Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
oma

oma

07-03-2012 om 15:21

Hoevaak passen de grootouders een weekendje op

zodat jullie een weekend samen rust hebben?
Eens per kwartaal, eens per maand, eens per jaar, nooit?

Ik heb kleinkinderen en hun ouders willen graag elke maand een weekend kindervrij/rust; ze verwachten dat wij de ene maand oppassen, de andere grootouders de andere maand. Het zijn echt nog ukkies, 's nachts soms wakker, in alle vroegte uit bed, dat soort werk, we hebben dan echt een werkweekend en moeten maandag ook weer gewoon werken.

Tussendoor komen ze met hun kinderen nooit op bezoek, tenzij een van ons jarig is.

Ze vinden oppassen 'leuk voor ons'. Wil niet beweren dat het totaal 'niet leuk' is, da's onzin natuurlijk, maar ik vind het best vaak en ook vermoeiend.
Wij vroeger (ahum, oma vertelt) waren al héél gelukkig met een kindvrij weekend per jaar. Niet eens elk jaar, trouwens, want onze opa's/oma's waren te oud om op te passen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Evanlyn

Evanlyn

07-03-2012 om 15:33

Nooit een weekend vrij

Wij hebben nog nooit een weekend "vrij" gehad van onze kinderen. Het zou niet in ons zijn opgekomen! En dan werkten onze ouders niet eens meer, stel je voor dat ze nog gewerkt hadden.

Maar het is een delicate kwestie. Hoe denken de andere opa en oma er eigenlijk over? Hoe is jullie verhouding met je kind? Gaat hij/zij boos worden en (nog) minder vaak langs komen met de kinderen? Misschien kun je het gooien op "wij redden het gewoon niet meer/zijn te oud/etc." Maar uiteindelijk beslissen jullie over je tijd, niet je kind. Dat is volwassen en hoort op eigen benen te staan.

krin

krin

07-03-2012 om 15:34

Nooit

De ene helft zou best willen, maar woont wat ver weg; de andere helft zou best willen, maar kan het niet echt meer aan. En ik heb altijd het principe gehuldigd dat opa's en oma's niet meer zouden moeten hoeven. Die hebben hun ronde gehad. Als ze het leuk vinden, prima, maar geen plicht.
Jullie worden zo te lezen wel verplicht, en dat vind ik niet kunnen. Als ik een kindvrij weekend wil, zoek ik een betaalde oppas, of regel een logeeradres (maar meestal gaat het andersom: dan heb ik een kindvrije avond en ochtend omdat kind ergens gaat logeren).

toto1

toto1

07-03-2012 om 15:35

1 keer per kwartaal ongeveer, en dan geen heel weekend

Mijn ouders passen denk ik gemiddeld 1 keer per kwartaal op, en meestal is dat alleen de zaterdagavond/nacht. Dat gebeurd als mijn man en ik een avondje uit willen. Buiten dat gaan we vaak op bezoek bij opa en oma. De moeder van mijn man (vader is overleden) kan niet meer oppassen, ze is al wat ouder en licht dementerend, dus dat durven we niet aan. Mijn kinderen zijn wel al wat ouder moet ik erbij zeggen (10 en 12) en mijn ouders zijn gepensioneerd.

Oma

mijn moeder, andere ouders hebben wij helaas niet meer, past heel af en toe een weekendje op. Het is nog nooit in me opgekomen om te regelen dat wij elke maand een kindvrij weekend zouden hebben. Zal best lekker zijn, maar dat is niet mijn idee van een gezin zijn. In het weekend vind ik het juist leuk om dingen samen te ondernemen. En tja, kleine kindertjes worden vroeg wakker en slapen nou eenmaal niet altijd door. Dat hoort gewoon bij het ouderschap.

Kortom...mijn advies is: maak duidelijk dat jullie het best leuk vinden om een keer een weekendje op te passen, maar dat jullie niet een structurele om de maand afspraak willen maken. Vooral als ik lees dat jullie ook nog werken....dan kan ik me voorstellen dat het weekend ook gewoon lekker is om bij te tanken.

Trouwens....leuk bedacht dat ze jullie eigenlijk een plezier doen met de logeerpartijtjes....hoezo invullen naar eigen voordeel.

Tijd voor een gesprekje...kan me wel voorstellen dat jullie dat lastig vinden.

groetjes van Purk

toto1

toto1

07-03-2012 om 15:37

Overigens

Dit gebeurt uiteraard altijd in overleg, niks is verplicht!

Jullie zijn opa en oma, geen ouders

Jullie zijn opa en oma, niet de ouders, dus geen opvoeders. Logeren voor de kleinkinderen moet leuk zijn, als dat dus elke maand "moet" is het volgens mij ook niet meer speciaal meer en komt er ook opvoeden bij kijken, net als dat opa's en oma's oppassen.
Hier logeren onze kinderen om de beurt 1x per jaar 2 nachtjes bij opa en oma. Wij vinden het dan als ouders wel leuk om weg te gaan, maar dit kan dus alleen als de andere 2 kinderen op scouting kamp zijn, of 1 op kamp de ander bij een vriendin. Dit is dus niet altijd haalbaar. Wij hebben 3 kinderen, niet onze ouders, zij zijn opa en oma!!!!
De andere opa en oma willen niet eens dat ze komen logeren, ze komen wel eens een dagje oppassen (2x per jaar)
Ik hoop dat u het goed kan bespreken!!!

Band

Ik kan me voorstellen dat het wat veel is en als dat zo is zou ik er een eind aan maken. Je wil wel een keer oppassen maar niet zo vast en een heel weekend, alsof je weer zelf een jong gezin hebt.
Anderzijds is het maar een korte periode dat de kinderen echt klein zijn en dan wordt het contact almaar leuker en heb je zo wel de kans om een vanzelfsprekende band op te bouwen met je kleinkinderen.
Maar het gevoel dat je kleinkinderen je nu opgedrongen worden zou ik ook niet fijn vinden. Bedenk eerst wat je zelf wil en wat je partner wil en doe dan een aanbod zou ik zeggen, hoe graag je de jonge ouders dat weekend ook gunt.

elsje78

elsje78

07-03-2012 om 15:55

Verschil

Er is een groot verschil tussen een nachtje logeren omdat de grootouders en de kleinkinderen dat zo leuk vinden en een verplicht weekend omdat de ouders vrij willen! Dat laatste snap ik sowieso niet goed, hoe kan je nou vrij nemen van je kinderen, elke maand een heel weekend?

Wij zijn de afgelopen 5 jaar 2 keer een weekend weg geweest (1e keer was 1 nacht)
Verder hooguit 2 keer per jaar een nacht vanwege een bruiloft buiten de plaats. Andere logeerpartijtjes komen wel voor, maar op verzoek van grootouders en dan 1 kind tegelijk.

Als jullie het niet zien zitten, wat ik me goed voor kan stellen zou ik er niet aan beginnen. Het is ook nogal wat, een heel weekend!

Succes, vervelend dat jullie zo voor het blok gezet worden!

Limi

Limi

07-03-2012 om 16:02

Nooit

Ik kan me helemaal niets voorstellen bij iedere maand behoefte aan een heel weekend rust. Gaat het wel goed met die mensen? Ik bedoel, ze hebben al een tijdje kinderen en dan nu ineens dit?

Maar eigenlijk zou het helemaal niet moeten uitmaken wat iemand anders doet. Als het niet goed voelt, niet doen. Waarom komen ze nooit langs trouwens?

De grootouders hier zijn overigens tussen de 64 en 70.

Ha ha

Het blijkt wel, het blijft moeilijk om grenzen aan te geven. Jullie zijn niet in dienst van je kinderen. Dus eerlijk zeggen dat jullie het heel leuk vinden om te doen maar dat dit te vaak is.

Irene

Irene

07-03-2012 om 16:08

Nooit

Helaas is hier nog maar 1 grootouder aanwezig en die kan het echt niet aan om in haar eentje op onze 4 kinderen te passen. 4 jaar geleden hebben mijn man en ik als cadeau een weekendje oppassen door oma plus tante (mijn zus) gekregen en dat is de laatste keer geweest dat wij samen een weekendje weg zijn geweest... Nu hebben we wel eens (ca 1x per 2 maanden) een oppas voor een paar uur en dan gaan we uit eten of naar een voorstelling ofzo. Ook leuk. Samen weekendjes weg komt later wel weer eens (hoop ik).
Kinderen gaan trouwens heus nog wel eens bij oma logeren, maar dan met 1 tegelijk en voor 1 nachtje. Meer gaat gewoon niet. Dit is dan ook alleen omdat het leuk is voor oma en kleinkind en niet om ons "vrij" te geven.

Kobalt

Kobalt

07-03-2012 om 16:20

Hihi

Ik moet wel lachen om die kinderen van jou hoor, oma. Een brutaal mens heeft de halve wereld. Ik zou er mooi niet intrappen, onbezoldigde kinderopvang!
Wij zijn de afgelopen 15 jaar twee keer een weekend zonder de kinderen weggeweest.
En verder hebben opa en oma opgepast toen ik aan het bevallen was. Dat was het.

Ella2007

Ella2007

07-03-2012 om 16:23

Vraag beantwoorden

Hier gemiddeld een keer per jaar, dat man en ik een weekendje weggaan. Altijd in overleg. Ook in de schholvakanties gaan onze kinderen regelmatig logeren, maar ik laat eerst de grootouders aangeven of ze dat nog wel willen. En daarna hebben de kinderen de keuze of ze naar opa en oma willen of de vakantieopvang. Ze kiezen meeestal voor opa en oma, hoewel het aantal dagen minder wordt (eigen vriendjes missen etc). Nooit heb ik de grootouders geclaimed.

Voor de ouders in dit verhaal: een weekend per maand kindvrij-rust, wat een onzin zeg. Lekker leuk voor die kinderen ook dat ze zo gewild zijn. Je kan toch ook rust inbouwen in je weekend samen met je kinderen ? Of ga desnoods om en om een dagje weg (man en vrouw).

Als je het zelf leuk vind om een keer in de twee maanden op te passen, zou ik het beperken tot de zaterdagnacht, laat ze zaterdagmiddag om een uurtje of drie komen, en en laat ze dan de kinderen zondagochtend om 11.00 weer komen halen. Heb je zelf je zaterdagochtend nog om je eigen huishouden te doen, en zondagmiddag nog om bij te komen met de krant en een glas wijn. En dan kunnen zij in ieder geval uitslapen en tot rust komen.

Zijn die kinderen van die enorme energievreters of zo ? Als je een huilbaby hebt kan ik me er wel wat bij voorstellen om zelf niet door te draaien, maar in de "gewone" gevallen, vind ik dit echt een beetje overdreven. En in geen geval mogen ze ervan uitgaan dat je dat moet doen.

Asa Torell

Asa Torell

07-03-2012 om 16:32

Haha

Laatst heb ik voorzichtig iets over elk kwartaal een nachtje logeren geopperd bij mijn moeder (geen andere grootouders die zouden kunnen oppassen overigens) maar daar heeft ze wijselijk gewoon niet op gereageerd . Dat gebeurt hier dus meer incidenteel. En ik kom er tussendoor vaak op bezoek... zij soms ook wel bij ons, vrijwel alleen op verjaardagen.
Belangrijker is dat mijn ouders toen de oudste kwam hebben gezegd dat vragen om oppas altijd mag, maar nee zeggen ook. Dat laatste zou ik dus absoluut doen! Het moet wel leuk blijven. Ik ben zelf ook blij met deze regeling, want ik zou me er niet lekker bij voelen als mijn ouders de kinderen tegen wil en dank te logeren hadden.

Maylise

Maylise

07-03-2012 om 16:32

Hier

Nu passen opa en oma nooit meer op want er is nog maar een oma en zij is ook al wat ouder en kan de zorg voor de kinderen niet meer aan. Bovendien zijn mijn kinderen nu ook ouder en alleen de jongsten hebben een oppas nodig maar daarvoor hebben we oudere kinderen.

Vroeger heeft met name mijn moeder veel opgepast. Avondjes, weekenden. De kinderen vonden dat altijd reuze leuk en mijn moeder zover ik weet ook. Ze heeft in elk geval nooit gezegd dat ze het niet leuk vond.

Een weekend zonder kinderen per maand lijkt mij trouwens best wel lekker met kleine kinderen. En 1 x in de twee maanden een weekend oppassen is toch niet zoveel?

Ik weet nog dat mijn ene oma ooit tegen mij zij dat ze het zo leuk vond dat wij vaak in de vakanties kwamen logeren als kinderen omdat ze ons zo eens echt een poosje achter elkaar mee kon maken. Wij woonden op ongeveer 2 uur rijden dus we kwamen tussendoor ook niet zo vaak langs en als we kwamen dan was dat inderdaad met verjaardagen en feestdagen. Dan was het al druk dus echt extra tijd met ons hadden ze dan ook niet. Juist die logeerpartijen waren voor oma en opa dus best leuk. Ik heb zelf trouwens ook enorm goede herinneringen aan die logeerpartijen en ik heb hierdoor een goede band op kunnen bouwen met opa en oma.

Mijn andere oma woonde bij ons in huis dus daar gingen we nooit logeren maar zij heeft wel heel veel op ons gepast. Later toen ze ouder werd pastten we op haar Ik had met mijn oma ook een enorm goede band en zij was een zeer belangrijk persoon in mijn leven.

Ik heb dus ook altijd geprobeerd om die band tussen mijn (schoon) ouders en de kleinkinderen zoveel mogelijk te stimuleren. Mijn schoonmoeder is helaas allang overleden. Daar hebben ze vroeger ook wel bij gelogeerd en zij heeft ook regelmatig opgepast die eerste jaren. Helaas is ze daarna overleden.

Mijn kinderen hebben een enorm goede band met mijn moeder en dat komt vooral denk ik omdat ze toch veel tijd hebben doorgebracht samen. Om enige relatie te vormen moet je toch wel echt tijd voor elkaar maken.

Ik hoop dat ik het voorbeeld van mijn moeder en oma's ook kan imiteren met mijn kleinkinderen.

Guinevere

Guinevere

07-03-2012 om 16:33

Nooit

Opa en oma doen dat hier nooit. Ze zijn namelijk (3 van de 4 dan) te vroeg overleden, dus wij kunnen helemaal niet dankbaar gebruik maken van eventuele spontane aanbiedingen van die kant. De ene opa die nog leeft, die kan en wil alleen in noodgevallen oppassen, en dat is zijn goed recht.
Wij hebben wel de ongelooflijke luxe van een kinderloze oom en tante die het heel leuk vinden de kinderen af en toe te logeren te hebben. Maar dat doen wij alleen op speciaal verzoek van de kinderen, of als wij in de schoolvakantie moeten doorwerken. Niet om voor ons plezier regelmatig een weekend vrij te hebben. Wel stormen wij onmiddelijk samen naar een restaurant zodra de kinderen uit logeren zijn.
Mijn zus is trouwens altijd van mening geweest dat ze opa/oma een dienst bewees door die op de kinderen te laten passen. "Het is zo fijn voor ze, dan blijven ze onder de mensen, hebben ze wat aanspraak.". Ja, mooie manier om gratis kinderopvang voor jezelf af te dwingen.

Maylise

Maylise

07-03-2012 om 16:37

Weekend weg

Wij gingen overigens toen de kinderen nog klein waren niet zo vaak een weekend weg want ondanks lieve oma's was het logistiek altijd een heel geregel dus als dat een paar keer per jaar een nachtje of een weekend lukte was het al mooi. Ik vind het echter helemaal niet zo'n gekke regeling mits de grootouders er achter staan. Grootouders en kleinkinderen kunnen zo een diepere band ontwikkelen & de ouders hebben een weekendje voor zichzelf. Het idee op zich is heel leuk mits alle partijen er achter staan.

dc

dc

07-03-2012 om 16:52

Nooit

Geen haar op mijn hoofd die erover zou peinzen kinderen die nog wakker worden 's nachts bij anderen achter te laten. In 6 jaar een keer gebeurd uit noodzaak.

ishtar

ishtar

07-03-2012 om 17:20

Zelden

Mijn ouders (schoonouders zijn er niet toe in staat) hebben 2 keer een heel weekend opgepast. Toen man en ik ons 5-jarig en 10-jarig jubileum vierden. Ik ben bang dat het bij de 15e niet meer gaat lukken om een heel weekend op te passen.
Ze hebben ongeveer een jaar ter overbrugging een weekend per maand oudste te logeren gehad. En dat was inderdaad om het gezin te ontlasten. Verder logeren ze met 1 kind per keer 1 of 2 keer per jaar een nachtje. Dat is voor opa en oma leuk, en voor de kinderen leuk. En gaat op verzoek van opa en oma of de kinderen. Heel zelden op ons verzoek.
Voor incidentele avondjes uit/gezamenlijke verplichtingen hebben we gewoon een betaalde oppas.

Vic

Vic

07-03-2012 om 18:43

Twee

Ik heb iedere maand twee kindvrije weekends, al jaren. Eerlijk gezegd heb ik die tijd voor mezelf ook hard nodig om het allemaal aan te blijven kunnen. Misschien is tijd voor jezelf ook wel in te plannen als je met twee ouders in een huis woont, maar ik zie dan vaak toch de tijd voor moeder erbij inschieten. Vaders zorgen over het algemeen beter voor zichzelf. Tijd samen zonder kinderen is trouwens ook belangrijk (zo niet essentieel). Ik denk dat ik het als oma mijn kind ook zou gunnen om af en toe een weekend zonder kinderen te zijn. Niet structureel elke maand, en ik zou wel nee willen kunnen zeggen.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

07-03-2012 om 20:01

Nooit

TEnminste, nooit 's nachts. Mijn jongste slaapt nog niet door en daar ga ik echt geen oma mee belasten. Mijn moeder past wel een middag in de week op oudste en dan eten we samen, soms ga ik daarna nog sporten en past zij op. Tussendoor zien we elkaar ook nog regelmatig in het weekend.

In jullie geval krijg ik het idee dat er behoorlijk misbruik van jullie wordt gemaakt, helemaal omdat ze tussendoor nooit eens langs komen. Lijkt me heel naar eigenlijk...

Juliea

Juliea

07-03-2012 om 20:16

Uitnodigen

Opa en oma horen hun kleinkinderen uit te nodigen om te logeren. Ouders dumpen hun kinderen niet bij opa en oma!

Regelmatig

Regelmatig, maar het gaat anders. Beide stellen grootouders (ja, wij zijn bevoorrecht) komen zeer regelmatig bij ons over de vloer. Mijn ouders, de jongste opa&oma, wonen op 20 autominuten van ons vandaan. Zij passen heel vaak op in noodgevallen. En als ze zich op een druilerige zaterdagmiddag vervelen gaan ze ook de kleinkinderen nog wel eens opzoeken (wetend dat ze altijd met gejuich worden begroet). De andere grootouders wonen verder maar moeten wekelijks in Amsterdam zijn en wippen vaak even aan. En wij gaan daar ook regelmatig op bezoek.

Kinderen hebben altijd wel gelogeerd, ook in de babytijd, bij mijn ouders. Maar niet structureel eens in de zoveel tijd. Het kwam wel eens zo uit. Inmiddels zit er meer structuur in, omdat er in de schoolvakanties vaak gelogeerd wordt. Voorheen was dat alleen de oudste, inmiddels mag peuterzus ook mee. Laatste logeerpartij bij mijn ouders was maar liefst drie nachten, allebei. Maar daar moeten mijn ouders dan wel van bijkomen, dat vroege opstaan zijn ze niet gewend. Bij mijn schoonouders logeren de kinderen ook wel eens, maar daar zijn ze nooit samen geweest zonder ons erbij. Wel zoon alleen. Maar mijn schoonouders zijn ouder dus dat houden we wat beperkter anders wordt het teveel.

Maar goed, zoon is 6 en slaapt probleemloos door, dus dat is te overzien.

Ik vind het overigens een enorme gotspe om zo'n weekenregeling te presenteren als 'zo leuk voor jullie'. Zijn ze een haartje betoeterd. Zoals Cobi al zegt: hier zit iets heel scheef.

Groeten,

Temet

Puck

Puck

07-03-2012 om 21:29

Leuk bedacht

"Omdat het zo leuk is voor jullie". Pardon? Sinds wanneer bepalen de kinderen wat leuk is voor hun ouders. Lijkt er inderdaad op dat ze het reuze makkelijk vinden en gewoon misbruik maken. En om je vraag concreet te beantwoorden. Onze oudste is nu 13 en aankomend weekend komen oma en haar vriend voor het 3e jaar op rij een heel weekend oppassen. Tot oudste 10 was (en jongste 7) hebben ze nooit langer dan een dag (en dan alleen overdag) opgepast. Geen haar op mijn hoofd die erover zou piekeren om mijn schoonmoeder zo ongeveer verplicht eens per 2 maanden op te laten passen zodat Puckman en ik een weekend voor onszelf hebben.

vaasje

vaasje

07-03-2012 om 21:37

1x p kwartaal

Wij hebben alleen oma.(mijn moeder mag niet eens oppassen)

En oma vraagt zelfs wanneer hij weer mag komen slapen. Het gaat dan om 1 nachtje. Zijn eigenlijk nog nooit ergens anders gaan slapen, altijd thuis. En hebben de volgende dag ons zoontje bij oma opgehaald.
Ben het helemaal met purk eens.
Het weekend is een gezinsding en het moet vrijwillig gaan.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Wel tijdens schoolvakanties

We gaan nooit een weekend met z'n tweeen weg. Maar mijn ouders passen wel op in schoolvakanties inclusief logeerpartijen.
Ik zou het heel vervelend vinden om ooit achteraf te horen dat mijn ouders dat eigenlijk niet leuk vonden.
Dus zeg tegen je kind dat je minder (lange) logeerpartijen wilt. Ze kunnen ook samen een dagje weg/kindloos zijn ipv een heel weekend.

Eigen grens aangeven

Misschien denken de ouders wel dat ze jullie een groot plezier doen door jullie zes weekenden de kleinkinderen te gunnen, maar als je dat niet ziet zitten (wat ik me voor kan stellen, 't is nogal wat, zo'n weekend met kleintjes als je op maandag weer gaat werken), dan geef je aan hoevaak je wel wil oppassen. Of dat je helemaal niet wil oppassen. 'T is geen verplichting van het grootouderschap namelijk. En het moet wel leuk blijven. Je moet het niet alleen doen om de ouders te ontlasten.

skik

Hanne.

Hanne.

08-03-2012 om 09:03

Regelmatig, maar zonder enige vorm van regelmaat

Wij zijn in de afgelopen jaren regelmatig een weekendje weg geweest zonder de kinderen. Zelfs een paar keer een hele week. En tussendoor logeren de oudste(n) ook nog wel eens een nachtje bij opa en oma.

Maar regelmaat en structuur zit er absoluut niet in. Soms komen opa en oma zeggen dat ze het leuk zouden vinden als de kinderen weer eens komen (en dan grijpen wij onze kans). Soms hebben we iets waarbij de kinderen niet mee kunnen, en soms vragen wij (lichtelijk schoorvoetend) of opa en oma het nog een keertje willen doen.

Geen haar op m'n hoofd om opa en oma min of meer voor het blok te zetten het het 'verplicht' te maken. Structureel oppassen is iets wat je kan vragen, meer niet.

En als je verder helemaal niet langs komt zou ik sterk mijn twijfels hebben.

Maylise

Maylise

08-03-2012 om 09:31

Hoeveelheid

ik denk ook niet dat de hoeveelheid logeerpartijen in dit geval zozeer het pijnpunt is (6x per jaar is niet zo heel vaak) maar vooral de opgelegde verplichting zonder enig vorm van overleg door de kinderen + het feit dat de kinderen tussendoor ook nooit langskomen waardoor oma en opa eerder het gevoel krijgen gebruikt te worden.

Als de kinderen ook tussendoor vaker bij opa en oma langs zouden komen met de kleinkinderen, ook rekening zouden houden met opa & oma en het allemaal wat spontaner ging dan was het vast minder een probleem dat de kleinkinderen af en toe een weekendje komen logeren.

Tja

Ik mis het samen dingen doen met mijn partner wel, dat doen we te weinig. Iedere maand een weekend vind ik niet nodig, maar het mag wel vaker dan nu. En dan heb ik liever dat mijn kinderen naar familie gaan dan dat er een betaalde oppas komt. Niet vanwege het geld, maar vanwege de eigenheid (en de handleiding van mijn kinderen
Ik hanteer de volgende regel: ik mag vragen, zij mogen weigeren. Mijn ouders hebben daar geen moeite mee, willen ze niet, dan weet ik dat. Mijn schoonmoeder durft dat nooit te zeggen (maar die durft sowieso niet zo voor haar zelf op te komen), maar dat neemt niet weg dat ik het niet mag vragen. Ik vraag het normaalgesproken aan beide kanten even vaak, nu wat vaker aan schoonmoeder daar mijn vader ernstig ziek is.
Ik ga er overigens van uit dat het inderdaad ook leuk kan zijn voor grootouders om op hun kleinkinderen te passen, dat zie ik niet als argument om oppas af te dwingen maar dat denk ik oprecht. En bij mijn ouders weet ik ook altijd dat het zo is, omdat ze aangeven wanneer het niet zo is, schoonmoeder geeft dus haar grenzen niet zo duidelijk in aan, maar goed, dat kan ik ook niet voor haar doen, ik zie haar wel vaak genieten hoor .
Ach ja, het is en blijft een gevoelig onderwerp.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.