Dendy Pearson
08-01-2014 om 22:01
Ik mis zoveel mensen
Ik mis zoveel namen hier nadat we een modern forum hebben. Bijv. Manda en Tinus. Zijn zij nou echt weg of gebruiken zij een nieuwe nick?
Anneque
14-01-2014 om 10:19
verhip ja
En Silone, ook al lang niet gezien. Zo zijn er vast meer. Koentje is ook verdwenen, of heeft een andere nick, geen idee. Petr@ zie ik ook nooit meer. Eva, nee, ik geloof niet dat ik je herken. Maar dat is ook niet zo gek als je regelmatig andere nicks gebruikt natuurlijk, dan blijft er minder een beeld van 1 persoon hangen.
Ingridt, jij bent er dus nog! (een beetje)
Ookmeelezer
14-01-2014 om 15:59
Nou ik kan het me voorstellen
Ik loop (met wisselende nicks) ook alweer 13 jaar mee. Geen idee of iemand mij mist, maar ik post echt nog maar zelden. En zeker niet over gevoelige kwesties.
Nadat ik in de nog oranje tijd compleet werd af gezeken in relaties omdat ik er altijd zo zou lopen te zaniken over mijn man post ik niks meer over mijn gezinsperikelen. Het was de eerste keer dat ik iets over mijn man postte! Daar ben ik zo van geschrokken dat ik al te gevoelige kwesties sowieso niet meer durfde te bespreken.
Ik lees nog steeds mee, maar sta soms te kijken hoe mensen worden afgebrand hier. Is Sini niet om die reden ook weg?
Dat neemt niet weg dat er ook nog steeds veel goede raad wordt gegeven hoor. Dus probeer ik de afbranders te negeren.
Maar er komen hier soms (anoniem) berichten voorbij die ik echt kwetsend vind.
Dus blijf ik (buiten dit bericht) maar op de achtergrond.
Zou het niet komen door het overschot aan allerlei fora en reageer mogelijkheden op internet?
Geen idee hoor...
Ik vind het ook wel jammer.
Het oude forum vond ik veel gebruiksvriendelijker trouwens. Ik snap de overstap naar een frameloos forum. Maar ik vind dit niet fijn.
troelahoep
14-01-2014 om 17:04
dit forum
ik vind het nieuwe forum veel gebruiksvriendelijker eigenlijk! Ookmeelezer heeft wel gelijk wat betreft de harde opmerkingen, daar moest ik ook aan wennen. Maar het kan best zijn dat ik me daar zelf ook schuldig aan maak (gezien de tegenreacties soms). Hoort ook wel een beetje bij internet toch, dat je je wat minder genuanceerd kunt uitlaten over dingen dan in het echte leven?
Ookmeelezer
14-01-2014 om 17:26
mamhippie
Je hebt gelijk; het is internet.
Maar mijn ervaring is wel dat er hier vroeger veel meer respect voor elkaar leek te zijn.
Ik ben er destijds echt van gaan janken zo rot vond ik wat er werd beweerd. En het voegde ook echt niks toe, geen eyeopener ofzo, gewoon een keiharde nutteloze opmerking.
Ik heb ook verzocht het hele draadje weg te halen, en gelukkig werd daar gehoor aan gegeven.
Ik heb die nick ook nooit meer gebruikt.
En ik zie dit toch nu vaker voorkomen. Ik denk wel dat er om die reden mensen verdwijnen. Al was het maar omdat je niet om een vorig draadje veroordeeld wilt worden.
ijsvogeltje
14-01-2014 om 17:27
LOL
Ik kom hier al minstens 10 jaar, en zo lang ik mij kan herinneren zijn er dit soort draadjes. Dus al 10 jaar wordt er bij tijd en wijle gehuild dat 'het de laatste tijd veel stiller is' en dat 'Pietje, Klaasje en Jantje zo worden gemist' en het 'vroeger toch echt veel leuker was'.
Stenna
14-01-2014 om 18:00
klopt
IJsvogeltje, dat zie ik ook. Ook het klagen over dat er opeens harder wordt gereageerd is al van alle tijden (bij tijd en wijle).
dirksmama
14-01-2014 om 20:30
Hard ja
Ik schrik ook wel eens van de harde veroordelingen. Reden voor andere oudgediende om maar helemaal niet meer te komen, en ik moet zeggen, ik vond de manier waarop met Mieke omgegaan werd ook over the top. Niet netjes meer.
Ookmeelezer
15-01-2014 om 09:41
Van alle tijden
Mijn eigen ervaring is toch echt dat ik het steeds ongenuanceerder vind worden. Het klagen erover heb ik eerder gezien. Maar ik zie het afbranden vaker en harder dan ooit tevoren.
Ik vind dat er maatschappij breed ook harder wordt geoordeeld.
Als je ziek bent ben je direct een kostenpost die zich niet meer nuttig kan maken. Depressie? Burnt out? Stel je niet aan zeg!
Ben je je baan kwijt ben je meteen een luie werkschuwe die lekker makkelijk zijn hand ophoudt.
Toen ik in de jaren 90 na een conflict op straat stond was er toch vooral medeleven. Dat zou ik nu al niet eens meer verwachten.
Knurf
15-01-2014 om 15:07
ookmeelezer
'Ik vind dat er maatschappij breed ook harder wordt geoordeeld.
Als je ziek bent ben je direct een kostenpost die zich niet meer nuttig kan maken. Depressie? Burnt out? Stel je niet aan zeg!'
De realiteit is dat in crisistijden mensen zich minder snel en minder vaak ziek melden dan in tijden van economische bloei. Blijkbaar kunnen ze dan ineens wél (langer) doorwerken, zolang ze maar bang genoeg zijn dat ze op straat komen te staan. Het is niet zo dat diezelfde mensen dan ineens dood neervallen (ze kunnen dus echt doorwerken). Dat zorgt er toch voor dat je je gaat afvragen hoe ziek ze dan echt zijn, en of die zieken in economisch goede tijden niet ook gewoon hadden kunnen doorwerken.
amk
15-01-2014 om 16:37
knurf
de realiteit is ook dat de mensen die uiteindelijk wel uitvallen er dan ook gelijk een stuk ernstiger aan toe zijn. Nu weer een aantal mensen in mijn omgeving die toch maar door gegaan zijn maar daardoor mogelijk nooit meer aan het werk kunnen. Terwijl als ze iets eerder rustig hadden mogen bij komen waarschijnlijk volledig aan het werk hadden gekund. Dat kost op de lange duur veel meer dan meer mensen die korte tijd uitvallen.
Iselo
15-01-2014 om 18:19
Loondienst
Toch wel grappig dat mensen in loondienst zich makkelijker ziekmelden dan mensen met een eigen klein bedrijf of zzp'ers (Intermediair-onderzoek). In grote bedrijven zijn er altijd mensen die zich bij t minste of geringste ziek melden, zouden ze bijvoorbeeld een winkel hebben die niet open kan als zij ziek zijn, dan zou dat echt niet voorkomen. Maar als je loon toch wordt doorbetaald bij ziekte, nemen sommigen het ervan.
Maar ja, je kunt je er druk om maken, maar ik ben altijd blij dat er goede voorzieningen zijn voor zieke mensen en dan moeten we die profiteurs maar voor lief nemen.
Katniss
15-01-2014 om 20:10
Niet waar
Ik ben ook wel eens hard aangepakt (dat was een bewuste wegpestactie), en heb het me toen ook behoorlijk aangetrokken. Maar als je niet goed in je vel zit trek je je dingen ook meer aan, dus dat speelt ongetwijfeld mee. Over de gehele linie denk ik niet dat reacties harder zijn geworden. Er wordt ook nooit gezegd dat iemand met een burnout of andere kwaal zich niet moet aanstellen, ik vind reacties juist altijd heel opbouwend (wellicht wel realistisch, en er wordt niet vaak meegehuild).
Ookmeelezer
16-01-2014 om 09:07
Te lang doorwerken, tja we moeten wel
Ik ken iemand die daar nu ook de zure vruchten van plukt. Die is nu waarschijnlijk voorgoed afgekeurd.
In crisistijd kan men ineens wel. Nou nee dus, maar je forceert jezelf omdat anders iedereen commentaar heeft. Je baas voorop. En hier dus ook lees ik.
En nu het crisis is, is mijn man vaker "verplicht" om over te werken. En ja ik heb ook een baan waar ze verwachten dat ik in tijden van crisis "een tandje bijzet".
Wie dan de kinderen op tijd van de opvang haalt? Zoek het maar uit.... Eigenlijk hebben ze liever dat je geen privéleven erop na houdt. Had je maar geen kinderen moeten nemen; jij kiest voor kinderen en dan moeten wij harder werken!
Dat hoor je maar al te vaak. Lekker menselijk weer.
Het eerste conflict op mijn werk en met mijn man hierover heb ik al achter de rug...
En ik heb dus inderdaad met een (bijna) griep gewerkt (ik zit toch alleen dus aansteken doe ik niet zo snel dan). Maar dan komt er niks uit je handen. Toch bang voor mijn baan... Ik had me echt beter ziek kunnen melden en heb de hele kerstperiode ziek in bed gelegen. Maar de baas wil dat je er bent. Dus kom je maar.
Leuk op je verplicht vrije dagen ziek zijn. Die ben ik dus wel kwijt.
Leuk hoor die crisistijd. Je bent alleen nog maar een economische factor. Ziek worden: eigen schuld! Je ziet nu toch dat er best kan worden doorgewerkt!
Ik vind het van de zotte worden inmiddels. Mijn werk doe ik allang niet meer met plezier (minder mensen maar evenveel werk dus altijd meer werk dan we aankunnen).
En ze zijn er heus wel hoor die na een avondje stappen ziek melden. Die worden er dan nu ook overal bijgehaald. Maar inmiddels zie ik wel wat meer dramatischer situaties. En dan roept men nog steeds eigen schuld!
Dit is mijn ervaring over de maatschappij op dit moment. Ik vind dat je het ook wel terugleest op het forum. Hoewel mens wel begrip toont bij zaken als een burnt out. In real live is dit helaas niet (meer). Ik maak het momenteel van dichtbij mee. Ik ben echt verbaasd hoe hard men zich opstelt.
Maar ik meen me een draadje over schulden te herinneren waar ik echt op ben afgeknapt wat betreft dit forum...Er werd van alles beweerd. Alsof je op zo'n forum de hele situatie kunt inschatten.
troelahoep
17-01-2014 om 09:05
is dit niet hard dan
"In grote bedrijven zijn er altijd mensen die zich bij t minste of geringste ziek melden, zouden ze bijvoorbeeld een winkel hebben die niet open kan als zij ziek zijn, dan zou dat echt niet voorkomen. Maar als je loon toch wordt doorbetaald bij ziekte, nemen sommigen het ervan.
Maar ja, je kunt je er druk om maken, maar ik ben altijd blij dat er goede voorzieningen zijn voor zieke mensen en dan moeten we die profiteurs maar voor lief nemen."
Zo zeg. Over harde opmerkingen gesproken. En hoe vaak melden die 'profiteurs' zich dan ziek die in vaste dienst zijn bij grote bedrijven? Ik denk dat iemand die zich elke maand ziek meldt om een wissewasje er heus wel uit vliegt hoor. Dus het is asociaal (dat zijn profiteurs nl.) als je je een dag ziek meldt omdat je grieperig bent. Het is toch veel gezonder om even een dagje rustig aan te doen als je beslist niet fit bent? Dan toch maar aan het werk gaan omdat je bang bent dat je je baan kwijtraakt, nou dát is gezond. En dan krijg je dus die dubbele longonsteking met kerst (toevallig twee kennissen die met stress en griepverschijnselen door bleven werken, en toen doodziek werken
Charis
17-01-2014 om 10:12
Ziekmelden (ot)
Ookmeelezer, als je in je vakantie ziek wordt, kun je je gewoon ziekmelden hoor. Je hoeft geen vakantiedagen in te leveren voor ziekte.
Ookmeelezer
17-01-2014 om 12:53
Charis ja zo zou het moeten
Maar dat haal ik echt niet in mijn hoofd nu. Straks sta ik op straat omdat ik te vaak ziek ben.
Koentje
17-01-2014 om 14:26
aneque
Koentje is er nog maar heet geen Koentje meer , hoor!☺
Ben er toen ook op aangesproken dat ik zoveel geschreven had dat mensen mij zeiden te kennen...... nou, dan ben ik weg hoor!
Ely
18-01-2014 om 09:51
Ziek in bedrijf (ot)
Natuurlijk word je niet rap ontslagen als je je "te vaak" ziek meldt, dat kost het bedrijf bakken met geld. Ongeoorloofd ziek melden is heel moeilijk aan te tonen. This is not America. (Muziek er zelf bij bedenken).
En ja, er zijn mensen met verschillend arbeidsmoraal. Dat blijkt wel uit de verschillende bijdrages.
Ik ben het er trouwens niet mee eens dat het veel gezonder is om dagje thuis te blijven als je je ziekig voelt, dat kan juist een trigger zijn om je alleen maar nog zieker te voelen omdat je minder beweegt en minder afleiding hebt. In het ziekenhuis is op een gegeven moment ook ingevoerd dat patiënten zo min mogelijk in pyjama in bed moeten liggen omdat dat herstel bevorderd. Vol overgave ziek zijn is niet altijd een goede instelling om snel weer gezond te worden. Niet voor iedereen.
En ik ken ze ook hoor; mensen die zich ziek melden omdat de hond ziek is, er matig ernstige privé problemen (wie bepaald wat ernstig is?) zijn en mensen die lange vakanties hebben, vervolgens geen vrije dagen meer dus zich ziek melden als er een kind ziek is.
Ik vind het maar lastig. Volgens mij hebben we gewoon allemaal ander incasseringsvermogen en neemt werk een andere plek in in je leven. Gaat het vooral ook daarover...
Kaaskopje
18-01-2014 om 11:44
Dilemma
Ik zeg niet dat ik het zou doen, maar wat moet een ouder die geen netwerk heeft als een kind ziek is? Uiteraard is een vrije dag de eerste optie, maar als kind maar ziek blijft wordt het lastig. Dan zou je het op zorgverlof moeten gooien, dat kost het bedrijf ook geld.
Ik denk overigens dat sommige bedrijven echt wel proberen notoire ziekmelders te lozen als dat even kan.
Molleke
18-01-2014 om 15:04
En het zijn ook altijd andere mensen die
dat doen Ik ben zelf bijna nooit ziek (vlug afkloppen) maar ik heb een paar collega's die altijd maar doorgaan (en een hoop commentaar op mensen die eens ziek zijn) maar met koorts rondlopen en gewoon anderen aansteken. Sorry hoor maar dat vind ik echt niet normaal.
Ef
18-01-2014 om 18:04
Molleke
Dat doe ik ook!(behalve dan dat commentaar op collega's) Ik werk nog wel in zorg, met kwetsbare mensen. Maar ik moest bijvoorbeeld werken met kerst, en ik weet hoe moeilijk het is om dan mensen te vinden. Dus ik werkte maar wel met koorts, de maximum dosis paracetamol, het zweet op mijn rug en af en toe even zitten.
Ik weet dat het niet verstandig is, ook omdat je patiënten aan kan steken, maar ik voel me gewoon verschrikkelijk schuldig als ik me ziek meld en je collega staat daar te zwoegen met anderhalve man en een paardenkop...
troelahoep
18-01-2014 om 23:29
Ef, is dat niet onverantwoord?
Niet om gelijk lullig te doen ofzo, maar is het eigenlijk niet onverantwoord om te gaan werken als je potentieel besmettelijk bent? En komt er geen vervanging dan als jij je ziek zou hebben gemeld??
Ik weet niet in wat voor tak van de zorg je werkt, maar ik kan me zo voorstellen dat je in een ziekenhuis of verzorgingstehuis niet met griep moet rondlopen. (vooral niet op een kraamafdeling of de ic!)
Genista
23-01-2014 om 09:54
Skik
Geen dief in de nacht Ik ben er nog, zij het onder een andere nick en een stuk minder vaak. Ik hoor bij het gilde dat het nieuwe forum onhandig en niet gebruiksvriendelijk vindt. Maar onder meer in de kaarsjesdraad in V&V heb ik nog wel als Genista gepost. Verder ben ik er onder een andere nick.
Anneque
23-01-2014 om 13:29
krin!
Ben jij er nog?
Genista en koentje dus wel....fijn, al heb ik geen idee wie jullie nu zijn
bibi63
23-01-2014 om 13:56
bonus bij niet-ziek melden (beetje o.t.)
Ja, dat wel of niet ziekmelden is een lastig probleem.
Ik heb daar ooit eens (in mijn toenmalige functie) met mijn toenmalige werkgever een discussie over gehad. Wel of niet een bonusregeling invoeren, waarbij mensen die het hele jaar zich niet ziek hadden gemeld een paar honderd euro bonus kregen (wat ons moederbedrijf erg graag wilde dat wij ook gingen doen). Doel van die bonus was het ziektepercentage omlaag te krijgen en dus ook kosten te besparen.
De uiteindelijke conclusie die wij hadden getrokken:
- de 1 voelt zich behoorlijk ziek en tot niets in staat bij een verkoudheid, de ander negeert het min of meer, gaat gewoon door en hobbelt er verder doorheen. Kwestie van persoonlijkheid. Kun je niets mee.
- iemand die zelden of nooit ziek is, zou een bonus als beloning krijgen. Onzin: hij/zij mag blij zijn zelden of nooit ziek te zijn, dat is geen verdienste.
- iemand die echt ziek is, wordt nog eens extra 'gestraft' door niet die bonus te krijgen.
- iemand die zich regelmatig 'schoolziek' meldt (dus niet ziek is, maar af en toe een dagje spijbelt), zal normaliter al wel op zijn/haar tellen passen (je kan natuurlijk je niet élke maandag ziek melden....), dus sowieso al moeilijk de vinger op te leggen, ook al heb je het gevoel dat het niet om echt ziek zijn gaat. Diegene zal misschien kiezen voor de bonus en niet meer 'schoolziek' zijn. Nou fijn, dan beloon je iemand voor zoiets. Terwijl de moraal e.d. van die persoon daar echt niet door verandert. In de regel personen die niet het hardst lopen e.d. of het meest collegiaal zijn.
Dus conclusie was: geen bonussysteem invoeren.
Bibi
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.