MarloesAB
25-05-2021 om 12:57
Gastouderschap dansleerling .. gaat niet zoals gehoopt
Hi allemaal,
Ik heb me hier net aangemeld, omdat ik als alleenstaande sinds een jaar een gastkind in huis heb. Het is het liefste leukste meisje van 14 wat ik ken, maar ik ben heel erg gaan twijfelen en zou graag de ervaringen of mening van anderen lezen.
Mijn excuses voor het lange verhaal. Het is nogal een long-read a la ‘Mijn Geheim’ Maar het lukt me niet de situatie even in een paar zinnen uit te leggen.
Ben iedereen die bereid is het te lezen en te reageren bij voorbaat erg dankbaar!
Kort over mij: 40, alleenstaand, bewust kinderloos, sinds een paar jaar een huurappartementje in de stad. Tot voor kort had ik een fulltime baan, daarnaast een voltijdstudie (lang gekoesterde droom om dat tóch nog te kunnen doen in mijn leven). Helaas nu wel weer even werkzoekend. Ik heb hier nog geen sociaal netwerk, maar ga in de weekenden vaak naar mijn vader. Daar heb ik nog wat vrienden, en ik kan dan mijn vader helpen met de tuin, poetsen, etc.
Iets meer dan een jaar geleden werd ik gebeld door mijn neef die in het buitenland woont. We hebben de laatste 20 jaar amper contact gehad, maar er was nooit ruzie ofzo. Gewoon niet zo’n hechte familie.
Het dochtertje van mijn neef, toen net 13, was toegelaten op een speciale dansschool in Nederland maar gastgezinnen waren er niet te vinden. En de school startte in september, dus er moest snel een oplossing komen. Toen kwam de voorzichtige vraag of ze bij mij misschien terecht zou kunnen, voor tijdelijk of langer. Uiteraard moesten we kijken hoe het zou gaan. Ik woon klein en heb maar één echt apart kamertje naast de huiskamer, maar wilde dat best afstaan voor haar. De huiskamer doet nu dienst als mijn kantoor en collegezaal. Ik slaap zelf in een soort van achterkamer, die door een glazen schuifdeur van de huiskamer gescheiden is.
Ik ben dus bewust kinderloos, maar heb wel de instelling dat je elkaar als familie moet helpen als het nodig is. Zeker wanneer het om de kinderen gaat. En mijn motivatie is ook wel uit idealisme: een jong talent (sport, dans, muziek of wat dan ook) verdient ondersteuning om zich te kunnen ontplooien. Daar wil ik best aan bijdragen.
Ik gaf in dat eerste gesprek met mijn neef al aan, dat ik misschien voor mijn werk soms naar het buitenland zou moeten. En dat mijn studie echt iets is wat ik niet kan opofferen. De tentamenperiodes zijn ‘off limits’, en dan kan ik even niet voor haar zorgen. Voor die periodes moet er dan een andere oplossing zijn.
Nu heeft ze hier in Nederland ook haar oma, ooms, tantes. Dus er was wel backup. Ook de vader of moeder zou soms naar Nederland kunnen komen, en bijvoorbeeld een appartementje huren.
Zo geschiedde. Ze kwamen in de zomervakantie met het hele gezin hier, in een BnB. Die week kennisgemaakt, het kamertje ingericht. Daarna terug naar huis. Iets voor de start van het schooljaar kwam ze met haar moeder, en later nog even haar vader. Erg heftig, met 2 volwassenen en een puber in zo’n kleine en gehorige woning, maar ook best gezellig.
Wel was er eerst steeds sprake van 2 weken, en dat werden er een beetje ongemerkt 3. Ik kreeg er een beetje een vreemd gevoel bij, omdat ze dat onderling duidelijk wel zo afgesproken hadden, maar ik was daar niet echt in meegenomen.
Ik begon uiteindelijk een beetje met 3-0 achter aan mijn eigen studiejaar. Maar goed, het is ook bepaald niet niks voor dat gezin. Het is wel heel heftig om je kind ‘achter te moeten laten’ bij een gastouder. En dingen lopen soms wat anders. Toen zag ik hier nog geen precedent in.
Na die eerste weken was het ‘ons tweetjes’. Het is een ontzettend lieve, geinige meid met een enorme discipline. Ze doet het onwijs goed op school en heeft het hier naar haar zin. Ze voelt zich thuis en we hebben veel lol samen. ’s Avonds eten we altijd saampjes aan tafel, en we hebben een vaste knutselavond in de week (als het lukt).
Door het jaar heen, met ophalen voor vakantie bijvoorbeeld, verbleef de mama ook wel eens hier. Dat is dan heel intensief, want ik krijg niks gedaan en merk dat ik daarna ook even bij moet komen. Maar de band is wel goed, en het is ook zeker wel gezellig.
Dit gastouderschap heeft natuurlijk wel degelijk invloed op mijn studie ook. Waar ik eerst na het werk met het eten meteen aan mijn huiswerk ging, is het nu na het koken, eten, kletsen, overhoren soms, opruimen etc toch vaak al snel half 10. In de week scheelt dat toch een uurtje of 20. Maar ik pas er wel een mouw aan. Vind het niet erg om wat lagere punten te halen, zolang ik het maar red.
Op vrijdagen gaat ze na school naar oma of tante, zodat ik naar mijn vader kan. En op zondag zijn we er allebei weer.
Ze houdt heel goed en leuk contact met haar ouders, en haar vader regelt van alles voor haar vanuit daar. Wat betreft administratie, dingen die met school geregeld moeten worden, heb ik er amper omkijken naar.
Door corona liep veel uiteindelijk natuurlijk wat anders dan ‘normaal’. Bij langer thuisonderwijs ging ze natuurlijk gewoon naar papa en mama voor die periode; bij half-om-half zat ze bij oma, omdat ze daar in huis wél online danslessen kan volgen (Hier niet de ruimte voor)
Voor mij was het ook wel een heftig jaar. Ik werd werkeloos. Ik moest getest worden op het ‘borstkankergen’ en heb 4 maanden enorm in angst gezeten (‘Hoe moet het verder als ik ziek wordt of preventieve operaties moet ondergaan? Van de ziektewet kan ik de huur niet betalen’). Nog een tijdje liefdesverdriet. Eenzaam in lockdown in een chagrijnige stad…
Maar er zijn meer redenen waardoor dit allemaal wat moeilijker gaat dan ik voor ogen had. Voor zover iemand van ons iets voor ogen had: het blijft een bijzondere situatie en je weet pas wat het inhoudt, als je erin zit.
‘We figure it out as we go along’
… En daar begint de schoen te knellen. En flink ook. Het lijkt meer en meer de kant op te gaan dat er helemaal geen goede backup is (muv de weekenden). Niet vanwege onwil ofzo, maar de reistijd vanuit oma en tante naar school blijkt gewoon teveel voor dat meisje. Ook valt het niet mee natuurlijk, om ergens te zitten waar ze niet haar eigen kamertje en spulletjes bij zich heeft.
Die tentamenperiodes (totaal zou ik eigenlijk 4x2 weken nodig hebben, maar kan het wat afknabbelen naar 5-6) zijn toch echt wel heel veel volgens de ouders. De vader geeft aan maar 5 vakantieweken te hebben. En daarin wil hij ook echt eens vakantie kunnen hebben met het gezin. Dat voelt voor mij niet zo prettig. Ik heb nooit echt ‘vrij’, want al de vakantiedagen en extra gespaarde tijd, moet ik aan die tentamenperiodes besteden. Maar dat even kunnen focussen op één ding, voelt ergens ook als een beetje vakantie. Kan daar ook best van genieten. Maar dat ik dat op moet geven zodat zij op skivakantie kunnen… dat voelt niet oke.
De ouders zijn heel betrokken bij hun dochter, en nemen veel op hun schouders. Ze plannen bijvoorbeeld audities, een summer course, etc. Ik krijg dat vaak pas wat later te horen. Het gaat dan zo van ‘ja dit en dit en dat, dus dan moet jij eventjes…’ Als ik dan aangeef dat ik al een andere verplichting of plannen had, en dat we even moeten bekijken hoe we het gaan doen, dan krijg ik een heel geïrriteerde reactie. Ik maak het maar moeilijk dan.
Ik gaf al van tevoren aan dat ik in mijn eigen tentamenperiodes echt even het rijk alleen moet hebben. Daar heeft de vader nu kritiek op. Dat vindt hij maar stom. ‘Is ze dan echt zo lastig? Is het dan zooooo’n ramp als ze er is???’ Het verwijt druipt er dan van af en er wordt mij een enorm schuldgevoel aangepraat.
Een paar weken geleden was voor mij het dieptepunt bereikt.
Ik had de vader aan de lijn. Hij vertelde me wat er in mei moest gebeuren ivm de proefwerkweek en repetities van zijn dochter. Ik gaf toen aan van ‘Ja maar hey, dat is dus ook zo’n tentamenperiode he? Dan ben ik even niet beschikbaar.’ Toen reageerde hij heel boos ‘Ja, sjezus Marloes, We moeten nou eenmaal allemaal wat offers brengen he?’
Uiteindelijk heb ik besloten maar geen tentamens nog te doen. Dat vind ik toch moeilijk te verkroppen. Ik heb het gevoel dat waar ik zo lang voor geknokt heb om te kunnen doen, nu afbrokkelt. En ik hou dit zo niet vol.
Vorige week ben ik het gesprek met ze aangegaan en uitgelegd hoe dit voor mij is. Ik heb het idee dat mijn neef gewoon echt niet snapt wat dit voor mij, of een gastgezin in het algemeen, betekent, en wat die extra verantwoordelijkheid en verplichtingen inhouden. En wat het samen leven in deze woning aan aanpassing vergt.
Doordeweeks kan ik niet ’s avonds iemand op bezoek hebben, of bellen met een vriendin. Daarvoor is het te gehorig, en dat meisje moet kunnen slapen. Dat kan dus alleen in de weekenden, en soms zit ik daar echt een beetje op te wachten. Niet omdat ik dat meisje beu ben, maar gewoon omdat ik ook eens de behoefte heb zoiets te kunnen doen. En ik hoop bijvoorbeeld ook heel erg weer een fijne relatie met iemand te krijgen. Maar ook voor daten enzo heb ik natuurlijk wat minder ruimte.
Mijn neef houdt uiteraard zielsveel van zijn dochter. En ik denk dat in zijn beleving het zo is, dat ik het grootste geschenk van de wereld ontvang, dat ik voor hun lieve wondertje mág zorgen. Dat ik daar enorm dankbaar voor moet zijn. En dat in ruil daarvoor, het echt heel weinig gevraagd is als ik een weekend extra niet naar mijn vader kan, of dat ze in een vakantie hier wat langer is.
Ik probeerde uit te leggen dat het voor mij al een hele opoffering vergt om dat meisje in mijn huis en leven op te nemen. Dat ik dat met liefde doe, maar meer support nodig heb. En dat ik een grens moet trekken. En het gevoel heb dat zij alleen maar meer en meer van míj willen, in plaats van dat zij bijvoorbeeld nadenken over hoe ze mij een beetje meer praktische ondersteuning kunnen bieden. Dit valt niet mee voor iemand die er alleen voor staat, werk en studie combineert, klein woont, en financieel op een dun laagje ijs leeft.
Aan het einde van het gesprek, waarin ik hoopte echt ergens te komen, kwam mijn neef aan met ‘ik heb ook nog een paar puntjes’. En toen begon hij erover, dat hij het lastig vind als ik bij bepaalde plannen die ze maken, dan op het laatst moeilijk ga zitten doen. En dat ik ook gewoon als er eens repetities ofzo zijn in het weekend, ik er gewoon ook moet zijn voor dat meisje. En dat als ze een week eerder naar hier komt in de zomer vanwege een summer school, dat dat geen probleem mag zijn.
Als ik naar dat lieve meisje kijk, dan moet ik soms de tranen bedwingen. Zij verdient gewoon het allerallerbeste, en een rustige, stabiele omgeving om zich te focussen op haar school, vriendinnetjes en alles wat bij een fijn puberleven hoort. En we hebben het ook hartstikke leuk saampjes.
Maar ik krijg steeds meer het gevoel dat ik niet genoeg kan bieden. In ieder geval niet zonder dat ik meer hulp krijg. Dat ik niet het offer kan brengen wat de ouders van mij verwachten. Ik voel me alsof er steeds over mijn grenzen heen wordt gegaan, en dat ik nu mijn ‘hopes and dreams’ waar ik in mijn niet-zo-makkelijke-leven zo hard voor geknokt heb, moet opgeven voor hún kind.
Ik voel me behandeld als een werknemer van het gezin, die, als die niet zo hoog springt als zij willen, een standje krijgt. (Overigens is het geen financiële overeenkomst: de ouders dragen wel 200 per maand bij voor onkosten in maaltijden enzo, en betalen verder alles voor school zelf.)
Wat eerst was ‘dan verzinnen we een oplossing’, is beetje bij beetje veranderd in een ‘dan regel jij maar iets en als dat niet lukt, moet jij maar iets opofferen’.
Ik ben doodongelukkig in deze situatie en lig al lang ‘s nachts wakker ervan. Het lukt me goed om mijn huilbuien te verstoppen voor het meisje en om het gezellig te houden als ze er is. Maar ik trek het zo slecht en voel me enorm schuldig.
Ik twijfel. Tijdens dat gesprek stelde ik wel voor dit volgend jaar weer te doen. Maar toen kwam mijn neef aan met ‘zijn puntjes’ Hij heeft totaal niet begrepen wat ik probeerde aan te geven. En hierdoor heb ik nu nul vertrouwen in een fijne samenwerking met acceptabele grenzen.
Ik denk dat we toch de kant op moeten van óf nu een ander gastgezin. Óf als dat niet gevonden kan worden, dat een van de ouders dan verhuist naar Nederland (Dat werd in het eerste gesprek ook nog genoemd door mijn neef als mogelijke, maar wel uiterste, oplossing)
Vinden jullie dat van mij onredelijk, of juist logisch?
Ik zou heel graag jullie gedachtes hierover lezen. En misschien herkent iemand wat dingen in mijn verhaal, als gastouder, of juist vanuit de kant van de ouders?
Ik wil me graag goed voorbereiden op het gesprek met ze, en de ‘bomb’ die ik moet gaan droppen.
Wilgenkatje-
26-05-2021 om 09:03
En nu? Heb je al een reactie, of nemen ze rust om erover na te denken?
MarloesAB
26-05-2021 om 12:58
Nou, net de reactie binnen, en er alweer eentje teruggestuurd.
En in twee mailtjes zitten we eigenlijk alweer aardig op één lijn volgens mij, voor zover mogelijk en nodig.
Er is frustratie aan beide kanten maar daar gaan we verder ook geen energie in steken. Het moet voor alle partijen werken en dat deed het nu niet.
Ze gaan dus op zoek naar een andere oplossing. En ik heb aangegeven misschien niet altijd beschikbaar te kunnen zijn, maar dat ik met alle liefde deel uitmaak van het 'backup team'. Dat zij (of eventueel het gastgezin) het me altijd mogen vragen als ik ergens in bij kan springen.
Nogmaals enorm bedankt voor alle reacties! Heeft veel geholpen om het even helder te zien, en de volgende stap te zetten. :* !
tsjor
26-05-2021 om 13:31
Dag Marloes, ik was zelf de ouder van zo'n danskind (jongetje in mijn geval). Bij ons was het niet buitenland, maar wel van de ene kant van Nederland naar de andere kant. Voor een 10-jarige niet te doen, elke dag met de trein. Er moest dus een gastgezin komen.
Mijn ervaring is trouwens dat het op geen enkele manier ' lekker afschuiven' is, zoals sommigen hier suggereren. Ik vond het verschrikkelijk om hem uit huis te laten gaan. Hij kwam in de weekenden wel thuis.
Het eerste gastgezin was met een ander danskind, maar dat ging helemaal verkeerd. De details bespaar ik je. Ik heb hem daar op een dag direct weggehaald. Voor mij lag de grens op, dat de moeder van het gastgezin blokkeerde dat ik mijn zoon aan de telefoon kreeg na een incident. Stop.
Daarna kwam hij bij een medeleerling. Allemaal mensen die wel bekend waren met het hectische bestaan van een dansleerling, want dat is het wel. Maar dat was tijdelijk, te druk voor mijn zoon met toch teveel reizen.
Uiteindelijk een gastgezin gevonden van mensen (twee) die zelf kinderloos waren, maar wel een pleegkind wilden; alleen hun ervaringen waren niet zo positief, het pleegkind had heel veel zorg nodig. Mijn zoon niet. Dat is goed gegaan. Ze hebben nu nog, jaren later, contact met elkaar.
Maar dat waren dus mensen die zelf al gekozen hadden voor een pleegkind. Wij betaalden ongeveer hetzelfde als wat jij nu krijgt. Het is een onkostenvergoeding.600 euro is meer voor een uithuisgeplaatst kind, wat een heel ander verhaal is.
Ik herken de beschrijving die je geeft van het meisje helemaal. Hele zelfstandige, hardwerkende kinderen, met een eigen plan, waarvan ze de consequenties overzien en accepteren.
Ik hoop dat ik terecht kan zeggen dat ik me helemaal niet herken in wat de ouders van het meisje van jou verwachten. Het gaat echt veel te ver.
Ik vind het geweldig dat je het geprobeerd hebt, ik hoop dat je een goede band houdt met het meisje. Maar het is ook terecht dat je een grens getrokken hebt. Niet het meisje was het probleem, maar de ouders. Als je vooraf alles had kunnen overzien had je andere afspraken kunnen maken, bijvoorbeeld over bezoek van de familie. Maar veel weet je niet vooraf. En achteraf kun je bepaalde dingen, zoals verwachtingen over en weer, niet terugdraaien. Dan is er een grens.
Ik denk dat het voor de ouders goed is als het meisje bij een vreemde komt, dan is het minder vanzelfsprekend dat je zoveel van de gastouder verwacht. Mocht je straks nog een advies willen over hoe je aan een ander gastgezin komt (eerst moeten de ouders zoeken), dan wil ik je tegen die tijd wel een tip geven.
Tsjor
MamaE
26-05-2021 om 14:39
Goed dat zij iets anders gaan zoeken en dat jullie weer op één lijn zitten qua verwachtingen. Ik hoop voor het meisje van ganser harte dat ze iets vinden wat wel leefbaar is voor alle partijen zonder dat er frustraties ontstaan en waarbij de afspraken ook voor beide partijen beter na te leven zijn. Heel lief dat je wel nog als back-up wil fungeren voor het meisje. Ik denk dat dat misschien juist wel heel gezellig kan zijn, dat ze zo af en toe een paar dagen er is als gezelschap maar dat je daarna ook weer de rust hebt waar jij behoefte aan hebt.
syboor
27-05-2021 om 15:25
Goed dat je het opgezegd hebt.
Bizar dat na bijna een heel schooljaar met allerlei "extra" buitenschoolse activiteiten de ouders nooit iets ondernomen hebben met ouders van klasgenootjes (elkaars kinderen halen/brengen, logeerpartijtje, etc). Dat de ouders nooit geinvesteerd hebben in contacten met andere ouders in dezelfde situatie geeft wel aan hoe erg ze jou "for granted" genomen hebben.
Gelukkig hebben ze nu nog een maand tot de zomervakantie om te netwerken en een betere oplossing te zoeken.
MarloesAB
03-06-2021 om 09:49
tsjor schreef op 26-05-2021 om 13:31:
[...]
Hi Tsjor,
Een wat late reactie van me (bijna niet online geweest).
Bedankt voor het delen van jullie ervaringen. Wat moet dat een heftige periode zijn geweest zeg, voordat je een goede match vond!
Ik heb nog niet van ze gehoord wat ze van plan zijn voor komend jaar. Ik denk dat ze een ander gastgezin gaan zoeken. Dat zal met corona nog wel een extra grote uitdaging vormen misschien, maar goed. Dat is aan hun.
Zelf in ieder geval al voorgenomen nu toch echt niets meer me van die studie af te laten houden. Dus start schooljaar, tentamenperiodes e.d. zijn off-limits maar verder kan ik best eens bijspringen. We zullen zien hoe het gaat!
MarloesAB
03-06-2021 om 09:53
syboor schreef op 27-05-2021 om 15:25:
[...]
Nu kan ik er wat dat betreft niets van zeggen hoor. Ouders zijn hier met de introductie geweest, de ouderavonden, etc. en zijn echt heel betrokken. Door de afstand is echt wat intensiever contact onderhouden natuurlijk moeilijk. Ze wonen nu eenmaal in het buitenland.
Het zou wel heel fijn zijn voor ze denk ik, om ook met andere ouders te kunnen spreken over gastouderschap. Ze is dit jaar de enige in haar klas. En vanuit de school begrepen we dat er nu sowieso weinig gastouders beschikbaar zijn. Zelf ook heel blij dat ik dit forum tegenkwam!
tsjor
03-06-2021 om 17:34
Ik heb uiteindelijk een gastgezin gevonden door te vragen bij pleegzorg voor ama-kinderen. Soms haken pleegouders/gastgezinnen af, omdat het te complex is. Een dansleerling heeft een eigen tijdsbesteding (meer dan dat) is meestal wel al erg zelfstandig en in die zin geen problematisch kind. Nou ja, zo hoor ik jou ook praten over je gast. Dus wellicht kun je een pleegzorginstelling eens opbellen en vertellen wat je zoekt (of dat advies aan de ouders geven).
Tsjor
MarloesAB
04-06-2021 om 12:01
tsjor schreef op 03-06-2021 om 17:34:
Ik heb uiteindelijk een gastgezin gevonden door te vragen bij pleegzorg voor ama-kinderen. Soms haken pleegouders/gastgezinnen af, omdat het te complex is. Een dansleerling heeft een eigen tijdsbesteding (meer dan dat) is meestal wel al erg zelfstandig en in die zin geen problematisch kind. Nou ja, zo hoor ik jou ook praten over je gast. Dus wellicht kun je een pleegzorginstelling eens opbellen en vertellen wat je zoekt (of dat advies aan de ouders geven).
Tsjor
Hi Tsjor, Dankjewel voor de tip!
Ik heb net even met de moeder gebeld. Ze logeert nu bij haar tante dit weekend. De ouders gaan het vanavond vertellen, en dan even peilen hoe de reactie is.
Ze zijn nu hard op zoek naar een gastgezin, ook in samenwerking met de school (vandaar dat we het ook nu wel moeten vertellen al).
Weet je misschien wat pleegzorginstellingen die hier mogelijk ook ervaring mee hebben die ze kunnen benaderen, of is het een kwestie van 'allemaal even bellen en gewoon vragen'?
Leen13
04-06-2021 om 13:26
Pfoe, pleegzorginstelling zou ik niet bellen. Die hebben teveel ervaringen met kinderen om de verkeerde redenen in een ander gezin te zetten, daar wil je niet mee geassocieerd worden met ouders in het buitenland. Daar gaat iemand wat van vinden.
tsjor
05-06-2021 om 09:39
Voor ons was het iets gemakkelijker, wij waren zelf pleeggezin voor een ama-kind (was trouwens iemand die net 18 was). De reden waarom hij tijdelijk bij ons verbleef was, dat hij zijn been gebroken had en daarom nog niet zelfstandig kon gaan wonen (na zijn 18de dus). Hij verbleef overigens heel kort, toen hij hoorde dat hij iets van kostgeld zou moeten betalen aan ons (niet ons idee, maar belangrijk in het kader van een realistisch perspectief op het volwassen leven) wilde hij vlug weg.
Wij kregen daarvoor overigens geen pleegzorgvergoeding AnneJ. De reden waarom het kind in de pleegzorg terecht kwam was, dat hij gevlucht was uit Rwanda. Ik weet niet of AnneJ dat bedoelt met 'de verkeerde redenen'.
Stichting Nidos is de organisatie die de voogdij heeft over AMA-kinderen. Wellicht is dat een begin.
Tsjor
Leen13
05-06-2021 om 09:55
Een Ama is geen UHP-kind. Dat is pleegzorg op grond van justitie/Gecertificeerde instelling jeugdzorg. Kinderen die onder dwang bij hun ouders zijn weggehaald en in een pleeggezin geplaatst. Alles wat beweegt is daar 'kindermishandeling' dus wie weet buitenlandse ouders ook. Heeft dat meisje wel een pleeggezin maar of haar opleiding dan nog doorgaat betwijfel ik. Onderwijs gaat meestal niet zo goed meer als je in die kanalen terecht komt.
tsjor
05-06-2021 om 20:29
Ach AnneJ, je haalt alles weer door elkaar. Ik heb het nu over mijn ervaring, niet over jouw ervaring. En mijn kind kon gewoon verder toen met zijn dansopleiding.
Tsjor
tsjor
05-06-2021 om 20:35
Even nog ter verduidelijking: mijn kind heeft geen OTS gehad, is niet UHP geweest. Wij hebben allen gezocht naar een gastgezin van mensen, die graag een kind willen opvangen, maar ook hun grenzen kennen als het gaat om de problematische situatie. Het grote voordeel van een danskind is, dat het kinderen zijn met een volle dagtaak, goed gemotiveerd, zelfstandig, weten wat ze willen en wat ze daarvoor over willen hebben. Het nadeel is wel, wat Marloes al heeft ervaren, dat er veel extra dingen bij komen. En bij Marloes is het nadeel dat de ouders een bepaalde rol spelen en eigenlijk nogal veeleisend zijn, in hun eigen straatje denken.
Ik ben wellicht ook geen ideale ouder geweest, want ik vond het erg moeilijk om hem te laten gaan. Op een bepaalde manier houd je toch je zorgen en zoek je toch naar mogelijkheden om zo goed mogelijk voor je kind te zorgen. Ik heb in een sneltreinvaart moeten leren om afstand te nemen, maar later ervaren dat dat wel goed komt; en dat je er op cruciale momenten toch kunt zijn. Het is ook ingewikkeld om ouder te zijn van zo'n kind.
Tsjor
Leen13
05-06-2021 om 20:52
MarloesAB schreef op 04-06-2021 om 12:01:
Weet je misschien wat pleegzorginstellingen die hier mogelijk ook ervaring mee hebben die ze kunnen benaderen, of is het een kwestie van 'allemaal even bellen en gewoon vragen'?
Het is de vraag van Marloes. Niets mis met een instelling voor AMA's bellen maar random pleegzorginstellingen lijkt me geen goed idee.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.