoon heeft ook wel eens een tik gehad. Maar ik zie het zeker niet als opvoedkundig juist en weet dat het onmacht is. Het hielp idd om op deze manier het vervelende gedrag te stoppen. Daarna een boos, verdrietig kind dat onrecht voelt. Hij heeft nog gelijk ook. Van een enkele tik loop je niet direct een jeugdtrauma op, dat denk ik niet.
Maar als je slaan ter discussie stelt bij andere ouders voel je eigenlijk zelf al dat je fout zit. Iemand die overtuigd is van zijn juiste handelen heeft toch geen bevestiging nodig?

Illegaal

Mijn opmerking over terugslaan als ze pubers zijn - en dan harder dan jij sloeg, die was, hoe cynisch ook opgeschreven, serieus. Dat heb ik wel zien gebeuren namelijk.

kaatje43

kaatje43

29-10-2008 om 10:22

Onmacht

Mijn oudste heb ik ook wel eens een tik voor zijn billen gegeven toen hij in de kleuterleeftijd zat. Als je 's morgens haast had en hij wilde weer eens dwars zijn. Dit was echt uit onmacht. Hij stopte dan wel maar het voelde verschrikkelijk bij mij zelf en heb ook daarna sorry gezegd. Er wel ook bij verteld dat hij het bloed onder mijn nagels haalde onder dat moment. Niet dat het heel vaak gebeurde, maar ik ben er toen wel bewust mee gestopt. Ik realiseerde mij namelijk ook dat het een gewoonte begon te worden, wat natuurlijk verschrikkelijk is. Daarna heb ik eerst tot 10 geteld en hem naar zijn kamer gestuurd en inderdaad gezegd dat ik hem even niet wilde zien. Hoewel dat 's morgens vroeg dan weer beetje lastig is natuurlijk. Heb ik vast wat anders gezegd.

Lekker, een dwarse kleuter

Mijn dochter kon ook vreselijk dwars zijn. Ik heb haar één keer in haar pyjama naar school gebracht (na wel 40 keer waarschuwen) omdat ik haar anders alleen met geweld in de kleren kon krijgen en dat wilde ik niet. Dus gewoon de kleren in een tas gedaan, kind achterop de fiets gezet en hup naar school (ik moest ook naar mijn werk). Aan kind gevraagd of ze zo naar binnen wilde of dat ze zich in het toilet nog even wilde omkleden. Ja dus. Hierna was één keer helpen herinneren genoeg. Helaas kregen we toen weer andere problemen, die dwarsigheid moet er blijkbaar toch uit

Ik snap er niets van

ik vind bovendien de openingsposting heel raar getypt. Opmerkingen over 2 maanden niet slaan op haar verzoek, sorry ???

En hoe ging dat verzoek dan ?

Ik heb mijn moeder wel eens een ontzettende ros gegeven trouwens, was de laatste keer dat ze het in haar hoofd haalde mij een mep te verkopen, het was niet zo slim van haar, ik had net 2 uur krachttraining gedaan om mijn zwarte band te halen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.