Rosa
31-10-2008 om 16:06
Het elektronisch patiëntendossier
Het EPD wordt a.s zaterdag bij iedereen op de deurmat gedropt, althans, iedereen krijgt een briefje van onzer aller minister met de vraag of u mee wilt doen met het EPD. Zo handig want alle mensen die u directe hulp moeten verlenen kunnen dan je dossier inkijken (denk aan ziekenhuizen, huiartsen, tandarts, huisarts en later wellicht ook jeugdzorg, eerste lijns psych, psyvholoog op school, IB-er school etc).Je schijnt bezwaar te mogen maken maar wat gaan jullie doen? Overigens wordt het pas volgend jaar ingevoerd maar je moet wel in dec al aangeven of je bezwaar hebt.
Ik ben geen voorstander dat iedereen in mijn dossier mag kijken, dus de tandarts een blik mag werpen wanneer ik een schimmelinfectie had, of de eerste hulp waar ik voor een snee in mn kop kom, hoeveel tanden ik heb moeten laten trekken. Dat gaat de ander nl niets aan.
Er bestaat al jaren zoiets als doorgeven wat voor medicatie je gebruikt of gebruikt hebt, gisteren kwam ik daar toevallig nog een strak staaltje van onzorgvuldigheid van tegen overigens.
En, wat gebeurt er als je weigert, staat dan het AMK gelijk bij je op de stoep? Of erger, jeugdzorg.. Kortom, wat vinden jullie?
Rosa
Ardnax
10-11-2008 om 16:55
Tijd
Sorry jongens, ik snap jullie bezwaren, jullie argumenten, jullie vragen, betogingen en noem het allemaal maar op.
Maar het feit dat jullie klagen dat de tweede kamer leden niet direct antwoorden op jullie mail bombardement, vind ik van de dolle. Die mensen hebben meer te doen dan jullie persoonlijk, op korte termijn te antwoorden op vragen waar zij ook nog geen direct antwoord op hebben. Jullie mails zijn niet de enigen die ze binnen krijgen.
Een gemiddeld kamerlid krijgt 300 mails per dag binnen waarop een antwoord moet komen, weet ik uit betrouwbare bron (fractieondersteuner tweede kamer lid). In deze situatie zullen het er vast meer zijn.
Er zit een politiek adviseur in jullie midden, wat zou zij adviseren aan een tweede kamer lid en wat ziet zij als gevolg van haar ervaring wat mogelijk is voor politiek aktieven. En dan met name degenen die een full-time baan hebben aan de politiek ?
Neemt overigens niet weg dat zij wel degelijk wat doen met jullie vragen en opmerkingen, het wordt alleen niet direct terug gekoppeld.
Grtz.
Ardnax
M Lavell
10-11-2008 om 17:07
Slecht argument
Ardnax, als dit evenement zoals Klink doet voorkomen al in kannen en kruiken is, dan liggen de antwoorden op de plank en kunnen per kerende post gegeven worden door een secretaresse.
Dat die antwoorden niet in dat tempo komen, geeft aan dat het niet in kannen en kruiken is. Dat bovendien de partijen zelf er ook geen heldere mening over hebben.
Groet,
Miriam Lavell
Ardnax
10-11-2008 om 17:17
Dualisme
Omdat Klink het zegt, zeggen de tweede kamer leden het ook ? Tenminste dat impliceer je nu, in je eerste gedeelte.
Uiteraard weet je ook wel dat de tweede situatie van toepassing is. En gelukkig maar (voor jullie als tegenstanders dan) dat de volksvertegenwoordigers beseffen dat het niet in kannen en kruiken is en nog vragen hebben.
Tuurlijk hebben de tweede kamer leden nog vragen en zolang zij die antwoorden niet hebben zullen zij deze ook niet aan mensen geven die er bij hen om vragen.
Gôh Miriam, van jou had ik meer kennis of in ieder geval ervaring in deze verwacht. Hoop en realiteit is wat anders en in deze is hoop zeker niet haalbaar.
Grtz.
Ardnax
M Lavell
10-11-2008 om 17:36
Ik weet het niet
is ook een antwoord...
Heel kort, bondig en snel te geven.
Ardnax:"Omdat Klink het zegt, zeggen de tweede kamer leden het ook ?"
De mesten wel ja. Zo gaan ze er ook mee om (geen leuke brief, maar ga toch maar door)
Ardnax:"Gôh Miriam, van jou had ik meer kennis of in ieder geval ervaring in deze verwacht."
Je begaat de fout te denken dat burgers naar politieke pijpen zouden moeten dansen. Kennis zouden moeten hebben van hoe het hoort en ervaring in het Haagse doen.
Flauwekul. Politici moeten weten waar ze het over hebben en als blijkt, zoals hier, dat dat niet zo is, dan is dat een belangrijk democratisch signaal.
Groet,
Miriam Lavell
MRI
10-11-2008 om 19:21
Hoe nu te handelen?
ik wil dus geen epd. Moet ik een uittreksel voor mij en mijn dochter? Of alleen voor mij? En dan ook een kopie van beider paspoorten?
sorry, beetje blont
Genista
10-11-2008 om 19:27
Mariarosa
Je moet een formulier voor jezelf invullen met kopie paspoort. Je vult nog een formulier in voor je dochter, met daarin ook de gegevens van jezelf en een kopie paspoort van jezelf. Als je dochter jonger dan 16 is, willen ze ook nog een uittreksel uit het GBA hebben (voor je dochter, niet voor jezelf).
Tirza G.
10-11-2008 om 20:22
Ardnax (licht ot)
Tweede kamerleden zitten het volk te vertegenwoordigen. Mij dus. Als ze dat niet op de juiste wijze kunnen, doordat het werk te véél is of te moeilijk of een combi van beide, moeten ze een oplossing zoeken. Als het jouw taak is als tweede kamerlid om 300 emails per dag te beantwoorden en je kunt dat niet, dan ben je óf niet geschikt (te langzaam of te dom) voor je functie óf er moet een vent bij (het is te veel).
Als er Heel Veel mensen vrijwel identieke vragen stellen, moet het antwoord een eitje zijn. Copy-paste.
Tirza
Emmawee
10-11-2008 om 21:01
Ha! frits abrahams
Schrijft er ook over in zijn column achterop 't NRC.
Ik sprak gisteren iemand die de brief had verward met de reclame van de Kring-apotheken. Toen ik hem e.e.a. uit de doeken deed trok hij wit weg.
Groeten, Maw.
Tihama
10-11-2008 om 21:02
Abrahams
Grinnik. Ik zocht hem net digitaal. Goeie column idd.
maandag 10 november 2008 door frits abrahams
Straks wordt Klink nog overmoedig
Heeft u het formulier van Ab Klink al ingevuld?
Nee, nu niet de andere kant opkijken, u weet heel goed wat ik bedoel: het bezwaarformulier tegen het elektronisch patiëntendossier (EPD) van dr. A. Klink, de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Als u het al heeft ingevuld, hoop ik wel dat u het heeft gedaan op de enig toegestane manier: „met een blauw- of zwartschrijvende pen.” De minister is al brildragend genoeg, stel je voor dat hij ook nog allerlei vloekend bonte kleuren moet verwerken.
U moet ook een kopie meesturen van een geldig identiteitsdocument, en als het voor uw kind is moet u bovendien voor 10,80 euro een uittreksel uit het geboorteregister halen en bijsluiten. Anders zegt Klink straks gewoon: „Geldt niet.”
Uit alles blijkt dat Klink veel liever heeft dat wij hem niets terugsturen. Daarom stuurde hij ons ook maar één formulier toe. De rest moeten we downloaden - gedoe allemaal, en de mens, dat heeft Klink goed aangevoeld, houdt niet van gedoe.
Wat te doen?
Zelf ben ik in zulke situaties geneigd tot enige gelatenheid: ach, het zal wel goed komen, straks hebben we in de Tweede Kamer Pechtold en Halsema die een stokje voor Klinks drieste plannen zullen steken. Maar stel nu eens dat die merkwaardige PvdA, om wat voor opportunistische reden dan ook, het opeens op een akkoordje gooit met die minstens zo merkwaardige Jan Peter en Ab?
Dan bestaat toch de gerede kans dat straks de apotheker ’s avonds boven de aardappelen tegen zijn vrouw kan zeggen: „Goh, ik had niet gedacht dat die meneer Jansen van de overkant syfilis in vergevorderd stadium zou hebben.” Waarop zijn vrouw misschien zal zeggen: „Hij keek altijd wel heel raar naar me.”
Of ben ik als enthousiast lezer van Orwell veel te gevoelig voor mogelijke inbreuken op mijn privacy geworden? Dat kan, maar daarom wil ik graag even citeren uit het artikel dat Dolf Nijhoff, een huisarts in de onverdachte plaats Aalten, vanmorgen in Trouw schrijft: „Het grootste dilemma voor de huisartsen is de kans dat onbevoegd wordt gekeken in patiëntendossiers en dat daar misbruik van wordt gemaakt. Denk aan het belang van medische gegevens in verzekeringskwesties en bij arbeidsongeschiktheid, om van grover misbruik en chantage maar niet te spreken. (…) De minister meet de voordelen van het EPD breed uit. Over de risico’s wordt in alle talen gezwegen. Een aantal juridische zaken zijn niet geregeld. Daarom geldt voor mij: het EPD, nog even niet!”
Ik vrees dan ook dat „wij van het volk” gedwongen zijn tot een massale ongehoorzaamheidsactie: downloaden en invullen die papieren en opsturen naar Klink.
Misschien kunnen we daarmee ook voorkomen dat de minister overmoedig wordt en over een paar jaar de invoering van een wat breder georiënteerd EPD voorstelt.
Ik zie zijn brief al voor me: „Nu de invoering van het elektronisch patiëntendossier voltooid is, willen wij een stap verder gaan: het elektronisch personendossier. Alle relevante gegevens over u worden in één landelijk dossier verzameld, zodat wij in tijden van crisis terstond de geëigende maatregelen kunnen treffen. Het gaat slechts om een geringe uitbreiding, zelfs de afkorting - EPD - kan hetzelfde blijven.”
Tihama
Andrea
10-11-2008 om 21:39
Formulieren liggen klaar
maar is het nu het uittreksel uit de GBA of geboorteregister dat erbij moet?
M Lavell
10-11-2008 om 21:46
Uittreksel gba
Kies het uittreksel GBA. Dat is makkelijker en kan goedkoper, want je kunt het hele gezin op één uittreksel laten zetten.
Groet,
Miriam Lavell
M Lavell
10-11-2008 om 22:27
Wat nou als....
Ineens een overpeinzing: Ik denk niet dat Klink op veel bezwaren heeft gerekend. Wat nou als je voor 15 december nog niets gehoord hebt omdat de werkstudenten al die formulieren niet verwerkt krijgen?
We moeten toch maar eens vragen hoe lang het duurt voordat er bevestiging komt. En ook nog:Hoe je kunt controleren of je bezwaar ook feitelijk verwerkt is.
Groet,
Miriam Lavell
Willemijn Van den Ouden
10-11-2008 om 22:44
Brief minister
In deze brief wordt ingegaan op: de actuele stand van zaken op het gebied van de invoering van het landelijke EPD; reactie op een aantal aandachtspunten van de KNMP; en de stand van zaken met betrekking tot de stand alone computers van huisartsen.
http://ikregeer.nl/document/KST124019
Hier gaan de formulieren morgen op de post!
Andrea
10-11-2008 om 22:55
Ontvangstbevestiging
Ik heb een mailtje gestuurd naar [email protected] om te vragen hoe lang het duurt ik een reactie krijg van ze. Omdat er zoveel privé gegevens met kopie verstuurd moeten worden naar een antwoordnummer, wil ik dus wel graag een reactie of ze alles ontvangen hebben.
Kan je eigenlijk een aangetekende brief sturen naar een antwoordnummer?
Genista
10-11-2008 om 23:10
Aangetekende brief naar antwoordnr kan
De brief uit de link van Willemijn bevestigt alleen maar wat Klink tot nu toe heeft gezegd en laat zien: niemand weet er wat van, het is allemaal hartstikke veilig en waarom zou er eigenlijk iemand bezwaar willen maken? Het lijkt wel of hij in een andere wereld leeft.
M Lavell
11-11-2008 om 08:19
Je hebt gelijk
Anna, je hebt gelijk. Juist dat is de reden dat de minister niet met dat opt-out principe had mogen werken, zeker niet op deze manier. Het had nog gekund als er sprake was geweest van verspreide willekeurige introductie zodat er niet een hoos aan paspoortkopien door de post zou gaan. Bovendien is het onbegrijpelijk dat dat opt-out, als het al moet, via een centraal punt moet. Waarom kan dat dan niet via je huisarts en een ICT linkje?
Groet,
Miriam Lavell
Sancy
11-11-2008 om 08:58
Een rondje zorgverleners
Ik had vanmorgen reden om naar de apotheek te gaan en heb daaraan direct een rondje zorgverleners geknoopt. Handig, ze zitten in een gemeenschappelijk gezondheidscentrum dus ik hoefde alleen maar de hal te doorkruisen.
Eerst de apotheek dus. Het antwoord op mijn vraag naar hun standpunt en advies inzake het EPD luidde: "Tsjah, er zitten toch best voordelen aan, als je bijvoorbeeld in een plaats ergens anders in Nederland bewusteloos bent en ze moeten weten wat er is...". Ok, dat heb ik maar even aan me voorbij laten gaan. Ik wilde ook graag weten of hun systeem gekoppeld kon worden aan het LSP. Nou, daar had de assistente nooit van gehoord, het LSP... Na enige uitleg van mijn kant (ik had wat tijd over) zei de apothekersassistente: "Ik moet het standpunt uitdragen van mijn werkgever, de Kringapotheken. Maar ik heb natuurlijk ook een privé mening". Ik kreeg medelijden met haar en heb verder niet aangedrongen. Het was me wel duidelijk dat ze zelf niet in het systeem wilde staan en bezwaar zou maken, als ze dat niet al gedaan had.
Toen ben ik naar de huisarts gegaan en heb de assistente gevraagd of de huisarts al een standpunt of advies had over het EPD. Die assistente deed minder omslachtig dan de apothekersassistente: "We hebben in onze groepspraktijk eigenlijk nog niet gesproken over het EPD dus ik weet zijn standpunt en advies niet." Of ze zélf misschien een persoonlijk standpunt had? Jazeker. Die loog er niet om: "Ik peins er niet over om daar aan mee te doen. Als ze niet eens in staat zijn de OV chip te beveiligen.....".
Daar zit Nederland straks. Zoals Miriam enkele dagen geleden al opmerkte: hoger opgeleiden zullen vaker bezwaar maken dan de gemiddelde Nederlander. En bij de groepen waardoor relatief veel bezwaar gemaakt wordt, kunnen we ook de zorgverleners scharen denk ik. En de leden van de Eerste en Tweede Kamer, de Regering, en het Koninklijk Huis. En de zwaargewichten die Captains of Industrie genoemd worden. En waarschijnlijk ook de I(C)T sector. Hoera, het EPD voor iedereen :-s
Mamvantwee
11-11-2008 om 09:05
Groep nee-stemmers breidt zicht uit...
Gisteren heb ik mijn schoonmoeder een kopie van het bezwaarformulier gegeven en vanaf de OO-site voorgelezen wat de bezwaren zijn tegen het epd in de huidige opzet; haar eerste vraag, zowat met de pen in de hand: "wat is een BSN-nummer?".
En een goede vriendin van mij, midden in een verhuizing, had de brief helemaal niet gezien en heb ik ook op het bestaan ervan gewezen; die vindt zelf haar weg wel (maar heb ik wel overtuigd om bezwaar te maken).
Genista
11-11-2008 om 10:11
Uittreksel gehaald
Vanmorgen heb ik voor ons gezin een uittreksel GBA gehaald. Ik moest ze nog wel even vertellen dat het geen geboorteregisters hoefden te zijn, want dat VWS inmiddels ook wel akkoord ging met een uittreksel GBA. Dat hebben ze even nagekeken en waren blij dat ik het vertelde. Overigens kreeg ik het uittreksel wel kostenloos mee. Of dat landelijk beleid is, kon ze me niet vertellen. Ze hebben er wel een minuut of vijf op gestudeerd in de computer
Nasha the first
11-11-2008 om 10:26
En dat gba
uittreksel kun je wel bij je eigen gemeente halen?? Daarop staan dan alle gezinsleden toch?
Genista
11-11-2008 om 10:39
Klopt nasha
Gewoon bij je eigen gemeente halen en je kunt alle gezinsleden erop laten zetten.
Sommige gemeenten weten het nog niet. Die moet je even vertellen dat het op www.infoepd.nl staat.
Jippie
11-11-2008 om 11:03
Persoonsgegevens
"Ik heb eigenlijk helemaal geen zin om de identiteitspapieren van mijn hele gezin per post op te sturen."
Ja, beetje vreemd om dat te moeten doen als reactie op een niet-op-persoon-geaddresseerde massamailing die verstuurd is door iemand die zich min. Klink noemt, maar dat zelf ook niet bevestigd door het meesturen van enig ID-document. Volgens mij is het een hoax...
Situatie hier: envelop wel gezien, erg pissig dat het precies leek op al die andere niet-geadresseerde mailings die ik door een nee/nee sticker probeer te vermijden. Omdat ik de inhoud van de brief dacht te kennen (dank aan dit forum!) is de envelop ongeopend weggegooid en uiteraard heel toevallig de volgende dag al met het maandelijkse oud papier opgehaald. Daarna las ik pas hier dat er niet alleen info in de envelop zat, maar ook een bezwaarformulier. Volgens mij stond er alleen een melding "bevat belangrijke informatie over het EPD" op de envelop.
Kan ik nu alsnog bezwaar aantekenen? Of kan dat alleen door dat formulier?
Enne: pluim voor iedereen die zich er zo in verdiept en de informatie wil delen!
Mamvantwee
11-11-2008 om 11:14
Jippie
De brief, het formulier en zelfs de folder kun je vinden op OO-site. En ook op www.infoepd.nl
In de envelop zat ook maar 1 bezwaarformulier terwijl het merendeel van de mensen er meer nodig heeft, dus iedereen moet downloaden.
Mamvantwee
11-11-2008 om 11:33
Ja, rosa
Natuurlijk...maar als ik op de site het formulier open en drie keer print, is dat sneller.
Genista
11-11-2008 om 11:59
Nog een artikel om van te schrikken
Uit Trouw: Gegevens patiënt niet veilig voor verzekeraar
http://www.trouw.nl/nieuws/zorg/article1896290.ece?comments#commentscomments
En wisten we dit al? "In principe is het niet de bedoeling dat ziektekostenverzekeraars inzage kunnen krijgen in het EPD. Momenteel hebben zij echter wel al toegang tot bepaalde medische gegevens van patiënten in de geestelijke gezondheidszorg. Daar is namelijk de Diagnose Behandel Combinatie (DBC) ingevoerd welke behandelaren verplicht om de diagnose en de behandeling te specificeren aan de zorgverzekeraar. Zij weten nu dus al dat Pietje schizofreen is en Maria manisch-depressief."
Dit komt uit: http://www.volkskrantblog.nl/bericht/230310
Genista
11-11-2008 om 12:06
De vrije psych adviseert een toevoeging op het bezwaarformulier
http://www.devrijepsych.nl/?pagina=Weiger%20EPD&id=249
Een citaat: "Voor iedereen: vul het Bezwaarformulier EPD in maar voeg de volgende zin toe:
Ondergetekende tekent hierbij uitdrukkelijk bezwaar aan tegen de verwerking van zijn/haar medische, psychische, psychiatrische en sociale gegevens in een EPD."
(voor de reden hiervoor, zie de site. Deze psych's zijn heel erg tegen!)
M Lavell
11-11-2008 om 12:31
Neuh...
Contacten met de rtv media mag iemand anders doen. Overigens gooide van Nieuwkerk al een balletje op tijdens zijn interview met Den Tex over dat programma van Zembla. Twee zinnen, maar wel geheel in de context van identiteitsfraude.
Het zou me niet verbazen als dat nog een keertje terugkomt tijdens het maandelijkse rondje belangrijk nieuws.
Groet,
Miriam Lavell
Genista
11-11-2008 om 13:25
Verzekeraars kunnen al bij de persoonsgegevens achter je bsn-num
Kijk maar op onze roemruchte www.infoepd.nl-site: http://www.sbv-z.nl/diensten/bsnopvragen/
Dat kunnen dus ook de handige mensen die net als de redacteuren van Computable zo'n pas gekraakt hebben. Ontraceerbaar. En combineer dat even met de uitzending van Zembla.
Bah, ik word er koud van.