Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Rosa

Rosa

31-10-2008 om 16:06

Het elektronisch patiëntendossier

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

De datum en het bezwaar

Er ligt nog een los eindje over die datum.
Beemer:"als de foldernoemers ook even kijkje nemen op de site die erin vermeld staat, kunnen ze lezen dat je ook na de eerste 6 weken nog bezwaar kunt maken. Dan worden al je gegevens uit het EPD gehaald."
Dat staat er inderdaad en dit suggereert dat van wie vóór 15 december bezwaar maakt helemaal geen gegevens in het Landelijk Schakel Punt belanden (naw's, met welke zorgverleners je contact hebt, voorbereidingen tot links naar systemen), terwijl wie na 15 december bezwaar maakt vanzelfsprekend wel in dat LSP belandt, met al die links.
Het suggereert eigenlijk dat er op 15 december (1 januari eigenlijk) al begonnen wordt met dat EPD, terwijl we nog niet weten wie er allemaal toegang krijgen. Is dat inderdaad ook het taxibedrijf? We weten bovendien niet wie er toegang kunnen krijgen. Is mijn ziekenhuis, huisarts, apotheek er al klaar voor, of wachten zij nog even en is de zorgwinkel wel paraat waardoor er bij mijn naam ineens gebruik van een rolstoel (voor oma gehuurd) en een rollator (voor vriendin gehuurd) komt te staan en de aanschaf van een verbanddoos A (voor vallende fietstoeristen op mijn dijk gekocht)? My God, dat ziet er raar uit!
Hoe dan ook: er is wel degelijk een verschil tussen weigeren vóór 15 december en weigeren erna. Wie voor die datum weigert komt gewoon helemaal niet in dat LSP. Wie na die datum weigert zit er in, met links naar alle zorgaanbieders die er dan al bij kunnen. Die gegevens worden vernietigd als je later bezwaar aantekent. Maar wie wat van elkaar heeft overgenomen, weet je niet.
Groet,
Miriam Lavell

Lach of ik schiet

tesse:"Ik neem aan dat zijn interpretatie de juiste is, maar of ik lees het helemaal verkeerd, of het staat er niet. "
Ik neem dat eigenlijk niet aan, juist om het punt dat hij eerder maakte: een pingpongspel van een bezwaar makende en een bezwaar intrekkende ouder.
Over dit bezwaar maken en intrekken en welke identiteitsprocedure er van toepassing zou moeten zijn, moet nog regelgeving gemaakt worden. Er is niet eens een voorstel. Ik denk dat de ambtenaren van Klink hier gewoon kort door de bocht gaan.
Ik denk bovendien dat de brief en het bezwaarformulier is als het is juist omdat er op 1 januari kennelijk al begonnen wordt met dat LSP, terwijl er nog geen wetgeving is. Die wetgeving is nodig om de zorgverleners te behoeden tegen strafbaarheid van het uitwisselen van gegevens zonder toestemming.
Een kort door de bocht oplossing is de 'wie niet ondubbelzinnig tegen is, is voor' houding die deze brief en de bezwaarprocedure uitstraalt.
Het doel van Klink is om dat EPD 3e kwartaal 2009 in werking te hebben. Daarvoor is het inderdaad nodig om op 1 januari al te beginnen, anders is het niet af. Maar omdat er geen wetgeving is, kan dat niet.
Vandaar deze 'lach of ik schiet' benadering met een vleugje 'wie doet me wat, bezwaar maken ze toch niet' houding.
Groet,
Miriam Lavell

Was het maar zo duidelijk

Beemer:"als het werkt zoals ze zeggen dat het werkt, zal je persoonlijk geïnformeerd worden door een zorgaanbieder als zij zich aansluiten bij het EPD en dan dus ook jouw gegevens kunnen opvragen."
Maar krijg ik die brief voordat dat gebeurt en kan ik dan nog bezwaar maken, of krijg ik 'm om mij op de hoogte te brengen van het heugelijke voldongen feit?
Beemer:"- Zorgverleners mogen alleen uw medische gegevens opvragen en inzien als dat nodig is voor uw behandeling."
En ik kan bezwaar maken, de zorgverlener uit zijn ambt laten zetten, als hij dat doet zonder noodzaak. Maar dat kan ik alleen maar achteraf controleren. Ondertussen ben ik ruim bekend met personen en instanties die menen met mij (en vooral mijn kinderen) een intensieve relatie te hebben en van alles over mij en mijn kinderen te moeten weten in het belang van die relatie, terwijl ik dat toch anders zie.
Nou ja, zie de bezwaren van het CBP die ik eerder aanhaalde.
Als het nou allemaal zo klaar als een klontje was, had ik geen bezwaar gehad.
Groet,
Miriam Lavell

mijk

mijk

02-11-2008 om 16:49

Ik zie het niet gaan werken

Mijn opa heeft afgelopen week op doorverwijzing van de huisarts in ziekenhuis A een onderzoek gehad omdat er reden was om te veronderstellen dat hij slokdarmkanker had. Vrijdag moest hij naar zijn internist, ook in ziekenhuis A, voor de uitslag. Internist vraagt hem waarom hij langskomt: Nog steeds problemen met de stoelgang? (daar was hij het jaar daarvoor geweest). Er was geen uitslag en arts had zelfs de verwijsbrief niet. Gelukkig is mijn grootvader ondanks zijn 90 jaar nog zeer helder en is de internist zelf alle gegevens, op papier, gaan zoeken. Daarna kon hij na stevige verontschuldigingen naar opa en scheldpartijen in de telefoon vertellen dat het inderdaad waarschijnlijk om een kwaadaardig gezwel gaat.

Als het dus binnen een ziekenhuis al zo mis kan gaan dan helpt het niet om daar een extern netwerk aan te hangen. Zeker niet als dat een netwerk is dat de patiënt buitenspel zet. De mevrouw met die peniciline allergie uit het foldertje die is ook in het nieuwe systeem goed stom als ze dat niet telkens zelf meldt. Alleen heeft de overheid haar nu in slaap gesust met een makkelijk te lezen foldertje..

me

me

02-11-2008 om 17:41

Zou het werken

als ik gewoon het bezwaarform. 4x kopieer en een kopie van paspoort met ieder bezwaarform. meestuur?
Of zou dat niet geaccepteerd worden en wij alsnog opgenomen worden in het EPD?
(ik wens nl de kosten zo laag mogelijk te houden, bezopen gewoon om voor ieder kind (3 stuks hier) minimaal 10 euro kwijt te zijn voor iets waar ik niet om gevraagd heb.

Lietje

Lietje

02-11-2008 om 18:45

Iedereen

Hadden we echt dit weekend die brief moeten krijgen? Toch het oud papier eens nazoeken. Wij hebben hier niets gekregen. Hopelijk ontvangen we niets, hoef ik ook niet te reageren.......
Lietje

me

me

02-11-2008 om 19:30

Afwachten

beemer, ik wacht hier het antwoord -wat je hopenlijk snel zult krijgen- af voordat het bezwaar de deur uitgaat.
Hoe meer ik lees in dit draadje hoe meer ik ervan overtuigd ben dat ik(en kinderen) niet in het EPD wil komen.
Die verwisseling, dat is er 1 van. Het lijkt zo weinig voor te komen, maar...ook ons is dit overkomen. Ook een veelvoorkomende achternaam. Welliswaar niet in gezondheidszorg, maar toch.
Daarbij, ik heb er geen behoefte aan dat een oorarts zomaar zou kunnen zien wat ik te zoeken heb bij de gynacoloog en vice versa.
Maar, de allerbelangrijkste reden is hier al naar voren gekomen.
Toekomst van het EPD. Arts kijkt daarin en luisterd niet meer naar verhaal van patient.
Dat kind super allergisch is voor anti-biotica weet hij (kan zelfs uit zijn hoofd opnoemen welke de ergste boosdoener is). Daarnaast is dat al overal genoteerd, bij zowel huisarts als bij ziekenhuis.

De toekomst

Hoe ziet jullie toekomst eruit als je de nieuwe elektronische identiteitskaart op zak hebt?
Een klein voorproefje:
Telefoniste: "Pizza Hut, goede morgen."
Klant: "Goede morgen, ik wil een paar pizza's bestellen."
Telefoniste: "Mag ik uw Burgerservicenummer, meneer?"
Klant: "Dat is 222 0033653 52."
Telefoniste: "Dank U, meneer Jan Vandenbroecke. Uw adres is Haagstraat 256 en uw vaste telefoonnummer is 288 54 22. Uw telefoon op uw werk bij Dexia is 678 89 65 en uw GSM 0475 - 65 25 32. Vanuit welke locatie belt U ons?"
Klant : "He, ik ben thuis. Vanwaar haalt u al deze informatie over mij?"
Telefoniste: "Wij zijn op Het Systeem aangesloten, meneer."
Klant: (zucht diep) "Goed dan! Mag ik twee pizza's met ham, mozzarella en..."
Telefoniste: "Ik denk niet dat dit een goed idee is, meneer."
Klant: "Hoezo?"
Telefoniste: "U lijdt volgens uw medisch dossier aan hoge bloeddruk en u hebt ook een te hoog cholesterolgehalte; uw ziekteverzekering weigert de gevolgen van schadelijk eetgedrag te vergoeden in geval van problemen. Bovendien krijgen wij ook een boete voor het leveren ervan."
Klant: "Oei! Wat raadt u mij dan aan?"
Telefoniste: "Probeert u onze Pizza met yoghurt en sojabrokjes eens. U zult dat ongetwijfeld heel lekker vinden."
Klant: " Waarom denkt u dat ik dat zal lusten?"
Telefoniste: "Uw vrouw heeft onlangs het boek "Lekkere recepten met soja "in de lokale bibliotheek geleend".
Klant: "Oké... Stuurt u daar dan twee van. Voor mij en mijn vrouw."
Telefoniste: "Goed. Dat kost samen dertig euro."
Klant: "Prima. Ik geef u het nummer van mijn creditkaart. Dat is...."
Telefoniste: "Sorry, meneer, maar u hebt uw toegestane bedrag al overschreden. U zult cash moeten betalen."
Klant: " Okay! Ik haal het bedrag wel uit de muur voordat uw bezorger arriveert."
Telefoniste:"Dat zal niet lukken, meneer, er staat niets meer op uw bankrekening."
Klant (boos): " Dat is uw zaak niet! Stuur die pizza's en ik zorg wel dat ik het geld heb. Hoelang duurt het?"
Telefoniste: "U krijgt de pizza's over een uur bij u thuis. Hebt u haast, dan kunt u ze hier afhalen en contant betalen. Maar pizza's per motor vervoeren is niet aan te raden, meneer."
Klant (getergd): "Hoe weet u dat ik een motor heb?"
Telefoniste: "Ik lees hier dat u uw afbetalingen van uw auto niet meer hebt kunnen doorbetalen en dat uw wagen in beslag is genomen. Maar uw motor is betaald, dus ik veronderstel dat u die gebruikt."
Klant: "@#%/$@&?#!"
Telefoniste: "Mag ik U verzoeken om beleefd te blijven, meneer? U bent al eens veroordeeld wegens belediging van een wetsdienaar. Een tweede aanklacht zou niet best zijn."
Klant: (Sprakeloos)
Telefoniste: "Nog iets anders, meneer?"
Klant: "Neen... Of ja, toch wel: vergeet niet om ook de gratis twee liter Cola te leveren zoals in uw folder staat."
Telefoniste: "Sorry, meneer, een uitsluitingclausule in onze vergunning verbiedt ons om gratis dranken, die suiker bevatten, aan diabetici te geven.... Wat dacht u van suikervrije Rivella, meneer? Die moet u natuurlijk wel betalen, maar..."
Klant: tuut tuut tuut. (opgehangen)

Tihama

Tihama

02-11-2008 om 20:08

Ict-oplossingen voor cultuurproblemen

Behalve stupide, Kafkaiaanse uitwassen die ons te wachten staan, is er een veel belangrijker reden om dit hele EPD terug te sturen. Het werkt averechts.

Een bekend model om veranderingen te bewerkstelligen gaat uit van de volgende pijlers:

- visie (waar wil je naar toe)
- de structuur (wie heeft welke taak en wie is baas van wie)
- de cultuur (hoe gaan medewerkers met elkaar en met klanten om)
- de middelen (is er geld, is er ICT)
- de mensen (welke vakkennis hebben ze).

Als je een organisatie écht wil veranderen, dan zijn mensen en cultuur het belangrijkste. Dat weet elke veranderingsdeskundige. Middelen en structuur zijn alleen maar ondersteunend.

Maar wat dóet elke manager/beslisser die een probleem ziet. Die gaat iets doen aan de middelen (een ICT-programma als panacee voor al uw leed) en de structuur (voortaan is Pietje beslissingsbevoegd).

Men stelt vast dat zorgverleners verkeerde dingen doen omdat ze over onvoldoende informatie beschikken.
Dat dit gevaarlijk is voor patiënten. Dat wil men veranderen, verbeteren. Je wilt een ander resultaat. Het resultaat dat je wilt is dat een professional wel beschikt over alle relevante informatie en met zijn/haar vakkennis de juiste taken uitvoert.
Om dat te bereiken is er een veel betere benadering. Leer mensen welke vragen ze moeten stellen. Hoe ze die vragen moeten stellen. Aan wie ze die vragen moeten stellen. Dat heeft te maken met de competenties van de zorgverleners én met een cultuur waarin het normaal is om met elkaar te praten. Om samen te voorkomen dat je in elkaars blinde vlek met dezelfde patient bezig bent. Te erkennen dat je niet alles weet. Dat gaat over cultuur en mensen. Door meer informatie via een computersysteem aan te bieden, creëer je schijnzekerheden, waarbij de drang tot communicatie verder afneemt.

Daarnaast is er natuurlijk nog een compleet ander probleem dat we nu niet hebben en straks wel. Hoe meer schriftelijke informatie aan mensen aangeboden wordt, hoe minder ze lezen en opnemen. Met een béetje dossier zal een zorgverlener straks eerst 50 pagina’s moeten lezen. Of dat leidt tot een verhoogde hoeveelheid kennis waag ik te betwijfelen.

Ja, ik ga bezwaar maken.

Tihama

Averechts

Het grootste rad voor de ogen is inderdaad wel dat er een soort centraal electronisch dossier zou zijn van iedereen, mooi op orde, kloppend, snel doorzoekbaar op relevante informatie. Dat IS er niet en dat KOMT er niet. Er komt een schakelpunt, waardoor je als zorgverlener in een heleboel andere dossiers over je patient kunt en zelfs moet gaan kijken.
Dat gaat inderdaad averechts werken. Het foldertje is veel te simpel. Binnen 1 ziekenhuis gaat het nu al verkeerd (ja, ook ruime ervaring mee in diverse ziekenhuizen), hoe zou het dan landelijk met een schakelpunt (niet eens een centraal dossier) wel goed gaan? En de vele digitale dubbelgangers bestaan. Helaas.
Ik ga bezwaar maken. Ik wil de zorgverleners en mezelf niet met dit ondoordachte wangedrocht opschepen.

Pleeg hier

Wat mij betreft levert het meer op als er binnen instellingen aandacht komt voor het adequaat opstellen ,gebruiken en evalueren van zorgdossiers.
Wat heb je aan een EPD als de informatie daarin niet up to date is?

Damajo

Nou ik was al flink vrolijk

door het verhaal van Genista. Even lekker gelachen, zag het helaas zo voor me

"Zou het werken als ik gewoon het bezwaarform. 4x kopieer en een kopie van paspoort met ieder bezwaarform. meestuur?"
Er staat duidelijk op het formulier dat je er kopieen van kunt maken. Paspoort erbij is ook goed. Alleen mis je dan nog de uittreksels, als je kids onder de 16 hebt.

Yta Chalne

Yta Chalne

03-11-2008 om 09:04

Nou

Ik ga geen mails sturen en antwoorden afwachten en gissen. Ik heb meteen bezwaar gemaakt, voor ons en voor alle vijf kinderen. Omdat ik geen zin heb om voor een onduidelijk gebeuren wat me ongevraagd in de maag wordt gedouwd 5x13= 65 euro te betalen aan uittreksels heb ik uitsluitend kopietjes paspoort meegestuurd. Laat ze zelf maar uitzoeken of dat genoeg is, anders hoor ik het wel.
Ik vraag me nog wel af of je straks niet sowieso verdacht bent als je niet meedoet, zoals je nu ook al enigszins verdacht bent als je niet met je kind naar het consultatiebureau komt. ( Het idee van: "Niet meedoen mevrouwtje? Wat hebt u dan te verbergen??")

Irila

Irila

03-11-2008 om 09:36

Gebeld met infopunt

Ik heb vanmorgen gebeld naar dat 0900 nummer op het bezwaarformulier met de vraag waarom ik eigenlijk bezwaar moet maken. Dat het vziw toch zo is dat mijn expliciete toestemming nodig is om gegevens uit te wisselen. De medewerker die ik aan de lijn kreeg verwees me eerst door naar de site en gaf bij wat doorvragen toe dat hij eigenlijk ook niet meer wist dan op de site staat.
Toen kreeg ik iemand anders aan de lijn die wel wat meer kon vertellen. Zij zei dat deze procedure alleen is om al op voorhand bezwaar te maken maar dat alle zorgverleners voor dat ze je gegevens opnemen in het EPD eerst om toestemming moeten vragen en dan kun je dus ook nog nee zeggen. Maar ik kreeg niet helemaal duidelijk van haar of je daar zelf bij al je zorgverleners achteraan moet (eerst zei ze van wel en toen van niet). Als ik haar goed begrepen heb is nu bezwaar maken dus niet perse noodzakelijk. Maar ik denk dat ik, net als Yta Chalne de formulieren toch maar instuur maar wel zonder uittreksels (grrr dat zou me dan 3 x 10,40 plus reiskosten naar de geboorteplaats van oudste kosten)

Irila

Irila

03-11-2008 om 10:14

Arts vragen

"ja, leuk. en denken ze echt dat ze dat gaan doen? Ik heb dat toen gezien bij Digidoor, niemand die toestemming vroeg, alles werd doorgesluisd zonder dat mensen het wisten. Eén druk op de knop, zo makkelijk."

Ja daar ben ik ook een beetje bang voor, hoewel ik wel denk (hoop) dat artsen zich toch wel beter bewust zijn van hun beroepsgeheim dan scholen. De mevrouw van het infopunt gaf ook nog aan dat je met alle vragen over hoe het precies is geregeld ook terecht kunt bij je huisarts (en andere zorgverleners), zouden ze daar blij mee zijn bij de gemiddelde drukbezette praktijk?

Mailadres

Logischerwijs, gezien de andere adressen die gegeven zijn in deze draad, zou het adres van VVD-meneer Zijlstra moeten luiden: [email protected]

Tinus_p

Tinus_p

03-11-2008 om 10:19

Mailadres2

Genista:
"Logischerwijs, gezien de andere adressen die gegeven zijn in deze draad, zou het adres van VVD-meneer Zijlstra moeten luiden: [email protected]"
Klopt (google is je vriend).

Angela67

Angela67

03-11-2008 om 10:41

Rosa, zie cc

Rosa,
ook ik kreeg zo'n mailtje van Mark Rutte, maar Zijlstra stond in de cc! [email protected]
Groet,
Angela

Angela67

Angela67

03-11-2008 om 10:42

Sorry. dat was drie keer een adres..

...

Angela

Beter mee verlegen dan om verlegen

Antwoord op wat vragen

Ik heb gebeld en kreeg werkstudent 'de Vries' aan de telefoon. Iemand uit een Call-center, bekende ze schuchter.
Mijn eerste vraag: Wie schuilt er achter dat antwoordnummer? Antwoord: Dat is het Nictiz. https://www.nictiz.nl/index.php
Zij zijn (of worden eigenlijk, als de wet wordt aangenomen) de maker en beheerder van het LSP. Het schakelpunt dat alle zoekverzoeken van hulpverleners aan elkaar moet koppelen.
Vraag twee: Waarom moeten ouders een uittreksel van het geboorterigister mee sturen van het kind?
Antwoord: Wie geen gezag heeft, krijgt dat uittreksel niet van de gemeente (sic!). Het is dus werkelijk de bedoeling daarmee gezag vast te stellen, maar het klopt voor geen meter. Vast staat wel dat het uittreksel geen identificatiedocument is.
Vraag drie: Moet de naam van het kind dezelfde zijn als die van de ouder die bezwaar maakt.
Antwoord: Ja. Ja, nu u het zegt, dat is raar. Goh. Mag ik u daarover terugbellen. Wat is uw naam, adres, woonplaats... Ik heb de gegevens van dat antwoordnummer verstrekt en mijn emailadres.
Vraag drie: De zin 'Door het bezwaarformulier te ondertekenen geeft u ook toestemming om uw persoonsgegevens te verwerken in het kader van de wet bescherming persoonsgegevens' begrijp ik niet.
Dat begreep zij weer niet, maar dat is een te lang verhaal. Op mijn concrete vragen: Wie beheert dat bestand, Wie heeft er toegang toe, Hoe lang blijft dat bestand bestaan, kwam geen antwoord.
Dan de datum.
Zelf had ze tijdens de cursus al wel opgemerkt het raar te vinden dat er een bestand van bezwaarhebbers zou ontstaan. Het antwoord dat zij kreeg:"Ja, dat is er".
Laatste vraag: Waarom moet er bezwaar ingediend worden voor 15 december? Dat werd weer een ingewikkelde discussie (wist dat meisje veel) met toch wat interessante punten uit haar cursus.
Vanaf 1 januari kunnen huisartsen, vervangend artsen, apothekers en ziekenhuis apotheken al met dat EKD werken. Dat kunnen ze bij de gratie van het feit dat de noodzakelijke gegevens van alle Nederlanders al in dat LSP gelopen zijn, of tussen 15 december en 1 januari erin lopen (wist ze niet precies).
Bezwaar makers krijgen een code, waardoor de zoeklinks niet gemaakt kunnen worden. Het is dus niet alleen zo dat er een bestand met bezwaarmakers is, ook dat LSP maakt zichtbaar wie bezwaar heeft. Van volledige vernietiging, zoals de wet belooft, is dus geen sprake.
Resterende hamvragen:
Wat moet je nu als ouder doen, wel of geen uittreksel uit het geboorteregister? Ik zou zeggen: Maak bezwaar zonder en geef als toelichting dat als men twijfelt aan uw ouderlijk gezag, dat zij het gezagsregister kunnen raadplegen. Eis dat je bezwaar serieus behandeld wordt omdat het persoonsgegeven 'uittreksel geboorteregister' niet het doel kan dienen het gezag vast te stellen en daarmee, in het kader van de Wet Bescherming Persoonsgegevens een irrelevant gegeven is.
Over de namenkwestie word ik nog gemaild.
Dan de datum: Moet je je iets aantrekken van die 15 december? Dat zou ik wel doen. Vanaf 1 januari wordt het EPD kennelijk al gebruikt (terwijl er geen wettelijke basis is). Ik zou niet weten wie van mij vindt dat ik zijn of haar patient ben, nog los van de mogelijke digitale dubbelgangers. Hou er rekening mee dat apotheken en artsen dit middel ook gaan gebruiken om niet betaalde rekeningen te innen. Het CBP waarschuwt daar ook voor in het advies.
Ja, je belandt dan in een bestand met bezwaarmakers, maar zoals de opzet nu is ben je ook als zodanig herkenbaar als je later alsnog bezwaar maakt. Dit alles moet op termijn met klachten en procedures rechtgetrokken worden.
Werkstudent de Vries deed hoopvol alsof de huisarts of vervangend arts bij het eerste bezoek in januari wel zo beleefd zou zijn om aan jou te vragen of jij wil dat je gegevens in dat EPD gaan. Ik waag dat te betwijfelen. Niet eens uit onwil, een volle wachtkamer verhoogt de druk en maakt ook artsen vergeetachtig.
Bovendien is de communicatie naar huisartsen en apotheken kennelijk zo dat er gedaan wordt alsof ze rustig op 1 januari kunnen beginnen. Dat ze niet gedekt zijn door wetgeving en feitelijk strafbaar zijn als ze het wel doen, weten velen vermoedelijk niet.
Last but not least: Gebruik van het EPD, dus ook misbruik, moeten de zorgverleners zelf bijhouden. Als jij misbruik vermoedt van een zorgverlener, moet je dus bij die zorgverlener het bewijs halen dat dat zo is. Het LSP, of clientencontactpunt of welke afkorting of marketingterm dat ding ook heeft of krijgt, doet helemaal niks voor je.
Het lijkt mij dus zinnig om elke poging van gebruik te beletten. Dan maar in een bestand met bezwaarmakers en in het LSP met een code achter je naam.
Groet,
Miriam Lavell

Tinus_p

Tinus_p

03-11-2008 om 10:55

Die ambulancemedewerkers

Een van de geclaimde voordelen van het EPD, is dat ambulancemedewerkers snel je gegevens kunnen inzien. Best, ik geloof dat dat nuttig zou kunnen zijn. Maar hoe weten die ambulancemedewerkesr je naam en BSN? Die gegevens hebben ze blijkbaar nodig. En je BSN is vertrouwelijke informatie.

*idee*

tinus, bij de evaluatie van de wet zal ook zonneklaar blijken dat dat EPD juist helemaal niks doet voor noodgevallen waarin de patient niet aanspreekbaar is.
Daar heeft het innovatieplatform Nictiz dan de volgende oplossing voor: Een chip onder de huid achter je oren. Kost geen reet, zo'n chip.
Groet,
Miriam Lavell

Yoghurtpizza met sojabrokjes

Ik zie steeds meer redenen waarom het schandalig is dat dit als opt-out over de schutting wordt gegooid. Zoiets kwetsbaars, gevoeligs en ingewikkelds als dit EPD had beslist alleen als opt-in ingevoerd mogen worden. En dan op een veel degelijker manier dan deze! Ze zijn werkelijk helemaal van de pot gerukt.
Hebben ze nou yoghurtpizza met sojabrokjes gegeten...

Tesse

Tesse

03-11-2008 om 11:20

Maar, maar, maar, miriam

Wat gebeurt er nu als ik het bezwaar indien zonder de uittreksels en met de toelichting die jij formuleert? Hoe kom ik er dan achter of mijn bezwaar geregistreerd wordt? Mochten ze het niet accepteren, krijg ik dan een berichtje dat ik niet aan de eisen voldoe, of word ik zonder pardon toch in het systeem gezet? Ik ben geneigd om toch maar die uittreksels te gaan halen, maar ik vind het werkelijk van de zotte dat ik 20 euro moet uitgeven aan iets dat ik niet wil! Als UPC ongevraagd een pakketje bij me naar binnengooit met een briefje erbij dat als ik niet binnen een bepaalde tijd reageer, ik de rekening voor dat pakket moet betalen, mag ik zeggen: dank u wel UPC, dit pakketje is van mij en ik hoef niet te betalen. Gek toch dat dat voor de overheid anders werkt.
Ik blijf benieuwd naar dat achternaamgebeuren, ik ben niet heel erg principieel maar ik vind zeer principieel dat ik niet afhankelijk hoef te zijn van mijn man om bezwaar in te dienen voor mijn kinderen. Wat een gedoe...

Doe wat je goed dunkt

Tesse:"Wat gebeurt er nu als ik het bezwaar indien zonder de uittreksels en met de toelichting die jij formuleert? Hoe kom ik er dan achter of mijn bezwaar geregistreerd wordt?"
Dat moet blijken, maar het Nictiz, die dit formulier en deze procedure heeft bedacht, is aan zet om aannemelijk te maken dat dat uittreksel nodig is. Jij niet.
Individuele klachten en gezamelijke actie kan hier nog extra beweging in brengen. We staan maar aan het begin. Doe wat je goed dunkt, maar zonder uittreksel is je bezwaar ook geldig.
Groet,
Miriam Lavell

Doe maar

Twee krijgen meer te horen dan een, blijkt eens te meer.
Groet,
Miriam Lavell

Beemer?

Waar had jij gevonden dat er op 4 november in de Tweede Kamer over de kwestie gesproken wordt? Op de agenda zie ik alleen de begroting van VWS staan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.