bambam
27-04-2011 om 15:17
Hoera vakantie!
Kan iemand mij uitleggen waarom die moeders op het schoolplein zo blij zijn als het vakantie is?
Ze zijn nog maar een paar dagen thuis en ik word nu al GEK!
Mijn baan is aan het onderwijs gelieerd, daarom heb ik ook vakantie, mijn man moet werken dus zit ik 2 weken (en binnenkort 6 weken ;-( thuis met mijn kinderen van 4 & 7. De kinderboerderij/speeltuin/stad hebben we al gehad, alle vriendjes zijn weg en ik vraag me werkelijk af of ik de enige moeder ben die niet weet hoe ik deze weken door moet komen.
NaShA
27-04-2011 om 16:03
Sluit me bij je aan, niks hoera!
Was hier de afgelopen dagen ook al bijna in staat ze in beton te storten! Morgen "mag" ik weer fijn werken en zij naar de BSO! Joepie!!!
Puck
27-04-2011 om 17:08
Ook hoera
Ik zou willen dat ik dezelfde vakantiedagen had als de kinderen. Het zou bij mij niet blijven bij kinderboerderij en speeltuin. Ik zou lekker met de kinderen een camping in de buurt zoeken waar genoeg speelvriendjes zijn en waar manlief dan 's avonds na het werk toe kan komen. En verder is er vanuit huis natuurlijk ook een heleboel te verzinnen: samen pannenkoeken bakken of een kinder high tea organiseren. Of een keer naar het zwembad, een leuk museum in de buurt, ga knutselen, etc. Er zijn zoveel dingen te verzinnen die je kunt gaan doen.
rodebeuk
27-04-2011 om 17:12
Te gek
sluit me aan bij Zelazny.
Ik vind het heerlijk!
Waarom? Onze normale weken zijn erg druk, of voelen erg druk, en nu hoeft er zoveel minder. We werken allebei nog wel wat, ze zijn ook een dag naar de bso geweest. Maar het is zalig weer, er wordt heel veel buiten gespeeld. Ik heb verder gewoon geen verwachtingen. Lekker keutelen, overal de tijd voor nemen. Heb ook niet het idee dat ik ze moet vermaken, zij moeten niets en ik ook niet. Ik zorg wel dat ik in huis bezig ben, want dan vermaken zij zich ook beter. Mama die de hele dag achter de PC hangt is niet zo inspirerend.
Verder mag er een hoop maar zeker niet alles. Van OOL heb ik geleerd dat ze aan het begin baat hebben bij een allesmagdag, die is dus weer achter de rug. Gelukkig hebben ze niet al te veel beeldbuisbehoefte. Verder hebben man en ik eetregels afgesproken. Dat houdt in dat er om 12 uur en om 3 uur een boterham wordt gegeten, zodat ze niet de hele dag tussendoor wordt gegeten. Daar houden we heel strikt de hand aan en daardoor is er verder weinig gemopper en gedoe.
Vandaag een moeder uitgenodigd om bij te kletsen, kinderen konden niets met elkaar beginnen. Ook goed, ze speelden dus allebei alleen en later bleef het vriendje achter terwijl mijn zoon naar buiten ging... allemaal prima.
Van mij mag het altijd vakantie zijn!
bambam
27-04-2011 om 17:21
Grappig
ik zou juist willen dat ik gewoon door kon werken
Misschien dat de kinderen gewoon nog te klein zijn, jongste is net vier en heeft nog veel begeleiding nodig; zwembad met 2 kids zonder zwemdiploma gaat bijv. niet.
Financieel ook lastig om leuke dingen te doen want pannenkoeken bakken is in een half uurtje ook weer voorbij (behalve dat de troep dan nog opgeruimd moet worden...)
In ieder geval fijn te horen dat ik niet de enige ben!
Guinevere
27-04-2011 om 18:15
Echt hoera
Mijn oudste komt altijd volledig tot bloei in de vakanties. Nooit is hij zo filosofisch en creatief als wanneer hij een tijdje weinig verplichtingen heeft. Oh, wat kan ik van zijn persoontje genieten in de vakantie!!!
Dendy Pearson
27-04-2011 om 18:33
Ook geweldig
Heerlijk, even een paar weken niets moeten. En de kinderen hoef ik echt niet te entertainen, die vermaken zich met dit mooie weer wel buiten hoor. Dochter heb ik vandaag nauwelijks gezien, ze heeft de hele dag buiten gespeeld. Alleen voor een boterham en wat drinken komt zij binnen. En peuterbroertje rommelt in de tuin met water enzo.
Ik vind het gezeur over vermoeiende kinderen in de vakanties altijd erg zuur klinken.
Dendy
dc
27-04-2011 om 18:50
Wel blij
ik vind het altijd lekker als het vakantie is. Kan ik het 's ochtends rustig aan doen en verder spelen mijn kinderen goed samen. De dagen vliegen eigenlijk altijd zo voorbij.
dc
27-04-2011 om 18:59
Zwembad
"zwembad met 2 kids zonder zwemdiploma gaat bijv. niet."
uh, ik ben de hele zomer elke woensdagochtend met een 4 en 2 jarige naar het zwembad gegaan! Weet je zeker dat het niet kan?
Sera
27-04-2011 om 19:09
Heerlijk!
Ik ben dop op vakantie en de kinderen ook De dagen dat ik werk gaan ze naar de opvang dus dan loopt alles gewoon door maar de dagen dat ik niet werk zijn super. 'S ochtends rustig aan doen, geen gehaast naar school of naar clubjes, lekker de hele dag buiten spelen of er samen op uit trekken. We gaan naar het bos, zwembad, strand (niet om te zwemmen natuurlijk maar gewoon in het zand spelen), kinderboerderij, speeltuin, musea en van alles maar we blijven ook vaak thuis.
hilbillie
27-04-2011 om 19:25
Veel blij
Tjonge wat een blije mama's?
Dat niet hoeven haasten 's ochtends is nogal een issue geloof ik. Mijn kinderen zijn iedere ochtend om half 6 uit bed, ik heb 's morgens dus altijd tijd genoeg
In vakantieperiodes staan ze dus al om half 8 te trappelen bij vriendjes te gaan spelen...
dc; wat het zwembad betreft, met kinderen van 2 en 4 zit je in het peuterbadje, een kind van 7 kan zich daar echt niet meer vermaken maar omdat hij zijn diploma nog niet heeft kan ik hem niet laten lopen.
Het zal wel gewoon aan mij liggen, geduld is nooit mijn sterkste kant geweest en iedere dag de hort op ligt niet in mijn aard.
amk
27-04-2011 om 19:37
Heerlijk idd
even dat kwartiertje extra om op de bso te komen. Half 9 is altijd haasten. Op de bso moeten ze om 9 uur binnen zijn.
Dat is 3 dagen in de week. De andere dagen rommelen we lekker weg. Dochterlief vermaakt zich prima in haar eentje en met vriendinnen. En anders regelen ze zelf wel een logeerpartijtje. (ze zijn 5.5) Ik heb dan ook nog het voordeel dat ik maar de halve vakanties hoef te regelen, want de andere helft mag papa de honeurs waarnemen. (Dat gescheiden ouderschap heeft z'n voordelen)
bambam
27-04-2011 om 19:47
Ook vroeg
Bij mij over 't algemeen geen ochtendstress omdat ze hier ook altijd vroeg wakker zijn.
Ik hoor veel verhalen van kinderen die zichzelf vermaken? Hoe oud zijn die kinderen? Mijn oudste van 7 kan zich wel even vermaken maar ik kan ze hier niet alleen naar buiten sturen.
Dendy Pearson
27-04-2011 om 20:13
Ligt er ook aan
denk ik, hoe je woont. Wij wonen in een jonge wijk, autoluw, waar veel kinderen nu gewoon thuis zijn. En die zijn dus de hele dag op straat. Al vanaf een jaar of 3 kan dat hier goed. Vandaar dus dat er hier weinig te entertainen valt, ze entertainen elkaar. De mama's zijn alleen maar goed voor snoep en ijs.
ik kan me voorstellen dat het anders is als je 3-hoog achter woont in een stad waar je altijd mee naar buiten moet.
Dendy
ayla
27-04-2011 om 20:25
Vandaag minder blij
het heeft de hele dag geregend en dat was aan de kinderen te merken.
ayladochter heeft luizen en is dus niet welkom bij vriendinnetjes thuis (ik was zo netjes om het te melden) en voor buitenspelen was het echt te vies.
Ze is duidelijk nog niet uitgelaten en rent nu als een bezetene rondjes door de kamer.
ik hoop dat het de komende twee weken in ieder geval droog weer is
dorle
27-04-2011 om 20:50
Net als bam bam
Niet blij met vakantie. Ik vind het alleen fijn dat we niet vroeg op moeten maar verder....
Kind gaat heel graag naar school, mist nu vriendjes. In de straat zijn te weinig vriendjes, veel van hen zijn weg.
Vic
27-04-2011 om 21:03
Randvoorwaarden
Als ik met een van de kinderen thuis ben, mag dat wat mij betreft 3 maanden duren. Dan zijn ze zoet en gezellig en leuk en prima in staat zichzelf te vermaken. Met z'n tweeën is dat een heel ander verhaal. De dames kunnen nogal explosief op elkaar reageren, en al die adviezen over het ze zelf laten uitzoeken zijn echt niet toepasbaar. Als ik niet ingrijp zit ik urenlang in geschreeuw of gekrijs, of er raakt iemand gewond.
Ik neem over het algemeen een soort parttime vakantie. Ze moeten om 10 uur op de bso zijn, dus ik slaap wat langer uit. En als het uitkomt, haal ik ze ook wat vroeger weer op.
Limi
27-04-2011 om 21:13
Pas volgende week
Deze week hebben ze nog geen vakantie hier, maar ik zie niet op tegen volgende week. Ze vermaken zich prima zelf. Ze zijn 1 en 4, en de kleinste slaapt nog een keertje 's middags. Als ze elkaar gaan zitten vervelen gaan we naar buiten, of de tuin in, of naar boven. Een kleine verandering doet wonderen. We gaan nog twee keer naar peuterzwemmen, we hebben een grote speeltuin in de buurt...
Sera
27-04-2011 om 21:50
Relaxed
Het is zo relaxed om geen rekening te moeten houden met schooltijden (ik heb mijn kinderen op twee verschillende scholen zitten), clubjes die op bepaalde tijden beginnen en allerlei dingen die geregeld moeten worden.
Mijn kinderen vermaken zichzelf deels wel. Zeker de oudste drie. De jongste is nog maar 2 dus die vermaakt zichzelf een stuk minder goed.
Wij wonen net buiten het dorp dus echt buiten spelen is voor de jongste kinderen lastig. Daarvoor moet je eigenlijk in de woonwijk zijn en die begint pas even verder op. De oudste twee mogen daar al wel spelen maar de jongste twee mogen niet verder dan de tuin. Gelukkig hebben we een grote tuin.
Zwemmen doen we ook gewoon. De oudste twee kunnen goed zwemmen dus die vermaken zich wel. De jongste twee hou ik bij me. Het bad loopt hier af dus ik ben gewoon in het grote bad met de jongste twee. Mijn 6 jarige hou ik dan in de gaten maar ze mag wel wat verder van me mits ze in hetzelfde bad blijft. De 2 jarige blijft naast me. Gaat altijd prima.
De meeste dagen gaan we er wel even op uit behalve als het heel goed weer is. Dan blijven we meestal thuis afgezien van even wandelen met de honden. Het is zo druk in het dorp als het goed weer is en naar het strand toe gaan is dan helemaal een ramp. Doe ik liever als het minder goed weer is.
We doen een paar wat grotere uitstapjes zoals naar een grote speeltuin, museum, stad. De rest van de week blijven we gewoon in en om het dorp.
Fiorucci
28-04-2011 om 07:08
Zaaalig
Ik vind het zaaaaalig, maar de jongste is 11, het wordt allemaal een stuk makkelijker dan met kleintjes in huis.
Puck
28-04-2011 om 10:45
Zzp-er
ZZP-er: "Wat me opvalt is dat hier allemaal moeders de vakantie regelen... Werken jullie dan niet of hebben jullie dan altijd vrij? En waarom zo weinig vaders?? "
Ik kan uiteraard alleen voor mijn eigen situatie antwoord geven.
Ik regel de vakanties omdat ik 24 uur werk en Puckman meer dan full-time. Verder ben ik heel flexibel in wanneer ik kan werken en wanneer ik vrij heb dus dan is het gewoon praktischer dat ik dat regel, Puckman heeft dat overzicht natuurlijk niet. Ik kan ook overuren opbouwen die ik dan in de vakantie opneem.
En de BSO is hier juist extra leuk in de vakantie, juist omdat de kinderen er dan hele dagen zitten ipv een paar uurtjes na school kunnen ze meer activiteiten organiseren en gaan de kinderen er juist graag naar toe. Om voldoende kinderen op de BSO te hebben voegen ze hier dan wel een aantal locaties samen.
Margriet*
28-04-2011 om 11:08
Hier wisselend
Is het wisselend. Sinds er wat meer kinderen in de buurt wonen is het voor onze kinderen een stuk leuker om vrij te zijn en veel buiten te spelen.
Soms gaan de kinderen uitlogeren, maar wij hebben standaard altijd 2 dagen bso, ook in de vakantie, anders krijgen wij het rooster niet rond, ondanks dat mijn man in de onderwijssector werkt. Bso is niet goedkoop maar wel noodzakelijk in ons rooster als je allebei werkt. Daar wordt dus niet op bezuinigd. Bovendien vinden de kinderen het altijd heel leuk en doen ze veel activiteiten (ook ergens naar toe).
Morgen ben ik met ze een dag thuis, gisteren mijn man. Man is meer flexibel dan ik, maar moet wel gewoon zijn uren maken (meer dan 40!).
Hier wordt dus ook regelmatig 's avonds doorgewerkt.
Margriet*
28-04-2011 om 11:11
Zzp-er
Goed organiseren is het halve werk. Dus op tijd weten dat je extra tijd moet inkopen bij de BSO en daar niet op bezuinigen of niet klagen over de drukte die volgt als je het niet goed regelt. Je weet dat je de vakanties op moet vangen toch?
Hoewel wij ook wel eens te laat denken oh die dag hebben we niet geregeld. En dan vragen we oppas of incidenteel onze ouders.
amk
28-04-2011 om 11:22
50-50
de vakanties zijn bij ons 50-50 verdeeld, dus de ene helft van de tijd zorg ik voor de opvang en regel dan alles. De andere helft is ze bij haar vader en dan is het zijn probleem. BSO is inclusief vakantieopvang, dat is niet extra duur hier of zo, zit gewoon bij het standaard contract in.
Hier in de vakanties juist ook extra activiteiten omdat er minder kinderen zijn. Dinsdag zijn ze met 2 busjes (eigendom bso) naar een speeltuin geweest met de kleintjes. Vandaag gaat de oudste groep op stap, gister is de middelste groep weg geweest. Daar wordt ook geen extra bijdrage voor gevraagd of zo.
Ik neem in de vakanties 1 dag per week op, of compenseer die in de weken dat ze bij haar vader is. Ze gaat bij mij 3 dagen naar de bso, en de andere dag heb ik altijd al vrij.
angelina ballerina
28-04-2011 om 11:25
Ook heerlijk
Ik vind het ook heerlijk die twee weken vakantie. Ik heb wat extra vrij genomen en de kinderen hoeven daardoor allebei de weken maar 1 dag naar de bso. De andere dagen zijn we samen vrij. Kinderen zijn 2, 4 en 6.
Ik vind het allereerst heerlijk om 's morgens niet te haasten. De kinderen zijn meestal wel rond 6.30 wakker maar toch moeten we doordeweeks best haasten. Nu blijven we eerst lekker tot 8.30 in de pyama. Eerst kijken de kids tv en daarna gaan ze lekker spelen of doen we een spelletje. Rond 8.00/ 8.30 gaan we aankleden en ontbijten en meestal is het dan al 10.00 uur voor we helemaal klaar zijn.
Daarnaast doen we in de vakantie dingen waar we normaal geen tijd voor hebben. We gaan met de trein, gezellig op een terras zitten, naar een speeltuin etc. Meestal doen we 1 de vakanties 1 dag iets wat veel geld kost, zoals een pretpark o.i.d. maar er zijn ook genoeg dingen te bedenken die niet veel geld kosten zoals picknicken, vliegtuigen kijken bij het vliegveld, ergens naar het water, poffertjes eten met een stel vriendinnetjes etc.
Ook spelen de kinderen veel zelf maar dat is idd ook wel afhankelijk van waar je woond. Hier kunnen ze heerlijk met de kinderen uit de buurt zelf buitenspelen en met dat mooie weer deden ze dat ook de hele dag. Maar ook spreken ze gewoon af met vriendinnentjes en ga ik met de kinderen bij kennissen met kinderen koffiedrinken etc.
Ik denk dat je echt moet zoeken naar leuke bezigheden. Als ik hele dagen met de kids thuis zit vind ik het ook niet leuk. En neem tijd voor jezelf. Toen het mooi weer was zei ik gerust tegen de kinderen dat ze nu een uur zelf moesten spelen en dan ging ik lekker met een boek in de zon zitten. Daarna doe ik dan weer iets met de kinderen.
Kaaskopje
28-04-2011 om 12:14
Toen ze klein waren
vond ik vakantie echt heerlijk. Lekker niet de wekker hoeven zetten. Ze konden spelen, logeren, echt heel ontspannen allemaal. Nu ze volwassen zijn, qua leeftijd, heb ik soms meer 'last' van ze dan vroeger. Ze nemen veel ruimte in. Dat klinkt gek, maar als ik mijn vrije dag heb en ik moet het huis delen met van die grote slungels heb ik wel eens zo'n 'help' gevoel. Help....ik moet mijn huis delen met anderen, terwijl ik zo graag een paar uurtjes voor mezelf zou hebben. Ik vind het vreselijk klinken, maar het is wel af en toe zo.
Kaaskopje
28-04-2011 om 12:15
Aanvulling
Het zal ongetwijfeld meespelen dat ik nu 4 dagen per week werk en mijn vrije tijd dus spaarzamer is dan toen ik nog thuis was en de tijd aan mijzelf had.
Guinevere
28-04-2011 om 12:26
Papa
Nou, nee, ik ga die vakantie echt niet in mijn eentje regelen qua opvang. Papa is er ook nog, maar die schrijft hier inderdaad niet mee. Wel is het zo dat hij 1 dag thuisdienst draait en ik 2.
Sera
28-04-2011 om 12:38
Zzp-er
Mijn man en ik werken allebei. In de vakanties maken we deels gebruik van de BSO, verder gaan de kinderen eens een dagje naar oma en de rest vangen we zelf op. Ik werk minder uren dus ik vang meer op. Daarnaast kan ik makkelijker schuiven met mijn uren dus voor mij is het vaak handiger om vrij te nemen dan voor mijn man. Hij zorgt er echter ook voor dat hij in elk geval een keer een dagdeel thuis is.
De BSO is in de vakantie soms leuk en soms ook niet leuk. Hangt er een beetje van af. Soms zijn er geen andere kinderen waar het mee klikt en dan is het minder leuk. Dat is dan jammer. De meisjes vinden de BSO meestal wel leuk. De jongste zeker. De oudste begint er wat uit te groeien maar zij zit volgend jaar ook in groep 8 dus dat kan ik me voorstellen. Vooralsnog zitten er ook vriendinnen op dus ze vermaakt zich zeker wel. Bovendien doet de BSO echt wel moeite om er ook voor de oudere kinderen nog wat van te maken. Mijn oudste zoon vindt de BSO nooit echt leuk. Hij is niet zo'n groepsmens en gaat graag zijn eigen gang. Dat is jammer en ik begrijp hem goed maar het kan nu eenmaal niet anders zo.
Kosten vakantie BSO liggen hier niet hoger per uur dan gewone BSO dus een dag extra inkopen valt wel mee hier.
Massi Nissa
28-04-2011 om 12:56
Ik vind het heerlijk
Dochter was afgepeigerd: nieuw broertje gekregen, ontzettend veel bezoek, afgelopen twee weken ook nog logeetjes uit Brussel over de vloer - ze is nog nooit zo aan vakantie toe geweest. Heerlijk de hele dag rommelen: eten wanneer je wilt, 's avonds tegen papa aangeleund in slaap vallen, elke dag een uitstapje (speeltuin, speelafspraakje, middagje bso, oma etc.). We genieten samen van elkaar en van de baby. Ze is ineens ook een stuk minder chagrijnig, valt me op. Wel kreeg ze ineens buikgriep, maar dat heb ik zelf ook altijd, dat ik ziek word op dag 1 van de vakantie.
Ik kijk trouwens wel nu al tegen de zomervakantie op. We gaan waarschijnlijk niet weg en dan is zes weken met een kleuter en een baby wel lang.
Groetjes
Massi
rodebeuk
28-04-2011 om 13:22
Rekensom voor zzp-er
Het was hier wel even schrikken toen ze naar school gingen. 13 weken schoolvrij, 4-5 weken weg met gezin; dus 8-9 weken kinderen thuis terwijl wij werken. Bij drie nso-dagen per week levert dat dus 27 dagen opvangbehoefte op.
We zijn alle opties af gegaan: bso, opa&oma, ruilen met anderen, losse oppas thuis, extra vrij kopen, structureel minder werken. Bij al die opties horen voor- en nadelen, maar met de keuze voor het werkpatroon heb je ook samen ervoor gekozen om die dagen op te moeten lossen.
De totaal-generaal beschouwing van al die mogelijkheden levert een oplossing op en die stellen we ieder jaar weer bij. In januari maken we een plannetje voor het nieuwe jaar.
Hier is het voor 2011 ongeveer 4 dagen bso, 9 dagen ma en 5 dagen pa, 7 dagen vrijgekomen doordat we onze contracten op het werk verkleind hebben. Toen ik een drukke baan had was het 12 dagen bso, 12 dagen pa, 4 dagen ma. Dit jaar gaat hij juist losse dagen zonder kinderen vrij nemen om een beetje bij te komen van de tropenjaren. Zo wisselt het telkens.
De gemaakte afwegingen bespreken we ook met de kinderen; die 7 dagen bso geven ons de kans om veel leukere banen met meer verantwoordelijkheid en doorgroei te hebben. Dat speelt bij jou natuurlijk ook heel erg; jouw zzp-bestaan is niet te verenigen met 13 weken per jaar de toko dichtgooien. Je man kan ook geen 13 weken vrij krijgen.
Vervolg van dat gesprek met onze kinderen is dan dat we overleggen hoe zij ervoor kunnen zorgen dat ze het leuk vinden op de bso, wat hun handelingsruimte is. Dat gaat heel goed. Soms nemen ze zelf speelgoed mee, of stellen ze een bepaalde activiteit voor aan de leiding. Ook weten ze al lang van te voren wanneer ze naar de bso gaan.
Ik zou zeggen ga ervoor zitten met je man en maak er wat van! En begin dan gewoon bij het begin; jullie keuzes voor het type werk en de dagen die daarbij horen - en voor de combi met kinderen.