Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

De kinderen van mijn vriend


Jullie hebben allebei gelijk.

Hij zegt: "het is maar een klein deel van het jaar, ze zijn er veel vaker niet dan wel"
Dat klopt, als jij even op je tanden bijt is het zo voorbij. Dus ik snap dat hij dit zegt.

Punt is echter dat jij vanaf dag 1 van jullie relatie bepaalde 'voorwaarden' in je hoofd hebt en continu bezig bent om de relatie te bewaken/vorm te geven zodat het volgens jouw wensen kan gaan. Dus jij denkt vooruit en je ziet dat het niet voorbij is als je even op je tanden bijt. En daar kan hij nog geen gedachten aan wijden (dat vond hij altijd al minder relevant dan jij denk ik?)

Maar in plaats van dat jullie samen besluiten: we zetten nu even de tanden op elkaar en als de kinderen terug naar moeder zijn gaan wij uitgebreid een weekend weg en brainstormen met elkaar wat de toekomst kan zijn zitten jullie vast je eigen patroon.
En het is voor hem belastend en emotioneel, deze tijd én voor jou is het inspannend én je lijkt telkens je somberste vooruitzichten werkelijkheid te zien worden (en je krijgt dan stress, flapt er dingen uit . . .).

Dus misschien kun je hem overtuigen dat je heel graag samen met hem tijd wil nemen om over de toekomst te praten, zonder verwijten etc. zodra zijn kinderen weg zijn. En als je het echt meent, als je echt met hem wil proberen om een oplossing te vinden dan zal hij je hopelijk geloven en houden jullie allebei energie over voor nu.

gr Angela

A12345

A12345

26-08-2021 om 11:05 Topicstarter

Angela1967 schreef op 26-08-2021 om 10:54:

Jullie hebben allebei gelijk.

Hij zegt: "het is maar een klein deel van het jaar, ze zijn er veel vaker niet dan wel"
Dat klopt, als jij even op je tanden bijt is het zo voorbij. Dus ik snap dat hij dit zegt.

Punt is echter dat jij vanaf dag 1 van jullie relatie bepaalde 'voorwaarden' in je hoofd hebt en continu bezig bent om de relatie te bewaken/vorm te geven zodat het volgens jouw wensen kan gaan. Dus jij denkt vooruit en je ziet dat het niet voorbij is als je even op je tanden bijt. En daar kan hij nog geen gedachten aan wijden (dat vond hij altijd al minder relevant dan jij denk ik?)

Maar in plaats van dat jullie samen besluiten: we zetten nu even de tanden op elkaar en als de kinderen terug naar moeder zijn gaan wij uitgebreid een weekend weg en brainstormen met elkaar wat de toekomst kan zijn zitten jullie vast je eigen patroon.
En het is voor hem belastend en emotioneel, deze tijd én voor jou is het inspannend én je lijkt telkens je somberste vooruitzichten werkelijkheid te zien worden (en je krijgt dan stress, flapt er dingen uit . . .).

Dus misschien kun je hem overtuigen dat je heel graag samen met hem tijd wil nemen om over de toekomst te praten, zonder verwijten etc. zodra zijn kinderen weg zijn. En als je het echt meent, als je echt met hem wil proberen om een oplossing te vinden dan zal hij je hopelijk geloven en houden jullie allebei energie over voor nu.

gr AngelaIn elk geval denken we dat we allebei gelijk hebben. 



Ja, een maand is een klein deel van het jaar. 1/12e zo ongeveer en zeg maar 11/12e zijn ze er niet. Maar op deze manier is een maand erg lang. Als je een maand op vakantie gaat met je buren en daar in één huisje zit, dan wordt dat waarschijnlijk ook erg lang. Stomme vergelijking, maar je snapt m'n punt vast wel.

Op dat punt vind ik hem lastig te peilen. Het lijkt soms alsof hij dingen van moment tot moment bekijkt. Dat heb ik ook lang gedacht. Maar inmiddels toch het sterke vermoeden dat dat maar schijn is en niet zo is. In plaats van iemand die het van dag tot dag bekijkt, lijkt het toch meer een type "weten dat je zegt, maar niet alles zeggen wat je weet/vindt/wilt" te zijn. 

Ik had vantevoren in mijn hoofd dat als er ruzie komt dat dat dan waarschijnlijk over de kinderen zal zijn. En dat blijkt inderdaad zo te zijn. Verder is er geen ruzie of discussie geweest over andere onderwerpen. Dus mijn vrees is daarmee wel bevestigd inderdaad. En over vrees gesproken. Nu zou het even daar zijn, is het meer dan een maand hier geworden, wie weet wordt dat straks drie maanden. Dan zit je nog steeds in de situatie dat je lang (maar dan nog langer) te dealen hebt met de opvoeding die is gedaan door een ander. 

Dat er nu geen oplossing komt, daar heb je een punt. Ik probeer het nu maar zo goed mogelijk door te komen, ondanks dat ik me er niet goed bij voel. Erover praten lukt vast beter als we "uit de situatie" zijn. 

dan

dan

26-08-2021 om 11:06

A12345 schreef op 26-08-2021 om 10:43:

[..]

Dat eerste denk ik ook. Hij neemt alles in elk geval heel letterlijk en blijft er lang over doorgaan.

Dat denk ik niet. Hij vindt dat ik zijn kinderen moet accepteren zoals ze nu zijn en me "constructief op moet stellen" (zijn woorden). En eigenlijk dat ik me niet aan moet stellen ("het is maar een klein deel van het jaar, ze zijn er veel vaker niet dan wel"). Denk dat hij helemaal niet in z'n eentje ergens in 'n huis vast op een plek wil zitten.

Al met al lijkt de discussie tussen ons aardig vastgelopen te zijn, ondanks dat er amper nog over gepraat is.


Ik vrees dan ook dat jullie hier niet uit gaan komen. Ik begrijp wel dat hij in het huis waar jullie samenwonen zijn kinderen wil ontvangen maar jij trekt het niet als ze zich niet goed genoeg gedragen. 

A12345

A12345

26-08-2021 om 11:09 Topicstarter

dan schreef op 26-08-2021 om 11:06:

[..]


Ik vrees dan ook dat jullie hier niet uit gaan komen. Ik begrijp wel dat hij in het huis waar jullie samenwonen zijn kinderen wil ontvangen maar jij trekt het niet als ze zich niet goed genoeg gedragen.

Dat is de kern ja. Behalve dat "niet goed genoeg", dat klinkt toch een beetje alsof de lat heel erg hoog ligt. 

Dat is naar mijn gevoel niet zo. Hun gedrag is echt vrij extreem. Voorbeelden zijn in dit topic gegeven. 

dan

dan

26-08-2021 om 11:22

A12345 schreef op 26-08-2021 om 11:09:

[..]

Dat is de kern ja. Behalve dat "niet goed genoeg", dat klinkt toch een beetje alsof de lat heel erg hoog ligt.

Dat is naar mijn gevoel niet zo. Hun gedrag is echt vrij extreem. Voorbeelden zijn in dit topic gegeven.

Daar kan ik niet over oordelen, hoe hun gedrag is. Maar jullie moeten tot een oplossing komen waarin je je beiden kunt vinden anders is het gedoemd te mislukken. 

Is er geen oplossing dat jij zorgt dat je een deel van die periode dat ze hier zijn aan het werk bent? Dan heeft hij genoeg tijd met hen alleen en jij loopt in huis niet steeds op je tenen. En dat hij dan wel zorgt dat alles aan kant is, dus geen rondslingerend speelgoed als je thuis komt. Of je gaat een dagje op pad met familie of vrienden. Ik denk dat er heus wel afspraken te maken zijn waarbij jullie je beiden goed voelen en de kinderen ook. 

A12345

A12345

26-08-2021 om 11:30 Topicstarter

dan schreef op 26-08-2021 om 11:22:

[..]

Daar kan ik niet over oordelen, hoe hun gedrag is. Maar jullie moeten tot een oplossing komen waarin je je beiden kunt vinden anders is het gedoemd te mislukken.

Is er geen oplossing dat jij zorgt dat je een deel van die periode dat ze hier zijn aan het werk bent? Dan heeft hij genoeg tijd met hen alleen en jij loopt in huis niet steeds op je tenen. En dat hij dan wel zorgt dat alles aan kant is, dus geen rondslingerend speelgoed als je thuis komt. Of je gaat een dagje op pad met familie of vrienden. Ik denk dat er heus wel afspraken te maken zijn waarbij jullie je beiden goed voelen en de kinderen ook.

Da's wel een beetje wat hij nu probeert. Als ik thuis kom of in het weekend naar beneden kom, dan is alles opgeruimd e.d. Was in het begin niet zo. En hij is vaak weg met ze. 

Maar goed, die rommel is een van de elementen van hun gedrag. 

AcidicShark11

AcidicShark11

26-08-2021 om 11:40

Geen bord voor de kop maar de complete Chinese Muur. Tjonge.

A12345 schreef op 26-08-2021 om 11:30:

[..]

Da's wel een beetje wat hij nu probeert. Als ik thuis kom of in het weekend naar beneden kom, dan is alles opgeruimd e.d. Was in het begin niet zo. En hij is vaak weg met ze.

Maar goed, die rommel is een van de elementen van hun gedrag.

Die kinderen en rommel (en gedrag) horen bij je vriend, dat kun je niet weg poetsen en zal je moeten accepteren als je met hem verder wil.

Je hebt al gemerkt dat ruzie erover maken het alleen maar erger maakt. Ik begrijp jouw ergernis, maar helaas moet je die aan de kant schuiven omwille van je relatie. 

AcidicShark11

AcidicShark11

26-08-2021 om 11:48

A12345 schreef op 26-08-2021 om 11:09:

[..]

Dat is de kern ja. Behalve dat "niet goed genoeg", dat klinkt toch een beetje alsof de lat heel erg hoog ligt.

Dat is naar mijn gevoel niet zo. Hun gedrag is echt vrij extreem. Voorbeelden zijn in dit topic gegeven.

Die voorbeelden van je zijn helemaal niet extreem als je een beetje zou snappen hoe kinderen in elkaar zitten. Maar dat doe je niet. Je wil a la Dorian Grey dat het plaatje perfect klopt zoals in je hoofd, succes daar mee want dat kan niet. 

Arme kinderen (5 en 6 he) die niets goed kunnen doen.

je praat echt over de situatie alsof je man een vervelende hobby heeft, die jou niet goed uitkomt. Alsof hij overal zijn visspullen laat slingeren en dat alles naar vis en maden stinkt. 
Of misschien zijn bergbeklimspullen met stof en gruis en modder. Daar twijfel ik nog over. 
Ik vind het wel heel bijzonder/knap om zo bij je standpunt te blijven. Kun je een voorbeeld noemen van een situatie rondom zijn kinderen die je zonder morren of zeuren of moeilijk gedoe heel enthousiast omarmd hebt? Of zelfs geïnitieerd?

dan

dan

26-08-2021 om 11:53

het is blijkbaar niet net als bij de familie Ingalls, in het kleine huis op de prairie, waar altijd iedereen bij komt in hun al kleine huisje en krappe budget.

Als 1/12e al zo'n opgave is voor jou, hoe moet dat dan voor je vriend zijn? Jouw pubers zijn er elke dag en die zullen toch ook niet altijd muisstil zijn, het zijn pubers met hun eigen issues. 

Ik snap wel dat dit voor je vriend heel scheef voelt. Hij past zich aan jou en jouw gezin aan, 24/7, maar jij bent niet bereid je aan te passen, zelfs niet voor een korte tijd. 

dan schreef op 26-08-2021 om 11:53:

het is blijkbaar niet net als bij de familie Ingalls, in het kleine huis op de prairie, waar altijd iedereen bij komt in hun al kleine huisje en krappe budget.

Ja maar de kinderen moeten zich wel beeldig gedragen, dat is hoe TO het voor ogen heeft en daarmee basta! Anders ziet ze het niet zitten.

MRI

MRI

26-08-2021 om 12:14

Doemijdieglazenbol schreef op 26-08-2021 om 11:52:


Ik vind het wel heel bijzonder/knap om zo bij je standpunt te blijven. 

ja ik voel daar een bepaalde 'gevoelsdoofheid' in, een gebrek aan empathie en zich ook echt niet voor kunnen stellen hoe onprettig het is voor vriend en zijn kinderen. Een 'ik vind dit zo, dus is het zo'- houding. Nou gaat iedereen tegen haar aan zitten praten dat dat niet fraai is, maar dat lijkt ook niet aan te komen... 

Ik vermoed eerder een onmogelijkheid voor ts om zich in anderen te verplaatsen. En dan bedoel ik niet dat ze het niet wil, maar omdat ze het niet kan. 

A12345: is dat in een andere situaties ook wel eens gebleken?

Ik probeer het nog eens: het gedrag van die kinderen is niet relevant. Het zijn de kinderen van jouw partner. Daar houdt hij van. Daar draagt hij verantwoordelijkheid voor. Die wil en moet hij in zijn leven hebben. Zo werkt dat met ouders en kinderen. Of die kinderen nu draken zijn of niet. Totaal irrelevant. 
Jij bent als partner optioneel. Op basis van jouw gedrag kan hij jou wel of niet in zijn leven kiezen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.