Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Het traditionele gezin


Poni schreef op 20-09-2021 om 11:45:

[..]

Nee hoor. Ik hoopte alleen meer gelijkgestemden te ontmoeten. Het is bijna schokkend om te lezen dat we door onze staat en belastingstelsel worden gedwongen om te werken als vrouw. Feminisme is het nieuwe keurslijf.

ik vind dat het eens tijd wordt dat mannen het rustiger krijgen, ik vind het harstikke onaardig van je Poni dat jouw man zo in het keurslijf van werken voor jou zit!

gr Angela

Poni schreef op 20-09-2021 om 12:43:

[..]

Huishouden is ook werk, net als kinderen groot brengen, alleen krijg je er geen loon voor.

Vroeger was huishouden écht werk. Geen wasmachine, geen vaatwasser, geen stofzuiger, geen blitse schoonmaakmiddeltjes en ontvetters in hippe flesjes, geen stomerij, geen droger, geen kinderdagopvang, geen peuterschool, geen supermarkt, geen centrale verwarming maar een kolenkachel, geen hogedrukspuit, geen auto en water halen bij de pomp.


Dat zou in ons geval verschrikkelijk zijn: ik ben een hele slechte huisvrouw.  Zou hier wel andersom mogen: mijn man kan die taken namelijk wel heel goed! Die zou ook best wel thuis willen blijven en daar alles regelen. Laat mij maar lekker werken.

Regendrup. schreef op 20-09-2021 om 14:06:

Dat zou in ons geval verschrikkelijk zijn: ik ben een hele slechte huisvrouw. Zou hier wel andersom mogen: mijn man kan die taken namelijk wel heel goed! Die zou ook best wel thuis willen blijven en daar alles regelen. Laat mij maar lekker werken.

Ik ben er best goed in. Ik ben niet zo goed in al het sociale rondom een kind. Mijn man daarentegen dan weer wel. 

Hij heeft weleens verzucht: Ik zou best huisman willen zijn, maar ja, dat huishouden…

Mevrouw75 schreef op 20-09-2021 om 14:09:

[..]

Ik ben er best goed in. Ik ben niet zo goed in al het sociale rondom een kind. Mijn man daarentegen dan weer wel.

Hij heeft weleens verzucht: Ik zou best huisman willen zijn, maar ja, dat huishouden…

Hahaha ja ieder z'n talenten he  

Tutjebelletje schreef op 20-09-2021 om 13:31:

[..]

Vroeger was huishouden écht werk. Geen wasmachine, geen vaatwasser, geen stofzuiger, geen blitse schoonmaakmiddeltjes en ontvetters in hippe flesjes, geen stomerij, geen droger, geen kinderdagopvang, geen peuterschool, geen supermarkt, geen centrale verwarming maar een kolenkachel, geen hogedrukspuit, geen auto en water halen bij de pomp.


Vroeger was werk buiten de deur ook écht werk. Geen machines, geen hond die lette op de werkomstandigheden of rusttijden. Lekker 16 uur per dag met je snufferd in de mijnen een stoflong oplopen, of van s morgens 6 tot s avonds 6 achter de naaimachine in de fabriek. Met de hand aardappelen poten en oogsten. Kortom, je post is gelul. De tijden veranderen. 

Julali schreef op 19-09-2021 om 20:57:

Leuk voorbeeld, alleen lukt het de meeste alleenverdieners nooit om in hun eentje net zoveel te verdienen als de tweeverdieners samen, dus dan gaat je verhaaltje al niet meer op.

Je bent echt heel volhardend in het niet willen begrijpen van de feiten. Ze staan er gewoon. Alles helemaal doorgerekend. En natuurlijk zijn er zat éénverdieners die in hun eentje een gezinsinkomen kunnen verdienen (of dat nou heel ruim of net voldoende is). En kot krijg je echt wel meer dan een paar jaartjes, je kind zit doorgaans vanaf drie maanden tot tienjarige leeftijd minstens op de opvang. 

Misschien een naar idee voor je dat ons gezin, waarvan man 12 jaar kostwinner was, meer aan de belastingpot bijgedragen heeft dan tweeverdieners met hetzelfde gezinsinkomen en kot. Inmiddels heb ik al jaren weer een baan waarmee ik mezelf zonder toeslagen of partneralimentatie kan bedruipen als straks de scheiding rond is. 

Tutjebelletje schreef op 20-09-2021 om 13:31:

[..]

Vroeger was huishouden écht werk. Geen wasmachine, geen vaatwasser, geen stofzuiger, geen blitse schoonmaakmiddeltjes en ontvetters in hippe flesjes, geen stomerij, geen droger, geen kinderdagopvang, geen peuterschool, geen supermarkt, geen centrale verwarming maar een kolenkachel, geen hogedrukspuit, geen auto en water halen bij de pomp.


Daarom droeg je vroeger ook dagenlang hetzelfde kloffie om maar wat te noemen, want het latje lag wel wat lager. Nu moet je huis niet alleen schoon, maar ook nog eens VTwonen fähig zijn. En vroeger zette je je peuter gewoon urenlang in de kinderstoel, tegenwoordig besteden ouders niet alleen veel meer tijd, maar ook veel meer aandacht aan hun kinderen. Het huishouden is vooral ánders geworden.

skik schreef op 20-09-2021 om 18:30:

[..]

Je bent echt heel volhardend in het niet willen begrijpen van de feiten. Ze staan er gewoon. Alles helemaal doorgerekend. En natuurlijk zijn er zat éénverdieners die in hun eentje een gezinsinkomen kunnen verdienen (of dat nou heel ruim of net voldoende is). En kot krijg je echt wel meer dan een paar jaartjes, je kind zit doorgaans vanaf drie maanden tot tienjarige leeftijd minstens op de opvang.

Misschien een naar idee voor je dat ons gezin, waarvan man 12 jaar kostwinner was, meer aan de belastingpot bijgedragen heeft dan tweeverdieners met hetzelfde gezinsinkomen en kot. Inmiddels heb ik al jaren weer een baan waarmee ik mezelf zonder toeslagen of partneralimentatie kan bedruipen als straks de scheiding rond is.

Kinderen gaan over het algemeen tot 4 jaar naar het kdv, daarna gaan ze naar school (daar krijg je geen kot voor) en soms een paar uurtjes naar de bso, maar dat zijn zo weinig uren dat je er nauwelijks kot voor ontvangt. 

Om jouw opmerking dat je man meer heeft bijgedragen aan de belastingpot, dan mijn man en ik samen, kan ik alleen maar hartelijk lachen. Je hebt echt geen idee, dat geeft niet, maar je stelligheid is nogal ongepast. 

Leene

Leene

20-09-2021 om 19:08

watertoren schreef op 20-09-2021 om 10:02:

Ik ben gestopt met werken toen onze zoon geboren is. Dat is nu 28 jaar geleden. Dat was voor mij de beste beslissing ooit. Ik ben nadat ik gestopt ben met werken veel gelukkiger geworden. Ook als er geen kind was gekomen dan zou ik ook gestopt zijn met werken. Mijn man stond daar helemaal achter. Hij vond het fijn dat hij in huis niks hoefde te doen. Hij was ambtenaar en vond zijn werk leuk en hij had veel vrije dagen. Ik ben nooit bang geweest voor een scheiding want ons huwelijk was goed. Mijn man is 5,5 jaar geleden overleden maar hij heeft mij goed achter gelaten. We hadden al een vrij grote erfenis van zijn vader en toen mijn man overleden is, is er ook een flink bedrag uitgekeerd en ik heb nu een weduwepensioen. Financieel gaat het prima en ik hoef van heel mijn leven niet meer te werken.

Beste Watertoren ik heb je berichtje een paar maal gelezen. Nu weet ik niet hoe oud je bent en wat je deed en doet ( misschien wel heel veel zorgtaken en vrijwilligerswerk), dus dat maakt het lastig voor mij om te reageren. Ik vind dat mensen hun eigen afweging mogen maken. Toch vind ik ook dat je een zekere verplichting naar de maatschappij hebt. Ik werk zelf in de zorg en het tekort aan zorgverleners is DRAMATISCH echt heel erg. Ik merk dat ik reacties als van jou dan toch best lastig vindt. Nu weet ik helemaal niet of je een zorgpersoon bent en ik ken ook mensen die veel vrijwillig doen of pleegouders zijn of noem maar op. Maar ik ken er ook enkele die al volwassen kinderen hebben en gestopt zijn met werken toen de kinderen kwamen en nooit meer zijn begonnen, misschien omdat ze bang waren weer veel opnieuw te moeten leren of wat dan ook. Als ik één van onze buren zie met het tennisracket op de rug 'smorgens om 10.00 uur terwijl ze gezond is en ik weet dat ze ooit in de zorg heeft gezeten dat wringt dat wel en het wringt nog meer als ze 4x per jaar lang op vakantie gaan want ja zo lekker buiten het seizoen en wat een geluk gehad met het huis waar zoveel overwaarde op is , want ik weet tegelijkertijd dat in de thuiszorg heel veel mensen tot laat in de ochtend moeten wachten om gedoucht te worden, dat veel mensen die zorg moeten krijgen geen zorg krijgen etc. 

Nu zeg ik niet dat jij in de zorg moet gaan werken maar ik hoop ook dat je begrijpt dat juist deze reactie van jou zorgt dat het wringt. ( ook al vind ik dat je het recht hebt om zelf te kiezen en ook al richt ik mij misschien tot de verkeerde persoon omdat je heel veel andere zaken hebt opgepakt als dat zo is voel je dan niet persoonlijk aangevallen) Helaas heb ik de bewuste buur nog niet kunnen overtuigen...

OrganicDeer76

OrganicDeer76

20-09-2021 om 19:15

Julali schreef op 20-09-2021 om 19:04:

[..

Om jouw opmerking dat je man meer heeft bijgedragen aan de belastingpot, dan mijn man en ik samen, kan ik alleen maar hartelijk lachen. Je hebt echt geen idee, dat geeft niet, maar je stelligheid is nogal ongepast.

Nee wat jij schrijft is eerder ongepast. En overal zie ik je vertellen wat een tbm kost en dat  de maatschappij betaald. Geef het goede voorbeeld en ga lekker fulltime met je man werken. Zijn onze potjes weer gevuld 😄

Julali schreef op 20-09-2021 om 19:04:

[..]

Om jouw opmerking dat je man meer heeft bijgedragen aan de belastingpot, dan mijn man en ik samen, kan ik alleen maar hartelijk lachen. Je hebt echt geen idee, dat geeft niet, maar je stelligheid is nogal ongepast.

Hoe komt het eigenlijk dat alleen aannames van anderen ongepast zijn en die talloze aannames die jij doet niet?

Keetie schreef op 20-09-2021 om 19:15:

[..]

Nee wat jij schrijft is eerder ongepast. En overal zie ik je vertellen wat een tbm kost en dat de maatschappij betaald. Geef het goede voorbeeld en ga lekker fulltime met je man werken. Zijn onze potjes weer gevuld 😄

Wij doen al genoeg, daarvoor hoeven we niet allebei fulltime te werken. Zelf zorgen voor onze kinderen vinden wij ook belangrijk en draagt ook bij aan de maatschappij. 

Tel daar nog vrijwilligerswerk en mantelzorg bij op en we zitten ruim over onze karmapunten. 

OrganicDeer76

OrganicDeer76

20-09-2021 om 19:19

Julali schreef op 20-09-2021 om 19:19:

[..]

Wij doen al genoeg, daarvoor hoeven we niet allebei fulltime te werken. Zelf zorgen voor onze kinderen vinden wij ook belangrijk en draagt ook bij aan de maatschappij.

Tel daar nog vrijwilligerswerk en mantelzorg bij op en we zitten ruim over onze karmapunten.

Prima en hartstikke leuk maar val een ander bij andere keuzes dan niet af. 

Leene schreef op 20-09-2021 om 19:08:

[..]

Beste Watertoren ik heb je berichtje een paar maal gelezen. Nu weet ik niet hoe oud je bent en wat je deed en doet ( misschien wel heel veel zorgtaken en vrijwilligerswerk), dus dat maakt het lastig voor mij om te reageren. Ik vind dat mensen hun eigen afweging mogen maken. Toch vind ik ook dat je een zekere verplichting naar de maatschappij hebt. Ik werk zelf in de zorg en het tekort aan zorgverleners is DRAMATISCH echt heel erg. Ik merk dat ik reacties als van jou dan toch best lastig vindt. Nu weet ik helemaal niet of je een zorgpersoon bent en ik ken ook mensen die veel vrijwillig doen of pleegouders zijn of noem maar op. Maar ik ken er ook enkele die al volwassen kinderen hebben en gestopt zijn met werken toen de kinderen kwamen en nooit meer zijn begonnen, misschien omdat ze bang waren weer veel opnieuw te moeten leren of wat dan ook. Als ik één van onze buren zie met het tennisracket op de rug 'smorgens om 10.00 uur terwijl ze gezond is en ik weet dat ze ooit in de zorg heeft gezeten dat wringt dat wel en het wringt nog meer als ze 4x per jaar lang op vakantie gaan want ja zo lekker buiten het seizoen en wat een geluk gehad met het huis waar zoveel overwaarde op is , want ik weet tegelijkertijd dat in de thuiszorg heel veel mensen tot laat in de ochtend moeten wachten om gedoucht te worden, dat veel mensen die zorg moeten krijgen geen zorg krijgen etc.

Nu zeg ik niet dat jij in de zorg moet gaan werken maar ik hoop ook dat je begrijpt dat juist deze reactie van jou zorgt dat het wringt. ( ook al vind ik dat je het recht hebt om zelf te kiezen en ook al richt ik mij misschien tot de verkeerde persoon omdat je heel veel andere zaken hebt opgepakt als dat zo is voel je dan niet persoonlijk aangevallen) Helaas heb ik de bewuste buur nog niet kunnen overtuigen...

Het tekort aan zorgmedewerkers komt door het lage salaris, de hoge werkdruk en de slechte secundaire arbeidsvoorwaarden. Iedereen die daar nee tegen zegt helpt mee om dit te verbeteren. Ik snap dat het kut is voor de paar handen aan het bed die nog over zijn, maar om een ander nou te verwijten dat ze een andere keuze gemaakt heeft…

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.