Woppie
26-10-2008 om 22:39
De eerste 4 jaar van een kind
Misschien een beetje een rare titel, maar waar het eigenlijk op neer komt is het volgende; Ik hoor zo vaak om me heen hoe belangrijk de eerste 4 jaar van een kind zijn v.w.b. dingen die hij meemaakt, emoties, etc. En ik geloof dat natuurlijk heel graag, sterker nog, ik vind elke dag, elk jaar van een kind superbelangrijk, maar als ik zelf terugkijk gaan mijn herinneringen pas terug vanaf kleuterschool tijd. Van daarvoor weet ik echt helemaal niets meer. Ik denk dan altijd, als ik als baby geen liefde zou hebben gehad, of een paar krengen van ouders, dan zou ik daar nu volgens mij toch niets meer van weten? Ik ben altijd erg nieuwsgierig naar de psychologie van een kind, en ben daarom ook heel benieuwd of iemand mij kan uitleggen waarom dan die eerste 4 jaar zo extreem belangrijk zijn t.o.v. de rest van zijn leven?
Alvast bedankt voor jullie uitleg.
Groeten Woppie
trijntje71
29-10-2008 om 14:30
Inderdaad riksen-walraven (nijmegen)
waar het eigenlijk om draait in alle discussies (voor of tegen kdv, wel of niet moeder de spil, etc etc) is dat de mate van interactiviteit bepaalt of een kind zich goed voelt. Daar krijg je de meeste handen voor op elkaar, alle profs die genoemd zijn (en vooral de promovenda die het werk gedaan hebben , zijn het er over eens dat een goede kwaliteit onder andere is dat er sprake is van interactie en dus aandacht. Het onderzoek naar de baby's van 9 maanden laat dat duidelijk zien: een onbekende verzorger is niet erg (geen duidelijke verhoging van het cortisolhormoon) zo lang de vezorgster speelde, aandacht gaf, er sprake was van interactie. Was dat er niet en werd baby genegeerd dan verooraakt dat een hoop stress.
Mensen hebben interactie nodig, genoeg experimenten en ervaringen door de eeuwen heen die dat laten zien. En hoe hulpelozer, hoe belangrijker die interactie.
Hillary
29-10-2008 om 16:32
Info uit andere discussies (ot)
Ik heb niet kunnen vinden of het wel of niet is toegestaan. Persoonlijk vind ik het er niet duidelijker op worden als info uit andere discussies wordt verwerkt. Ik heb gezocht naar de genoemde discussie, maar hem niet kunnen vinden. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat als je niet alle rubrieken hebt gelezen je discussies niet meer kunt volgen.
Hillary
29-10-2008 om 16:35
Tihama
Wat heb jij er een werk van gemaakt zeg, echt interessant om te lezen. Overigens sluiten de wetenschappelijke bevindingen helemaal aan bij wat mijn eigen verstand en gevoel hierover zegt.
Tinus_p
29-10-2008 om 16:50
Info uit andere discussies (ot)
Kweenie, maar volgens mij weten de stamgasten hier gewoon bepaalde dingen van elkaar, na al die eindeloze draadjes. Alleen vindt Juno dat niet leuk, want ze heeft maar al te vaak rare dingen beweerd die tegen haar gebruikt zijn.
juno
30-10-2008 om 03:34
Mieke
Ik heb nooit gezegd dat je een kind regelmatig moet slaan. Ik heb gezegd dat af en toe een tik geen kwaad kan.
Ik heb ook nooit gezegd dat je je kind niet naar een kdv moet brengen, alleen dat het niet verstandig is om een baby voor het eerste jaar naar een kdv te brengen. Borstvoedingsdeskundige..........sure.
Bastet
30-10-2008 om 07:23
Juno
Sure,ja,absoluut is Mieke dat,een goed opgeleide lactatiekundige incl. eigen bedrijf op dat gebied.
Bye! Bastet
trijntje71
30-10-2008 om 09:14
Volkomen o.t: mieke wat een geweldige naam
voor je bedrijf! Ik word er gewoon vrolijk van
Hillary
30-10-2008 om 09:41
Hou eens op met dat geemmer over de borstvoeding (ot)
Net zo goed dat Mieke's inbreng over het slaan de plank volledig mis sloeg, doet jouw (Juno's) inbreng over die borstvoedingsdeskundige dat ook. Begin een aparte draad stamgasten tegen Juno ofzo maar houd nou eens op elk draadje te vervuilen door persoonlijke vetes. Dat is gewoon echt niet meer leuk voor iemand die een draad start, die heeft helemaal geen boodschap aan lopende vetes. En dat verwijt ik zowel Juno als de stamgasten. Hoewel Juno kan er waarschijnlijk gewoon niets aan doen dat ze zo doet, bepaalde stamgasten acht ik wel wat hoger en die moeten toch verstandig genoeg zijn om gewoon niet te reageren.
juno
30-10-2008 om 13:44
Mening
Ik reageer op een niet politiek correcte manier, geef mijn mening en zeg wat ik vind. En dat mag nu eenmaal niet, iedereen moet hetzelfde zijn...........
Verder vind ik het gemeen dat jullie constant mijn woorden omdraaien en zelfs veel erger maken dan wat ik zei, (zie Mieke's reaktie) en vervolgens krijg ik de schuld dat ik begon en dat alleen maar omdat jullie er niet tegen kunnen om eens een afwijkende mening te horen. Maar goed, ik zal nu wel weer voor dom en troll worden uitgemaakt want wat ik nu zeg kan natuurlijk ook niet.
krasje
30-10-2008 om 14:04
Compliment voor mieke (ot)
En ook hier
Wat een leuke naam!
Een (meestal) stille meelezer
Manda Rijn
30-10-2008 om 14:45
Mag ik iets vragen juno ot
sorry dit wordt erg OT.
Ik vraag mij af of je dit in het echte leven ook vaak hebt, dat mensen je niet zo mogen om wat jij vindt en zegt. Ik ben gewoon benieuwd.
juno
30-10-2008 om 15:20
Manda
Nee, hier heb ik er geen last van, men kan er gewoon tegen omdat het vrij normaal is om jezelf hier te zijn en je eigen mening te geven. Men vind het juist fijn als je een sterke eigen mening hebt en vaak wil men er juist van leren als je dingen anders ziet.
Miek
30-10-2008 om 15:55
Men
Juno: *Nee, hier heb ik er geen last van, men kan er gewoon tegen omdat het vrij normaal is om jezelf hier te zijn en je eigen mening te geven. Men vind het juist fijn als je een sterke eigen mening hebt en vaak wil men er juist van leren als je dingen anders ziet.*
'Men' als meervoud van 'man', bedoel je? 'Hier' als in 'hier in Canada'? Dat ik je woorden vooral niet verdraai bedoel ik..............
juno
30-10-2008 om 16:46
Sandra
Mijn antwoord was op de vraag van Manda was over het echte leven, niet over het forum. En verder kom ik hier omdat er mensen tussen zitten die mijn mening wel accepteren, ik heb er dan ook een paar hele leuke email vriendinnen aan over gehouden.
juno
30-10-2008 om 17:37
Sandraaaaaa
Dan kijk je niet goed genoeg.
En verder blijf ik hier gewoon komen of je het nu leuk vind of niet.
Prulletje
30-10-2008 om 19:12
Men in canada
"Nee, hier heb ik er geen last van, men kan er gewoon tegen omdat het vrij normaal is om jezelf hier te zijn en je eigen mening te geven. Men vind het juist fijn als je een sterke eigen mening hebt en vaak wil men er juist van leren als je dingen anders ziet."
Men in Canada verstaat geen Nederlands, daarom reageert men niet geiriteerd
Overigens vind ik zelf de meningen van Juno zeker wel interessant en vaak ben ik het zelfs met haar eens. Maar de manier waarop ze de dingen zegt stuit me tegen de borst. Volgens mij hebben velen daar last van. Niet wat ze zegt is fout maar hoe ze het zegt.
Prulletje
-Wendy-
30-10-2008 om 21:36
Afwijkende mening
Natuurlijk heeft iedereen recht op een eigen mening en voor zover ik dit forum ken, wordt die mening vaak ook op prijs gesteld (sterker nog, er wordt naar gevraagd). Wat me aan jouw (=Juno) postings opvalt (lost van de botte, vaak kwetsende manier waarop) is dat jíj juist niet open staat voor een andere mening.
Een kind voor het eerste jaar naar een kdv is slecht PUNT
Meer dan één kind kan je niet maken PUNT
Bij het cb werken alleen maar criminelen (of iets in die strekking) PUNT
Je bent onvruchtbaar, of je bent het niet PUNT
En die mening wordt in één draadje vervolgens eindeloos herhaald en op vragen wordt niet ingegaan.
Wendy
wil40
30-10-2008 om 22:05
Jawel juno
Maar het schiet niet op, zullen we maar zeggen. Het is nogal doelloos. Jij hebt alleen zwart en wit....er is ook nog grijs.
Op zich was ik het ook eens met je stelling dat een kind bij zijn/haar moeder hoort. Maar om nu gelijk te stellen dat een KDV slecht is, is wel erg zwart-wit. Het is de toon die de muziek maakt....
Jujube
30-10-2008 om 22:13
Mieke (o.t.)
Wow, wat een mooie site! Veel succes met je bedrijf (en wat een leuke naam).
Groet,
Jujube
juno
30-10-2008 om 22:25
Wendy
Okay, ik zal gewoon door gaan. Heb ik ooit iemand persoonlijk klein kind ofzo genoemd? Nou dat vind ik pas kinderachtig, niet tegen iemands mening kunnen en dan diegene persoonlijk uit gaan schelden. Dus hou op met je klein kind, kijk eerst eens naar jezelf!
Mokey
30-10-2008 om 22:37
Barst
Ik ben het eens met anderen hier: op zich heeft Juno best wel wat te vertellen, alleen, ik heb zo'n "barst in de plaat-gevoel". Ze blijft zich steeds herhalen in dezelfde bewoordingen en (meestal) zonder haar mening te beargumenteren, vaak op een botte manier.
Kom op Juno, onderbouw je mening eens, breng wat nuances aan in je verhalen, laat merken dat je de reacties van anderen lees en begrijpt en reageer daar eens anders op dan "beter lezen!!!" en dan het alleen maar herhalen van je mening. Dan krijg je meer gehoor voor je mening.
-Wendy-
30-10-2008 om 22:45
Mokey
En dat is dus precies wat ik bedoel. Vandaar ook mijn vergelijking met het kleine kind, ze dramt maar door. Ik geef het op, ga niet meer op haar postings reageren (hoop ik...).
juno
30-10-2008 om 23:13
Ach
Ik moet me constant herhalen omdat jullie niet goed lezen!!! Jullie vragen om die herhalingen net zoals nu want ik heb dit al zo vaak gezegd!!!
En dan geef ik sites met info en dan is het weer van ach op internet vind je veel wat niet waar is. En zo is het altijd wel wat. Dus wendy dan reageer je toch gewoon niet, ik blijf in ieder geval mijn mening zeggen dat jij er niet tegen kunt is jouw probleem.
Mokey
30-10-2008 om 23:23
En ja hoor
de plaat blijft weer hangen )
Mijn opmerkingen zijn trouwens opbouwend bedoeld, maar goed lezen is en blijft een kunst, Juno
-Wendy-
31-10-2008 om 10:01
Nog een keer dan
Ik kan heel goed tegen afwijkende meningen en geloof het of niet, ik ben het regelmatig met je eens. Alleen sta jij vervolgens niet open voor welke nuance dan ook, zoals Mokey al zei, het 'grijze' gebied bestaat niet voor jou. Er is één waarheid en dat is jouw waarheid.
Nog even over dat schelden, ik herinner me legio postings waarin wij allemaal voor dom worden uitgemaakt.
juno
31-10-2008 om 12:46
Wendy
En weer moet ik me herhalen................mijn mening is vooral gebaseerd op info uit kranten, tijdschriften etc. Bv. over kdv, dat heb ik pas gelezen, men is hier in alles wat verder vooruit en omdat jullie die info nog niet hebben geloven jullie het niet en wordt ik voor leugenaar uitgemaakt. Sorry, maar dat is toch gewoon domme kortzichtigheid. En verder, heel nederland is grijs, niemand heeft er een eigen mening en is ontzettend politiek correct. Geeft mij dan maar zwart/wit, maakt het leven veel minder saai!
MM.
31-10-2008 om 13:09
Tssss
'Men is hier in alles wat verder vooruit en omdat jullie die info nog niet hebben geloven jullie het niet'.
Tja Juno, met dat soort nergens op gebaseerde arrogante opmerkingen maak je je idd niet populair en ook lichtelijk belachelijk.
Normaal reageer ik niet in dit soort draadjes maar dit begint ook mij behoorlijk te irriteren.
Overigens: de wereld is een dorp tegenwoordig. Met dat voorlopen van Canada en de informatieachterstand van NL zal het wel loslopen schat ik zo.
MM