Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen?

De topictitel zegt het al: Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen? We kwamen er op in een ander topic, dus misschien is het leuk om het gesprek hier voort te zetten.


Battle-Royale schreef op 03-08-2022 om 09:07:

[..]

Maar die mensen hebben waarschijnlijk geen FIRE droom en maken optimaal gebruik van het systeem, genoeg tijd voor de kinders, geen lange dagen op je werk en heel redelijk verdienen.

Hier inderdaad geen FIRE droom. Mijn man werkt fulltime, doet zijn werk met plezier, ook genoeg vrije dagen. Ik werk parttime dus meer dan genoeg thuis. We zijn tevreden met ons salaris, niet afhankelijk van toeslagen. 

Als iedereen met 50 stopt met werken lopen personeelstekorten nog verder uit de klauwen. Plus dat mensen die niet werken geen belasting betalen over hun inkomen. Wel over vermogen maar daar heeft die groep wel trucjes voor.
Dat betekent ook dat een systeem van solidariteit en zorgen voor elkaar onder druk komt te staan. Juist als de sterkste schouders het af laten weten met bijdragen aan de samenleving. Ik heb daar moeite mee. Los van kritiek op kapitalisme.

Pistache

Pistache

03-08-2022 om 11:54 Topicstarter

MamaE schreef op 03-08-2022 om 11:50:

Als iedereen met 50 stopt met werken lopen personeelstekorten nog verder uit de klauwen. Plus dat mensen die niet werken geen belasting betalen over hun inkomen. Wel over vermogen maar daar heeft die groep wel trucjes voor.
Dat betekent ook dat een systeem van solidariteit en zorgen voor elkaar onder druk komt te staan. Juist als de sterkste schouders het af laten weten met bijdragen aan de samenleving. Ik heb daar moeite mee. Los van kritiek op kapitalisme.

Het idee is dat je op die leeftijd al genoeg hebt gewerkt in een betaalde baan, aangezien je je geld en dus je belasting al hebt betaald, waar anderen daar nog 15 jaar langer over doen. 

Vervolgens kun je veel meer voor de maatschappij betekenen door bijvoorbeeld een stichting op te zetten, of vrijwilligerswerk te doen. Meer geld betekent dat je meer invloed hebt en die invloed kun je inzetten voor de goede zaak.

Niks doen is niks voor ons, ik denk niet dat wij ooit duimendraaiend op een tropisch eiland zullen zitten, dat ligt niet in onze aard.

Pistache schreef op 03-08-2022 om 11:54:

[..]

Het idee is dat je op die leeftijd al genoeg hebt gewerkt in een betaalde baan, aangezien je je geld en dus je belasting al hebt betaald, waar anderen daar nog 15 jaar langer over doen.

Vervolgens kun je veel meer voor de maatschappij betekenen door bijvoorbeeld een stichting op te zetten, of vrijwilligerswerk te doen. Meer geld betekent dat je meer invloed hebt en die invloed kun je inzetten voor de goede zaak.

Niks doen is niks voor ons, ik denk niet dat wij ooit duimendraaiend op een tropisch eiland zullen zitten, dat ligt niet in onze aard.

Als je gezegend bent met een goed stel hersens en een goedbetaalde baan heb je ook de maatschappelijke plicht om meer belasting te betalen dan mensen die wat minder bedeeld zijn. 

Zoals mijn scheikundeleraar vroeger zei tegen ons als gymnasiumklas: jullie hebben cognitief gezien wat meer dan gemiddeld van boven gekregen. Wees daar dankbaar voor en doe er wat mee.

Pistache schreef op 03-08-2022 om 09:23:

[..]

In die uren in het pretpark had ik mijn telefoon niet eens mee, dus je kan niet verder af zitten van de werkelijkheid. In 4 uur kun je gemakkelijk die stappen maken, we waren in een actief park met weinig rijen (buitenland).

Je bent gisteren welgeteld 3 uur en 35 minuten hier offline geweest. Ontzettend knap om in die tijd je foon thuis te laten, naar dat park toe te gaan, het hele park aan te doen met ruim 15 duizend stappen, weer naar huis te gaan, eten en koffie drinken en dan weer te gaan posten. Meid, fantastisch gedaan, ik doe het je in ieder geval niet na.

Maar on topic; wanneer ga je zelf vertellen wat je uitgeeft aan je kinderen? Je opent namelijk een topic dan lijkt het me als topic starter toch wel logisch dat je iets daarover te vertellen hebt. We weten nu alleen je kinderopvang toeslag en je gevoelens daarover. En verder heb je alleen commentaar op anderen over wat en wanneer zij geld besteden. En opschepverhalen over je kookkunsten, je opvoedtechnieken en hoe goed jullie wel niet verdienen, en het evt vrijwilligerswerk wat je als pensionada gaat doen op je 50 als je fire bent. Maar vertel; hoeveel ben jij kwijt aan je kinderen?

Pistache

Pistache

03-08-2022 om 12:03 Topicstarter

MamaE schreef op 03-08-2022 om 11:57:

[..]

Als je gezegend bent met een goed stel hersens en een goedbetaalde baan heb je ook de maatschappelijke plicht om meer belasting te betalen dan mensen die wat minder bedeeld zijn.

Zoals mijn scheikundeleraar vroeger zei tegen ons als gymnasiumklas: jullie hebben cognitief gezien wat meer dan gemiddeld van boven gekregen. Wees daar dankbaar voor en doe er wat mee.

Ik vind de helft van mijn inkomen betalen echt veel. Bijna nergens in de wereld betalen mensen met een goed inkomen zoveel belasting als in Nederland.

Maar het is ook een keer genoeg. Ik ben niet aan het werk om mijn leven lang de toeslagen van Rita te betalen die ervoor kiest maar 2 dagen te werken. Er is ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid. We zijn allemaal volwassen mensen.

Gingergirl schreef op 03-08-2022 om 11:58:

[..]

Je bent gisteren welgeteld 3 uur en 35 minuten hier offline geweest. Ontzettend knap om in die tijd je foon thuis te laten, naar dat park toe te gaan, het hele park aan te doen met ruim 15 duizend stappen, weer naar huis te gaan, eten en koffie drinken en dan weer te gaan posten. Meid, fantastisch gedaan, ik doe het je in ieder geval niet na.

Maar on topic; wanneer ga je zelf vertellen wat je uitgeeft aan je kinderen? Je opent namelijk een topic dan lijkt het me als topic starter toch wel logisch dat je iets daarover te vertellen hebt. We weten nu alleen je kinderopvang toeslag en je gevoelens daarover. En verder heb je alleen commentaar op anderen over wat en wanneer zij geld besteden. En opschepverhalen over je kookkunsten, je opvoedtechnieken en hoe goed jullie wel niet verdienen. Maar vertel; hoeveel ben jij kwijt aan je kinderen?

Dank je voor het uitzoeken kreeg het zelf nog even niet helder. 3 uur en 35 minuten is in Pistacheland natuurlijk 4 uur. Ze moet alles en beetje oppompen om dat luchtkasteel overeind te houden

Pistache

Pistache

03-08-2022 om 12:06 Topicstarter

Gingergirl schreef op 03-08-2022 om 11:58:

[..]

Je bent gisteren welgeteld 3 uur en 35 minuten hier offline geweest. Ontzettend knap om in die tijd je foon thuis te laten, naar dat park toe te gaan, het hele park aan te doen met ruim 15 duizend stappen, weer naar huis te gaan, eten en koffie drinken en dan weer te gaan posten. Meid, fantastisch gedaan, ik doe het je in ieder geval niet na.

Maar on topic; wanneer ga je zelf vertellen wat je uitgeeft aan je kinderen? Je opent namelijk een topic dan lijkt het me als topic starter toch wel logisch dat je iets daarover te vertellen hebt. We weten nu alleen je kinderopvang toeslag en je gevoelens daarover. En verder heb je alleen commentaar op anderen over wat en wanneer zij geld besteden. En opschepverhalen over je kookkunsten, je opvoedtechnieken en hoe goed jullie wel niet verdienen, en het evt vrijwilligerswerk wat je als pensionada gaat doen op je 50 als je fire bent. Maar vertel; hoeveel ben jij kwijt aan je kinderen?

In mijn dagen zitten 16 uur, dus als ik 3 en een half uur hier zit, dan blijven er nog 12 en een half uur over. 4 uur heb ik in het pretpark doorbracht een dan nog 8 uur waarin ik andere dingen met mijn kinderen heb gedaan, zoals spelletjes en naar het strand.

Nu gaan we kaarten.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

03-08-2022 om 12:12

Pistache schreef op 03-08-2022 om 12:03:

[..]

Ik vind de helft van mijn inkomen betalen echt veel. Bijna nergens in de wereld betalen mensen met een goed inkomen zoveel belasting als in Nederland.

Maar het is ook een keer genoeg. Ik ben niet aan het werk om mijn leven lang de toeslagen van Rita te betalen die ervoor kiest maar 2 dagen te werken. Er is ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid. We zijn allemaal volwassen mensen.

Ah nu komt de aap uit de mouw. Je wil gewoon even de Rita’s van Nederland bashen. Maar nog even over fire he, wat heeft het voor nut om je huis versneld af te betalen? Ik zie alleen maar nadelen die fire langer op zich laten wachten. En ja ook als je straks fire bent moet je belasting betalen. 

Pistache schreef op 03-08-2022 om 12:03:

[..]

Ik vind de helft van mijn inkomen betalen echt veel. Bijna nergens in de wereld betalen mensen met een goed inkomen zoveel belasting als in Nederland.

Maar het is ook een keer genoeg. Ik ben niet aan het werk om mijn leven lang de toeslagen van Rita te betalen die ervoor kiest maar 2 dagen te werken. Er is ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid. We zijn allemaal volwassen mensen.

We zijn allemaal volwassen mensen met eigen verantwoordelijkheid helemaal mee eens. Alleen heeft de een een andere startpositie dan de ander waardoor ze genoodzaakt zijn die verantwoordelijkheden anders in te vullen. 

Ik kan vinden dat vriendin L met haar zorgintensieve kind meer dan 2 dagen moet gaan werken om zelf haar broek op te houden maar dan heeft ze wel veel meer dure opvang en vervoer voor haar kind nodig. Dat zijn ook dingen die we gelukkig met zijn allen betalen. 

Ze heeft niet welbewust gekozen voor het zorgintensieve kind he, dat is haar overkomen waardoor ze gebruik moet maken van het sociale vangnet wat we gelukkig in Nederland hebben. 

Dat rijke mensen daar meer aan bijdragen dan vriendin L vind ik niet meer dan logisch.

Pistache

Pistache

03-08-2022 om 12:22 Topicstarter

Battle-Royale schreef op 03-08-2022 om 12:12:

[..]

Ah nu komt de aap uit de mouw. Je wil gewoon even de Rita’s van Nederland bashen. Maar nog even over fire he, wat heeft het voor nut om je huis versneld af te betalen? Ik zie alleen maar nadelen die fire langer op zich laten wachten. En ja ook als je straks fire bent moet je belasting betalen.

Het heeft voor nut dat wij straks bijna geen vaste lasten meer hebben, dus dan hebben we nog maar weinig geld nodig om rond te komen. FIRE komt dan wel heel makkelijk, heel dichtbij. 

Pistache

Pistache

03-08-2022 om 12:24 Topicstarter

Bakblik schreef op 03-08-2022 om 12:17:

[..]

We zijn allemaal volwassen mensen met eigen verantwoordelijkheid helemaal mee eens. Alleen heeft de een een andere startpositie dan de ander waardoor ze genoodzaakt zijn die verantwoordelijkheden anders in te vullen.

Ik kan vinden dat vriendin L met haar zorgintensieve kind meer dan 2 dagen moet gaan werken om zelf haar broek op te houden maar dan heeft ze wel veel meer dure opvang en vervoer voor haar kind nodig. Dat zijn ook dingen die we gelukkig met zijn allen betalen.

Ze heeft niet welbewust gekozen voor het zorgintensieve kind he, dat is haar overkomen waardoor ze gebruik moet maken van het sociale vangnet wat we gelukkig in Nederland hebben.

Dat rijke mensen daar meer aan bijdragen dan vriendin L vind ik niet meer dan logisch.

Niet iedereen heeft een zorgintensief kind. De tegenstelling die je beschrijft tussen ouders met een zorgintensief kind en rijke mensen klopt ook van geen kant. Er bestaan net zoveel mensen met een goed inkomen met zorgintensieve kinderen.

Pistache schreef op 03-08-2022 om 12:06:

[..]

In mijn dagen zitten 16 uur, dus als ik 3 en een half uur hier zit, dan blijven er nog 12 en een half uur over. 4 uur heb ik in het pretpark doorbracht een dan nog 8 uur waarin ik andere dingen met mijn kinderen heb gedaan, zoals spelletjes en naar het strand.

Nu gaan we kaarten.

Nee hoor je schreef dat je tijdens je bezoek aan pretpark van 4 uur geen foon bij je had. Tussen je posts zit 3.35 uur geen 4 uur. Rekenen is in ieder geval niet je sterkste kant, wellicht je FIRE plan ook nog maar eens na rekenen. Maar ga je ook nog iets on topic toevoegen? Of alleen maar mensen met minder inkomen bashen? Verander in dat laatste geval dan even de titel van het topic. Succes met kaarten.

Bijtje82

Bijtje82

03-08-2022 om 12:27

Pistache schreef op 03-08-2022 om 12:03:

[..]

Ik vind de helft van mijn inkomen betalen echt veel. Bijna nergens in de wereld betalen mensen met een goed inkomen zoveel belasting als in Nederland.

Maar het is ook een keer genoeg. Ik ben niet aan het werk om mijn leven lang de toeslagen van Rita te betalen die ervoor kiest maar 2 dagen te werken. Er is ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid. We zijn allemaal volwassen mensen.

Je zou voor de grap eens moeten uitzoeken hoeveel belasting ze in Noorwegen bijvoorbeeld betalen. Dan piep je wel anders. Waarom denk je dat Noorwegen voor de gemiddelde toerist zo duur lijkt. 

Pistache schreef op 03-08-2022 om 12:03:

[..]

Ik vind de helft van mijn inkomen betalen echt veel. Bijna nergens in de wereld betalen mensen met een goed inkomen zoveel belasting als in Nederland.

Maar het is ook een keer genoeg. Ik ben niet aan het werk om mijn leven lang de toeslagen van Rita te betalen die ervoor kiest maar 2 dagen te werken. Er is ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid. We zijn allemaal volwassen mensen.

Of je verhuist naar een ander land waar de vormgeving van de samenleving meer bij jouw normen en waarden past, als je het allemaal zo oneerlijk vindt hier. Is ook een optie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.