Rosa
31-10-2008 om 16:06
Het elektronisch patiëntendossier
Het EPD wordt a.s zaterdag bij iedereen op de deurmat gedropt, althans, iedereen krijgt een briefje van onzer aller minister met de vraag of u mee wilt doen met het EPD. Zo handig want alle mensen die u directe hulp moeten verlenen kunnen dan je dossier inkijken (denk aan ziekenhuizen, huiartsen, tandarts, huisarts en later wellicht ook jeugdzorg, eerste lijns psych, psyvholoog op school, IB-er school etc).Je schijnt bezwaar te mogen maken maar wat gaan jullie doen? Overigens wordt het pas volgend jaar ingevoerd maar je moet wel in dec al aangeven of je bezwaar hebt.
Ik ben geen voorstander dat iedereen in mijn dossier mag kijken, dus de tandarts een blik mag werpen wanneer ik een schimmelinfectie had, of de eerste hulp waar ik voor een snee in mn kop kom, hoeveel tanden ik heb moeten laten trekken. Dat gaat de ander nl niets aan.
Er bestaat al jaren zoiets als doorgeven wat voor medicatie je gebruikt of gebruikt hebt, gisteren kwam ik daar toevallig nog een strak staaltje van onzorgvuldigheid van tegen overigens.
En, wat gebeurt er als je weigert, staat dan het AMK gelijk bij je op de stoep? Of erger, jeugdzorg.. Kortom, wat vinden jullie?
Rosa
Mamvantwee
05-05-2009 om 13:49
Brieven of bevestiging?
Hebben jullie al de echte bevestiging dat je gegevens niet uitgewisseld worden in het epd of alleen de brief met de melding dat je bezwaar binnen is? Ik heb namelijk nog steeds alleen die tweede brief, en alleen voor mijzelf en mijn man, niets voor mijn kinderen... De echte bevestiging moet dus ook nog komen, in dit tempo duurt dat nog drie jaar.
Tesse
05-05-2009 om 14:02
Echte bevestiging...
...dat het bezwaar verwerkt is en de gegevens niet opgenomen worden in het EPD. Hoewel, dat staat er niet perse, er staat dat onze gegevens niet via het EPD beschikbaar zijn, en dat is toch weer net iets anders.
Rafelkap
05-05-2009 om 14:12
Niet efficiënt
Ik kreeg vandaag bevestiging van 1 kind (eerder alleen van ons, ouders). Van ons andere kind zal dus wellicht nog komen, maar waarom werken ze niet wat efficiënter: alle gezinsleden in 1 envelop.
en dat in tijden van crisis
Sancy
05-05-2009 om 14:15
Tussenstand hier:
1 ontvangstbevestiging voor manlief, die in januari of zo binnen kwam, en vandaag 2 bevestigingen van verwerking voor beide kinderen. Ik heb zelf tot nu toe noch het één, noch het ander ontvangen.
ishtar
05-05-2009 om 14:26
En hier
zaterdag de bevestiging voor mij (en ik was de enige die ook een ontvangstbevestiging heb gekregen) en vandaag voor de 3 kinders, waarvoor op naam van man bezwaar is aangetekend. Maar nog niks voor man zelf. maar ik krijg er nou toch wel een beetje vertrouwen in dat er ook voor man nog een bevestiging zal komen
Tirza G.
05-05-2009 om 15:24
Volgende moeilijke vraag
Hoe was het ook weer. Kan ik nu ook heel fijn ergens nakijken/controleren of ik er écht niet insta? Kan ik gewoon dat infonummer bellen en ze een zoekopdracht geven? Eeeeeeh, niet gevonden mevrouw. Hoeraaaaaaa het klopt Dat zal wel niet he?
Kafka. Eeeeeeeh, Tirza
Rosa
05-05-2009 om 16:05
4 down
Zo, hele gezin is sinds vandaag officieel EPD af. Idd Tirza dat is mijn volgende vraag ook aan hen, waar kan ik dat ZIEN? Maar eens een arts opzoeken die al het lef heeft om wel aan het LSP vast te zitten
Rosa
Genista
05-05-2009 om 16:13
Poepoe...
De eerste lichting brieven hadden we op oudjaarsdag, voor alle gezinsleden. Tenminste, dat denken we dan maar, met vijf verschillende referentienummers en de zinsneden "voor u of uw kind". En zowaar, we hebben brief 1 van de tweede ronde, op naam en BSN... 't Zal mij benieuwen hoe lang het duurt voordat de rest van het gezin gevonden is.
Sascha2
05-05-2009 om 18:03
Twee van de drie
Nou, inmiddels voor twee van de drie kinderen een bevestiging ontvangen dat de gegevens niet inzichtelijk zullen zijn. De bezwaarformulieren voor deze twee kinderen heb ik vergezeld met een kopie van mijn paspoort. De derde stond nog niet in mijn paspoort en voor haar heb ik het bezwaarformulier vergezeld met een uittreksel van de gemeente. Ben benieuwd of dat de reden is dat ik voor haar nog geen bevestiging heb ontvangen. Het blijft een vreemde gang van zaken. Nu maar duimen dat het voor de derde ook in orde zal komen. Overigens had ik voor alledrie wel tegelijk de ontvangstbevestigingen binnengekregen...
Grasmus
05-05-2009 om 18:27
Nog 1 te gaan
Vorige week de bevestiging man en mezelf binnen gekregen. Vandaag de bevestiging voor onze zoon. Nu nog 1 te gaan: die van onze dochter...
Mamvantwee
06-05-2009 om 11:15
1 binnen (van de 4)
Nou, het begin is er...eerste bevestiging is binnen. Nu nog drie te gaan. Efficiëntie is ook iets wat ze nog moeten leren zeg...
Mamvantwee
Lis@
06-05-2009 om 18:57
3 dubbel ontvangen
Zowel van mijn man als ik vandaag de derde keer het bewijs ontvangen.
Mamvantwee
07-05-2009 om 08:57
Aangetekend hoeft niet
Ik heb ook niets aangetekend verstuurd, alles in 1 envelop. Je kunt vast opnieuw bezwaar indienen, maar ik zou nog even afwachten of je niet toch nog een reactie krijgt. Wij missen ook nog 3 bevestigingen hoor...
Mamvantwee
Manda Rijn
07-05-2009 om 14:31
Mag ik tussendoor iets vragen over electronisch kinddossier?
kan het consultatieburo mij hulp (vaccinaties, controles) weigeren als we onze dochter niet inschrijven voor het electronisch kinddossier ?
Ik ben in verre maten tegen het verder vastleggen van gegevens over mijn kind en mijn gezin vandaar dat ik overweeg haar niet in te schrijven.
Ik heb de draad verder nauwelijks gevolgd, dus als het daar wel in staat dan ga ik de hele draad lezen. Ik hoor het graag.
Genista
08-05-2009 om 07:11
Manda
Zo simpel ligt het niet. Van de site van Jeugd en Gezin: "Vanaf eind 2009 krijgt ieder kind dat in Nederland wordt geboren een elektronisch kinddossier jeugdgezondheidszorg (EKD JGZ). Het dossier bevat informatie over het kind, de gezinssituatie en de omgeving volgens het motto: geen kind buiten beeld." en "Het EKD vervangt op geleidelijke basis de papieren dossiers en de bestaande lokale EKD-systemen. Alle instellingen in de jeugdgezondheidszorg moeten begin 2009 bezig zijn met het invoeren van de digitale dossiers. Eind 2009 moet het mogelijk zijn dat alle instellingen met digitale dossiers werken. Vanaf eind 2009 krijgen alle kinderen van 0 tot 19 jaar een EKD op het moment dat zij in contact komen met de jeugdgezondheidszorg."
(zie http://www.jeugdengezin.nl/dossiers/elektronisch-kinddossier/default.asp)
Ze krijgt hoe dan ook een dossier, er valt niet te weigeren.
M Lavell
08-05-2009 om 08:59
Ekd is administratie
Net als het EPD al bestaat, bestaat het EKD ook al. Het is niet meer dan de administratie van bijvoorbeeld de GGD. Die administratie ontstaat voor een deel buiten jou om. GGD's worden automatisch geinformeerd over de geboorte van een kind, daarmee wordt automatisch de agenda voor pku-test, vaccinaties en oproepen voor het CB in gang gezet.
Dat dossier ontstaat dus vanzelf. Zo ook de invulling daarvan: ga je naar het CB, worden al die vaccins gegeven, etc.
Alle jeugdbemoeiers hebben hun eigen administratie. Bij de een gaat dat automatisch (GGD), bij de ander alleen als je ze bezoekt (behandelaar van het een of ander).
Het is de bedoeling van het EKD van Rouvoet dat al die jeugdbemoeiers die informatie aan elkaar uitwisselen, zodat er meer automatische dossiervorming ontstaat.
Die uitwisseling kun je wel tegengaan. Je kunt aangeven dat je niet wil dat de GGD (belangrijkste bron), informatie doorgeeft aan anderen.
Dat moet je wel bij iedere jeugdzorgbemoeier doen.
Manda:"kan het consultatieburo mij hulp (vaccinaties, controles) weigeren als we onze dochter niet inschrijven voor het electronisch kinddossier ?"
Nee. Jij kunt wel weigeren je kind dooor het CB te laten volgen/vaccineren, etc., hoewel er nogal wat vaccins zijn die je eigenlijk niet bij je ha kunt halen (dan zijn ze niet verzekerd, je kunt ze alleen maar per 100 bestellen).
Het resultaat is dan dat de GGD wel een dossier heeft (kind geboren dan en dan), maar dat dat zich niet vult met gegevens.
Groet,
Miriam Lavell
Manda Rijn
08-05-2009 om 09:19
Jammer
het vergroot verder mijn wantrouwen.
ik geloof namelijk niet dat door de invoering van dit soort gebundelde info vastleggen er kinderen beter geholpen worden. Ik heb te weinig vertrouwen ook in de kwaliteiten van diegene (de cb medewerkers die ik de revue heb zien passeren waren soms prima maar vaak ontzettende minkukels) die die gegevens invoeren. Volgens een vriendin (politicologe en net weer moeder geworden) waren de cb medewerkers ook niet in staat heldere info te geven over het ekd waar ze wel mee dienen te werken, wat al aangeeft hoe vaag alles weer geregeld is.
verder krijg ik bij die wens naar meer info een benauwd gevoel, alles vastleggen zodat allerlei instanties er iets mee kunnen doen, nee dat voelt niet goed. De intentie is mij niet duidelijk.
Genista
08-05-2009 om 10:37
Manda
Ik deel je gevoelens. En er komt nog wat bij. Ik heb nu zo vaak op het CB gezegd: "nee, dat heb ik niet gezegd, ik zei zo-en-zo, wilt u dat even veranderen." Kortom, ze schreven op papier niet eens goed op wat ik zei. Ik heb geen reden aan te nemen dat dat bij andere kinderen en ouders beter ging. En dat alles willen ze bundelen om als kennis te gebruiken van wat "normaal" is? Verder wil Rouvoet nu weliswaar niet dat het EKD ook door andere professionals kan worden ingezien, maar de beroemde "alarmbel" functioneert al wel. En bij mijn weten kun je daar helemaal niets tegen doen.
Wat zal het effect zijn? Dat mensen GEEN hulp meer gaan vragen als ze problemen hebben. Het omgekeerde effect van wat je eigenlijk wilt bereiken, lijkt me.
Manda Rijn
08-05-2009 om 11:50
Precies genista
en juist de Savannah's waar het hier volgens Rouwvoet dan blijkbaar om gaat waren allang bekend maar werden niet geholpen omdat het systeem aan die kant hapert, gebrek aan geld, gebrek aan mensen, gebrek aan opvang. Daar werkt geen ekd tegen, want dat is slechts data en info.
En precies zoals jij zegt, de ouders die wel graag wat hulp wensen van het cb houden voortaan hun mond want misschien staat de kb dan morgen wel voor de deur en modderen thuis door wat ellende in de hand werkt. Terwijl zo'n ouder met een luisterend oor, wat voorlichting en wat hulp (nso activiteiten en andere opvang, praat/speelgroepjes met andere moeders bijvoorbeeld) al heel veel geholpen is.
Ja ik zou graag zien dat een moeder die iets te vaak een tik uitdeeld dit kwijt kan zonder direct bang te hoeven zijn voor een eeuwige stempel in een dossier. Zo'n moeder wil het ook graag anders doen, dat is de intentie die ik graag zou zien.
Kari1
08-05-2009 om 12:40
Maar
even los van mogelijk oneigelijk gebruik, even alleen wat mag en niet mag: dat uitwisselen van informatie van jeugdbemoeiers mag niet zonder toestemming van de ouders. Dan zal eerst de privacywet moeten worden aangepast. Er is op dat punt geen verschil tussen een elektronisch dossier en een ouderwets papieren dossier zoals dat er altijd al was.
Je kunt dat idd nog benadrukken (hoewel dat dus eigenijk niet nodig zou moeten zijn) door aan te geven dat je niet wilt dat er informatie doorgegeven wordt aan anderen.
Ik denk wel dat je alle vaccinaties die je op het cb kunt krijgen ook bij de HA kunt halen (tegen betaling). Die kan ze per stuk voor je bestellen bij de apotheek. Maar die HA heeft waarschijnlijk ook een elektronisch dossier.
Kari
Genista
08-05-2009 om 13:08
Die beroemde alarmbel
Ja, je kunt bezwaar maken tegen uitwisseling van gegevens en ik ben er nog steeds van overtuigd dat dat ook zonder toestemming van de ouders wèl gebeurt. Dat blijkt wel uit ervaringsverhalen hier op het forum en ook uit wat ik om me heen hoor. Daar kun je achteraf erg boos om worden en dergelijke, maar het kwaad is dan al geschied. En bij mijn weten heb je geen invloed op het feit of je bij die verwijsindex wordt aangemeld: http://www.jeugdengezin.nl/toespraken/2009/meldcriteria-als-handreiking-voor-de-verwijsindex.asp
M Lavell
08-05-2009 om 14:20
Pardon?
Kari:"dat uitwisselen van informatie van jeugdbemoeiers mag niet zonder toestemming van de ouders. Dan zal eerst de privacywet moeten worden aangepast."
Nee hoor. Het is al verboden.
Kari:"Er is op dat punt geen verschil tussen een elektronisch dossier en een ouderwets papieren dossier zoals dat er altijd al was."
Dat klopt. Het is nooit toegestaan geweest.
Kari:"Je kunt dat idd nog benadrukken (hoewel dat dus eigenijk niet nodig zou moeten zijn) door aan te geven dat je niet wilt dat er informatie doorgegeven wordt aan anderen."
Het is omgekeerd: zonder toestemming is uitwisseling onrechtmatig. Er bestaat geen opt out regeling voor dit soort informatie.
Kari:"Ik denk wel dat je alle vaccinaties die je op het cb kunt krijgen ook bij de HA kunt halen (tegen betaling)."
Niet allemaal. Er zijn andere ervaringen in het archief van het forum. Niet voor alle vaccins (DTP kan wel), maar sommige kunnen alleen per bulk besteld worden.
Groet,
Miriam Lavell
M Lavell
08-05-2009 om 14:25
Niet gebundeld
Manda:"ik geloof namelijk niet dat door de invoering van dit soort gebundelde info vastleggen er kinderen beter geholpen worden. "
Het is geen gebundelde info. Iedere partij houdt zijn eigen administratie. De onderlinge verschillen en inconsitenties, blijven dus gewoon.
Iedere partij heeft zijn eigen digitale informatie. Dat moet digitaal voortaan, want in geval van nood moet er uitwisseling plaats hebben. Of en in welke mate dat zal gebeuren, hangt van de verschillende partijen af. Ze houden er allemaal hun eigen ethiek op na.
Groet,
Miriam Lavell
Kari1
08-05-2009 om 15:05
Miriam, hoezo pardon?
Jij zegt volgens mij hetzelfde als ik.
"Kari: dat uitwisselen van informatie van jeugdbemoeiers mag niet zonder toestemming van de ouders. Dan zal eerst de privacywet moeten worden aangepast." Miriam: Nee hoor. Het is al verboden."
Ja, dat zeg ik dus. En als Rouvoet wil dat dat zondermeer kan dan zal hij eerst de privacywet moeten veranderen.
"Kari: Je kunt dat idd nog benadrukken (hoewel dat dus eigenijk niet nodig zou moeten zijn) door aan te geven dat je niet wilt dat er informatie doorgegeven wordt aan anderen. Miriam: Het is omgekeerd: zonder toestemming is uitwisseling onrechtmatig. Er bestaat geen opt out regeling voor dit soort informatie."
Ook dat zei ik al, het benadrukken dat je dat niet wilt is eigenlijk niet nodig omdat het zonder toestemming sowieso al niet mag.
"Kari: Ik denk wel dat je alle vaccinaties die je op het cb kunt krijgen ook bij de HA kunt halen (tegen betaling). Miriam: Niet allemaal. Er zijn andere ervaringen in het archief van het forum. Niet voor alle vaccins (DTP kan wel), maar sommige kunnen alleen per bulk besteld worden."
Die ervaringen komen misschien voort uit het feit dat niet alle huisartsen en/of apothekers even makkelijk willen meewerken of zelf niet goed op de hoogte zijn. Als vaccinaties in Nederland op de markt zijn (alle RVP-onderdelen en nog een handvol meer) dan zijn ze door de HA bij de apotheek te bestellen. Ook zonder bulk.
Kari
M Lavell
08-05-2009 om 15:12
Gelukkig (bijdeweg, het is ook nog ot
Kari, ik las het anders. Zal wel aan mij liggen.
Wat die bulk betreft, het is me te vaag in mijn herinnering om het precies na te kunnen zoeken. Hoe heet die firma ook weer waar je de prijzen van medicijnen op kunt zoeken? Anyway, ook zij meldden destijds van het betreffende vaccin alleen een bulkprijs.
Groet,
Miriam Lavell
Tinus_p
08-05-2009 om 15:13
Kari
Kari:
"Ik denk wel dat je alle vaccinaties die je op het cb kunt krijgen ook bij de HA kunt halen (tegen betaling)."
https://www.ggdkennisnet.nl/kennisnet/paginaSjablonen/raadplegen.asp?display=2&atoom=6304&atoomsrt=1&actie=2
'Vanaf 1 januari 2002 mogen entadministraties van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) geen RVP-vaccins meer leveren aan individueel opererende huisartsen.'
M Lavell
08-05-2009 om 15:21
En de rest van de overeenkomst....
'Vanaf 1 januari 2002 mogen entadministraties van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) geen RVP-vaccins meer leveren aan individueel opererende huisartsen.\'
Ik heb even verder gelezen: tenzij de huisarts voor die datum ook al vaccineerde en tenzij de huisarts een overeenkomst tekent met de entadministratie, die ook inhoudt dat de huisarts gegevens verstrekt aan de entadministratie over de gevaccineeerden.
Zo, papieren weer op orde, klaar.
Groet,
Miriam Lavell
Kari1
08-05-2009 om 15:26
Tinus
En daarom moeten die huisartsen het bestellen bij een apotheek. Tegen de marktprijs van de fabrikant.
Kari