Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen?

De topictitel zegt het al: Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen? We kwamen er op in een ander topic, dus misschien is het leuk om het gesprek hier voort te zetten.


Flanagan schreef op 31-07-2022 om 14:09:

Eigenlijk ben je zoveel geld kwijt als je je kan permitteren. In de dreumes/opvangfase was je groot deel je geld aan je kinderen kwijt aan kosten zoals luiers, aanschaf babykamer kleding nutriciaopvolgmelk.
Eenmaal op onderbouw gaat je geld uit naar sporten, hobby pretparken of dierentuinen en wederom kleding of schoenen.
Prepuberteit staat voor fase waarin ze geen afdragertjes meer willen dragen, verder willen reizen met vakantie, nog duurdere pretparken of vaker bioscoop.
Puberteit weer stapje duurder want nu krijgen pubers groeispurten van 20 cm per jaar en dat drie jaar achter elkaar. Kleding zonder scheur, kan alsnog de kledingbak in. Nog verdere en duurdere vakantie, niet 1 laptop in 5 jr maar 2 stuks want eerste is software matig geworden en te traag om de opdrachten mee te maken, voor de prijs van 1 winterjas , kocht je er vroeger wel drie. De pubers eten echt je koelkast leeg want ze zijn in de groei.
Dan ben je blij als je naast die kosten ook nog wat opzij hebt kunnen leggen voor de studiekosten na de middelbare school.

Ik zou niet weten hoeveel de jongvolwassenen in totaliteit ons gekost hebben. Ik weet ook niet hoeveel ik tot nu toe heb uitgegeven aan de auto of vakanties. Het boeit mij niet, want ik wil ook prettig kunnen leven. Als ik het wel ging uitzoeken, zou ik als een zuurpruim ‘s ochtends op staan, afvragend of ik mij wel een kop koffie kan inschenken want koffie is ook duur.
Get a Life.

Dat van die nieuwe laptop/device herken ik.  Dochter had tablet die het nog prima deed maar geen updates meer kreeg van het besturingssysteem.  Nu functioneert 1 app die ze voor de studie echt nodig heeft en het fijnst werkt op een touchscreen niet meer.  De laptop heeft geen touchscreen dus moest er iets nieuws komen  Grrrr. Weer een paar honderd euro voor een extra device.

Gingergirl schreef op 31-07-2022 om 14:09:

[..]

Dat wel ja, maar vinden wij echt niks aan.

Plus dat ik m’n pubers echt niet meer enthousiast krijg voor een hele dag op het zand liggen (met meegenomen broodjes). Die willen in strandtenten zitten, daar drankjes drinken etc. Met kleintjes kom je daar nog mee weg: emmer mee, schep mee en spelen maar. Dus al met al is een stranddag met pubers dan wel heel gezellig, maar in ons geval zeker nooit goedkoop. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

31-07-2022 om 15:09

watertoren schreef op 31-07-2022 om 12:19:

[..]

Wordt je dat dan niet ontzettend beu om zo vaak naar de Efteling te gaan. Ik vind de Efteling heel leuk hoor voor een keer maar daarna heb ik er weer voor tijden genoeg van.

Nee hoor, zolang mn zoon het nog leuk vind om met mij naar de efteling te gaan vind ik het ook leuk, over een jaar of 4-5 is het waarschijnlijk wel voorbij.

Bijtje82

Bijtje82

31-07-2022 om 15:17

Gingergirl schreef op 31-07-2022 om 14:36:

[..]

Wat ik wel eens lastig vind met verjaardagen; wij hebben een hele kleine familie en veel vrienden wonen ver weg, dus de kinderverjaardagen zijn nooit druk bezocht, met als gevolg dus niet zo veel cadeautjes. Op zich niks mis mee, zoals eerder gezegd; het leven gaat niet om de " heb" van cadeautjes. Maar goed, eerlijk is eerlijk hierdoor krijgen ze wel veel minder dan hun vriendjes. Maar om nou zelf veel meer te geven vind ik soms ook wel een dilemma. Maar ik ben ook geen voirstander van om de haveklap iets kopen.

Verder houden we met feestdagen/verjaardagen per kind wel hetzelfde budget aan.

Is bij ons precies zo hoor. Maar ze zijn altijd blij. Oudste kreeg laatst nieuwe oordopjes van vriend voor zijn verjaardag, want kat had de oude doorgebeten. Dingen kosten nog geen 5 euro, maar hij is er dan wel oprecht heel blij mee. Terwijl vriend zich afvroeg of hij nog iets extra moest kopen. Maar ze zijn gewoon nog oprecht blij met weinig.

Bijtje82 schreef op 31-07-2022 om 15:17:

[..]

Is bij ons precies zo hoor. Maar ze zijn altijd blij. Oudste kreeg laatst nieuwe oordopjes van vriend voor zijn verjaardag, want kat had de oude doorgebeten. Dingen kosten nog geen 5 euro, maar hij is er dan wel oprecht heel blij mee. Terwijl vriend zich afvroeg of hij nog iets extra moest kopen. Maar ze zijn gewoon nog oprecht blij met weinig.

Hier zijn ze ook altijd oprecht blij, gelukkig. 

Pistache

Pistache

31-07-2022 om 15:33 Topicstarter

-Nienke- schreef op 31-07-2022 om 14:55:

[..]

Plus dat ik m’n pubers echt niet meer enthousiast krijg voor een hele dag op het zand liggen (met meegenomen broodjes). Die willen in strandtenten zitten, daar drankjes drinken etc. Met kleintjes kom je daar nog mee weg: emmer mee, schep mee en spelen maar. Dus al met al is een stranddag met pubers dan wel heel gezellig, maar in ons geval zeker nooit goedkoop.

Jij als ouder kunt dan toch grenzen aangeven? Je zou een gevulde koeltas kunnen meenemen en als ze dan alsnog per se in die strandtent willen zitten, dan betalen ze het maar zelf


GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

31-07-2022 om 15:38

Pistache schreef op 31-07-2022 om 15:33:

[..]

Jij als ouder kunt dan toch grenzen aangeven? Je zou een gevulde koeltas kunnen meenemen en als ze dan alsnog per se in die strandtent willen zitten, dan betalen ze het maar zelf


Ja kan maar dan gaan ze waarschijnlijk wel zonder jou naar het strand. En niet iedereen heeft zin om met koelboxen te sjouwen op een dagje strand. 

Pistache schreef op 31-07-2022 om 15:33:

[..]

Jij als ouder kunt dan toch grenzen aangeven? Je zou een gevulde koeltas kunnen meenemen en als ze dan alsnog per se in die strandtent willen zitten, dan betalen ze het maar zelf


Dat kan allemaal maar om pubers mee te krijgen moet je er soms beloningen tegenover stellen. Net als uit het topic over vakanties en jongvolwassenen blijkt, voor verre reizen zijn ze meestal wel te porren, mits pap en mam betalen, voor de camping in Frankrijk niet.

Pistache

Pistache

31-07-2022 om 15:45 Topicstarter

Battle-Royale schreef op 31-07-2022 om 15:38:

[..]

Ja kan maar dan gaan ze waarschijnlijk wel zonder jou naar het strand. En niet iedereen heeft zin om met koelboxen te sjouwen op een dagje strand.


GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

31-07-2022 om 15:49

Pistache schreef op 31-07-2022 om 15:45:

[..]


Eh ja ik heb geen zin om eten en drinken mee te nemen dat koop ik daar wel en ik denk dat je al blij moet zijn dat je puber nog met je op stap wil dus daar betaal ik dan wel voor.

Pistache

Pistache

31-07-2022 om 16:04 Topicstarter

Battle-Royale schreef op 31-07-2022 om 15:49:

[..]

Eh ja ik heb geen zin om eten en drinken mee te nemen dat koop ik daar wel en ik denk dat je al blij moet zijn dat je puber nog met je op stap wil dus daar betaal ik dan wel voor.

Wat jammer lijkt me dat, dat je kind alleen nog mee wil als je hem/haar een soort van omkoopt. Ik krijg hier een beetje een triest gevoel van 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

31-07-2022 om 16:10

Pistache schreef op 31-07-2022 om 16:04:

[..]

Wat jammer lijkt me dat, dat je kind alleen nog mee wil als je hem/haar een soort van omkoopt. Ik krijg hier een beetje een triest gevoel van

Ja dat is het leven, je kind gaat straks steeds meer zn eigen gang en heeft de ouders steeds minder nodig om ergens te komen. Dus het lijkt me logisch dat je tijdens een dagje uit met pubers gewoon geld uit moet geven en geen opvoedkundige lesjes over zelf voor van alles laten betalen, dan kunnen ze namelijk ook zonder jou.

Pistache

Pistache

31-07-2022 om 16:13 Topicstarter

Battle-Royale schreef op 31-07-2022 om 16:10:

[..]

Ja dat is het leven, je kind gaat straks steeds meer zn eigen gang en heeft de ouders steeds minder nodig om ergens te komen. Dus het lijkt me logisch dat je tijdens een dagje uit met pubers gewoon geld uit moet geven en geen opvoedkundige lesjes over zelf voor van alles laten betalen, dan kunnen ze namelijk ook zonder jou.

Maar zonder jou als ouder erbij hebben ze dan toch ook geen geld om de hele dag in die strandtent te zitten?

Laat maar, ik val midden een niet gevolgd gesprek.
GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

31-07-2022 om 16:14

Pistache schreef op 31-07-2022 om 16:13:

[..]

Maar zonder jou als ouder erbij hebben ze dan toch ook geen geld om de hele dag in die strandtent te zitten?

Bijbaantje, zakgeld, verjaardagsgeld.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.