Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Een huis vol

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fianna

Fianna

12-01-2012 om 21:29

Overigens

is met zo veel kinderen de grootste kostenpost wel eten denk ik. Ik vind dat met 4 al een kapitaal!

"hup, niet zeuren, niet dit, niet dat, opschieten"

Dat soort taal gebruik ik ook wel eens tegen 1 van mijn ' maar' twee kinderen (beiden peuters). Ben er niet trots op maar soms wil je met een peuter wat sneller de deur uit dan hij zelf van plan is.

Het aantal kinderen ligt er maar aan hoe groot de rek van je elastiek is en je prioriteiten.

Ik wil graag vaker op vakantie, financieel zelfredzaam zijn , geen geldzorgen, tijd hebben voor mezelf, een op een tijd voor de kinderen, geld voor iets extra's als hobby's, clubjes uitstapjes etc. Allemaal dingen die moeilijker worden met 12 kinderen (hoewel niet compleet onmogelijk natuurlijk).

Voor mij zou de max. liggen ergens tussen 2 en 4.

Fianna

Fianna

12-01-2012 om 22:20

"hup, niet zeuren, niet dit, niet dat, opschieten"

Doe ik ook, deed ik ook met maar 2 of 3 kinderen. is mijn ongeduldige aard.
Overigens vind ik roken ook geen goed idee bij een kind met pseudokroep maar zie niet in wat dat te maken heeft met het hebben van 12 kinderen. Ken ook een gezin met 1 kind waar stevig in de huiskamer gerookt wordt...

Maanve

Maanve

12-01-2012 om 22:57 Topicstarter

Fianna

Ergens tussen het verzenden en plaatsen is mijn posting van net over de kosten van kinderopvang verdwenen. Natuurlijk weegt een tweede inkomen op tegen de kosten van opvang. Ik trek dat deel vN minn posting, met enig schaamrood, weer in!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tijgeroog

Tijgeroog

13-01-2012 om 00:10

Kinderopvang

Fianna, er is natuurlijk wel een verschil tussen opvang voo2 2 kinderen of opvang voor pakweg 8 kinderen. Bij 2 kinderen zal het extra inkomen in de meeste gevallen hoger zijn dan de opvangkosten, als je veel kinderen naar de opvang moet brengen zijn je opvangkosten veel hoger, maar is het 2e salaris nog net zo hoog.
Bovendien kan ik me voorstellen dat je met 12 kinderen minder tijd over hebt voor een betaalde baan. Voor 14 personen wassen, koken, afwassen, bedden verschonen... De kinderen zullen wel meer meehelpen in huis, maar de moeder zal er een hoop tijd aan moeten besteden.

Aandacht

In een groot gezin moet je als kind de aandacht delen. Maar dat hoeft zeker niet negatief te zijn heb ik ondervonden. Ik heb niet het idee dat ik aandacht tekort ben gekomen. Er was genoeg aandacht voor mijn welzijn, gezondheid en genoeg belangstelling voor schoolbezigheden. Ook genoeg tijd voor een goed gesprek bij een kopje thee aan de eettafel.
Ook negatieve aandacht moest je delen en dat had ook voordelen. Je kon wel eens een misstap begaan zonder gelijk op het matje te moeten komen. Als je ouders niet alles weten en niet overal zo bovenop zitten heeft dat ook voordelen.In een groot gezin mag je anders zijn, jezelf zijn, gewoon èèn van de velen. Ook was er meer vertrouwen in je kunnen en hoe je later terecht zou komen. Met de oudere kinderen ging alles prima, dus met de jongere kinderen komt het ook wel goed.
Dit is overigens mijn ervaring. Ik merk naarmate ik en mijn broers en zussen ouder worden, we over dingen van vroeger anders terugkijken, andere herinneringen hebben. De èèn is wat positiever over het opgroeien in een groot gezin als de ander.

Financien?

Ik zou niet weten hoe wij met 12 kinderen rond zouden moeten komen. Ze moeten toch allemaal eten en als je voor ongeveer 4 euro per dag per persoon zou eten, geef je al bijna 1700 euro uit aan eten... en dan je hypotheek, ziektekostenverzekering , gas en electriciteit, schoolkosten, kleding etc nog....? Wat voor inkomen hebben die mensen dan?

liora

liora

13-01-2012 om 10:58

Karin

Ze vertelden dat je voor zo'n groot gezin al gauw 200 E per week kwijt bent aan boodschappen... Weinig hè?

Maar de Surinaamse familie gaf dus elk kind twee partjes appel en eenderde kippepootje. En vlees 1 kilo voor 14 mensen....

Liora

mirreke

mirreke

13-01-2012 om 13:25

Teveel aandacht

Zelf ben ik enig kind, en ik heb eerlijk gezegd wel 'last' gehad van teveel aandacht. Altijd de focus zijn van je ouders, als je ziek bent, als het even niet zo lekker gaat op school, als je verliefd bent, noem maar op. En toen ik ging studeren en op kamers ging voelde ik me zo schuldig omdat ik mijn moeder (die toch zeer feministisch en geëmancipeerd was en veel bezigheden had) voor mijn gevoel in de steek liet. En elk weekeinde weer naar huis komen, omdat je ouders zich zo verheugen om je weer te zien.
Nu ik het teruglees staat het wel wat negatief, en zo erg was het ook weer niet, ik had juist een hele goede band met mijn ouders. Maar toch vond ik de verantwoordelijkheid erg zwaar (ik voelde me als kind min of meer verantwoordelijk voor het 'gezinsgeluk' van mijn ouders) en wilde ik zelf perse meer dan 1 kind (toen ik eenmaal een eerste kind had, en natuurlijk met de hoop dat dat ook zou lukken).
Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is dat er altijd wel wat is, en dat je dat je later eigenlijk goed moet realiseren. Mijn ouders hebben de keuzes gemaakt die ze maakten, omdat zij dat nou eenmaal zo deden, en juist ook omdat ze beiden uit grote gezinnen kwamen en graag 1 kind wilden om zich daar helemaal op te kunnen focussen. En dat geeft helemaal niks, dat is hun keuze, hun leven geweest.
Ik maak mijn keuzes ook voormijzelf, omdat het voor mij goed voelt. Om nou minder kinderen te krijgen vanwege de angst dat mijn kinderen me later verwijten dat ze niet naar clubjes hebben kunnen gaan, nou dat zou ik daarom dus echt niet laten. Ik heb er nu vier en ik beschouw het ook als een deel van de opvoeding dat je kinderen ook doorzettingsvermogen en flexibiliteit meegeeft.
Mijn dochter 'verwijt' me nu dat ze tot vorig jaar nooit met het vliegtuig is geweest. Dat is met kinderen veel te duur en te lastig, maar ook met 1 kind zou ik waarschijnlijk uit ideologische overwegingen niet met het vliegtuig gaan. (brandstof, co2-footprint, etc, dat vind ik weer belangrijk). En arme schaapjes, mijn kinderen 'mogen' ook niet op een competitiesport, ik zie het echt niet zitten om behalve door de week ook nog eens op zaterdag van hot naar her te moeten rijden. ( En ook al was ik enig kind, ik mocht ook alleen maar doen wat ik zelf kon befietsen.) Gelukkig zijn ze dan weer wel creatief en zitten ze door de week op creatieve clubjes, maar als ik later verwijten krijg dat ze van mij niet mochten sporten, tja pech, dat was dan weer hun persoonlijke situatie.
Ik denk ook echt dat het perfect van alles willen aanbieden aan je kinderen hen niet tot een betere mensen maakt, eerder verwendere... Het lijkt eerder een statement over jezelf als ouder (kijk mij nou...).
Zelf ken ik ook een gezin met inmiddels 10 kinderen, in een gewoon rijtjeshuis, met 1 gewoon salaris. De moeder vind ik een fantastisch leuk mens, staat heel leuk, jong en dynamisch in het leven. Nee de kinderen hebben niet allemaal een eigen kamer, maar dat overleven ze vast wel.

4 euro per dag

In deze tijd zou ik ook niet moeten denken aan het bekostigen van 12 kinderen. Maar mijn moeder deed veel aankopen bij de boer bijvoorbeeld. Gelijk een mud aardappels en geen zakjes van 3 kilo. Een half varken en alles netjes in de diepvries in zakken verdelen. Geen diepvries met een paar laatjes maar een enorme kist.
Toetjes waren niet de mini verpakkingen van mona maar vanillevla en yoghurt. Veel verse groente en fruit kwam uit eigen tuin. Biscuitje bij de koffie en zelfgebakken appeltaart bij feestjes. Uit school dronk je aanmaak limonade en kreeg je een pepermuntje/dropje, per kilo gekocht op de markt.
Als je met 10 personen bent zoals bij ons kost eten geen 4 euro per dag. Dat zou toen 8,80 gulden zijn. Dus 88 gulden per dag?
Wij waren zeker niet rijk, we gingen niet op vakantie, zelden een dagje uit, maar ik heb nog nooit een dag honger geleden, integendeel, altijd genoeg eten en drinken. Ik heb ook met veel belangstelling naar het programma gekeken. Wat me wel opviel was dat de kinderen uit het donkere gezin, ben de naam even kwijt, allemaal in dure merkkleding liepen. Kijk, dat hadden wij dan weer niet.

P vakantie

Wij gingen dus ook nooit op vakantie. Maar de 6 weken zomervakantie vlogen voor mij voorbij. Ik had een abonnement op het buitenzwembad en je ging een weekje logeren bij familie. `s Avonds gingen we buiten badmintonnen en stoepranden. Ook vermaakte ik me prima met een boek op de bank en ministeck. Alleen met eten was echt iedereen thuis, ieder had ook z`n eigen bezigheden.
Ik vind op vakantie gaan erg leuk, maar nog steeds niet bijzonder belangrijk. Het is maar net wat je gewend bent en wat je eisen zijn. Ik heb zelf èèn kind maar om nu te zeggen dat hij de halve wereld al heeft gezien, nee dus.

liora

liora

13-01-2012 om 19:28

Wil40 en p

Volgens mij hadden de oudere kinderen bijbaantjes en kochten ze zelf hun merkkleding.

En P: een kippenpoot werd in drieën verdeeld, niet een drumstick inderdaad.

Liora

Ik denk 3 bij mij

ik denk nu ik er 2 heb (bijna 9 en 2,5 jaar) ik ook wel 3 kinderen zou kunnen managen. Ja dat had ik nooit gedacht want ik wou uberhaupt voor mijn 26e nooit een kind "niets voor mij" en toen ik er 1 had vond ik mensen met 2 kinderen hinderlijk druk en nu heb ik er dus 2 en is het nu prima te doen. De jongste slaapt redelijk tot goed (klopt dit af), de oudste zit lekker in haar vel en helpt steeds meer, de jongste was vanmiddag 2 uur bij de buurvrouw spelen.

het zou ook best wel passen hier, 1 grote zolderkamer worden er dan 2 kleinere (voor de 2 jongste), qua budget kan overal vast wat ruimte gemaakt worden (jongste begint zindelijk te worden en eet steeds vaker gewoon met de pot mee).

enige waar ik het aan merk is als de jongste slecht slaapt, dan trek ik het niet zo snel, en ik stoor mij ook wel aan het drukke gedrag van de oudste en dan gaat de jongste mee doen met gillen en bonken en slopen.

Maar 3 is bij mij de max, als het een 'normaal' kind zou zijn, dan red ik het nog wel met brengen en halen en koken en op schoot op de bank ziek.

Ik had het beter bij die 4 euro per dag kunnen houden waar Karin het over had. Met 10 personen aan tafel hoeft geen 40 euro te kosten. Die 4 euro is een gemiddelde. Des te meer mensen des te economischer dat je gaat inkopen.

Liora

Ja, de oudere kinderen zullen wel bijbaantjes hebben, maar het viel me echt op hoe leuk ze allemaal gekleed/gekapt waren.

neteret mut

neteret mut

14-01-2012 om 01:17

Flavel

Mijn oudste was ook nog 9 toen mijn jongste, de zevende geboren werd. En ja er zit bij ons idd een tweeling tussen. Leeftijden nu 21, 20 , 18, 18, 16 , 14 en 12

neteret mut

neteret mut

14-01-2012 om 01:20

Voedsel idd

kost veel en gaat er in grote hoeveelheden door.
Van de serie viel me op dat er in het surinaamse gezin de kinderen kansen kregn aangeboden als muziekles, dansen ed. Dat er echt gekeken werd naar elk kind en wat voor activiteit bij dat kind zou passen. Dat had ik bij het amsterdamse gezin veel minder.

Massi Nissa

Massi Nissa

14-01-2012 om 08:53

Koken

Wij hadden thuis acht eigen kinderen en meestal nog 1 of 2 pleegkinderen, dus alles bij elkaar tien. Ook heb ik een poosje in een commune gewoond met ongeveer vijftien mensen (waaronder wat kinderen). Mijn ervaring is dat het helemaal geen 4 euro maal x kost om voor zoveel mensen te koken. Je moet wel groot inslaan, net wat Wil40 al zegt, en anders gaan denken. Het duurst is nog brood en broodbeleg voor iedereen om mee naar school/werk te nemen. Een enorme diepvries is dan ook een goed idee, dan kun je brood ook groot en goedkoop inslaan.
Groetjes
Massi

Sancy

Sancy

14-01-2012 om 10:28

Flavel

"Sancy, 7 kinderen in 8,5 jaar! Ik heb medelijden met je ouders Wauw. Zitten daar tweelingen tussen of zijn jullie allemaal een jaar na elkaar geboren? Ik bewonder de gezondheid van je moeder"
Grinnik, ik vind het altijd leuk om tussen neus en lippen te zeggen dat tussen oudste en mij als jongste maar 8,5 jaar zit. Het moge duidelijk zijn waar onze ouders de jaren 60 aan besteed hebben Er komen geen meerlingen voor in het gezin hoor.
Helaas zijn onze ouders overleden, mijn moeder al 13 jaar geleden, mijn vader 3 jaar geleden.

1 dag uitgerekend

voor 14 personen:bijvoorbeeld:
2,8 kg broccoli : €5,60
1 kg gehakt : € 5,80
2 kg pasta(penne): € 4.50
4 broden: € 4.80
zak appels: € 2.80 (1 per persoon)
4 l melk: € 3.20
vleeswaar(voor de helft van de boterhammen: € 4
Ruim 31 euro en dan heb je geen toetje, geen drinken en is het zoete broodbeleg niet meegerekend.Het is geen grote hoeveelheid vlees en maar 1 fruit per dag. Hoe goedkoop kunnen jullie dan inkopen? Inderdaad, als je kleinere hoeveelheden groenten gaat kopen, maar dat lijkt me ook niet best.En biologische produkten kunnen dan natuurlijk helemaal niet.

Fiorucci

Fiorucci

14-01-2012 om 16:51

Inderdaad

Het gehakt is veel te duur, als je op aanbiedingen let kan dat veel goedkoper. Een kilo spaghetti heb je bij AH al voor minder dan een euro van Euroshopper. Vorige week bij C1000: tien kilo piepers voor een euro. Kwa groente koop je gewoon geen broccoli als het zo duur is.

Massi Nissa

Massi Nissa

14-01-2012 om 18:02

Nee joh

Een kilo gehakt is niet nodig, je moet gewoon kleine balletjes draaien. Ik draai van een pond gehakt (hooguit twee euro nij de Turk) wel 35 balletjes. Echt. Heeft iedereen er minstens twee.
En drie kilo broccoli lijkt me ook niet nodig. Je koopt gewoon seizoensgroente en -fruit in. En niet veel vleeswaren op brood, op is op hoor en jam is ook lekker. Toetjes deden wij meestal niet aan. Soms maakte mijn moeder zelf griesmeelpap of bitterkoekjespudding. Ik weet zeker dat mijn moeder destijds niet dit soort bedragen kwijt was per dag.
Zal eens vragen hoe ze het deed.
Groetjes
Massi

Fiorucci

Fiorucci

14-01-2012 om 19:00

Massi

Maar een pond gehakt voor veertien man is wel heel penibel...mijn pubers vinden twee balletjes niks..

Tja

Er is hier geen dirk. Ik heb voor deze prijzen bij de AH gekeken.(inderdaad wel een duurdere super, maar je hebt er hier niet zoveel) En ja, je kan heel veel balletjes paneermeel-gehakt draaien, maar 75 gram vlees per persoon is al niet veel. Natuurlijk kan je minder eten, van groente ook en van fruit, maar dan let je dus maar niet meer op of het gezond is , maar alleen op de prijs. Dus toch gaan voor de kiloknallers, waar hier op OOL iedereen zo ongeveer tegen is. 2,50 per kg? dat heb ik bij onze C1000 toch niet vaak gezien. Brood voor 39 cent hebben ze ook niet.
En een grote vriezer aan hebben staan kost ook geld.
In elk geval lukt het mij niet om met zo weinig geld (gezond)eten te kopen voor veel personen.

Massi Nissa

Massi Nissa

14-01-2012 om 20:00

Okee, 700 gram dan

700 gram gemengd lams/rundergehakt kost hier nog steeds geen drie euro. En wat P zegt, klopt ook. Je hoeft helemaal niet veel vlees te eten. Zeker als je pasta maakt, gaat daar natuurlijk nooit 100 gram vlees per persoon door. In de commune kookten wij heel veel vegetarische pasta's, rijstgerechten, bonenschotels en stamppotten. En soms ook iets met vlees.
Groetjes
Massi

Reactie op karin

Als je iedere dag veel eten moet kopen denk je niet in zakjes en pakjes laat ik maar zeggen. Bijvoorbeeld geen zak appels met 10 stuks erin bij de AH. Gelijk een kist vol, rechtstreeks bij de "appelboer". Eieren ook niet 10 in een doosje, maar gelijk 40 bij de boer. Van die appels kan je zelf ook appelmoes maken, dus wij aten vaak 2 groentes. Dure bloemkool gecombineerd met goedkope verse appelmoes. Aardappels kochten we niet per kilo, maar per mud. Uien hingen aan het plafond, uit de moestuin, te drogen. Niks geen netjes van een pond. Er werd op de markt een kilo kaas gekocht en we moesten altijd 2 sneetjes op elkaar eten. Maar je mocht net zo veel brood eten als je maar wilde.
Melk, 4 liter voor 3,20 euro? Ik betaal bij AH iets van een euro voor een Jerrycan van 2 liter....
Eigenlijk werd er meer biologisch gegeten dan ik nu zelf doe. In grote hoeveelheden rechtstreeks van de "leverancier", weinig verpakkingsmateriaal en weinig vervoerskosten, groente van het seizoen. Het was beter voor het milieu dan nu met al die kleine verpakkingen. Als ik de biologische sla in een zakje van 100 gr. zie liggen zie ik er niets biologisch meer aan. Ook niet die miniscule biefstuk in cellofaan en bakje.
Ik heb nog steeds diep respect voor mijn ouders. Hoe dat allemaal reilde en zeilde. Het is natuurlijk best een hele organisatie, zo`n groot gezin runnen.

Stad

Appels van de boer, uien uit de moestuin,aardappels per mud? Tja, ik zit hier in de stad, dus dat lukt niet.Maar grotere verpakking zijn natuurlijk vordeliger, dat wel. Toch zou ik liever minder kinderen hebben en dan met wat minder zorgen in moeten kopen, dan 14 en samen doen met 700 gram gehakt, en bezuinigen op hoeveelheden groente en fruit. En ik geef nu dus ongeveer 450-500 euro uit aan eten, daar zou ik geen 14 mensen van kunnen voeden. Zelfs niet met heel zuinig doen.

Fiorucci

Fiorucci

15-01-2012 om 07:53

Karin

Bij AH kun je veel voordeliger boodschappen doen. Ik had gisteren anderhalve kilo prei voor 1 euro. Je kunt er ook groente halen, gezond eten en toch op de prijs letten natuurlijk. Je past je menu aan aan de aanbiedingen, zo simpel is het.

Fiorucci

Fiorucci

15-01-2012 om 07:54

Ps karin

En juist C1000 stunt soms flink, neem de tien kilo aardappelen voor een euro die ik al eerder noemde. Ik heb daar deze week heel voordelig boodschappen gedaan, ook op gebied van groente en fruit.

Ah, c1000, hoogvliet, de spar

Ik heb gekeken op de AH site. Ik koop zelf meestal bij de C1000.
Ik heb juist de eigen merk dingen uitgezocht,ook voor de pasta. Maar voor 14 mensen heb je veel nodig, zeker als je ook al minder vlees en groente zou kopen.Je moet toch ergens je buik mee vol krijgen.
En met de auto naar verschillende boeren rijden voor aardappelen en appels? is dat niet jezelf voor de gek houden , benzine kost toch ook geld?
80 cent voor een liter melk, is dat abnormaal duur dan? en hoeveel kost bij jullie de gehakt?Maar je hebt gelijk dat het per 2 liter goedkoper is, daar had ik niet aan gedacht.(die koop ik nooit omdat het niet in onze koelkast past)
Maar jullie geven voor een gezin met 2 kinderen dus veel minder uit dan ik?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.