Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Hoeveel vrije tijd heb jij? En je man?

Vrije tijd is tijd die je helemaal zelf mag invullen, dus zonder de zorg voor kinderen, of andere taken zoals werk, het huishouden en mantelzorg. 

En je man? (de vader van je kinderen) 


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Herfstappeltaart schreef op 06-08-2021 om 13:42:

[..]

En tuinonderhoud

Kom ik nu ook achter ja! Recent van appartement naar huis met tuin verhuisd. 

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

06-08-2021 om 13:44

Doornroosje75 schreef op 06-08-2021 om 13:43:

[..]

Kom ik nu ook achter ja! Recent van appartement naar huis met tuin verhuisd.

Ja tuinonderhoud. Onkruid voor je huis. Boodschappen en ga zo maar door 

Doornroosje75 schreef op 06-08-2021 om 13:43:

[..]

Kom ik nu ook achter ja! Recent van appartement naar huis met tuin verhuisd.

Ik breng daar in de zomer menig uur door, al onkruid wiedend. Ik heb géén tegeltuin haha.

Julali

Julali

06-08-2021 om 13:48 Topicstarter

Mijn tuin bijhouden voelt als vrije tijd. Net als koken, dat zijn hobby's. 

Herfstappeltaart schreef op 06-08-2021 om 13:42:

[..]

En tuinonderhoud

Oh ja, de tuin is mijn hobby, dat scheelt. 

Mevrouw75 schreef op 06-08-2021 om 13:48:

[..]

Oh ja, de tuin is mijn hobby, dat scheelt.

Ik heb er ook geen hekel aan hoor, ik hou van mijn tuin. Maar soms weet ik toch wel iets anders te doen dan onkruid weghalen. En aangezien dat wel moet zie ik dat als werk.

Julali schreef op 06-08-2021 om 13:48:

Mijn tuin bijhouden voelt als vrije tijd. Net als koken, dat zijn hobby's.

Nou ik heb ook geen hekel aan koken maar als het eens niet hoeft vind ik dat echt geen straf. Het zijn gewoon de dagelijkse taken.

Misschien is iemand's baby ook wel een hobby.

Julali schreef op 06-08-2021 om 13:48:

Mijn tuin bijhouden voelt als vrije tijd. Net als koken, dat zijn hobby's.

Voor JOU ja, of vind je dat iedereen dat dan ook maar zo moet ervaren?  Voor velen is werk ook een hobby, of kinderen, of mantelzorgen, of…….. dus bepaal niet voor een ander wat vrije tijd is of voelt als hobby.

Julali

Julali

06-08-2021 om 14:03 Topicstarter

Desire schreef op 06-08-2021 om 13:57:

[..]

Voor JOU ja, of vind je dat iedereen dat dan ook maar zo moet ervaren? Voor velen is werk ook een hobby, of kinderen, of mantelzorgen, of…….. dus bepaal niet voor een ander wat vrije tijd is of voelt als hobby.

Daar heb je gelijk in. 

Julali schreef op 06-08-2021 om 12:28:

[..]

Op je werk heb je pauze en als je in je eentje in de auto zit met een lekker muziekje op, dan zie ik dat ook als vrije tijd. Je bent dan niet aan het werk en hebt geen verplichtingen, hoeft aan niemand te denken, voor niemand te zorgen.

Toen ik na mijn verlof weer ging werken voelde dat echt als een zee van me - time, ten opzichte van 24/7 voor een pasgeboren baby zorgen.

Terwijl je beeb voedt kan er ook een muziekje op, ben je niet aan het werk en heb je ook geen verplichtingen. Dus dat is ook vrije tijd?

Ik noem auto rijden geen vrije tijd, moet morgen 2 uur rijden, dan ben ik toch echt bezig met rijden. En vandaag 3 uur in het OV noem ik ook geen vrije tijd.

Julali

Julali

06-08-2021 om 14:13 Topicstarter

Rockstar schreef op 06-08-2021 om 14:09:

[..]

Terwijl je beeb voedt kan er ook een muziekje op, ben je niet aan het werk en heb je ook geen verplichtingen. Dus dat is ook vrije tijd?

Ik noem auto rijden geen vrije tijd, moet morgen 2 uur rijden, dan ben ik toch echt bezig met rijden. En vandaag 3 uur in het OV noem ik ook geen vrije tijd.

Dat ligt aan je baby. Bij mijn oudste had ik absoluut ontspanning gedurende de dag. Bij mijn jongste 0.

Julali schreef op 06-08-2021 om 13:48:

Mijn tuin bijhouden voelt als vrije tijd. Net als koken, dat zijn hobby's.

Ik kan je hier in echt wel begrijpen, je tuin doen, schoonmaken of wat dan ook kun je zelf invullen wanneer je dat doet, daaraan begint, of wanneer je stopt. Met en kind niet, het moet schoon zijn want stopt alles in de mond, plus kind maakt de vloer binnen een kwartiertje alweer vuil als het iets te eten heeft dus, weer meteen schoonmaken, was doen MOET meteen want straks heb je er miss de tijd niet voor als de kleine een minder moment heeft of hangerig wordt, je moet nog koken je moet nog boodschappen halen, kleine moet schone luier, kleine moet eten.

Het is meer moet, en zonder kind kun je sommige dingen toch zelf nog invullen wanneer je dat doet of even uitstelt, want zolang je gwn rustig op de bank zit hoef je dan niet bang te zijn dan je kleine in het vuil loopt te rollen of iets van de vloer in zn mond steekt, of het juist nog meer rotzooi maakt. Kwa eten kun je altijd even denken vandaag kook ik niet of vandaag zin in bestellen, hier eet kleine altijd van de pot mee dus iedere dag om 17.00 staat het eten klaar...

Snachtsss slaap je gewoon maar met een kind sta je toch nog wel op zo nu en dan en als je pech heb of kleine is ziek sta je constant op of je bent wakker. 

Ik zie er toch wel een verschil in hoor absoluut.

Koken vind ik ook leuk maar is soms ook een opgave als je kleine aan je been hangt dus dat zie ik zelf meer als ook een taak, mijn hele dag is ingevuld en ik kan dingen niet uitstellen, tis niet voor niks dat mensen met een kind een dagritueel moeten verzinnen voor alle taken, want het houdt nu eenmaal niet op tot je kleine slaapt. Kindloos kun je sommige dingen nog altijd zelf bepalen wanneer je daar wel of niet aan begint.

Julali schreef op 06-08-2021 om 14:13:

[..]

Dat ligt aan je baby. Bij mijn oudste had ik absoluut ontspanning gedurende de dag. Bij mijn jongste 0.

Ik begrijp je helemaal, als je kleine nu eenmaal extreem aandacht van je nodig heeft of wil, en wat vaker aan mama hangt, of vooral dingen uitvreet als je even een minuutje op de bank zit, of als je juist een baby hebt die wat meer huilt en wat meer aan mama vast zit, dan is in de auto een ritje echt wel vrijetijd al is het naar je werk... je moet ook opletten maar tegenover wat ik hier boven beschreef krijg je echt wel rust van dat ritje. Ik begrijp je helemaal.

Pubers/studerende kinderen hou op ik vind het allesbehalve veel makkelijker dan toen ze klein waren. Natuurlijk kunnen ze zich zelf verzorgen en eten klaar maken als het moet maar.....ik ben toch heel vaak Taxi! Wonen 10 km van de eerste grote plaats waar een naar school gaat  en op de trein kan voor studie. Schoolvrienden wonen regelmatig 10 km aan de andere kant van die plaats dus ja regelmatig brengen en halen. Bijbaantjes die precies onder etenstijd vallen dus eten vroeg klaar hebben. Sávonds zijn ze lang op waardoor je veel minder tijd hebt partner alleen. Om over hun gemoedstoestand niet te spreken van super leuk en lief tot op oorlogspad. Nee ik vind het fysiek een stuk makkelijker maar mentaal echt niet.

Daar komt bij toen ze klein waren vond ik dingen met ze ondernemen de ene keer echt vrije tijd en de andere keer niet. Als je een dagje dierentuin doet met een kleuter die het helemaal naar zijn zin heeft was het echt genieten voor me maar als ze jengelig zijn om wat voor reden dan ook dan is het absoluut niet genieten.

Vind het dus een moeilijk te beantwoorden vraag, ik ben tevreden met mijn leven dan is het oke toch?

Julali schreef op 06-08-2021 om 13:48:

Mijn tuin bijhouden voelt als vrije tijd. Net als koken, dat zijn hobby's.

Nee, koken doordeweeks is niet bepaald mijn hobby. In de vakantie eens een receptje uitproberen vind ik wel leuk, maar het dagelijks maal optafel? Neuh. 

Jij leeft wel van hobby naar hobby naar vrije tijd, niet? 

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.