Leen13
20-07-2013 om 22:58
Discussie thuisbevalling
Naar aanleiding van de veroordeling van 3 vroedvrouwen die vrouwen hielpen die met indicatie toch thuis wilden bevallen. Inmiddels diverse discussiestukken. Maar misschien is iedereen er wel een beetje moet van geworden. Weer een discussie over de verregaande bemoeienis die de overheid zich tegenwoordig permitteert.
Zelf ben ik uiteraard wel blij met dit 'weerwerk'.
http://www.trouw.nl/tr/nl/4516/Gezondheid/article/detail/3478953/2013/07/20/Ex-kinderrechter-Bevallen-in-ziekenhuis-afdwingen.dhtml
Daantje50+
24-07-2013 om 14:40
Ik niet hoor
Er gebeurt niets, Nils.
De verloskundige gaat haar aandacht verleggen om de juiste personen te bereiken en de baring gaat gewoon door zonder de aandacht van de verloskundige.
Hopelijk is het infuus met remmers op tijd. Met de huidige bezuinigingen en sluitende ziekenhuizen is dat maar de vraag voor iedere barende.
Soms loopt het dan goed af, soms gaan er baby'tjes dood. Maar nu wel volgens protocol.
Leen13
24-07-2013 om 15:15
Nils
Jij doet of het een uitgemaakte zaak is dat een kindje dood gaat mits het in het ziekenhuis geboren wordt. Zo ben je geindoctrineerd.
Lees even de tekst op de website van de NVOG, de beroepsvereniging. Met name het hoofdstukje 'De bevalling van een meerling'en 'problemen bij een meerling'. "Bij een tweelingzwangerschap kunt u in principe normaal bevallen".
De meeste risico's kun je vooraf uitsluiten en verder kun je gewoon thuis bevallen en dat gaat in de meeste gevallen gewoon goed! In een enkel geval kun je alsnog naar het ziekenhuis als er een complicatie optreedt. Net zo goed bij dwarsligging of stuitligging. Mits je een verloskundige hebt die dat (nog) kan begeleiden.
Stel je voor dat we alle babies en kinderen uit voorzorg gingen opnemen bij zeg een griep. Ze mochten eens uitgedroogd raken. En ja, soms gaat een kind dood, soms gaat een kind ook dood in het ziekenhuis. Een ziekenhuis heeft risico's, vergeet dat nou niet.
Het leven zelf is levensgevaarlijk maar je kunt niet stoppen met je bewegen omdat je het risico niet aandurft.
Leen13
24-07-2013 om 15:21
Toch helpen
Ik zou dat toch ook overwegen. Maar omdat het een 'niemandsland' is maak je makkelijk inschattingsfouten. Dat heeft de verloskundige Rebekka Visser ook toegegeven. Ze zou het nu anders doen. Niet weigeren, maar proberen de communicatie weer op gang te brengen met de gynaecoloog en proberen de vrouw te bewegen open te staan voor hulp. Er zelf dichter bij te blijven en elke mogelijkheid aan te grijpen om alsnog naar het ziekenhuis te gaan. Zo mogelijk een ambulance standby. Wat je maar kunt verzinnen, daar zit een proces dat tijd en aandacht kost maar dat de risico's kan beperken en jou eigen positie niet onmogelijk maakt.
Fiorucci
24-07-2013 om 15:22
Anne
Ik zie Nils nergens schrijven dat ze denkt dat kinderen doodgaan mits ze in het zh geboren worden, en volgens mij denkt niemand dat. Wat een rare insinuatie.
En een ziekenhuis heeft risico's, maar thuisbevallen ook. Zeg dat er dan even bij.
Leen13
24-07-2013 om 15:33
Protocol
Ook in het geval van Jehovah's getuigen wordt er wat af gepolderd en besproken. Toevallig zag ik de afgelopen week bij zo'n Amerikaans ER programma nog zo'n stelletje. De vrouw ging bijna dood en haar man er in hoge gewetensnood naast. Uiteindelijk ging hij overstag, zij zij niets. En ze werd gered.
Bij kinderen is het natuurlijk een stuk lastiger. De meeste ziekenhuizen maken daar protocollen voor en hebben OK-personeel, bijvoorbeeld een anesthesioloog die als contactpersoon fungeert voor zaken rondom bloed geven aan kinderen. Er kan een hoop zonder bloed te geven. En het leeft in het spanningsveld dat uiteindelijk de ouders via een spoedprocedure tijdelijk uit de ouderlijke macht kunnen worden gezet. Maar dat zijn toch echt incidenten. En wat ik er van gezien heb is er ook een hoop meebewegen met ouders. Uiteindelijk zijn er aan de kant van een ziekenhuis protocollen maar ook in deze geloofsgemeenschap. Bijvoorbeeld kinderen die wel bloed hebben gehad mogen niet meer aan tafel zitten en meedoen met de rest van het gezin. Dus artsen doen er ook alles aan om dat te voorkomen. Men probeert ook zaken anoniem te houden en sowieso geen andere kerkleden erbij te betrekken hoewel die graag 'advies' komen geven. Er wordt gepolderd en het loopt slechts incidenteel hoog op.
Leen13
24-07-2013 om 15:35
Fio
Het is een hete brij, Nils zegt het goed, maar dan andersom. "Het was levensgevaarlijk en een baby heeft ook het leven verloren. " Dat is een oorzaak en gevolg zin en zo ligt het gewoon niet.
Leen13
24-07-2013 om 15:41
Thuis
Het lijkt me wel duidelijk dat ik in mijn posting over een thuisbevalling schrijf."Soms gaat een kind dood, en soms gaat een kind dood in het ziekenhuis.
Was het maar zo simpel. Je loopt een beperkt risico thuis maar ook in het ziekenhuis. En ja, de meeste complicaties laten zich in goede banen leiden, thuis of alsnog naar het ziekenhuis maar in een beperkt aantal gevallen is het drama niet te overzien. Thuis niet, maar dan denk je natuurlijk, was ik maar in het ziekenhuis geweest. Maar ook in het ziekenhuis niet, en dan denk je: was ik maar thuis geweest. Maar soms is het gewoon ellendig en gaat het zo vanzelf, door verkeerde inschattingen of verkeerde keuzes. Daar moet je respect voor hebben en mee leren leven en soms klagen om zaken te laten verbeteren. Waar het in alle gevallen om gaat is dat ook vrouwen serieus genomen worden in hun wensen over de bevalling van hun kind en dat niet bij voorbaat de wens en de bijdrage van vrouwen in diskrediet gebracht wordt omdat iedereen extreem gaat reageren en beschuldigen.
Fiorucci
24-07-2013 om 17:15
Anne
Ik denk dat een richtlijn ook niet altijd uitgelegd moet worden als "een wens van een vrouw in diskrediet brengen."
Soms heb je een wens en kan dat niet. Life sucks.
Ook daar moet je mee leren leven.
Nils
24-07-2013 om 17:43
Annej
Jij bent een draadje begonnen over een aantal specifieke bevallingen, niet over het verschil tussen thuisbevallingen en ziekenhuisbevallingen in het algemeen. In de zaken tegen van Deth was het juist heel duidelijk dat een thuisbevalling levensgevaarlijk was en een ziekenhuisbevalling niet. De kinderen die uiteindelijk in het ziekenhuis geboren zijn, hebben het wel overleefd. Ik denk helemaal niet dat een bevalling thuis na een ongecompliceerde zwangerschap gevaarlijker is dan een ziekenhuisbevalling, mits aan een aantal voorwaarden is voldaan. Hemel, anders was ik zelf nooit thuis bevallen. Het gaat hier om heftige complicaties en het is aantoonbaar levensgevaarlijk om met dergelijke complicaties thuis te bevallen. Ik weet, zoals iedereen hier, dat het leven kwetsbaar is en dat je niet alle rampspoed kunt voorkomen. Maar als je met het uitvoeren van een keizersnede een kind kunt redden, is mijn gevoel dat je dat dan moet doen. Al begrijp ik ook wel dat snijden in een vrouw die dat zelf niet wil een gigantische aantasting van haar integriteit is. Lastig dus, dat vooral. Wat betreft de verloskundigen ben ik het met Maylise eens, zij verwoordt het goed. En ik ben blij dat jij ook van mening bent, dat indien noodzakelijk, ieder kind recht heeft op een bloedtransfusie, ook als de ouders dat niet willen. En natuurlijk hebben we het alleen over incidenten, gelukkig maar!
Leen13
24-07-2013 om 17:53
Verschil van mening
Hier is verschil van mening over Nils en daar gaat het natuurlijk wel over. De ouders willen niet zo maar uit foute motieven thuis bevallen, ze zijn van mening dat dat veiliger is met meer kans op een gezonde baby dan een ziekenhuisbevalling dat zo zijn eigen dynamiek met risico's heeft. Dat is verschil van mening. En mag dat er zijn of niet?
"In de zaken tegen van Deth was het juist heel duidelijk dat een thuisbevalling levensgevaarlijk was en een ziekenhuisbevalling niet." Dat is jou mening.
Leen13
24-07-2013 om 18:08
Lees dit even
http://www.fijnbevallen.com/actualiteiten-rubriek.php
Over het verloop van de rechtzaak.
"moeders die willen bevallen, worden onvoldoende gehoord en gerespecteerd door ziekenhuizen. En het is de staat die hen, met een veel te rigide beroepsnorm, de IGZ, politie en jeugdzorg, naar het ziekenhuis dwingt."
Leen13
24-07-2013 om 18:15
Kiesrecht
Vandaag hoorde ik een mooi verhaal van een hoogbejaarde die het over zijn vader had. Zijn vader had hem verteld dat hij aanvankelijk tegen het kiesrecht voor vrouwen was. Dat zou alleen maar een verdubbeling opleveren van de stemmen. Want man en vrouw kiezen toch hetzelfde?
Zo zit het ook in elkaar als je de beslissing voor de plaats waar een vrouw bevalt overlaat aan de artsen en de protocollen. Want artsen weten toch wat goed is voor jou en je kind? Hoe naïef wil je zijn?
Die beroepsgroep heeft haar eigen dynamiek en belangen. Die vallen niet noodzakelijkerwijs samen met de belangen van jou en je kind. Wat wel gebeurt is dat ze zich achter het belang van jou kind verschuilen om hun eigen beslissing er door te drukken. Dat moet al een waarschuwing zijn dat de belangen van artsen en van vrouwen niet noodzakelijkerwijs samen vallen. En dan de argumenten die daarvoor gegeven worden zijn niet neutraal maar ondermijnen de positie van de vrouw. Je wordt onmondig gemaakt met argumenten als zou je het belang van je kind niet voorop stellen. Dat is een drogreden. Deze vrouwen zijn er van overtuigd dat ze juist de belangen van zichzelf en hun kinderen voorop stellen.
Leen13
24-07-2013 om 18:22
Drogreden
Nog zo'n drogreden is dat elke medische indicatie die niet opgevolgd wordt levensgevaar betekend voor al die babies. het is een erg klein risico dat dat gebeurt, het bestaat, maar in de meeste gevallen helemaal geen probleem en juist een gevaar voor babies omdat nogmaals ziekenhuizen zo hun eigen risico in zich hebben. Maar babies en levensgevaar aan elkaar knopen wil zeggen dat je gewicht in de schaal legt. En dat vrouwen die daar niet in meegaan kindermishandelaars zijn, terwijl als je dat doorziet, dat je dan juist begint te vrezen voor de veiligheid van jezelf en je kinderen.
Fiorucci
24-07-2013 om 18:25
Anne j
Wie zegt dat vrouwen die in het zh bevallen de keuze overlaten aan artsen?? Weer wordt verondersteld dat je dan een mak schaap bent met het iq van een amoebe. In heel veel gevallen gaat het in overleg. En ik blijf me verbazen over hoe men denkt dat een arts redeneert. Alsof het the devil himself is. Ongelofelijk. En ik geloof helemaal niet dat een vrouw altijd precies weet wat goed is voor haar en haar kind. En als zij daarvan overtuigd is, kun je overleggen en kijken of er iets werkbaars te verzinnen is.
Fiorucci
24-07-2013 om 18:27
En nogmaals
Het een sluit het ander niet uit. Nogmaals,k ben op eigen kracht bevallen zonder ingrijpen, in het zh, met de gyn nabij. Het kan heus wel. Maar daar leest men liever overheen?
Leen13
24-07-2013 om 18:30
Devil
Ook een echtgenoot is nog geen devil als het om kiesrecht gaat toch wil je dat een vrouw zelf kiesrecht krijgt. Waarom zo extreem Fio?
Ik denk helemaal niet dat artsen de devil himself zijn. Ik ken nogal wat artsen die juist zeer genuanceerd denken. Maar als je een beetje nadenkt dan weet je dat het in het belang is van vrouwen en kinderen dat vrouwen opkomen voor hun belangen. En dat machtsverschillen, zoals tussen artsen en patienten, er toe kunnen leiden dat iemands belangen ondergesneeuwd raken. Uiteindelijk is het ook in het belang van de veiligheid van alle babies dat er weerwerk geleverd wordt tegen die al te opdringerige medicalisering.
Fiorucci
24-07-2013 om 18:31
En nog wat
Deze verloskundigen erkennen dat ze op bepaalde punten fout zaten, lees ik. Maar het wordt vergoelijkt, ook in deze draad. Want ach, ze hebben er toch van geleerd? Had een gyn moeten flikken, 17 uur een vrouw aan haar lot overlaten, hij zou gekielhaald worden....
Leen13
24-07-2013 om 18:33
Mooi fio
Natuurlijk is dat ook een goede situatie dat je in het ziekenhuis bent bevallen zonder ingrijpen. Zo wil je het ook hebben. Tegelijk kun je niet ontkennen dat het echt zo is dat er in ziekenhuizen eerder ingegrepen wordt dan thuis. Dat is nou eenmaal de systematiek. Wat je voorhanden hebt zul je sneller inzetten. Wat je thuis niet hebt gebruik je niet en dan kan het blijkbaar nog weleens zonder zonder dat dat gevaarlijke consequenties heeft, het is geen wiskunde.
Leen13
24-07-2013 om 18:35
Foute boel
Wat is je punt Fio? Deze vroedvrouw is inherent slecht? Ook gynaecologen en arts-assistenten komen voor de tuchtrechter. Ook omdat ze zijn gaan slapen of naar elders gingen zonder goede instructie achter te laten voor de afdelingsstaf. De tuchtrechter heeft beoordeeld dat Laura van Deth fout was. Daar kun je het mee eens zijn of niet.
Fiorucci
24-07-2013 om 18:36
Anne
Ik vind jou ook behoorlijk extreem, Anne. Ik heb al een paar keer geschreven dat ik ook vindt dat vrouwen opkomen voor hun belangen en zo ben ik ook opgevoed. Maar je suggereert dat artsen andere belangen hebben ten koste van moeders en baby's. En ik geloof dat echt niet, als het erop aankomt. Ik denk wel dat artsen dermate veel ellende zien en wellicht daardoor sneller willen ingrijpen, ook omdat zij die mogelijkheden hebben. En dat ingrijpen redt vaak ook levens. En natuurlijk zijn er eikels van artsen. Maar ook eikels van vk's....!
Fiorucci
24-07-2013 om 18:39
Anne j
Wat ik al een paar keer heb gezegd: Ze vergoelijkt het, door de discussie te brengen op hetgeen weliswaar belangrijk is, maar de fout niet minder erg maakt. Ze maakt er een statement van. Ja, ik zat fout, maar......
Nee, je zat fout, punt. Klaar. Op de barricaden voor de rechten van de bevallende vrouw, daar is een ander moment voor. Heel legitiem, maar niet op dat moment.
Nils
24-07-2013 om 18:42
Annej
Tja, als je "een thuisbevalling van een tweeling, waarvan een in stuit, is onveiliger dan een dergeljke bevalling in het ziekenhuis te laten plaatsvinden" ook maar een mening noemt, dan weet ik het echt niet meer. Ik vind het een leuke discussie, maar nu wordt het wel heel troebel... Ik geloof trouwens ook echt wel dat de ouders van hun eigen idee overtuigd waren hoor. Maar als een aanstaande moeder een waanidee heeft, blijft dat gewoon een waanidee, het wordt geen waarheid.
Leen13
24-07-2013 om 18:50
Complot
Ik ben geen complotdenker. En ik denk inderdaad dat artsen door het zien van te weinig 'normale' bevallingen scheef gaan beoordelen. Dat zit in het systeem. Aangejaagd door een publiek dat steeds minder 'risico' wil nemen maar daardoor juist in de gevarenzone komt. Het is net jeugdzorg, we zijn er weer, omdat er een aantal incidenten zijn geweest met kinderen gaan we uit voorzorg maar elke risicoinschatting inkleuren als een potentiele Savannah. Dat helpt kinderen niet en maakt het juist een ellendige toestand want de overheid overschat hier haar mogelijkheden. Zo is het ook met de risicotaxatie bij bevallingen. Jazeker zijn er risico's maar je moet oppassen dat de 'voorzorgen' niet erger zijn dan de kwaal. En dat gaat niet veranderen tenzij ouders, en in dit geval verloskundigen, opkomen voor hun rechten. En natuurlijk zijn er ook in de jeugdzorg professionals die zien dat die protocollen schadelijk zijn en zo is het ook in de geneeskunst. Er zijn ook artsen die zien dat deze protocollen uiteindelijk schadelijk zijn. Wat is er mis mee om daar duidelijk over te zijn? En zeker kunnen vrouwen ook in een tunnelvisie terecht komen, net als verloskundigen en artsen. Het is een spanningsveld. Maar we kunnen niet zonder het weerwerk van dit soort verloskundigen en vrouwen (die inderdaad niet gehoord mochten worden tijdens de tuchtzaak dus de verdenking op zich bleven houden dat het hier om kindermishandelaars ging).
Fiorucci
24-07-2013 om 19:15
Weerwerk
Dit weerwerk wordt al jaren gevoerd. En heel terecht. Maar verschuil je daar niet achter, als je gewoon niet goed gehandeld hebt. En ik vroeg het al aan Yta, ik kan weinig vinden over deze zaken, heb je links?
En ik vind niet dat de protocollen per definitie schadelijk zijn. Soms kan thuisbevallen niet. Ik vind het heel goed dat de richtlijnen kritisch tegen het licht gehouden worden. Maar ze per definitie afwijzen is een ander uiterste.
Leen13
24-07-2013 om 19:44
Link de tweeling
http://antroposofieindepers.blogspot.nl/
"Eën van die vrouwen is Jikke Bruin, in 2010 bevallen van een tweeling (haar 4e en 5e kind). Wanneer deze wiskundige haar twijfels uit over de wetenschappelijke onderbouwing van de geplande keizersnede die haar te wachten staat, is er geen ruimte voor dialoog. Integendeel er wordt fors druk op haar uitgeoefend om zich neer te leggen bij haar situatie. Hierop keert Jikke het ziekenhuis de rug toe, vastbesloten thuis te bevallen. Ze is al eens eerder alleen thuis bevallen en heeft in het ziekenhuis niets dan narigheid achter de rug. Hierop roept zij de hulp in van van Deth en Visser die al gauw begrijpen dat zij slechts twee opties hebben: Deze vrouw aan haar lot overlaten of haar zo correct mogelijk van dienst zijn. Zij kiezen voor dat laatste maar kunnen niet voorkomen dat Jikke na een anonieme AMK-melding naar het ziekenhuis vertrekt waar zij alsnog via een keizersnede bevalt van haar tweeling. Achteraf hoort Jikke dat ambulance en politie al klaar stonden op de hoek van de straat voor gedwongen opname."
Leen13
24-07-2013 om 19:48
Eigen keuze
"Het kan niet zo zijn dat er geen beter antwoord is dan zorg weigeren voor vrouwen die anders willen en het kan niet zo zijn dat er ruimte is voor dwang en drang binnen de zorg aan vrouwen die toerekeningsvatbaar zijn”, aldus Visser, die in 2011 nog door Libelle werd uitgeroepen tot verloskundige van het jaar"
Dezelfde link.
Yta Chalne
24-07-2013 om 19:59
Fio
Internet is hier op vakantie te langzaam, maar zoek gewoon even de tuchtrechtzaken zelf op. Overheid.nl, gezondheidszorg. Dan lees je de hele zaak vanuit de tuchtrechter (dus nog lang niet alles, maar wel een heleboel). Heb je ook het interview met Rebekka Visser gezien bij Knevel en van den Brink? Ook een aanrader.
Yta Chalne
24-07-2013 om 20:04
Overigens..
..zie je dan meteen hoe ontzettend veel vreselijke dingen er gebeuren in de gezondheidszorg. Ook in het ziekenhuis. Ook met bevallingen, baby's, infecties, onoplettendheid, etc. Ziekenhuis=veilig, tja, ook artsen zijn net mensen. Ze maken fouten. En op die plek kan een fout fataal zijn.
Leen13
24-07-2013 om 20:05
Fout punt
Door te stellen dat deze verloskundigen 'fout, punt' zouden zijn ontken je dat dit in een context gebeurt waar geen protocollen voor waren zodat je makkelijk inschattingsfouten maakt. Bovendien waren deze verloskundigen gevraagd bij vrouwen die zich primair zelf verantwoordelijk achten voor hun bevalling en daar ligt natuurlijk ook een dispuut. Ook al zijn verloskundigen van mening dat een vrouw uiteindelijk zelf verantwoordelijk is dan nog zijn zij verantwoordelijk vanaf het moment dat hun hulp ingeroepen wordt dat de te bieden zorg ook naar standaarden verricht wordt. En daar hebben ze erkend dat ze dat beter hadden kunnen doen.
Haal je de context weg: hoogopgeleide vrouwen die zich met argumenten onttrekken aan de risicotaxatie van de beroepsvereniging, en die zorg vragen, tegen de protocollen in van verloskundigen, dan doe je de zaak geen recht. Dat kun je niet scheiden.
Kaaskopje
24-07-2013 om 20:08
Vraag en aanbod
Ik denk dat artsen in ziekenhuizen genoeg normale bevallingen zien om daar ook normaal mee om te kunnen gaan. Net als Fio heb ik daar prima herinneringen aan. Er stonden wel veel mensen om mijn bed, maar dat interesseerde mij geen biet, ik hoorde alleen maar dat ik het goed deed, wat wil je nog meer op zo'n moment?
Ik denk dat vrouwen er zelf ook om vragen dat de bevalling gemedicaliseerd wordt. In Amerika bevallen ze standaard in het ziekenhuis en wordt al jaren makkelijker naar de ruggenprik gegrepen dan hier. Daardoor lijkt ook hier, zo kleur ik dat in, meer en meer het beeld te ontstaan dat dat beter is dan hoe wij het van oudsher deden. En dat is maar de vraag natuurlijk. Mijn indruk is dus dat een deel van aanstaande moeders zelf meewerkt aan het beeld dat je bij een bevalling met iets medisch bezig bent dan met iets natuurlijks en daar past de medische wereld zich bij aan. Net als met alles dus 'vraag en aanbod'. Daartegenover blijven natuurlijk de vrouwen bestaan die een bevalling het liefst in de struiken doen om het maar zo 'oer' mogelijk te houden. Met beide kanten heb ik niet zoveel. Een bevalling is iets natuurlijks. Als het even kan, kies ik voor de thuisbevalling zonder toeters en bellen, maar als een arts of vk oordeelt dat dat er niet in zit, zou ik dat niet in twijfel trekken. Het idee dat het je éigen schuld is als de bevalling verkeerd afloopt omdat jij je zin hebt doorgedrukt... ik moet er niet aan denken. (jij = algemeen) Dus wat mij betreft liever ten onrechte in het ziekenhuis bevallen, dan ten onrechte thuis.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.