Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Het traditionele gezin


GinnyTwijfelvuur schreef op 19-09-2021 om 12:05:

[..]

Dat klopt wel. Maar het is wel erg zwart-wit gesteld. Er zit nog een heleboel nuance tussen 5 dagen per week naar de kinderopvang en er altijd voor je kinderen kunnen zijn.

Precies. Volgens mij is het gemiddelde in Nederland 3 dagen opvang. Mijn kind ging 1 of 2 dagen en de rest deed of zijn vader of oma als ik moest werken. 

Ik groeide op in een gezin, waar pa kostwinner was en ma thuis. Toen kwam er een scheiding en belandde mijn moeder in de bijstand. Niet heel lang overigens. Maar met het ongeschoolde werk wat ze daarna ging doen, verdiende ze maar net iets meer dan bijstandsniveau. Het is mijn voornaamste motivatie geweest om een vervolgopleiding te doen en mijn eigen geld te (kunnen) verdienen.

Leene schreef op 19-09-2021 om 00:23:

Maar iets heel anders, de belastingsdruk voor eenverdienersgezinnen is veel hoger ( tot wel 6x hoger) bij gelijk inkomen. Voorbeeld: man ( of vrouw) verdient 40.000 euro per jaar, andere partner heeft geen betaalde baan. Betaalt 12.000 euro aan belasting. Twee partners verdienen beiden 20.000 euro per jaar, betalen 2.000 euro aan belasting. Echt een enorm verschil, het is volgens mij bijna niet meer mogelijk om een eenverdienersgezin te zijn.

Niemand heeft hier op gereageerd, maar dit is toch niet waar of wel?

MelaS schreef op 18-09-2021 om 21:26:

Dat zogenaamde "traditionele gezin" is een relatief modern verschijnsel dat pas is opgekomen na de industriële revolutie, dus in de laatste 150 jaar of zo. In de duizenden jaren daarvoor werkten beide ouders gewoon.

Later zelfs nog, begin 20e eeuw hadden we nog volop kinderarbeid, Kinderwetje van Van Houten is van rond 1915. 

Veel vrouwen werkten misschien niet buitenshuis op kantoor maar wel bv wassen voor andere huishoudens schoonmaken bij andere huishoudens, naai- en verstelwerk,  in de landbouw. 

Pas na de 2e wereldoorlog werd het echt gemeengoed dat de vrouw thuis bleef en alleen voor het eigen huishouden taken verricht.

Werken was voor vrouwen gewoon bittere noodzaak. 

https://vakbondshistorie.nl/dossiers/vrouwen-aan-werk/

Courage schreef op 19-09-2021 om 13:16:

[..]

Niemand heeft hier op gereageerd, maar dit is toch niet waar of wel?

Of de precieze bedragen kloppen weet ik niet, maar dat alleenverdieners een stuk meer belasting betalen is absoluut waar. Bij een inkomen van 5000 bruto, houd je ca 3200 per maand over. Bij twee keer 2500, zal dat rond de 3800 zijn.

Ik vind het vooral oneerlijk dat je arbeidskorting en algemene heffingskorting afbouwen tot bijna niets en niets. Dat is in strijd met het ‘werken moet lonen’ principe.

MMcGonagall schreef op 19-09-2021 om 13:21:

[..]

Of de precieze bedragen kloppen weet ik niet, maar dat alleenverdieners een stuk meer belasting betalen is absoluut waar. Bij een inkomen van 5000 bruto, houd je ca 3200 per maand over. Bij twee keer 2500, zal dat rond de 3800 zijn.

Ik vind het vooral oneerlijk dat je arbeidskorting en algemene heffingskorting afbouwen tot bijna niets en niets. Dat is in strijd met het ‘werken moet lonen’ principe.

Raar hè? Ik begrijp niet zo goed welke gedachte hierachter zit. De manier waarop men binnen een huishouden de taken verdeeld, zou niet van invloed moeten zijn op de inkomsten. 

yette schreef op 19-09-2021 om 11:55:

Laat iedereen toch lekker zelf bepalen waar zijn/haar prioriteiten en passie liggen!

Een arts kan dan wel mooi talenten gebruiken, bijdragen aan de samenleving en geen financiële problemen krijgen in geval van scheiding, maar als hij/zij eigenlijk liever thuisblijfouder/wijnboer/whatever zou zijn, is dat ook best sneu.

vind ik niet. Eerst op kosten van de samenleving een opleiding volgen en vervolgens thuis luiers gaan verschonen en op school vrijwilliger worden. Ik vind dat  dat niet kan.

Ysenda schreef op 19-09-2021 om 13:18:

[..]

Later zelfs nog, begin 20e eeuw hadden we nog volop kinderarbeid, Kinderwetje van Van Houten is van rond 1915.


1874, maar dat gold voor kinderen onder de 12. pas in 1901 werd de leerplicht ingesteld voor kinderen tot 12, die in de loop der jaren werd opgetrokken.

Courage schreef op 19-09-2021 om 13:16:

[..]

Niemand heeft hier op gereageerd, maar dit is toch niet waar of wel?

Dat is wel waar. Heel terecht dat werken wordt gestimuleerd door de overheid. Gescheiden moeders die niet voor zichzelf kunnen zorgen (en dus ook niet voor hun kinderen) kost de overheid ontzettend veel geld. 

Terwijl het gewoon om gezonde, volwassen vrouwen gaat die alle kansen hebben gehad op de arbeidsmarkt, maar er zelf bewust de brui aan hebben gegeven. Ergens is het best gênant dat dit nog altijd zo'n groot probleem is. 

yette schreef op 19-09-2021 om 14:12:

[..]

Raar hè? Ik begrijp niet zo goed welke gedachte hierachter zit. De manier waarop men binnen een huishouden de taken verdeeld, zou niet van invloed moeten zijn op de inkomsten.

Nivellering. Hoe hoger het individuele inkomen, des te zwaarder de belastingdruk. Het is niet zoals vroeger dat je als niet werkende je belastingvrije deel kunt overdragen aan een werkende partner.

Mijn vriend en ik hebben geen kinderen. Maar als we die wel hadden. Dan was dat 'traditionele' gezin echt geen optie. Mijn vriend verdient echt heel weinig met zijn baan. Dan zou ik moeten stoppen met werken, terwijl ik veel meer verdien, om voor de kinderen te gaan zorgen... en dan ondertussen moeten we op een houtje bijten, want meer kunnen we dan niet betalen?

Rhonda schreef op 19-09-2021 om 14:14:

[..]

vind ik niet. Eerst op kosten van de samenleving een opleiding volgen en vervolgens thuis luiers gaan verschonen en op school vrijwilliger worden. Ik vind dat dat niet kan.

Klopt, in eerste instantie betaalt de overheid je opleiding. Maar die heb je meestal binnen 10 jaar werken via de belasting wel weer terugbetaald. Ook wie op een gegeven moment thuis blijft voor de kinderen, want daar hebben we het over, zal die 10 jaar echt wel halen. 

Daarnaast heeft de samenleving ook baat bij vrijwilligers en zéker bij verschoonde luiers! 

Niet alleen betaal je meer belasting als alleenverdiener in een gezin met kinderen bij een gelijk bedrag dat door twee ouders verdiend wordt, je bespaart ook overheidsuitgaven omdat je geen beroep doet op kinderopvangtoeslag. 

Ysenda schreef op 19-09-2021 om 13:18:

[..]

Later zelfs nog, begin 20e eeuw hadden we nog volop kinderarbeid, Kinderwetje van Van Houten is van rond 1915.

Veel vrouwen werkten misschien niet buitenshuis op kantoor maar wel bv wassen voor andere huishoudens schoonmaken bij andere huishoudens, naai- en verstelwerk, in de landbouw.

Pas na de 2e wereldoorlog werd het echt gemeengoed dat de vrouw thuis bleef en alleen voor het eigen huishouden taken verricht.

Werken was voor vrouwen gewoon bittere noodzaak.

https://vakbondshistorie.nl/dossiers/vrouwen-aan-werk/

Het kinderbedje van Van Houten is in 1874 ingevoerd. In 1901 kwam de leerplichtwet.

MelaS schreef op 19-09-2021 om 15:00:

[..]

Het kinderbedje van Van Houten is in 1874 ingevoerd. In 1901 kwam de leerplichtwet.

Edit: ik zie dat Rhonda het al zei.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.