Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

De kinderen van mijn vriend


dan

dan

01-09-2021 om 19:41

A12345 schreef op 01-09-2021 om 19:28:

[..]

Ja, ze hebben eigenlijk een complete structuur nodig. Vaste tijden om te eten, iedereen aan tafel, nergens anders mee bezig. Iets anders grijpen ze vrijwel meteen aan als afleiding.

Voor mijn vriend is het erg lastig als hij al agentje aan het spelen is, ze duidelijk zegt dat ze geen frisdrank mogen, maar dat dan iemand anders zegt dat het geen kwaad kan. Voor zijn gevoel kan hij dan weer helemaal opnieuw beginnen met uitleggen en dan lukt dat niet meer.

Waar ze aan toe zijn? Denk niet dat ze dat beseffen. Volgens mij denken ze dat dit hun nieuwe huis is. Ze hebben het al over in Nederland naar school gaan, dat dit ook hun huis is, dat ze kleren nodig hebben om naar school te gaan, etc. Denk niet dat ze het besef hebben dat ze hier op vakantie zijn. Op elke opmerking in de zin van dat ze na de vakantie naar hun moeder gaan, dat hun moeder ze naar school brengt, etc. reageren ze boos en afwijzend. Dus denk niet dat ze beseffen dat dit een vakantie is. Misschien dat ze dat wel duidelijker wordt in een omgeving in de zin van een vakantiepark. Ze hebben ook weinig tot geen besef van tijd, in de zin van wat een dag is, wat een week is, wat een maand is, etc.

Ze zijn ook nog wel erg jong, ik weet niet meer zo precies wat ze wel of niet beseffen op die leeftijd want ik heb geen jonge kinderen (meer). Misschien is het een idee dat je vriend gelijk zegt dat ze water (of melk?) krijgen en geen limonade tijdens het inschenken als er anderen bij zijn? Dan hebben die geen reden meer om daar ongevraagd commentaar over te geven. Dit zijn maar voorbeelden maar zo kunnen jullie voor meerdere situatie al iets bedenken zodat een volgend bezoek beter verloopt. 

Imi

Imi

01-09-2021 om 19:43

gewist, had info gemist.

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

01-09-2021 om 19:44

A12345 schreef op 01-09-2021 om 19:28:

[..]

Ja, ze hebben eigenlijk een complete structuur nodig. Vaste tijden om te eten, iedereen aan tafel, nergens anders mee bezig. Iets anders grijpen ze vrijwel meteen aan als afleiding.

Voor mijn vriend is het erg lastig als hij al agentje aan het spelen is, ze duidelijk zegt dat ze geen frisdrank mogen, maar dat dan iemand anders zegt dat het geen kwaad kan. Voor zijn gevoel kan hij dan weer helemaal opnieuw beginnen met uitleggen en dan lukt dat niet meer.

Waar ze aan toe zijn? Denk niet dat ze dat beseffen. Volgens mij denken ze dat dit hun nieuwe huis is. Ze hebben het al over in Nederland naar school gaan, dat dit ook hun huis is, dat ze kleren nodig hebben om naar school te gaan, etc. Denk niet dat ze het besef hebben dat ze hier op vakantie zijn. Op elke opmerking in de zin van dat ze na de vakantie naar hun moeder gaan, dat hun moeder ze naar school brengt, etc. reageren ze boos en afwijzend. Dus denk niet dat ze beseffen dat dit een vakantie is. Misschien dat ze dat wel duidelijker wordt in een omgeving in de zin van een vakantiepark. Ze hebben ook weinig tot geen besef van tijd, in de zin van wat een dag is, wat een week is, wat een maand is, etc.

Ik weet niet maar vaste structuur is toch vrij normaal op hun leeftijden? En geen besef van tijd of dagen is toch ook niet vreemd op hun leeftijd. En je vriend kan ze toch wel uitgelegd krijgen dat ze over zoveel nachtjes slapen terugrijden naar mama?

Begrijpt je vriend ook dat ze die structuur nodig hebben?
Want zo klinkt het inderdaad wel. Wat @dan hierboven ook zegt; ik zou ook jullie verwachtingen naar elkaar uitspreken. Daarbij mag hij ook rekening houden met jou uiteraard!! Ik voed zelf 2 kinderen met autisme op en dat is geen 'appeltje, eitje' en ik snap ook dat dat voor iemand die dat niet gewend is, doodvermoeiend is. Dat geldt denk ik ook voor kinderen met ADHD, ADD of iets anders. 
Als er dus zoiets speelt, snap ik je wel wat beter. Ik denk wel dat het dan nog belangrijker is dat je dan samen op 1 lijn zit, maar eigenlijk denk ik vooral dat jij je af moet vragen of jij dit wilt.

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

01-09-2021 om 19:53

NeverMind73 schreef op 01-09-2021 om 19:49:

 maar eigenlijk denk ik vooral dat jij je af moet vragen of jij dit wilt.

Dit inderdaad, ik zou het niet kunnen.

dan

dan

01-09-2021 om 19:54

zelf ben ik iemand die vooral in mogelijkheden denkt en niet in problemen. Dat zie ik vaak zelfs als een uitdaging. Ik zou in jullie situatie denken: waar zijn we tegenaan gelopen en hoe kunnen we dit zo goed mogelijk oplossen? 
In jullie geval dus vooral veel structuur bieden en zorgen dat jullie zoveel mogelijk op 1 lijn zitten. En misschien ook dagen met uitstapjes iets meer afwisselen met dagen thuis. Op die dagen kun jij, indien je daar behoefte aan hebt, wat meer de deur uit gaan. Ik denk dat jullie met veel goede wil een heel stuk verder kunnen komen. 

dan

dan

01-09-2021 om 19:59

nog even een aanvulling: die wil moet er natuurlijk wel zijn, je moet het wel zien zitten anders gaat het niks worden. 

A12345 schreef op 01-09-2021 om 19:28:

[..]

Voor mijn vriend is het erg lastig als hij al agentje aan het spelen is, ze duidelijk zegt dat ze geen frisdrank mogen, maar dat dan iemand anders zegt dat het geen kwaad kan. Voor zijn gevoel kan hij dan weer helemaal opnieuw beginnen met uitleggen en dan lukt dat niet meer. 

Waarom bemoeit je bezoek zich met jouw vriend en zijn kinderen op deze manier? En niet één keer, maar meerdere keren begrijp ik uit je tekst. Heb je je bezoek verzocht zich er buiten te houden?

dan

dan

01-09-2021 om 20:05

Schemerlampje schreef op 01-09-2021 om 20:02:

[..]

Waarom bemoeit je bezoek zich met jouw vriend en zijn kinderen op deze manier? En niet één keer, maar meerdere keren begrijp ik uit je tekst. Heb je je bezoek verzocht zich er buiten te houden?

zoiets is inderdaad erg vervelend, niet alleen voor de kinderen maar ook voor je vriend. Daarom dan de tip alvast een opmerking bedenken die hij standaard kan zeggen in zo'n situatie. 

dan

dan

01-09-2021 om 20:11

zijn dat altijd dezelfde mensen die zich bemoeien met de limonade of steeds verschillende? Die mensen dan tijdelijk niet of zo min mogelijk uitnodigen in de periode dat de kinderen bij jullie zijn. 

A12345

A12345

01-09-2021 om 20:17 Topicstarter

dan schreef op 01-09-2021 om 20:11:

zijn dat altijd dezelfde mensen die zich bemoeien met de limonade of steeds verschillende? Die mensen dan tijdelijk niet of zo min mogelijk uitnodigen in de periode dat de kinderen bij jullie zijn.

Dezelfde mensen meestal. 

dan

dan

01-09-2021 om 20:26

dan is het wel zo handig om die mensen of zo min mogelijk uit te nodigen in de periode dat de kinderen van je vriend er zijn of hen goed duidelijk te maken dat die regel over geen limonade er niet zonder reden is. Dat bezoek gaat na een tijdje weer weg maar jullie zitten de rest van de dag met de gebakken peren. 

A12345

A12345

01-09-2021 om 20:30 Topicstarter

dan schreef op 01-09-2021 om 20:26:

dan is het wel zo handig om die mensen of zo min mogelijk uit te nodigen in de periode dat de kinderen van je vriend er zijn of hen goed duidelijk te maken dat die regel over geen limonade er niet zonder reden is. Dat bezoek gaat na een tijdje weer weg maar jullie zitten de rest van de dag met de gebakken peren.

Ja, dat is het. Bezoek vindt het allemaal prima, soms zelfs grappig hoe ze zich gedragen, maar wij zitten er daarna mee.

dan

dan

01-09-2021 om 20:30

een achternichtje van me drinkt meestal water, zelden tot nooit limonade. Ook bij anderen op visite drinkt ze water. Dat is iets wat ik dan zeker respecteer. 

dan

dan

01-09-2021 om 20:31

A12345 schreef op 01-09-2021 om 20:30:

[..]

Ja, dat is het. Bezoek vindt het allemaal prima, soms zelfs grappig hoe ze zich gedragen, maar wij zitten er daarna mee.

Dat zou je dus duidelijk moeten aangeven of nog beter, jullie beiden, dat hebben ze maar te respecteren en anders blijven ze gewoon een tijdje weg. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.