Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Het traditionele gezin


Julali schreef op 22-09-2021 om 10:51:

[..]

Het ligt eraan, als een gezin zwaar leunt op geld dat bij elkaar wordt gebracht door mensen die wel werken, alleen maar omdat ze de vrijheid willen om te doen waar ze zin in hebben, dan mag je daar als werkende en belastingbetaler best iets van vinden.

Maar daar is toch helemaal geen sprake van? En wie zijn die anderen die dat geld bij elkaar brengen? Jij en ik? Of de partner van degene die thuis blijft waar ze SAMEN voor gekozen hebben? 

Of haal je nu 2 dingen door elkaar en bedoel je eigenlijk mensen die bijvoorbeeld in de bijstand zitten? Want ik volg het even niet meer... maar kan aan mij liggen natuurlijk.

on topic:
Mijn vader is een tijdje tbm geweest. Na flink wat pech hebben mijn ouders samen deze keuze gemaakt omdat dat op dat moment het beste leek voor mijn vader en het gezin. Na een paar jaar is hij weer succesvol aan de gang gegaan, eerst pt, later in zomer veel weg en in winter veel thuis.  huishoudhulp werd ingekocht en zus en ik waren oud genoeg om na school zonder supervisie te zijn en zelf mee te helpen in huis. 
Onder volwassenen was dit gewoon een gegeven en niets raar. Op de basisschool vonden andere kinderen het wel even nieuws: een moeder die ook werkt? Een vader die ineens thuis blijft? Maar dat is dan even nieuw en daarna gewoon ‘normaal’. 

Poni

Poni

22-09-2021 om 10:56 Topicstarter

Julali schreef op 22-09-2021 om 10:43:

Op deze manier offtopic gaan is volgens mij niet de bedoeling.

#doeislief

Sta je voor de spiegel? 

Julali schreef op 22-09-2021 om 10:51:

[..]

Het ligt eraan, als een gezin zwaar leunt op geld dat bij elkaar wordt gebracht door mensen die wel werken, alleen maar omdat ze de vrijheid willen om te doen waar ze zin in hebben, dan mag je daar als werkende en belastingbetaler best iets van vinden.

We hebben het over gezinnen met een inkomen, niet over fraudeurs.

yette schreef op 22-09-2021 om 11:07:

[..]

We hebben het over gezinnen met een inkomen, niet over fraudeurs.

Nee precies. Over fraudeurs zijn we het allemaal wel met elkaar eens denk ik.

Doornroosje75 schreef op 22-09-2021 om 10:53:

Dat veel werkgevers er niet in mee willen als een man een dag minder wil werken, vind ik inderdaad ook zorgelijk. Blijft bijzonder dat het in die typische 'mannenbranches' niet kan. Dat helpt niet mee met het bestrijden van de ongelijkheid.

Precies, dat is toch wat je nog veel hoort. Ik vind dat echt kwalijk en dieptriest dat er nog zoveel vaders zijn die geen kant op kunnen. Het enige wat ze kunnen doen is fulltime bijven werken, of als ze heel erg veel geluk hebben een paar uurtjes minder werken, maar van echte vrijheid is geen sprake. 

Daarom is het extra wrang dat hier zoveel thuisblijfmoeders de mond vol hebben over hun vrijheid. Ze leven namelijk samen met een man die deze vrijheid in het geheel niet heeft. 

yette schreef op 22-09-2021 om 11:07:

[..]

We hebben het over gezinnen met een inkomen, niet over fraudeurs.

Alleenstaande moeders die jarenlang tbm zijn geweest, leunen meestal zwaar op alle toeslagen, daar hoef je geen fraudeur voor te zijn.

Als de man ook besluit te stoppen met werken om bij zijn kinderen te zijn, dan is de conclusie ook dat het hele gezin moet leunen op de sociale voorzieningen. 

Ik kan het niet leuker maken. Het leven, zeker als je kinderen hebt kost nu eenmaal geld en iemand moet dat opbrengen. Als jij het niet doet en je partner ook niet, dan draait de rest van de samenleving ervoor op. 

Julali schreef op 22-09-2021 om 11:13:

[..]

Precies, dat is toch wat je nog veel hoort. Ik vind dat echt kwalijk en dieptriest dat er nog zoveel vaders zijn die geen kant op kunnen. Het enige wat ze kunnen doen is fulltime bijven werken, of als ze heel erg veel geluk hebben een paar uurtjes minder werken, maar van echte vrijheid is geen sprake.

Daarom is het extra wrang dat hier zoveel thuisblijfmoeders de mond vol hebben over hun vrijheid. Ze leven namelijk samen met een man die deze vrijheid in het geheel niet heeft.

Daar weet je helemaal niks van. Of heb je ze allemaal in PB gevraagd wat voor werk hun man doet en of hij wel of niet minder kon werken?

Julali schreef op 22-09-2021 om 11:15:

[..]

Alleenstaande moeders die jarenlang tbm zijn geweest, leunen meestal zwaar op alle toeslagen, daar hoef je geen fraudeur voor te zijn.

Als de man ook besluit te stoppen met werken om bij zijn kinderen te zijn, dan is de conclusie ook dat het hele gezin moet leunen op de sociale voorzieningen.

Ik kan het niet leuker maken. Het leven, zeker als je kinderen hebt kost nu eenmaal geld en iemand moet dat opbrengen. Als jij het niet doet en je partner ook niet, dan draait de rest van de samenleving ervoor op.



Misschien zit ik fout maar wanneer je vrijwillig stopt met werken heb je toch nergens recht op? 

En toeslagen zijn er toch voor iedereen? Dus of je nu eenverdiener bent of beiden parttime werkt, wanneer je ergens recht op hebt dan krijg je dat toch ook gewoon?

Ik heb zelf helemaal nergens recht op maar ik ga niet zitten zeiken op anderen die daar wel gebruik van kunnen maken. Tenzij het fraudeurs zijn. Daar heb ik wel een mening over.

Gek genoeg ben ik het qua algemene opvattingen vaak eens met Julali. Ik vind het kostwinnersmodel ook erg kwetsbaar en ik zou er zelf niet aan moeten denken moeder te zijn in een zogenaamd 'traditioneel gezin'. Ook vind ik het onzin dat vrouwen per definitie beter zouden zijn in huishoudelijke taken. 
Maar de tone of voice, de aannames over levens / keuzes van anderen en de oordelen maken haar posts heel onprettig. Dat ze tegelijkertijd zelf overal (voor)oordelen ziet die niet geuit zijn en zich onheus bejegend voelt, verbaast me daarom echt. Hoe kun je anderen verwijten wat je zelf aan de lopende band doet? 

Julali schreef op 22-09-2021 om 11:13:

[..]

Precies, dat is toch wat je nog veel hoort. Ik vind dat echt kwalijk en dieptriest dat er nog zoveel vaders zijn die geen kant op kunnen. Het enige wat ze kunnen doen is fulltime bijven werken, of als ze heel erg veel geluk hebben een paar uurtjes minder werken, maar van echte vrijheid is geen sprake.

Daarom is het extra wrang dat hier zoveel thuisblijfmoeders de mond vol hebben over hun vrijheid. Ze leven namelijk samen met een man die deze vrijheid in het geheel niet heeft.

Praat toch eens voor jezelf ipv invullen voor een ander!

Julali schreef op 22-09-2021 om 11:13:

[..]

Precies, dat is toch wat je nog veel hoort. Ik vind dat echt kwalijk en dieptriest dat er nog zoveel vaders zijn die geen kant op kunnen. Het enige wat ze kunnen doen is fulltime bijven werken, of als ze heel erg veel geluk hebben een paar uurtjes minder werken, maar van echte vrijheid is geen sprake.

Daarom is het extra wrang dat hier zoveel thuisblijfmoeders de mond vol hebben over hun vrijheid. Ze leven namelijk samen met een man die deze vrijheid in het geheel niet heeft.

Maar dat is niet de schuld van die tbm, maar van de werkgever van partner en eerlijk gezegd heb ik het idee dat veel mannen in sectoren waar dat zogenaamd niet kan (pt werken) ze ook niet heel hard op de barricaden gaan.

Dus als je dan samen koos voor een gezin was het al snel de vrouw die dan stopte of pt ging werken. Daar lukte het blijkbaar wel. 

Om daar die vrouw dan de schuld van te geven is een gotspe.

Julali schreef op 22-09-2021 om 11:15:

[..]

Alleenstaande moeders die jarenlang tbm zijn geweest, leunen meestal zwaar op alle toeslagen, daar hoef je geen fraudeur voor te zijn.

Als de man ook besluit te stoppen met werken om bij zijn kinderen te zijn, dan is de conclusie ook dat het hele gezin moet leunen op de sociale voorzieningen.

Ik kan het niet leuker maken. Het leven, zeker als je kinderen hebt kost nu eenmaal geld en iemand moet dat opbrengen. Als jij het niet doet en je partner ook niet, dan draait de rest van de samenleving ervoor op.

In wat voor wereld leef jij dat mensen met een gezin BEIDE besluiten om te stoppen met werken om bij de kinderen te zijn en vervolgens hun hand op gaan houden.  Je zit echt dom te lullen nu. 

*niet enkel nu, trouwens

Julali schreef op 22-09-2021 om 11:15:

[..]

Alleenstaande moeders die jarenlang tbm zijn geweest, leunen meestal zwaar op alle toeslagen, daar hoef je geen fraudeur voor te zijn.

Als de man ook besluit te stoppen met werken om bij zijn kinderen te zijn, dan is de conclusie ook dat het hele gezin moet leunen op de sociale voorzieningen.

Ik kan het niet leuker maken. Het leven, zeker als je kinderen hebt kost nu eenmaal geld en iemand moet dat opbrengen. Als jij het niet doet en je partner ook niet, dan draait de rest van de samenleving ervoor op.


we hebben het hier over eenverdienersmodellen. Niet over vanalles wat jij erbij sleept om een tmb (m/v) in een kwaad daglicht te zetten. 

WickedCurlew89

WickedCurlew89

22-09-2021 om 11:20

Julali schreef op 22-09-2021 om 11:15:

[..]

Alleenstaande moeders die jarenlang tbm zijn geweest, leunen meestal zwaar op alle toeslagen, daar hoef je geen fraudeur voor te zijn.

Als de man ook besluit te stoppen met werken om bij zijn kinderen te zijn, dan is de conclusie ook dat het hele gezin moet leunen op de sociale voorzieningen.

Ik kan het niet leuker maken. Het leven, zeker als je kinderen hebt kost nu eenmaal geld en iemand moet dat opbrengen. Als jij het niet doet en je partner ook niet, dan draait de rest van de samenleving ervoor op.

Nogmaals: waarom ben jij zo onzeker? Je bent je zelf enorm aan het overschreeuwen. Ik vrees dat je weinig indruk maakt met je praatjes.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.