bambam
27-04-2011 om 15:17
Hoera vakantie!
Kan iemand mij uitleggen waarom die moeders op het schoolplein zo blij zijn als het vakantie is?
Ze zijn nog maar een paar dagen thuis en ik word nu al GEK!
Mijn baan is aan het onderwijs gelieerd, daarom heb ik ook vakantie, mijn man moet werken dus zit ik 2 weken (en binnenkort 6 weken ;-( thuis met mijn kinderen van 4 & 7. De kinderboerderij/speeltuin/stad hebben we al gehad, alle vriendjes zijn weg en ik vraag me werkelijk af of ik de enige moeder ben die niet weet hoe ik deze weken door moet komen.
mumalleen
28-04-2011 om 13:31
Zou ik wel willen!
lekker vrij tijdens de vakanties! ik vind het altijd heerlijk als de kinderen vrij hebben en ik ook, maar als alleenstaande moeder die full time moet werken om de boel draaiende te houden, zijn vakanties een heel gedoe om rond te breien, en helaas, niet altijd even leuk voor de kinderen... dus die 6 weken per jaar dat ik vakantie heb brengen we samen door, met heel heel veel plezier! die andere 6 weken vakantie per jaar schoolvakantie zitten ze thuis, bij vriendjes en soms op een kamp ... niet zo mopperen hoor dames die de luxe hebben (in mijn ogen) zich niet in bochten te hoeven wringen om de opvang gedurende vakanties te regelen. wees blij dat je er voor je kinderen kunt zijn! en ja, ik weet best dat een hele dag alleen thuis met jonge kinderen soms hard werk kan zijn.
Moek
28-04-2011 om 14:13
Grotere kinderen
Ik vind vakanties leuker nu ze groter zijn. Ik kan nu ook gewoon 's ochtends thuis werken zonder oppas en 's middags wat leuks met ze gaan doen, dat scheelt enorm veel geld. En wanneer ik hele dagen op kantoor zit en de kinderen met oppas/op BSO zitten, vind ik het stiekem ook heerlijk, al vinden de kinderen er niks aan. Ontaard, he?
liora
28-04-2011 om 14:44
Massi
Hoi Massi,
Ik heb ook een zomervakantie gehad met verse baby. Mijn baby was een week of zes toen de vakantie begon. Oudste was net zes jaar. De eerste drie weken ging hij nog drie dagen per week naar de nso. Daarna was ik drie weken lang 24/7 met de jongens.
Ik zag er ook tegenop en het was ook pittig maar het was ook de tijd waarin we heel erg gewend raakten aan de nieuwe samenstelling. Het is een dierbare herinnering geworden.
Er waren leuke dingen: heel vaak met z'n drietjes op het speelpleintjes tegenover ons huis... Maar ook totaal mislukte acties: baby van twee maanden mee naar speelpark waar hij de hele middag huilde. Of baby op afgeladen vol strand waar we na twintig minuten weer weg moesten omdat het voor baby en mij niet te doen was...
Liora
Limi
28-04-2011 om 14:52
Zzp-er
Ik werk niet en mijn man wel, dus de vakantie komt hier inderdaad geheel op moeder neer. Geen probleem.
Margriet*
28-04-2011 om 15:59
Zzp-er
"Volgende week gaan de die dag wel iets doen, maar mijn kinderen vinden het geloof ik stom."
Tja dat zegt de leiding ook altijd bij de bso, maar als ze eenmaal op pad gaan dan valt het altijd weer mee. Als kind kun je niet alles hebben....
Man wilde dat niet meer (hij betaalt de rekeningen) en de afspraak was ook dat we de opvang samen zouden doen."
Bepaald jouw man dan alleen dat hij dat niet wil? Je werkt toch beiden, verder sluit ik me aan bij Rode Beuk, samen afspraken maken.
Massi Nissa
28-04-2011 om 16:27
Liora, wat grappig!
Toen ik mijn tekst intikte over met twee kinderen de hele zomervakantie zoet brengen, dacht ik nog: tegen die tijd vraag ik Liora wel hoe zij dat heeft gedaan. En nu reageer jij al met een geruststellend verhaal (en wat vooral-niet-doen-tips, haha). Dank je.
Groetjes
Massi
sus-anne
28-04-2011 om 16:52
Pubergehang
hier alleen nog pubers in huis,die hangen maar wat rond,de 1 werkt af en toe in de vakantie,maar het is vooral uitslapen en hangen,en ik kan daar heel slecht tegen.
dan denk ik,waren ze nog maar klein,gingen we lekker naar de speeltuin
Vic
28-04-2011 om 17:04
Daar zie ik wel tegenop (erg he?)
Vanaf deze vakantie is oudste officieel middelbaar scholier dus heb ik geen opvang meer voor haar. Met mijn ex heb ik al afgesproken dat ik de maand augustus regel qua opvang, en hij juli. Doordat ze naar het v.o. gaat in een andere provincie is ze ook nog eens 9 weken vrij! Normaal gesproken was ik ook altijd wel 4 weken vrij in de vakantie, maar dan gingen we 1 week weg en gingen de kinderen in de andere weken regelmatig naar de bso. Er bleven dan nog genoeg dagen over om samen dingen te doen, maar die dagen vakantie zonder kinderen vond ik ook geen straf Deze vakantie gaat dus jongste wel naar de bso en ben ik denk ik veel met oudste thuis. Ik heb al met haar besproken dat we dan in haar kamer gaan klussen, er moeten nog kasten getimmerd, en dat ik zeker op haar hulp reken.
Temet
28-04-2011 om 17:09
Nuttige vakantiebesteding voor pubers
Naar aanleiding van de opmerkingen over hangende pubers wil ik toch weer even het voorbeeld uit mijn eigen jeugd aanhalen. Toen ik 16 was kon ik in de zomervakantie een centje bijverdienen met huishoudelijk werk. Thuis, wel te verstaan, voor mijn moeder die toen een oproepbaantje had op een boekhoudkantoor (het zal dan ook wel in juli zijn geweest, kwartaalcijfers). Mes sneed daarmee aan meerdere kanten, waarvan de belangrijkste kant was dat ik dan tenminste wist hoe de wasmachine werkte en wat er verder zoal bij huishoudelijk werk kwam kijken.
Maar goed, dat is tegenwoordig in veel gezinnen misschien wel achterhaald, zelf ben ik tenminste van plan mijn kinderen al eerder enig inzicht (en wat taken) in het huishouden te geven.
Groeten,
Temet
Yvonne
28-04-2011 om 19:49
Heerlijk vakantie
lekker relaxed, geen gestress 'sochtends dat de kids vroeg wakker gemaakt moeten worden en op tijd op school zijn. Geen verplichtingen van sport/clubjes.
Deze 2 weken kwam het helemaal lekker uit, ik heb met Pasen het weekend van za t/m di gewerkt, za, zo, ma, was man er om ze op te vangen. Ik had het geluk dat ik di alleen de ochtend hoefde te werken, en kids inmiddels op zo'n leeftijd zijn (12 en bijna 10) dat ik ze gewoon kan laten slapen en ze best een dagje alleen thuis kunnen blijven. Volgende week hebben man en ik allebei verlof en staan we op de camping. Op de camping hebben ze genoeg andere kinderen om mee te spelen en hoeven we ze niet continu te entertainen. Sterker we moeten eerder vechten om een dagje wat te gaan doen want ze blijven veel liever op de camping.
Valkyre
28-04-2011 om 20:43
Leuk maar lastig
Ik ben ook zzp-er, net als manlief. Gelukkig werkt hij minder in de vakanties (hij geeft ook les) waardoor ik dan meer kan werken. Maar soms komt het ook echt niet uit.
De afgelopen weken was zoon aan het wennen op de BSO en op school, en was ik steeds degene die hem heen-en-weer moest fietsen. Ik kwam bijna niet meer aan werken toe! We hebben hem ook een paar keer een dagje thuis gehouden vanwege vermoeidheid, en toen was ik ook degene die hem opving. Omdat mijn werk flexibeler is, ben ik vaker de pineut...
Maar ik vind het ook heerlijk, hoor, als de beslissing eenmaal is genomen. Ik probeer ook niet te werken als zoon wakker is - zodra de laptop in zicht is, begint hij aandacht te vragen of wil filmpjes kijken. Met mooi weer werk ik in de tuin en speelt hij met z'n vriendjes - er wonen een stuk of zes kinderen van ongeveer zijn leeftijd in de buurt, en het hele gebied achter/tussen de huizen is autovrij. Heerlijk! Maar het schuldgevoel (en soms de deadline stress) slaat toe zodra hij in bed ligt. Bah.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
bibi63
28-04-2011 om 21:34
Maar lieve mensen
Vroeger (ja daar is'ie weer....) werden we toch ook niet de hele dag geentartaind door moeders in de vakantie, ook al werkten die vaak niet of nauwelijks buitenshuis. Misschien een keer een dagje strand/bos/dierentuin, maar dat was het meestal toch wel. Je vermaakte jeZELF. OP vakantie ging je in de zomervakantie, 2 weken, ofzo, en de rest deed je zelf. Een skivakantie zat er voor een enkeling in, maar was niet standaard. Dus wat moeten we ons schuldig voelen?
Gr. Bibi
sus-anne
28-04-2011 om 22:28
Bibi
vroeger:je vermaakte jezelf,dat lukte mij ook prima,ik had altijd wat te doen.
Mijn pubers vermaken zich ook wel,ze hangen prima op die bank,vinden ze chil.
alleen Ik kan er niet goed tegen.
Jesse_1
28-04-2011 om 23:58
Leeftijd van de kinderen
Toen de kinderen klein(er) waren vond ik het ook wel hard werken hoor, de vakantie! De kinderen waren vroeg wakker en ik moest dus toch ook gewoon vroeg op, pfff, en dat was nog het begin van de dag!
Nu zijn ze een stuk ouder (gr 3, 4 en 7) en vakantie is nu genieten. Ik kan een beetje uitslapen, we doen rustig aan en dan is het wel fijn hoor! Af en toe een uitje, nee, het is jammer dat ze hier nog geen vakantie hebben.
Jesse
Kaaskopje
29-04-2011 om 00:25
Temet
Ik weet nog niet wat mijn oudste gaat doen in de zomervakantie. Ze wil met vrienden op vakantie, maar ze gaat ook vakantiewerk zoeken. Dat is haar nu al een paar jaar prima gelukt dus ik hoop dit jaar ook weer. Als ze werk vindt is ze daar zo goed als de hele vakantie mee zoet, dus ik hoef haar niet aan het werk te zetten. De jongste heeft al werk en zal regelmatig een aantal uren werken. Ze gaat ook nog op vakantie, dus die komt de zomervakantie ook wel door
Wilgenkatje-
29-04-2011 om 07:45
'als je niets te doen hebt...
doe het dan niet hier'.
Heerlijke spreuk voor ouders met pubers. Inderdaad enorm vervelend, dat gehang en dat geniks om je heen. Ik stuur ze naar hun eigen kamer hoor. Of ik verzin een klusje, dan zijn ze zo weg - of ze gaan het inderdaad doen (voor een zakcentje).
De schuur opruimen, onkruid wieden, de auto wassen, boodschappen halen, cake bakken, buiten ramen zemen.
Manda Rijn
29-04-2011 om 08:58
Nog even
en dan is het hier ook vakantie, en ik ben dan ook een week vrij (hoera !), heerlijk ik kijk er erg naar uit, zaterdag koninginnedag, de oudste is dan de hele dag wel bezig met alles en iedereen. Ze gaan hier 2 dagen naar opvang ook in de vakantie, 1 dag gaat oudste naar een manege, vriendinnetje komt logeren. Dan blijft nog de donderdag over. Ik wil nog naar de geitenboerderij voor de baby geitjes en varkentjes. En als het mooi weer is natuurlijk richting strand en duinen.
wij gaan weer verder met de tuin, erg fijn idee dat we in mei een echt terras hebben.
Temet
29-04-2011 om 09:19
Klusje
Bedenk me ineens dat ik vroeger in regenachtige herfst- en voorjaarsvakantie altijd de DE- en Gouda's Gloriezegeltjes in de spaarboekjes ging plakken. Was ik ook weer een ochtendje zoet.
Inderdaad werden wij geacht onszelf te vermaken terwijl onze moeder het huishouden deed (die eerder genoemde bijbaan kwam pas later). Alles was prima, als er maar geen dingen kapot of smerig gemaakt werden en we onze moeder niet voor de voeten liepen.
Maar volgens mijn moeder waren we in het begin van een vakantie vaak niet te genieten. Ik herinner me dat niet zo, maar zij dus wel. En de zomervakantie had ook zijn problemen, wij gingen in het voorseizoen weg dus waren we in de zomer zes weken thuis. Gelukkig voor mijn moeder werd er in de laatste twee weken altijd een huttenbouwdorp georganiseerd waar wij voor 50 cent pp per dag gedumpt konden worden
Groeten,
Temet
Fiorucci
29-04-2011 om 09:43
Temet
Dat herken ik wel, dat niet te genieten zijn in de eerste week, bij mijn kinderen. Ineens is er een zee van tijd en weinig structuur, ze moeten echt hun weg hierin vinden.
T&T
29-04-2011 om 10:40
Het animatie team
Ik voel me hier ook wel eens het animatie team in m'n eentje twee kinderen thuis, en een man die ALTIJD werkt! Maar goed, sinds ik ergens heb gelezen dat je vervelen ook wel eens heel gezond is voor een kind ben ik daar wel wat relaxter in geworden. Ik geloof het ook echt, want ik had net zo'n jeugd als bibi al omschreef: mijn moeder hield ons ook niet de hele vakantie bezig, we deden af en toe wel iets leuks, maar werden voornamelijk geacht onszelf bezig te houden.
Dat is ook niet erg, ik zie er nu bij mijn eigen kinderen de leukste dingen door ontstaan (ze zijn wel al 8 en 9) gisteren is er nog een heel museum gebouwd... oke, je moet wel in zoverre sturen dat niet je hele huis op de kop komt te staan, maar goed. Ik zie mezelf tegenwoordig dan ook vooral als een "voorwaarden scheppende" moeder, en niet meer als een entertainer die de hele vakantie moet invullen, dat geeft voor jezelf al rust. En wat is voorwaarden scheppend? met mooi weer bakken water buiten, met slecht weer op weg helpen met knutselgedoe of blokken, rust houden door een vast dagritme, en af en toe verzin ik een klusje zodat ze me nog een beetje helpen. Intussen hou ik al best wat uurtjes "over" om lekker door te werken thuis, of (zoals nu) te internetten maar wat ik het moeilijkste vind is dat ik de deur niet uitkom in mijn eentje... ik kan dus niet effe gaan sporten, boodschappen doen, naar een klant, zonder twee kinderen al sputterend (het was net zo leuk met de lego) achter me aan te zeulen. En dat betekend toch op tijd op, en 's avonds nog ff door om dat soort dingen te doen.
Alles bij elkaar vind ik deze leeftijd wel relaxed hoor, je kunt ze ook echt zelf al wat beter aanspreken, en ze horen ook wat zelfstandiger te worden, de vakantie is ideaal om dat te oefenen.
groetjes, Tess
fladder
29-04-2011 om 11:09
Ik vind het altijd moeilijk...
Twee kinderen-met-gebruiksaanwijzing die niet naar een BSO kunnen, een vader (en exgenoot) die jarenlang werk boven de kinderen heeft gesteld (dit is recentelijk verbeterd), en een moeder als kostwinner die voor alles opdraaide... Ik zag elk jaar huizenhoog tegen de vakanties op en kwam er vaak overspannen uit (de zomervakantie dan).
Noem me een slechte moeder, maar ik was maar wát blij met al die beeldschermpjes die hen zoet hielden. Verder zorgde ik voor afgepast, gezond eten en géén snoep, zodat ze niet konden gaan snaaien als ik op pad was.
Die spagaat ga ik niet meer maken, ondanks de financiële consequenties. Ik ga geen animatieteam spelen, maar wil wel een beetje oogje in het zeil houden (en kijken of ik iets aan dat beelschermverslaving kan doen, maar ook vanwege de heftige ruzies die de broers kunnen hebben). Barbecue-en in de volkstuin bijvoorbeeld. Of goedkoop kamperen op een knuffeldierenboerderijcamping als er nog plek is. Andere tips zijn welkom, als het maar weinig tot geen geld kost
Rosase
29-04-2011 om 12:02
Aanvulling op rodebeuk en margriet
Zzp-er: Hoezo is dit jouw probleem? Als man geen vakantiebso meer wil mag hij het ook oplossen. Ik zou dan gauw thuis met de vuist op tafel slaan, want zo kan dit niet langer!
Hier is extra vakantiebso ook duurder dan de reguliere BSO, maar worden de uren gemiddeld en kosten gemiddeld op een heel jaar. Uiteindelijk (na tegemoetkoming van de belastingdienst) betaal je dan slechts een kleine fractie meer.
Ik zou in jouw geval standaard een dag BSO in de vakantie afnemen. Als je hem niet nodig hebt voor je werk, ga je lekker iets voor jezelf doen. Of ik zou een flexibele oppas zoeken die je adhoc kunt inhuren.
Ik heb het al eens eerder gezegd, maar vakantiebso is een investering die zich gedurende de rest van het jaar terugverdiend. Je zegt zelf dat je het niet kunt maken om nee te verkopen in de vakanties, dan moet je daar ook je maatregelen voor nemen!
Rosase
29-04-2011 om 12:05
Oei oei oei
Wat een taal- en spellingsfouten maar weer.
Ik moet me ook echt eens aanleren om iets door te lezen voordat ik het de wereld inzend.
rodebeuk
29-04-2011 om 13:25
Inderdaad rosase
De contractvormen veranderen hier nogal eens, maar afgelopen jaar hadden we twee nso-dagen, voor de ene namen we alleen de schoolweken af, en voor de andere het Totaalpakket zoals het zo mooi heet. Zo hadden we idd een vaste bso-dag in de vakantie. Die we een keer of 4-5 niet gebruikten, maar zo voorkom je wel dat je 2 dagen bso hebt in alle vakantieweken terwijl je ze niet gaat gebruiken.
Het hangt ook heel erg van de flexibiliteit van je baan af of dat kan, of je dan je werk naar de opvang kunt schikken.
Wat zzp-er schetst, een volle werkdag combineren met een ochtend/begin vd middag met de kinderen en daardoor tot diep in de nacht bezig zijn, dat is zonder meer zwaar te noemen. Ik kan me voorstellen dat je dan niet happy bent.
Pham
29-04-2011 om 13:35
Hier
zijn de kids, zoon bijna 9 en dochter bijna 7, volgende week een weekje vrij. Ik ben zelf ook verplicht vrij en heb momenteel er weinig zin in. Kinderen zijn momenteel vreselijk, kunnn totaal niets van elkaar hebben en alles is snel te veel. Heb juist de bso afgezegd om lekker eens samen met de kids thuis te zijn (Pahmman moet wel gewoon werken.) Hoop echt dat het nog gaat meevallen.....
Kids zijn allebei ook wel bijna jarig, misschien is het dat, maar toch...
Groetjes Pham
Geerke
30-04-2011 om 17:27
Geen herkenning
Hey bambam ik werk in het onderwijs en heb dus ook 2 weken vrij, mijn man werkt wel gewoon, mijn kinderen zijn 3 en 7. Maar we genieten enorm, ik weet niet waar dat aan ligt, de kinderen vermaken zichzelf heel goed, en af en toe gaan we eropuit, maar nog niet meer gedaan dan speeltuin, kinderboerderij en weer speeltuin, en wat vriendjes te spelen. Dus veel bijzonders doen we niet eens.
Nee heerlijk, Ik zit ook nooit met de 6 weken in de zomer, er kunnen er wat mij betreft altijd nog wat weken bij!
Ik weet niet wat je eraan kan doen, het zelf vermaken kun je niet forceren. Lastig hoor, lijkt me!
Geerke
30-04-2011 om 17:37
En over die bso
Dat is hier zo oenig geregeld, je kunt niet kiezen voor of tegen vakantie-bso, iedereen betaalt dat gewoon. Ik betaal dus 60 euro per maand, puur omdat ik de bso in de vakantie niet nodig heb, en dus ook niet gebruik (mijn zoon gaat liever niet als het niet hoeft). 12x60 euro per jaar, loopt behoorlijk op. Stom gedoe dat je niet kan kiezen.
Geerke
30-04-2011 om 17:38
Eh ik bedoel
ik betaal veel meer per maand, maar daarvan is 60 euro elke maand verloren geld omdat het het vakantie-bso-recht is. Dat ik niet gebruik.
Rafelkap
30-04-2011 om 19:35
Vakantiegevoel
Hier ook niet echt een vakantiegevoel, met de nodige angstaanvallen/buien (of wat het ook is) van jongste (en zorgen hierover), en ook niet veel uit huis, anders wordt hij te moe met meer kans op buien. Vorige week was het nachtje ziekenhuis en ben daardoor nog vreselijk brak. Heb volgende week wel twee dagen met oudste, die mag zich dan flink uitleven extra lang in de bouwspeeltuin enz., daar zie ik wel naar uit. Eind van de week moet ik met schoonfamilie in een huisje zitten, ik probeer er nog maar niet aan te denken (ahum).
Valkyre
01-05-2011 om 23:57
Nu heb ik pas echt vakantie! Nou ja, ik moet elke dag wel een paar uur werken, maar kan m'n tijd lekker zelf indelen deze week, want manlief en zoonlief zijn naar m'n schoonouders in Duitsland tot donderdagmiddag!
En weet wat het leukste is (naast uitslapen)? Ongestoord naar de wc gaan! *zucht van verlichting*
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.