liora
06-07-2011 om 07:23
Familiedrama hoofddorp
Naar verhaal. Vader had Jeugdzorg gebeld maar die dachten dat het gezin zelf de problemen kon oplossen.
Van degenen die altijd zo kritisch zijn, vinden dat Jeugdzorg te vaak onnodig ingrijpt en gezinnen niet in hun eigen kracht versterkt, hoor ik graag of dit is wat ze beogen.
Liora
Terpi
06-07-2011 om 08:17
Hahaha
Daar gaan we weer Hoe je het ook wendt of keert, de dader is niet degene die de brand heeft aangestoken hoor, het is jeugdzorg. Want inderdaad, als jeugdzorg (overigens vziw na inzet en afronding van enkele contacten) er van uit durft te gaan dat het gezin weer samen verder is dat TOCH nog hun fout!
Silone
06-07-2011 om 08:18
Liora
Geen idee wat je nu eigenlijk me je posting wilt. Dat kan toch alleen maar uitdraaien op een hoop gespeculeer.
koentje
06-07-2011 om 09:16
En ik
had begrepen dat jeugdzorg in dit gezin aan het werk is geweest maar dat zij zelf op een bepaald moment hebben aangegeven geen verdere hulp te willen.
Dus ja......... Het blijft lastig te bepalen wanneer jeugdzorg gedwongen hulp moet bieden dan wel moet luisteren naar de wensen van de familie.
Om dan jeugdzorg de 'schuld' te geven van zo'n brand gaat mij vele stappen te ver.
Suggereer je dat nou serieus terpie?
Lidie Schoonhoven
06-07-2011 om 09:40
Tjonge liora
Dat is wel heel erg makkelijk zeg, op basis van wat Telegraaf-"informatie" zo'n stelling poneren.
Je weet toch niet hoe het echt zat?
Het is nooit goed. Als jeugdzorg teveel bemoeit, of te weinig.
Al die keren dat het goed gaat staan niet in de Telegraaf.
M Lavell
06-07-2011 om 09:41
Illusie
Liora:"Van degenen die altijd zo kritisch zijn, vinden dat Jeugdzorg te vaak onnodig ingrijpt en gezinnen niet in hun eigen kracht versterkt, hoor ik graag of dit is wat ze beogen."
Waarmee je twee dingen veronderstelt: A. Gezinnen die voor contact met jeugdzorg in aanmerking komen bevinden zich in het risico-gebied van gezinsmoord.
B. Gezinsmoord kan door jeugdzorg voorkomen worden.
Wie met die basisgedachten aan de haal gaat, schroeft de controle op _alle_ gezinnen en kinderen tot in alle hoeken en gaten op.
De werkelijkheid is dat dit soort gevallen bijzonder uitzonderlijk zijn, onvoorspelbaar en niet te voorkomen.
Groet,
Miriam Lavell
liora
06-07-2011 om 10:19
Nee hoor
Ik erger me hier altijd groen en geel aan de kritiek op jeugdzorg. De aantijgingen op dit forum zijn niet van de lucht: ze luisteren niet, plaatsen kinderen onnodig uit, breken gezinnen. Men vindt hier dat jeugdzorg terughoudend moet zijn.
Ik vind dat niet.
Liora
liora
06-07-2011 om 10:21
Punt
Mijn punt is dus dat het goed is dat jeugdzorg er is en ik liever een paar uhp's zie die misschien niet nodig waren, of gedwongen hulp, dan een geval waarin jeugdzorg zich terugtrekt maar dat beter niet had kunnen doen.
Dus ik ben grote voorstander van risicogezinnen in kaart hebben en ingrijpen wanneer nodig.
Liora
Silone
06-07-2011 om 10:23
Maar maak er dan een algemene posting van. Ik vind het niet chic om de dood van 5 mensen te misbruiken om een reldraad te beginnen, waar het in eerste instantie op leek.
liora
06-07-2011 om 11:09
Sorry
Zo bedoelde ik het niet. Excuses. Ik vind het vreselijk verdrietig wat er is gebeurd!
Leen13
06-07-2011 om 11:27
Liora
Mirjam heeft het al goed uitgedrukt. Het is een illusie om te denken dat je Maasmeisjes voorkomt door hulpvragende gezinnen te voorzien van OTS en UHP. Helpen is beter denk ik, daar kom je voor als ouder. Ik ben blij dat het me gelukt is om mijn kinder met gebruiksaanwijzing thuis te houden. Een pleeggezin had er niets mee gekund en dan volgt een gang door de instities waar je niet blij van wordt. Het aantal zwerfjongeren is langzamerhand niet meer van de lucht.
Mijn vraag aan jou, werk je soms bij jeugdzorg?
Genista
06-07-2011 om 12:08
Maasmeisjes en savannahs
Liora, het is niet zomaar ongefundeerde kritiek die hier komt. Heel kort samengevat zie ik in de discussies vooral naar voren komen, dat de meeste (!) gezinnen bij wie het zo verdrietig fout liep (de Maasmeisjes, de meisjes van Nulde, de Savannahs), al in de kijker wáren bij jeugdzorg. Daar hebben ze dan zaken laten liggen en bij daadwerkelijk hulp vragende gezinnen geven ze de hulp niet, terwijl er wel enorm wordt ingezet op het opsporen van kindermishandeling en andere misstanden in niet-hulpvragende gezinnen, die daar soms behoorlijke stress en narigheid van ondervinden.
Dit al is erg kort en negatief samengevat. Ik ben ervan overtuigd dat Jeugdzorg ook best veel goeds brengt en kán brengen en dat bepaalde regelgeving ook hen knelt. Maar jouw bewoordingen: "Van degenen die altijd zo kritisch zijn, vinden dat Jeugdzorg te vaak onnodig ingrijpt en gezinnen niet in hun eigen kracht versterkt, hoor ik graag of dit is wat ze beogen." schoten bij mij wel even helemaal verkeerd. Ik neem dan maar aan dat je niet bedoelt dat critici "beogen" dat hele gezinnen overlijden...
M Lavell
06-07-2011 om 12:24
Traumatiserend
Liora:"en ik liever een paar uhp\'s zie die misschien niet nodig waren, of gedwongen hulp, dan een geval waarin jeugdzorg zich terugtrekt maar dat beter niet had kunnen doen."
Daaruit blijkt eens te meer dat je geen flauw benul hebt.
Ten eerste: ingrijpen in de vorm van uhp's is _ook_ traumatiserend en minstens zo schadelijk als kindermishandeling. Het is voor het kind niet anders dan kinderontvoering (waar gescheiden ouders, moeders meestal, nogal eens van beschuldigd worden) maar dan nu door een vreemde.
Je stelt in feite dat je een paar gevalletjes onterechte kindermishandeling niet erg vindt, in ruil voor het voorkomen van dit soort gevallen.
De crux is dat je dit soort gevallen niet _kunt_ voorkomen.
Zélfs niet als jeugdzorg er met de neus bovenop zit, zie Savannah, Maasmeisje, etc.
Jouw gedachtegang is precies de verkeerde én is tevens de kern van de kritiek op een overijverige jeugdzorg.
Groet,
Miriam Lavell
Fiorucci
06-07-2011 om 12:43
Jeetje liora
Je praat achteloos over " een paar UHP's" alsof het om een middagje gaat ofzo. Het lijkt mij buitengewoon traumatiserend voor alle betrokkenen als zoiets gebeurt, en helemaal als het ten onrechte is.
Belle Époque
06-07-2011 om 12:57
Fio
Sommige mensen hebben zo weinig inlevingsvermogen dat ze zoiets eerst zelf zouden moeten meemaken om een idee te krijgen wat het is als Jeugdzorg ten onrechte in je nek zit te hijgen.
Ik wens het niemand toe, laat dat duidelijk zijn! Maar ik heb in mijn directe omgeving, naast de vele (!) positieve dingen, ook een paar gevalletjes "foutje bedankt" gezien waar ik nog steeds koud van kan worden.
Leen13
06-07-2011 om 13:17
Pelle
Nog steeds zijn er vrienden en familie die menen mij gratis opvoedadvies te moeten geven, daar heb ik mij voorgoed gediskwalificeerd als opvoeder. Ik haal mijn schouders er maar over op en meldt ze dan maar even dat ik ze vergeef voor deze faux pas. Gelukkig dat ik geen heethoofd ben want dan had ik geen netwerk meer over.
Leen13
06-07-2011 om 13:21
Genista
Eerlijk gezegd denk ik dat de meeste gezinnen en kinderen in dit soort drama's niet in beeld waren bij de hulpverlening. Daar zou ik graag cijfers over zien.
Ik denk juist dat een van de redenen voor het onder de loup leggen van hulpvragende ouders en kinderen het feit is dat er hoge cijfers van kindermishandeling vermoed worden, maar dat ze de echte slachtoffers maar niet -tijdig- kunnen vinden. Bij gebrek aan beter zeg maar. Dus tot ze die gezinnen wel naadloos kunnen opsporen behelpen ze zich met de juist goedwillende ouders.
Genista
06-07-2011 om 13:26
Annej
Savannah was wel in beeld bij jeugdzorg, meisje van Nulde ook, Maasmeisje ook. Dat was juist het schrijnende van die verhalen.
Tirza G.
06-07-2011 om 13:44
Liora
Realiseer je je wel dat je zelf ook al in een risicogroep zit als bewust alleenstaand moeder? Er hoeft maar één iemand bij JZ te denken: gut, wat een egoistische keuze van die vrouw, zit het toch wel helemaal snor daar - en je loopt het risico op een kruisje achter je naam. Een melding van school over broekplassende kleuter, een gemiste CB-afspraak - en de aandacht wordt op jou gericht. En zie dán maar weer eens uit de spotlight te komen.
Het wrange van roepen dat er beter, harder, meer, vaker gecontroleerd en ingegrepen moet worden is dat de mensen die dat roepen er altijd van uitgaan dat het hén niet zal overkomen.
Een UHPtje. Jaja. Hele dráádjes worden er hier volgeschreven over een kind al dan niet laten logeren bij oma, al dan niet naar een slaapfeestje - en datzelfde kind zou een UHP (bij wildvreemden!!) zonder blikken of blozen verstouwen? Dream on.
Tirza
Fianna
06-07-2011 om 16:35
Tjonge liora
mijn bek valt open. Een onterechte uithuisplaatsing even neer schetsen alsof het maar niks is.
Overigens bewijst het maar weer eens dat BJZ niet goed bezig is als vader ZEFL aan de bel heeft getrokken en ze geven geen gehoor. Waar zijn ze dan voor, als ze geen hulp geven aan mensen die er om vragen??
Ik heb ook te maken gehad met BJZ, ook vrijwillig heen gegaan vanwege enorme gedragsproblemen oudste. Werd ook weggewoven, zou een opvoedingsprobleempje zijn. Gelukkig heb ik verder gezocht en goede hulp gekregen, maar in een instabiel gezin had er een situatie kunnen ontstaan die makkelijk ut de hand was gelopen.
Ik denk dat BJZ ten eerste is moet beginnen met luisteren en hun personeel beter moet opleiden. Ik had bijv een jong ding wat nergens iets van snapte en zo slecht luisterde en vooringenomen was dat haar rapport vol met onwaarheden stond. Echt schandalig.
Juist op dit soort instanties die erg belangrijk werk verrichten moet je kritiek hebben.
Het is niet een geval van: of te vaak ten onrechte uithuisplaatsen, of te vaak niet ingrijpen. Ze moeten zorgen dat ze zelf wakker worden en alert blijven
Fianna
06-07-2011 om 16:38
Oja
En dan nog maar te zwijgen over wat een uhp kan aanrichten bij een kind. Moet je je voorstellen dat een baby bijv enkele maanden uithuis is geplaatst. Lijkt me wel een goede kandidaat voor een hechtingsstoornis
liora
06-07-2011 om 16:43
Belle epoque
Oh daar gaan we weer met mijn gebrek aan empathie. Ik heb echt geen zin met jou te discussieren als je opent met dit soort constateringen. Ook nog over mij aan iemand anders, niet eens direct aan mij. Erg zwak!
liora
06-07-2011 om 16:45
Reactie
Kijk, er heerst hier op OOL een sfeer die ik stuitend vind omtrent dit onderwerp. Precies wat Genista schrijftL JZ grijpt alleen in als het niet hoeft, en waar nodig doen ze niets.
Kijk, wij horen natuurlijk de schrijnende gevallen, zoals Savannah. Waar inderdaad een gezinsvoogd was die hele grote fouten heeft gemaakt (ik heb het hele rapport gelezen over de hulpverlening aan haar). Dus ja dat is fout. Maar er zijn heel veel nog levende meisjes als zij, juist door goede hulp en adequaat ingrijpen van JZ.
En wat ik bedoelde was: kunnen jullie dan nu ook ruiterlijk toegeven dat dit gezin dus wel degelijk hulp nodig had gehad? Dat het goed is dat er in NL hulp is voor gezinnen in nood?
Liora
liora
06-07-2011 om 16:48
Miriam
Miriam,
Het spookbeeld dat jij schetst is werkelijk uit de lucht gegrepen. Je krijgt bureau Jeugdzorg niet op je dak omdat je alleenstaande moeder bent en je kind in zijn broek plast. Dan zouden de wachtlijsten echt te groot worden!
Wat wel zo is, is dat alleenstaand ouderschap een risicofactor is binnen een JGZ-scorelijst van draagkracht versus draaglast. Daarin heb je risicofactoren en beschermende factoren. Bijna iedereen heeft wel een aantal risicofactoren, maar het gaat om het totaalbeeld, welke beschermende factoren staan daar tegenover.
Dus je wordt echt nooit omdat je alleenstaande moeder bent zomaar bij Jeugdzorg aangemeld.
Liora
Fianna
06-07-2011 om 17:22
Liora
' En wat ik bedoelde was: kunnen jullie dan nu ook ruiterlijk toegeven dat dit gezin dus wel degelijk hulp nodig had gehad? Dat het goed is dat er in NL hulp is voor gezinnen in nood?'
Je snapt het punt niet. Tuurlijk zijn er gezinnen die hulp nodig hadden en tuurlijk is het goed dat er instanties zijn die dat kunnen geven . Ik wilde hulp en klopte aan bij BJZ en kreeg geen gehoor en kennelijk dit gezin ook.
Het gaat erom dat BJZ kennelijk telkens maar weer van die grote inschattingsfouten maakt: uhp waar niet nodig, of juist geen hulp waar wel nodig. Ze gaan gewoon te vaak op hun bek!
Fiorucci
06-07-2011 om 17:28
Liora
Oh zondermeer zijn er gezinnen die hulp nodig hebben en dat die hulp er is, geweldig! Maar wil jij dan ook ruiterlijk toegeven dat strooien met UHP's alsof het niks is wat vreemd aandoet??
Fianna
06-07-2011 om 17:32
En ook heel vreemd
is dat er gezinnen zijn die om hulp vragen en het niet krijgen of gezinnen die zgn hulp krijgen maar waarbij het toch ernstig mis gaat, want het leek allemaal niet zo erg oid. Nee, dan ben je lekker bezig!
Leen13
06-07-2011 om 17:33
Handen wapperen
En dat er ook iemand komt die zorgt dat de hulp er concreet komt. Niet iemand die je 'de weg wijst' maar iemand die samen met jou die indicatie invult en opstuurt en die er ook verstand van heeft en de nodige belrondjes verzorgt met al die instanties die anders zo heerlijk langs elkaar werken of je van het kastje naar de muur sturen en er bovenop gaat zitten dat het rond komt. Iemand die niet alleen maar controleert en coordineert maar iemand die ook echt iets doet waar je wat aan hebt.
Genista
06-07-2011 om 17:38
Overigens
Vind ik het nog te vroeg om naar aanleiding van dit specifieke geval uitspraken te doen over de rol van de hulpverlening en al helemaal over al dan niet falen in dit geval. Er is nog maar nauwelijks onderzoek gedaan!
Belle Époque
06-07-2011 om 17:57
Liora
Wat een allergische reactie!
Waarom spreek jij direct mij persoonlijk aan, terwijl er nog veel meer mensen zijn die problemen hebben met jouw toon in dit onderwerp? Heb ik misschien een teer punt geraakt?
Het is niet onterecht dat je je aangesproken voelt, maar ik heb het over een groep mensen, want je bent helaas niet de enige die (ook n.a.v. Hoofddorp) vindt dat je beter een paar UHPs teveel dan te weinig kan hebben. Ik bedoel alle mensen die zo makkelijk ergens over menen te oordelen zonder ook maar enig idee te hebben wat het inhoudt.
Waarom je zo zo overdreven reageert terwijl ik echt niet anders schrijft dan een aantal anderen in dit onderwerp, vind ik opmerkelijk. Zoveel eer verdien ik echt niet. Of ga je nu alle andere mensen die jou hierop aanspreken ook persoonlijk antwoorden op zo'n toon?