Rosa
31-10-2008 om 16:06
Het elektronisch patiëntendossier
Het EPD wordt a.s zaterdag bij iedereen op de deurmat gedropt, althans, iedereen krijgt een briefje van onzer aller minister met de vraag of u mee wilt doen met het EPD. Zo handig want alle mensen die u directe hulp moeten verlenen kunnen dan je dossier inkijken (denk aan ziekenhuizen, huiartsen, tandarts, huisarts en later wellicht ook jeugdzorg, eerste lijns psych, psyvholoog op school, IB-er school etc).Je schijnt bezwaar te mogen maken maar wat gaan jullie doen? Overigens wordt het pas volgend jaar ingevoerd maar je moet wel in dec al aangeven of je bezwaar hebt.
Ik ben geen voorstander dat iedereen in mijn dossier mag kijken, dus de tandarts een blik mag werpen wanneer ik een schimmelinfectie had, of de eerste hulp waar ik voor een snee in mn kop kom, hoeveel tanden ik heb moeten laten trekken. Dat gaat de ander nl niets aan.
Er bestaat al jaren zoiets als doorgeven wat voor medicatie je gebruikt of gebruikt hebt, gisteren kwam ik daar toevallig nog een strak staaltje van onzorgvuldigheid van tegen overigens.
En, wat gebeurt er als je weigert, staat dan het AMK gelijk bij je op de stoep? Of erger, jeugdzorg.. Kortom, wat vinden jullie?
Rosa
Sascha2
03-11-2008 om 12:14
Rosa
Ik kreeg ook het standaardantwoordmailtje van de SGP, dat de behandeling in de Tweede Kamer inmiddels is afgerond. Een retourmailtje met mijn vraag of de SGP dan niet aan het debat morgen deelneemt leverde mij de volgende reactie op:
"Terecht dat u mij erop wijst dat de Tweede Kamer nog aan zet is. Een ander wetsvoorstel (invoering burgerservicenummer in de zorg) is wel al naar de Eerste Kamer, maar voorstel Elektronisch patiëntendossier (31.466) is nog in behandeling in de Tweede Kamer. We zijn in afwachting van een reactie van de regering op het zgn. nader verslag (kamerstuk 31466, nr. 11), pas daarna wordt het plenair afgedaan, en hebben we dus nog de mogelijkheid om alle mogelijke vragen te stellen. We hopen daar uiteraard gebruik van te maken.
Met vriendelijke groet,"
Leuker kunnen ze het niet maken...makkelijker ook niet...
Genista
03-11-2008 om 12:30
Ik heb ook even gezeurd
Ik hoop dat de fracties de opmerkingen inderdaad meenemen.
Mamvantwee
03-11-2008 om 12:30
Even een woord van dank aan alle Ouders Onliners hier
Ja, echt: ik lees mee, en ben erg blij dat jullie zoveel actie ondernemen om achter de antwoorden op vragen te komen, en die antwoorden dan ook nog op dit forum zetten. Het onderbouwt in elk geval mijn overtuiging dat ik ook ga aangeven dat ik dit EPD niet wil, en ook niet voor mijn kinderen.
Ik weet nu dat ik:
- drie kopieën van het formulier kan maken
- kopieën van mijn paspoort voldoende zijn (overigens staan mijn kinderen daar ook in bijgeschreven)
- lekker mijn eigen naam mag gebruiken (maar vooruit, mijn getrouwde naam zegt ook genoeg)
- dit alles voor 15 december op de bus moet doen.
groeten,
mamvantwee
Genista
03-11-2008 om 12:47
Voor de diepgravers
Dit is ook een interessant rapport, van april 2008. Het is een rapport van de universiteit van Tilburg over de aansprakelijkheden rond het EPD.
Dit gaat in feite vooral om geld, maar er staat tamelijk wat interessants in. Lees ook de casussen.
http://www.tweedekamer.nl/images/27529038bijlage02_tcm118-170376.pdf
M Lavell
03-11-2008 om 13:25
Nog een artikel
http://www.computable.nl/artikel/ict_topics/security/2759082/1276896/minister-klink-bedankt.html
Groet,
Miriam Lavell
peach
03-11-2008 om 13:57
Chipkaart
Uit het computable artikel dat Miriam noemt:
"Gelukkig word het opvragen en gebruik van de medische gegevens goed beveiligd. Zorgverleners maken daarvoor gebruik van een chipkaart met unieke pincode die voor het gemak op de chipkaart zelf ligt opgeslagen. Jazeker, het is dezelfde techniek als we gaan gebruiken voor het OV. Lekker gemakkelijk. Reeds jaren geleden gekraakt. "
Dat was nieuw voor mij. Alsof ik nog niet genoeg geschrokken was.
Sinilind, lees jij nog mee? Ik ben zo verbaasd dat juist als je weet hoe slecht het allemaal gaat (met een man die IT architect is) je vertrouwen hebt in dit systeem. Manlief en ik werken ook in de IT, en juist omdat ik zie wat voor een ontzettend zootje het is, en hoe dit soort projecten altijd gaan, vind ik het zo'n eng idee.
Hoe kunnen ze nu in hemelsnaam garanderen dat de veiligheid gewaarborgd is als ze die verouderde al lang gekraakte chip gebruiken? Dat KAN toch niet? Nog even los van alle andere bezwaren die al genoemd zijn (en waar ik het ook grotendeels mee eens ben) zou dit volgens mij reden genoeg moeten zijn om het hele project af te blazen.
Irila
03-11-2008 om 14:05
Nog een artikel
op huisarts vandaag.nl (je moet je wel registreren om het te kunnen lezen):
http://www.huisartsvandaag.nl/content/view/14364/62/
de kop is "EPD brief Klink geeft onjuiste informatie, huisartsen opgezadeld met vragen van patienten"
Er komen ongeveer alle bezwaren in langs die hier ook al zijn genoemd: het EPD bestaat nog niet; het gevaar bestaat dat patienten denken dat zorgverleners nu alles weten en dat ze belangrijke informatie dus niet meer zelf melden en bezwaren over de bezwaar procedure.
Anneque
03-11-2008 om 14:25
Ook maar eens gebeld
Reden voor mee moeten sturen uittreksel geboorteregister kinderen, is idd dat op die manier vastgesteld kan worden wie de "zeggenschap" heeft (ik neem aan dat daarmee hetzelfde bedoeld wordt als ouderlijk gezag). Als je die uittreksels meestuurt, mag je achternaam wel weer anders zijn dan die van je kinderen, want hun naam staat op hun eigen uittreksel. Aanvragen zonder uittreksel worden niet in behandeling genomen en de gegevens gaan dus gewoon mee in het EPD (aldus de werkstudent die ik aan de lijn had). Deze ontkende overigens weer dat er een bestand werd aangelegd van alle bezwaarmakers.
Miriam: weet jij hoe ik hard kan maken dat het onzin is om ouderlijk gezag op die manier vast te stellen?
Ik ga in ieder geval een klacht indienen (kan via infoEPD.nl, onder knop "contact").
Overigens duurde het 26! minuten, 2 werkstudenten en 3x overleg met een collega voor ik deze antwoorden had...
M Lavell
03-11-2008 om 14:34
Gezagsregister
"Miriam: weet jij hoe ik hard kan maken dat het onzin is om ouderlijk gezag op die manier vast te stellen? "
Wie twijfelt aan de vraag of een ouder het gezag heeft, kan het gezagsregister raadplegen. Niet dat dat sluitend antwoord geeft op alle vragen, maar daar is het voor.
Een uittreksel geboorterigister heeft die functie niet.
Ik ben ook al aan het zoeken of ik er iets over kan vinden bij een of andere gemeente. Zoek even mee.
Groet,
Miriam Lavell
M Lavell
03-11-2008 om 14:37
Zwolle zegt er dit over
"Om een uittreksel van het geboorteregister aan te kunnen vragen moet u een gerechtvaardigd belang hebben. Een gerechtvaardigd belang kan bijvoorbeeld zijn als de geboorteakte door een instantie wordt gevraagd voor de uitvoering van een wettelijke taak. Dat wordt dan in het verzoek aangegeven. Iemand kan dus niet zo maar de geboorteakte van zijn buurman opvragen. Personen die van zichzelf of van hun kinderen een uittreksel willen aanvragen hoeven dit belang NIET aan te tonen."
Ik neem aan dat de gemeente dus ook niet eerst het gezagsregister raadpleegt.
Groet,
Miriam Lavell
Irila
03-11-2008 om 14:43
Anneque
Mijn werkstudent die ik vanmiddag aan de lijn had (heb nog maar een tweede keer gebeld over die uittreksels) noemde dat betrokkenheid. Het was volgens haar de enige manier waarop de 'wettelijke betrokkenheid bij de kinderen' kon worden vastgesteld. Op mijn vraag waarom een kopie van de pagina in mijn paspoort waar de kinderen opstaan niet voldoende is (ik kan tenslotte niet zomaar de buurkinderen in mijn paspoort laten bijschrijven) kon ze niet beantwoorden, het leek haar eigenlijk ook wel redelijk maar ze had van haar supervisor te horen gekregen dat bezwaren zonder uittreksels beslist niet geldig zijn en dus niet verwerkt zullen worden.
Toen ik het voor haar samenvatte als volgt: men wil iets gaan doen wat nu vzwiw wettelijk nog niet kan (mijn gegevens delen zonder mijn expliciete toestemming) en als ik niet wil dat dat gebeurd moet IK van alles aan de hand halen en kosten maken. Ja daar komt het inderdaad op neer zei ze. AArgh!
Mamvantwee
03-11-2008 om 14:43
En als je kind in je paspoort staat?
Ik zie op de site van postbus51 dit staan:
"Volgens artikel 17 van de Paspoortwet mag bijschrijving alleen plaatsvinden in het paspoort van degene die belast is met het wettelijk gezag over het kind. Als twee personen belast zijn met het gezag mag het kind worden bijgeschreven in het paspoort van beide personen. Dit mag alleen als de andere persoon, die mede belast is met het gezag, schriftelijke toestemming geeft. U moet ook het paspoort meenemen van de ouder die toestemming geeft. "
Mijn kinderen staan allebei in mijn paspoort bijgeschreven (en ook in dat van mijn man). Dat moet dan in de redenering van de minister, net zoveel bewijs zijn dat ik gezag heb over mijn eigen kinderen als het feit dat ik een uittreksel uit het geboorteregister mag opvragen?
M Lavell
03-11-2008 om 14:46
Dat is dan genoeg
"Dat moet dan in de redenering van de minister, net zoveel bewijs zijn dat ik gezag heb over mijn eigen kinderen als het feit dat ik een uittreksel uit het geboorteregister mag opvragen?"
Beter bewijs. Als ouder hoef je geen belang aan te tonen bij het opvragen van een geboorteakte. Je kunt ouder zijn maar geen gezag hebben.
Groet,
Miriam Lavell
Mamvantwee
03-11-2008 om 14:53
Ik heb ook een klacht ingediend
...op de site www.epd.nl Of het zin heeft, zullen we moeten afwachten.
Niettemin ga ik een bezwaarformulier insturen voor mijzelf en mijn twee kinderen, met een kopie van mijn paspoort, voor de kinderen zal ik dan ook nog eens het paspoort van mijn man kopiëren: alle gezaghebbers (en dan zijn wij een 'normaal' gezin met één papa en één mama) zijn dan akkoord, zou ik zeggen.
Wat een toestand, dat epd. Schandalige gang van zaken.
Irila
03-11-2008 om 14:58
Burgerzaken
Ik heb net gebeld met burgerzaken van mijn gemeente om te vragen of een uittreksel van het geboortregister idd dient om gezag aan te tonen. Ze reageerde in eerste instantie zeer verbaasd, 'daar staan alleen de geboortedatum en plaats op', maar na overleg met haar leidinggevende zei ze dat daar idd sinds kort ook op staat bij wie het ouderlijk gezag berust.
Anneque
03-11-2008 om 14:59
Wéér gebeld
Met het argument van mamvantwee (dank): de man die ik nu aan de lijn had, was het met me eens: "ik denk dat u gelijk hebt, maar het uittreksel moet toch meegestuurd worden. Dit is het officiële antwoord". Hij speelt mijn vraag door aan "de tweede lijn", en die gaan mij mailen. Ik zal dat antwoord hier laten weten.
Groet,
Anneque
M Lavell
03-11-2008 om 15:03
Dat lijkt me bizar
"maar na overleg met haar leidinggevende zei ze dat daar idd sinds kort ook op staat bij wie het ouderlijk gezag berust."
Hoe kan de gemeente waar het kind geboren is dat nu toch weten?
Ik zoek me suf, maar zie geen verband.
Groet,
Miriam Lavell
Genista
03-11-2008 om 15:08
En wat nou klote is
Volgens de redenering van Miriam en alles en iedereen moet een kopie van het paspoort waarin de kinderen staan toch echt voldoende zijn. Maar wat nou als ik alleen dat meestuur met mijn bezwaar en het belandt op het bureau van een regeltjesneuker, die dom zegt "dit is niet volgens de regeltjes" en het vervolgens niet verwerkt? Ik hoor dan niets, ik denk op de lijst van bezwaarmakers te staan en mijn kinderen blijken er dan gewoon wèl in te zitten? En ik weet dat dan niet?
Dat is nou precies waarom ik potdorie nog overweeg om toch die dure onnodige uittreksels (in drie verschillende gemeenten!!) te gaan scoren. Ik heb gigantisch de pest in.
Mamvantwee
03-11-2008 om 15:08
Allemaal uit het gba
Lijkt me, daar staat toch wie je bent, waar je woont, wie je ouders en eventuele voogd/curator/... is? Dus eigenlijk zou "de minister" (dwz de instanties die het feitelijke bezwaarschrift moeten controleren) daar dus zijn.
M Lavell
03-11-2008 om 15:14
Uittreksel bevolkingsregister
In het GBA van de gemeente waar je woont staat, voorzover van toepassing, wie het gezag uitoefent. Dat verschijnt (mogelijk) ook op een uittreksel uit het bevolkingsregister. Het verschijnt niet op een uittreksel uit het geboorteregister, vooral niet als kind daar niet meer woont.
De gegevens over het gezag komen uit het gezagsregister. Dat register meldt alleen maar gezag dat is uitgesproken door de rechter. In alle andere gevallen, gewone huwelijken, gewone scheidingen, gewoon overlijden van een van de ouders dus zonder dat er een rechter aan te pas is gekomen, verschijnt er een regeltje dat het gezag overeenkomstig wettelijk bepaald is.
Ik denk dat een uittreksel bevolkingsregister bedoeld wordt.
Ander punt: Feitelijk hoef je geen bezwaar te maken en feitelijk klopt deze procedure helemaal niet. Je kunt helemaal niet gehouden worden aan de regeltjes die Nictiz zelf heeft verzonnen.
Het moet nog door de kamer.
Groet,
Miriam Lavell
Pien
03-11-2008 om 15:30
Denk dat dat klopt miriam
Uittreksel geboorteregister en uittreksel uit de gemeentelijke basisadministratie worden idd vaak door elkaar gehaald. De geboorteakte zegt helemaal niets over het gezag (alleen over de afstamming). Op een GBA uittreksel kan wel worden vermeld wie de gezaghouders zijn. En idd het gezagsregister registeert niet de gezagsverhouding in die gevallen dat het van rechtswege verkregen is.
Genista
03-11-2008 om 15:48
Antwoord van zijlstra
Geachte heer/mevrouw,
Zeer veel dank voor uw email. Wij hebben sinds zaterdag j.l. veel klachten binnengekregen over de bezwaarprocedure die in de brief van minister Klink. De VVD is voorstander van de invoering van het Elektronisch Patiënten Dossier. Met dit systeem is het mogelijk honderden vermijdbare doden per jaar te voorkomen. Op dit moment veroorzaken verkeerde medicatie en onvoldoende dossiergegevens zo’n 1700 doden ver jaar en daar wil de VVD graag iets aan doen. Daarnaast voorziet het EPD in een snelle en goede informatie-uitwisseling over de patiënt voor zorginstellingen onderling en biedt het de mogelijkheid voor de patiënt zelf om zijn medische gegevens in te zien.
Het kan echter niet zo zijn dat men, indien men bezwaar wil aantekenen tegen het EPD, wordt opgezadeld met een papierwinkel en met kosten voor uitreksels van het bevolkingsregister. Wij hebben dan ook schriftelijk de minister verzocht om deze bezwaarprocedure terug te draaien en een beter en kosteloos alternatief te presenteren. Want hoewel de VVD voorstander is van het EPD, moet het mogelijk zijn voor hen die dat willen om eventuele bezwaren moeite- en kosteloos door te geven.
Genista
03-11-2008 om 15:49
Dit biedt hoop
De VVD mag dan voor het EPD zijn, ze zijn het iig met ons eens dat bezwaar maken niet zo omslachtig mag zijn. Dat biedt enige hoop.
Mamvantwee
03-11-2008 om 15:50
Kijk
Dat is mooi Genista. Ik neem aan dat we hier nog wel wat over zullen gaan horen?
Pien
03-11-2008 om 15:51
Dus
Uittreksel uit de gemeentelijke basisadministratie (GBA)van kind met de oudergegevens aangevuld met gezaggegevens. Dit gaat per kind, dus toch nog zo'n 10 euro per kind....
M Lavell
03-11-2008 om 16:01
Voor wie wel in dat epd wil (tinus, help!)
Het merkwaardige is dat iedereen in dat EPD belandt, tenzij je aangeeft niet te willen. Dat heeft het bizarre gevolg dat van ouders die het voor hun kinderen niet willen wordt gechecked of ze wel het gezag hebben over hun kinderen.
Hoe zit dat met ouders die geen bezwaar hebben? Krijgen die toegang tot het EPD van hun kind? Speelt gezag daarbij een rol, of komt die check helemaal niet meer voor? Of misschien:Komt er voor hen straks een aanmeldingsformulier met de tekst 'adres: moet overeenkomen met dat van de ouder'?
En hoe zit dat met het recht op informatie? Mag een biologische ouder zonder gezag wel of niet in dat EPD?
Ik vermoed vreselijk gedoe.
groet,
Miriam Lavell
M Lavell
03-11-2008 om 16:17
Correctieverzoek
Ik geloof dat ik begin te begrijpen waar deze handelswijze vandaan komt. Het wordt behandeld als een correctieverzoek. Zie http://www.cbpweb.nl/documenten/inf_va_correctie.shtml
Voorwaarden voor correctie
Aan het bieden van correctie zijn de volgende voorwaarden verbonden:
* U moet kunnen vaststellen dat de betrokkene de persoon is op wie de persoonsgegevens betrekking hebben. Dit is om te voorkomen dat iemand door het gebruik van de naam van een ander diens gegevens kan wijzigen. De identiteit vaststellen kan aan de hand van het rijbewijs, paspoort of ander identiteitsbewijs.
* De betrokkene kan alleen een correctieverzoek indienen als hij ouder is dan 16 jaar en indien hij niet onder curatele is gesteld. Anders moet het verzoek om inzage door de wettelijk vertegenwoordiger (bijvoorbeeld een ouder) worden gedaan en moet het antwoord aan die vertegenwoordiger gericht zijn. Indien u twijfelt of een ouder daadwerkelijk het ouderlijk gezag heeft, dient u na te gaan of de ouder wettelijk vertegenwoordiger van de minderjarige is. Het tonen van een identiteitsbewijs is in die gevallen niet voldoende. Het aantonen van het ouderlijk gezag (of bij een ander dan de ouders: de voogdij) kan door het overleggen van een recent afschrift van de geboorteakte, in combinatie met een recent uittreksel uit het gezagsregister. Hieruit blijkt wie de moeder van het kind is en of (en zo ja, door wie) het kind erkend is. Indien in het gezagsregister geen aantekening staat, is er geen wijziging opgetreden in de situatie zoals die vermeld wordt in de geboorteakte."
Groet,
Miriam Lavell
M Lavell
03-11-2008 om 16:33
Helemaal fout
De meer principiele vraag is of opt-out hetzelfde behandeld moet worden als een correctieverzoek. Ik denk het niet. Het kunnen weigeren van deelname aan gegevensuitwisseling die vrijwillig is, want voor burgers is dat nog steeds zo, moet een stuk eenvoudiger zijn.
Die tekst van het CBP is een (relatief) oude tekst van voor de wijziging van de wet GBA. Sinds die wijziging (2 jaar geleden?) moet het gezagsregister wijzigingen doorgeven aan het GBA. Daarvoor was dat nog niet zo.
Groet,
Miriam Lavell
me
03-11-2008 om 16:42
Kan toch niet?
Het kan toch niet zo zijn dat als ik het bezwaar indien met kopie van paspoort waar de kinderen bij ingeschreven staan, waarin ik een andere achternaam draag dan de kinderen, vooruit, ook maar een kopie van vader toevoeg en niet te vergeten het begeleidende briefje van Miriam Lavell ik toch klakkeloos en zonder pardon opgenomen word in het EPD?
Dan zou je toch op zijn minst een briefje terug verwachten waarin het verzoek van geboorteregister meesturen staat?
Het zal toch niet zo zijn dat je dan een berichtje krijgt dat je opgenomen bent in het EPD?