tsjor
07-03-2011 om 08:42
Cjg eindhoven, leuk
Op de website van cjg eindhoven staat onderaan een blokje met verwijzing naar draadjes uit ouders.nl.
Leuk, dat het forum zo'n opvallende plaats heeft op een website van het cjg. een aanrader voor andere cjg's.
Tsjor
Massi Nissa
07-03-2011 om 09:32
Ja, leuk!
Inderdaad een aanrader voor andere cjg's, leuk idee!
Groetjes
Massi
Biene M.
10-03-2011 om 07:58
Niet leuk
Als je googelt op een nieuw topic op het forum, zie je meteen het hele bericht via de site van cjg eindhoven. Dat is meer exposure dan ik prettig vind. Vind het juist fijn dat het forum niet googlebaar is.
Sancy
10-03-2011 om 11:11
Ja biene
Dat was ook mijn idee. Maar tegelijkertijd bedacht ik dat ik wel eens gelezen heb dat sommige instanties ongevraagd en zonder bronvermelding complete artikelen van Ouders Online op hun websites zetten. Dan liever ere wie ere toekomt
Misschien kan de redactie uitleggen of dit in samenwerking is?
Caroro
10-03-2011 om 13:01
Nog vaker
ik heb een zeer kleine test gedaan: (de inhoud van) het forum komt ook voor op de sites van cjg Nederlek, http://model.opvoedenin.nl/, http://www.cjgwaddinxveen.nl/ en http://www.cjgbergenopzoom.nl. En dat is maar met 1 zoekopdracht...
Van de (Forum)redactie
10-03-2011 om 14:22
Dit vraagt om een verklaring!
Beste Forummers,
Goed dat jullie dit signaleren: wij hadden er nog niet aan gedacht. We gaan werken aan een oplossing.
Toch even wat achtergrond over hoe die berichten op die sites terechtgekomen zijn. Dat is inderdaad een samenwerking.
Het zit zo.
Veel gemeenten willen graag een forum op hun website van het Centrum voor Jeugd en Gezin. We hadden daarvoor een plan ingediend voor subsidie, samen met een bouwer van CJG-websites, om het zo te maken, dat we op ons Forum ouders de kans kunnen geven om met een postcode aan te geven waar je woont, zodat je in contact kunt komen met andere ouders in je eigen omgeving. En dan zouden alle ouders in NL dat kunnen doen, via de site van het CJG, maar uiteindelijk loopt dat dan via het ons Forum.
Die subsidie is afgewezen, maar een beroepsprocedure loopt nog, met een steunbetuiging van ruim 70 gemeenten!
Veel gemeenten wilden op de uitspraak daarvan verder niet. Die CJG's zien namelijk ook wel dat ouders dit willen (blijkt uit onderzoeken die ze zelf doen): op snelle, eenvoudige manier met elkaar in contact komen, anoniem kunnen praten over dingen, via internet. En wat is er dan beter dan ouders verbinden met andere ouders via het Forum van Ouders Online?
Jullie begrijpen dat dat voor ons ook een kans is: er zijn zóveel sites inmiddels, dat het ook voor ons goed is dat ouders ons gemakkelijk weten te vinden. Zo blijft het Forum levendig en dus voor iedereen waardevol.
En toen hebben we dus mogelijkheid geboden die jullie nu gezien hebben. Voor een aantal CJG's die werken met deze websitebouwer met wie we dit project bedacht hadden.
Het is dus vanuit de CJG-site een soort venster op ons Forum, waarbij je bijna real time (verversing om de 15 minuten geloof ik) de meest recente berichten kunt zien. Cjg's kunnen zelf kiezen welke rubrieken ze op die manier willen tonen.
Waar we niet aan gedacht hebben, is dat hierdoor ook een opening gecreëerd is (het raam staat blijkbaar open), waardoor Google alsnog naar binnen kan. En dat kennelijk ook doet.
Wij gaan nu kijken of dat gat alsnog dichtgezet kan worden. Het zou kunnen zijn, dat dat niet lukt. In dat geval zullen we dat zo snel mogelijk aan jullie vertellen, zodat iedereen weet waar hij aan toe is.
Ik hoop dat dit op dit moment voldoende uitleg geeft. Vragen mail je gewoon naar: [email protected]
Dank!
Justine Pardoen (Ouders Online)
Guinevere
10-03-2011 om 16:58
Aargh
Ik zie mezelf daar inderdaad bovenaan staan, in dat venstertje. Ik voel me toch wel wat te kijk gezet, zeker door het onderwerp. Ik vind het wel fair om er vanuit de forumredactie erop geattendeerd te worden dat je evt. meer in de kijker staat dan je ooit had vermoed. Ondanks dat half NL hier meeleest, voelt het hier toch besloten aan, maar nu is dat gevoel wel weg.
mirreke
11-03-2011 om 21:45
Nou google maar op heftige rebounds
En helemaal bovenin google staat het topic van Guinevere op de site van cjg heuvelland. Als je die site ziet moet je scrollen naar beneden, waar het vak met ouders online vragen staat. En als je vervolgens zo'n link aanklikt, kom je gewoon op dit forum terecht.
Dus op deze wijze ben je toch zichtbaar voor google.
Ik ben ook niet blij.
Anneque
12-03-2011 om 11:13
Héél erg vervelend
Volgens mij is het idd zo dat de draadjes niet meer via cjg te lezen als ze wat langer bestaan/niet meer worden bijgehouden. Maar dan nog vind ik het heel erg vervelend. Dat raam staat wagenwijd open, ben ik even blij dat ik voor privacygevoelige zaken een andere nick gebruik! En dan nog: het voelt helemaal niet lekker, ook niet onder andere nick. Als dit niet opgelost wordt, zal dat beslist mijn forumgedrag veranderen. Jammer.
Leen13
12-03-2011 om 15:02
Tegen het cjg
Ik zou het leuk vinden als CB en CJG Oudersonline standaard op hun website zetten als ik zou geloven dat het CJG ouders echt kan bijstaan. Daarvoor ontbreekt echter de deskundigheid als het erop aankomt, zoals in de zaak van mijn kinderen.
Maar het is weer een politiek instrument van de overheid om ouders te controleren.
Intussen kan het dus wel een tegenwicht bieden aan ouders die die instellingen bezoeken!
mirreke
12-03-2011 om 15:58
Ook via twitter over privacy -> draadje sini
Ik zag dat OOL ook een twitteraccount heeft, en ik keek eens naar de berichten. Dan staat er een bericht over privacy van kinderen, je klikt op dat bericht, je krijgt een link en komt op het forum bij het draadje van sini terecht. Je moet dus iets meer acties ondernemen, namelijk doorklikken via twitter, maar dan kom je toch rechtstreeks in het forum op een draadje uit...
Ik snap dat jullie traffic willen genereren, forumbeheer, maar ik ben er ook niet blij mee zo.
kaatje1972
12-03-2011 om 17:56
Jammer hoor
Denk dat ik maar een ander forum ga zoeken als ik dit zo lees ... Waarom gebeurt het ook allemaal zonder ons vooraf te informeren?! Wij moeten ons als forummers aan allemaal regels houden maar dat verwacht ik andersom dan ook van het forum. Informeer ons als je zulke heftige veranderingen aan gaat brengen!?
Rosa-
12-03-2011 om 18:26
Succes!
Voor iedereen die naar een ander forum wil gaan omdat er blijkbaar een lek hier zit. ieder ander forum is ALTIJD googlebaar. Daar hebben ze NOOIT gehoord van een besloten forum zoals dat hier bij OOL. natuurlijk kun je onder een nick nog steeds volkomen anoniem reageren, een nick is niet tracebaar hoor. Dan nog iets, waar moet OOL zijn geld vandaan halen als alles potdicht blijft zitten? Onze kinderen worden ouder en ouder straks zijn ze te oud en zitten wij hier als een stel bejaarden op het forum, nieuwe aanwas is er niet want OOL is niet erg terug te vinden als forum...tel uit je winst. Ik denk dat je goed moet bedebken wat je onder een nick zet en wat niet maar naar een ander forum zoeken want niet googlebaar is, ik wens je succes!
Rosa-
Massi Nissa
12-03-2011 om 19:40
Verbaasd
Ik ben ooit op dit forum gekomen tijdens een googlesessie over (geloof ik) tepelkloven. Ik had nog nooit van OO gehoord en kwam hier stomtoevallig. Lijkt me juist leuk als meer 'nieuwe' ouders de weg vinden naar dit forum via bijvoorbeeld Google of de website van een cjg. Ik weet dat ik herkenbaar ben door alles wat ik schrijf en ik weet dat het mogelijk is dat er mensen uit mijn omgeving meelezen. Daarom gebruik ik wel eens een gelegenheidsnick, en zijn er ook wel eens onderwerpen waarover ik wijselijk mijn mond houd omdat mijn eigen ervaringen te herkenbaar zouden kunnen zijn voor derden. Maar verder begrijp ik de commotie eigenlijk niet zo. Wat is nu precies de angst? Ik mis vast een belangrijk stuk informatie, wie praat me bij over de gevaren en bezwaren van een googlebaar forum?
Groetjes
Massi
Guinevere
12-03-2011 om 20:37
Waarom
Waarom zijn bepaalde onderwerpen niet te vinden op die andere sites? Bv. in Zorgenkinderen staat een non-onderwerp over stempels. Die zie ik niet terug, ook als er niet gepost is. En dit topic over CJG zie ik ook niet terug. Zit er een bepaald "merkje" aan een topic?
Sancy
12-03-2011 om 20:40
Guinevere
Zie het bericht van Justine van 2 dagen geleden:
"Het is dus vanuit de CJG-site een soort venster op ons Forum, waarbij je bijna real time (verversing om de 15 minuten geloof ik) de meest recente berichten kunt zien. Cjg's kunnen zelf kiezen welke rubrieken ze op die manier willen tonen."
Sancy
12-03-2011 om 20:43
En inderdaad rosa-
Als er geen nieuwe aanwas komt, waar blijft het forum dan? Laatst werd door iemand al opgemerkt dat de zwangerschaps- en bevallingsdraden steeds minder in gebruik lijken. Nieuwe aanwas is welkom wat mij betreft.
En als wij nu allemaal gewoon onszelf blijven, al dan niet onder (nieuwe) nick, dan zullen de 'nieuwen' zich snel thuisvoelen en trouwe OO-Forumgangers worden, net als wij ons tot trouwe forummers hebben ontwikkeld
Guinevere
12-03-2011 om 22:08
Eens met beemer
Beemer verwoordt het goed vind ik. Het was prettig geweest als dit was aangekondigd. Nu ben ik voor de verschillende rubrieken verschillende nicks aan het overwegen. Vermoedelijk ben ik na één bericht dan al de fout ingegaan en post dan onder mijn gebruikelijke naam. :-p
Sancy, ik heb dat bericht van Justine gelezen, maar het klopt niet voor de deeltopics. Niet alle topics van een rubriek die wél vermeld staat bij cjg verschijnen in het "venster". Alleen maar een gedeelte.
Petra pakje
12-03-2011 om 22:56
Ik snap deze ophef niet
dit forum is toch al openbaar?
Ik bedoel; iedereen, en dan bedoel ik iedereen, kan onze bijdragen lezen. Wat is het verschil? Iemand die zich hier veilig voelt, omdat 'niet iedereen' het kan lezen is nogal naief, vind ik.
Ik vermoed dat er een factor 10 meer mensen lezen dan schrijven , ook zonder die cjg toestand.
Wat gaan jullie nu anders doen dan? En waarom deed je dat eerder niet?
Truusje
12-03-2011 om 23:12
Guinevere (ot)
Omdat ik laatst ook weer eens mijn tijdelijke nick getorpedeerd had, heb ik een advies van Pelle opgevolgd.
Als je het vakje met je nick, bij je gegevens openlaat, moet je voor elk bericht een nick intypen. Dan maak je minder snel de fout om je oude nick toch te gebruiken.
Het is alleen lastig te onthouden in welk draadje je welke nick gebruikt hebt, vind ik.
ijsvogeltje
13-03-2011 om 12:26
Snap de ophef ook niet
Om eerlijk te zijn vind ik veel van de reacties in dit draadje getuigen van een enorme naïviteit. Wake up, dit is internet! Hoe kun je nu toch denken dat je hier in een veilige, besloten omgeving zit? Ik ben hier echt verbaasd over: op OOL zit zo'n hoogopgeleid publiek. Je wéét toch dat iedereen op dit forum kan?
Ophef over mogelijk vindbaarheid via google (of andere sites) snap ik dus niet. Het is vast een prettig idee als de voordeur (google) op slot zit, maar de zijdeur, achterdeur en alle ramen staan gewoon open. Al jaren. Iedereen kan en mag binnenkomen.
Fiorucci
13-03-2011 om 14:10
Nou...
De redactie zelf verkondigt al heel lang dat dit forum niet google-baar is. Als dat veranderd, zou het op zich wel netjes zijn om dit even aan te geven. De verdere ophef snap ik ook niet, ik verbaas me soms best over de enorme openheid alhier, er worden dingen geschreven en verteld die erg prive zijn. Ik doe dat zelf liever niet, zelfs niet onder een nick.
Biene M.
13-03-2011 om 15:25
Tja
Ik had iets geschreven bij Gezondheid en googelde er toen op. Vervolgens was mijn berichtje de derde hit. Dat vond ik toch wel apart. Kijk, als iemand op dit forum komt en het leest, soit. Maar als ik hier een vraag stel omdat ik een bepaalde ziekte heb gekregen en daarover vertel in mijn omgeving, vervolgens gaan mijn bejaarde buren, mijn moeder en mijn baas daarop googelen en die zien dan mijn bericht, tja, dan is alle schijn van anonimiteit wel verdwenen. Dat vind ik wat anders dan dat ik hier andere ouders tref die ik IRL ook ken. Ik overweeg nu ook een nickwissel en totale oppervlakkigheid. Van sommige mensen zou ik het erg vervelend vinden als ze mijn berichten hier zouden lezen.
Petra pakje
13-03-2011 om 17:00
Maar biene
Ik snap je gedachtengang echt niet. Jouw berichten zijn zonder Googlebaarheid misschien iets minder goed vindbaar, maar minstens zo openbaar en voor iedereen leesbaar. Je buurman, je familie en ouders van vriendjes.
Petra pakje
13-03-2011 om 17:07
Biene
Biene, je schrijft; 'Van sommige mensen zou ik het erg vervelend vinden als ze mijn berichten hier zouden lezen. '
Dat kunnen ze allang. En ze doen het ook. Ik vind het echt naïef om te veronderstellen dat jij op dit forum in control hebt wie het wel of niet leest.
Biene M.
13-03-2011 om 17:18
Petra
Denk jij echt dat mijn bejaarde buurman of moeder op dit forum komen zonder dat ze hier door google naartoe worden geleid bij een zoekopdracht? Ik niet hoor.
Fiorucci
13-03-2011 om 18:07
Biene
Maar toch is het een utopie. Ik zat ooit een nieuwsprogramma te kijken, dat ging over een bepaald onderwerp wat ook op het forum was besproken. Ineens zag ik achter de presentator een enorme screenprint, met een deel van mijn posting in die draad en jawel, mijn naam er kingsize boven..ik gebruikte toen nog mijn echte naam, en dat is gelijk de laatste keer geweest.
Petra pakje
13-03-2011 om 18:44
Biene
buurman van nr. 10 en buurvrouw van nr. 12 staan op straat of bij de super te praten.
'Dag Biene,' zegt de een als je langs komt.
En als je uit het zicht bent zegt de buurvrouw: die heeft last van een rare uitslag op haar bil, wist je dat?
Buurman: echt?
Buurvrouw; ja, het is rood en het jeukt en ze kan er niet goed op zitten.
Buurman; goh.
Buurvrouw; En ze heeft ook een akkefietje gehad met de juf van haar jongste. Echt erg.
En ze vindt dat haar man en zij te weinig praten. En ze heeft een geweldig recept voor een ovenschotel met courgette.
Buurman: interessant! Hoe weet je dat?
Buurvrouw: mijn dochter zit op zo'n forum en daar las ze dat. ze herkende buurvrouw er meteen in.
Buurman; forum?
Buurvrouw; ja. Het heet: ouders.nl en ze schrijft onder de naam Biene.
Buurman: wacht, ik zoek het even op op mijn iphone. Ouders punt en el zei je?
Buurvrouw; ja. En ene Tinus_p vraagt maar steeds wat haar huisarts van die uitslag zegt. Volgens mij wil hij wat van haar.