Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

De kinderen van mijn vriend


Als hij denkt dat het niet geven van frisdrank (suiker) druk gedrag vermindert, kan hij zich de stress besparen: 
https://www.npo3.nl/brandpuntplus/weg-met-de-voedingsmythe-suikers-en-zoetstoffen-kunnen-adhd-veroorzaken

Ik vond dit zo’n geestige bevinding: “Maar opvallender nog: nadat ouders dáchten dat hun kinderen suikerrijke drankjes dronken, terwijl die drankjes in werkelijkheid suikervrij waren, beoordeelden zij het gedrag van hun kinderen ineens als stukken drukker. Kortom: het zit allemaal in de hoofden van de vaders en moeders.”

dan

dan

01-09-2021 om 20:34

het is niet zo dat je iedereen buiten de deur moet houden maar beter niet al teveel mensen over de vloer. Beter voor de kinderen (zeker in het begin, alles is nog nieuw) en daardoor fijner voor jullie. 

A12345

A12345

01-09-2021 om 20:36 Topicstarter

BlueHeart schreef op 01-09-2021 om 19:44:

[..]

Ik weet niet maar vaste structuur is toch vrij normaal op hun leeftijden? En geen besef van tijd of dagen is toch ook niet vreemd op hun leeftijd. En je vriend kan ze toch wel uitgelegd krijgen dat ze over zoveel nachtjes slapen terugrijden naar mama?

x-aantal nachten slapen, dat overzien ze niet. En zo gauw als de woorden terug en mama vallen, is het paniek en boosheid. 

Structuur is normaal. In dit geval is er wel meer structuur nodig dan normaal. 

dan

dan

01-09-2021 om 20:40

A12345 schreef op 01-09-2021 om 20:36:

[..]

x-aantal nachten slapen, dat overzien ze niet. En zo gauw als de woorden terug en mama vallen, is het paniek en boosheid.

Structuur is normaal. In dit geval is er wel meer structuur nodig dan normaal.

De kinderen raken misschien in paniek omdat ze bang zijn dat ze hun vader weer voor een hele lange tijd moeten missen als ze weer terug thuis zijn. Als ze merken dat ze hem tussen de vakanties door ook vaker zullen zien, krijgen ze er vast weer meer vertrouwen in. 

A12345

A12345

01-09-2021 om 20:42 Topicstarter

NeverMind73 schreef op 01-09-2021 om 19:49:

Begrijpt je vriend ook dat ze die structuur nodig hebben?
Want zo klinkt het inderdaad wel. Wat @dan hierboven ook zegt; ik zou ook jullie verwachtingen naar elkaar uitspreken. Daarbij mag hij ook rekening houden met jou uiteraard!! Ik voed zelf 2 kinderen met autisme op en dat is geen 'appeltje, eitje' en ik snap ook dat dat voor iemand die dat niet gewend is, doodvermoeiend is. Dat geldt denk ik ook voor kinderen met ADHD, ADD of iets anders.
Als er dus zoiets speelt, snap ik je wel wat beter. Ik denk wel dat het dan nog belangrijker is dat je dan samen op 1 lijn zit, maar eigenlijk denk ik vooral dat jij je af moet vragen of jij dit wilt.

Ja, maar hij vindt dat lastig in een huis met "een ander gezin". Hij wil structuur, maar tegelijkertijd vindt hij het ook weer zoiets dat iedereen zich aanpast aan hen. En met het risico dat ik weer egoistisch genoemd wordt. Voor mijn kinderen is het ook vakantie. Dat betekent dat ze ook wat meer op hun computer zitten dan normaal, wat later opblijven dan normaal, etc. 

Ja, het is erg vermoeiend. Van het opstaan tot slapen gaan. En dingen die bij veel kinderen vanzelf gaan, zoals bv. eten, aankleden, wassen, even met mama bellen, dat is nu allemaal een heel gedoe elke keer. 

A12345

A12345

01-09-2021 om 20:44 Topicstarter

dan schreef op 01-09-2021 om 20:40:

[..]

De kinderen raken misschien in paniek omdat ze bang zijn dat ze hun vader weer voor een hele lange tijd moeten missen als ze weer terug thuis zijn. Als ze merken dat ze hem tussen de vakanties door ook vaker zullen zien, krijgen ze er vast weer meer vertrouwen in.

Ik weet het niet. Ik schrik wel van de dingen die ze tegen hun moeder aan de telefoon zeggen. 

A12345

A12345

01-09-2021 om 20:46 Topicstarter

Mija schreef op 01-09-2021 om 20:32:

Als hij denkt dat het niet geven van frisdrank (suiker) druk gedrag vermindert, kan hij zich de stress besparen:
https://www.npo3.nl/brandpuntplus/weg-met-de-voedingsmythe-suikers-en-zoetstoffen-kunnen-adhd-veroorzaken

Ik vond dit zo’n geestige bevinding: “Maar opvallender nog: nadat ouders dáchten dat hun kinderen suikerrijke drankjes dronken, terwijl die drankjes in werkelijkheid suikervrij waren, beoordeelden zij het gedrag van hun kinderen ineens als stukken drukker. Kortom: het zit allemaal in de hoofden van de vaders en moeders.”

 Ik ben zelf geen expert, maar er zullen ook wel onderzoeken zijn die aangeven dat je het beter kunt matigen. In elk geval, waar het omgaat is dat als hij iets niet toelaat, dat het dan niet helpt als bezoek zegt dat het allemaal geen kwaad kan. 

dan

dan

01-09-2021 om 20:48

A12345 schreef op 01-09-2021 om 20:42:

[..]

Ja, maar hij vindt dat lastig in een huis met "een ander gezin". Hij wil structuur, maar tegelijkertijd vindt hij het ook weer zoiets dat iedereen zich aanpast aan hen. En met het risico dat ik weer egoistisch genoemd wordt. Voor mijn kinderen is het ook vakantie. Dat betekent dat ze ook wat meer op hun computer zitten dan normaal, wat later opblijven dan normaal, etc.

Ja, het is erg vermoeiend. Van het opstaan tot slapen gaan. En dingen die bij veel kinderen vanzelf gaan, zoals bv. eten, aankleden, wassen, even met mama bellen, dat is nu allemaal een heel gedoe elke keer.

Je moet niet vergeten dat het de eerste keer is dat ze hier zijn, alles heeft tijd nodig en dat duurt bij het ene kind langer dan bij het andere. Maar als jullie met elkaar verder willen, dan moeten jullie in oplossingen denken. Misschien hebben jouw kinderen ook wel goede tips? Zij zullen toch ook willen dat iedereen zich zo fijn mogelijk voelt met z'n allen in 1 huis. 

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

01-09-2021 om 20:48

A12345 schreef op 01-09-2021 om 20:42:

[..]

Ja, maar hij vindt dat lastig in een huis met "een ander gezin". Hij wil structuur, maar tegelijkertijd vindt hij het ook weer zoiets dat iedereen zich aanpast aan hen. En met het risico dat ik weer egoistisch genoemd wordt. Voor mijn kinderen is het ook vakantie. Dat betekent dat ze ook wat meer op hun computer zitten dan normaal, wat later opblijven dan normaal, etc.

Ja, het is erg vermoeiend. Van het opstaan tot slapen gaan. En dingen die bij veel kinderen vanzelf gaan, zoals bv. eten, aankleden, wassen, even met mama bellen, dat is nu allemaal een heel gedoe elke keer.

De vraag is uiteraard of jij hier zin in hebt.  Het lijkt mij niet dat het met wat consequenter opvoeden beter gaat worden. En indien ze alleen in de vakanties komen is echt opvoeden niet echt mogelijk.

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

01-09-2021 om 20:50

A12345 schreef op 01-09-2021 om 20:46:

[..]

Ik ben zelf geen expert, maar er zullen ook wel onderzoeken zijn die aangeven dat je het beter kunt matigen. In elk geval, waar het omgaat is dat als hij iets niet toelaat, dat het dan niet helpt als bezoek zegt dat het allemaal geen kwaad kan.

Dan zeg je daar toch gewoon wat van?

dan

dan

01-09-2021 om 20:53

je kunt bijvoorbeeld zeggen: wij hebben de regel dat er na.....(tijdstip) geen frisdrank wordt gedronken. 

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

01-09-2021 om 20:57

dan schreef op 01-09-2021 om 20:53:

je kunt bijvoorbeeld zeggen: wij hebben de regel dat er na.....(tijdstip) geen frisdrank wordt gedronken.

Die kinderen waren toch pas 6 en 7. Dan is het niet vreemd om te zeggen dat ze sowieso geen frisdrank mogen. Indien het vaker gebeurt kun je ook rustig vragen waar je bezoek zich mee bemoeit.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

01-09-2021 om 21:03

A12345 schreef op 01-09-2021 om 19:21:

[..]

Dank je wel. Ik waardeer de hulp en mening van iedereen, dus blijf ik ook netjes reageren. Als ik niet tegen kritiek zou kunnen, dan had ik hier niet moeten posten.

Ja, het is schakelen. Voor iedereen. Voor mij ook, zoals gezegd. Overigens denk ik wel dat hun gedrag hier niet heel afwijkt van daar. Zo zijn ze blijkbaar gewoon. Al met al is het denk ik gewoon te druk in huis voor zo'n lange periode.

Voor wat betreft dat opvoeden alleen aan hem overlaten. Dat is in de praktijk lastig. Als ze van hem iets niet mogen, komen ze daarna automatisch naar mij om het nog eens te vragen. Of ja vragen, vaak is het ook gewoon "eisen".

Dan zeg je vraag maar aan je vader. Of vraag wat heeft je vader gezegd toen je het aan hem vroeg?

En waar we ook wel anders in zijn is dat hij graag elke dag met ze op pad gaat of iets gaat doen. Terwijl ik ook weleens gewoon rust wil. Een dagje niks doen als dat kan. En dan is 'n maand of langer ook gewoon erg lang.

Maar dat dagje niets doen kun jij toch doen als hij op pad is met de kinderen. Vergeet niet dat die kinderen toch een soort van onverwacht uit hun thuis situatie zijn geplukt en bij een gezin gezet welke ze niet kennen. Alleen hun vader is de bekende factor. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

01-09-2021 om 21:06

A12345 schreef op 01-09-2021 om 20:42:

[..]

Ja, maar hij vindt dat lastig in een huis met "een ander gezin". Hij wil structuur, maar tegelijkertijd vindt hij het ook weer zoiets dat iedereen zich aanpast aan hen. En met het risico dat ik weer egoistisch genoemd wordt. Voor mijn kinderen is het ook vakantie. Dat betekent dat ze ook wat meer op hun computer zitten dan normaal, wat later opblijven dan normaal, etc.

Ja, het is erg vermoeiend. Van het opstaan tot slapen gaan. En dingen die bij veel kinderen vanzelf gaan, zoals bv. eten, aankleden, wassen, even met mama bellen, dat is nu allemaal een heel gedoe elke keer.

Ik begrijp niet dat je/jullie dit niet had(den) aan zien komen. Je begint een relatie met een man die 2 jonge kinderen heeft. Dan moet je toch weten dat ze vroeg of laat bij hun vader tijd door gaan brengen? Dit had echt besproken moeten worden ipv als een stel bakvissen stel op sprong gaan samenwonen. En die telefoon aan tafel tijdens het eten, die hoort daar gewoon niet op dat moment. 

Imi

Imi

01-09-2021 om 21:18

Je vertelt niet welke diagnose de oudste heeft, maar wees erop voorbereid dat AD(H)D en ASS niet over gaan door een consequente opvoeding, zoals jij lijkt te denken. Zo'n diagnose heb je voor de rest van je leven, je hersenen werken gewoon anders. Het gedrag kan met veel goede wil ietsjes minder heftig worden, maar het gaat niet weg.  Hier heb je het dus mee te doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.