Rosa
31-10-2008 om 16:06
Het elektronisch patiëntendossier
Het EPD wordt a.s zaterdag bij iedereen op de deurmat gedropt, althans, iedereen krijgt een briefje van onzer aller minister met de vraag of u mee wilt doen met het EPD. Zo handig want alle mensen die u directe hulp moeten verlenen kunnen dan je dossier inkijken (denk aan ziekenhuizen, huiartsen, tandarts, huisarts en later wellicht ook jeugdzorg, eerste lijns psych, psyvholoog op school, IB-er school etc).Je schijnt bezwaar te mogen maken maar wat gaan jullie doen? Overigens wordt het pas volgend jaar ingevoerd maar je moet wel in dec al aangeven of je bezwaar hebt.
Ik ben geen voorstander dat iedereen in mijn dossier mag kijken, dus de tandarts een blik mag werpen wanneer ik een schimmelinfectie had, of de eerste hulp waar ik voor een snee in mn kop kom, hoeveel tanden ik heb moeten laten trekken. Dat gaat de ander nl niets aan.
Er bestaat al jaren zoiets als doorgeven wat voor medicatie je gebruikt of gebruikt hebt, gisteren kwam ik daar toevallig nog een strak staaltje van onzorgvuldigheid van tegen overigens.
En, wat gebeurt er als je weigert, staat dan het AMK gelijk bij je op de stoep? Of erger, jeugdzorg.. Kortom, wat vinden jullie?
Rosa
Temet
03-11-2008 om 16:50
N.a.v. me
"Het zal toch niet zo zijn dat je dan een berichtje krijgt dat je opgenomen bent in het EPD?"
Nou, wat ik me afvraag: hoor je überhaupt wel iets? Hoor je iets als je bezwaar is ontvangen, als het is verwerkt, als het niet is verwerkt-wegens-geen-uittreksel?
Hoor je iets als je in het EPD bent opgenomen?
Overigens: ik moet die brief zelf nog lezen, nog niet aan toegekomen. Met het indienen van mijn bezwaar wacht ik nog even tot na 4 november, want ik ben benieuwd wat er n.a.v. de inbreng van de kamer nog verandert.
Groeten,
Temet
Anneque
03-11-2008 om 17:00
Reactie op bezwaar
Ja, volgens het bezwaarformulier krijg je een schriftelijke bevestiging van je bezwaar. Als je echter geen uittreksels uit het geboorteregister voor je kk meestuurt, krijg je volgens de ene werkstudent die ik gesproken heb, een reactie met de mededeling dat ze je bezwaar niet kunnen registreren, volgens de 2e die ik sprak, worden je gegevens dan zonder pardon opgenomen in het EPD (althans, die van je kinderen dan).
Andrea
03-11-2008 om 17:08
Benjamin livestro
dat is dezelfde e-mail als ik heb gekregen. Zo lees ik hier nog meer dezelfde teksten.
Standaard antwoorden van ze. Nu maar hopen dat er morgen een paar wakker zijn en niet zoals de SGP denken dat alles al rond is.
mijk
03-11-2008 om 17:18
Iemand kameradressen?
heb net ook een mooi briefje voor de kamer opgesteld. Maar zie de adressen in deze draad niet meer.. Heeft iemand ze nog?
Vond overigens de opmerking in de folder dat mensen bij vragen hun huisarts maar moeten bellen toch ook wel erg stom. Als de minister een wet bedenkt dan moeten zijn ambtenaren die toch uitleggen en niet mijn huisarts die toch al veel te druk is?
MIjk
M Lavell
03-11-2008 om 17:37
We krijgen geen antwoord
Rosa:"Iemand al antwoord gehad van het CBP?"
Op meldingen via mijnprivacy, krijg je geen antwoord. Het zijn signalen voor het CBP om handhaving op toe te passen en om te laten zien aan de overheid dat er _wel_ grote problemen zijn onder de bevolking met privacy. De overheid zegt namelijk steeds dat het burgers toch niks kan schelen want er zijn nauwelijks rechtzaken over.
Bij veel meldingen over dezelfde instantie kan het CBP de meldingen gebruiken om handhavend op te treden.
Dat lijkt me pas leuk!
Ik weet niet wat er morgen allemaal behandeld gaat worden in de kamer en of er nog een vaststelling van een bezwaarprocedure komt. Dat deze procedure is ingezet vergelijkbaar aan de correctieprocedure, komt denk ik door de werkwijze. Iedereen loopt vanzelf dat bestand in. (Iedereen? Hoe zit dat eigenlijk? Waar komen die gegevens vandaan?). Technisch is het kennelijk zo dat mensen die bezwaar hebben eruit gehaald moeten worden.
Opt-out lijkt wat mij betreft veel meer op het recht van verzet. En hoewel dat EPD formeel geen marketingdoeleinden heeft, meen ik dat dat verzet toch kan zonder opgaaf van redenen. Er is namelijk geen noodzaak voor dat EPD. Dat erkent de minister zelfs.
Het is mogelijk dat het CBP daar uit zichzelf iets over gaat zeggen, maar het CBP is geen wetgever natuurlijk. De kamer kan zelf een (politiek) besluit nemen over hoe de bezwaarprocedure eruit gaat zien. Dat kan toch nog overeenkomen met hoe het er nu uitziet. Maar dan zal er toch ook duidelijkheid moeten zijn over de uiterste datum en de consequenties als je later bent.
Groet,
Miriam Lavell
mijk
03-11-2008 om 18:09
20 seconden
was volgens mij de tijd tussen verzenden en antwoord van de Paartij voor de Dieren. Indrukwekkend, zeker omdat het antwoord ook nog over de EPd ging ...
Mijk
Marith
03-11-2008 om 19:21
Rosa
ik zou bijna, bijnaaaaaaaaaá weer D66 gaan stemmen"
Wat let je, gewoon doen !
Hier thuis ook zeker tegenstanders van het EPD. Manlief was met name tegen omdat hij het een naar idee vindt dat collega's in zijn medisch dossier zouden kunnen snuffelen.
Annelies
03-11-2008 om 19:31
Koppeling met verzekeringen
Op zich ben ik niet tegen een systeem dat persoonlijke medische info beschikbaar stelt voor medici, zodat alle informatie op cruciale momenten meegewogen kan worden. Ik heb moeite met de invulling ervan.
Als ik het goed begrijp gaat het om koppelingen tussen bestaande systemen. Iedere medische hulpverlener heeft al zo'n systeem. De info is gefragmenteerd. Nu gaan deze medici toegang krijgen tot de infosystemen van een ander.Klinkt goed, maar... we weten hoe fout dat kan gaan: foute infromatrie dat z'n eigen leven gaat leiden. Zelfs simpele anw-systemen bevatten zeer veel fouten, die zeer moeizaam te herstellen zijn, laat staan complexe systemen.
Maar waar ik me vooral zorgen over maak, is de koppeling met de systemen van de verzekeringsmaatschappijen. Sinds het betalingssysteem gebaseerd is geraakt op 'handelingen', hebben artsen systemen waarin ze deze handelingen moeten invoeren. Deze zijn of worden uit efficiency-overwegingen gekoppeld aan het gewone medische infosysteem van de medici. En met een landelijke koppeling kan de verzekeringsmaatschappij simpelweg info gaan harken. Geschiedenis leert dat datgene wat mogelijk is, ook gebeurt.
De patient heeft het nakijken en is de controle over zijn gegevens volkomen kwijt.
Annelies
Mien*
03-11-2008 om 19:46
Marith
==Hier thuis ook zeker tegenstanders van het EPD. Manlief was met name tegen omdat hij het een naar idee vindt dat collega's in zijn medisch dossier zouden kunnen snuffelen==
ja, maar...als jouw mans collega's willen, dan kunnen ze, binnen het eigen ziekenhuis, zo bij de gegevens van jouw man.
Kies is het niet, maar het kan al wel.Het EPD maakt natuurlijk wel dat huisartsen -en apothekersgegevens toegankelijk zouden zijn.
Stel je voor dat je werkt in een ziekenhuis en dat je bedrijfsarts, bij jouw ´ziekzijn´ in jouw gegevens zou kunnen kijken..of ben ik nou paranoïde aan het doen?
Marith
03-11-2008 om 20:01
Mien*
Ja en nee.... ja, omdat hij het zou kunnen opvragen wat natuurlijk in principe niemand doet. Dat is dus niet 'zo' bij de gegevens kunnen, die situatie is aan de orde bij het EPD (waar hij dus tegen is).
Piedjee
03-11-2008 om 20:29
Ook bezwaar
Ik sluit me volledig bij Damajo aan. Als een EPD intern al niet werkt (binnen bijvoorbeeld een ziekenhuis) hoe gaat het dan extern werken?
Ik heb zelf toegang tot het EPD in het ziekenhuis waar ik werk. Ben moeder van een tweeling. De namen van de kinderen hebben verschillende voorletters, desondanks stond er informatie van kind 1 in het dossier van kind 2. En dat is niet 1, maar 2 keer gebeurd de afgelopen 5,5 jaar.
Wij hebben met een van onze kinderen een traject doorlopen bij de kinderpsycholoog. Negatieve ervaringen daar gehad. Hetgeen uiteindelijk resulteerde in het vernietigen van het dossier van ons kind. Maar niet voordat er een brief van de psycholoog naar de kinderarts was gegaan. Een brief met daarin de onvrede van de ouders vermeld. Daarin stond vermeld dat ons kind zeer w.s. ADHD/ODD had (over de ADHD was gesproken tijdens de verschillende sessies, de ODD was nooit ter sprake gekomen) Ten eerste mocht de psycholoog in kwestie niet eens een diagnose stellen, ten tweede had ze ondanks een gesprek dat wij van tevoren hadden gehad (en waarin wij vernietiging van het dossier eisten) besloten om toch een brief in het EPD te zetten. Een brief die niet alleen onjuist was, maar bovendien zeer stuitend.
Uiteindelijk is het dossier vernietigd. Maar meerdere mensen hadden weken de tijd om alles over ons kind te lezen. En dat vond ik afschuwelijk. Het idee dat zijn 'hele hebben en houden ter inzage beschikbaar was' deed me rillen.
Bovendien heb ik op mijn werk meerdere malen foutieve (suggestieve!)informatie gelezen over patienten.
Dus ja, ik ga zeker bezwaar aantekenen!
Nasha the first
03-11-2008 om 20:44
Het begint me te duizelen....
al die info, over uittreksels wel of niet, wel of niet geldig met of zonder, ik zie door de bomen het bos niet meer.....Kan iemand het in een paar steekwoorden samenvatten? Of is zelfs dat niet meer mogelijk.....ik heb ook sterk het gevoel bezwaar te willen maken....
M Lavell
03-11-2008 om 20:46
Wacht even af
Morgen is dat kamerdebat. Het is mogelijk dat deze hele procedure op de schop gaat, of dat er alsnog een fatsoenlijke bij komt.
Groet,
Miriam Lavell
mijk
03-11-2008 om 21:03
Volgens mij heeft d66
deze draad gelezen en anders heel goed mijn brief! Wat een duidelijke inhoudelijke reactie. IK zou bijna weer lid worden
Genista
03-11-2008 om 21:04
Nasha
lees de reactie van D66 eens (in het bericht D66 van Rosa). Dan heb je het wel redelijk op een rijtje wat de bezwaarprocedure betreft.
Isabel Gonzalez
03-11-2008 om 21:15
Van de pot gerukt
Ik ga zeker bezwaar maken. Maar om dit ook voor mijn kinderen te kunnen doen kost me dit wel even 18 eur0 (twee uittreksels uit het bev.register)!!! Is dat even van de pot gerukt zeg. Ik ga morgen op hoge poten bellen.
Amarins
03-11-2008 om 21:49
Alvast dank aan alle speurneuzen
Mijn instinctieve "nee" aan het begin van dit draadje is inmiddels een beredeneerde geworden. Signaal is verstuurd en nu even afwachten of de vorm van bezwaar maken nog aangepast gaat worden. In ieder geval: alle bellers/uitzoekers: bedankt!
Marmar
04-11-2008 om 02:40
Overigens: rijbewijs?
Als je alleen voor jezelf bezwaar wilt maken, kun je ook een kopie van je rijbewijs sturen als identiteitsbewijs? Ik dacht toch dat al een paar jaar terug iedere burger van ons land vanaf 14 jaar zich moet kunnen identificeren met een geldige identiteitskaart of paspoort? En als je dat niet kunt (bijv. als de politie daarom vraagt) je zelfs beboet kan worden? Je zelfs geen bankrekening kunt openen met een rijbewijs, je in geen enkel ziekenhuis meer een patiëntenpas krijgt, een nieuwe werkgever je ook hierna vraagt, je nieuwe pasje voor een OV abonnement kan ook niet zonder....
Een rijbewijs is een onwettige identificatie, zoals een bibliotheekpasje dat ook is of je zwemdiploma. Bovendien, met het wél toelaten van een rijbewijs als identificatiemiddel discrimineert men alle ouders. Want op een rijbewijs staan geen kinderen bijgeschreven.
Op mijn id-kaart overigens ook niet. Maar een Gba-uittreksel is nog altijd goedkoper dan een nieuw paspoort met een bijgeschreven kindje.
Genista
04-11-2008 om 08:53
Rijbewijs
Een rijbewijs is voor jezelf wel degelijk een geldig identiteitsbewijs. Het argument dat er geen kinderen op bijgeschreven staan, snijdt geen hout. Niet iedere ouder laat zijn/haar kinderen bijschrijven.
Overigens is het voor mij ook nooit een probleem geweest om mijn rijbewijs als identiteitsbewijs te gebruiken. Ik heb er gewoon bankrekeningen mee kunnen openen.
Mien*
04-11-2008 om 09:16
Idd rijbewijs
is wel een geldig legitimatiebewijs, tenminste, bij ons in het ziekenhuis.
Als ik me bij het UWV moet melden, dan willen ze perse een paspoort of IDkaart
Rafelkap
04-11-2008 om 09:38
Door de bomen het bos niet
Ojee, wat een lang draadje. Ik had het formulier gezien en wij hebben geen interessante medische geschiedenissen dus ik vond het wel best allemaal.
Kunnen jullie mij nog even wat argumenten op een rijtje geven want ik zie met al die berichtjes door de bomen het bos niet. Wat is nou precies het "gevaar" ?
Genista
04-11-2008 om 09:47
Rafelkap
Er zijn heel veel argumenten tegen Maar dit alleen al zou voor mij genoeg zijn: Goed beveiligd? Jazeker, het is dezelfde techniek als die we gaan gebruiken voor het OV. Lekker gemakkelijk. Reeds jaren geleden gekraakt. (bron: Computable), zie het bericht van peach en de link die Miriam Lavell daarboven gaf.
Genista
04-11-2008 om 09:53
Rafelkap (2)
Uit hetzelfde artikel van Computable:
"- Belangrijk is te weten dat het EPD niet veilig is.De chipkaart die wordt gebruikt is reeds gekraakt. Het koste mij maar elf uur om het algoritme te achterhalen.
- Je moet weten dat je medische gegevens op straat liggen.
- Je moet ook weten dat ons koninklijk huis, meneer Balkenende en zelfs minister Ab Klink zelf bezwaar maken. Zij zullen er niet in voorkomen.
- Je moet vooral zelf weten of je wel of niet wilt dat je gegevens in het EPD komen.
- Maar je moet achteraf niet komen klagen bij minister Klink dat jouw gegevens op internet staan. Want dat dit kan gebeuren, kan ik je nu al voorspellen."
En dit is alleen nog maar ICT-technisch. Voor verkeerde interpretaties en vooroordelen die in de weg kunnen zitten, zie onder meer de horrorverhalen van Fladderbeestje.
Rafelkap
04-11-2008 om 10:38
Ik ben om
Ok, ik ga ook bezwaar maken. Ik heb geen geheimen, wil dat artsen me goed kunnen helpen maar het moet wel een goed systeem hebben en kennelijk schort het aan het vertrouwen voordat het is ingevoerd.
Es lezen hoe ik dat moet doen. En meteen een rondje mailen met de link van de computerble naar familie en bekenden.
groeten van rafelkap
Rafelkap
04-11-2008 om 10:45
Vraagje bezwaar
Mijn kinderen staan allebei in mijn paspoort bijgeschreven. Is dit dan voldoende voor hen? Of moet ik nou ook uitreksels afhalen?
Oudste kind alleen bij mijn man.
Rafelkap
04-11-2008 om 11:02
Uittreksels
OK Rosa. ik ben benieuwd.
Nu zit ik alleen nog met de kwestie dat ik een andere achternaam heb dan mijn kinderen (er staat wel in mijn paspoort e.v. en dan zijn naam). Nouja, mijn man kan hun formulieren ondertekenen. En dan toch naar het stadhuis lees ik. Waarom alleen voor de kinderen een uitreksel en niet voor mijzelf? Wat een gedoe.
Hier een link, hoef je geen kopietjes te maken
http://www.infoepd.nl/informatiepunt_com/patient_bezwaar_maken.php
tonny
04-11-2008 om 11:23
Graag even helderheid in deze levendige discussie
ik heb op het moment geen gelegenheid deze hele draad door te spitten.
Dus lieve mensen, graag even kort:
- wat is er slecht aan het plan?
- wat moeten we concreet doen om het tegen te houden?
Tonny