Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Hoe kom je uit de mom burn out?

Wat wij als tip meekregen was om niet alles tegelijk aan te pakken maar max. 5 dingen om aan te werken.

Verder is er een verband tussen ADHD, ADHD-medicatie en slecht inslapen. Heb je dat al eens laten uitzoeken door je huisarts of behandelaar?

Vera89

Vera89

23-02-2025 om 19:59 Topicstarter

IMI-x2 schreef op 23-02-2025 om 11:38:

Dit is de periode van het jaar waarin zo ongeveer iedereen op deze breedtegraad die geen supplement slikt een tekort aan vitamine D heeft. Is je vitamine D de afgelopen weken nog getest? Gezonde hoeveelheid is 80-200 mmol/l. Sommige artsen houden nog de oude norm van minimaal 50 aan, maar dat is voor de meeste mensen te laag. Dan word je down en moe.
Ik weet niet of je al richting de overgang gaat (je sprak over hormonale problemen). Vanaf dan verdubbelt de behoefte aan vitamine D, dus 50 microgram per dag. Als je een tekort hebt, moet dat eerst ook nog aangevuld worden. Meten is weten en praat met je huisarts.

Klopt onlangs weer geprikt en alles was in orde.. nee ik zit niet richting de overgang, wel perimenopause mogelijk. Ik let voor mezelf ook al heel goed op in welke week in zit mbt mn cyclus en dan probeer ik ook uit te leggen aan de mannen dat mama minder kan hebben of extra moe is, soms snappen ze het wel haham dat vind ik dan wel weer erg lief 

Vera89

Vera89

23-02-2025 om 19:59 Topicstarter

Dees! schreef op 23-02-2025 om 19:59:

Wat wij als tip meekregen was om niet alles tegelijk aan te pakken maar max. 5 dingen om aan te werken.

Verder is er een verband tussen ADHD, ADHD-medicatie en slecht inslapen. Heb je dat al eens laten uitzoeken door je huisarts of behandelaar?

Yes, we geven al melatonine en hij slaapt in een slaaptunnnel. Dit helpt al veel.

Vera89 schreef op 23-02-2025 om 19:59:

[..]

Yes, we geven al melatonine en hij slaapt in een slaaptunnnel. Dit helpt al veel.

Maar nog niet genoeg?

wat zegt adhd zoon zelf over zijn buien ? Heeft hij zelf ideeën hoe om te gaan met hem ?

Vera89 schreef op 23-02-2025 om 19:59:

[..]

Klopt onlangs weer geprikt en alles was in orde.. nee ik zit niet richting de overgang, wel perimenopause mogelijk. Ik let voor mezelf ook al heel goed op in welke week in zit mbt mn cyclus en dan probeer ik ook uit te leggen aan de mannen dat mama minder kan hebben of extra moe is, soms snappen ze het wel haham dat vind ik dan wel weer erg lief

Perimenopauze = de overgang

Dus let op dat je genoeg D bijslikt.

Geen idee of dit voor een kind met ADHD kan werken, maar wij gebruiken als oudste kind slecht in haar vel zit (lees meerdere huilbuien, boosheid etc in minder dan een uur en vaak om helemaal niets) de app Super Chill. Het is een gratis app zonder reclames waarin het kind een dier kiest, een super power kiest en invult welke emotie overheerst. De app komt vervolgens met oefeningen met begeleidend filmpje. Er zijn oefeningen met veel beweging en oefeningen met ademhaling. Onze dochter vind dit echt heel fijn om te doen, met name de beweeg oefeningen. Ze is dan drie minuten bezig en vaak is ze daarna veel beter te doen. Hier gebruikte dochter het al vanaf haar vierde zelfstandig. Ze vraagt er nu vaak zelf al om als ze merkt dat ze te druk in haar hoofd is.

Jillz schreef op 23-02-2025 om 21:00:

Geen idee of dit voor een kind met ADHD kan werken, maar wij gebruiken als oudste kind slecht in haar vel zit (lees meerdere huilbuien, boosheid etc in minder dan een uur en vaak om helemaal niets) de app Super Chill. Het is een gratis app zonder reclames waarin het kind een dier kiest, een super power kiest en invult welke emotie overheerst. De app komt vervolgens met oefeningen met begeleidend filmpje. Er zijn oefeningen met veel beweging en oefeningen met ademhaling. Onze dochter vind dit echt heel fijn om te doen, met name de beweeg oefeningen. Ze is dan drie minuten bezig en vaak is ze daarna veel beter te doen. Hier gebruikte dochter het al vanaf haar vierde zelfstandig. Ze vraagt er nu vaak zelf al om als ze merkt dat ze te druk in haar hoofd is.

Wat een mooie tip!

Ik ben to niet maar ik ga hem uitproberen 

Mevrouw75 schreef op 23-02-2025 om 11:45:

[..]

En gewoon naast hem gaan zitten boekje lezen? Puzzeltje doen?

Zelf heb ik ook Adhd en een van mijn broers ook, al noem ik het niet
bij deze naam, maar zie het als onze talenten. Heb veel energie.

Zitten
of zittende activiteiten is dus een van de dingen die ik niet graag doe
en mijn broer ook niet als kind. Of iedereen met Adhd dit zo ervaard
weet ik niet. Maar bv puzzelen of gezellig rustig een boekje lezen is
niet echt iets wat wij als leuk ervaarde. Als wij als kind moesten
puzzelen dan was het bv leuker als alle stukjes alle kanten op vlogen.

Wel
veel sporten en fysieke activiteiten. Als die beweging er niet is/was
dan wordt het onrustig in mijn hoofd. Dus als ik moet zitten maar eerst
heb gesport bv dan lukt dat beter (dan nog niet favo maar ok).

Misschien heb je er iets aan.

ging iets mis, dubbel gepost, dus gedelete, excuus
Vera89 schreef op 23-02-2025 om 19:57:

[..]

Ja zeker we gebruiken nu zo'n 2 jaar medicatie (kleine 4 maanden gestopt ivm te heftige bijwerkingen op de metylfenidaat) nu sinds een jaar over naar Tentin, enorm verschil in de concentratie, maar niet zozeer in het gedrag. Het kan ook zo zijn (en dat lijkt er op) dat een deel ook voort komt omdat dat zijn karakter is. Ergens heel mooi natuurlijk en later zal hij er vast veel aan hebben, maar nu is het moeilijk te handelen.

We overwegen wel om wellicht binnenkort over te gaan naar langwerkend omdat het nu toch af en toe niet voldoende helpt, zeker als we lange dagen hebben in de vakanties en weekenden.

Hij is gewoon een heel vurig mannetje met ook ADHD. Das niet mis haha. Tegelijkertijd is hij ook enorm grappig, zorgzaam en super lief. Zijn buien zijn alleen niet te doen de laatste tijd 😅

[..]

Dankje 💖

Ja dat is wel een fijne tip. Ik ga daar eens over nadenken. Het is komende week vakantie dus kan ik de ochtend ellende even ontvluchten en misschien zo met een beter ochtend ritueel na de de vakantie beginnen. Dankjewel!!

Hij klinkt als mijn zoon. Super temperamentvol, heel onrustig, flink complex, maar zeker ook heel leuk. Hoe vindt hij het op school? Wat geeft school aan?

Qua medicatie; zoon heeft lange tijd methylfenidaat (langwerkend) geslikt, toen Elvanse (langwerkende Tentin) en nu dus over naar een 24 uurs middel. Dit heeft niet direct een heel positief effect op zijn concentratie, maar vooral op de onrust in zijn hoofd (aan daardoor secundair natuurlijk ook op zijn concentratie). Hij geeft zelf aan dat dit echt onwijs veel beter voelt voor hem. Dit middel is, in tegenstelling tot methylfenidaat en Tentin niet stimulerend. Stimulans was voor hem juist niet nodig zeg maar. Maar goed, het heeft wel flink wat jaren gekost om dat helder te krijgen. Is medicatiebegeleiding nog vanuit de GGZ of al bij de huisarts?

Die app klinkt heel waardevol!

Maar om terug te komen op je oorspronkelijke vraag; wat mij geholpen heeft is vooral het loslaten van verwachtingen. Het loopt hier in huis anders dan in vele andere huizen en dat zal zo blijven. En de meeste mensen hebben geen idee, maar dat kun je ze niet kwalijk nemen.

Vera89

Vera89

24-02-2025 om 12:29 Topicstarter

Jillz schreef op 23-02-2025 om 21:00:

Ah fijn dankje! Ik ga hier ook naar kijken 💖

Hoi TO,

Je schrijft het volgende:

Ja, we hebben begeleiding met de ADHD. Veel hebben we er niet aan, daarin hebben ze het vooral over dat hij ook zn gang moet kunnen gaan en het voor hem niet leuk is om steeds beperkt te worden. Wij staan daar anders in: er is zeker ruimte voor hem, maar er zijn ook momenten dat hij even moet luisteren en meewerken. Dat botst dus nog al eens.

Als ik jou was zou ik dit bespreekbaar maken. Want hulpverlening moet ook jouw leven wat makkelijker maken. Dus bespreek het en wees duidelijk wat jullie - daarmee bedoel ik je zoon, maar ook de rest van het gezin, nodig hebben qua hulpverlening. 

Anderen schrijven het al maar ik zou inzetten op een paar dingen:

Zoek inderdaad goede opvoedondersteuning. Kan via officiele instantie zijn maar ook via vriendinnen of via een forum (dit forum?). Het is fijn als mensen in dezelfde situatie zitten en snappen hoe jouw kind is en de impact daarvan op het gezin. 

Onze oudste (van drie) heeft autisme. Hier is het ook veel en vaak ruzie en gedoe. Het helpt enorm dat we goede ondersteuning krijgen (van een stichting). Ook kan ik bij een aantal vriendinnen terecht voor goed advies en schrijf ik mee in een topic op dit forum waar ik veel aan heb. 

Probeer verder regelmatig samen dingen te doen met je man. Het kost soms best wat energie om een etentje te plannen (op de bank blijven hangen is makkelijker) maar uiteindelijk is het gezellig en geeft het ook energie, even eruit, iets leuks doen en samen bijkletsen. 
En zet in op genoeg me time. Je doet al veel op dat vlak, heel mooi, maar wellicht kan je nog meer? Ik vraag me ook af hoe je werk is. Krijg je er energie van? Dan zou je misschien juist meer kunnen werken ipv minder. 
Ik werk zelf 40 uur, wat veel mensen om mij heen niet snappen, maar voor mij werkt het: ik krijg energie van mijn werk, van contact met leuke collega's en van even geen moeder zijn. En door werk creer ik afstand van thuis en kan het daardoor thuis ook wat positiever en meer helder zien. 

Verder: probeer te focussen op wat wel goed gaat. Misschien zou je per dag eens kunnen bijhouden waar je trots op bent of wat goed ging in een dagboekje. Hoeven geen grote dingen te zijn maar het helpt enorm om weer in de positieve flow te raken. 

En verder: gebruik humor, kijk of er en podcast is van Omdenken waar je wat aan hebt, en wees een slons als het nodig is

Vera89

Vera89

24-02-2025 om 16:20 Topicstarter

Dees! schreef op 23-02-2025 om 20:00:

[..]

Maar nog niet genoeg?

Ja wel, hij slaapt nu wel redelijk snel in. De weerstand ontstaat wanneer broerlief nog op mag blijven en hij niet. Wederom de grens die hij niet accepteert. Mede door de tips hier heb ik wat dingen aangescherpt en dat helpt wel. Heel blij met de tips hier! 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.