Rosa
31-10-2008 om 16:06
Het elektronisch patiëntendossier
Het EPD wordt a.s zaterdag bij iedereen op de deurmat gedropt, althans, iedereen krijgt een briefje van onzer aller minister met de vraag of u mee wilt doen met het EPD. Zo handig want alle mensen die u directe hulp moeten verlenen kunnen dan je dossier inkijken (denk aan ziekenhuizen, huiartsen, tandarts, huisarts en later wellicht ook jeugdzorg, eerste lijns psych, psyvholoog op school, IB-er school etc).Je schijnt bezwaar te mogen maken maar wat gaan jullie doen? Overigens wordt het pas volgend jaar ingevoerd maar je moet wel in dec al aangeven of je bezwaar hebt.
Ik ben geen voorstander dat iedereen in mijn dossier mag kijken, dus de tandarts een blik mag werpen wanneer ik een schimmelinfectie had, of de eerste hulp waar ik voor een snee in mn kop kom, hoeveel tanden ik heb moeten laten trekken. Dat gaat de ander nl niets aan.
Er bestaat al jaren zoiets als doorgeven wat voor medicatie je gebruikt of gebruikt hebt, gisteren kwam ik daar toevallig nog een strak staaltje van onzorgvuldigheid van tegen overigens.
En, wat gebeurt er als je weigert, staat dan het AMK gelijk bij je op de stoep? Of erger, jeugdzorg.. Kortom, wat vinden jullie?
Rosa
M Lavell
11-11-2008 om 16:41
Iemand de volkskrant gelezen?
Daar staat een ingezonden brief in van advocaten de Vries (voormalig senior beleidsmedewerker bij het College Bescherming Persoonsgegevens) en de Laat die dezelfde redenering volgen als ik.
Het hele stuk heb ik niet digitaal. Wel een linkje naar een korte samenvatting.
http://ictzorgen.wordpress.com/2008/11/11/bezwaar-epd-juridisch-onhoudbaar/#comment-61
Groet,
Miriam Lavell
M Lavell
11-11-2008 om 17:31
Mij niet
Ik slaap liever onder de brug dan...
Maar ik kan ook wat hebben voor dat dat zo is. Eerst maar eens wachten op antwoord van het CBP.
Groet,
Miriam Lavell
Amarins
11-11-2008 om 18:01
Vanochtend
... bij Burgerzaken van de vierde stad van het land was ook nog niet bekend dat het GBA-uitrekstel ook voldoet bij bezwaarmaken. Nu wel, want na mijn mededeling waar zij e.e.a. kon vinden (met dank aan OO!!), ging zij het direct "in de groep gooien". De ambtenaar vond iig dat er veel mensen kwamen voor Het Bezwaar, het viel dus wel op.
M Lavell
11-11-2008 om 18:45
Kijk ardnax
Zo kan het ook!
Groet,
Miriam Lavell (hoe noem je een oproer dat door burgers en lagere overheden wordt gedragen? Dat heet dan toch niet meer een volksoproer, toch?)
Sancy
11-11-2008 om 20:27
Rosa, aangifte doen
Misschien zou het mogelijk zijn om aangifte te doen van diefstal van persoonsgegevens. Liever nog start ik een zaak op basis van schending van mijn grondrechten. De minister probeert mijn gegevens in een index te stoppen zonder dat hij mijn expliciete toestemming heeft, en zonder dat hij een juridische basis daarvoor heeft. Dat is in strijd met art. 10 Grondwet waarin de eerbiediging en bescherming va nde persoonlijke levenssfeer geborgd is.
Sancy
11-11-2008 om 20:30
Opnieuw een bericht dat privacy niet gewaarborgd is
en wéér een nieuwtje:
http://www.nu.nl/news/1834662/10/%27Ziekenhuizen_onzorgvuldig_met_medische_dossiers%27.html
Sancy
11-11-2008 om 20:32
De tekst van dat bericht:
'Ziekenhuizen onzorgvuldig met medische dossiers'
Uitgegeven: 11 november 2008 17:50
DEN HAAG - Sommige ziekenhuizen gaan onzorgvuldig om met de privacy van patiënten. Zij verstrekken medische dossiers van patiënten zonder te controleren of de aanvrager recht heeft op die informatie. Dat concludeert Omroep West in een reportage die dinsdag is uitgezonden.
Een verslaggever van de regionale omroep benaderde zes ziekenhuizen in Zuid-Holland. Hij deed zich voor als medewerker van een ziekenhuis uit de regio en vroeg naar medische dossiers van patiënten. Zonder enige controle stuurden de ziekenhuizen hem de documenten per fax, zo bleek uit de reportage.
Vertrouwelijk
In medische dossiers staat zeer vertrouwelijke informatie, zoals de ziektegeschiedenis van de patiënt, laboratoriumuitslagen, operatieverslagen en medicijngebruik.
De journalist kreeg de gegevens van het LUMC (Leiden), MHC Antoniushove Leidschendam, het Reinier de Graaf Gasthuis in Delft, het Haagse Bronovo, het Diaconessenhuis in Leiden en het MHC Westeinde in Den Haag. De ziekenhuizen Leyenburg in Den Haag en het Lange Land in Zoetermeer handelden wel volgens de regels.
Zij weigerden de dossiers te verzenden. "Iedereen kan dat wel opvragen. Wij hebben een toestemmingsformulier van de patiënt nodig", zei een medewerkster van het Lange Land in de reportage.
Schandalig
Het LUMC noemde de werkwijze van Omroep West schandalig. "Wij ziekenhuizen werken in vertrouwen met elkaar. Als mensen valse voorwendselen gebruiken om vertrouwelijke informatie los te krijgen, dan is daar niet tegen op te werken."
Op de stelling van de omroep, namelijk dat de vertrouwelijke patiëntinformatie ook wel eens misbruikt kan worden door derden, wilde de zegsvrouw niet ingaan.
Elektronisch
Bij het elektronisch patiëntendossier dat minister Ab Klink (Volksgezondheid) wil invoeren, speelt privacy ook een belangrijke rol. De minister verzekert dat die gewaarborgd is, maar de huisartsen zijn daar nog niet zo zeker van.
Hun waarschuwing op dit punt aan cliënten schoot weer in het verkeerde keelgat bij de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF). Deze club vindt juist dat de huisartsen onnodig paniek zaaien.
M Lavell
11-11-2008 om 21:00
Gelezen
Vk artikel inmiddels gelezen. Nou, zo is het dus. Er is bij het LSP geen rechtsgrond om onze gegevens te verwerken. Bezwaar maken hoeft niet... nog niet. Pas als die wet er is. Nu nog voorkomen dat er wel gegevensverwerking plaatsheeft voordat die wet er is.
Bezwaar insturen kan trouwens wel, maar je kunt dat zonder aanvullende paperassen en bewijzen doen (sofienummer, kopie paspoort, uittreksel GBA ). Maakt niet uit, dat bezwaar heeft toch geen juridische betekenis. Het briefje is wel een mooi signaal van het bezwaar dat er leeft in de bevolking.
Groet,
Miriam Lavell
M Lavell
11-11-2008 om 21:35
Ingewikkeld
"Maar als we het bezwaar dan zonder paperassen en bewijzen opsturen, wordt de boel dan niet alsnog in het epd gegooid? Omdat het bezwaar niet compleet was? "
Dat is de kwestie. Ik moet even denken hoe we kunnen achterhalen of dat gebeurt. Het probleem is een beetje als je op persoonlijke titel gaat vragen, eisen, naar de rechter, dat je garantie wil dat het jou niet zal overkomen, dat men dan meteen jouw gegevens heeft en dan natuurlijk kan beloven dat het jou, mevrouw met naam en toenaam, niet zal overkomen.
De list zit 'm dus in een meer anonieme aanpak die toch een beroep op de wbp, dus op bescherming persoonsgegevens kan zijn.
Groet,
Miriam Lavell
nyed
11-11-2008 om 21:53
Wat heb ik nodig voor een gba uittreksel
Moet ik alle ID kaarten van het gezin meenemen, volstaat dit.
Of moeten de personen zelf ook mee om een GBA uittreksel te krijgen van het hele gezin.
Ik wil dit morgenochtend even gaan doen nl.
Wie helpt me even uit deze boze droom, bah, wat een gedoe allemaal.
Alvast bedankt.
nyed
11-11-2008 om 22:18
Rosa nog 1 vraagje
Wat is NVG heb zitten googelen, hahaha
ik kom er niet uit.
Zal wel weer iets simpels zijn en dat ik te moeilijk doe ofzo.
Bedankt voor je supersnelle info.
Ben druk aan het kopieeren hier.
Nou het wordt een compleet boekwerk voor 5 personen dat kan ik vertellen.
Irila
11-11-2008 om 22:20
Veel
wat veel ontwikkelingen, mooi zo! Ik hoor veel mensen erover praten en er over denken om bezwaar te maken. In Almere weten ze in ieder geval al van het GBA uittreksel en krijg je het kosteloos mee:
http://www.almere.nl/de_stad/actueel/actueel_content/_pid/kolom1-1/_rp_kolom1-1_elementId/1_344747
Molly W
11-11-2008 om 22:28
Papieren kranten
In de papieren NRC vandaag een artikel van Frank Kuitenbrouwer 'De systeembeheerder weet straks alles van de patiënt'. Strekking: de hele zaak is zo lek als een mandje en kan een wegbereider zijn voor een elektronische identiteitskaart voor allle burgers. Daar speculeerde Frits Abrahams vorige week al over, maar dat leek nog gekscherend bedoeld.
In het papieren Parool een column van Karin Spaink "Gezonde bezwaren", over onder andere hackers, verloren usb-sticks, virusssen in netwerken van ziekenhuizen. En over het EPD als bron van medische missers vanwege niet goed verwerken van gegevens.
Groet, van meelezende Molly
nyed
11-11-2008 om 23:05
Rosa dossier bijna compleet
Rosa, wederom bedankt.
Ik heb nu 5 ingevulde formulieren (3 van man met kinderen eronder, 1 voor man zelf en 1 voor mijzelf.
Ik las het nog eens goed door, voor elk persoon een eigen formulier.
5 kopieën van de ID kaarten + achterkant ID kaart
1 Bezwaarschrift met de tekst:
Ondergetekenden tekenen hierbij uitdrukkelijk bezwaar aan tegen de verwerking van zijn/haar medische, psychische, psychiatrische en sociale gegevens in een EPD. Hieronder alle namen met handtekeningen oudste zoon is 14 dus die moet meetekenen ook op zijn eigen formulier dus ook op het bezwaarschrift.
Heb een brief van de NVVB uitgeprint om te laten zien bij het gemeentekantoor.
En een aanvulling dat VNG de gemeenten geadviseerd heeft om gratis uittreksels te verschaffen voor mensen die met een bezwaarformulier van het EPD aankomen.
Nu rest mij alleen nog het uittreksel van het GBA waar het volledige gezin opstaat dan is het boekwerk hier compleet.
Mag ik iedereen waanzinnig bedanken voor de fantastische uitleg, zonder jullie had ik dit niet geweten.
Groetjes
Nyed
nyed
11-11-2008 om 23:26
Rosa
Ah Rosa je hebt gelijk ik haal het door elkaar van de NVVB en de VNG.
(Nee, dat is de NVVB, de VNG is het met ze eens en ze gaan samen overleggen hoe de gemeenten te informeren nu ze dit nieuwigheidje ook weten (uittreksel GBA), ik vermoed dat de gemeenten in navolging van Almere het nu ook wat duidelijker op hun website etc zullen zetten.)
Ik zie toch echt op het bewaarschrift staan Handtekening kind (12 tot 16 jaar) en hij is 14.
Ik zie nergens op het originele bezwaarschrift jonger dan 16 jaar.
Helemaal beneden rechtsonder boven het vakje NIET INVULLEN staat: Kinderen van 12 tot 16 jaar zijn verplicht dit formulier samen met u te ondertekenen.
Ja ik ga morgen op pad en zorg dan dat alle kinderen ook op het GBA staan.
Rosa Bedankt weer.
Wat een geweldig forum is OOL, we worden hoe langer hoe wijzer. Het is net braintraining hier.
Lys Lionne
11-11-2008 om 23:30
Dussss
Als ik het goed begrijp moet je met 2 volwassenen en 2 kinderen 4 bezwaarformulieren invullen? Ik had namelijk kind 1 bij man op het formulier gezet en kind 2 bij mij....
Wat de handtekening betreft, daar staat "handtekening kind" (12 tot 16 jaar). Hier moet mijn nu nog 12 jarige dochter dan toch zelf tekenen?
nyed
11-11-2008 om 23:40
Lys lionne
Ja je kan lezen onder het kopje "Meer formulieren" linksboven in het bezwaarschrift, daar staat.
U kunt maar één formulier per persoon invullen.
Dus ouder en kind is dus alleen voor het kind dat is 1 formulier.
In jouw geval 4 formulieren : Ouder + kind dat is er 1, dan nog één voor je man, één voor jou en nog één voor ouder + je andere kind.
Zoals je het nu had gedaan heb je alleen voor de kinderen een bezwaarschrift ingediend.
Ja kinderen van 12 moeten ook meetekenen.
Kijk maar onderaan het bezwaarschrift daar staat het heel duidelijk in de laatste 3 regels.
Kinderen van 12 tot 16 jaar zijn verplicht dit formulier samen met u te ondertekenen.
M Lavell
11-11-2008 om 23:49
Duidelijke taal van het cbp
Manlief had het al gehoord op radio 1, maar wist niet meer precies hoe laat en waar.
Nu publiceert het Ad
Opnieuw rumoer over EPD-brief
Door RONALD VAN GEENEN
DEN HAAG - Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) neemt grote afstand van de omstreden brief rond het Elektronisch Patiëntendossier (EPD). Volgens het college kunnen mensen pas een weloverwogen bezwaar maken als zo’n digitaal dossier een wettelijke basis heeft.
Daarvan is nog geen sprake, omdat de Tweede Kamer nog moet instemmen.
Het CBP reageert op uitlatingen van het ministerie van Volksgezondheid gisteren in de Volkskrant. Een woordvoerder van minister Klink zei daarin dat de veelbesproken EPD-brief werd verzonden om te voldoen aan de eisen van de privacy-waakhond.
Volgens CBP-voorzitter Jacob Kohnstamm is dat onzin. ,,Wij hebben part noch deel aan die brief gehad.’’
Met de opstelling van het privacy-college ontstaat opnieuw rumoer rond de brief die vorige week naar miljoenen huishoudens werd verstuurd. Fracties in de Tweede Kamer gaven al eerder aan dat de brief veel te vroeg komt.
Ook was er veel weerstand tegen de kosten die mensen moeten maken om bezwaar te maken tegen opname in een elektronisch patiëntendossier. Vooral gezinnen met kinderen moeten de beurs trekken, want voor elk kind dienen zij een uittreksel van het geboorteregister mee te sturen. Klink heeft in de Kamer laten weten dat mensen die bezwaar willen maken niet voor de kosten hoeven op te draaien. Hoe de minister hen denkt tegemoet te komen, is niet bekend.
Afgelopen weekend publiceerde deze krant over tegenslagen bij een belangrijke proef rond het EPD bij huisartsen in Twente. Die variëren van talloze technische storingen waardoor medische gegevens niet toegankelijk zijn, tot twijfels over veilig gebruik van pasjes die artsen toegang geven tot de elektronische dossiers.
Volgens het ministerie van VWS was de proef juist bedoeld om knelpunten aan het licht te brengen.
------
Zo dan!
Nu bezwaar maken komt veel meer overeen met nu een stem laten horen. Zeg nee tegen zo'n EPD en laat je vooral horen. Dat kan ook zonder kopie van je paspoort en andere paperassen. Ze wel insluiten maakt juridisch niet uit. Er is geen rechtsgrond, klaar.
Het is wel goed dat Klink en de tweede kamer zich realiseren dat ze niet zo met ons kunnen dollen.
Groet,
Miriam Lavell
nyed
11-11-2008 om 23:58
M lavell
Mag ik je complimenteren voor je inzet, jouw toegevoegde waarde hier, en niet alleen over dit onderwerp maakt voor veel mensen toch heel veel duidelijk. Zo ook weer dit laatstgenoemde artikel een bron van informatie.
Werkelijk zit ik me soms te verbazen over je know how.
Echt geweldig.
Bedankt weer.
M Lavell
12-11-2008 om 00:08
Ik krijg nog antwoord
Ik heb gemaild en krijg nog antwoord.
Joepiedepoepie een antwoord wil trouwens niet zeggen dat we dan klaar zijn. Het is helemaal de vraag wat er nu precies gaande is waardoor Klink nu die brief wilde sturen.
Een schetsje: De europese aanbesteding voor dat LSP is eind 2003 al uitgeschreven en in 2005 gewonnen door die leuke Amerikaanse firma. Zij zijn aan de slag gegaan op basis van een zeer nauwkeurig bestek. Dat heeft de vorm bepaald, bijvoorbeeld ook dat het opt-out zal zijn. Zo is het gebouwd.
In feite is de snelweg al gelegd en geasvalteerd voordat er een democratisch besluit over het trace genomen is.
Dat is er fout gegaan.
Dat betekent wel dat die snelweg er nu ligt en dat dat ding de maat bepaalt, ongeacht het democratische proces. Het enige wat wij kunnen doen als burgers is dat ding ongebruikt laten liggen waardoor het vanzelf weer overwoekerd wordt met mossen, grassen en uiteindelijk bomen.
De vraag blijft waar de verkeerspleinen liggen die ons middels ingenieuze eenrichtingsverkeer constructies toch nog die weg op leiden. Daar moeten we nu naar op zoek.
* wie zitten er nu al in dat LSP
* wanneer komt de volgende bubs
* wie bepaalt de volgorde eigenlijk
* hoe en wanneer kom je te weten dat een zorgverlener je aanmeldt
* hoe zit de wettelijk voorgeschreven bezwaarprocedure eruit als de wet er wel door is.
Groet,
Miriam Lavell
M Lavell
12-11-2008 om 00:16
Druppels zweet
nyed, dank je wel.
Laat ik er wel even aan toevoegen dat ik inmiddels nogal ervaren ben en dat ik het daarom tamelijk van een afstandje kan bekijken en het zich als een soort SimCity kan zien voltrekken.
Dat groeien is er bij de gratie van de werkmannen die het echte zweet produceren. Ik ben dat niet. Rosa wel bijvoorbeeld. En nog vele anderen.
Enneh... nog wat.
Hoewel mij natuurlijk enige tevredenheid bekruipt als weer blijkt dat ik het goed gezien had, vind ik het tegelijkertijd toch niet zo fijn om steeds maar weer gelijk te krijgen.
Dat gelijk bevestigt eens te meer dat we bedonderd worden. En dat voelt niet goed.
Groet,
Miriam Lavell
M Lavell
12-11-2008 om 00:30
Eigen keuze
Rosa:"als iedereen zich safer voelt om toch alles te sturen moet iedereen dat vooral doen hoor, laat je niet leiden door een stel gekken die zich ingraven in de wereld die Klink heet."
Is ook waar.
Hoewel deze bezwaarprocedure dus eigenlijk nergens op slaat, er komt er minstens nog een, is het goed mogelijk dat het je toch behoedt voor eerder (onwettig, maar toch) in dat EPD belanden. Hoor je niet tot de batch die voordat de wet wordt aangenomen wordt ingeladen, dan bespaart het je hoogstwaarschijnlijk een vergelijkbare procedure verderop.
Het is dus niet voor niets.
Tegelijkertijd: Wie nu nog bezwaren voelt bij het opsturen van het hele hebben en houwen, kan dat dus vooralsnog achterwege laten. Het hoeft niet per se nu, al moeten we wel gaan uitzoeken of je dan misschien niet toch de kans loopt om toch, illegaal weliswaar, in dat EPD te belanden.
Dat is werk in uitvoering. Kost wel tijd, maar niet zo heel veel zweet van deze kant.
Groet,
Miriam Lavell
Sancy
12-11-2008 om 07:54
Ik ben er klaar voor!
Zo, fris gewassen, gevoed en gelaafd zit ik klaar om straks weer te bellen, mailen en internetten om uit te zoeken hoe we antwoord kunnen krijgen op onze vragen en hoe we dit absurde plan naar de prullenbak verwezen kunnen krijgen.
Voor wie nog niet het laatste nieuws hier heeft gelezen: lees even bij vanaf Miriams posting "Duidelijke taal van het CPB", om 23.49 gepost
Sancy
12-11-2008 om 08:45
Mailadressen voor de brief
Zet deze adressen allemaal in de BCC!
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]" target="_blank" rel="nofollow">[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
jons
12-11-2008 om 09:23
Mailadressen nog iets makkelijker!
Hieronder vind je Sancy's adressen nog een keer, maar nu zodanig gerangschikt dat je ze alleen hoeft te kopieren en plakken in je bcc-vakje!
groetjes, Jons
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected] ; [email protected]; [email protected]; [email protected] ; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]" target="_blank" rel="nofollow">[email protected]; [email protected] ; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected] ; [email protected]; [email protected]; [email protected]" target="_blank" rel="nofollow">[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]" target="_blank" rel="nofollow">[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected] ; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]" target="_blank" rel="nofollow">[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected] ; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected] ; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]" target="_blank" rel="nofollow">[email protected];
Temet
12-11-2008 om 09:35
Miriam: stuk de vries
Miriam, ik heb de Volkskrant niet (wel op mijn werk maar daar was ik gisteren niet) was dat een stuk in de krant van dinsdag? En was dat van Hester de Vries? Ik ben nieuwsgierig, want ik ken haar nog van vroeger...
Overigens: vandaag een geestige cartoon van Barbara Stok in de Volkskrant ('wat je allemaal niet moet doen om ergens niet aan mee te hoeven doen'). Helaas kon ik 'm op de site niet vinden.
Groeten,
Temet
Rafelkap
12-11-2008 om 09:52
Morgen
Morgen ga ik die uitreksels regelen. Ik maak er gewoon een gezellig uitje van Voor de rest liggen alle papieren al klaar in een envelop. Ben benieuwd hoeveel mensen uiteindelijk bezwaar aantekenen.
Overigens verbaast het me niks dat de brief er al is voordat de beslissing genomen is. Ook op 'gemeenteniveau' heeft de politiek er een handje van. Bij ons in de wijk stonden de bordjes "per 1 november komt hier betaald parkeren" voordat er over ons burgerinitiatief voor een ander parkeerbeleid is gestemd door de gemeenteraad. Toen wij er een persberichtje met foto van maakten en overal rondstrooiden waren die paaltjes snel weer weggehaald haha.
Sancy
12-11-2008 om 10:12
Jons!
Dankjewel voor het vereenvoudigen ik had er wel over gedacht maar ik was aan het multitasken: moest sancyzoon troosten want die had een hoofdwond opgelopen :s
Genista
12-11-2008 om 10:17
En weer liggen er dossiers op straat - hier in nederland
Omroep West heeft zonder problemen dossiers kunnen opvragen bij Zuid-Hollandse ziekenhuizen.
http://dossiers.westonline.nl/nieuws/dossiers/medische_dossiers
Gelukkig is het CDA verbijsterd. Dat ze onderhand maar eens wakker worden!
Genista
12-11-2008 om 10:24
Wat het lumc zegt, vind ik helemaal erg
De reactie van het LUMC was (volgens de site van RTV West) "Het Leids Universitair Medisch Centrum was minder opbouwend in haar kritiek. Het LUMC wijst op een vertrouwensband onder professionals. 'Als dit vertrouwen wordt beschaamd door journalisten die zich uitgeven als arts en patiënten die voor dit doel hun gegevens beschikbaar stellen, dan zijn daar geen maatregelen tegen te nemen,' aldus het ziekenhuis."
Dus als kwaadwillenden zich uitgeven als arts, dan kunnen ze daar blijkbaar niks tegen doen? Ze moeten zich potdorie aan de procedures houden! Toestemming vragen dus, aan de patiënt vóórdat er gegevens worden doorgegeven.