Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
beppeke

beppeke

10-06-2016 om 13:55

ik schold een meisje uit


De wet AnneJ

Wegenverkeerswet artikel 5:

Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

skik

Ja Skik

En nu nog handhaven.
Het is natuurlijk wel een kwestie van interpretatie.

AnneJ

Handhaven is natuurlijk altijd een issue, hoeveel regels zijn er wel niet die regelmatig dan wel stelselmatig worden overtreden gewoon omdat het kan omdat je weet dat de pakkans nihil is?

De interpretatie lijkt me dan weer geen probleem. Je mag het overige verkeer niet hinderen. Dat doe je dus als je met zijn tweeën naast elkaar rijdt en andere verkeersdeelnemers je niet in kunnen halen als ze dat wel gekund hadden als je achter elkaar had gefietst.

skik

Interpretatie Skik

Nog steeds interpretatie. Natuurlijk zie je meer ervaren fietsers even achter elkaar gaan fietsen als ze in de gaten hebben dat iemand wil inhalen. Maar je kunt ook wachten tot een eventuele tegenligger voorbij is en dan over de andere helft inhalen. Zo strict omschreven zijn die dingen helemaal niet.
En van ervaren fietsers verwacht je meer aanpassingsgedrag dan van onervaren of minder stabiele fietsers, die je er altijd tussen hebt. Zijn het geen kleine kinderen dan zijn het wel bejaarden die niet meer zo'n aanpassingsvermogen hebben of toeristen of fietsers die de weg niet goed kennen in een nieuwe buurt.
Je kunt nou eenmaal niet op de automatische piloot fietsen.

AnneJ

Op enkelvoudige fietspaden kan je dubbelfietsers helemaal niet inhalen. En met de auto ben je wel eens genoodzaakt om op een éénrichtingsweg of gewoon een wat smallere weg eindeloos achter dubbelfietsers te blijven hangen omdat ze naast elkaar blijven fietsen, of ze nou bejaard inflexibel of jong en onervaren zijn.

Ik zal nooit gaan spatbordkleven met de mijn auto of tussen twee bejaarden door inhalen met mijn fiets, maar ik erger mij wel. En mij lijkt het een gevaarlijk experiment om met mijn slingerende ukkie die geen moment zonder mijn fysieke begeleiding kan fietsen te gaan oefenen in het echte verkeer, want daar kan hij dood van gaan.

Kaaskopje had de ervaring dat kinderen die jong het verkeer in gingen op hun fiets eerder veilig konden fietsen dan kinderen die dat pas gingen doen toen ze ouder waren. Ik heb die ervaring niet. Mijn ene zoon kon met zijn vierde verjaardag zonder zijwieltjes fietsen, deed en kon dat ook vrij vlot in het rustige verkeer hier. Zijn broer vertikte aanvankelijk te fietsen maar besloot het op zevenjarige leeftijd toch maar eens te leren. In nog geen twee weken fietste hij net zo veilig en zeker naar school als zijn broer die dat al jaren deed. Wat wijsheid en ervaring, lengte en spierkracht die een kind sowieso opdoet helpt ook een hoop. Net als met zwemmen, daarvan geven ze toch ook meestal het advies niet te jong te beginnen omdat kinderen er qua coördinatie en uithoudingsvermogen meestal nog niet aan toe zijn en over het algemeen op dezelfde leeftijd een diploma haalt als een kind dat een jaartje later begonnen is. Volgens mij geldt dat ook voor fietsen, dus houdt uw kleutertjes vooral nog even in het zitje. Of neem een bakfiets, hartstikke handig en veilig. Veel sneller ook, scheelt weer in de ochtendstress.

skik

Sanne

Sanne

14-06-2016 om 00:24

Ik ben een nekvelmoeder

10 jaar is mijn dochter, 10 jaar en sinds 2 jaar kan ze een beetje fietsen na jaaaaaren fysiotherapie.
Geen idee hoeveel uren wij erin hebben gestoken om haar te leren fietsen, maar het zijn er heel veel geweest.

Ze voelt zich veiliger in de stad als ik haar vasthoud. Ik vaak ook. Op drukke fietspaden wordt ze niet zo snel omver gejakkerd door bezorgbrommers, in het park kan ik haar wat duwen.

Geldt dit voor alle kinderen die vast gehouden worden? Vast niet.
Maar hier lees ik wel vrij kort door de bocht (hahaha) dat het fout is.

Ik heb nog nooit trut geroepen, in het verkeer of elders. Heb het wel gehoord op de fiets en haal dan mijn schouders op. Maar tegen een kind dat iets fout doet vind ik niet gepast, alhoewel ik ook niet tekeer zou gaan, iemand kan ook schrikken.

Cycla

Cycla

14-06-2016 om 02:47

passeren

Ja ik erger me rot aan fietsers die naast elkaar fietsen op een fietspad, zodat ik, snellere fietser, ze niet kan inhalen. Want die gezellig naast elkaar fietsende fietser maken natuurlijk geen tempo...
Maar een uitzondering zijn natuurlijk ouders die naast een kind fietsen. Dat is logisch, dat ze dat doen. Dan zoek ik een geschikt plekje zodat ik erop een gegeven moment toch nog even omheen kan inhalen. En tot die tijd heb ik geduld.

Zelf fiets ik het liefst ook naast mijn kind, maar zonder vast te houden. Dit is gewoon het veiligst, in dit stadium. Kind is echt te oud en te gevorderd om alleen in het park te mogen fietsen. En kinderen moeten toch leren om in het verkeer te fietsen door het te doen, onder begeleiding.
En ja, bakfiets hebben we ook. Maar kind moet het ook zelf leren, in het verkeer fietsen.
Als ik naast kind fiets, dan doe ik dat bij voorkeur "breed" om te blokkeren dat auto's rakelings langs mijn kind gaan inhalen. Mijn kind is namelijk nog niet zo'n zekere fietser, dus heeft wat ruimte nodig voor eventueel geslinger. Auto's moeten maar even wachten tot er een goede plek is om in te halen. Het is hier een stad die niet zo geschikt is voor auto's, wie er voor kiest om met de auto te gaan, zal daar rekening mee moeten houden.
Natuurlijk houd ik zo veel mogelijk rekening met andere verkeersdeelnemers, maar de veiligheid van mijn kind gaat voor.

Sterker nog, er is hier een smalle straat met voor auto's eenrichtingsverkeer en voor fietser tweerichtingsverkeer. Max. snelheid 30 km, maar de straat is recht dus auto's willen er het liefst doorheen scheuren.
Ik vind de straat te smal om op een prettige en veilige manier door een auto te worden ingehaald. Dus zorg ik dat duidelijk is dat dat niet kan en dat ik dat niet wil, ook als ik alleen fiets: ik fiets juist breed van de kant. Het gaat meestal maar om een stukje van 50 of 100 m.. Die auto moet maar even geduld hebben.
Ja en dan is er zo'n ongeduldige patser die duidelijk laat merken dat hem dit niet zint. Scheurt meteen weg zodra dit kan (in de drukke binnenstad, smalle straten, vol met terrasje en toeristen). Ik fiets rustig door en zie 200 m verder de auto in de file staan voor een stoplicht. Tja, autorijden in de stad is nu eenmaal vol obstakels. Pas je tempo aan, wees sociaal en rij veilig: geef fietsers de ruimte, rij rustig en neem de tijd.

Triva

Triva

14-06-2016 om 08:13

cycla

Zoals gezegd kun je ook linksachter je kind fietsen.

Split

Split

14-06-2016 om 10:42

geen problemen mee

Ik heb liever een moeder die het kind in de kraag vasthoudt voor me rijden als automobilist dan een onzeker kind dat een slinger naar links maakt en voor mijn motorkap beland.
En als je pech hebt met linksachter fietsen heb je er 2 voor je auto liggen.

Triva

Triva

14-06-2016 om 14:50

Split

Dat kind kan die slinger ook maken met moeder naast zich en dan heb je ze ook allebei (of wellicht alledrie: fietszitje) op je motorkap. Die kans is een stuk kleiner als je als moeder linksachter of gewoon achter fietst. Als moeder linksachter fietst haal jij niet in in het genoemde straatje hierboven. Degene die daar schreef zei dat ze naast haar kind moet rijden omdat anders automobilisten gaan inhalen.

Algemeen:

Ik denk dat veel mensen te vroeg met hun kinderen fietsen op plekken waar dat te gevaarlijk is en je kind jarenlang het voorbeeld geven dat je maar 1 hand aan het stuur hoeft te houden vind ik niet verstandig. Waarom je je kind moet duwen vraag ik mij dan ook nog af. Heb je haast ofzo?

Ze zouden moeten..

Is toch vrij zelden een oplossing gebleken.
Ik heb weleens boven op mijn remmen gestaan voor een oudere vrouw die vanuit het donker van de stoep ineens overstak om de tram te halen.
De bumperklever achter mij boorde zich gelukkig niet in mij maar, geërgerd door mijn 'rustige' rijstijl, passend bij de onoverzichtelijke verkeerssituatie vlak na een druk en onoverzichtelijk verkeersplein, in de tram naast mij omdat hij wel even dacht te kunnen inhalen via de trambaan.
Wat je zelf moet is handiger, namelijk opletten in het verkeer en je tempo aanpassen.

Half a twin

Half a twin

14-06-2016 om 15:06

Geen keus.

Achteraf gezien is mijn oudste iets te vroeg zelf naast mij gaan fietsen ja. Maar ik had geen keuze. Haar jongere broertje was zo gegroeid dat hij niet meer in het voorzitje paste op mijn mamafiets. Hij moest achterop en zus moest fietsen. Zonder auto kwam ik anders nergens meer. De bieb was een half uur lopen enkele reis met zo'n kleintje. De speeltuin 20 minuten. Zwemlessen hadden dan ook moeten wachten tot ze echt goed konden fietsen.
Het was soms lastig maar ik heb dw kinderen nooit geduwd, dan deden we er maar langer over om bij de bieb te komen. Ik koos wel altijd wegen uit waar ik met kinderen kon fietsen.

Beppeke,

Ik kan het best begrijpen dat je uit schrik iets zegt wat je normaal nooit zou doen. In zo'n situatie merk ik dat ik vaak geen tijd heb om naast de snauwende "Kijk Uit" nog iets persoonlijks toe te voegen. Dat is wel wat anders als ik in de auto rij en een aso met haast zich als koning op de weg manifesteert. Dat komt er wel een stevig scheldwoord eruit: sukkel of truffel. Want ik ben wel zuinig op mijn auto ( en mijn medeinzittenden).

Maar bij kinderen ligt het anders sinds ik zelf op een kinderfietsje reed en bemerkte hoe laag ze zaten tov een volwassene en hoe veel minder verkeersoverzicht bij hen binnen kwamen daar ze niet over de auto's heen konden kijken.

Nu heb ik ooit eens meegemaakt hoe een kindje vlak voor mijn auto de weg opstuurde. Zo uit een gangetje tussen rijtjes huizen. Gelukkig geen botsing. De ouders waren boos op het kind. Dat vond ik onbegrijpelijk want zij stonden wel stil aan de stoeprand, ze hadden mij wel zien aankomen maar hadden vergeten hun kind te waarschuwen.
Eigenlijk net als de moeder bij jou; niet realiseren dat ze zelf verzaakt hadden en ondertussen stevig mopperen op een ander.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-06-2016 om 10:48

Dochter

Mijn jongste dochter is een keer van haar fiets gereden, toen ze ergens in de puberteit was, door iemand die niet in de gaten had dat zijn aanhanger breder was dan zijn auto. Met de auto kon hij er wel langs maar de aanhanger schraapte haar van de weg. Het was niet zo heel ver van ons huis, dus toen ik telefoon kreeg dat ze een ongeluk had gehad, sprong ik op de fiets en hoorde in de verte al een ambulance aankomen. Nou... dan sta je doodsangsten uit hoor! Het viel gelukkig mee, ze is in de ambulance nagekeken en kon weer naar huis. Maar pfff.... Ik had toen eigenlijk ook nog wel schuin achter haar willen fietsen, om 'ons' breder te maken. Dan had hij misschien gewacht voor hij zich er langs had gewurmd óf mij aangereden. Liever mij dan kind. (ook niet handig natuurlijk)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.