Rosa
31-10-2008 om 16:06
Het elektronisch patiëntendossier
Het EPD wordt a.s zaterdag bij iedereen op de deurmat gedropt, althans, iedereen krijgt een briefje van onzer aller minister met de vraag of u mee wilt doen met het EPD. Zo handig want alle mensen die u directe hulp moeten verlenen kunnen dan je dossier inkijken (denk aan ziekenhuizen, huiartsen, tandarts, huisarts en later wellicht ook jeugdzorg, eerste lijns psych, psyvholoog op school, IB-er school etc).Je schijnt bezwaar te mogen maken maar wat gaan jullie doen? Overigens wordt het pas volgend jaar ingevoerd maar je moet wel in dec al aangeven of je bezwaar hebt.
Ik ben geen voorstander dat iedereen in mijn dossier mag kijken, dus de tandarts een blik mag werpen wanneer ik een schimmelinfectie had, of de eerste hulp waar ik voor een snee in mn kop kom, hoeveel tanden ik heb moeten laten trekken. Dat gaat de ander nl niets aan.
Er bestaat al jaren zoiets als doorgeven wat voor medicatie je gebruikt of gebruikt hebt, gisteren kwam ik daar toevallig nog een strak staaltje van onzorgvuldigheid van tegen overigens.
En, wat gebeurt er als je weigert, staat dan het AMK gelijk bij je op de stoep? Of erger, jeugdzorg.. Kortom, wat vinden jullie?
Rosa
M Lavell
08-05-2009 om 15:28
Fabrikant?
Volgens mij is het RIVM fabrikant van de vaccins. Zijn de alternatieven toegelaten in Nederland?
Groet,
Miriam Lavell
Kari1
08-05-2009 om 15:31
En bovenstaande
is ook voor Miriam dus. Vaccins van de entadministraite zijn via en op kosten de de overheid. Huisartsen moeten het (meestal via de apotheek) regelen met de farmaceut zelf.
Kari
Kari1
08-05-2009 om 15:33
Fabrikant
de meeste RVP vaccins komen van de farmaceutische industrie. De entadminstraties zorgen voor toelevering en administreren het gebruik.
Kari
M Lavell
08-05-2009 om 15:45
Ah, doe eens een lijstje
Tja, nu is het toch net alsof het fluitje van een cent is om je kind toch gewoon bij de ha en niet bij het cb te laten vaccineren.
Norgmaals: de ervaringen op dit forum zijn anders.
Dat kan met een medicijnlijstje misschien nog waarheid worden ook. Toe, Kari, doe de argeloze forumbezoeker eens een boodschappelijst?
Kunnen ze zelf hier http://www.medicijnkosten.nl/ nakijken wat het kost.
Groet,
Miriam Lavell
Kari1
08-05-2009 om 15:48
Genista, alarmbel
Zoals ik het lees is het al of niet aanmelden bij de verwijsindex een beslissing die alleen door de professional wordt genomen, daar heb je dan geen invloed op. Die verwijsindex laat dan alleen zien dát er een contact is met het kind/de ouder met die professional. Voor het vervolg blijft de privacywet van toepassing, er mag geen inhoudelijke informatie worden uitgewisseld zonder toestemming.
Ik vond het wel goed te lezen dat de professionals worden gemaand die verwijsindex niet te lichtvaardig in te zetten. Want als ieder contact erin wordt gezet schiet het idd z'n doel voorbij.
Kari
Kari1
08-05-2009 om 15:53
Boodschappen
Die boodschappenlijst is voor de argeloze forumbezoeker te vinden op een rvp-site, b.v. http://www.rivm.nl/rvp/rijks_vp/vac_schema/
Van welke fabrikant je dan vervolgens je vaccinatie betrekt mag je zelf weten, zolang het maar een in Nederland geregistreerd middel is.
Kari
M Lavell
08-05-2009 om 16:28
Staat er niet
"Die boodschappenlijst is voor de argeloze forumbezoeker te vinden op een rvp-site, b.v. http://www.rivm.nl/rvp/rijks_vp/vac_schema/ "
Nee. Daar staat tegen welke ziektes er gevaccineerd wordt. Er staan geen stofnamen of RVG of EU nummers. Heb je die?
"Van welke fabrikant je dan vervolgens je vaccinatie betrekt mag je zelf weten, zolang het maar een in Nederland geregistreerd middel is."
Om dat te weten moet je stofnamen hebben.
Groet,
Miriam Lavell
Genista
08-05-2009 om 16:39
Kari
Wij lezen hetzelfde. Neemt niet weg dat er gegevensuitwisseling plaatsvindt waar je geen invloed op hebt. Het is gewoon het geheel en de gretigheid waarmee men vastlegt en "belang van het kind roept" en gevolgen onderschat, wat mij huiverig maakt.
Kari1
08-05-2009 om 17:00
Zoek en vind
Ik hou erg van zelfredzaamheid en niet van boodschappen doen voor een ander. Heb ik mijn kinderen ook zoveel mogelijk geleerd. Ik denk dat argeloze forumbezoekers ook heel goed zelf kunnen shoppen. http://www.apotheek.nl/ Kijk bij -Zoek een medicijn-. Kijk voor een DKTP-vaccin bij de D, voor een BMR-vaccin bij de B, voor een pneumokokken vaccin bij de...
En komen ze er desondanks toch niet uit: de plaatselijke apotheek is waarschijnlijk wel bereid te helpen.
Kari
M Lavell
08-05-2009 om 17:25
Kennis is de sleutel
Kari:"En komen ze er desondanks toch niet uit: de plaatselijke apotheek is waarschijnlijk wel bereid te helpen."
Dat is het probleem dus in de ervaringen hier op het forum. De plaatselijke apotheek komt ook niet verder dan de mededeling dat het alleen per honderd stuks kan.
Zelf zei je daar eerder over:"Die ervaringen komen misschien voort uit het feit dat niet alle huisartsen en/of apothekers even makkelijk willen meewerken of zelf niet goed op de hoogte zijn."
Kennis is hier dus de sleutel. Jij hebt die kennis kennelijk. Zou je die alsjeblieft willen delen? (eigenlijk is dit forum daarvoor bedoeld).
Groet,
Miriam Lavell
Kari1
08-05-2009 om 18:53
Miriam
De nuttigste link komt van jou. Jij hebt die kennis hier al gedeeld.
http://www.medicijnkosten.nl/ nakijken wat het kost
"De plaatselijke apotheek komt ook niet verder dan de mededeling dat het alleen per honderd stuks kan." Het enige advies dat ik dan kan verzinnen is een andere apotheek te zoeken.
Ik kan me overigens herinneren dat er hier op het forum verschillende ouders vertelden hun kinderen via de HA hebben laten vaccineren met het acellulaire kinkhoestvaccin voordat dat in het RVP kwam, met het meningokokken C vaccin voordat dat in het RVP kwam, brusjes hebben laten vaccineren met het pneumokokkenvaccin die daar volgens het RVP niet voor in aanmerking kwamen, dochters met HPV-vaccin hebben laten vaccineren voordat het in het RVP kwam. Dat lukte blijkbaar.
Kari
Rafelkap
09-05-2009 om 09:14
Opnieuw copy paspoort sturen!
Gisteren een brief gekregen dat ik en mijn man opnieuw een copy van ons paspoort moeten opsturen, binnen 14 dagen. Meteen gebeld, ws konden ze het bsn nummer niet lezen (werd gescand). Maar die stond voorgedrukt op het formulier! Dat vonden ze ook heel vreemd. Ook van 1 zoon bericht dat zijn bezwaar is verwerkt, met eenzelfde copy. Gewoon idioot, ze HEBBEN alles (zelfs aangetekend verstuurd) Ze wisten ze het ook niet maar als ik het niet deed werd bezwaar niet in behandeling genomen. Ik word hier nog over teruggebeld en ook een keer 's avonds gebeld met een klanttevredenheidsonderzoek. Ga ik flink mijn beklag doen.
Heeft iemand dit ook?
Rafelkap
09-05-2009 om 09:19
ik had ECHT alles zeer uitgebreid verstuurd, voor ons, voor de kinderen apart copy paspoorten van ons, met uittreksels. Zeer compleet. En aangetekend.
En zelfs dan.
Moet dit nu weer aangetekend? En twee keer? Ik denk dat ik alles dat bijmekaar hoort ga nieten en in 1 envelop. Dat is nl. veel goedkoper dan hoe ze dit aanpakken.
Want volgens mij willen ze tnt met deze actie sponsoren (is ook wel nodig, die hebben het moeilijk)
Plien
09-05-2009 om 15:36
Ja rafelkap, hier ook
Vandaag 2 brieven bij de post: ze kunnen het bezwaar van man & mij niet in behandeling nemen wegens het ontbreken van een kopie van identiteitsbewijs. Nou vraag ik je toch. Ook wij hebben alles in 1 dikke envelop én aan elkaar geniet én aangetekend opgestuurd!
Het is gewoon een zooitje daar
Als ze ons ook gaan bellen met een klanttevredenheidsonderzoek dan krijgen ze dat te horen...
kirima
09-05-2009 om 18:02
Hier ook
Afgelopen zaterdag ontving ik de bevestigingen voor de kinderen. En gisteren 2 brieven voor partner en mijzelf... helaas ze konden ons bezwaar niet in behandeling nemen omdat er geen kopie identiteitsbewijs bijzat. Grrrrrr echt wel! Alles was in 1 envelop verzonden. Ik heb trouwens 3 weken de tijd om alsnog kopie identiteitsbewijs op te sturen. Ik ga het niet aangetekend doen.
Rafelkap
10-05-2009 om 17:42
Nee
ik ga het ook maar meer niet aangetekend doen. Normaal doe ik nooit mee aan telefonische onderzoeken maar nu: graag!
amk
12-05-2009 om 16:58
Geen nieuws,
dat de huisartsen het ook niet positief vinden.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/3903165/__Bom_onder_patientendossier__.html
voorlopig wacht ik nog op de bevestiging van dochterlief.
Rosa
12-05-2009 om 18:18
Hele tekst
Artsen wantrouwen Elektronisch Patiëntendossier
AMSTERDAM - Bijna eenderde (31 procent) van de Nederlandse artsen heeft bezwaar gemaakt tegen de uitwisseling van zijn eigen medische gegevens via het Elektronisch Patiëntendossier (EPD).
Nog eens een kwart overweegt dat alsnog te doen, en 7 procent zou het doen als dat eenvoudiger was. Dat blijkt uit een enquête van het blad Medisch Contact, waaraan actualiteitenrubriek NOVA dinsdag aandacht besteedt.
Daarmee bedraagd het percentage bezwaarmakers onder huisartsen meer dan het tienvoudige van dat onder 'gewone' burgers. Bijna een half miljoen Nederlanders vulden het bezwaarformulier (PDF) in.
Uitwisseling
Het EPD is een elektronisch systeem dat de uitwisseling van medische gegevens tussen zorgverleners gemakkelijker moet maken. Dat moet bijvoorbeeld voorkomen dat verschillende artsen patiënten medicijnen voorschrijven die niet goed met elkaar samengaan.
Critici maken zich echter zorgen over de beveiliging van de gegevens en de privacy van patiënten.
Restaurant
Veel artsen blijken die zorg te delen. In de enquête geven zij aan vanwege hun kijk achter de schermen geen vertrouwen te hebben in de betrouwbaarheid van het systeem.
"Je zou het kunnen vergelijken met een kok die weet hoe het er in de keuken aan toe gaat, en daardoor niet in zijn eigen restaurant wil eten", aldus hoofdredacteur Ben Crul van Medisch Contact.
De Tweede Kamer stemde in februari in met de invoering van het landelijk EPD. Het wetsvoorstel wordt nu behandeld door de Eerste Kamer.
------------------------------------------------------
Grappig dat juist OMDAT ze achter de schermen kunnen kijken geen vertrouwen hebben...het zegt genoeg toch?
Rosa
Andrea
12-05-2009 om 18:59
Ik wacht nog steeds
We hebben nog niet alle bezwaar-bevestigingen binnen.
Wat me wel opvalt is dat het in de bevestiging niet wordt gesproken over bezwaar tegen opname in het EPD maar "dat uw gegevens niet via het EPD worden uitgewisseld".
Dus dan komen ze er wel in....
Ik heb daar dus ook geen vertrouwen in. Wanneer wordt er eindelijk een streep gehaald door het EPD?
De 2% die genoemd werd van bezwaarmakers door Klink hebben we toch ook al lang gehaald? Beroepsgroepen die werken in de gezondheidszorg stemmen ook tegen (volgens mij is het kalf al lang verdronken, nu alleen die put nog dicht)
Lynna
12-05-2009 om 21:43
Zometeen in nova
In Nova een item over die artsen die voor zichzelf bezwaar hebben gemaakt tegen het epd, zie stuk van Rosa.
Tirza G.
13-05-2009 om 18:35
Noge behoefte aan beinvloeding dames?
Ik hou het even subtiel en het kan ook alleen vandaag nog maar, maar ik zou zo zeggen: leef je uit (1 stem per computer). zeelandnet.nl, even scrollen naar rechtsonder. We staan op 42,2% )
Tirza
Rosa
13-05-2009 om 19:11
Done
Tuurlijk, ik beïnvloed graag alles
Rosa
1 keer raden waar ik op gestemd heb....
Tirza G.
13-05-2009 om 19:24
Ik denk
Dat jij op "kweenie, maakt mij niet uit" gestemd hebt. Ik heb zomaar het idee dat je niet zo heel erg goed bent ingevoerd in de materie.
Heh heh heh
Tirza
Rosa
13-05-2009 om 21:15
Tirza! (en iedereen stemmen!)
Foei! Hoe durf je dat van me te denken
Ik dacht nog wat zal ik doen, ja! of maakt niet uit maar ik denk dat ik toch per ongeluk op het hokje nee heb gedrukt... )
Tsja, het is niet anders *grijns*
Rosa
amk
13-05-2009 om 22:43
42,5%
tja, als beinvloeden zo makkelijk gaat, dan help ik wel een handje natuurlijk.
Morgen maar eens bellen waar de bevestiging van dochterlief blijft.