Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Rosa

Rosa

31-10-2008 om 16:06

Het elektronisch patiëntendossier

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Dm boer

tinus:"Dat maakt niet uit. Er is geen plicht tot het versturen van brieven aan alle huishoudens over besluiten of voorgenomen besluiten."
Er is wel een plicht om burgers toestemming te vragen om in een bestand opgenomen te worden, dan wel op de hoogte te stellen dat dat gaat gebeuren/is gebeurt en ze daarbij de op-out mogelijkheid te bieden. Dat moet op naam (wbp).
In deze kwestie is Klink niet anders dan een DM boer en gelden dezelfde regels. Dat wordt anders als de wet er door is.
Groet,
Miriam Lavell

Nasha the first

Nasha the first

09-11-2008 om 16:06

Maar goed

hoe dan ook, ik blijf bezwaar maken, ik ga van de week even bellen met de gemeente hoe dat nou zit met dat geboorteregister/GBA/uittreksel met hele gezin, en dan gaat het zooitje de deur uit! 15001 bezwaren in ieder geval, waar er vast nog bij gaan komen!

Doe verslag

Goed, Nasha. Er bestaat inderdaad kans dat de gemeenten al meer weten over het hoe en wat van dat uittreksel. Doe verslag als je wilt.
Overigens ben ik er van overtuigd dat het ongeadresseerd sturen van deze post voor veel bezwaarmakers de begingrief is. Het is vooral de manier waarop die bezwaar oproept.
Groet,
Miriam Lavell

Ardnax

Ardnax

09-11-2008 om 16:40

Informatieplicht

Geen harde feiten, slechts wat basiskennis, warvan ik overtuigd ben.
De overheid (landelijk, provinciaal, lokaal) is verplicht om informatie te verstrekken via daarvoor vastgelegde media. Te weten de staatscourant voor landelijk en de gemeentepagina's in plaatselijke huis-aan-huis bladen (en provinciaal volgens mij ook). Gratis media waarvan het plaatselijke blaadje in principe huis aan huis bezorgd wordt. Dat een burger er expliciet voor kiest om dit niet te ontvangen, doet hem verplichten om zijn info ergens anders vandaan te halen.
Daarnaast kan men (indien men het zo belangrijk vindt dat het via andere kanalen naar buiten wordt gebracht) besluiten om info folders naar buiten te brengen.
Het enige manco aan deze actie is dat Klink voorbarig is geweest. De wet is nog niet eens aangenomen. Bezwaar maken kan dus niet. Hoe kan je nou bezwaar maken tegen iets wat nog goedgekeurd moet worden door de kamer ?
Grtz.
Ardnax

Het is geen bezwaar

Ardnax:"Bezwaar maken kan dus niet. Hoe kan je nou bezwaar maken tegen iets wat nog goedgekeurd moet worden door de kamer ?"
Het is geen bezwaar in de zin van de bestuurswet. Er ligt geem besluit aan ten grondslag. Bezwaar is gewoon het verkeerde woord.
Het is een opt-out verzoek.
Overigens klopt dat ook niet, want er mag in dit dossier pas volgens opt-out gewerkt worden, als die wet er door is.
Groet,
Miriam Lavell

me

me

09-11-2008 om 20:36

Andere generatie

Even iets heel anders.
Ik was vandaag op bezoek bij mijn ouders en vroeg of hen de enveloppe hadden ontvangen over het EPD.
Ik had verwacht dat deze ter informatie gelezen was en ouders klakkeloos akkoord zouden gaan, alleen oog zouden hebben voor de voordelen zoals die gebracht worden. Juist vanwege een ziekelijke moeder.
Maar, vader gaf aan dit eigenlijk niet te willen, maar niet te weten hoe bezwaar hiertegen te moeten maken.
Had dit bezwaar niet verwacht, voor beiden is de 80 in zicht. Heb beloofd te helpen met bezwaar maken.

Sancy

Sancy

09-11-2008 om 20:44

Herkenbaar, me

Gisteren heb ik mijn vader gevraagd of hij de brief had ontvangen. Hij wilde niets doen, vroeg aan mij of dat goed was. Mijn antwoord luidde: nou, als je geen bezwaar hebt dan hoef je niets te doen, waarop hij direct brieste dan hij niet van plan was in zo'n landelijke database te komen, en dat hij dan het formulier zou invullen.

Hier ook

De opa's en oma's waren de eersten die dat ding op de bus deden.
Groet,
Miriam Lavell

Nasha the first

Nasha the first

09-11-2008 om 22:56

Zembla ook nog gezien

over die creditcards gegevens??? Ook zo hoopgevend ... Ik laat het weten als ik meer weet over die uittreksels!

Zembla

Zembla heeft in elk geval goed duidelijk gemaakt dat het argument "ik heb niets te verbergen" weinig hout snijdt.

Sancy

Sancy

10-11-2008 om 07:48

Niet gezien

Ik heb Zembla niet gezien. Kun je kort en krachtig vertellen waar het over ging Genista?

Sancy, over zembla

De makers van Zembla bleken op een Russische site creditcardgegevens van Nederlanders te kunnen kopen voor 5 dollar per gegevensset, compleet met de aanvullende benodigde informatie als adressen en dergelijke. Ze konden zonder problemen aankopen doen bij internetwinkels met deze gegevens.
Bovendien bleek bij oa. Bol.com dat de gegevens niet eens goed gecontroleerd worden. Degenen die aankopen deden met de gestolen gegevens, konden ook een heel andere achternaam opgeven en een verkeerd adres en kregen de bestelling gewoon.
Zie ook: http://zembla.vara.nl/

Zelf inzien? voorlopig niet...

Ik heb even gezocht wie nu gezegd heeft dat het nog wel tien jaar duurt voordat de patiënt zèlf zijn EPD kan inzien. Dat heeft Gert-Jan van Boven gezegd, directeur van Nictiz.
Zie http://www.computable.nl/artikel/ict_topics/overheid/2706873/1277202/patint-kan-pas-over-10-jaar-volledig-epd-inzien.html

En in hetzelfde artikel

Iets te snel verzonden, in hetzelfde artikel staat bovendien nog:
"Van Boven benadrukt dat zelfs wanneer alle medische informatie van een patiënt digitaal beschikbaar is, er nog belangrijke vraagstukken liggen voor de beveiliging van gegevens en beperkingen om gegevens aan te passen." Dat zegt hij in een artikel van 17 september - moeten we dan echt geloven dat alle problemen nu al opgelost zijn?

En van het kassa-forum geplukt:

. privacy in de gezondheidszorg: ik heb ook jarenlang in de gezondheidszorg gewerkt, en daar gezien hoe er met het daar aanwezige interne EPD wordt omgegaan. Niet alleen behandelaren, maar ook secretaresses, administratief medewerkers, ja zelf baliemedewerkers hebben volledig inzage in dossiers. Bovendien is er in de clientenraad een grote rel geweest omdat voor de EPD-scholingen, een dump werd gebruikt uit datzelfde EPD. Ik moet er niet aan denken dat mijn medische dossier wordt gebruikt voor 1000-en EPD-cursisten.

Nog een nieuw vraagje

Ineens kwam er nog een nieuw vraagje bij mij op. Hoe zit het met kinderen die nu nog niet geboren zijn?
Ik kan nu bezwaar maken voor mezelf en kind, maar als kind 2 komt, volgend voorjaar, moet er dan meteen na de geboorteaangifte een bezwaarformulier worden ingevuld?

Zal dat formulier dan nog op de site staan, vraag ik me af...

Groeten,

Temet

En nog een bericht uit de regio waar geproefdraaid is

VOLGEND BERICHT IS ONTLEEND AAN RTV-OOST TELETEKST d.d. 7, 8 en 9 november 2008:
De districtshuisartsenvereniging in Twente adviseert patienten bezwaar te maken tegen een elektronisch patientendossier.
Volgens voorzitter Wind zijn er nog veel te veel onduidelijkheden en is het systeem storingsgevoelig.
Er is twee jaar proefgedraaid in Enschede en daar ware geregeld gegevens niet beschikbaar.
Ook is er in de wet onvoldoende geregeld over de privacy.
De Eerste Kamer moet nog instemmen met het elektronisch patientendossier.
Wind hoopt dat minister Klink het voorstel van tevoren aanpast.

Pollewop

Pollewop

10-11-2008 om 13:14

Aanvulling op genista

De distictshuisartsenvereniging in Twente adviseert patienten om bezwaar te maken tegen het gebruik van een EPD.

Extra info, alles te vinden op infoepd.nl

Kan ik alleen een uittreksel uit het geboorteregister meesturen als ik bezwaar maak voor mijn kind?
In plaats van een uittreksel uit het geboorteregister kunt u ook een uittreksel uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) van uw gemeente meesturen. Op dit uittreksel moeten naast uw gegevens, ook de gegevens van uw kind(eren) zijn opgenomen met de vermelding dat dit kind/deze kinderen op uw adres wonen.

Indien u voor meerdere kinderen bezwaar wilt maken, volstaat één uittreksel waarop alle namen van de kinderen vermeld staan. Het is wel noodzakelijk om per kind een bezwaarformulier in te vullen.

U stuurt de formulieren, het uittreksel en een kopie van uw identiteitsdocument in 1 envelop naar het Informatiepunt BSN in de zorg en landelijk EPD.
Het uittreksel uit de GBA mag niet ouder zijn dan drie maanden.

Nog twee correcties te gaan!

Fijn, dat schiet op.
Nu nog een tekstje dat je helemaal niks mee hoeft te sturen, Klink gaat zelf gezagsregister checken, en vervolgens het bericht dat je dat formulier helemaal niet hoeft in te sturen: Dat opt-in geldt totdat de wet in de kamer is aangenomen.
Groet,
Miriam Lavell

Gerdina

Gerdina

10-11-2008 om 15:23

En nog een vraagje

Als de behandelrelatie met iemand is afgelopen, sluit de arts de toegang tot het EPD weer af, of kan hij/zij tot in lengte van dagen al mijn medische gegevens inzien?
Wij gaan trouwens ook bezwaar maken.

Tirza G.

Tirza G.

10-11-2008 om 15:24

Boehoe

Al vanaf vanmorgen klik ik op het ongetwijfeld briljante artikel van de redactie van OO wat op deze site zou moeten staan volgens de nieuwsbrief. Maar er verschijnt niks. BOEHOEHOHEOHOE.

Bij jullie wel? Ligt het aan mijn computer?

Tirza

Blijft veranderen

Tirza, ik vrees dat dat ligt aan de ontwikkelingen. Het moet steeds weer anders, zal ik maar zeggen.
Groet,
Miriam lavell

Promescue relaties

Gerdina:"Als de behandelrelatie met iemand is afgelopen, sluit de arts de toegang tot het EPD weer af, of kan hij/zij tot in lengte van dagen al mijn medische gegevens inzien?"
Je kunt er duizend adders bij verzinnen. De wet die komen gaat wil dat er alleen maar inzage is voor directe behandelaars en dan ook alleen maar in die delen die voor die behandeling relevant is.
Dat laatste kan in ieder geval niet, want huisartsen beschikken niet over ICT systemen die van elke behandelaar kunnen herkennen wat relevant is, laat staan dat niet relevante delen kunnen worden afgeschermd. De wet belooft dus iets onuitvoerbaars en daardoor zijn de zorgverleners helemaal niet strafbaaar oid.
Nu nog worstelen over de vraag wat een directe behandelrelatie eigenlijk is. Bij (vermoeden van) een chronische aandoening, kan die relatie vervelend lang duren. Eigenlijk ben jij het als patient die die relatie verbreekt door naar een andere te gaan, maar dat zou dan betekenen dat jij de vorige daarvan op de hoogte moet brengen. Die moet trouwens weer wel zijn gegevens over jou toegankelijk houden voor andere artsen die die informatie relevant vinden.
Het is dus een tamelijk promescue omgeving. Daar komen ziektes van!
Groet,
Miriam Lavell

Wat ik nou niet begrijp

Op zoek naar de tekst die brabant gaf vond ik op www.infoepd.nl ook nog het volgende:
"Waarom is een wet op het EPD nodig?
Voor het uitwisselen van gegevens tussen zorgverleners via het landelijk EPD-netwerk is geen aparte wet nodig.
Voor een goede werking van het landelijk EPD, is het van belang dat alle zorgaanbieders deelnemen. Verplichte deelname aan het landelijk EPD zal daarom bij wet worden geregeld.
Het voorstel tot wetswijziging is in mei 2008 aangeboden aan de Tweede Kamer.
De voorwaarden om gegevens te mogen in zien van een patiënt zijn vastgelegd in de wet geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO)."
Geen aparte wet nodig? Die wet is er alleen om de zorgverleners te verplichten aan te sluiten? Volgens mij was dat het nou net waar we zulke vraagtekens bij zetten. We zullen de politiek ervan moeten overtuigen dat het wel degelijk tegen de wet is om zonder expliciete toestemming van de patiënt gegevens uit te wisselen. Dat moet de boodschap van de lawine naar de 2e kamer zijn.

Als het goed is....

Genista:"Geen aparte wet nodig? Die wet is er alleen om de zorgverleners te verplichten aan te sluiten? Volgens mij was dat het nou net waar we zulke vraagtekens bij zetten."
Zie mijn eerdere vragen aan het CBP. Ik heb inmiddels bericht ontvangen dat ik daarop antwoord krijg.
Op mijnprivacy.nl wordt ook gesuggereerd dat het beheer van gegevens bij het LSP wordt afgedekt in de WGBO. Vorig jaar nog dacht het CBP daar anders over: Juist de verplichting tot aansluiting op het EPD, biedt de rechtsgrond tot verwerking van gegevens bij het LSP. Zonder die verplichting is er dus geen rechtsgrond voor verwerking van gegevns in het LSP.
Als dat inmiddels veranderd is, dan kan dat alleen maar komen omdat het begrip 'directe behandelaar' een zo ruime interpretatie gekregen heeft, dat de WGBO nu ook het LSP tot directe behandelaar maakt. En als dat zo is, dan ben ik ook jouw directe behandelaar (kom op met die gegevens!) en wordt het tijd overal bezwaar tegen te maken.
Later meer als het CBP mij heeft geantwoord.
Groet,
Miriam Lavell

Miriam, heel graag

heel graag die antwoorden (maar dat wist je al). De TweedeKamerFracties willen mij evenmin echt antwoorden als Rosa. Ze blijven proberen je naar infoepd te sturen, ook als je drie keer zegt dat je daar je antwoorden niet krijgt.
Overigens een vrolijke noot in het geheel: Zojuist wilde ik weer even iets nakijken op www.infoepd.nl en welke melding krijg ik?
Er is een probleem met het beveiligingscertificaat van deze website.
Het beveiligingscertificaat dat door deze website wordt gebruikt, is niet verleend door een vertrouwde certificeringsinstantie.
Problemen met beveiligingscertificaten kunnen duiden op een poging om u informatie te ontfutselen of om informatie die u naar de server verzendt, te onderscheppen.
U wordt aangeraden om deze webpagina te sluiten en niet naar deze webpagina te gaan.

Weer gehackt dus

.....
Grappig
Miriam lavell

Yta Chalne

Yta Chalne

10-11-2008 om 16:12

Rosa

Nog niks gehoord. Er zit nu een heel vers team studenten te zweten boven al die bezwaren natuurlijk, en er gelden vast allerlei termijnen van 6 weken (want overheid)...ik zie het nog niet zo snel rondkomen allemaal.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.