Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Het traditionele gezin


MMcGonagall schreef op 21-09-2021 om 19:45:

[..]

Het is een belediging om dat tegen iemand te zeggen.

Ik zie dat niet als een belediging hoor (zie mijn vorige reactie op jou).

Julali schreef op 21-09-2021 om 19:39:

[..]

Wel om minder te werken. Als je met 1x 40-50 uur rondkomt als gezin, dan kom je met 2x 24 uur helemaal rond, aangezien dit ook nog belastingtechnisch voordelig is (zoals we eerder al hebben vastgesteld).

Je stelling ging over stoppen met werken. Dus dan hou je als tweeverdieners 1x24 uur over terwijl je levensstandaard is gebaseerd op het dubbele. 

Julali schreef op 21-09-2021 om 16:38:

[..]

Naar verhouding ja, als er hetzelfde binnen wordt gebracht door die éénverdieners, maar in de praktijk is dat totaal niet realistisch.

Eénverdieners verdienen in hun eentje een stuk minder dan al die hoogopgeleide tweeverdieners. In die traditionele gezinnen wordt dus onder de streep een stuk minder belasting betaaltd.

Daarbij is het risico om in de bijstand of in de ziektewet terecht te komen stukken groter, want je bent nu eenmaal veel kwetsbaarder als gezin met maar 1 inkomen, dat hebben we tijdens deze pandemie en de economische crisissen daarvoor toch hopelijk allemaal geleerd? En als de enige kostwinner ziek wordt of doodgaat, dan is er geen ander inkomen om op terug te vallen. Allemaal risicofactoren dus.

Dan nog het pensioen (AOW) waarvoor deze thuisblijvers niet zelf hebben gewerkt, dus ook dat moet worden opgebracht door anderen.

News flash: er zijn ook niet-hoogopgeleide mensen. Jij vergelijkt alleen je eigen situatie maar er is een heel breed spectrum verdiencapaciteit en -verdeling.

Verder ga je totaal voorbij aan het feit dat mensen die niet werken omdat hun partner genoeg verdient en zij zich bezig houden met andere dingen, alsnog kunnen gaan werken als de kostwinner uitvalt. Het is echt geen enkele reis eeuwigdurende bijstand.

Flanagan schreef op 21-09-2021 om 19:43:

[..]

https://www.amsterdam.nl/veelgevraagd/?productid=%7BC738AF8B-6C7C-4C93-BEEB-5B5EC0BB5747%7D#case_%7B590A06A7-CEB1-47FB-BAAA-878560C04933%7D
Op basis van de info in de link, ga ik ervan uit dat gezinnen niet onder een brug hoeven te slapen.

Ik zeg niet dat het niet zwaar is, je baan te verliezen. Maar zo zwart-wit, als Julali het schetste, gaat mij te ver.

In tijd van reorganisatie, kon man ook ergens anders beginnen. Ik kon indien wenselijk, ook in de zorg of COVIDtest- straten terecht. Wel onregelmatige diensten en dus meer geregel, maar wel haalbaar en werkbaar. Vrienden hebben in een moeilijke fase hun huis verkocht en een goedkoper huis aangeschaft. Je gaat een stap of twee terug, minder royaal. Maar daar vergaat de wereld niet mee.

Helaas, ze zijn er toch. In 2015 waren er minimaal 900 dakloze gezinnen. Weet niet hoe het nu is.

https://www.atd-vierdewereld.nl/2016-daklozen-gezinnen/

WickedCurlew89

WickedCurlew89

21-09-2021 om 19:48

Julali schreef op 21-09-2021 om 19:37:

[..]

Nou nee, want de meeste tbm's hebben geen plan voor hun toekomst op werkgebied.

Ze stoppen met werken om voor de kinderen te zorgen en vervolgens zijn ze op hun 55e nog steeds gestopt met werken, terwijl de kinderen allang en breed volwassen zijn.

Tennis, de vereniging van de buurtclub en de kinderen die soms het weekend over komen, dat is al heel wat voor ze. En ze hebben een dagtaak aan de tuin, het huishouden en koffie drinken met de buurvrouw.


Als ik jou was zou ik eens wat aan die onzekerheid van je doen. De meeste mensen die tevreden zijn met zichzelf en hun keuzes hebben dit niet nodig.

Herfstappeltaart schreef op 21-09-2021 om 19:46:

[..]

Ik zie dat niet als een belediging hoor (zie mijn vorige reactie op jou).

Ik wel, het is betuttelend. Ik werkte trouwens ook gewoon 32 uur toen ik nog getrouwd was.

MMcGonagall schreef op 21-09-2021 om 19:45:

[..]

Het is een belediging om dat tegen iemand te zeggen.

Ik vind het eerder een uiting van bewonderdering. Als in ‘wat knap, dat zou ik niet kunnen’. 

MMcGonagall schreef op 21-09-2021 om 19:48:

[..]

Ik wel, het is betuttelend. Ik werkte trouwens ook gewoon 32 uur toen ik nog getrouwd was.

Vind je het betuttelend als mensen tegen je zeggen dat ze niet met je zouden willen ruilen? Je zou jezelf ook stoer kunnen voelen door zo'n opmerking.

MMcGonagall schreef op 21-09-2021 om 19:25:

[..]

Neerkijken niet echt maar ik heb als alleenstaande fulltime werkende moeder vaak uitingen van medeleven gekregen van vrouwen met een kleine baan. ‘Ik zou niet met je willen ruilen’, zeiden ze dan. 

Dat zul je mij in ieder geval nooit horen zeggen. Ik kan er dus ook niet veel met deze reactie.

Littledragon schreef op 21-09-2021 om 19:48:

[..]

Ik vind het eerder een uiting van bewonderdering. Als in ‘wat knap, dat zou ik niet kunnen’.

Ja precies wat ik ook bedoelde.

MMcGonagall schreef op 21-09-2021 om 19:48:

[..]

Ik wel, het is betuttelend. Ik werkte trouwens ook gewoon 32 uur toen ik nog getrouwd was.

Klopt en het is seksistisch, want tegen een alleenstaande vader die werkt worden dit soort dingen echt niet gezegd. 

Julali schreef op 21-09-2021 om 19:52:

[..]

Klopt en het is seksistisch, want tegen een alleenstaande vader die werkt worden dit soort dingen echt niet gezegd.

Hoe weet jij dat nou? Ik zou zoiets wel kunnen zeggen tegen een vader die er alleen voor staat hoor.

Julali schreef op 21-09-2021 om 19:37:

[..]

Nou nee, want de meeste tbm's hebben geen plan voor hun toekomst op werkgebied.

Ze stoppen met werken om voor de kinderen te zorgen en vervolgens zijn ze op hun 55e nog steeds gestopt met werken, terwijl de kinderen allang en breed volwassen zijn.

Tennis, de vereniging van de buurtclub en de kinderen die soms het weekend over komen, dat is al heel wat voor ze. En ze hebben een dagtaak aan de tuin, het huishouden en koffie drinken met de buurvrouw.

Ik vind dit erg generaliserend.  Ik kijk niet neer op werkende moeders. Ik ben het ook geweest en was het graag nog geweest. Ik heb ook jarenlang mantelzorg verricht naast school, studie en later werk. 

Mijn kinderen zijn nog thuiswonend maar ik weet niet wanneer ik weer ga werken. Op het moment hebben ze beiden een dagbesteding maar ze hebben nog 24 uur per dag toezicht nodig. Als ze ziek zijn of er is een studiedag moet er iemand thuis zijn. Als er weer ruimte is voor rust wil ik denk ik wat tijd voor mezelf om mijzelf weer een beetje te vinden. Ik denk dat ik ondertussen al 30 jaar mijzelf voorbij loop om te zorgen voor anderen.

Julali schreef op 21-09-2021 om 19:52:

[..]

Klopt en het is seksistisch, want tegen een alleenstaande vader die werkt worden dit soort dingen echt niet gezegd.

Juist wel. 

Herfstappeltaart schreef op 21-09-2021 om 19:53:

[..]

Hoe weet jij dat nou? Ik zou zoiets wel kunnen zeggen tegen een vader die er alleen voor staat hoor.

Zou ik maar niet meer doen. Echt een rotopmerking 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.