Woppie
26-10-2008 om 22:39
De eerste 4 jaar van een kind
Misschien een beetje een rare titel, maar waar het eigenlijk op neer komt is het volgende; Ik hoor zo vaak om me heen hoe belangrijk de eerste 4 jaar van een kind zijn v.w.b. dingen die hij meemaakt, emoties, etc. En ik geloof dat natuurlijk heel graag, sterker nog, ik vind elke dag, elk jaar van een kind superbelangrijk, maar als ik zelf terugkijk gaan mijn herinneringen pas terug vanaf kleuterschool tijd. Van daarvoor weet ik echt helemaal niets meer. Ik denk dan altijd, als ik als baby geen liefde zou hebben gehad, of een paar krengen van ouders, dan zou ik daar nu volgens mij toch niets meer van weten? Ik ben altijd erg nieuwsgierig naar de psychologie van een kind, en ben daarom ook heel benieuwd of iemand mij kan uitleggen waarom dan die eerste 4 jaar zo extreem belangrijk zijn t.o.v. de rest van zijn leven?
Alvast bedankt voor jullie uitleg.
Groeten Woppie
Hillary
31-10-2008 om 13:23
Staat die info dan niet op internet?
Tegenwoordig is toch alles op internet te vinden? Dus het kan toch niet zo zijn dat er in Canada blijkbaar onderzoeken zijn gedaan en die zijn niet op internet te vinden? Dus kom op met die linken, kunnen we het lezen. Zelfs in het Engels hoor, moet ook nog wel lukken.
Firefox
31-10-2008 om 13:33
Hoe lang ben al jij uit nederland, juno?
Ben ik toch wel eens nieuwsgierig naar....
Verder ben ik het totaal met je eens dat je een duidelijke "recht door zee" mening mag hebben. Maar volgens mij wil je helemaal geen discussie aan gaan. Tenminste dat laat je duidelijk blijken.
En daarom krijg je nou zulke reacties. Het is een discussieforum.
Sta jij eigenlijk zelf ook open voor andere meningen?
Enne jij vindt grijs vreselijk, ik vind alle kleuren juist mooi, velen meningen maken mij nieuwsgierig naar de mens. Dus ook naar jou. Alleen is het nogal lastig praten met iemand die een discussie of een gesprek dood maakt met een punt. Ik merk dat jij er geen ruimte voor open laat.
Thuis heeft jou gezin toch ook niet dezelfde mening? Hier niet in ieder geval, je ogen gaan er door open. Je staat open voor elkaar, ook al sta je lijnrecht tegenover elkaar. Er is altijd plek voor begrip en respect.
Firefox
31-10-2008 om 13:35
Oh en trouwens....
"En verder, heel nederland is grijs, niemand heeft er een eigen mening en is ontzettend politiek correct. Geeft mij dan maar zwart/wit, maakt het leven veel minder saai! "
Door dat ik niet meer zwart/wit denk zoals ik vroeger deed, is mijn leven een stuk kleurrijker geworden. Veel minder saai, veel meer variatie.
En dat is mijn mening!
Hillary
31-10-2008 om 13:35
Grappig
Grappig dat er hier meer mensen zijn die vinden dat Juno op zich soms best wel eens wat te vertellen heeft, het alleen wat rot brengt en niet open staat voor andere meningen. Zo kijk ik er ook tegen aan. Ik krijg echter de indruk dat het een soort van notdone is geworden om het met Juno eens te zijn of haar mening een interessante te vinden. Inderdaad c'est la tone qui fait la musique. Maar veel mensen lijken alleen nog maar de toon te horen en als je het dan es eens bent met Juno min of meer, word je met pek en veren besmeurd en ervan beschuldig een nieuwe nick van Juno te zijn. Daarom ook mijn oproep aan Juno, lees eens serieus de tips die hier worden gelezen. Lees eens serieus de tegenargumenten die hier worden gegeven op jouw stellingen en kijk eens naar een link als die wordt gegeven om een bepaald standpunt te staven. Zou zo verfrissend zijn als je eens 1 keer zou zeggen: "ok Truusje ik heb het gelezen en ik moet zeggen dat het wel heel overtuigend over komt, misschien zit er wel wat in, ik zal er nog eens een nachtje over slapen" Het is niet zo dat Noordamerikanen per definitie de wijsheid in pacht hebben hoor. En natuurlijk is er een hoop aan te merken op Nederland, maar dat is op Canada ook. Ik denk dat je veel meer gehoor zou vinden.
Hillary
31-10-2008 om 13:42
Nu doe ik dus precies
wat ik anderen verwijt, zorgen dat de draad weer over Juno gaat. Sorry. Ik weet ook echt niet wat we met dit probleem aan moeten. Het forum wordt er iig steeds minder leuk op. Bijna elke draad gaat vroeg of laat over haar en het is heel moeilijk om dat niet te laten gebeuren.
juno
31-10-2008 om 13:55
Obsessie
Ik laat jullie zijn dus laten jullie mij ook zijn.............
Verder lijkt het wel of jullie een "Juno Obsessie" hebben.
Enne,Hillary, ik moet me weer herhalen omdat jij niet goed leest.........als ik internet sites geef dan wordt me verteld dat er veel onzin op het net staat.
Als ik krant info geeft dan verteld men mij dat de media maar de media is.
Gek he, dat ik mijn bronnen niet meer geef...........
-Wendy-
31-10-2008 om 14:10
Hillary
Stom hè? Ik neem me steeds voor om niet te reageren, maar soms kan ik mijn mond echt niet houden. Ik stop er in ieder geval mee (neem ik mij plechtig voor), Juno leest toch niet en het is inderdaad sneu voor degenen die een draadje starten en oprecht een discussie willen voeren.
juno
31-10-2008 om 14:24
Sneu
Ja sneu dat jullie je zo door die obsessie laten heersen en zo een hele discussie verknallen.
Petr@
31-10-2008 om 14:25
Mieke (ook o.t.)
Ook van mij complimenten voor je mooie en duidelijke site!
Zijn dit foto's van jouw kinderen of van familie/vrienden?
En hoe gaat het nu met jouw nichtje?
gr.
Petr@
Mokey
31-10-2008 om 14:41
En alweer
slaat de plaat over:
¨Enne,Hillary, ik moet me weer herhalen omdat jij niet goed leest¨ en tegen Wendy: ¨En weer moet ik me herhalen................¨
Jammer Juno, je valt in herhaling, een gemiste kans om uit te leggen, nu wek je alleen maar wrevel op. Beter lezen, he?
juno
31-10-2008 om 15:51
Mokey
Omdat jullie niet kunnen lezen en al helemaal niks door dringt moet ik mezelf constant herhalen en ook dit heb ik al tig keren gezegd Monkey!!!
Sancy
31-10-2008 om 16:01
Juno
Sorry, ik begrijp het niet. Wil je het nog een keer herhalen? Wat is nu precies jouw stelling en met welke argumenten wordt die onderbouwd?
Miek
31-10-2008 om 16:05
Verplicht
Hoezo is herhalen verplicht? Hoezo is herhalen verplicht? Hoezo is herhalen verplicht? Hoezo is herhalen verplicht?
Als wij toch te dom zijn om het te begrijpen, waarom heeft herhalen dan zin? Als wij toch te dom zijn om het te begrijpen, waarom heeft herhalen dan zin? Als wij toch te dom zijn om het te begrijpen, waarom heeft herhalen dan zin?
-Wendy-
31-10-2008 om 16:20
Juno, over lezen gesproken
Het is niet MoNkey, maar Mokey. Overigens hoef je wat mij betreft niets meer te herhalen, jouw mening is me meer dan duidelijk.
Mien*
31-10-2008 om 16:24
Levenservaring (juno)
Dag Juno,
meestal reageer ik niet op jou, omdat ik merk dat je niet begrijpt wat er bedoeld wordt als anderen commentaar hebben.
Ik herken het zwart-wit denken, ik kom uit een gezin waarin, vanuit geloofsbeleving, veel dingen of zwart of wit zijn.
Toen ik op eigen benen ging staan, heb ik heel lang volgehouden aan dat zwart witte denken, ik was ook volledig overtuigd dat ik het bij het rechte eind had.
Opvoeden bijv. dat moest niet te soft (in mijn ogen), vooral doorpakken, daar worden ze ´hard´ van, dus...
En zo had ik wel meer stelligheden. Hoe ouder ik werd (jaja, het heeft soms ook voordelen) hoe meer ik ontdekte dat mijn mening veel te hard was, dat er zoveel kleurnuances zijn dat je niet alleen zwart of wit kunt kiezen.
Het leven is daardoor veel mooier, het zorgt er ook voor dat je open staat voor ideeën van anderen, wat niet wil zeggen dat je het EENS moet zijn, maar het is fijn de motivatie en beweegredenen achter bepaalde meningen te zien en te begrijpen.
Ik vind het forum hier daarin heel sterk, ik heb over allerlei dingen mijn mening herzien, ben wat softer geworden, ben wat minder ongenuanceerd (alhoewel ik ook nog wel eens een slip of the tongue heb ) en ik leer nog elke dag.
Een mening op zich, zonder motivatie, komt niet over door hem maar te herhalen, wat ik vaak voorbij zie komen in jouw postings.
Mensen willen best wel naar je luisteren, maar vertel dan gewoon waarom je iets vindt, of geef te kennen dat je het ook niet zeker weet maar dat iets je aanspreekt en of er mensen zijn die ervaring hebben.
Vaak is ervaring de beste leermeester. Puur een mening hebben om maar een mening te hebben zet geen zoden aan de dijk, je overtuigt er niet mee, je zegt eigenlijk niets, omdat je niet uit kunt leggen waarom je iets vindt.
Misschien als je dat leert (uitleggen) dat je dan zult ervaren dat er oren zijn die luisteren en dat je met respect behandeld wordt. Schreeuwen, roepen, herhalen maakt weinig indruk en wekt vooral ergernis.
Als een van jouw meningen, die ik hier las (ik heb hem niet uit een eerder draadje) over (on)vruchtbaarheid bijv. zo is als ie is, dan ben ik blij voor je dat je niet MEER levenservaring hebt zodat je zou kunnen weten hoe pijnlijk het is als je graag een kind wilt en het lukt niet op de natuurlijke weg.
Als je daadwerkelijk het besef zou hebben, hoe het voor iemand voelt, dan zou je je niet zo ongenuanceerd uitlaten. Dat rekening houden, dat is iets wat zorgt voor soepel sociaal verkeer.
Door je in te leven in een ander, raak je al minder zwart wit in je uitspraken en denken. Respect en waardering voor jouw Mening krijg je vooral als je respect toont voor de ander.
ik wens je veel wijsheid, ik weet dat het niet gemakkelijk is, maar heus, het leven wordt er een stuk leuker van (het jouwe en van iedereen in je omgeving!)
Groetjes, Mien
Mokey
31-10-2008 om 16:30
Lachen!
Je hebt humor, Juno, monkey, die is leuk.
Wat ook leuk is, is die overslaande plaat: ¨Omdat jullie niet kunnen lezen en al helemaal niks door dringt moet ik mezelf constant herhalen en ook dit heb ik al tig keren gezegd¨
Misschien heb je meer aan de tips die je gegeven zijn hier, dan aan herhaling, herhaling is niet nodig, argumenten wel en dan niet van ¨Jullie weten niet beter.¨ Dan komt misschien ook jouw booschap aan, want er staan genoeg mensen open voor datgene wat je te vertellen hebt. zoals je hiervoor hebt kunnen lezen (wel goed lezen, hoor )/ Misschien ontdek je dan ook, dat een andere manier van mensen overtuigen beter werkt.
PSik geef je voor de zekerheid een definitie uit het online woordenboek van Van Dale: ¨dis·cus·sie de; v -s uitwisseling van gedachten, meningen¨ Het gaat dus om uitwisselen van gedachten en niet het tot vervelens toe herhalen van je mening, dat heet drammen (¨dram·men dramde, h gedramd doorzeuren¨) of zeuren (¨zeu·ren zeurde, h gezeurd 1 vervelend praten (over kleinigheden); zaniken 2 langdurig aanhouden om zijn zin te krijgen: wat ~ die kinderen 3 (van pijn) lastig en aanhoudend zijn¨) en daar houden maar weinigen van.
Mokey
31-10-2008 om 16:41
Nog een: ¨za·ni·ken zanikte, h gezanikt vervelend over hetzelfde onderwerp blijven praten; zeuren¨
Oh en in het kader van humor, je kunt ook een keertje Mowgli gebruiken )
juno
31-10-2008 om 17:41
Lezen
Tjonge jonge wat een reakties op mij, spaar je energie want ik lees ze toch niet!
Mokey
31-10-2008 om 17:56
Dat
Kom op, Juno, dat kun je wel beter! Maar dan anderen niet meer verwijten dat ze jou niet goed lezen, ok?
Mien*
31-10-2008 om 19:06
Juno, dat zegt meer dan genoeg
veel plezier met alleen naar jezelf luisteren
Anneke Boerma
31-10-2008 om 19:07
Babywereld verbreden
Baby's hebben helemaal niet geen brede wereld nodig buiten hun eigen ouders, broers/zusjes en huis. Naarmate ze zich ontwikkelen, kunnen ze de grenzen van hun wereld verleggen. Maar wel pas nadat aan hun basishechting is voldaan.
Laten we wel beseffen dat kinderopvang ontstaan is vanuit de behoeften van de ouders, niet die van de kinderen.
An
Anneke Boerma
31-10-2008 om 19:08
Dat was repliek voor pippie
Vergat ik te vermelden voor wie dit commentaar bedoeld was. Pippie postte dit bovenin de draad.
juno
31-10-2008 om 19:47
Daycare
So why are daycares so popular? Anne Manne believes that capitalism and feminism have created this trend over the last few decades. Feminists encourage individualism and the idea that women should receive equal pay and succeed in the workplace on male terms believing that this step is in a women's best interest. Along with feminism there is an increasing trend towards acquiring things. If the mother works then the family can afford "the things of the good life- larger houses, bigger cars, every imaginable gadget and so on."
In daycare centers there is typically one adult for every five babies. I worked in a "high-quality" daycare and this was the case. In the toddler room the rate was one adult for every 8 toddlers. Thus it is impossible to always respond to a babies need promptly and calmly and know each babies natural rhythms and preferences.
Daycare centers usually have a high rate of turnover as well. Which means the infant never gets the chance to bond with their caregiver. I worked in the infant room two days a week for a two-month period before I quit and started my own in-home daycare.
Researchers have also found that caregivers rarely emotionally engage with infants like parents do. For example "you're with your baby and you follow their eye to an object and say, 'Oh, would you like that? Shall I get the yellow teddy bear down? Shall we look at this storybook together?' and so on." During those shared moments the attachment of infant and child is reinforced, "learning takes place, and the child's world is expanded." In daycare centers researchers found almost no joint attention sequences. Infants would attempt to enter into a sequence and either be ignored or the caregiver would say one thing and then move on.
Tihama
31-10-2008 om 21:11
Fascinerend
Hoi Juno
Je schreef: "In daycare centers there is typically one adult for every five babies. I worked in a "high-quality" daycare and this was the case. In the toddler room the rate was one adult for every 8 toddlers. "
en
"
Daycare centers usually have a high rate of turnover as well. Which means the infant never gets the chance to bond with their caregiver. "
Dit zijn nu exact de twee aspecten die ik in mijn posting benoemde. Vreemd dat je nu met deze posting komt terwijl ik geen inhoudelijke reactie op mijn eerdere posting gezien heb.
De leidster-kindratio die jij noemt is in Nederland overigens niet toegestaan. En ja, in de meeste gevallen wordt daar ook nog op gehandhaafd. Ik sprak onlangs een directeur van een KDV die door een vertraagde verbouwing nét niet op tijd kon voldoen aan de juiste norm. Dat leverde een dwangsom op. En zo hoort het ook.
Tihama
Massi Nissa
31-10-2008 om 21:13
Back on topic
Wij hebben een dochter van bijna twee, die twee dagen per week naar een kdv gaat (vanaf de prille leeftijd van elf weken). Ik ben daar nooit echt blij mee geweest; de bezwaren die hier worden aangedragen herken ik. Er is weinig interactie, de leidsters hebben het vooral erg druk, ook als er niet zoveel feitelijk verloop is (zoals op ons kdv) zijn er toch aardig wat wisselingen van diensten, vakanties enzovoort. Kinderen liggen vaak lang(er) in een poepluier, huilen eerder en langer. Vooral toen onze dochter nog zo ontzettend klein was, liep ik vaak huilend de deur van het kdv uit. De harde waarheid is echter dat ik hoofdkostwinnaar was en ben, en dus moet werken. Een uitkering heb ik nooit geambieerd en een andere keuze was er niet. Moet ik dan maar geen kinderen krijgen? Die vraag heb ik mezelf wel gesteld (en mijn man zichzelf ook). Onze conclusie was dat de meeste ouders wereldwijd en door de geschiedenis heen veel moe(s)ten werken, dus het is eigenlijk doodnormaal.
Daarnaast vangt mijn moeder onze dochter nog twee dagen op en ik zie haar huis echt als een tweede thuis. De hechting tussen oma en kleindochter is volmaakt, twee handen op een buik.
Tot slot: ik zie mijn dochter minder vaak dan ik zou wensen, maar ze is gelukkig. De band die wij met haar voelen zou niet hechter kunnen zijn dan hij nu is.
Groetjes
Missa
Petr@
31-10-2008 om 22:18
Mien
Helemaal mee eens en heel herkenbaar! (met jouw eerste posting).
gr.
Petr@
Roos
01-11-2008 om 02:48
Zonde
Ik vind het echt zonde van deze interessante draad dat die weer helemaal overheerst wordt door de reacties op Juno.
Roos
Polly Shearman
01-11-2008 om 17:39
Hier
durf ik eerlijk te zeggen dat mijn jongste ( nu 2) zijn eerste levensjaar barweinig aandacht heeft gekregen. Ons aandacht uurtje was savonds tussen 20. en 21 uur. Dan had ik tijd voor hem, De rest van de dag was ik druk met de andere drie ( later 4) kinderen die er hier in ons huishouden rond lopen.
Als hij op het kinderdag verblijf was geweest had hij vast meer aandacht maar ook meer rust hebben gehad. Dan had hij niet 4 keer per dag mee gehoeven op en neer naar school. En dan ook nog naar zwemles een paar keer per week.
Nu hij 2 is, eist hij zijn aandacht wel op.. al moet hij daar wel zijn best voor doen tussen alle andere.
groet, polly