Poppy
10-12-2010 om 20:17
Hielden jullie rekening met de uitgerekende datum bij het zwanger worden
Ik ben meer geinteresseerd in ervaringen van mensen die al zwanger geweest zijn en niet die nog zwanger willen worden, vandaar dat ik het maar hier plaats.
Onze zoon was op 16/12 uitgerekend en kwam op 25/12. Op zich is december niet de beste maand voor een verjaardag, en dan bij ons kerstdag ook nog.
Maar toen wij "ervoor" gingen hebben we er helemaal niet bij nagedacht wanneer er een kind zou komen. Ik krijg er wel eens commentaar op, dat we dat wel beter hadden kunnen plannen.
Wie heeft er dus echt gepland (voor zover dat kan)? Wat hebben jullie vermeden?
- decembermaand?
- verjaardagen van andere gezinsleden?
- andere dingen?
Als voorbeeld - als ik NU zwanger zou worden dan zou de baby in sept uitgerekend zijn. Net de maand dat onze zoon voor het eerst naar school gaat. Kan je het dan beter uitstellen of moet je er gewoon voor gaan?
Wilgenkatje-
10-12-2010 om 20:22
Welnee
dan wordt het veel te ingewikkeld. Er is altijd wel een moment dat negen-maanden-later niet zo enorm geschikt blijkt te zijn.
Er zijn (voor een kind) erg vervelende data, zoals 5 december of koninginnedag of nieuwjaarsdag en zo. Maar ach, je leert ermee leven.
De verjaardagen van andere gezinsleden, nee hoor, dat wijst zich vanzelf tzt.
Je weet toch nooit wanneer een baby precies komt. Kan twee weken eerder of twee weken later zijn, maar er kan ook sprake zijn van vroeggeboorte.
Fraz
10-12-2010 om 20:58
Nee hoor
ook geen moment bij stil gestaan. Eerste is meestal in de zomervakantie jarig (erg onhandig) en de tweede was 1 januari uitgerekend en kwam twee weken eerder (18 december dus). Erg lastig maar niks aan te doen.
Inge M
10-12-2010 om 21:01
Nee
Er zijn maar weinig vrouwen die hun zwangerschap precies kunnen plannen.
Wat ik wel deed was een relaxte datum doorgeven. Oudste kwam 2,5 week te laat dus Jongste heeft naar familie/vrienden een uitrekendatum gekregen die een week later lag. Dat scheelde veel gezeur.
Nog leuker was dat Jongste precies op de uitgestelde datum kwam. Dat vond iedereen heel knap van ons.
Kaaskopje
10-12-2010 om 21:05
Plannen?
Ik was al lang blij als het zwanger worden was gelukt!
Mijn dochter zou tussen Kerst en Nieuwjaar geboren worden. Dat is nieuwjaarsdag geworden. Ik had al wel een naam voor als ze op de eerste kerstdag geboren zou worden (de derde naam): Nathalie. Ik ben er van overtuigd dat ik de geboorte heb weten tegen te houden op 31 december door me héél erg rustig te houden. Ik zag die dag niet zitten. Wie heeft er nou zin in een verjaardag op 31 december? Rond half 12 's avonds ben ik weer normaal in beweging gekomen en daardoor kwam er ook weer meer vaart in. Viereneenhalf uur later is ze geboren.
Rieke
10-12-2010 om 22:15
Plannen?
Ook ik was allang blij dat ik zwanger was. Uitgerekende datum was 3 jan, kind is uiteindelijk op 31 dec geboren, het was nèt 31 dec.
En ik ben blij dat het geen 1 jan. was. 31 dec is een gezellige rommeldag, een soort zaterdag gevoel. We hebben ook een familielid die op 1 jan jarig is en dat beschrijft pelle goed hoe je je dan voelt.
(ter info voor kk en pelle)
Pham
10-12-2010 om 22:15
Nee hoor
dochter is sowieso 5 weken te vroeg geboren, dus dat was ook niet goed gegaan als ik dat gepland had. De kids en ik zijn nu alle 3 in 1 maand jarig! ik de 1e, dochter de 10e en zoon de 16e! Niet handig, maar ja het is nu eennmaal zo.
Groetjes Pham
sus-anne
10-12-2010 om 22:20
Nee
daar heb ik totaal niet over nagedacht,
ik vind sowieso een kind *plannen*nogal eng klinken.
als je graag een kind wil,mag je blij zijn als je zwanger kan worden.
en dan daarbij,onze tweeling werd verwacht op 6 februari ,en geboren op 15 december.
dus zoiets kun je niet plannen,de natuur gaat zijn eigen gang.en dat is maar goed ook,het leven is nou eenmaal niet maakbaar.
Yvonne
10-12-2010 om 22:24
Ja ik wel
Niet dat ik zo makkelijk zwanger werd, maar ik had van te voren al bedacht dat ik geen kind wilde krijgen in december, dus dan zou ik zwanger worden in maart moeten overslaan. En dat heb ik dus bewust overgeslagen. Het duurde bij de eerste 2 jaar voordat ik zwanger werd, bij de tweede en derde ging het sneller, maar bewust heb ik dus maart altijd overgeslagen, kleine moeite toch?
mama van twee
10-12-2010 om 22:25
Verjaardagen met familie
Hier lijkt het erop dat de kids alleen bij verjaardagen van familieleden geboren kunnen worden:
Zoon is geboren 1 dag nadat mijn broer jarig was en op de dag dat zijn oma jarig was (was 2 weken eerder uitgeteld).
Dochter is geboren 6 dagen na man's verjaardag en 1 dag voor mijn verjaardag (was uitgeteld op man's verjaardag).
Man is geboren op verjaardag van zijn vader.
Neefje is geboren 1 dag voordat zijn moeder jarig was.
Nichtje is geboren op verjaardag andere oma.
Vertigo
10-12-2010 om 22:58
Nope
Eerste was een verrassing, tweede in 1 x raak maar echt niet over nagedacht hoor. Ik dacht alleen, manlief wil, huppa die tweede is nu tegelijk jarig met opa,1 neef en 1 achterneef.. So be it. Wij met zijn 3 en zijn binnen 3 weken jarig. Heeft ook wel wat. Feestelijk.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
eef!
10-12-2010 om 23:14
Een beetje
Wij hebben ook een kerstkindje... En een novemberkindje. Mocht er nog een derde gaan komen dan zouden we graag een voorjaars of zomer kindje willen. Dus dan kunnen we natuurlijk gaan rekenen. Maar of het dan gaat lukken is nog maar de vraag.
Tirza G.
10-12-2010 om 23:25
Nee
Ik heb twee ongeplande zwangerschappen. Waar ik wel van baal, is dat mijn oudste precies geboren is op de verjaardag van mijn zus. Ik heb 1 zus, die is 1 keer per jaar jarig. En uit-ge-re-kend op die dag kwam mijn dochter, terwijl ik de dag daarvoor al 'begonnen' was. Boehoe. Ze was dan ook 2 weken over tijd.
Tirza
CCBloom
10-12-2010 om 23:38
Plannen was hier niet mogelijk
Omdat volgens mijn 1e schoonmoeder er helemaal geen kindjes konden komen. Inmiddels is ze 10. Uiteraard geboren in een drukke maand (mama, papa, opa, tante, trouwdag van opa en oma....vlak voor binnenkomst Sint) Dus bedacht dat we in januari vooral een asperientje tussen de knieën moest klemmen... Maar daar trok broertje niets van aan. Ben je mal, die werd gewoon ook in dezelfde maand geboren. Whatever.
Helaas in mijn kennissenkring is er wel iemand die alles plant, zo ook kinderen. alleen dat ze onderweg eens een condoompje konden verliezen heeft ons wel doen glimlachen. Na 3 maanden van geboorte van kindje 1 was ze weer zwanger. Daar dit 2 jongetjes waren en zij per se een meisje wilde, zijn ze vervolgens naar België gegaan om zaad te shaken en zodoende huppelt er ook een meisje rond.
Vic
10-12-2010 om 23:38
Onhandig
Mijn kinderen zijn in prima maanden geboren, maar wel op wat onhandige dagen. De een is de 21e jarig, de ander de 22e. Iedere keer als ik de geboortedatums moet invullen, moet ik nadenken wie ook al weer was op welke dag.
koentje
10-12-2010 om 23:55
Petal
maar dat soort opmerkingen moet je toch helemaal niet serieus nemen?
Of opmerkingen dat mensen serieus boos doen over de planning van ouders....??? Wat is er gebeurd met stomweg een stukje dankbaarheid voor het feit dat je een kindje krijgt, i.p.v. commentaar leveren op de geboortedatum???
ishtar
10-12-2010 om 23:59
Nou
alleroudste is (niet gepland)van april, en dat vond ik een mooie maand om geboren te worden. Dus toen man en ik over kinderen na begonnen te denken kwam ik daarop. Helaas liet oudste op zich wachten. Hij is een augustuskindje geworden. Middelste was de eerste maand raak, en toen had ik daar niet meer op gerekend, en het maakte niks meer uit. Hij is op de verjaardag van oma(op valentijnsdag) geboren. En jongste is in april geboren. Had ik er toch nog een in april. Jongste en alleroudste schelen dan ook 19 jaar (min 2 dagen )
Massi Nissa
11-12-2010 om 07:56
Nee, maar ik ben deze keer wel erg blij
Ik ben met een paar forse miskramen al zo blij dat ik zwanger ben, dat die hele uitgerekende datum me worst zal zijn. In principe dan. Want toen mij duidelijk werd dat ik het per ongeluk zo had uitgemikt dat ik bijna vijf hele maanden met de baby thuis zal kunnen zitten (zomervakantie komt erbij), was ik toch wel heel erg blij.
Die luxe had ik met mijn eerste niet, en zij werd ook nog eens een dag na mijn zus geboren. Mijn zus en ik stemmen dus elk jaar af wie het op welke dag viert, aangezien wij voor gasten in dezelfde familievijver vissen, haha. Toch vind ik eind november geen bezwaarlijke datum. Ik was 2 december uitgerekend en was vooral bang voor een sinterklaaskind. Dat leek me erg sneu.
Ik ken wel gezinnen met designer-geboortedata, ja. Meestal omdat het via de natuurlijke manier niet lukte om een kindje te verwekken dan wel te behouden. Juist die ouders interesseert die hele datum geen biet natuurlijk. Ik ken trouwens ook moeders die heel bewust voor een bepaalde maand gingen en de nachtelijke gezelligheid er ook op aanpasten. Dan is de spontaniteit er wel een beetje af, maar ach, ieder zijn ding.
Groetjes
Massi
Poppy
11-12-2010 om 08:45
Oh gelukkig
Ik vroeg me echt af of er (veel) mensen waren die de natuur probeerden te manipuleren. Mij lijkt het zo koud en geclaculeerd om voor een vrijpartij even te bedenken wanneer het kind dan op de wereld zou kunnen komen
Wij hadden trouwens bij onze zoon nooit verwacht dat het in 1 keer raak zou zijn dus dat was best even slikken. Man zei vanaf het begin al dat het een kerstkind zou worden, maar zoon lijkt dan ook erg op man en is lui!
Minet
11-12-2010 om 09:35
Kinderen gooiden roet in het eten
wij waren heel blij met de uitgerekende datum in april, een maand waarin niemand in beide families jarig was. Niet zo gepland, maar wel leuk.
Toen bedachten de kinderen dat ze gewoon 9 weken te vroeg kwamen, en ineens waren ze bijna tegelijk jarig met hun vader en hun oma. Jammer de pammer, maar het is niet anders
Yvonne
11-12-2010 om 10:02
Geen garanties
Ach ja, het is inderdaad geen garantie. Maar het is ook een kleine moeite om de maand maart over te slaan. Ik kende een paar vriendinnen met decemberkindjes, en het leek me gewoon niet zo leuk om dan een jarig kind te hebben, zo rondom kerst en sinterklaas.
En het is gelukt, we hebben 2 mei kinderen en een augustus kindje, toeval hoor, het had natuurlijk ook gewoon eind november kunnen zijn....
Biene M.
11-12-2010 om 10:59
Nee
Nadat de zwangerschap waar we 15 maanden op hadden gewacht mis liep was de uitgerekende datum echt geen issue meer.
Ik had altijd mijn kinderen in mei/juni/september willen krijgen, met mooi weer en buiten de vakanties, maar nu heb ik er één in februari, één begin maart en hoewel ik nu in januari ben uitgerekend ziet het ernaar uit dat ze ergens tussen Kerst en oud en nieuw al moet komen, dus dan heb ik drie winterkinderen, waarvan er één midden in de kerstvakantie jarig zal zijn.
Ach, na zo lang gedacht te hebben dat het misschien bij één kind zou blijven, ben ik de koning te rijk als ik straks toch drie gezonde nakomelingen heb. Al waren ze allemaal op 5, 25 of 31 december geboren.
neteret mut
11-12-2010 om 11:10
Nee
We hebben er niet bij nagedacht en het resultaat gaat wel. De 2 meiden zijn niet echt blij omdat hun verjaardagen in de zomervakantie, nl juli en augustus. De zonen , 1 februari, 10 mei, 19 sept en 15 nov. Wij zelf zijn in oktober jarig.Onze trouwdag was in april. En de enige nog levende grootouder is in maart Als je dan de feestmaanden december en januari meetelt als familiefeesten is alleen de maand juni "vrij".
Guinevere
11-12-2010 om 12:02
Anna n
Gelukkig zat nummer 2 tegen die tijd al bijna op school, had je je handen overdag een beetje vrij voor dat tweetal! Dat deel kwam wél uit dus.
Hier hebben we niets aan planning gedaan. Achteraf ben ik wel blij dat iedereen hier in het "warme" seizoen jarig is, lekker om in de tuin te kunnen zitten met de verjaardagen!
Nasha 1st
11-12-2010 om 13:26
Ook niet echt over nagedacht
nee...maar achteraf misschien beter wel kunnen doen hahahaha, heb nu erg veel verjaardagen in het najaar, en kort daarna is het alweer Sint en Kerst....ach ja, de natuur laat zich ook niet echt sturen denk ik....
bibi63
11-12-2010 om 14:20
Lijkt me een frustrerende bezigheid.....
Hoi,
Uiteraard is het zeer prettig als je kind in een 'gunstige' tijd geboren wordt. Maar..... het lijkt met toch erg frustrerend als je kiest voor bijvoorbeeld aug/sept en je gaat dus in dec/jan 'aan de slag ' en het lukt niet meteen. Doorgaan of een paar maanden wachten? Hmmm, ik geloof dat ik het maar op z'n beloop zou laten.
Groetjes,
Bibi
Jade
11-12-2010 om 14:22
Niks gepland....
....beide kinderen tussen de drukke maanden (begint begin oktober al tot eind december) gekregen. We hebben er niet extra ons best voor gedaan
Ik was uitgerekend op de verjaardag van mijn schoonmoeder......ik kreeg het idee dat ik dat met opzet had gedaan ("hoe moet het dan met mijn verjaardag?". Geen idee, gezamenlijk vieren misschien?
Wij hebben er geen rekening mee gehouden, ik was al blij dat ik zwanger was.
ijsvogeltje
11-12-2010 om 15:00
Niets gepland
De eerste was sowieso een verrassingskindje (ik was 'plots' een half jaar zwanger). De tweede was wel 'gepland', maar ik heb werkelijk niet nagedacht over handige en minder-handige geboortedagen. Ons manneke werd op 1e kerstdag geboren. Ik vond het een erg bijzondere dag om een kind te krijgen. En of het een handige verjaardag is? Tja, dat mag zoon zelf bepalen. Hij wordt bijna 9 en we hebben nog nooit klachten gehoord. En bovendien: als hij liever een andere verjaardag wil, dan kiezen we die toch gewoon? Je kunt wel heel krampachtig aan de geboortedatum vasthouden, maar er zijn nog 364 andere dagen die je als nieuwe verjaardag zou kunnen aanwijzen. Ik snap dan ook eigenlijk niets van berichtjes als 'ik ben op datum x jarig en vind het verschrikkelijk'. Hup, gewoon een ander dag kiezen!
Manda Rijn
11-12-2010 om 17:15
Ik vind dit belachelijk
de kans dat het direct lukt op de voor jouw meest geschikte datum (?) is nihil. Ik kan je vertellen dat als je een half jaar verder bent je het zelf ook een absurd uitgangspunt vindt en dat je na 3 jaar het je echt geen ruk meer uitmaakt, zolang het maar een keer blijvend lukt.
Misschien krijg je wel een miskraam, heb ik ook een keer gehad.
Fiorucci
11-12-2010 om 18:05
Nee hoor
Nooit rekening mee gehouden, de oudste was uitgerekend op 5-12 en kwam al eind oktober, en verder heb ik kinderen van juni, januari en maart.
Ik vond het niet zo belangrijk, dingen gaan zoals ze gaan..