Elisabeth B.
29-09-2012 om 11:18
Haren: een kwestie van opvoeden
Haren: een kwestie van opvoeden, zo luidt de prikkelende kop van een artikel in het NRC van vandaag. Er is al veel geschreven over het uit de hand gelopen sweet sixteen feest, ook over de rol van de ouders. Er lijkt overeenstemming te bestaan dat het uit de hand gelopen feest het resultaat is van jarenlang niet opvoeden. Pubers die gewoon gaan en niet tegengehouden worden door hun ouders, jongvolwassenen die los gaan omdat ze geen maat hebben leren houden. Nu vraag ik me af of het gebeuren in Haren in feite niet iets is van alle tijden, met dit verschil dat dankzij social media het heel groot is geworden. Socrates had het in de oudheid al over 'de jeugd van tegenwoordig'. En dat ouders tegenwoordig niet meer opvoeden is ook van alle tijden. Het antwoord op die vraag vind ik niet in het artikel, dat ik hieronder heb geplakt. Wat zou er veranderd moeten worden in de opvoeding om herhaling te voorkomen. Of leren we als maatschappij vanzelf door cit soort uitwassen?
Ouders, houd je kinderen thuis, was de oproep in de dagen voordat het Facebookfeest in Haren uitliep op een slagveld. Makkelijker gezegd dan gedaan. ?Ik hou niet van verbieden.?
Door JOKE MAT, ESTHER ROSENBERG
Pas na half tien ?s avonds hoorde een moeder in Leeuwarden vorige week vrijdag dat haar zoon van zestien naar Haren was gegaan. Hij zat alweer in de trein terug naar huis. Hij had een klap van een wapenstok tegen zijn been gehad. Op zijn telefoon stonden foto?s en filmpjes van de rellen.
De alleenstaande moeder, Edith (45), wil niet dat haar achternaam hier wordt vermeld. Ze had die avond een etentje van haar werk. Haar zoon had gezegd dat hij naar het Facebookfeest wilde gaan, met wat vrienden en vriendinnen. Ze vond dat ?geen goed plan?, had ze gezegd. ?Niet handig.? Maar nee, ze heeft het hem niet verboden. ?Hij is geen jongen van twaalf meer, bij wie je dat nog kunt doen.?
Naast de relschoppers, autoriteiten en media kregen de afgelopen week ook ouders de schuld van het uit de hand gelopen ?verjaardagsfeest? in Haren. ?Waar zijn de ouders??, werd herhaaldelijk getwitterd. De Groningse korpschef riep op tot zelfreflectie door gebruikers van sociale media én hun ouders. De vader van het meisje met wie alles was begonnen, had zich een dag voor het feest al op de radio tot ouders gericht: ?Spreek je kinderen aan en houd ze thuis.?
De politie schat dat drie- tot vijfduizend jongeren het feest bezochten. Het liep uit op rellen, vernielingen, en plunderingen. Er waren jongeren die kwamen om te rellen, jongeren die meededen, jongeren die toekeken en jongeren die snel vertrokken toen het uit die avond de hand liep.
De Groningse vader René Steenmeijer vindt dat de ouders van alle jongeren medeverantwoordelijk zijn. De meelopers faciliteerden de relschoppers, die zo in de massa op konden gaan, liet hij deze krant weten. Zelf wilde hij per se niet dat zijn dochter van vijftien zou gaan, ook al wonen ze vlakbij en was ze bang een geweldig feest te missen. ?Er zijn dingen die kinderen niet kunnen overzien?, zegt hij. ?Daar moet je ze als ouders tegen beschermen.?
Zo denkt niet iedereen, blijkt uit gesprekken met andere ouders van wie de kinderen gingen of graag hadden willen gaan.
Tandarts Jeanine Defesche (50) woont in Haren en dacht dat het een gezellige avond zou worden. Haar veertienjarige dochter mocht er dan ook best naartoe, met twee vriendinnen. ?Ze vroeg hoe laat ze thuis moest zijn. Ik zei nog: als het echt leuk is, blijf je maar. Stuur af en toe een smsje dat het goed gaat. Ik heb haar wel instructies gegeven voor als het heel druk zou zijn: blijf aan de kant. Maar ik heb het idee dat mijn dochter wel doorheeft waar ze wel of niet moet zijn. Anders had ik haar niet laten gaan.?
Ze fietste zelf twee keer het dorp in om te kijken. De tweede keer, rond half negen, merkte ze dat de sfeer omsloeg. ?Thuis zagen we op TV Noord dat je je kind beter kon oproepen naar huis te gaan. Toen heb ik mijn dochter een sms gestuurd. Ze belde terug dat ze al op weg naar huis was.?
Verder weg, in het Brabantse Uden, kreeg Levie Vriend (17) die vrijdag in de loop van de dag steeds meer zin om naar Haren te gaan. ?Ik volgde de live stream, er was een leuke sfeer, goede muziek. Ik wilde het wel eens meemaken.? Hij volgt een opleiding voor onderwijsassistent op een basisschool. Met zijn moeder Liesbeth zit hij thuis aan tafel.
Liesbeth: ?Het ging er al dagen over op Radio 1, het Journaal, in de krant. Ik wil gaan, zei jij. Ik zei dat ik het geen goed idee vond.?
Levie: ?Ik zei: wat maakt het nou uit??
Liesbeth: ?De burgemeester had een noodverordening afgekondigd. De vader van het meisje waarschuwde mensen niet te komen. Ik dacht: dit moet je niet willen. Er is helemaal geen feestje.?
Levie: ?Er is wel een feest, zeiden Simon en ik.? Simon is zijn oudere broer van twintig jaar.
Liesbeth: ?Ik zei hoe kan dat nou, de burgemeester zegt op het Journaal dat er geen feest komt.?
Levie: ?We lieten het je zien. Yellow Claw had getwitterd dat ze zouden optreden. Er gingen ook geruchten. Van Velzen zou komen, de dj?s van Slam FM zouden de catering doen.?
Uiteindelijk bleven de broers thuis. Levies beste vriend vond het te ver rijden. Zijn broer moest eerst werken tot half tien. De stemming was toen al omgeslagen.
In Steenwijk zag vader Teun van Noorloos (54) vrijdagavond de beelden op televisie. ?Ik dacht: dit is het resultaat van veertig jaar niet opvoeden.? Zijn zoon Jonathan (21) had willen gaan, maar was toch thuisgebleven. Van Noorloos vroeg zich af wat hij anders gezegd zou hebben. ?Hij is meerderjarig maar woont wel bij mij in huis. Ik hou niet van verbieden. Ik zou op hem inpraten. Door erheen te gaan, maak je het groter. Je draagt eraan bij dat het uit de hand loopt.?
Van Noorloos worstelt ermee, vertelt hij. Hij weet uit ervaring dat veel jongeren straffeloos de regels van hun ouders kunnen overtreden. Als ambtenaar jeugdbeleid draagt hij het lokale alcoholbeleid uit: niet te veel, niet te vroeg. ?Maar bij mijn twee zoons is dat ook niet gelukt. Ik zei wel dat ze niet mochten drinken, maar het gebeurde af en toe toch. Je zit met een dubbele moraal. Ik hou er ook wel van als een kind zelf wat ontdekt en eens wat regels overtreedt. Dat is goed voor de ontwikkeling.?
Zware straffen gaf Van Noorloos niet. ?Hooguit een weekend niet weg.? In het jeugdelftal dat hij traint, heeft hij ingesteld dat jongens die hebben gedronken niet mogen voetballen. Dat blijkt te helpen. ?Daar zit ik meer in een leidersrol. Als ouder wil je toch ook aardig gevonden worden. En: ik was vroeger niet anders.?
Edith uit Leeuwarden voerde achteraf ?een stevig gesprek? met haar zoon, zegt ze. Dat ze het niet leuk vond dat hij naar Haren was gegaan ?terwijl hij wist dat ik dat niet zo prettig zou vinden?.
Straf kreeg hij niet. Ze begrijpt ook wel dat hij het spannend vond. Ze vindt het goed dat hij deze week naar de politie is gegaan om beelden af te geven. ?En ik ben blij dat hij zich niet heeft laten meeslepen om ook dingen te vernielen.? Weet ze dat zeker? Ja. ?Ik heb gelukkig een kind dat altijd eerlijk is tegen zijn moeder. Mijn kind is gewoon niet gewelddadig.?
© 2012, NRC Handelsblad
Kaaskopje
02-10-2012 om 09:12
Albana
Ik vind niet dat ze van de ouders mogen verwachten dat die zo'n extreme situatie voorzien, maar ze mogen van ouders wel verwachten dat die het hoe dan ook ontmoedigd hadden om erheen te gaan. Een massabijeenkomst is hoe dan ook riskant als daar totaal geen organisatie achter zit. En als die massabijeenkomst daarbij ook ongewenst is, moet je als ouders zéker je best doen om het uit de hoofden te praten. Er waren dus ook ouders die hun kinderen erheen gebracht hebben, dat vind ik echt knots.
Stenna
02-10-2012 om 14:27
Eigen verantwoordelijkheid
Ik vind dat deze jongeren best op hun eigen verantwoordelijkheid aangesproken kunnen worden, ipv hun ouders. Zoals iemand al aangaf: de meesten die je in beeld zag (zeker de relschoppers) waren helemaal niet zo jong. Zeker al 18+ en dus volwassen.
Kaaskopje
02-10-2012 om 14:49
De jongeren die je al rellend in beeld zag waren geen 15/16 jaar waarschijnlijk.
Ik weet dat er altijd wel een zwarte kant in ieder mens schuilt, maar toch ben ik verbijsterd als ik hoor dat een man in zijn huis met een steen op zijn hoofd is geslagen door zo'n jongere. Een man van 84 meen ik. Dik in de 80 in ieder geval. Hoe kán zo'n jongen dat doen? Ik kan er echt met mijn pet niet bij. Dat gaat dus nóg weer verder dan het vernielen op straat, dit gaat om zwaar crimineel gedrag. Door drugs? Adrenaline? Echt ik hoop dat ze er zoveel mogelijk kunnen achterhalen en dat ze inderdaad op hun verantwoordelijkheid aangesproken worden.
Elisabeth B.
02-10-2012 om 15:03
Ouders aansprakelijk
Afgelopen zomer gingen al stemmen op om de aansprakelijkheid van ouders vior gedrag van hun kinderen uit te breiden. Ook nadat je kind ouder is als 14 jaar zouden ouders dan aansprakelijk moeten zijn voor de schade die hun kroost aanricht.
Ouders aansprakelijk bij vernieling door kind
DEN HAAG - Ouders kunnen straks ook, naast hun kinderen, aansprakelijk worden gesteld als hun kinderen vanaf 14 jaar opzettelijk vernielingen aanbrengen. Een meerderheid van de Tweede Kamer sprak maandag haar steun uit voor het initiatiefwetsvoorstel van CDA-Tweede Kamerlid Coskun Çörüz.
De CDA'er vindt het onverteerbaar dat nu vaak het slachtoffer of de verzekeraar met de kosten van de schade blijft zitten, omdat de jonge dader te weinig geld heeft. De kosten zouden in dat geval, op z'n minst tijdelijk, door de ouders moeten worden gedragen. VVD, CDA, PVV en SGP toonden zich voorstander van het initiatief. SP en D66 zijn tegen, de PvdA twijfelt nog.
25 juli 2012
Tirza G.
02-10-2012 om 15:53
Excuse me?
Dit hadden ouders moeten voorzien en afkeuren? En popfestivals dan? En jongerencampings? En waar is de algemene forumattitude dat jongeren moeten leren drinken, dat hoort er bij en is gezellig?
Tirza
Kaaskopje
02-10-2012 om 16:53
Tirza
Ouders konden het extreme van de situatie niet voorzien, maar iedereen van boven de 30 jaar heeft toch wel zoveel inzicht opgedaan, dat je je kind weet te vertellen dat zo'n uitnodiging als van dit Harense meisje een foutje was en dus geen oproep is om erheen te gaan. Dat ten eerste. Ten tweede is een festival georganiseerd, met veiligheidsvoorzieningen, en is een popfestival iets heel anders dan een spontaan 'feest'. Mensen die naar een popfestival gaan hebben één gezamenlijk doel en dat is van de muziek en de sfeer genieten. Er zijn geen pro's en anti's, geen tegenstrijdige belangen. Op jongerencampings kunnen jongeren behoorlijk de beest uithangen, maar toch binnen bepaalde grenzen. Ook daar geldt dat ze er voor hun plezier heen gaan en er geen tegenpartij is. Bovendien zijn daar toch ook regels, hoe vaag ze misschien ook zijn.
Fiorucci
02-10-2012 om 20:55
Festivals?
Ik laat mijn pubers liever een concert of festival bezoeken dan een patatje eten hier in de binnenstad op weekendavonden...
Kaaskopje
02-10-2012 om 23:30
Nou inderdaad
Ik wilde mijn dochters op donderdagavond eigenlijk liever niet in de stad hebben en gaf ze dan ook altijd mee dat ze niet mochten 'hangen'. Gelukkig vonden ze dat zelf ook stom, stomme jongens en meisjes vooral, dus dat scheelde weer. Een popfestival is echt iets anders.
FayW
03-10-2012 om 06:56
Kom op tirza
Je gaat toch niet naar een feest waarvoor je niet echt bent uitgenodigd van iemand die je niet kent?
Bovendien werden er van te voren al zorgen geuit door de burgemeester, is het meisje met moeder gevlucht, waren er genoeg tekenen dat dit niet om een gewoon leuk feestje ging. Echt, van mij hadden mijn kinderen niet mogen gaan. Ik kan mij wel de aantrekkingskracht voorstellen waardoor kinderen ook als ouders het niet goed vinden gaan. Dat ouders het prima vonden dat kind ging en ze zelfs ernaar toe brachten verbaasd mij heel erg.
De vergelijking met popfestivals gaat niet op. Met jongerencampings heb ik geen ervaring. En wat leren drinken met dit "feest" in Haren te maken heeft ontgaat mij.
dc
03-10-2012 om 08:06
Eens met tirza
Vooral omdat er gesuggereerd werd dat Haren toch een feest zou organiseren. Ik had eerlijk gezegd een onverwachts heel gezellig feest verwacht, en ben heel erg geschrokken van hoe het is gelopen. Als ik oudere kinderen had gehad, had ik ze er ook heen laten gaan als ze dat hadden gewild.
Ik denk dat er gewoon iets heel erg mis is gegaan met de berichtgeving.
albana
03-10-2012 om 08:46
Vantevoren
Hier hadden de oudere pubers allemaal een uitnodiging gehad via face-book. En ja dat was een foutje (zei de burgemeester) maar alle online en media-stream berichten hadden 'grote verwachtingen' het zou een erg gezellig feestje worden, op het speciaal ter beschikking gestelde voetbalveld en van velzen zou komen en allerlei dj's en ja, die burgemeester die riep dat wel op maar er werd ook gesuggereerd ook door officiele instanties dat er een 'alternatief' zou worden geboden aan jongeren die tóch kwamen.
Hier waren de pubers aan het verzamelen voor een legaal feestje van een vriendin, gewoon face too face uitgenodigd dus een écht feest. Vriendin was 18 geworden en Haren was hét gesprek. Ze lazen alle online berichten en bespraken die, hier aan de keukentafel. En die ging en die ging en deze en deze B.N.er was op weg, de N.S. dacht aan extra treinen inzetten...En dat was rond 20.00 uur, al wachtend op laatste vriend die nog uit z'n werk moest komen. Allemaal brave,schoolgaande en hard werkende, keurig opgevoede pubers die nooit in aanraking komen met politie. En de tendens was....dat ook zij zouden gaan als het dichterbij was geweest. Ik ging daarop in (al koffie zettende) en bestrijde dit. Het was geen feest, het was een foutje etc.etc. De pubers hadden ook zo hun twijfels, het was ook wel zielig voor het meisje en de straat waar ze woonde...maar toch....Als het dichterbij was geweest waren ze zeker 'gaan kijken'. Niet om te rellen, want dáár was toen helemaal nog geen enkele sprake van. Het was toen nog rustig in Haren en gezellig en het zag ernaar uit dat het een leuk spontaan feestje zou worden net buiten de bebouwde kom. En als ik héél eerlijk ben....ik geloof dat ik ze had laten gaan, mits het inderdaad erg vlakbij zou zijn. Meer dan 20 km had ik al zeker niet goed gevonden...m.n. om bezwaren om weer retour te komen (openbaar vervoer puilt uit w.s.). Brengen zou ik ook zeker niet doen, ik had geeneens een auto op dat moment, man had late dienst. Dat dácht ik op dat moment...zeker met deze groep (betrouwbare al jaren kennende) vrienden. Die 'passen' op elkaar en zorgen er altijd voor dat iedereen heelhuids weer thuis komt.Ik heb dat natuurlijk niet hardop gezegd...ik kijk wel uit. Pubers vertrokken...naar die jarige vriendin en pas dáárna (rond 21.00 uur) ging het de verkeerde kant op. Rond 23.00 uur app-te dochter dat ik t.v. noord moest aanzetten...Haren liep helemaal uit de hand. Toen oudste thuis kwam (rond 24.00 uur mét 1 vriendin) waren ze diep onder de indruk van wat in Haren gebeurde. Op het feestje waren ze w.s. drukker daarmee dan met het feestje zelf. Dáár hadden ze ook bij kunnen zijn,vreselijk....ze zouden helemaal in paniek zijn. Oudste was wel gaan lopen....als ze geen vervoer hadden kunnen vinden zei ze toen ze fietsen door de lucht zag vliegen, in ieder geval wég van dáár. En ze waren nu blij dat het niet zo dichtbij was dat ze misschien tóch waren gaan kijken. Ze snapten zelf ook niet dat het zó uit de hand kon lopen.
Ze zijn nu wel omgeslagen. Ze hadden ook uitnodigingen via facebook voor Arnhem en Amersfoort, maar geen haar op hun hoofd die er nog over dacht te gaan....ze willen niet belanden in zulke rellen, dat zien ze helemaal niet zitten. Maar het hád zomaar gekund. Dus om nu te zeggen dat die ouders het 'hadden moeten zien aankomen' vind ik belachelijk....zeker omdat niemánd het zag aankomen. De politie niet, de media niet (die overigens de eersten waren om hun excuses te maken) de ouders niet, de pubers niet. En om nu die ouders de beschuldigen dat ze hun kinderen beter moeten opvoeden is helemaal belachelijk. Ik weet zeker dat er een heleboel opgevoede jongeren bij waren die gewoonweg daar beland waren wachtend op een leuk feestje en die erin verzeild raakten en niet weg konden etc. Er was 1 echtpaar op t.v. de volgende dag, die hadden een grote groep doodsbange pubers opgevangen in huis, vanuit hun achtertuin terwijl de rellen aan de voorkant gewoon doorgingen. Die hadden samen met die bange pubers in het donker zitten wachten totdat de ellende aan de voorkant ophield. En tot de pubers weer veilig weg konden. In ieder geval zijn de pubers hier 'genezen' van neigingen tot gaan kijken bij zulke feestjes. Zelfs als het dichtbij is.
En wat betreft 84 jarigen met stoeptegels slaan....deze groep pubers heeft bijbaantjes waarbij ze 84jarigen in bed stoppen en wassen. Dat vonden ze nog wel het meest afschuwelijke bericht....dat iemand dát kan doen.
groeten albana
Tineke
03-10-2012 om 09:36
Zoveel meningen, zoveel onzin
Albana: "Het was toen nog rustig in Haren en gezellig en het zag ernaar uit dat het een leuk spontaan feestje zou worden net buiten de bebouwde kom."
Hoezo net buiten de bebouwde kom? Hoe kom je daarbij? Het is altijd bínnen de bebouwde kom geweest, daarbij, net buiten de bebouwde kom zit je in de stad Groningen.
En dit is dan maar een klein detail wat ik uit jouw verhaal pik. En het dient ook alleen maar als voorbeeldje van iedereen die het nu zo goed weet...
En verder vind ik het allemaal makkelijk praten met de wetenschap van nu. Natuurlijk had Haren preventief het leger moeten inzetten, heel Haren moeten afsluiten (ook voor voetgangers), etc. Natuurlijk hadden alle ouders hun pubers moeten verbieden. Natuurlijk hadden de vaders geen stationcars vol bier moeten brengen. En zo kunnen we wijzen naar iedereen die heeft meegewerkt om dit 'feestje' mogelijk te maken. Maar alleen de relschoppers zelf zijn schuldig. Of ze nou voorop liepen of meeliepen.
Ik hoop dat door goede analyses dit soort rellen voorkomen kunnen worden in de toekomst. Want de schade is groot, niet alleen materieel, maar vooral ook psychisch. De huisartsen draaien hier overuren. Als mijn kind na een week pas weer in het donker durfde te slapen, als wij nu nog heel angstig worden van groepjes luidruchtige jongeren, hoe moet het dan wel niet zijn voor de echte slachtoffers?
dc
03-10-2012 om 11:47
Nou atalanta
Dat de burgemeester de toestemming weer had ingetrokken heb ik dus niet op tijd meegekregen.
Dus voor het vervolg, of gelijk heel duidelijk zijn dat er geen feest komt, of een goed feest organiseren met genoeg bewaking om het leuk te houden, maar niet eerst dit zeggen en dan dat. Zo schep je verwarring.
Tineke
03-10-2012 om 11:54
Lezen
Iedereen leest en begrijpt wat hij/zij wil lezen...
Dc: "Dat de burgemeester de toestemming weer had ingetrokken heb ik dus niet op tijd meegekregen."
De burgemeester heeft NOOIT toestemming gegeven. Er is NOOIT een feest geweest. Er is slechts heel even overwogen om toch een feest te organiseren. Overwogen, dat is niet hetzelfde als toestemming geven.
j@ost
03-10-2012 om 15:16
Geen feest
Het was duidelijk: er was geen feest! Niemand had daar moeten komen. Stel je voor dat het in je eigen straat was geweest, kom op zeg. Overigens stond de ME al klaar om zes uur maar aangezien het niet duidelijk was of er mensen kwamen, zo ja hoeveel en waar ze allemaal heen zouden bewegen kon er ook geen duidelijk plan opgesteld worden. Dit moest de tijd nog uitwijzen. Dit in tegenstelling tot voetbalwedstrijden, popconcerten en zelfs speciaal in het leven geroepen jongeren, zuip je maar in een coma, campings.Wel denkende mensen voeren in ieder geval een goed gesprek met hun kinderen dat er naar toe gaan niet kan.
Manja
03-10-2012 om 16:38
Goh
Als er overal posters hangen met een uitnodiging voor een feest komt het toch op hetzelfde neer? Je weet niet wie er komen, ook niet hoeveel. Maar als het je gezelig lijkt ga je heen. Ook op de tv worden er feesten aangekondigd. En ook via twitter en facebook krijgen mijn kinderen al jaren uitnodigingen voor feesten van volstrekt onbekenden. Ze gaan er nooit heen. Wat was er anders deze keer.
dc
03-10-2012 om 17:33
Dus ik kan niet lezen
En veeeelen met mij. Dat er zoveel mensen waren bewijst dat toch? Of denken jullie nou echt dat al die mensen er waren om een beetje te lopen zieken. Ik denk dat de meerderheid gewoon veronderstelde een leuk feestje te maken, gepland of niet.
Tineke
03-10-2012 om 17:39
"overal"
Manja: "\'Als er overal posters hangen met een uitnodiging voor een feest komt het toch op hetzelfde neer?\'"
Overal is in dit geval een wat lastig te definiëren begrip. Een meisje zette de uitnodiging op facebook, maakte er per ongeluk een openbaar evenement van. Na het ontdekken van deze fout, en paar uurtjes later, heeft ze het 'evenement' meteen verwijderd. Echter, een vriend van een vriendin van haar, heeft het evenement weer aangemaakt. En toen is het misgegaan. Het is verspreid onder duizenden mensen. Na aandacht van SLam FM nog eens duizenden mensen. En toen het in het nieuws kwam, werd het wereldnieuws.
En er was dus geen feest. Er was alleen een keurig nette straat.
Een poster in de stad voor een fest is op alle fronten anders: er is een feest, en er is een specifieke doelgroep, in een beperkt gebied. Een feest in Groningen, daarvoor worden geen posters geplakt in Maastricht.
Tineke
03-10-2012 om 17:45
Tsja...
Dc: " Ik denk dat de meerderheid gewoon veronderstelde een leuk feestje te maken, gepland of niet."
Nee, in die keurig nette straat, met mooie huizen en prachtige tuinen, daar viel geen feest te vieren voor duizenden mensen. Er was dan ook geen feest. Dat kon iedereen weten.
Iedereen kwam. Uit nieuwsgierigheid. Voor de lol. En een deel daarvan om de boel op stelten te zetten. Lachen joh. En er kwam crimineel gespuis. Een mogelijkheid tot rellen moet je niet voorbij laten gaan. Dat zij 'iedereen' meekregen, dat is nog het meest schokkende.
Manja
03-10-2012 om 17:58
Het feestje van merthe ging niet door
Maar ondertussen werd er aan alle kanten een feestje aangekondigd. Op slam fm, bij De wereld draait door, op twitter, op facebook, op radio 538.
En ik snap best dat er een hoop 16 jarigen dachten: goh, leuk, een happening en ook nog gratis. De politie twijfelde ook aan de inzet en de burgemeester wist het ook niet precies. Ook hier op OOL was het iedereen ook nniet geheel duidelijk, alleen heksevet maakte zich grote zorgen.
Ik neem het de goedwillende pubers ( en hun ouders)dan ook niet kwalijk dat ze heen gingen. Ik neem het degene die er een zootje van maakten en bleven terwijl het uit de hand liep wel kwalijk
Tineke
03-10-2012 om 18:13
Het feestje van merthe ging wel door
Ze heeft haar zestiende verjaardag heus wel gevierd, gewoon met familie, met vrienden.
Het is alleen NOOIT bedoeld als openbaar evenement waarbij duizenden mensen kwamen. Dit is iets wat velen maar moeilijk snappen.
Met mij waren velen doodsbang. Er zijn mensen geweest die hun auto uit voorzorg in een parkeergarage in de stad hebben gezet. Velen hebben hun tuinmeubilair binnen gezet. Merthe was ondergedoken. Echt, iedereen in Haren hoopte op iets ludieks, maar iedereen die ik sprak was bang. Ik was heus niet de enige.
Ginny Twijfelvuur
03-10-2012 om 19:40
Hoeveel oproepen wil je hebben?
Mij is toch in de dagen voorafgaand aan "het feest" luidt en duidelijk gemaakt dat er geen feest zou zijn en dat Haren niet zat te wachten op een toestroom van "gezellige" feestvierders.
Hoe kun je dat nou gemist hebben? En hoe kun je dan je kinderen (dus 1 toestaan om daar toch naar toe te gaan, of erger nog te faciliteren met vervoer en drank. Dat pubers een bord voor hun kop hebben, daar kan ik nog wel begrijpen. Daar zijn ze immers puber voor. Maar als ouder heb je dan toch echt wel iets gemist.
Kaaskopje
03-10-2012 om 23:45
Verbazingwekkend
Ik zit hier echt met wapperende oren. Dat een stel pubers de boodschap negeert, vooruit, dat is de leeftijd. Maar dat óuders alles wat vooraf is gegaan aan het 'feest' zo anders geïnterpreteerd hebben, dat verbaast mij ook heel erg.
Zo heb ik het alternatieve feest op het voetbalveld meteen opgevat als nóódmaatregel en niet als officieel stadsfeest. In dat kader begreep ik ook dat het niet doorgezet is. Er was geen reden tot feesten, dus ook niet via een alternatief. Achteraf gezien kun je misschien vinden dat ze alle jongelui meteen naar het voetbalveld hadden moeten dirigeren, maar zo is het maar net... achteraf.
Ik geef Gale helemaal gelijk met haar omschrijving van het fenomeen: ramptoerisme. En als ik iets vreselijk vind is het wel ramptoerisme.
Kaaskopje
04-10-2012 om 00:01
Dat de burgemeester de toestemming weer had ingetrokken heb ik dus niet op tijd meegekregen. ===
Woon jij niet buiten Nederland? Kan het zijn dat je niet álles van de Nederlandse televisie meteen meekrijgt? Van TV Noord bijvoorbeeld?
Hoe ingewikkeld is het om uit ál het nieuws wat we tot ons kregen voorafgaand aan die 'feest'dag, te filteren dat het níet de bedoeling was dat er gefeest werd? Wat is daar onduidelijk aan? Je lijkt het goed te praten dat er zoveel jongeren naar toe gegaan zijn
mireille
04-10-2012 om 08:26
Reconstructie
Vandaag in de VK een reconstructie aan de hand van berichten op facebook. Lees maar eens ...
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3326464/2012/10/04/Project-X-Haren-Niet-zo-janken-gewoon-feesten.dhtml
albana
04-10-2012 om 08:50
Andere media
Pubers volgen 'andere media' dan wij de ouders....Die luisteren slam fm, q mucic, twitter, facebook, radio 538, 3 FM, blogs en als ze dan al wat van serieuze media meekrijgen is het sbs6 hart van ned, of nu.nl of een verdwaalde krant.Maar zelfs Trouw en Spits en de Telegraaf bracht diezelfde dag nog verwarrende berichten en de wereld draait door ook. Giel Beelen deed oproepen van kom allemaal, Ruud de Wild....Giel zou zelf ook komen en zou van Velzen meenemen. Er circuleerden filmpjes op You-tube waarin/waarbij woorden van de burgemeester die zei dat er 'niet' een alternatief feest zou worden gehouden eruit waren geknipt. Zo leek het net of er 'wel' een alternatief feestje zou worden gehouden. En het late NOS nieuws op de avond ervoor sprak zelfs nog van 'mogelijke alternatieven' om de pubers op te vangen en 'iets' te bieden. Dat late nos journaal heb ik zelf gezien de dag ervoor. Zelfs toen Haren al vol liep twitterden bekende dj's nog dat die en die (artiest) onderweg was naar Haren om daar zo een optreden te verzorgen en Ruud de Wild wilde zou gratis draaien.....De straat zou worden afgesloten, maar de avond ervoor haalden ze opeens allerlei straatnaambordjes weg. Hoezo, als alles word afgesloten?
En waarom was dat voetbalveld dan 'gereserveerd' voor al die jeugd? (dat bedoel ik met de locatie buiten het centrum).
Er werd geflyerd in grotere steden, er waren shirts,petjes etc.etc. te koop online.
Kortom er was vooral verwarring. De enigen die die personferentie hebben gezien zijn misschien wat ouders/ouderen. Ik heb het zelf ook niet gezien. Ik heb alleen wat 'geknipte stukken' uit die persconferentie gezien in journaals en daarbij ook meteen de nogal hype-achtige berichtgeving van tegenovergestelde berichten afkomstig van tweets en radiostations die er meteen bijverteld werd.
Ik snap best dat als je geen pubers hebt en dus al die media die zij volgen niet zelf volgt een ander beeld hebt. Maar die pubers dat die het niet meer snapten en écht dachten dat er een gratis leuk feestje zou zijn op een voetbalveld snap ik ook.
Ik was zelf ook in verwarring omdat ik de berichten van de puber-media meekreeg en de andere traditionele berichten ook. Ik wist het óók niet zeker, wat het nu zou worden....
Er zijn blogs online (nu dus) die in beeld brengen hoeveel onlinemedia er gecirculeerd heeft. De oproepen van 'kom allemaal' overstijgen de 1000-en. De oproepen van 'kom niet' dat zijn er enkele 10tallen. En bij die 1000-en zijn ook een heleboel 'serieuze tradionele media'.
Het enige dat zeker was, was dat de jarige er niet zou zijn. Voor de rest was het een en al verwarring. Haren zou worden afgesloten en iedereen die tóch nog kwam zou naar dat voetbalveld gedirigeerd worden. Treinen zouden niet stoppen in Haren, maar de NS overwoog zelfs om extra treinen in te zetten. En toen kwam het zover en mocht iedereen Haren gewoon in! Als het zo overduidelijk was dat het 1 mat en relpartij zou worden en die pubers alleen maar wilden gaan om als een soort 'ramptoerist' daarnaar te kijken dan hadden ze écht wel andere maatregelen genomen. Maar als het de autoriteiten al niet duidelijk is, laat staan dat het pubers en hun ouders duidelijk is.
Dat werd pas duidelijk rond een uurtje of 21.30 uur. Toen was er écht geen sprake meer van dat de pubers hier er nog naartoe zouden hebben willen gaan. Gelukkig was het hier ver weg....En nu, nu het zo uit de hand gelopen is willen ze niet eens meer. De uitnodigingen voor wéér een projectX feest komen trouwens nog steeds bij hun aan. Zoals vorige week in Arnhem. Maar ze willen dus niet meer, dus hoef ik het ook niet meer te verbieden. Maar nu in de wetenschap van wat er in Haren is gebeurd is er ook geen verwarring meer.
groeten albana
Tineke
04-10-2012 om 09:03
Grappig
Albana: "Ik snap best dat als je geen pubers hebt en dus al die media die zij volgen niet zelf volgt een ander beeld hebt.'"
Me dunkt, met twee zeventienjarigen en een veertienjarige in huis, doe ik toch aardig mee. Ik weet wat er onder pubers speelt. Mijn zeventienjarigen durfden die vrijdagavond niet eens naar hun balletles. Zij hadden, terwijl ze middenin de puberwereld staan, een heel realistisch beeld.
Kaaskopje, als moeder van puber/adolescenten/jong-volwassenen had ook een heel realistisch beeld.
Zoals ik al eerder aangaf: iedereen leest wat hij/zij wil lezen.
albana
04-10-2012 om 09:18
En voor kaatje
Het is niet beoeld dat ik het nu zo goed weet.....ik snap alleen hoe het zo heeft kunnen verlopen. Van zowel de autoriteiten als ook van de pubers zelf. De enige die ik niet snap zijn die échte relschoppers....
Ik snap ook dat het voor alle inwoners in Haren een ware nachtmerrie is geworden. Het rare is dat zelfs hier de pubers zich dát nog wel beseften. Zelfs toen er nog sprake was van dat ze 'best hadden willen gaan kijken' (dat was vóor het uit de hand liep) wat er nu zou gaan gebeuren op dat voetbalveld en wie er zou komen (bekende artietsen). Zielig voor het meisje en zielig voor de inwoners in die straat dat al die pubers komen was wel wat meespeelde. Veel meer dan die paar tegengestelde berichten van de burgemeester.
En ik ben het vooral erg met je eens. Het is nogal makkelijk om met de wetenschap van nu ouders of pubers en ook de autoriteiten of wie dan ook de schuld te geven.
Ik denk trouwens dat het nu niet nog 's zo uit de hand gaat lopen. Goedwillende pubers die komen zeker niet als er een rel verwacht word en ze wéten nu wat ze evt. te wachten staat. Die gaan niet eens meer. En als ze die neigingen al hebben zouden hun ouders het verbieden. Maar ja, dat is ook makkelijk praten met wat we nu weten.
Daarom vind ik het ook nogal oneerlijk om nu zomaar die ouders te beschuldigen. Ja ouders die hun kind met een krat bier afzetten, dat vind ik ook rare ouders. En die mogen wat mij betreft wel een opvoedcurcus hebben. Maar dat wil niet zeggen dat alle ouders of alle pubers zo zijn.
Ik snap ook best dat de inwoners van Haren doodsbang zijn geweest. Ook die 'wisten' niet wat ze te wachten stond.
groeten albana