Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

19-08-2021 om 19:24

Gentle Parenting

Gentle parenting (zachtaardig opvoeden betekent geen straf en geen beloning: alleen een bondgenootschap met je kinderen waarin zij het juiste willen doen omwille van het juiste te doen.

Zijn er al meer hier bekend mee? Ik las het en wist eigenlijk niks uit te brengen. Slaan we door? 


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

ik zou hier het geduld al niet voor hebben haha 

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

19-08-2021 om 21:19

SineNomine schreef op 19-08-2021 om 21:14:

[..]

Spreek liever voor jezelf i.p.v. een algemeen oordeel te vellen over heel de mensheid.

Nou ik heb nog nooit een ander zoogdier van het padje zien gaan 😂

Nose schreef op 19-08-2021 om 21:19:

[..]

Nou ik heb nog nooit een ander zoogdier van het padje zien gaan 😂

Wat dacht je dan van dit dier? https://www.zoogdiervereniging.nl/zoogdiersoorten/wild-zwijn

Zo wild, dat het al scharrelend zijn neus optrekt voor platgetreden paden!

Mijn tante deed ook zoiets... toen mijn neefje de kat ophing in de waslijn mocht je daar niet kwaad om worden. Mocht je alleen zeggen: jeroen, liefje, ik weet niet of het poesje het wel zo leuk vindt als je hem met wasknijpers aan de waslijn hangt... 
Dat werd natuurlijk dikke ruzie met mijn vader die echt kwaad wordt (terecht wat mij betreft) over dat soort rare acties..

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

19-08-2021 om 22:09

Joszy schreef op 19-08-2021 om 22:08:

Mijn tante deed ook zoiets... toen mijn neefje de kat ophing in de waslijn mocht je daar niet kwaad om worden. Mocht je alleen zeggen: jeroen, liefje, ik weet niet of het poesje het wel zo leuk vindt als je hem met wasknijpers aan de waslijn hangt...
Dat werd natuurlijk dikke ruzie met mijn vader die echt kwaad wordt (terecht wat mij betreft) over dat soort rare acties..

Wat???? 

Nose schreef op 19-08-2021 om 22:09:

[..]

Wat????

Ja dat dus! Einde jaren 80 dus er zijn al langer mensen met rare opvoed ideeën denk ik (ik geloof dat mijn vader het mijn neefje wel goed heeft afgeleerd. Maar tussen mijn vader en mijn tante was het al niet veel maar sindsdien al helemaal niet  😄

Ik straf niet, maar moet bekennen dat ik soms wel eens beloon, zelfs voor schoolprestaties. We halen sushi als mijn dochter een 8 of hoger haalt voor een toets, maar dat gebeurt niet maandelijks Ze mochten hier eigenlijk alles, mits binnen het normale. Mijn ‘nee’ gebruik ik niet zo vaak, liever bespreek ik samen de voorwaarden zodat mijn bezwaren verdwijnen en ik iets gewoon kan toestaan.
Waarvoor zouden jullie dan straf inzetten?

Ik vind het in theorie helemaal top. Maar ik heb het geduld er niet voor. Ik heb twee vrij temperamentvolle kinderen met een sterke wil. Ik probeer ook niet al te autoritair te zijn. Maar zonder dreigen en belonen mijn kinderen opvoeden, daar heb ik de mentale energie niet voor. 😆

Maar in een ideale wereld zou ik niet belonen en straffen en alle geduld van de wereld hebben om mijn kinderen van alles te laten doen vanuit hun eigen intrinsieke motivatie haha. 

MMcGonagall schreef op 19-08-2021 om 22:15:

Ik straf niet, maar moet bekennen dat ik soms wel eens beloon, zelfs voor schoolprestaties. We halen sushi als mijn dochter een 8 of hoger haalt voor een toets, maar dat gebeurt niet maandelijks Ze mochten hier eigenlijk alles, mits binnen het normale. Mijn ‘nee’ gebruik ik niet zo vaak, liever bespreek ik samen de voorwaarden zodat mijn bezwaren verdwijnen en ik iets gewoon kan toestaan.
Waarvoor zouden jullie dan straf inzetten?

Wij straffen en we belonen. 

Een voorbeeld: dochter gooide haar eten over de tafel, expres omdat madam geen boontjes wilde maar bloemkool. Tja die had ik niet. 

Ze had zelfs nog de keuze gekregen om alleen dan maar het vlees en de aardappelen op te eten. Twee keer gezegd: bord laten staan.

Ze gooide het zo over de hele tafel.

Nou sorry maar als ik honger heb moet je niet zo met me beginnen. Ga maar even lekker van tafel afkoelen en als weer normaal kan doen kom je maar terug. Ze heeft het ook zelf op mogen ruimen. 

Ik kan van boontjes geen bloemkool toveren, dat weet ze. Morgen eten we bloemkool was de compensatie. Ze is 5. En ze weet: we gooien niet met eten.

Dan ga ik na het smijten met eten niet nog een keer op lieve toon staan uitleggen. Dat gesprek was al geweest en ze was al 2x gewaarschuwd. 


MMcGonagall schreef op 19-08-2021 om 22:15:

Ik straf niet, maar moet bekennen dat ik soms wel eens beloon, zelfs voor schoolprestaties. We halen sushi als mijn dochter een 8 of hoger haalt voor een toets, maar dat gebeurt niet maandelijks Ze mochten hier eigenlijk alles, mits binnen het normale. Mijn ‘nee’ gebruik ik niet zo vaak, liever bespreek ik samen de voorwaarden zodat mijn bezwaren verdwijnen en ik iets gewoon kan toestaan.
Waarvoor zouden jullie dan straf inzetten?

Niet om te oordelen maar oprechte interesse: Stel dochter leert super hard maar haalt een 7.5... Dan geen sushi. 

Tegenover Dochter haalt zonder te leren een 8.5, dan wel sushi.... 

Waarom de keuze om het resultaat te belonen ipv de inspanning? 

Komt intrinsieke motivatie van nature voor bij mensen? 

Coreopsis schreef op 19-08-2021 om 20:02:

En hoe denken die ouders hun kinderen voor te bereiden op het echte leven? Dat bestaat toch min of meer uit belonen en straffen? Als ik niet op kom dagen voor mijn werk omdat ik geen zin heb dan krijg ik geen loon. Als ik door rood rijd omdat ik dat wil dan krijg ik een bekeuring (of erger: een ongeluk). Als ik mijn buurvrouw help dan krijg ik een glimlach, of een plak cake. Als ik mijn werk goed doe krijg ik een loonsverhoging.

Dat zijn over het algemeen consequenties geen straffen. Volgens mij bedoelen ze met straffen een strafstoeltje, of dreigen dat je kind geen toetje krijgt als het zijn eten niet op eet. 


En in het echte leven moet je ook een hoop dingen doen zonder dat je daar een plak cake voor krijgt. Het volwassen leven bestaat ook uit een hele hoop ondankbare klusjes en taken die gewoon echt gedaan moeten worden. En je wilt kinderen ook meegeven waarom avond eten belangrijk is, en ze stimuleren om hun eten op te eten vanuit hun eigen intrinsieke motivatie. Het schijnt toch beter te zijn om kinderen te stimuleren om keuzes te maken, zonder dat daar een beloning bij komt kijken. 



JenBarber schreef op 19-08-2021 om 22:35:

[..]

Dat zijn over het algemeen consequenties geen straffen. Volgens mij bedoelen ze met straffen een strafstoeltje, of dreigen dat je kind geen toetje krijgt als het zijn eten niet op eet.


En in het echte leven moet je ook een hoop dingen doen zonder dat je daar een plak cake voor krijgt. Het volwassen leven bestaat ook uit een hele hoop ondankbare klusjes en taken die gewoon echt gedaan moeten worden. En je wilt kinderen ook meegeven waarom avond eten belangrijk is, en ze stimuleren om hun eten op te eten vanuit hun eigen intrinsieke motivatie. Het schijnt toch beter te zijn om kinderen te stimuleren om keuzes te maken, zonder dat daar een beloning bij komt kijken.



Zo is alles natuurlijk als geen straf te zien maar een consequentie. Niet eten = geen toetje = consequentie voor het niet eten. 

Niet luisteren = straf plek = consequentie.

Wanneer is iets dan een straf en wanneer niet? Ik snel dat die lijn heel dun is.

Ik kan me dan ook niet voorstellen dat iemand een kind.kan opvoeden zonder straffen. 

Als een kind de kat ophangt aan de waslijn (hoe krijg je het verzonnen) dan kun je terecht boos worden en zeggen dat dat niet mag omdat dat de kat heel veel pijn doet. Niks 'Ik weet niet of de kat dat leuk vindt'. Dat weet je wel of zou je redelijkerwijs moeten of moeten kunnen weten. 
Mijn kind mag best veel en ik zelf vroeger ook maar soms ook iets niet. Omdat ze er nog te jong voor is, omdat het even niet uitkomt. Nee is en blijft hier wel nee. Het gaat niet na zeuren en krijsen ja worden. En we leggen ook uit waarom iets niet mag. Maar niet tot in den treure. 
Mag ik een koekje? Nee want we gaan over een half uur eten. Kunnen we dan niet later eten? Dat kan maar dat doen we niet. Punt. 

De Gentle Parenting-loedertjes die ik hier voorbij zie komen zijn volgens mij niet het slachtoffer van GP, maar van ouders die daar hun draai zo aan geven dat ze niet opvoeden. 

Ik kan me goed vinden in niet straffen maar wel consequenties verbinden aan gedrag. Aan niet voortdurend de hemel in prijzen, maar een gemeend compliment kan natuurlijk wel. Zoals een ander al schreef: opvoeden door voorleven. En daar waar nodig bijsturen. 

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.