Elisabeth B.
29-09-2012 om 11:18
Haren: een kwestie van opvoeden
Haren: een kwestie van opvoeden, zo luidt de prikkelende kop van een artikel in het NRC van vandaag. Er is al veel geschreven over het uit de hand gelopen sweet sixteen feest, ook over de rol van de ouders. Er lijkt overeenstemming te bestaan dat het uit de hand gelopen feest het resultaat is van jarenlang niet opvoeden. Pubers die gewoon gaan en niet tegengehouden worden door hun ouders, jongvolwassenen die los gaan omdat ze geen maat hebben leren houden. Nu vraag ik me af of het gebeuren in Haren in feite niet iets is van alle tijden, met dit verschil dat dankzij social media het heel groot is geworden. Socrates had het in de oudheid al over 'de jeugd van tegenwoordig'. En dat ouders tegenwoordig niet meer opvoeden is ook van alle tijden. Het antwoord op die vraag vind ik niet in het artikel, dat ik hieronder heb geplakt. Wat zou er veranderd moeten worden in de opvoeding om herhaling te voorkomen. Of leren we als maatschappij vanzelf door cit soort uitwassen?
Ouders, houd je kinderen thuis, was de oproep in de dagen voordat het Facebookfeest in Haren uitliep op een slagveld. Makkelijker gezegd dan gedaan. ?Ik hou niet van verbieden.?
Door JOKE MAT, ESTHER ROSENBERG
Pas na half tien ?s avonds hoorde een moeder in Leeuwarden vorige week vrijdag dat haar zoon van zestien naar Haren was gegaan. Hij zat alweer in de trein terug naar huis. Hij had een klap van een wapenstok tegen zijn been gehad. Op zijn telefoon stonden foto?s en filmpjes van de rellen.
De alleenstaande moeder, Edith (45), wil niet dat haar achternaam hier wordt vermeld. Ze had die avond een etentje van haar werk. Haar zoon had gezegd dat hij naar het Facebookfeest wilde gaan, met wat vrienden en vriendinnen. Ze vond dat ?geen goed plan?, had ze gezegd. ?Niet handig.? Maar nee, ze heeft het hem niet verboden. ?Hij is geen jongen van twaalf meer, bij wie je dat nog kunt doen.?
Naast de relschoppers, autoriteiten en media kregen de afgelopen week ook ouders de schuld van het uit de hand gelopen ?verjaardagsfeest? in Haren. ?Waar zijn de ouders??, werd herhaaldelijk getwitterd. De Groningse korpschef riep op tot zelfreflectie door gebruikers van sociale media én hun ouders. De vader van het meisje met wie alles was begonnen, had zich een dag voor het feest al op de radio tot ouders gericht: ?Spreek je kinderen aan en houd ze thuis.?
De politie schat dat drie- tot vijfduizend jongeren het feest bezochten. Het liep uit op rellen, vernielingen, en plunderingen. Er waren jongeren die kwamen om te rellen, jongeren die meededen, jongeren die toekeken en jongeren die snel vertrokken toen het uit die avond de hand liep.
De Groningse vader René Steenmeijer vindt dat de ouders van alle jongeren medeverantwoordelijk zijn. De meelopers faciliteerden de relschoppers, die zo in de massa op konden gaan, liet hij deze krant weten. Zelf wilde hij per se niet dat zijn dochter van vijftien zou gaan, ook al wonen ze vlakbij en was ze bang een geweldig feest te missen. ?Er zijn dingen die kinderen niet kunnen overzien?, zegt hij. ?Daar moet je ze als ouders tegen beschermen.?
Zo denkt niet iedereen, blijkt uit gesprekken met andere ouders van wie de kinderen gingen of graag hadden willen gaan.
Tandarts Jeanine Defesche (50) woont in Haren en dacht dat het een gezellige avond zou worden. Haar veertienjarige dochter mocht er dan ook best naartoe, met twee vriendinnen. ?Ze vroeg hoe laat ze thuis moest zijn. Ik zei nog: als het echt leuk is, blijf je maar. Stuur af en toe een smsje dat het goed gaat. Ik heb haar wel instructies gegeven voor als het heel druk zou zijn: blijf aan de kant. Maar ik heb het idee dat mijn dochter wel doorheeft waar ze wel of niet moet zijn. Anders had ik haar niet laten gaan.?
Ze fietste zelf twee keer het dorp in om te kijken. De tweede keer, rond half negen, merkte ze dat de sfeer omsloeg. ?Thuis zagen we op TV Noord dat je je kind beter kon oproepen naar huis te gaan. Toen heb ik mijn dochter een sms gestuurd. Ze belde terug dat ze al op weg naar huis was.?
Verder weg, in het Brabantse Uden, kreeg Levie Vriend (17) die vrijdag in de loop van de dag steeds meer zin om naar Haren te gaan. ?Ik volgde de live stream, er was een leuke sfeer, goede muziek. Ik wilde het wel eens meemaken.? Hij volgt een opleiding voor onderwijsassistent op een basisschool. Met zijn moeder Liesbeth zit hij thuis aan tafel.
Liesbeth: ?Het ging er al dagen over op Radio 1, het Journaal, in de krant. Ik wil gaan, zei jij. Ik zei dat ik het geen goed idee vond.?
Levie: ?Ik zei: wat maakt het nou uit??
Liesbeth: ?De burgemeester had een noodverordening afgekondigd. De vader van het meisje waarschuwde mensen niet te komen. Ik dacht: dit moet je niet willen. Er is helemaal geen feestje.?
Levie: ?Er is wel een feest, zeiden Simon en ik.? Simon is zijn oudere broer van twintig jaar.
Liesbeth: ?Ik zei hoe kan dat nou, de burgemeester zegt op het Journaal dat er geen feest komt.?
Levie: ?We lieten het je zien. Yellow Claw had getwitterd dat ze zouden optreden. Er gingen ook geruchten. Van Velzen zou komen, de dj?s van Slam FM zouden de catering doen.?
Uiteindelijk bleven de broers thuis. Levies beste vriend vond het te ver rijden. Zijn broer moest eerst werken tot half tien. De stemming was toen al omgeslagen.
In Steenwijk zag vader Teun van Noorloos (54) vrijdagavond de beelden op televisie. ?Ik dacht: dit is het resultaat van veertig jaar niet opvoeden.? Zijn zoon Jonathan (21) had willen gaan, maar was toch thuisgebleven. Van Noorloos vroeg zich af wat hij anders gezegd zou hebben. ?Hij is meerderjarig maar woont wel bij mij in huis. Ik hou niet van verbieden. Ik zou op hem inpraten. Door erheen te gaan, maak je het groter. Je draagt eraan bij dat het uit de hand loopt.?
Van Noorloos worstelt ermee, vertelt hij. Hij weet uit ervaring dat veel jongeren straffeloos de regels van hun ouders kunnen overtreden. Als ambtenaar jeugdbeleid draagt hij het lokale alcoholbeleid uit: niet te veel, niet te vroeg. ?Maar bij mijn twee zoons is dat ook niet gelukt. Ik zei wel dat ze niet mochten drinken, maar het gebeurde af en toe toch. Je zit met een dubbele moraal. Ik hou er ook wel van als een kind zelf wat ontdekt en eens wat regels overtreedt. Dat is goed voor de ontwikkeling.?
Zware straffen gaf Van Noorloos niet. ?Hooguit een weekend niet weg.? In het jeugdelftal dat hij traint, heeft hij ingesteld dat jongens die hebben gedronken niet mogen voetballen. Dat blijkt te helpen. ?Daar zit ik meer in een leidersrol. Als ouder wil je toch ook aardig gevonden worden. En: ik was vroeger niet anders.?
Edith uit Leeuwarden voerde achteraf ?een stevig gesprek? met haar zoon, zegt ze. Dat ze het niet leuk vond dat hij naar Haren was gegaan ?terwijl hij wist dat ik dat niet zo prettig zou vinden?.
Straf kreeg hij niet. Ze begrijpt ook wel dat hij het spannend vond. Ze vindt het goed dat hij deze week naar de politie is gegaan om beelden af te geven. ?En ik ben blij dat hij zich niet heeft laten meeslepen om ook dingen te vernielen.? Weet ze dat zeker? Ja. ?Ik heb gelukkig een kind dat altijd eerlijk is tegen zijn moeder. Mijn kind is gewoon niet gewelddadig.?
© 2012, NRC Handelsblad
krin
29-09-2012 om 11:45
Hmpf
Dat 'je moet ze gewoon opvoeden' klinkt naar mijn zwager, die toen mijn tweejarige drie keer achter elkaar iets stouts deed, verklaarde dat ik gewoon moest zeggen dat het niet mocht. Alsof dan het hele probleem was opgelost.
Opvoeden is een proces, geen daad. En inderdaad, ik ken uit de dorpsoverlevering ook de verhalen over de veldslagen tussen dorp 1 en dorp 2, na afloop van de met bier overgoten kermis.
Het is knap achterlijk wat er in Haren gebeurd is, en ik zou van alles over de slopers en rellers kunnen beweren, maar dat ze niet zijn opgevoed lijkt me niet op voorhand waar. Ze worden nog opgevoed.
Tinus_p
29-09-2012 om 16:48
Eens
Elisabeth citeert t NRC:
"De Groningse vader René Steenmeijer vindt dat de ouders van alle jongeren medeverantwoordelijk zijn. De meelopers faciliteerden de relschoppers, die zo in de massa op konden gaan, liet hij deze krant weten. Zelf wilde hij per se niet dat zijn dochter van vijftien zou gaan, ook al wonen ze vlakbij en was ze bang een geweldig feest te missen. ?Er zijn dingen die kinderen niet kunnen overzien?, zegt hij. ?Daar moet je ze als ouders tegen beschermen.?"
En hier ben ik het redelijk mee eens. Het was namelijk duidelijk dat er geen officieel of officieus feest was -er was dus geen reden meer om te gaan, anders dan om moeilijkheden te zoeken. En dan mag je als ouder best even ingrijpen.
Andere ouders, en vooral hun kinderen, vind ik in dit verband hopeloos naïef.
Leen13
29-09-2012 om 17:41
Heropvoeden?
Bij iedereen was een mengeling van ongeloof dat het uit de hand kon lopen en een idee van een spannende happening.
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1290622
Minuut 47 een oproep van Pieter Derks om mee te doen en iets later dan minuut 48 een oproep om allemaal naar Project X in Haren te gaan.
Bij DWDD dus. Dus om nou achteraf te zeggen dat een beetje ouder dit had zien aankomen, nou neu.
Minna
29-09-2012 om 20:21
Dwdd
Pieter Derks maakt er een grap over, hij doet geen oproep om te komen. Het filmpje op het eind is Lucky TV, de zwaar sarcastische, altijd op het randje zijnde, filmpjes die DWDD dagelijks afsluiten. Humor, geen serieuze oproep. Al kan ik me voorstellen dat het verkeerd over kan komen als je Lucky TV niet kent.
FayW
29-09-2012 om 20:21
Gelukkig ver weg (dus makkelijk praten voor mij)
Hier ook een kind met vriendinnen die het van te voren erg interessant vonden. Ik heb meteen gezegd dat ze daar van mij niet naar toe zou mogen, doodeng zo'n mensenmassa die een niet bestaand feest gaan vieren. Gelukkig sowieso te ver weg en te duur om te gaan. Ik denk dat zij met vriendinnen anders toch een poging hadden gedaan om even te gaan kijken. Verbod of niet. Ze schrokken nu wel van de TV-beelden. Ik denk niet dat ze nu nog naar een project X feest zouden willen.
Als ik dicht bij Haren had gewoond had ik denk ik dochter of thuis gehouden, of gebeld met de ouders van de vriendin waar ze die avond zouden zitten. Ik had het zeker verboden, maar de aantrekkingskracht op pubers was wel erg groot.
Fiorucci
30-09-2012 om 09:12
Hmmm...
Ik heb niet de indruk dat het de 15/16 jarigen waren die daar tekeer gingen, ik vond menigeen er een stuk ouder uitzien. In hoeverre weet je van minuut tot minuut waar je 18 jarige uithangt? Daarbij, niet elke 17/18 jarige woont nog thuis, neem studenten bijvoorbeeld.
albana
30-09-2012 om 09:48
Onzin
Gelukkig was het te ver weg om er naartoe te willen én had 18jarige een gewoon feestje, maar om nu te zeggen dat die kinderen niet opgevoed zijn lijkt me iets te ver gezocht. De online berichten waren totaal tegenovergesteld aan wat de burgemeester zei en de politie en dat zelfs tot een uurtje of 20.30 uur. Volgens de online berichten kwamen er allerlei beroemde artiesten, d.j,'s en was er van alles geregeld.....Natuurlijk hadden zelfs de pubers daar hun twijfels bij, maar het was niet 1 media-stream, het waren er talloze en de burgemeester deed zelf ook suggestieve uitspraken .Er was toch een voetbalveld aangewezen om de jeugd heen te dirigeren en tot op de laatste dag werd er nog 'gedacht' om een alternatief feest te organiseren, niemand wist precies wat te doen en wat te verwachten en nu moeten wij als ouders opeens dat wél gewéten hebben? Als ze zo goed geweten hadden ván tevoren hoe het zou verlopen hadden ze wel al veel eerder strengere maatregelen genomen, nou zo is het met ouders ook. Als wij als ouders hadden geweten dat het zó uit de hand zou lopen hadden we héél wat strenger het onze pubers verboden/verhinderd of wat dan ook. Ik denk zelfs dat als de aanwezige pubers zelf eerder hadden geweten dat het zo 'ongezellig' zou zijn meer dan de helft al zeker niet gekomen was.
Ik vind het ook wel knap hoe die ene vader die politieagent is als enige van de hele politiemacht in de wijde omgeving zo'n vooruitziende blik heeft....had de hele politiemacht dat maar, dan was het niét zo uit de hand gelopen. Dan hadden ze die ME i.p.v. zo laat oproepen al om 18.00 rondom Haren kunnen zetten om de boel te controleren en iedereen terug te sturen.
groeten albana
dirksmama
30-09-2012 om 11:07
Vroeger...
In 1980 had e bij de inhuldiging van Beatrix de beroemde krakersrellen. Nou waren dat in mijn herinnering echt niet alleen maar krakers en ME-ers, er waren zat mensen van buiten de hoofdstad die naar Amsterdam gingen 'want daar ging wat gebeuren....' en dan hadden ze het van te voren al niet over de balkonscene.
Tirza G.
30-09-2012 om 15:07
Oooooooo memories
OOOOOOOO Dirksmama! Ik weet nog dat mijn penvriendin (zelfs dat bestaat niet eens meer) uit ZuidAfrika mij toen in paniek opbelde. O-p-b-e-l-d-e. Uit ZuidAfrika. Omdat ze dacht dat er burgeroorlog uitgebroken was Waar op is haar kon melden dat het alleen maar een paar mensen in Amsterdam waren, niks aan de hand.
Tirza
neteret mut
30-09-2012 om 17:25
Idd tirza
Mijn halfzus belde ook ( USA) met de vraag wat er allemaal aan de hand was.
Kaaskopje
30-09-2012 om 19:23
Eens met minna
De filmpjes van Lucky TV zijn áltijd met een knipoog, sarcastisch, satire dus.
Kaaskopje
30-09-2012 om 19:30
Waarom beginnen?
Hoe kan het dat een jongere het hoe dan ook in zijn hoofd haalt om ergens heen te gaan om herrie te schoppen? Dat er jongeren meedoen, die meegezogen worden, daar kun je allerlei psychologische verklaringen voor vinden, maar degenen die het er om doen? Is dat toch ook niet een béétje opvoeding, leefstijl, etc.? Als bijvoorbeeld in een gezin van kindsafaan duidelijk is dat geweld afgekeurd wordt, helpt dat niet?
Ginny Twijfelvuur
30-09-2012 om 23:02
Ben het er ook wel mee eens
Ik denk dat René Steenmeijer het wel bij het rechte eind heeft, al vind ik medeverantwoordelijk wel wat zwaar aangezet. Maar kinderen opvoeden is soms ook impopulaire maatregelen nemen. Dat is niet altijd leuk, maar vaak wel verstandig. Ze kunnen inderdaad nog niet alles overzien. Zelfs niet als ze 16 of 17 zijn. Wat dat betreft snap ik het soms niet meer tegenwoordig. Toen ik 16 was kon ik mee naar een concert van Queen, achteraf dus een van hun laatste concerten. Nou ik heb het nog niet eens aan mijn moeder gevraagd. Dat zou echt verspilde moeite zijn. Ik heb echter het idee dat dat tegenwoordig vaak heel anders ligt. Ik denk niet dat dat altijd goed is. Ik snapte mijn moeder vroeger heel goed en ik had ook een prima band met haar. Ook al zei ze soms gewoon domweg nee...
Van Noorloos en Edith uit Leeuwarden snap ik dus niet zo goed. Met de insteek: "ik hou niet van verbieden" en "als ouder wil je toch ook aardig gevonden worden" heb ik niet zo heel veel op.
FayW
01-10-2012 om 07:11
Nou ginny
Van mij mag een kind van 16 wel naar een concert. Dat wil niet zeggen dat ik nooit nee zeg. Project X had niet gemogen.
Fiorucci
01-10-2012 om 07:12
Ginny ot
Ik snap dat het slechts een voorbeeld is, maar wat is er zo erg aan een concert?? Raddraaiers vindt je daar niet hoor, en als ze er zijn kunnen ze vertrekken.
j@ost
01-10-2012 om 09:10
Faciliteren
Een gesprek aan de tafel in de kantine: Ja mijn dochter van 16 is ook heen geweest. Tja op die leeftijd lukt het niet meer om te verbieden. We hebben haar heen gebracht samen met drie vriendinnen. Er werden daar meer kinderen heen gebracht. Gelukkig waren wij niet zo erg als die anderen want die brachten kinderen heen en gaven kratjes bier mee. Onze zoon van 18 belde een uurtje later boos op dat wij onze dochter daar heen lieten gaan. Keken we soms niet op internet/tv ed?? Vond het wat overdreven van zoon. Toen toch maar eens gaan kijken.....dochter wilde nog niet naar huis....
Kortom, ouders hebben hun kinderen daar gewoon bewust afgezet. Het ging helemaal niet om wel of niet verbieden. Ze werden gewoon gebracht!! BELACHELIJK. Dat je ze niet altijd meer kunt tegenhouden dat snap ik maar dat je ze gaat faciliteren??...... Maar dochter wilde geen kwaad. Nee zal jij leuk vinden in je eigen straat van die dronken wordende pubers. Kom op zeg. Er was geen feestje, dat was duidelijk genoeg. Dus ik vind dat ouders wel degelijk hun verantwoording niet genomen hebben.
Manda Rijn
01-10-2012 om 10:12
Ach tja
hier waren in mijn jeugd ook wel van die fikse matpartijen, dan kwamen de Indo's uit Arnhem en Deventer een andere opgefokte groep in elkaar meppen, tot ambulances, politie etc, er is ook wel eens iemand dood gegaan, die viel door een raam in glas, wat nu de aanleiding was elke keer, geen idee. Gewoon alle frustratie en agressie eruit, opgefoktheid etc
Ik snap die aantrekkingskracht heel goed, als ik 16 was en ik had daar gewoond dan was ik ook even een kijkje gaan nemen, gooien met van alles had ik niet gedaan, volgens mij zijn dat ook meer de jongens die fysiek worden en te lang blijven en meegesleept worden.
En thuis, tja je kan van alles gaan verbieden, maar je moet het vooral uitleggen, strafbladen, verdriet en angst die je veroorzaakt, je eigen welzijn en ook 'jij bent niet zo'n sukkel toch ?'.
Dus zo 'modern' van deze tijd vind ik dit niet.
Manda Rijn
01-10-2012 om 10:15
Faciliteren
tja dat snap ik ook echt niet. Jemig dat wist ik nog niet eens. Kratje bier erbij.. jemig dat is echt absurd. Wat moet je met dat soort mensen eigenlijk, die zijn toch niet in staat om kinderen op te voeden.
Kaaskopje
01-10-2012 om 12:54
Nee, maar
ik heb wel de indruk dat het georganiseerde matten erger is vergeleken met vroeger. Het heeft altijd al in de mens gezeten om een hekel te hebben aan 'een' andere groep. Stam tegen stam, land tegen land, religie tegen religie. In mijn lagere schooltijd ging het tussen de openbare en christelijke school. In de winter werd dat echt gemeen. Sneeuwballen met stenen erin. Dus dat er tussen jongeren van de ene woonplaats tegen de andere wordt gevochten valt daar ook onder. Dat krakers worden geholpen kan de vechtspieren van andere anarchistische vechtjassen hebben aangespannen, zij tegen de politie en de mensen die het voor het zeggen hadden in het algemeen. Ik heb de indruk dat het nu niet zozeer gebaseerd is op vechten tegen een 'aardsvijand', maar vechten omdat dat grappig is. Gewoon vechten omdat het kan. Hoewel je voetbalhooligans ook onder de stammenoorlogen kunt wegzetten, heb ik ook van die mensen het gevoel dat ze dat aangrijpen, maar dat dat stammengedoe er eigenlijk helemaal niet toe doet. Het gaat daarbij om ordinaire zin om de boel op stelten te zetten. Denk ik.
Temet
01-10-2012 om 13:32
Maar kaaskopje
Waarom zou matten tussen hooligans matten om het matten zijn terwijl het matten tussen de RK school en de openbare school te maken heeft met diepgewortelde stammenstrijd?
Ik geloof er niks van. Volgens mij is matten gewoon aantrekkelijk, en daar wordt een sausje overheen gegoten. Als er geen tegenstelling voor het oprapen ligt verzin je er éen. Ga je dan vervolgens nog in geloven ook ...
Groeten,
Temet
Kaaskopje
01-10-2012 om 14:05
Temet
Misschien dat een deel van de hooligans vecht tegen een 'vijand', bij voetbal heb je nu eenmaal felle supporters (waar ik niks van snap...), maar ik denk dat daar ordinaire vechtjassen bijkomen omdat ze het leuk vinden om te rellen. Ik heb het idee, maar ik ben niet deskundig, dat het ordinaire rellen dus wel toegenomen is. Er hoeft geen idealisme of verbondenheid met de bron van de haat/woede meer aan ten grondslag te liggen. Vechten om het vechten dus.
Kaaskopje
01-10-2012 om 14:07
Aanvulling
maar ik denk dat daar ordinaire vechtjassen bijkomen omdat ze het leuk vinden om te rellen. Waardoor het sneller escaleert naar een extreme situatie.
j@ost
01-10-2012 om 15:11
Maar
zelf als er geen ordinaire vechtjassen waren was het een puinhoop geworden. Een gewone straat is niet geschikt om een feestje voor 4á5000 man te bouwen. Dan waren tuinen ook platgelopen, lag er ook een hoop rotzooi op straat. Was elke hoekje onder gepist. Winkels waren dan waarschijnlijk niet geplunderd. Elk weldenkend mens kon nagaan dat dit niet de bedoeling was. En ik vind dat ouders daar hun kinderen wel op moeten wijzen. Het is toch raar dat ouders erin toestemmen dat ze daar heen gaan. Als het bij hun in de straat was dan was het opeens heel anders.... vrees ik.
Ginny Twijfelvuur
01-10-2012 om 15:20
In duitsland
150 km van huis. Ik zeg ook niet dat ik het niet normaal vind als je je kind van 16 naar een concert laat gaan. Het was het totaalplaatje (locatie, gezelschap, ect.) waardoor ik van te voren al inschatte dat ik daar geen energie in zou hoeven steken.
Ik zou trouwens ook een andere afweging maken dan mijn moeder, ik zou gewoon meegaan of man meesturen. Maar daar gaat het me hier dus niet om....
Ginny Twijfelvuur
01-10-2012 om 15:24
Waar het wel omgaat is
Dat je als ouder soms impopulaire maatregelen moet nemen, juist in het belang van je kind.
Met aardig gevonden willen worden en niet van verbieden houden kom je niet zo ver.
Elisabeth B.
01-10-2012 om 16:54
Kwamen ze wel om te matten?
De vergelijking met krakersrellen, dorpsstrijden, voetbalsupporters, kermis, scholen, daar doelde ik idd op. Maar ik vraag met af of de meer jeugdige bezoekers van Haren op matten uit waren. Zeker na het verhaal van J@ost, dat ouders hun kinderen zelfs brachten, lijkt het toch of er echt gedacht werd aan een feestje ipv matten. Omdat helder was dat er geen feest was in Haren, zou ik mijn kinderen niet laten gaan trouwens.
Misschien zijn we weer een stukje onschuld verloren?
Tirza G.
01-10-2012 om 22:36
Onschuld
Misschien dachten al die breng-ouders wel: nou, je zet een hoop jongelui bij elkaar, bier erbij - dan wordt het vanzelf gezellig. Het zou gewoon zomaar kunnen, nietwaar.
Tirza
Kaaskopje
01-10-2012 om 23:18
Nou, mooi dom dan
Er is een man in beeld geweest die het kroost een lift had gegeven en ze met kratten bier en al afzette in Haren. Dan vraag ik me echt af waar het verstand van zo'n man zit.
Kaaskopje
01-10-2012 om 23:26
Elisabeth
Ik denk dat er heel veel jongeren waren die het echt om de gein ging. Onschuldig vermaak dus, omdat ze nog wat naïef zijn en niet overzien wat de gevolgen zijn. Ik als 'ouwe' moeder zie allerlei scenario's en daarmee redenen om niet te gaan. Maar dat het zó uit de hand zou lopen overtrof ook mijn verwachtingen.
albana
02-10-2012 om 08:14
Niet alleen de jouwe kaaskopje
Ieders verwachtingen.....Niet alleen de jouwe, ook die van de politie, de media, d.j.'s van allerlei radiostations en de burgemeester. Tot 19.30 uur was het allemaal nog wel 'grappig' en lieten ze het gewoon gaan...niks aan het handje. Beetje raar dat ze dan van ouders verwachten dat die wel zo'n vooruitziende blik hebben, terwijl ze dat zelf niet hebben/hadden. Niet alleen de pubers waren naïef, ook de ouders en al die anderen inclusief de officiële instanties.
Ik denk zelfs de meeste pubers zelf ook. Die hadden dit ook niet 'verwacht'.
Pubers mét kratten bier daar zelf af zetten vind ik dan weer wel veel te ver gaan. Ik zou zelfs met een legaal feestje pubers niet afzetten met kratten bier en al.
groeten albana