Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Het traditionele gezin



Julali schreef op 21-09-2021 om 21:24:

[..]

Niks is een groot woord. Mijn boerenverstand zegt dat je zonder inkomen een probleem hebt als je een gezin hebt en als alleenstaande moeder helemaal.

Nu weet ik best dat er allerlei voorzieningen en potjes zijn voor dit soort gevallen en dat je niet van de ene op de andere dag op straat staat. Het is denk ik meer dat ik die mentaliteit niet snap van altijd maar je hand ophouden bij anderen, in plaats van zelf de handen uit de mouwen steken.

Maar dat komt vast omdat ik onder een steen leef


Logisch dat je het niet snapt, je hebt een absurd onrealistisch beeld van thuisblijfmoeders. 

Het lijkt wel of je in een zwart-wit wereld leeft. Jij als werkende moeder bent wit, met je fantastische karmapunten. Dus wie het anders doet, is zwart. Die ander heeft in jouw ogen geen enkel karmapunt, maar wel alle denkbare minpunten: onaantrekkelijk afhankelijk, niet in staat voor zichzelf te zorgen, profiteert van jouw belastingcenten, is lui maar tennist wel veel, is egoïstisch, draagt niet bij aan de maatschappij, voelt zich -terwijl ze zou kunnen helpen- niet verantwoordelijk voor de druk op de zorg en is bovendien getrouwd met een ontzettend sneue man die geen kant op kan en eigenlijk gered zou moeten worden. 

Tsja. Zoiets zou niemand snappen.

Geen idee hoe ik je kan helpen. 

OrganicDeer76

OrganicDeer76

21-09-2021 om 22:26

Julali schreef op 21-09-2021 om 21:24:

[..]

Niks is een groot woord. Mijn boerenverstand zegt dat je zonder inkomen een probleem hebt als je een gezin hebt en als alleenstaande moeder helemaal.

Nu weet ik best dat er allerlei voorzieningen en potjes zijn voor dit soort gevallen en dat je niet van de ene op de andere dag op straat staat. Het is denk ik meer dat ik die mentaliteit niet snap van altijd maar je hand ophouden bij anderen, in plaats van zelf de handen uit de mouwen steken.

Maar dat komt vast omdat ik onder een steen leef


Wil je stoppen met afgeven op thuisblijf moeders? Dat is zo beneden niveau! Oordeel niet hierover zonder de wijsheid in pacht te hebben 🙏

Hmmmm, lekker zwart-wit draadje weer, en heel erg vitten op de thuisblijfmoeders. Soms denk ik wel eens dat de (bijna) fulltime werkende moeders ook wel een beetje jaloers zijn op de tbm'ers, omdat ze meer rust en tijd met de kinderen hebben.
Ik heb ervaring met beide (fulltime thuis en fulltime aan het werk) en ik vond het heerlijk om thuis te zijn met de kinderen toen ze klein waren, ik had het echt niet willen missen. Als beide ouders (bijna) fulltime werken moeten er heel veel taken worden uitbesteed die een tbo'er (er even vanuit gaande dat het een thuisblijfóuder betreft) anders doet. Het is niet zo dat als je thuis bent met jonge/hulpbehoevende kinderen je niets doet. 
Minder gehaast is het wel en ik zou ook durven beweren dat het een duurzame keuze is. Het is wel kwetsbaar, dat is waar. Maar met de huizenprijzen en krappe woningmarkt is het sowieso als 1-verdiener bijna niet meer mogelijk om een eengezinswoning te verkrijgen, dus je bent óók kwetsbaar als gescheiden vader met fulltime baan. 

 En ik lees ergens dat een vrouw die onder schooltijd werkt allerlei nadelen daarvan ondervindt, zoals op een dag zowel werken als de kinderen thuis hebben. Rare redenatie: alsof je kinderen neemt en het vervolgens niet leuk mag vinden om tijd met ze door te brengen. 

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

21-09-2021 om 23:34

troelahoep schreef op 21-09-2021 om 23:01:

Soms denk ik wel eens dat de (bijna) fulltime werkende moeders ook wel een beetje jaloers zijn op de tbm'ers, omdat ze meer rust en tijd met de kinderen hebben.


Het kan best zijn dat dat voor sommigen opgaat, maar voor mij niet  Ik heb nooit minder dan 32 uur gewerkt sinds mijn kinderen er zijn en dat vind ik helemaal prima. Mijn zwangerschaps- en bevallingsverlof duurde mij beide keren ook te lang. 

Ik ga zo eerst twee uur tennissen, dan 3-4 uur werken, en dan met mijn kind van school naar zijn training meefietsen waar ik ook nog 1,5 uur training geef. Ik vind het ideaal

Julali schreef op 21-09-2021 om 21:24:

[..]

Niks is een groot woord. Mijn boerenverstand zegt dat je zonder inkomen een probleem hebt als je een gezin hebt en als alleenstaande moeder helemaal.

Nu weet ik best dat er allerlei voorzieningen en potjes zijn voor dit soort gevallen en dat je niet van de ene op de andere dag op straat staat. Het is denk ik meer dat ik die mentaliteit niet snap van altijd maar je hand ophouden bij anderen, in plaats van zelf de handen uit de mouwen steken.

Maar dat komt vast omdat ik onder een steen leef


Echt een heel raar beeld heb jij van eenverdienersgezinnen. Alsof je besluit thuisblijfouder te worden inhoudt dat je nooit meer gaat werken, ook niet als de kinderen groter zijn. Of dat je volkomen kansloos bent op de arbeidsmarkt als er door verlies of vermindering van inkomen van de kostwinner weer gewerkt moet gaan worden. 

Poni

Poni

22-09-2021 om 07:43 Topicstarter

Julali schreef op 21-09-2021 om 19:56:

[..]

Zou ik maar niet meer doen. Echt een rotopmerking

Hoezo, ben jij in werkelijkheid een alleenstaande werkende vader die hier zijn gram wil halen over "de grote ongelijkheid tussen mannen en vrouwen".

Julali schreef op 21-09-2021 om 21:24:

[..]

Niks is een groot woord. Mijn boerenverstand zegt dat je zonder inkomen een probleem hebt als je een gezin hebt en als alleenstaande moeder helemaal.

Nu weet ik best dat er allerlei voorzieningen en potjes zijn voor dit soort gevallen en dat je niet van de ene op de andere dag op straat staat. Het is denk ik meer dat ik die mentaliteit niet snap van altijd maar je hand ophouden bij anderen, in plaats van zelf de handen uit de mouwen steken.

Maar dat komt vast omdat ik onder een steen leef


Je hebt ook geen boerenverstand want je bent zgn hoogopgeleid. 

Ik heb best lang over deze opmerking nagedacht en ik vind hem ronduit denigrerend. En dat is nog zacht uitgedrukt. 

Julali schreef op 21-09-2021 om 19:56:

[..]

Zou ik maar niet meer doen. Echt een rotopmerking

Wat een onzin. En dat maak ik zelf wel uit.

Valeria schreef op 22-09-2021 om 07:24:

Ik ga zo eerst twee uur tennissen, dan 3-4 uur werken, en dan met mijn kind van school naar zijn training meefietsen waar ik ook nog 1,5 uur training geef. Ik vind het ideaal

Lekker hoor! Geniet ervan! 

MMcGonagall schreef op 21-09-2021 om 19:59:

[..]

Nee ‘ik zou niet met je willen ruilen’ (want jij hebt een kutleven).

Dat is helemaal niet de betekenis van die opmerking en de meeste mensen zullen dat ook zo niet opvatten. Misschien kun je daar ook eens over nadenken.

Valeria schreef op 22-09-2021 om 07:24:

Ik ga zo eerst twee uur tennissen, dan 3-4 uur werken, en dan met mijn kind van school naar zijn training meefietsen waar ik ook nog 1,5 uur training geef. Ik vind het ideaal

Heerlijk! Ik ga zo ook eerst sporten en dan 6 uurtjes werken. Rustig dagje vandaag!

Mallebeppie schreef op 21-09-2021 om 20:24:

Het kan ook worden opgevat als bewondering. Als in: ik zie mezelf dat niet voor elkaar krijgen, petje af.

Precies.

Miraval schreef op 22-09-2021 om 07:51:

[..]

Heerlijk! Ik ga zo ook eerst sporten en dan 6 uurtjes werken. Rustig dagje vandaag!

Geniet ervan! 

Poni

Poni

22-09-2021 om 07:54 Topicstarter

Valeria schreef op 22-09-2021 om 07:24:

Ik ga zo eerst twee uur tennissen, dan 3-4 uur werken, en dan met mijn kind van school naar zijn training meefietsen waar ik ook nog 1,5 uur training geef. Ik vind het ideaal

Heerlijk, geniet van je dag!
Ik ben roostervrij vandaag. Eerst even het huishouden, de supermarkt en daarna lekker hobbyen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.