Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Rosa

Rosa

31-10-2008 om 16:06

Het elektronisch patiëntendossier

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jade

Jade

16-11-2008 om 12:17

Miriam,

bedankt voor je uitleg.

Maar ik heb nu juist niet het idee dat ik bij iedere Zorgverlener bezwaar moet gaan maken.

"Elke keer als een zorgverlener jouw dossier in wil zien, nieuwe gegevens wil, moet hij opnieuw aan jou vragen of jij dat goed vindt."

In de brief staat dat als je de eerste keer bij een Zorgverlener komt de Zorgverlener je om toestemming moet vragen. Niet dat ze steeds om toestemming moeten gaan vragen elke keer als ze nieuwe gegevens willen.

"Overigens geeft dit mooi weer dat niet het systeem, maar het denken over gegevensuitwisseling van doorslaggevend belang is."

Dat blijkt ja. Wat jij nu aangeeft heb ik me nooit zo gerealiseerd.

Ik krijg er nog een viezere smaak van in mijn mond, van het hele EPD gedoe

Hij moet het vragen

Jade:"Maar ik heb nu juist niet het idee dat ik bij iedere Zorgverlener bezwaar moet gaan maken."
Dat gevoel komt in mij ook op. Dat ik voor de zekerheid iedereen er nog even op moet wijzen dat ze _mij_ moeten raadplegen voordat ze wat gaan zoeken. Mijn probleem is eigenlijk dat ik niet eens weet welke zorgverleners menen mijn zorgverlener te zijn. Er zijn er nogal wat gepasseerd in mijn leven.
Jade:"In de brief staat dat als je de eerste keer bij een Zorgverlener komt de Zorgverlener je om toestemming moet vragen. Niet dat ze steeds om toestemming moeten gaan vragen elke keer als ze nieuwe gegevens willen."
Dat staat er, maar dat klopt niet en daar verandert ook niks aan zelfs niet als die wet voor het EPD er wel door is. De WGBO blijft op dit punt als ie is.
Dat is trouwens ook een probleem van de huisartsen. De huisartsen blijven zelf verantwoordelijk en aansprakelijk voor jouw dossier. Als een hulpverlener onrechtmatig in jouw dossier bij je huisarts snuffelt, dan kan dat je huisarts worden aangerekend. Dat het mogelijk is dat anderen niet geautoriseerd in zijn dossiers kijken, is formeel zijn schuld.
Groet,
Miriam Lavell

Nasha the first

Nasha the first

16-11-2008 om 13:48

Eh, rosa...

volgens mij is dat het oude bericht ) (31 oktober)

mijk

mijk

16-11-2008 om 14:21

Die 16.000 doden

Ik las van de week ergens dat in dat onderzoek ook bweuste medicaties meegenomen werden. Dus ook mensen met een voerdosis en zelfmoordacties. De arts die dat volgend mij in Trouw noemde melde daar dus even fijntjes bij dat het epd daar niet veel aan zou veranderen..

peach

peach

16-11-2008 om 18:01

16000

Die 16000 vermijdbare ziekenhuisopnames (het zijn geen doden) zijn dus ALLE gevallen van verkeerde medicatie? Willen ze dan serieus beweren dat als het EPD er is er nooit meer iemand een verkeerd medicijn krijgt (nog los van de zelfmoordpogingen inderdaad)?

Zelfs als dat zo zou zijn (wat natuurlijk niet zo is) dan nog is het natuurlijk zo dat een groot deel van die fouten ook voorkomen zou kunnen worden met minder drastische maatregelen dan een landelijk EPD.

Het blijft me verbazen dat de media geen gehakt maken van de manier waarop EPD ons opgedrongen wordt.

mijk

mijk

16-11-2008 om 20:06

Ik ben blij dat je me begreep

Peach. Jakkes wat een warboel dat bericht van mij. Ik weet toch dat ik niet even tussendoor moet forummen?

Het ging dus om bewuste medicaties als overdosissen en zelfmoordacties.

Plien

Plien

16-11-2008 om 21:40

Peach dat snap ik ook niet

Dat hier de media niet bol van staan!!

Miriam

Meer dan de invulinstructies dan in de link die jij geeft, heb ik ook niet gevonden. Ik weet wel zeker dat die instructie eerder niet op de site stond, want ik kijk er geregeld op om te verifiëren wat ik beweer.

Kopieerbaar

Het valt me nu op dat het beroemde bezwaarformulier op papier weliswaar lichtblauw is met witte hokjes, maar dat de downloadversie niet lichtblauw is en zwart omkaderde hokjes heeft... Dus mensen die een papieren versie moeten kopiëren zijn in het nadeel ten opzichte van de internetters die kunnen downloaden.

Tinus_p

Tinus_p

17-11-2008 om 11:32

Sofinummer

Rosa:
"Wat zegt de overheid over het BSN? Moet je vermijden (zo ver dat kan) dat het in handen komt van onbevoegden? En in hoeverre is dan NicTiz dan bevoegd? Iemand daar al naar gezocht?"
ROFL. Volgens de belastingdienst is het ongeveer staatsgeheim; ze weigerden mij het (toen nog) sofinummer van 1 van mijn kinderen toe te sturen, dat moest ik afhalen bij een belastingkantoor. Ik was dan ook heel verbaasd toen ik twee weken later een zorgpas kreeg, waar dat nummer prominent opstond. D

Irila

Irila

17-11-2008 om 14:20

Sofinummer

Mijn man als zzp'er heeft als BTW nummer gewoon z'n eigen BSN nummer met een letter ervoor oid. Dat moet dus op iedere factuur die hij verstuurd verplicht vermeld staan. Dus dan wordt het wel erg lastig te vermijden dat het in onbevoegde handen valt...

Ach, veiligheid (sarcastisch lachje)

Hoeveel instanties hebben je BSN nu al of moeten daarom vragen, in combinatie met je persoonlijke gegevens? Hoezo veilig? Zelfs het waterschap weet van alles en als je een auto koopt, vliegt je BSN ook alle kanten op.
Nog zo'n leuke: DigiD is wel veilig genoeg om al je overheidszaken te regelen, belastingaangifte, kinderbijslag, verzin het maar. Maar volgens minister Klink is DigiD niet veilig genoeg om bezwaar mee te kunnen maken... (ik heb het hem horen zeggen in het spoeddebat van 6 november). En dat zegt de man die ook nog met droge ogen durft te beweren dat het hele EPD heel veilig is en goed gecontroleerd enz. met die Uzi-passen - maar die hadden een al gekraakte chip, weten we nog?

nyed

nyed

17-11-2008 om 21:03

Miriam lavell

Hoi Miriam,
Dat je na 15 december bezwaar kan maken staat op de volgende link.

http://www.infoepd.nl/informatiepunt_com/patient_bezwaar_maken.php

Bezwaar
Het is mogelijk dat u niet wilt dat zorgverleners die u behandelen uw medische gegevens inzien. Daarom kunt u bezwaar maken tegen de uitwisseling van uw medische gegevens via het landelijk EPD.
Dit kan altijd, dus ook na 15 december a.s.
Uw huisarts of apotheker kan u vertellen wat de mogelijke gevolgen voor u zijn als u bezwaar maakt.

U kunt op twee manieren bezwaar maken.

Gegevens afschermen bij een (bepaalde) zorgverlener
Als u gegevens in uw dossier bij een bepaalde zorgverlener wilt afschermen, kunt u deze zorgverlener hierom vragen. Hij is verplicht om hieraan mee te werken. De afgeschermde gegevens in uw dossier kunnen dan niet door andere zorgverleners ingezien of opgevraagd worden via het landelijk EPD.

Al uw medische gegevens afschermen
U kunt er ook voor kiezen al uw medische gegevens af te schermen voor alle zorgverleners. Zorgverleners kunnen dan uw medische gegevens niet kunnen inzien en betrekken bij uw behandeling.

U kunt tot 15 december 2008 op voorhand bezwaar maken tegen gegevensuitwisseling via het landelijk EPD. Hiervoor moet u een bezwaarformulier (PDF, 93,7 k invullen. Bespreek uw bezwaar tegen het landelijk uitwisselen van gegevens altijd eerst met uw eigen huisarts of apotheek.

Bent u onder curatele gesteld of is er ten behoeve van u een mentorschap ingesteld? Dan kan uw wettelijk vertegenwoordiger een bezwaarformulier (mentor/curatele) (PDF, 91 k invullen.

Je schreef:
Wanneer gaat men zich wel aan de wet houden dan? Weet je zeker dat je straks nog een keer duidelijk kunt maken dat je niet wil? En wat is er dan in die tussentijd met je gegevens gebeurd?

Kijk dat is inderdaad de hamvraag, ik vertrouw ze ook voor geen meter.
Mijn brieven zijn daarom al de deur uit. Ze kunnen zoveel zeggen!!
Groetjes
Nyed

Inhakend op een posting van sancy dd 7 nov

Sancy schreef op 7 november:
"http://www.octek.nl/pictures/itp.pdf
Het is een rapport uit oktober vorig jaar, dus ietwat achterhaald, maar de conclusie is leesbaar en er staat onder andere een interessant stukje in over de NPCF: "De NPCF is van mening dat patiënten zich bewust moeten zijn over het gebruik van hun medische gegevens en de voorwaarden waaronder andere zorgverleners inzage hebben in deze gegevens. Deze bewustwording is nu nog gebrekkig.
Zolang de randvoorwaarden, zoals een goede beveiliging, de technische mogelijkheid om gebruik te maken van patiëntenrechten en controle op misbruik, niet zijn ingevuld vindt de NPCF het noodzakelijk dat patiënten een actieve handeling uit moeten voeren om elektronische uitwisseling van privacygevoelige informatie mogelijk te maken. Patiënten zouden dus expliciet toestemming moeten geven dat ze mee willen werken aan de elektronische uitwisseling van medische gegevens."
Goh, een jaar later denkt de NPCF er heel anders over?"
Ik heb er vragen over gesteld aan de NPCF. Vandaag antwoordt de NPCF onder meer dat zij voor dit onderzoek helemaal niet benaderd zijn. De onderzoekers zouden het geciteerde stukje dus uit hun duim hebben gezogen?

Heeft eigenlijk al iemand antwoord op de eerste vragen?

Heeft ook maar iemand al een vorm van antwoord op deze vragen gekregen?
- Wat is de tekst van de instructie die de bewerkers van het LSP ontvangen voor de verwerking van de bezwaarformulieren?
- Ligt er een ambtelijk besluit ten grondslag aan die instructie?
* Zo ja, wat is de tekst van dat besluit?
- Ligt er een besluit ten grondslag aan het verspreiden van deze brief (van 2 november) aan alle burgers?
* Zo ja, wat is dan de tekst van dat besluit?
- Is er een andere basis waarop deze procedure in het geheel is gebaseerd, of de delen ervan in het bijzonder?
* Zo ja, welke basis is dat dan?
-----
Heeft ook maar iemand een tekst gezien die een antwoord zou moeten vormen op deze vragen?

Wij

maken bezwaar (2 personen), het gaat vandaag op de post.

Ik verbaas me over de mediastilte rondom het EPD...of mis ik iets?
Mien

Ik bedoel tv

natuurlijk lees ik artikelen, maar op de tv zie ik weinig..

Daar krijg ik inderdaad ook van niemand antwoord op

Hoeveel mensen er nu bezwaar gemaakt hebben, heb ik ook al diverse partijen gevraagd. Er heerst een serene stilte...

Nasha the first

Nasha the first

18-11-2008 om 11:01

En geen nieuwe brief

gehad, jullie wel?

Heb vandaag inkt gekocht, kan de kopieen gaan maken....ga voor de zekerheid de boel toch maar aangetekend verzenden......

Aangetekend versturen

Misschien moeten we een vraag toevoegen aan het lijstje

Wie ondertekend er voor ontvangst van de aangetekende brieven?

Ik ga bezwaar indienen namens 6 personen.

Groen links

Daar kreeg ik vandaag ook een reactie van. Ook van mij de reactie terug naar ze, dat een uittreksel niet meer nodig is. Toch te triest voor woorden.
En dat is dan onze volksvertegenwoordiging!

Tirza G.

Tirza G.

18-11-2008 om 18:58

Volgens mij

Kun je geen aangetekende post versturen naar een antwoordnummer. Dacht ik.

Tirza

Aantekenen kan wel

Ik heb daarnet alle papieren opgestuurd. Aangetekend en met ontvangstbevestiging.
Ik krijg een strookje met een handtekening retour.

Grasmus

Grasmus

18-11-2008 om 21:42

Karin spaink

En nog meer reden om bezwaar te maken:

http://www.spaink.net/

Wie het snapt mag het zeggen

Een Blog gevonden op internet. Het lijkt wel cabaret!
Bezoek aan Nictiz
november 18, 2008 — medichainblog

Mijn afspraak met Albert Vlug, hoofd van de afdeling ICT architectuur van Nictiz, heeft mij veel inside information gegeven over hoe e.e.a. er straks voor de huisartsen eruit zal gaan zien, voor wat betreft het EPD. Hij was ongelukkig over de manier waarop VWS het EPD dossier naar buiten brengt. Het is allemaal veel minder spannend dan de media ons doen geloven. Niemand kan dossiers inzien van patiënten zonder dat de patient dat weet. Iedereen die inzage heeft krijgt zijn eigen inzagerecht. Dus een huisarts of diens waarnemer kan net zo veel inzien zoals we dat nu bijvoorbeeld op de HAP kunnen. Dit i.t.t. een apotheker of een fysiotherapeut. Zorgverzekeraars kunnen al helemaal niet in het patiënten dossier komen. Dan is er nog de controle achteraf: Iedere patiënt krijgt een verslag wie in zijn dossier heeft gekeken en kan daar dus achteraf tegen reclameren. Over de techniek van de ASP en aansluitingen aan het LSP en wat daar nog voor komt kijken. Ook hij hamerde op een goed doortimmerd SLA. De kosten zitten er volgens hem vooral in het boetebeding wat je zou moeten afsluiten bij niet na kunnen komen van de afspraken door de ASP leverancier. Je moet je eens voorstellen dat je als AHOED of gezondheidscentrum 2 dagen niet bij je HIS kunt. Dat geeft een enorme hoeveelheid verlies van inkomsten en extra uren om de schade in te halen. Het boetebeding zou op de hoogte van het waarneemtarief moeten komen te liggen per praktijk. Daarvoor is het nodig dat er een epacity IP-VPN verbinding ligt, hetgeen betekent dat de leverancier een gegarandeerde verplichting afgeeft. Dit zijn overigens wel veel duurdere lijnen dan de eenvoudige ADSL lijnen die de meeste kleinere huisartsenpraktijken nog afsluiten. Bij de huidige SLA’s die ik tot nu toe gezien heb ik tot nu toe geen garanties gezien met boetebeding. Bij één partij wordt zelfs geen enkele garantie gegeven en geen enkele tijd genoemd van gegarandeerde hersteltijden, maar ik ben bang dat veel huisartsen alleen al door de omvang van het document denken dat het wel goed zit met die garantie, maar als dat nergens wordt afgegeven moet je wel voorzichtig zijn.

Het voordeel van ASP zit hem vooral is het combineren van functies en het zorgeloos spreekuur kunnen doen, zonder ’s avonds nog eens uren bezig te zijn met allerlei tijdrovende computerhandelingen. Daarnaast is de veiligheid ook beter gegarandeerd dan bij een eigen server beheren. Meer interessante informatie volgt in Bezoek aan Nictiz (2)

http://medichainblog.wordpress.com/2008/11/18/bezoek-aan-nictiz/
Groet,
Miriam Lavell

Hilarisch

Ja Rosa, had ik gezien. Juist daarom vind ik dit stukje zo grappig. Het vertelt helemaal niks. Een meneer brengt een bezoek aan Nictiz voor het antwoord op zijn vragen. Maar hij vraagt helemaal niks en het enige waar hij mee komt is de foldertekst van het EPD, maar dan nu in nog onbegrijpelijker zinnen "Je moet je eens voorstellen dat je als AHOED of gezondheidscentrum 2 dagen niet bij je HIS kunt." Stel je voor!
Misschien even het Nictiz bellen of mailen en vragen naar Albert Vlug? Wordt het meteen duidelijk waarom het niet zo fijn is als anderen je persoonsgegevens kunnen vinden op internet.
Groet,
Miriam Lavell

Tinus_p

Tinus_p

19-11-2008 om 09:10

Googelen

Miriam:
"Misschien even het Nictiz bellen of mailen en vragen naar Albert Vlug? Wordt het meteen duidelijk waarom het niet zo fijn is als anderen je persoonsgegevens kunnen vinden op internet."
Ook googelen op zijn naam is best hilarisch

knoopje

knoopje

19-11-2008 om 12:19

Al gelezen? nrc vandaag

Klink: bezwaar tegen Patiëntendossier via internet

Gepubliceerd: 19 november 2008 11:58 | Gewijzigd: 19 november 2008 12:00

Door een onzer redacteuren

Den Haag, 19 nov. Binnenkort kunnen mensen via internet bezwaar te maken tegen de digitale uitwisseling van patiëntgegevens door hulpverleners.

Een motie van de PvdA die vraagt om een moderner en gebruikersvriendelijk bezwaarsysteem voor het Elektronisch Patiëntendossier krijgt steun van een Kamermeerderheid.

Klink zei dat bezwaar maken via internet binnen een paar maanden moet kunnen met gebruik van de DigiD elektronische handtekeningen. Inmiddels hebben 70.000 mensen bezwaar gemaakt tegen de digitale opslag van hun patiëntgegevens. Dat is nog ruim onder het verwachte percentage van 1 procent, aldus het ministerie.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.