Rosa
31-10-2008 om 16:06
Het elektronisch patiëntendossier
Het EPD wordt a.s zaterdag bij iedereen op de deurmat gedropt, althans, iedereen krijgt een briefje van onzer aller minister met de vraag of u mee wilt doen met het EPD. Zo handig want alle mensen die u directe hulp moeten verlenen kunnen dan je dossier inkijken (denk aan ziekenhuizen, huiartsen, tandarts, huisarts en later wellicht ook jeugdzorg, eerste lijns psych, psyvholoog op school, IB-er school etc).Je schijnt bezwaar te mogen maken maar wat gaan jullie doen? Overigens wordt het pas volgend jaar ingevoerd maar je moet wel in dec al aangeven of je bezwaar hebt.
Ik ben geen voorstander dat iedereen in mijn dossier mag kijken, dus de tandarts een blik mag werpen wanneer ik een schimmelinfectie had, of de eerste hulp waar ik voor een snee in mn kop kom, hoeveel tanden ik heb moeten laten trekken. Dat gaat de ander nl niets aan.
Er bestaat al jaren zoiets als doorgeven wat voor medicatie je gebruikt of gebruikt hebt, gisteren kwam ik daar toevallig nog een strak staaltje van onzorgvuldigheid van tegen overigens.
En, wat gebeurt er als je weigert, staat dan het AMK gelijk bij je op de stoep? Of erger, jeugdzorg.. Kortom, wat vinden jullie?
Rosa
Sancy
14-11-2008 om 20:10
Pelle
"Kinderen tot twaalf jaar kunnen een Nederlandse identiteitskaart alleen aanvragen met toestemming van beide ouders (of van degene die het gezag over het kind heeft)."
Als jouw kinderen een eigen ID-kaart hebben, is dat dus voldoende
Genista
14-11-2008 om 22:29
Rosa, die ervaring heb ik ook
D66 komt weliswaar met genuanceerdere, uitgebreidere antwoordmails, maar ze zijn wel standaard. Op verschillende vragen ditzelfde antwoord ontvangen komt toch wat klunzig over. Arda Gerkens en Tineke Slagter reageren wel inhoudelijk. Je merkt precies wanneer ze achter hun pc zitten
Plien
15-11-2008 om 00:51
En als je kind (nog) geen eigen id heeft?
Wij hebben dus geen paspoorten maar ID-kaarten en 3 van onze 4 kinderen ook (jongste was nog niet geboren ten tijde van de laatste vakantie buiten de grenzen). Wat dan? ID aanschaffen?? Waren we eigenlijk voorlopig nog niet van plan voor die kleine. Zo wordt het alsnog een dure toestand.
Anneque
15-11-2008 om 07:17
Plien
Gezinsuittreksel uit de GBA is ook voldoende (kost hier 4,90), kun je natuurlijk uiteindelijk ook bij Klink declareren.
Zie: http://www.infoepd.nl/informatiepunt_com/zorgconsument_vraag_en_antwoord.php?page_id=bezwaar_minderjarige&onderwerp=EPD2222222222222222333&overzicht=1
Ardnax
15-11-2008 om 10:29
Vraagje
Misschien is het hier al voorbij gekomen, maar er zijn zoveel berichtjes, met zoveel herhaling van zetten, dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Gisterenmiddag heb ik voor mijn studie een presentatie gehad inzake het Landelijk EPD door een bestuurslid van de V&VN. Zij staan overigens volledig achter het Landelijk EPD en dat was ook te merken in hun presentatie.
Dat dit EPD er moet komen, daar ben ik inderdaad ook wel van overtuigd (16.000 ziekenhuisopnames door verkeerd medicijngebruik wat te voorkomen zou zijn met het landelijk EPD is toch een hele goed reden) alleen niet met deze mankementen in de beveiliging.
Op mijn vragen hierover ging hij niet zoveel in, dat het UZI-pasje nou niet echt uitblinkt in beveiliging en dat pas achteraf een controle is over rechtmatigheid van inzage was ook iets waar hij niet op in ging.
Hij vertelde echter wel dat het nu makkelijker is voor brutale mensen om dossiers in te zien dan dat het straks is en daar ben ik het eigenlijk wel mee eens.
Maar wat hij ook vertelde en wat ik nergens kan nalezen, is dat elke zorgverlener die deelneemt aan het EPD ook nog aan jou als patient moet vragen of jij akkoord gaat met het aansluiten van jouw EPD op het landelijk schakelpunt.
Dus er is niet alleen de mogelijkheid om nu schriftelijk bezwaar te maken, maar ook om per zorgaanbieder bezwaar te maken. Dit kan ik echter nergens terugvinden (wel dat elke zorgaanbieder aan jou moet vragen of hij jouw gegevens mag inzien via het landelijk schakelpunt)
Weet iemand waar dat zwart op wit staat ? Want is dat inderdaad zo, dan verandert er voor mijn keuze waarschijnlijk toch wat (ik kan bijvoorbeeld besluiten om de apotheek wel aan te laten sluiten en de rest niet)
Grtz.
Ardnax
Jade
15-11-2008 om 11:21
Ardnax,
"Maar wat hij ook vertelde en wat ik nergens kan nalezen, is dat elke zorgverlener die deelneemt aan het EPD ook nog aan jou als patient moet vragen of jij akkoord gaat met het aansluiten van jouw EPD op het landelijk schakelpunt."
Als je voor de eerste keer bij een Zorgverlener komt dan wordt er gevraagd of er inzage mag zijn in je medisch dossier via het EPD.
Wat hij zegt vindt ik raar: als dat zo zou zijn snap ik niet waarom we bericht krijgen dat we worden aangesloten op het Landelijk EPD (en dat we in bezwaar moeten gaan om dat niet te willen)
Nichtje
15-11-2008 om 11:28
In het buitenland
Ik woon tijdelijk in Afrika. Gelukkig mailde mijn nicht over wat ze van plan zijn. Ik heb geprobeerd om via de website bezwaar aan te tekenen. Je moet het formulier opvragen, wat dus niet werkt. Althans niet hier bij mij. Ik heb een mail gestuurd om te vragen hoe ik dan bezwaar aan kan tekenen maar iedereen hult zich in stilzwijgen. Ik ben in ieder geval nieuwsgierig hoe het werkt, want ik sta op dit moment bij geen enkele zorgverzekeraar en gemeente ingeschreven omdat ik hier ben.
M Lavell
15-11-2008 om 11:46
Daarom niet nu!
Ardnax:"Weet iemand waar dat zwart op wit staat ? Want is dat inderdaad zo, dan verandert er voor mijn keuze waarschijnlijk toch wat (ik kan bijvoorbeeld besluiten om de apotheek wel aan te laten sluiten en de rest niet)"
Het probleem is dat dat nergens staat. Hoe dit allemaal moet, ook de wettelijke procedure voor opt-out, moet allemaal nog geregeld worden. Het complete gedoe moet nog behandeld worden door de Eerste en Tweede kamer.
Dat is de reden dat NIET NU voor iedereen zou moeten gelden (eerst alles op orde maken) en de hoofdreden waarom huisartsen NU en ZO niet mee willen doen.
Er is wel 'iets' geregeld en dat is wat in de WGBO staat. Niemand mag gegevens doorgeven zonder jouw toestemming. Dat betekent dat _iedereen_ eerst aan jou moet vragen of hij/zij wel toegang mag hebben (tenzij je dodelijk op apegapen ligt).
Het probleem is dat onder deze constructie jijzelf degene bent die moet controleren of men dat ook niet doet. En daar komt de aap uit de mouw, die controle heb je alleen maar achteraf door telkens weer (iedere maand?) bij het LSP op te vragen wie er allemaal waar in jouw dossiers hebben gekeken.
Dit:"Dus er is niet alleen de mogelijkheid om nu schriftelijk bezwaar te maken, maar ook om per zorgaanbieder bezwaar te maken." klopt in ieder geval niet met de WGBO en er is ook geen wetsvoorstel om dat aan te passen. Jij hoeft geen bezwaar te maken, men moet jou vragen of jij het goed vindt dat er in jouw dossier wordt gekeken.
Daar komt nog bij: Je hebt ook nog recht op het gedeeltelijk afschermen van je dossier voor bepaalde zorgverleners. De orthopeed mag niks zien over jouw seksleven (soa's, abortus, etc.), de gyneacoloog niks over jouw kniën. Dat staat wel in die nieuwe wet. Maar bijvoorbeeld de administratie van de huisarts is helemaal niet zo georganiseerd dat dat afgeschermd kan worden. Het is alles of niets. Wie toegang krijgt tot jouw dossier bij de huisarts, krijgt toegang tot alles wat die huisarts digitaal heeft. Datzelfde geldt voor de Apotheek. Ook die is niet in staat om medicijngebruik waaruit bepaalde ziekte zou kunnen blijken, af te schermen.
Misschien kan dat ooit wel, maar NU nog niet.
Daarom NU bezwaar maken en wachten tot de zaken wel op orde zijn. DAN PAS kun je echt kiezen.
Groet,
Miriam Lavell
M Lavell
15-11-2008 om 11:56
Klopt niet
Jade:"Als je voor de eerste keer bij een Zorgverlener komt dan wordt er gevraagd of er inzage mag zijn in je medisch dossier via het EPD."
Dat is niet genoeg. Elke keer als een zorgverlener jouw dossier in wil zien, nieuwe gegevens wil, moet hij opnieuw aan jou vragen of jij dat goed vindt. Je verleent nooit life long toestemming omdat je niet weten kunt wat er in je dossier zal komen te staan.
Jade:"Wat hij zegt vindt ik raar: als dat zo zou zijn snap ik niet waarom we bericht krijgen dat we worden aangesloten op het Landelijk EPD (en dat we in bezwaar moeten gaan om dat niet te willen)"
Dat we NU AL een procedure in onze mik gestoken krijgen slaat nergens op. Als die wet wordt aangenomen, dan moet het nog een keer, zo zegt die wet. En ook nog volgens genomen besluiten waar opnieuw bezwaar tegen gemaakt kan worden.
Voor het overige blijft staan dat, EPD of niet, zorgeverleners aan jou om toestemming moeten vragen. Het gevaar van dat EPD is juist dat ze dat niet zullen doen. Ze kunnen er zo al bij. Ze hoeven niks meer te vragen. Er komt geen arts of niks meer tussen, alleen maar een ICT schakelpunt.
Overigens geeft dit mooi weer dat niet het systeem, maar het denken over gegevensuitwisseling van doorslaggevend belang is. Je zult niet de enige zijn die inmiddels denkt dat jij bezwaar moet maken bij iedere zorgverlener en dat die zorgverlener anders zijn gang kan gaan. Zorgverleners denken ongetwijfeld ook zo.
Groet,
Miriam Lavell
peach
15-11-2008 om 13:02
16000
"16.000 ziekenhuisopnames door verkeerd medicijngebruik wat te voorkomen zou zijn met het landelijk EPD is toch een hele goed reden"
He, waar zijn die andere 3000 ziekenhuisopnames gebleven? In eerdere berichten waren het nog 19000 ziekenhuisopnames die voorkomen zouden zijn met een landelijk EPD.
Hoe het ook zij: heeft iemand hier cijfers gezien die dit getal ook maar enigszins aannemelijk maken? Ik bedoel dus: cijfers die aannemelijk maken dat al deze 16000 of 19000 mensen niet de verkeerde medicijnen hadden gekregen, als er een landelijk EPD was geweest. Dat het dus absoluut niet voorkomen had kunnen worden door attentere artsen of apothekers, of betere informatiesystemen in ziekenhuizen zelf, maar dat ze werkelijk niet konden weten dat de patient een ander middel slikte. Ik ga er dan dus ook vanuit dat ze niet aan de patient konden vragen "slikt u nog andere medicijnen".
even niet
15-11-2008 om 15:28
Help
Ik heb niet de hele draad gelezen, maar volgens mij heb ik een probleem. Ik ben gescheiden, mijn kinderen dragen de achternaam van hun vader. Ik ben falikant TEGEN dat hele EDP (zeker voor mijn zoon, die een psychiatrische aandoening heeft) en ik hoor net dat mijn ex voor is.
Wat nu?
Nasha the first
15-11-2008 om 16:21
Lijkt wel beter ja...
maar zie ook wel hiaten in zoiets, net je pasje niet bij je bijv. , als je even snel de deur uitloopt denk je niet altijd, oh, ff me pasje met medische gegevens bij me steken....dus in die zin, zie ik een soort van SOS chipje in je horloge ofzo dan nog meer zitten...
Ardnax
15-11-2008 om 16:36
We chippen ze gewoon.
Bijkomend voordeel dat je ook nog iedereen kan volgen via GPS
Grtz.
Ardnax
Tirza G.
15-11-2008 om 19:21
Trauma-arts
is een vak apart. Trauma-artsen maken een indeling op "levensredbaarheid", die wel een beetje te vergelijken is met de Apgar-score van een baby direct na de geboorte. Nu ben ik even kwijt of ze optellen of aftellen, maar het is een schaal van 10 punten. Hoofd gescheiden van romp is zeg maar 1 punt (of 10, daar wil ik van af wezen) - dan ben je niet meer te redden en lopen ze door naar het volgende slachtoffer. En zo wordt dat opgebouwd (of afgebouwd). Als jij buiten bewustzijn wordt binnengebracht op een SEH, zijn een paar korte, simpele testen genoeg om te kijken of je leven te redden is. Veel allergieen zijn buitengewoon vervelend, maar niet per definitie levensbedreigend. Eerst de bloeding stelpen en je benen van amputatie redden kan belangrijker zijn. Een bewusteloos iemand wordt heus niet zomaar de MRI ingeschoven (ja, op TV), ze kijken wel link uit. MRI's zijn ook niet zomaar beschikbaar, die zijn volgeboekt en daar is speciaal personeel voor nodig. Als je leven gered moet worden, heb je meer aan een aantal praktische ingrepen (bloeding stelpen, hart op goeie ritme brengen, zuurstof op peil brengen) dan aan een MRI.
Tirza
Tirza G.
15-11-2008 om 19:24
16.000
ziekenhuisopnames als gevolg van verkeerde medicatie (of verkeerde dosering of verkeerde combinatie). Tja. Ik zie dat echt niet tot 0 dalen door de invoering van het EPD. In ziekenhuizen worden ongelooflijk veel fouten gemaakt bij het uitzetten van de medicatie. Verkeerde pillen en vooral verkeerde doseringen op verkeerde tijdstippen zijn meer regel dan uitzondering.
In de hele discussie vind ik overigens dat die 16.000 ziekenhuisopnames soms gebracht wordt als 16.000 dóden per jaar.
Tirza
Tirza G.
15-11-2008 om 19:48
Paranoia
Goed, ik maak bezwaar. Mijn BSN wordt ingevoerd als bezwaarhebbende en daarmee wordt alle toegang voor alle zorgverleners geblokkeerd. Kat in het bakkie, sust minister Klink.
Maarre........ben ik nu erg paranoia als ik denk dat daar óók wat fout kan gaan? Hoe kan ik controleren dat ik níet in het systeem sta, zonder dat ik in het systeem kom? Ik kan pas over 10 jaar als simpele burger zelf bij mijn dossier, dus ik moet dan maar vertrouwen op het accuraat en foutloos invoeren van mijn BSN?
Of draaf ik nu te ver door?
Tirza
Ardnax
15-11-2008 om 20:27
Al eerder
Je kan eerder bij al je EPD's, want hoe je het wend of keert; iedere zorgverlener is of gaat al over op het EPD. Het gaat eigenlijk alleen maar om de koppeling (LSP). Dus je kan bij je eigen huisarts je EPD inzien en kijken of daar bij staat dat je dossier geschakeld mag zijn.
Maar wat dacht je hier van. Je zorgverleners kunnen wel een hogere premie verlangen als jij niet bij het landelijk EPD staat ingeschreven. Want men kan dan straks niet zien of er dubbele onderzoeken gaan gebeuren (2 ziekenhuizen bv) of dat ze hun info niet ergens anders vandaan kunnen halen en dus dat bloedonderzoek nog een keer moeten doen, of die longfoto, of erger nog, die MRI van minstens € 900,00.
Oftewel, je zal een duurdere klant waarschijnlijk zijn dan iemand die wel bij nhet landelijk EPD zit, dus je premie gaat vast en zeker omhoog.
Overigens gaat iemand met een dreigende dwarsleasie bv (in dit geval bijvoorbeeld )toch écht voor op de MRI en is vaak al binnen een half uur aan de buurt. Dan wachten de reguliere afspraakpatienten maar wat langer. Helaas, pindakaas.
En het verschil tussen de 16.000 en de 19.000 ? 16.000 Zijn alleen de foute medicatie problemen, die andere 3.000 zijn andere problemen/fouten.
Grtz.
Ardnax
Ardnax
15-11-2008 om 21:06
Rosa
Ik bedoel het anders.
Als je straks een aanvraag doet voor een verzekering kan er de vraag inzitten; Bent u ingeschreven bij het landelijke EPD ?
Zo ja, niks aan het handje. Zo nee, 10% premie erbij, want de kans is dan groter dat er nutteloze onderzoeken gaan gebeuren of dat je in het ziekenhuis terecht komt door verkeerd medicijngebruik.
Overigens, over verkeerde dingen bij een BSN. Ik heb een tweeling, uiteraard een verschillend BSN, maar we kregen op het overzicht van de verzekering te zien, dat onze dochter een aantal onderzoeken had ondergaan, terwijl onze zoon in het ziekenhuis lag. Of onze zoon met antibiotica tegen oorontsteking, terwijl onze dochter bij de huisarts was geweest.
Grtz.
Ardnax
Sancy
15-11-2008 om 21:20
Kijk ardnax
"Zo nee, 10% premie erbij, want de kans is dan groter dat er nutteloze onderzoeken gaan gebeuren of dat je in het ziekenhuis terecht komt door verkeerd medicijngebruik."
De kans dat je opgenomen wordt in een ziekenhuis en dáár verkeerde medicijnen krijgt (in soort, dosering of tijdstip) is nog veel groter. Bovendien is het in theorie mogelijk dat je wél in het EPD zit maar voor geen enkele inzage toestemming geeft, ook mogelijk, dus dat argument gaat niet op.
Het vern**keratieve van het LSP is dat enerzijds de mensen een schijnzekerheid krijgen omdat ze denken niet alles meer te hoeven vertellen (want het staat in het EPD, en het EPD is natúúrlijk foutloos ingevuld, en artsen nemen alle tijd om al die informatie door te nemen, etc etc etc). anderzijds wordt het voorgeschoteld als dé oplossing terwijl de randvoorwaarden absoluut niet kunnen garanderen dat die problemen ook daadwerkelijk hiermee opgelost zullen worden. Je privacy is straks zoek, het systeem zal zo lek als een mandje zijn en uiteindelijk schiet niemand er iets mee op omdat elk systeem zo sterk is als de zwakste schakel. En hier is dat de mens. Artsen lezen verkeerd, verpleegkundigen maken fouten, noem maar op...
Sancy
15-11-2008 om 21:24
Correctie
"anderzijds wordt het voorgeschoteld als dé oplossing terwijl de randvoorwaarden absoluut niet kunnen garanderen dat die problemen ook daadwerkelijk hiermee opgelost zullen worden"
Moet zijn: anderzijds wordt het voorgesteld als dé oplossing terwijl het systeem absoluut niet kan garanderen dat die problemen ook daadwerkelijk hiermee worden opgelost, en terwijl de randvoorwaarden niet goed geborgd zijn.
nyed
15-11-2008 om 22:23
In ieder geval mag het ook later
Het is mogelijk dat u niet wilt dat zorgverleners die u behandelen uw medische gegevens inzien. Daarom kunt u bezwaar maken tegen de uitwisseling van uw medische gegevens via het landelijk EPD.
Dit kan altijd, dus ook na 15 december a.s.
Uw huisarts of apotheker kan u vertellen wat de mogelijke gevolgen voor u zijn als u bezwaar maakt.
Dus na 15 december kan het ook nog, dit werd ook gezegd in het programma NOVA.
M Lavell
16-11-2008 om 09:58
Omkering
Neyed:"Dus na 15 december kan het ook nog, dit werd ook gezegd in het programma NOVA."
Hoe dan? Ze kunnen wel zoveel zeggen, vooralsnog houdt niemand zich aan beloftes en zelfs niet aan de wet.
Door de gang van zaken is alles onvoorspelbaar geworden. In feite betekent bezwaar maken nu helemaal niks. Het woord 'bezwaar' is al verkeerd, het zou moeten gaan om een verzoek tot afscherming van gegevens.
Omdat er geen wet is, is de procedure nu feitelijk betekenisloos. Als de wet komt zal er, bij besluit vast te leggen, opnieuw een procedure moeten komen die afscherming van gegevens regelt. Maar komt die ook? Er wordt nu afgeweken van de wet die er al is, opt-out kan nog helemaal niet, en zelfs van de wet die er moet gaan komen.
Wanneer gaat men zich wel aan de wet houden dan? Weet je zeker dat je straks nog een keer duidelijk kunt maken dat je niet wil? En wat is er dan in die tussentijd met je gegevens gebeurd?
Groet,
Miriam Lavell
Genista
16-11-2008 om 10:26
Drempeltjes weg, dan nieuwe drempeltjes...
Het blijft lachen met dat bezwaar. Is de barrière van het geboorteregister geslecht, verschijnt er plotseling op de site een invulinstructie waarin hevig nadrukkelijke invulregeltjes staan - want anders is uw bezwaar niet geldig! (blijf binnen de invulvlakken, schrijf met blokletters enz). En verder roept de site nu: "Bespreek uw bezwaar tegen het landelijk uitwisselen van gegevens altijd eerst met uw eigen huisarts of apotheek." Goed plan zeg, zitten ze op te wachten... en bovendien kon ik zelf ook nog nadenken.
Genista
16-11-2008 om 10:36
Ardnax
Eén van de vragen die ik onze volksvertegenwoordiging, nictiz, de npcf ea heb voorgelegd en die nog zonder antwoord is gebleven, is:
Hoe en wanneer kom je te weten dat een zorgverlener je aanmeldt? Als een zorgverlener in het EPD gekeken blijkt te hebben en hij beweert dat ik daar mondeling toestemming voor heb gegeven en ik houd vol dat ik dat niet heb gedaan, wie krijgt er dan gelijk?
Nasha the first
16-11-2008 om 11:19
Pfff, genista
Dat van die blokjes, dat gaat dus niet als je een kopietje van het formulier hebt gemaakt, want dan zie je ze niet meer, dus ze kunnen de boom in wat mij betreft!!!!
M Lavell
16-11-2008 om 11:37
Link?
Genista, die site zit akelig ingewikkeld in elkaar. Is er nog een andere plek met invulinstructies dan deze http://infoepd.nl/informatiepunt_com/ondersteuning___formulieren.php
Zo ja, heb je een deeplink?
Groet,
Miriam Lavell
M Lavell
16-11-2008 om 11:42
Niet te kopieren?
Nasha, er werd toch ergens de suggestie gedaan dat je ook mocht kopieren? Waar was dat ook alweer? Maar je hebt gelijk: dat formulier is blauw van het soort dat zich slecht laat kopieren.
Overigens laten al dit soort drempels zien dat deze procedure geen juridische basis heeft. De instructies veranderen voortdurend. Er kan elk moment op weer nieuwe gronden besloten worden dat het bezwaar niet behandeld wordt.
Groet,
Miriam Lavell
Nasha the first
16-11-2008 om 12:07
Op het formulier zelf!
daar staat namelijk dat je ook een kopietje mag maken....nu is mijn inkt op, dus ik heb het formulier aan man meegegeven om er 4 kopietjes van te maken....Toen zag ik dus inderdaad de hokjes niet meer....mochten ze mijn bezwaar daardoor niet toekennen, dan hebben ze nog een zware kluif aan mij!!! )
Er liggen nu inderdaad 4 ingevulde formulieren waar de hokjes niet meer op staan....