Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen?

De topictitel zegt het al: Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen? We kwamen er op in een ander topic, dus misschien is het leuk om het gesprek hier voort te zetten.


Pistache

Pistache

02-08-2022 om 14:04 Topicstarter

We hebben dit natuurlijk uitgezocht en voor ons is het gunstig om ons huis geheel af te lossen. De kosten die overblijven voor een afbetaald huis vallen in het niet als je ze vergelijkt met de kosten die je anders zou betalen aan wonen.

Pistache schreef op 02-08-2022 om 13:06:

[..]

Natuurlijk heb je dan veel minder kosten. Onderhoud kun je gewoon een vast bedrag per maand voor inleggen zodat je altijd genoeg hebt voor verwachte en onverwachte kosten, maar zoveel hoeft dat niet te zijn.

Ik heb al 10 jaar mijn eigen koopwoning, dus weet wel welke kosten erbij komen kijken.

Wij bijna 27 jaar een stokoud  huis.

En dat " onderhoud" is natuurlijk ook subjectief. Is maar net hoe erg je iets vindt.

Makelaar zei toen we het kochten : je badkamerramen bladderen,  die moeten vervangen.  We hebben dit pas na 12 jaar gedaan.

Pistache

Pistache

02-08-2022 om 14:07 Topicstarter

Miepjecody schreef op 02-08-2022 om 14:05:

[..]

Wij bijna 27 jaar een stokoud huis.

En dat " onderhoud" is natuurlijk ook subjectief. Is maar net hoe erg je iets vindt.

Makelaar zei toen we het kochten : je badkamerramen bladderen, die moeten vervangen. We hebben dit pas na 12 jaar gedaan.

Wij zijn zuinig op ons huis en doen dus best veel aan onderhoud, zo hou je het ook behapbaar in de toekomst.

Pistache schreef op 02-08-2022 om 14:07:

[..]

Wij zijn zuinig op ons huis en doen dus best veel aan onderhoud, zo hou je het ook behapbaar in de toekomst.

Ik vind het niet nodig om bij elk oneffenheidje daar meteen wat aan te doen.

Dat bespaart ook geld.

Ken iemand die elke 2 jaar allle deurkozijnen binnen schildert.  In mijn idee niet nodig.

Due-scimmie schreef op 02-08-2022 om 13:24:

[..]

Ligt eraan waar je woont. Kinderopvangketen waar onze peuter heen gaat houdt maximale uurtarief aan. Tot vorig jaar zaten ze daar zelfs onder.

Dat zal inderdaad zeker zo zijn! Hier in de randstad is het (uiteraard) een ramp…

Ook zijn de wachtlijsten het afgelopen jaar pas écht ontploft (sinds het nieuws dat het gratis wordt in de toekomst). 
Ik sta zelf bij 5 locaties op de wachtlijst, maar na een jaar nog geen enkele dag opvang beschikbaar. 4 ervan zitten flink boven het “max” uurtarief. 1 dus niet, maar die wachtlijst duurt nog wel een jaar. 

Dat is een ander probleem, maar wel één dat m.i. nog verergert als mensen als TO minder hoeven te betalen voor opvang en dus ook voor nog meer dagen kiezen.

Miepjecody schreef op 02-08-2022 om 14:05:

[..]

Wij bijna 27 jaar een stokoud huis.

En dat " onderhoud" is natuurlijk ook subjectief. Is maar net hoe erg je iets vindt.

Makelaar zei toen we het kochten : je badkamerramen bladderen, die moeten vervangen. We hebben dit pas na 12 jaar gedaan.

Wij gaan volgend jaar de badkamer vervangen, na ruim 30 jaar. Andere dingen zoals ramen, deuren en kozijnen, zijn inmiddels al vervangen of aangepast, je kunt niet altijd alles tegelijk. 

wij wonen in een huurwoning ook al 20 jaar. Zelf nooit iets veranderd, we hebben wel ooit een nieuwe keuken en badkamer gekregen en die waren ook echt op (waren ze al toen we erin kwamen). Onze buren hebben in de tijd dag wij er wonen 2 keer de keuken veranderd en 1 keer de badkamer. Vinden wij zonde maar ik weer ook dat anderen daar echt woonplezier uit halen. Wij geven liever geld uit aan reizen, we gaan dit jaar met de auto op vakantie, ook zoiets, vele hebben een gezinsauto, die ons noemen we ook een gezinsauto maar het is wel een Toyota Aygo.

Decembermamma schreef op 02-08-2022 om 15:59:

wij wonen in een huurwoning ook al 20 jaar. Zelf nooit iets veranderd, we hebben wel ooit een nieuwe keuken en badkamer gekregen en die waren ook echt op (waren ze al toen we erin kwamen). Onze buren hebben in de tijd dag wij er wonen 2 keer de keuken veranderd en 1 keer de badkamer. Vinden wij zonde maar ik weer ook dat anderen daar echt woonplezier uit halen. Wij geven liever geld uit aan reizen, we gaan dit jaar met de auto op vakantie, ook zoiets, vele hebben een gezinsauto, die ons noemen we ook een gezinsauto maar het is wel een Toyota Aygo.

Bij ons is het een koopwoning maar wij vervangen dingen alleen als ze echt versleten zijn. De keuken is 9 jaar geleden vervangen, was ook echt nodig. Ramen en kozijnen (nu kunststof, voorheen hout), zijn het jaar ervoor vervangen, boven dan ook gelijk dubbelglas genomen. 

De auto vervangen we ook pas zodra we het echt nodig vinden, als de auto teveel gaat mankeren. Het is maar net wat je belangrijk en fijn vindt natuurlijk, het ene is niet persé beter dan het andere. 

Poezekat schreef op 02-08-2022 om 16:42:

[..]

Bij ons is het een koopwoning maar wij vervangen dingen alleen als ze echt versleten zijn. De keuken is 9 jaar geleden vervangen, was ook echt nodig. Ramen en kozijnen (nu kunststof, voorheen hout), zijn het jaar ervoor vervangen, boven dan ook gelijk dubbelglas genomen.

De auto vervangen we ook pas zodra we het echt nodig vinden, als de auto teveel gaat mankeren. Het is maar net wat je belangrijk en fijn vindt natuurlijk, het ene is niet persé beter dan het andere.

Hier ook alleen onderhoud of vervangen als het nodig is. Maar hoe goed het plan ook is er kan altijd iets onverwachts gebeuren. Een ander die je auto totall los rijdt of zo. Dat is dan wel verzekeringswerk maar, omdat ik zwanger was en we zeker nog een tweede kind wilden moesten we wel iets aanschaffen dat toekomstbestendig was. Dan moet er toch geld bij van een potje dat nog niet gereserveerd was voor dat doel.

Bakblik schreef op 02-08-2022 om 16:58:

[..]

Hier ook alleen onderhoud of vervangen als het nodig is. Maar hoe goed het plan ook is er kan altijd iets onverwachts gebeuren. Een ander die je auto totall los rijdt of zo. Dat is dan wel verzekeringswerk maar, omdat ik zwanger was en we zeker nog een tweede kind wilden moesten we wel iets aanschaffen dat toekomstbestendig was. Dan moet er toch geld bij van een potje dat nog niet gereserveerd was voor dat doel.

Kennissen van mij hadden een Nissan Micra als gezinsauto. Die hebben ze gekocht toen hun oudste geboren werd en ik geloof dat ze 3 jaar geleden een nieuwe hebben gekocht. Ze hebben inmiddels 4 kleinkinderen dus de kinderen hebben er in hun puberjaren ook in gezeten en ook zij gingen met de auto op vakanties. Ik denk zelf dat als ik een tweede ooit zou krijgen dat ik een dakkoffer erbii neem voor die incidentele keren dat je meer ruimte nodig hebt.

Decembermamma schreef op 02-08-2022 om 17:54:

[..]

Kennissen van mij hadden een Nissan Micra als gezinsauto. Die hebben ze gekocht toen hun oudste geboren werd en ik geloof dat ze 3 jaar geleden een nieuwe hebben gekocht. Ze hebben inmiddels 4 kleinkinderen dus de kinderen hebben er in hun puberjaren ook in gezeten en ook zij gingen met de auto op vakanties. Ik denk zelf dat als ik een tweede ooit zou krijgen dat ik een dakkoffer erbii neem voor die incidentele keren dat je meer ruimte nodig hebt.

Mijn vader had vroeger een Dafje, volgens mij niet veel groter dan een Micra. Daar pasten met kinderfeestjes wel 6 kinderen in. Later had hij een Ford Fiësta, daar heeft hij 20 jaar in gereden, ook toen mijn zus en ik nog meegingen op vakantie.

Pistache

Pistache

02-08-2022 om 18:09 Topicstarter

Bakblik schreef op 02-08-2022 om 16:58:

[..]

Hier ook alleen onderhoud of vervangen als het nodig is. Maar hoe goed het plan ook is er kan altijd iets onverwachts gebeuren. Een ander die je auto totall los rijdt of zo. Dat is dan wel verzekeringswerk maar, omdat ik zwanger was en we zeker nog een tweede kind wilden moesten we wel iets aanschaffen dat toekomstbestendig was. Dan moet er toch geld bij van een potje dat nog niet gereserveerd was voor dat doel.

Dat hebben we uiteraard allemaal ingecalculeerd. Wij vervangen auto's om de paar jaar, omdat we ze dan goed kunnen doorverkopen.


Decembermamma schreef op 02-08-2022 om 17:54:

[..]

Kennissen van mij hadden een Nissan Micra als gezinsauto. Die hebben ze gekocht toen hun oudste geboren werd en ik geloof dat ze 3 jaar geleden een nieuwe hebben gekocht. Ze hebben inmiddels 4 kleinkinderen dus de kinderen hebben er in hun puberjaren ook in gezeten en ook zij gingen met de auto op vakanties. Ik denk zelf dat als ik een tweede ooit zou krijgen dat ik een dakkoffer erbii neem voor die incidentele keren dat je meer ruimte nodig hebt.

Wij hadden een volkswagen golf. En voor een iets nieuwere golf moet er altijd geld bij om er wat langer mee te kunnen doen.

Pistache schreef op 02-08-2022 om 18:09:

[..]

Dat hebben we uiteraard allemaal ingecalculeerd. Wij vervangen auto's om de paar jaar, omdat we ze dan goed kunnen doorverkopen.


Tuurlijk, op jouw roze wolk wordt je nooit aangereden, want daar wonen geen anderen.  Snap niet waarom je nog een auto hebt aangeschaft. 

Pistache

Pistache

02-08-2022 om 18:26 Topicstarter

Bakblik schreef op 02-08-2022 om 18:18:

[..]

Tuurlijk, op jouw roze wolk wordt je nooit aangereden, want daar wonen geen anderen. Snap niet waarom je nog een auto hebt aangeschaft.

Dat kan gebeuren. Heel erg balen, maar dat zou niet ineens een probleem zijn. Dat soort dingen horen er soms bij in het leven, al is het ons gelukkig nog nooit overkomen.



Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.