Elisabeth B.
29-09-2012 om 11:18
Haren: een kwestie van opvoeden
Haren: een kwestie van opvoeden, zo luidt de prikkelende kop van een artikel in het NRC van vandaag. Er is al veel geschreven over het uit de hand gelopen sweet sixteen feest, ook over de rol van de ouders. Er lijkt overeenstemming te bestaan dat het uit de hand gelopen feest het resultaat is van jarenlang niet opvoeden. Pubers die gewoon gaan en niet tegengehouden worden door hun ouders, jongvolwassenen die los gaan omdat ze geen maat hebben leren houden. Nu vraag ik me af of het gebeuren in Haren in feite niet iets is van alle tijden, met dit verschil dat dankzij social media het heel groot is geworden. Socrates had het in de oudheid al over 'de jeugd van tegenwoordig'. En dat ouders tegenwoordig niet meer opvoeden is ook van alle tijden. Het antwoord op die vraag vind ik niet in het artikel, dat ik hieronder heb geplakt. Wat zou er veranderd moeten worden in de opvoeding om herhaling te voorkomen. Of leren we als maatschappij vanzelf door cit soort uitwassen?
Ouders, houd je kinderen thuis, was de oproep in de dagen voordat het Facebookfeest in Haren uitliep op een slagveld. Makkelijker gezegd dan gedaan. ?Ik hou niet van verbieden.?
Door JOKE MAT, ESTHER ROSENBERG
Pas na half tien ?s avonds hoorde een moeder in Leeuwarden vorige week vrijdag dat haar zoon van zestien naar Haren was gegaan. Hij zat alweer in de trein terug naar huis. Hij had een klap van een wapenstok tegen zijn been gehad. Op zijn telefoon stonden foto?s en filmpjes van de rellen.
De alleenstaande moeder, Edith (45), wil niet dat haar achternaam hier wordt vermeld. Ze had die avond een etentje van haar werk. Haar zoon had gezegd dat hij naar het Facebookfeest wilde gaan, met wat vrienden en vriendinnen. Ze vond dat ?geen goed plan?, had ze gezegd. ?Niet handig.? Maar nee, ze heeft het hem niet verboden. ?Hij is geen jongen van twaalf meer, bij wie je dat nog kunt doen.?
Naast de relschoppers, autoriteiten en media kregen de afgelopen week ook ouders de schuld van het uit de hand gelopen ?verjaardagsfeest? in Haren. ?Waar zijn de ouders??, werd herhaaldelijk getwitterd. De Groningse korpschef riep op tot zelfreflectie door gebruikers van sociale media én hun ouders. De vader van het meisje met wie alles was begonnen, had zich een dag voor het feest al op de radio tot ouders gericht: ?Spreek je kinderen aan en houd ze thuis.?
De politie schat dat drie- tot vijfduizend jongeren het feest bezochten. Het liep uit op rellen, vernielingen, en plunderingen. Er waren jongeren die kwamen om te rellen, jongeren die meededen, jongeren die toekeken en jongeren die snel vertrokken toen het uit die avond de hand liep.
De Groningse vader René Steenmeijer vindt dat de ouders van alle jongeren medeverantwoordelijk zijn. De meelopers faciliteerden de relschoppers, die zo in de massa op konden gaan, liet hij deze krant weten. Zelf wilde hij per se niet dat zijn dochter van vijftien zou gaan, ook al wonen ze vlakbij en was ze bang een geweldig feest te missen. ?Er zijn dingen die kinderen niet kunnen overzien?, zegt hij. ?Daar moet je ze als ouders tegen beschermen.?
Zo denkt niet iedereen, blijkt uit gesprekken met andere ouders van wie de kinderen gingen of graag hadden willen gaan.
Tandarts Jeanine Defesche (50) woont in Haren en dacht dat het een gezellige avond zou worden. Haar veertienjarige dochter mocht er dan ook best naartoe, met twee vriendinnen. ?Ze vroeg hoe laat ze thuis moest zijn. Ik zei nog: als het echt leuk is, blijf je maar. Stuur af en toe een smsje dat het goed gaat. Ik heb haar wel instructies gegeven voor als het heel druk zou zijn: blijf aan de kant. Maar ik heb het idee dat mijn dochter wel doorheeft waar ze wel of niet moet zijn. Anders had ik haar niet laten gaan.?
Ze fietste zelf twee keer het dorp in om te kijken. De tweede keer, rond half negen, merkte ze dat de sfeer omsloeg. ?Thuis zagen we op TV Noord dat je je kind beter kon oproepen naar huis te gaan. Toen heb ik mijn dochter een sms gestuurd. Ze belde terug dat ze al op weg naar huis was.?
Verder weg, in het Brabantse Uden, kreeg Levie Vriend (17) die vrijdag in de loop van de dag steeds meer zin om naar Haren te gaan. ?Ik volgde de live stream, er was een leuke sfeer, goede muziek. Ik wilde het wel eens meemaken.? Hij volgt een opleiding voor onderwijsassistent op een basisschool. Met zijn moeder Liesbeth zit hij thuis aan tafel.
Liesbeth: ?Het ging er al dagen over op Radio 1, het Journaal, in de krant. Ik wil gaan, zei jij. Ik zei dat ik het geen goed idee vond.?
Levie: ?Ik zei: wat maakt het nou uit??
Liesbeth: ?De burgemeester had een noodverordening afgekondigd. De vader van het meisje waarschuwde mensen niet te komen. Ik dacht: dit moet je niet willen. Er is helemaal geen feestje.?
Levie: ?Er is wel een feest, zeiden Simon en ik.? Simon is zijn oudere broer van twintig jaar.
Liesbeth: ?Ik zei hoe kan dat nou, de burgemeester zegt op het Journaal dat er geen feest komt.?
Levie: ?We lieten het je zien. Yellow Claw had getwitterd dat ze zouden optreden. Er gingen ook geruchten. Van Velzen zou komen, de dj?s van Slam FM zouden de catering doen.?
Uiteindelijk bleven de broers thuis. Levies beste vriend vond het te ver rijden. Zijn broer moest eerst werken tot half tien. De stemming was toen al omgeslagen.
In Steenwijk zag vader Teun van Noorloos (54) vrijdagavond de beelden op televisie. ?Ik dacht: dit is het resultaat van veertig jaar niet opvoeden.? Zijn zoon Jonathan (21) had willen gaan, maar was toch thuisgebleven. Van Noorloos vroeg zich af wat hij anders gezegd zou hebben. ?Hij is meerderjarig maar woont wel bij mij in huis. Ik hou niet van verbieden. Ik zou op hem inpraten. Door erheen te gaan, maak je het groter. Je draagt eraan bij dat het uit de hand loopt.?
Van Noorloos worstelt ermee, vertelt hij. Hij weet uit ervaring dat veel jongeren straffeloos de regels van hun ouders kunnen overtreden. Als ambtenaar jeugdbeleid draagt hij het lokale alcoholbeleid uit: niet te veel, niet te vroeg. ?Maar bij mijn twee zoons is dat ook niet gelukt. Ik zei wel dat ze niet mochten drinken, maar het gebeurde af en toe toch. Je zit met een dubbele moraal. Ik hou er ook wel van als een kind zelf wat ontdekt en eens wat regels overtreedt. Dat is goed voor de ontwikkeling.?
Zware straffen gaf Van Noorloos niet. ?Hooguit een weekend niet weg.? In het jeugdelftal dat hij traint, heeft hij ingesteld dat jongens die hebben gedronken niet mogen voetballen. Dat blijkt te helpen. ?Daar zit ik meer in een leidersrol. Als ouder wil je toch ook aardig gevonden worden. En: ik was vroeger niet anders.?
Edith uit Leeuwarden voerde achteraf ?een stevig gesprek? met haar zoon, zegt ze. Dat ze het niet leuk vond dat hij naar Haren was gegaan ?terwijl hij wist dat ik dat niet zo prettig zou vinden?.
Straf kreeg hij niet. Ze begrijpt ook wel dat hij het spannend vond. Ze vindt het goed dat hij deze week naar de politie is gegaan om beelden af te geven. ?En ik ben blij dat hij zich niet heeft laten meeslepen om ook dingen te vernielen.? Weet ze dat zeker? Ja. ?Ik heb gelukkig een kind dat altijd eerlijk is tegen zijn moeder. Mijn kind is gewoon niet gewelddadig.?
© 2012, NRC Handelsblad
Kaaskopje
04-10-2012 om 10:37
Albana
Dat bepaalde zenders e.d. het feest promootten verbaasde mij eigenlijk. Er was tenslotte geen feest. Ik vond het alleen maar zielig voor het meisje dat het zo aangewakkerd werd. Ik zeg er eerlijk bij dat ik toen ook nog niet besefte waar het uiteindelijk in kon escaleren, maar dat dit niet de bedoeling was leek mij duidelijk. Daar heb je toch geen verbod van de burgemeester voor nodig? En in die stijl heb ik het besproken met mijn dochters. De jongste is met dit soort dingen toch een 'lang leve de lol'-type en moet soms met wat overredingskracht duidelijk gemaakt worden dat iets als Haren niet 'leuk' is, maar dat doe ik dus wel. En niet pas om 20.30 uur als het écht uit de hand loopt. Ik begrijp dus nog steeds niet waarom het voor óuders verwarrend was. Pubers zijn nog niet helemaal toerekeningsvatbaar, zullen we maar zeggen...
dc
04-10-2012 om 13:18
Kaaskopje
Ik heb inderdaad alleen dingen meegekregen van het nrc en de telegraaf. Nederlandse tv heb ik hier niet.
En ja, ik wil het goedpraten, want ik geloof echt dat de meesten daar gewoon heengegaan zijn voor een leuk spontaan feestje, niet om rellen te schoppen.
De relschoppers mogen ze wat mij betreft de komende 3 jaar laten afkoelen in een cel ergens.
Kaaskopje
04-10-2012 om 13:37
En ja, ik wil het goedpraten, want ik geloof echt dat de meesten daar gewoon heengegaan zijn voor een leuk spontaan feestje, niet om rellen te schoppen. ===
Oh, daar ga ik ook vanuit. Maar dat keur ik nog steeds niet goed. Stel dat jouw dochter jarig is en ze nodigt wat vrienden uit, zonder het met jou te overleggen. Pas daarna vertelt ze dat, maar jij hebt iets anders georganiseerd. Je hebt een weekendje aan de zuidkust geboekt. Lekker winkelen en over de boulevard wandelen met jullie en 1 vriendin. Dochter pruttelt eerst wat tegen, maar vind jouw plan dan toch wel leuk, maar vergeet haar eerdere uitnodigingen ongedaan te maken. Op de dag dat jullie op vakantie gaan, bedenkt ze zich dat en geeft het alsnog door: foutje, er is géén feest!!
Vraag: zou jij het begrijpen en accepteren als de vrienden dan alsnog jouw tuin plattrappen, overal blikjes neergooien en voor onrust bij je buren zorgen, omdat het feestje van je dochter nu eenmaal in hun agenda stond? Zonder rottigheid te willen uithalen uiteraard, dat hadden ze zich van te voren echt voorgenomen.
dc
04-10-2012 om 22:35
Niet te vergelijken
Vanaf het moment dat het een facebook evenement was geworden, was het geen prive partijtje van een meisje meer. Het was duidelijk dat er heel veel mensen op af wilden gaan, en de gemeente was niet duidelijk genoeg dat er toch niets georganiseerd werd (Ik had inderdaad ook gelezen dat een voetbalveld aangewezen was, bijvoorbeeld).
j@ost
04-10-2012 om 22:44
Belachelijk
Elk mens met een beetje verstand snapt dat zoiets niet te organiseren is in een paar dagen. Als er eens iets gebeurt op een georganiseerd feest en er gaat wat mis dan wordt er gelijk op veiligheid gewezen. Dus je had je kinderen er niet eens heen kunnen laten gaan omdat het niet veilig was. En ja als je het normaal vindt dat kinderen naar een ongeorganiseerd feest gaan in een doodnormale straat waar absoluut geen vertier is waar ze hoe welwillend ook in een groep staan en geheid stoerder moeten zijn als thuis.....ja dan is het normaal. Ik denk dat Manja het ook heel gezellig vindt dat haar straat vol loopt met welwillende pubers die, voorzien van de nodige colablikjes (want ze zijn gewoon voor de gezelligheid) toch erg moeten plassen en ach laat het nu haar tuin zijn.... O en er staan geen prullebakken nou ja dan het blikje ook maar achterlatend in diezelfde tuin. Je hebt geen relschoppers nodig om er een puinhoop van te maken. Dat krijg je al als je een groep bijelkaar zet. En leer ze eens de waarde van bronnen in te schatten en hun gezond verstand te gebruiken. Ouders neem je verantwoordelijkheid schuif dat niet op de maatschappij af.
Kaaskopje
04-10-2012 om 23:14
Ik begrijp je mening niet, sorry. Het was een 'handelingsfout' van het jarige meisje waardoor het als algemeen evenement op Facebook terecht was gekomen en een lolbroek heeft er een nog grotere oproep overheen gedaan. Er is misbruik gemaakt van de situatie. Uit élk bericht was te horen dat het een privéfeestje had moeten worden. Dat je als 16 jarige wat naïef/puberaal reageert met te zeggen dat het al geen privéfeest meer was vanaf het op Facebook plaatsen van het evenement, dat kun je scharen onder de wonderlijke hersenkronkels van en puber. Maar dat een ouder zich verschuilt achter 'het was al geen privéfeest meer' en 'de gemeente was niet duidelijk' vind ik erg bijzonder. Of de gemeente nou duidelijk was of niet, doet er eigenlijk niet toe. Het is belachelijk dat een plaats als Haren op stel en sprong een (zeer kostbaar) alternatief had moeten aanbieden voor iedereen die een zeer duidelijke boodschap van de familie van het meisje wenste te negeren: foutje, er is géén feest! Lekker chantage-middel geef je de jeugd daarmee in handen. We gaan gewoon massaal naar een stad toe, dan organiseren ze vanzelf wel een feest.
dc
04-10-2012 om 23:27
Belachelijk?
Maar waarom is dat dan toch publiekelijk geopperd door de burgemeester zelf? Jullie zien het alleen maar negatief, maar een feest (wat in 2 weken best georganiseerd kan worden) kan ook een hoop geld opleveren voor een gemeente. Ik dacht dat Haren van de gelegenheid gebruikt maakte.
Als alle officiele instanties nou vanaf het begin duidelijk waren geweest, en toegang geblokkeerd hadden, en dit van te voren luid en duidelijk afgekondigd hadden, dan ben ik het met je eens. Maar zo is het dus helemaal niet gegaan.
Verder worden we het volgens mij nooit eens, dus ik hou er nu over op. Het is voor mij trouwens toch nog enkel theoretisch gezwam, want mijn oudste is er voorlopig nog niet aan toe
Kaaskopje
04-10-2012 om 23:55
Hier in Nederland is het geen theoretisch gezwam. Hopelijk raakt deze ongein weer naar de achtergrond, maar ondertussen moet iedere gemeente nu wel alert zijn.
Achteraf praten is erg makkelijk. "We" hebben van Haren kunnen leren, hopelijk helpt dat bij nieuwe situaties.
dc
05-10-2012 om 00:05
Eens!
"Achteraf praten is erg makkelijk. "We" hebben van Haren kunnen leren, hopelijk helpt dat bij nieuwe situaties."
Amen!
albana
05-10-2012 om 08:09
Kaatje?
Dat jij geen realistsich beeld zou hebben van media was echt niet voor jouw bedoeld! Meer voor de ouders die dachten dat het zó overduidelijk was en die natuurlijk ook vantevoren konden inschatten dat het zo uit de hand zou lopen ........(helderziend).
Natuurlijk had jij een realistisch beeld! Het meest realistich van het hele forum w.s. En ik snap heel goed dat jullie pubers en jullie bang waren.
Dat er écht,écht enorm veel zouden gaan ongeacht of dat feest er nu kwam of niet was zeer zeker alle pubers wel duidelijk. Dat was de pubers hier ook duidelijk, dat wisten ze allang. Alleen waren er een heleboel volwassenen die dachten dat het allemaal wel 'mee zou vallen' en volwassenen (zoals ik) die dachten dat het daar wel Haren wel zo geregeld zou zijn door de autoriteiten dat er geen kans was op rellen, ze doorgestuurd zouden worden naar andere steden, ze naar het voetbalveld zouden worden gedirigeerd of weet ik wat. Jullie zaten er middenin, jullie wisten dat. Maar ouders die dat niet zagen, wisten dat niet en als je de berichten die de pubers binnenkregen geloofde werd er een gigantisch leuk gratis feest gegegeven door dit 'ongelukje' in Haren met allerlei beroemdheden waarvoor je normaal dik 40 euro betaald. Goed geregeld en alles. Omdat ik teveel vertrouwen had/heb in de overheid kón ik gewoonweg niet geloven dat ze dit zouden laten gebeuren zónder allerlei afspraken met NS, busmaatschappijén, ME, inwoners,omliggende gemeenten etc.etc. om alles in goed banen te leiden, ze weg te sturen of wat dan ook. Dat was niet zo. Er was weinig tot niks geregeld. Terwijl iedereen in de leeftijd van 15 T/M 25 (? ik doe een gooi) allang wist de hele dag dat er 1000-en zouden komen. Dat is toch ook erg ongeloofelijk dat ze dat zouden toestaan zonder de nodige voorzorgsmaatregelen? Ik kan het zelfs nu nog amper geloven dat ze dat hebben laten gebeuren.
Ik ben het ook helemaal met je eens wat betreft dat de enige schuldigen de relschoppers zelf zijn. Maar wat betreft 'schuld' zie ik ook wel enige oorzaak in de autoriteiten die altijd achterlopen wat betreft zaken die de jeugd bezighouden en wat hun leefwereld is en hoe dat werkt en gaat en wat de risico's zijn. Dat is al generaties lang zo, generatiekloof kwestie.
groeten albana
albana
05-10-2012 om 08:45
Helemaal mee eens hoor kaaskopje
Zo ongeveer stond ik er ook in....en hier was het ook alleen theoretisch gezwam op dat moment, want ze hadden een ander (legaal) feestje en het was te ver weg....dus het was géén échte discussie waarop het erop aan kwam dat ik/wij moesten ingrijpen. Dat maakt het al heel anders. Maar als ik héél eerlijk ben (tegen mezelf, dit weten de pubers natuurlijk niet) snapte ik de dag zelf écht niet wat er nu zou gebeuren. Al die dj's en serieuze media die opriepen, dat zouden ze toch niet doen als er géén voorzorgsmaatregelen zouden worden getroffen? Als er 'niks' gegereld was...zou de politie/burgemeester dáár in dat betreffende programma toch wel zich tot de 'jeugd' in zijn algemeenheid richten? Of in ieder geval die d.j.'s en programmamakers 's goed de les lezen en ze vertellen dat ze dit niet mogen doen? Dat het niet kán, want er is geen plek, geen ME en weet ik wat? En zo gaat het helemaal uit de hand lopen?
Daardoor was de verwarring compleet.....zo duidelijk wás het écht niet voor ons. En toen onze puber in de algemene discussie die gevoerd werd mij vroeg, of ik het wel goed gevonden had als we er dichtbij woonden en ze voor eigen (betrouwbaar) vervoer zouden zorgen heb ik natuurlijk ook meteen 'nee' gezegd. Maar toen ik wegliep en nog 's bij mezelf te rade ging...en dat overwoog...moest ik aan mezelf toegeven dat ik ze dan w.s. gewoon met enige tegensputtering had laten gaan. Vertrouwend op een overheid die toch zeker wel zo'n puberale hype in goede banen kan leiden? En ook vertrouwend op mijn 18jarige die nog nooit rellen heeft geschopt en een verstandige groep vrienden/vriendinnen heeft die altijd op elkaar letten en op wie je kán bouwen en elkaar nooit in de steek laten en die normaal gesproken hele weloverwogen beslissingen neemt en zich niet lamzuipt of onverantwoorde dingen doet. Dat het 'zielig' was voor het meisje zelf en de straat/omgeving waar ze woonden waren ze zich wel degelijk van bewust. Dat werd in de discussie hier een paar keer genoemd....door de pubers zelf. Dat was ook een reden dat ze zelf 'dachten' dat ze daar toch zeker die pubers niet zouden toestaan? Die jeugd die erheen ging zou vast en zeker meteen het voetbalveld opgestuurd worden, weggestuurd worden of wat dan ook. Maar een geínprofiseerd 'iets' met een heleboel jeugd bij elkaar op een voetbalveld of verspreid over een paar andere plekken/steden was óok best aantrekkelijk voor hun...Gewoon een beetje chillen of samen zijn. Of het nu mét of zonder artiesten was. Dat maakte niet eens uit. Misschien was het als het erop aan kwam en écht zo dichtbij was niet eens zo ver gekomen....waren ze bang geworden of uit mededogen voor de inwoners en de jarige of weet ik wat. Maar ik denk wel dat die onduidelijkheid die er bij puberouders heerste omdat die van verschillende kanten verschillende signalen kregen ertoe heeft bijgedragen dat veel (gewone verstandige) ouders ze hebben laten gaan. De pubers van die ouders hebben misschien niet eens meegedaan aan de rellen en stonden b.v. op het station wanhopig wachtend op vervoer om er weg te komen....of zaten angstig in een donker hoekje te wachten tot het veilig was. Of misschien deden ze opgehitst door de massa wel mee en konden ze de volgende dag mét hun ouders zich op het bureau melden. Maar er had zeer zeker méér gedaan moeten worden vóor die tijd om al die verschillende berichten de kop in te drukken.
groeten albana
Lizelot
05-10-2012 om 10:16
Wat ik niet snap
na het lezen van het bericht waar Mireille de link van geplaatst heeft,hoe iemand het in zijn hoofd haalt misbruik te maken van een vergissing gemaakt door een 15-16 jarig meisje.Nog gevraagd worden om de activiteit te verwijderen en gewoon weigeren.Hoe onbeschofd,ongevoelig kun je zijn???
Lizelot
05-10-2012 om 10:48
Andere jeugd
Ik begrijp heel goed dat hier op OOL ouders niet begrijpen dat die avond fout af kon lopen.Hier komen betrokken ouders,die hun kinderen goed sturen,de vingeran de pols houden betreft de activiteieten van hun jeugd enz.Zoals ik al vaak verteld heb ,heb ik een ondernemende dochter die heftig aan het puberen is,Alles uit het leven wilt halen en alles wil beleven.Gelukkig aan de andere kant,altijd begaan met een ander en ook gevoelig voor een ander.Haar vrienden zijn ook niet de braafste,de meeste weten we waar de grens ligt ,andere gaan er weleens overheen.
Mijn dochter begrijpt niet dat er zovee ljeugd naar het 'feestje'gingen.Het is onbeschoft,zielig voor het meisje en haar ouders ,je hoort zoiets niet te doen.
Dus ook al was het bij ons i nde buurt geweest was dit al reden 1 voor haar om niet te gaan.Reden 2 was het feit dat er van te voren bekent was dat er ME em politie was.Ik kan me nog precies herinneren hoe het gesprek ging dus i kza haar evne letterlijk herhalen:"Mam,er is politie en ME,lacht..nou,ik kan er wel een paar opnoemen die daar naartoe willen gaan ,hoor, potje knokken met de ME.En mam,weet je wel hoe arrogant die zijn,die staan daar met hun knuppels,die dagen gewoon uit.Nou,noemt een paar namen...die reageren daar op,die laten zich niet uitdagen door die mannetjes met hun knuppel.Zie je het al voor je,nou dan ga ik mooi niet mee."Ik praat het niet goed,absoluut niet.ME was nodig,maar ME en jongens die denken dat ze zich moeten bewijzen is een foute combinatie,en dat er dan brave jongens van 16 17 mee gaan doen,verbaast me ook niet,die willen zich ook bewijzen.Mijn 17 jarige wist dus vroeg in de avond hoe dit af ging lopen.
Als dit nu even duidelijk gemaakt wordt....als bekent is dat er ergens ME is,laat u kinderen thuis,dan wordt het niet gezellig...kans is groot dat hooligans deze kans om te matten niet aan hun voorbij laten gaan.
En schuif niet alles af op andere,wie z'n schuld het ook was,van iedereen die daar was,het was bekent dat het om een vergissing van een meisje was,project X is fout.
Dat is wel de fout i nde opvoeding van tegenwoordig,niet bij iedereen ,maar ik zie het veel om me heen.Alle prinsjes en prinsessen.We hebben een mooi huis,2 auto's perfest huwelijk,perfecte kinderen.Als die kinderen toch iets doen wat niet in het perfecte plaatje past,is het niet hun schols,maar die van een ander.We houden de kinderen een hand boven hun hoofd.Ze krijgen de juiste merk jas,juiste merk scooter.En als er iets te beleven valt moeten ze wel vooraan staan.Dus hup naar Haren,pappie brengt je wel,met een kratje erbij,want stel je voor dat m'n prinsje er niet bij is....en als het dan uit de hand loopt is het niet de schuld van ons prinsje,nee,het zijn de relschoppers.Maar denk even anders,als al die andere jeugd er niet was geweest,was de ME niet nodig geweest,hadden de relschoppers nog steeds niet geweten waar Haren lag.
j@ost
05-10-2012 om 11:56
Lizelot
Ben het helemaal met je eens! Als ik dan lees in een ander draadje dat over een kind gaat dat gepest wordt moeten hemel en aarde bewogen worden want dit kan niet. Directeuren worden erbij gehaald. Vervolgens laten we onze kinderen gewoon naar Haren gaan om daar een feestje te 'vieren'. Dan maakt het opeens niet meer uit dat andermans veiligheid geschonden wordt. Dat mensen daar bang in huis zitten. Nu nog nachtmerries hebben. De prinsjes en prinsessen hebben plezier gehad en dat is ons doel van opvoeden tegenwoordig.
Sjansje
05-10-2012 om 19:02
Nog een reden
Buiten alle hier al eerder genoemde redenen, zou ik het alleen al vanwege de buurtbewoners niet goed vinden dat mijn kind zou gaan. Ik moet er niet aan denken dat zoiets in mijn dorp/stad zou gebeuren, alleen al vanwege alle troep die er onvermijdelijk zal worden gemaakt. Laat staan vernielingen, rellen en dergelijke. Ik wil niet dat zoiets in mijn buurt gebeurt, dus zou ik mijn kinderen er ook zeker niet heen laten gaan.
Voor mij was he hele dag al duidelijk dat het erg druk zou gaan worden in Haren, en ook dat er geen alternatief programma zou worden geboden. Dat er straten waren afgezet, politie aanwezig was en dat de ME stand by stond.
Door deze informatie was het voor mij al duidelijk dat dit niet goed kon gaan aflopen. Zoveel pubers en jongvolwassenen op een hoop, dat is vragen om problemen. Op z'n minst al heel veel troep, op z'n ergst...tja, dat hebben we kunnen zien.
Ginny Twijfelvuur
05-10-2012 om 21:37
Juist ja
Wat u niet wil dat u geschiedt, gun dat ook een ander niet!
Zo is het maar net Sjansje.