Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen?

De topictitel zegt het al: Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen? We kwamen er op in een ander topic, dus misschien is het leuk om het gesprek hier voort te zetten.


Ik vind alles best, zo lang je je eigen privileges maar onder ogen ziet. Nu luxe leven (ook al is het niet maximaal) en toch met 50 financieel onafhankelijk willen zijn is voor bijna niemand weggelegd. 
En ja, ik zal tegen die tijd waarschijnlijk ook mijn hypotheek hebben afgelost, en ondanks dat ik best leuk kan sparen betekent dat niet dat ik dan genoeg heb om twintig jaar te overbruggen met mijn spaargeld. Ik heb overigens ook mijn bedenkingen over de wenselijkheid daarvan. 

Verder is het wel echt een moddergooitopic geworden. Vind ik jammer. Maar dat past wel bij TO haar talent om topics volledig te laten ontsporen.

Pistache

Pistache

03-08-2022 om 09:42 Topicstarter

Battle-Royale schreef op 03-08-2022 om 09:38:

[..]

Is dit inmiddels de grote pistacheshow geworden of gaat het nog over wat men aan de kinders uitgeeft?

Daar mogen we het van jou niet meer over hebben. We moeten allemaal benadrukken dat we 0 euro kwijt zijn aan onze kinderen, omdat we iedere euro in ze "investeren" ipv "kwijt zijn". Ik snap al niet meer hoe ik dat soort taal ooit heb kunnen bezigen.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

03-08-2022 om 09:48

MamaE schreef op 03-08-2022 om 09:41:

Ik vind alles best, zo lang je je eigen privileges maar onder ogen ziet. Nu luxe leven (ook al is het niet maximaal) en toch met 50 financieel onafhankelijk willen zijn is voor bijna niemand weggelegd.
En ja, ik zal tegen die tijd waarschijnlijk ook mijn hypotheek hebben afgelost, en ondanks dat ik best leuk kan sparen betekent dat niet dat ik dan genoeg heb om twintig jaar te overbruggen met mijn spaargeld. Ik heb overigens ook mijn bedenkingen over de wenselijkheid daarvan.

Verder is het wel echt een moddergooitopic geworden. Vind ik jammer. Maar dat past wel bij TO haar talent om topics volledig te laten ontsporen.

Ik denk ook dat dat lastig gaat worden, tenzij je met groot geld kunt beleggen. Maar dan moet je dus al wel geld hebben. 

Pistache schreef op 03-08-2022 om 09:42:

[..]

Daar mogen we het van jou niet meer over hebben. We moeten allemaal benadrukken dat we 0 euro kwijt zijn aan onze kinderen, omdat we iedere euro in ze "investeren" ipv "kwijt zijn". Ik snap al niet meer hoe ik dat soort taal ooit heb kunnen bezigen.

Dat is jouw talent toch?  Draaien, draaien, draaien tot je duizelig bent en hopelijk van je roze wolk in de echte wereld dondert, zodat je kinderen wel met beide voeten in de Hollandse grond komen te staan en beseffen dat die sprookjeswereld waarin ze hun eerste jaren doorbrachten niet overeenkomt met de huidige maatschappij. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

03-08-2022 om 09:51

Pistache schreef op 03-08-2022 om 09:42:

[..]

Daar mogen we het van jou niet meer over hebben. We moeten allemaal benadrukken dat we 0 euro kwijt zijn aan onze kinderen, omdat we iedere euro in ze "investeren" ipv "kwijt zijn". Ik snap al niet meer hoe ik dat soort taal ooit heb kunnen bezigen.

Dat jij je kinderen als kleine kostenpostjes ziet is niet mijn schuld, ik zie het als een investering maar ik ben dan ook niet obsessief met geld bezig.  

Pistache

Pistache

03-08-2022 om 09:51 Topicstarter

MamaE schreef op 03-08-2022 om 09:41:

Ik vind alles best, zo lang je je eigen privileges maar onder ogen ziet. Nu luxe leven (ook al is het niet maximaal) en toch met 50 financieel onafhankelijk willen zijn is voor bijna niemand weggelegd.
En ja, ik zal tegen die tijd waarschijnlijk ook mijn hypotheek hebben afgelost, en ondanks dat ik best leuk kan sparen betekent dat niet dat ik dan genoeg heb om twintig jaar te overbruggen met mijn spaargeld. Ik heb overigens ook mijn bedenkingen over de wenselijkheid daarvan.

Verder is het wel echt een moddergooitopic geworden. Vind ik jammer. Maar dat past wel bij TO haar talent om topics volledig te laten ontsporen.

FIRE gaat er niet om dat je per se moet stoppen met werken, maar dat je die mogelijkheid voor jezelf creëert. Wij vinden ons werk ontzettend leuk en doen het met plezier. Ik acht de kans groot dat ik alsnog in mijn vakgebied blijf werken, alleen is dat dan geen moetje meer als we financieel vrij zijn.

Ik zie mijn privileges zeker onder ogen. Veel mensen krijgen niet de kansen die wij hebben en de mensen die deze kansen wel krijgen, zijn vaak niet in staat deze te pakken.

Pistache schreef op 03-08-2022 om 09:34:

Interessant hoeveel reacties FIRE oproept. Nooit geweten dat mensen daar zo allergisch voor zijn en allerlei bijzondere associaties bij hebben. Dat vind ik zo mooi aan een forum als dit, dat iedereen eerlijk zegt wat hij ergens van vindt, dat heb je irl minder.

Ik heb wel een oordeel over FIRE, ja, en de inherente paradox. Je maakt je los van het systeem door het systeem te misbruiken over de rug van anderen. Het is eigenlijk een zeer individualistische en egoistische keuze.


Pistache

Pistache

03-08-2022 om 09:56 Topicstarter

Renmuis schreef op 03-08-2022 om 09:55:

[..]

Ik heb wel een oordeel over FIRE, ja, en de inherente paradox. Je maakt je los van het systeem door het systeem te misbruiken over de rug van anderen. Het is eigenlijk een zeer individualistische en egoistische keuze.


Over de rug van anderen? Hoe bedoel je dat? Je doet er toch niemand kwam mee?

Pistache schreef op 03-08-2022 om 09:56:

[..]

Over de rug van anderen? Hoe bedoel je dat? Je doet er toch niemand kwam mee?

https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/17530350.2021.1891951

Pistache

Pistache

03-08-2022 om 10:23 Topicstarter

Renmuis schreef op 03-08-2022 om 10:13:

[..]

https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/17530350.2021.1891951

Interessant artikel. Ik heb het globaal doorgelezen. De kritiek is dat als iedereen FIRE zou zijn, het kapitalistische systeem niet meer zou functioneren. Nu is dat precies iets waar ik zelf geen moeite mee zou hebben. 

Pistache schreef op 03-08-2022 om 09:56:

[..]

Over de rug van anderen? Hoe bedoel je dat? Je doet er toch niemand kwam mee?

Nou niemand?  Om te beginnen schotel je je kinderen een niet realistisch wereldbeeld voor.  Hun wereld is nog klein dus ze denken dat de hele wereld is zoals het thuis is. Kunnen ze daar mee omgaan als ze later op school bij vriendjes gaan spelen waar het allemaal niet is zoals thuis? Dat kan dat twee kanten op, vriendjes waar het geld makkelijk rolt en ze iedere woensdag naar de macD gaan voor de lunch, omdat die ouders dat gezellig vinden en vriendjes waar het geld niet kan rollen, omdat het er niet is en je kind dus een boterham krijgt met "schuifkaas".

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

03-08-2022 om 10:33

Ik snap het eerlijk gezegd niet, om FIRE te worden is besparen, sparen en beleggen nodig, maar je hebt twee kleine kinderen blijkbaar, gaat meerdere keren per jaar op vakantie, zegt dat je niet beknibbelt en werkt maar 4 dagen, dat strookt toch niet helemaal?

Battle-Royale schreef op 03-08-2022 om 10:33:

Ik snap het eerlijk gezegd niet, om FIRE te worden is besparen, sparen en beleggen nodig, maar je hebt twee kleine kinderen blijkbaar, gaat meerdere keren per jaar op vakantie, zegt dat je niet beknibbelt en werkt maar 4 dagen, dat strookt toch niet helemaal?

Wij laten haar steeds maar zien dat haar luchtkasteel op roze wolk bijna implodeert en dan komt er weer een ja maar dit..... of ja maar dat.......

Ben benieuwd waar ze nu weer mee komt........

Misschien wel te veel, misschien niet Je krijgt er veel voor terug maar ik vind het vooral belangrijk om ze bewust te maken van de waarde. Een pinpas is geen pas die altijd en overal maar tegen dat apparaat gehouden kan worden en dan met al je spulletjes naar buiten mag lopen.

Pistache

Pistache

03-08-2022 om 10:47 Topicstarter

Bakblik schreef op 03-08-2022 om 10:28:

[..]

Nou niemand? Om te beginnen schotel je je kinderen een niet realistisch wereldbeeld voor. Hun wereld is nog klein dus ze denken dat de hele wereld is zoals het thuis is. Kunnen ze daar mee omgaan als ze later op school bij vriendjes gaan spelen waar het allemaal niet is zoals thuis? Dat kan dat twee kanten op, vriendjes waar het geld makkelijk rolt en ze iedere woensdag naar de macD gaan voor de lunch, omdat die ouders dat gezellig vinden en vriendjes waar het geld niet kan rollen, omdat het er niet is en je kind dus een boterham krijgt met "schuifkaas".

Maar dat geldt voor elk kind, dat het merkt dat het ergens anders, anders gaat. Dat lijkt me juist erg goed voor kinderen om mee te maken. Het is ook onvermijdelijk want elk gezin doet het net even anders.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.